eitaa logo
جٰامِعُ الْأَسْرار
1.1هزار دنبال‌کننده
13 عکس
3 ویدیو
0 فایل
دیگر کانال بنده: اسرار الحکم: @ASRAOLHEKAM
مشاهده در ایتا
دانلود
صدرالدین قونوی قدس سره: 📝اگر انسان کامل پیوسته همه چیز را حاضر داشته باشد،نه چیزی معدوم می گردد و نه حالی اختلال می یابد، زیرا علم و حضورش حکم به بقای نظام آنها کرده و محفوظ می مانند،از این رو خداوند استحضار آنچه را که ارادهٔ بردنش را کرده است از آنان فراموشی می دهد و در نتیجه مدد الهی قطع شده و صورت آن شیء زایل گشته و عینش از بین می رود 📚مفتاح الغیب،فصل خواص انسان کامل ،ص۱۳۵ @darmahzareorafa110
📝قطع برازخ هر ولی و نبی را میسّر نباشد، چه قطع برازخ عبارت است از آنکه در حالِ حیات دنیوی، سالک بر مقامات و مراتب نفوس مفارقه از کاملان انبیاء و اولیاء گذشته، اطلاع و استشراف یافته باشد و بواسطهٔ انسلاخ و معراج و اسراء با همه اجتماعات استفاده یابد؛ و این کمال یا ورثهٔ ختم انبیاء را باشد و یا ورثهٔ ختم اولیاء را 📚نفحة الروح و تحفة الفتوح،ص۱۵۵ 👤مؤیدالدین جندی قدس سره @darmahzareorafa110
ابونجیب سهروردی قدس سره: 🌿عبادتِ درویش، خاطر را نفی کردن است 🌿مرید را کراهت باشد که از استاد مفارقت کند، پیش از آنکه چشم دلش گشاده شود 🌿هیچ فساده کننده بر مریدان، فساد کننده تر از آن نباشد که سفرهای باطل کنند 📚آداب المریدین،ص۱۲۴_۹۶_۹۳ @darmahzareorafa110
📝استاد علاوه بر اینکه سالک را از کجروی های روحی و عقیدتی و شرعی حفظ می کند، او را از امراض جسمی و افراط و تفریط های مزاجی نیز نگه می دارد[بواسطهٔ همّت و قدرت تصرفش] 📚المطالب السلوکیه،مقدمه 👤آیت الله کمیلی حفظه الله تعالی @darmahzareorafa110
📝تلمیذ[علامه طهرانی]: آیا عدم ازدواج حضرت مسیح دلیل بر نقصان نیست؟ علّامه[طباطبایی]:دلیل بر نقصان نیست، بلکه دلیلی بر روحیّت و نورانیّت حضرت عیسی بوده است، چون با این نشأه أبداً تماس حاصل نکرد و ازدواج ننمود و سکنی و خانه نگرفت ولی حضرت رسول اکرم[صلی الله علیه وآله] جامعیت داشتند، از آثار و خصائص این نشأه بنحو أوفی بر آمدند 📚مهرتابان،ص۴۲۵ @darmahzareorafa110
📝از برخی صوفیهٔ (حقیقی) حکایت شده که گفت:ابلیس را ملاقات کرده و گفتم:حال تو با صوفیهٔ (حقیقی) چگونه است؟ پاسخ گفت:راهی برای نفوذ من باقی نگذاردند؛ و دری باز نگذاشتند مگر اینکه آن را بستند، مگر یک راه لطیف و ظریف برایم باقی گذاشتند؛آن صوفی پرسید: آن راه چیست؟گفت: همنشینی با جوانان(زیبا رو) و نوجوانان نو رس! 📚 مشاهد الاسرار القدسیه و مطلع الانوار الاهیه،مقدمه،ص۱۲۷ 👤محیی الدین ابن عربی قدس سره @darmahzareorafa110
نجیب الدین رضا جوهری قدس سره: 📝دیدهٔ دل بر چهار نوع است: اول:ضمیر روشن است که اهل نظر و استدلال را می باشد و آن افادهٔ یقین نمی کند به سبب قیاسات عقل جزئی دوم:دیده ای است که از دل صنوبری آشکارا می شود؛مانند دو ستارهٔ روشن، و در یقین او نیز شک هست به سبب تنگی آن دیده سوم:دیدهٔ دل مثال معنوی و پیکر نورانی است و آن مانند دو خورشید در نظر آید و تمام حواس از روشنی آن پیدا گردد و علم عین الیقین ثمرهٔ اوست چهارم:دیدهٔ بی حواس روح است که علم حق الیقین ثمرهٔ اوست 📚نورالهدایه و مصدر الولایه،اصل دوم،ص۴۸ @darmahzareorafa110
عزیز الدین نسفی قدس سره: 📝پادشاه اهل آخرت، علمای با عمل و هم فقیر با تقوی باشد و اگر یک تن، هم عالم با عمل و هم فقیر با تقوا باشد ملک الملک باشد.پس اگر کسی را این سعادت روزی نماید که یک نوبت در عمر خویش کوزه آب بدست این چنین کس دهد فاضلتر از آن باشد که تمام عمر را در خدمت دیگران صرف کند و فاضلتر از آن باشد که هزار دینار سرخ بدیگران دهد و فاضلتر از آن باشد که صد حج پیاده بگزارد 📚کشف الحقایق،رسالهٔ سوم،ص۱۲۲ @darmahzareorafa110
علاء‌الدوله سمنانی قدس سره: 📝ضرر صحبت با تن پرستان بیشتر از شیاطین است زیرا به دلیل جنسیت تصرفشان نافذتر است 📚مصنفات سمنانی،ص119 @darmahzareorafa110
مؤید الدین جَنْدی قدس سره: 📝سالک باید به غیر ذکری که تلقین یافته، به دیگر اذکار و ..مشغول نشود، که نتایج اذکار مختلف موجب اختلاف درون شود و فتح اگر شود، دیر شود 📚نفحة الروح و تحفة الفتوح،ص۱۵۴ @darmahzareorafa110
سلطانعلی شاه گنابادی قدس سره: 📝اینکه مداومت بر یک ذکر مینمایند برای این است که طریق توجه یکی باشد که مذکور لا محاله بتکرار یک اسم متمثّل شود و در خانهٔ دل ذاکر داخل شود 📚ولایت نامه،ص۱۸۴ @darmahzareorafa110
📝اشرف اقسام ذکر و اعلی مرتبهٔ ذکر و غایت همهٔ اقسام ذکر، آن ذکر خاطر است به حیثیتی که مذکور در نزد ذاکر متمثل شود چنان تمثّلی که با مشاهدهٔ ذات مذکور در خارج فرق نداشته باشد 📚ولایت نامه،ص۱۸۴ 👤سلطانعلی شاه گنابادی قدس سره @darmahzareorafa110