eitaa logo
معارف اسلامی
597 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
2.4هزار ویدیو
244 فایل
🔷 برای ارتباط با مدیر کانال از این آیدی استفاده کنید 👇🏻 @drhosseins
مشاهده در ایتا
دانلود
قال الامام ‌الحسن ‌العسکری(ع): «اضعف الاعداء کیداً من اظهر عداوته» (ع) فرمود: از جهت مکر و حیله کسی است که را سازد.(1) __________________ 1- ، ج 75، ص 379
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 : حضرت محمد (ص) بود که جناب خدیجه را شیفته‌ی او کرد. 🔻دهم ربیع؛ سالروز و سلام‌الله علیهما ➕ بیان ویژگی‌های اخلاقی در کار
از تا شکر و تشکر دو قسم است: زبانی و عملی؛ شکر زبانی مانند این است که گفته شود: متشکرم یا سپاسگزارم و این نشان دهنده کمال شخص است؛ اما شکر حقیقی همان شکر فعلی و عملی است؛ یعنی انسان با از که خدا داده و استفاده از آن را مشخص کرده، شاکر و سپاسگزار واقعی باشد. اصولا یکی از اسمای خدا در مقام صفات فعلی، شاکر (حج، آیه 158) و شکور (تغابن، آیه 17) است. خدا نیز زمانی نسبت به بنده‌ای در مقام شاکر ظهور می‌یابد که جزای کار خوب و خیرش را با ب و پاداش‌های عملی می‌دهد؛ یعنی این طور نیست که خدا شکر زبانی به جا آورد، بلکه در برابر کار نیک مومن که حسن فعلی با حسن فاعلی و کار نیک با پندار نیک و نیت خالص همراه است، خدا پاداش عملی چون بهشت و شراب طهور و مانند آن می‌دهد. این همان شکرگزاری عملی خدا است و این گونه بنده مومن صالح و محسن ،مشکور شکر خدا قرار می‌گیرد.(اسراء، آیه 19؛ انسان، آیه 22) انسان نیز می‌بایست باشد، یعنی به تشکر زبانی که امری لازم اما ناکافی است بسنده نکند، بلکه نعمتی را که خدا در اختیار او گذاشته است در همان راستای حکمت الهی از آن بهره گیرد تا این گونه شکر حقیقی را به جا آورد و با شکر فعلی و عملی خویش نشان دهد که شاکر حقیقی خدا است.
قال ‌الامام‌السجاد(ع): «علامات المومن خمس: الورع فی‌الخلوهًْ، و الصدقهًْ فی‌القله، والصبر عندالمصیبه، و الحلم عند‌الغضب، و الصدق عند‌الخوف» (ع) می‌فرماید: پنج نشانه دارد؛ 1- مومن حالت کناره‌گیری از گناه را دارد، آن هم در موقعی که غیر از خدا حاضر و ناظری نیست. 2- وقتی مؤمن تنگدست است، به مقدار توانش در راه خدا می‌کند و صدقه می‌دهد. 3- آن‌گاه که مصیبتی متوجه مومن می‌شود، و تحمل می‌کند. (زبان به شکایت از خدا نمی‌گشاید) 4- آن‌گاه که نیروی خشمش برانگیخته می‌شود (عصبانی می‌شود) خودش را کنترل می‌کند (صبور و بردبار است) 5- آن‌جایی که مؤمن بیم دارد ( نفعی از دستش برود یا ضرری متوجه‌اش شود) باز هم راست می‌گوید.(1) ____________ 1- ، ج 64، ص 293
ابو بصیر می گوید: (ع) فرمود: هر گاه یکی از شما [بخواهد] کند، چه می کند؟ عرض کردم: نمی دانم قربانت گردم، فرمود: هرگاه [کسی] قصد ازدواج داشت پس: 1- دو رکعت نماز به جا آورد. 2- و خداوند عزّوجلّ را سپاس گوید. 3- بگوید:« اللَّهُمَّ إِنِّی أُرِیدُ التَّزْوِیجَ فَقَدِّرْ لِی مِنَ النِّسَاءِ أَعَفَّهُنَّ فَرْجاً وَ أَحْفَظَهُنَّ لِی فِی نَفْسِهَا وَ مَالِی وَ أَوْسَعَهُنَّ رِزْقاً وَ أَعْظَمَهُنَّ بَرَکَةً وَ قَیِّضْ لِی مِنْهَا وَلَداً طَیِّباً تَجْعَلُهُ لِی خَلَفاً صَالِحاً فِی حَیَاتِی وَ بَعْدَ مَوْتِی.» ترجمه ی دعا این است: ( پروردگارا من می خواهم زنی را به همسری گیرم، پس از میان زنان، پاکدامن ترین آنان و نگهدارنده ترین شان نسبت به جان و مالم و آن که روزیش فراوان تر و برکتش افزون تر باشد برایم مقدّر بفرما و از او فرزندی پاک و برومند نصیبم کن که در زندگی و مرگ من جانشینی صالح برایم باشد.) منابع:(من‏لایحضره‏الفقیه ج : 3 ص : 394،ح4387، الکافی ج : 3 ص : 482،ح2، تهذیب‏الأحکام ج : 7 ص : 407،باب35،ح1، وسائل‏الشیعة ج : 8 ص : 143،باب36،ح10259، بحارالأنوار ج : 100 ص : 263،باب6،ح1) نکته1:این دعای شریف را هم قبل از می توان خواند به این امید که انتخاب شایسته صورت گیرد، و هم هنگام تحقّق ازدواج و به اصطلاح شب زفاف. نکته2: مخاطب مردی است که قصد دارد، ولی این مانع آن نیست که دختر جوان و زن مؤمن که مجرّد است،بدان عمل کند و نزدیک به این مضمون در دعای خود از خدا بخواهد مرد شایسته و صالحی همسر او گرداند که در کنار او به خوشبختی دنیا و آخرت برسد. نکته3:نگارنده این دستور (ع) را به تعدادی از دوستان مؤمن تعلیم داده و آنها با عمل به آن به لطف خدا از همسر و فرزندانی شایسته برخوردار شده اند. http://hsafareh.parsiblog.com/Posts/7/