📆۱۹شهریورماه سال۱۳۵۸
🗓رحلت آیةالله طالقانی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️آقای طالقانی اهل فکر نو بر محور دین و با تمرکز بیشتر بر روی قرآن و نهجالبلاغه بود؛ یعنی ایشان اصلاً اینجوری بود. لکن همهی ابعاد شخصیت آقای طالقانی بُعد روشنفکری دینی نیست. یک بُعد مهم بُعد مبارزه است. خیلیها روشنفکر بودند اهل مبارزه نبودند؛ روشنفکر دینی هم بودند اهل مبارزه نبودند؛ همان خصلت عمومی تقریباً همه روشنفکران دیروز و شاید بعضاً امروز ما در آنها هم بود که من یک وقت از یک نمایشنامهای نقل کردم آقای روی ایوان را که پائین نمیآید توی مردم نمیآید با متن قضیه کار ندارد با میدان کار ندارد، بالای ایوان مینشیند تماشا میکند حرف میزند! خب خیلی از روشنفکرهای دینی اینجوری بودند اما آقای طالقانی نه، اهل عمل بود؛ یعنی توی میدان بود، احساس درد میکرد حقیقتاً؛ این را ما که با ایشان معاشر بودیم، میدیدیم، محسوس بود در ایشان، واضح بود که آدمی اهل درد بود و میخواست مبارزه کند؛ لذا تبعات مبارزه راهم قبول کرد و به زندان افتاد؛ هیچ اظهاری از آقای طالقانی بالواسطه یا بیواسطه نقل نشد؛ البته من هیچوقت با ایشان همزندان نبودم، اما همزندانهای ایشان هم نقل میکنند؛ خود ما هم دیدن ایشان میرفتیم – گاهی از مشهد که من میآمدم، روزهای ملاقات میرفتم زندان قصر – از پشت میلهای صحبت میکردند؛ دائم روحیه میدادند! ۸۹/۱۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۹شهریورماه سال۱۳۵۸
🗓رحلت آیةالله طالقانی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️هر تحلیلگری میگفت فروپاشی پهلوی محال است، چنین چیزی ممکن نیست؛ اما شد، این محال اتفاق افتاد. من به شما بگویم؛ حتّی بعضی از مبارزین مثل مرحوم آقای طالقانی به خود من گفت که امام میگوید «شاه باید برود»؛ خب، معلوم است که شاه نمیشود برود. باورش نمیآمد که ممکن است شاه برود. مرحوم آقای طالقانی به خود من گفت این مرد یعنی امام حرفهایش عجیب است؛ چیزهائی که نشدنی است، او میگوید و میشود؛ یکیاش رفتن شاه بود. این را بعد گفت. امام گفت شاه میرود، هیچ کس باور نمیکرد؛ اما رفت. نه فقط شاه رفت، آمریکا رفت، غرب رفت، استعمار و استکبار رفت. هیچ کس باور نمیکرد، اما شد. ۹۰/۷/۲۰
‼️انقلاب اسلامی به افسانهها شبیه بود؛ اما شد. اگر صد تا قسم میخوردند، خوشبین ترین آدمها میگفتند: «نمیشود.» مرحوم آیةالله طالقانی که هم روحانی و دارای معرفت و مقامات علمی و هم آدم سیاسی و مبارز و زندان رفته بود و از مبارزه هم اصلاً نمیترسید، به من گفت «آن روز که امام مطرح کرد که شاه و حکومت سلطنتی باید برود، من تخطئه کردم و گفتم چه حرفها میزند! مگر میشود!؟» آن وقت که امام صریحاً این کلام را گفتند، مگر چندسال پیش از پیروزی انقلاب بود؟ یعنی تا همین اواخر، حتّی مردی مثل مرحوم طالقانىِ بزرگوارِ مؤمنِ مبارزِ زندان رفته شلاق خورده شکنجه کشیده، میگفت «امکان ندارد!» بعد ایشان به من گفت - مضمون حرف ایشان این بود - که «این مرد، به جای دیگری متّصل است و از جای دیگری حرف میزند!» ۷۳/۶/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۹شهریورماه سال۱۳۵۸
🗓رحلت آیةالله طالقانی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️یک بعد دیگر آقای طالقانی که به نظر من نباید فراموش بشود، صفای این مرد بود. به قدری این آدم با صفا و روراست و در معاشرتها صادق بود که انسان از این همه زلالی حیرت میکرد. هیچ در قید و بند و ملاحظات و اینها نبود؛ نه ملاحظات آخوندی، نه ملاحظات روشنفکری، نه ملاحظات مبارزاتی مطلقاً در این آدم وجود نداشت؛ انسان وقتی مینشست پهلوی این مرد، واقعاً روحیه میگرفت؛ هم روحیهی مبارزاتی، هم روحیهی صفا و رفاقت و معنویت و اینها. اینها در این شخصیتهای برجسته، خوب است بزرگ بشود. ماها غالباً مبتلا هستیم به یک چیزهائی. این آدم، آدم صافی بود، روراست بود، بیشائبه و بیشیلهپیله بود. نتیجهی این بیشیلهپیله بودن هم صراحتش بود. مثل همان خطبه معرفشان، این خطبه را نمیشود عادی به حساب آورد؛ اینها دائماً میگفتند «پدر طالقانی»، اصلاً خودشان را فرزندان او معرفی میکردند. کیست که توی این رودربایستی گیر نکند؟ آن آدمی که توی اینجور رودربایستیها گیر نکند و برود آنجور قرص و محکم توی خطبه و موضعِ به آن صراحت و به آن شدّت بگیرد، کیست؟ اینجور آدمی را آدم واقعا بگردد پیدا کند! مرحوم طالقانی اینجوری بود. من بعد از همین خطبهی ایشان تلفن کردم؛ گفتم آقا من خواستم از شما تشکر کنم به خاطر این خطبه، گفت بله، خیلیها هم تلفن میکنند فحش میدهند به خاطر همین خطبه! اینجوری بود دیگر، تحمل میکرد، یعنی آدمی بود با یک روحیهی اینجوری داشت! ۸۹/۱۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۹شهریورماه سال۱۳۵۸
🗓رحلت آیةالله طالقانی/۵
💠رهبرانقلاب
‼️من اوّلْباری که آقای طالقانی را دیدم، یا آخر سال ۴۲ بود یا اوائل ۴۳ که ایشان در عشرتآباد محاکمه میشدند. رفتم من در دادگاهشان شرکت کردم؛ گفتند دادگاه عمومی است منتها صندلی محدودی گذاشتند؛ ما خیلی زود رفتیم آنجا که شرکت کنیم و الحمدلله جا پیدا کردیم، رفتیم داخل. تا آنوقت آقای طالقانی را از نزدیک ندیده بودم؛ ایشان و مرحوم مهندس بازرگان و دیگران بودند -آن عدّهی نهضت آزادی- که آنجا محاکمه میشدند و به نظرم آن محاکمهی دوّم هم بود؛ از آن دادگاههای پنج قاضی که پنج نفر آن بالا با درجه و نشان و اینها نشسته بودند؛ آقای طالقانی هم آن جلو بیاعتنا نشسته بود؛ اسم ایشان را آوردند، ایشان باید بلند میشد حرف میزد، ولی ایشان اعتنایی نکرد، همانطور که نشسته بود و عصا هم دستش بود اما اصلاً اعتنایی نکرد، بلند نشد، جواب نداد؛ یعنی اینجور بود، آن دادگاهی که جوری آن را ترتیب میدادند که آن متّهم خودش در آن بهاصطلاح هیمنهی ظاهری دادگاه هضم بشود -معمولاً اینجور بود؛ ما هم چند بار دادگاه رفتیم، دیدیم- ایشان اصلاً و مطلقا اعتنائی نداشت. وقت تنفّس هم ما رفتیم جلو، ایشان با ما گرم، گیرا -حالا بنده آنوقت یک طلبهای مثلاً بودم، یک طلبهی جوانی؛ و شنیده بودند من چون اندکی قبلش زندان قزلقلعه بودم و ایشان و مهندس بازرگان شنیده بودند- وقتی بنده را معرّفی کردند، گرم گرفتند، محبّت کردند؛ به آن مقامات، بیاعتنا؛ به ما که یک طلبهای بودیم، اینجور گرم و گیرا و با محبّت بودند! ۹۵/۵/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین در جنگ صفین/۱
💠رهبرانقلاب
‼️همانطور که میدانید بعد از آنکه لشکر امیرالمؤمنین بر لشکر معاویه غلبه ظاهری پیدا کرد، آنها قرآنها را سرِ نیزه کردند. دیدن قرآنها، در لشکر امیرالمؤمنین دودستگی انداخت؛ عدهای متزلزل شدند و گفتند نمیشود ما با قرآن بجنگیم! یک دسته دیگر گفتند اصل جنگ اینها با قرآن است! جلد قرآن و صورت ظاهر قرآن را آورده بودند، اما با باطن قرآن میجنگیدند! بالأخره در سپاه مسلمین دودستگی افتاد و امیرالمومنین مجبور به قبول حکمیت شد، بعد از آنکه حکمیت بر امیرالمؤمنین تحمیل شد، عدهای از داخل اردوگاه آن حضرت، شعار دادند: «لا حکم الا لله»؛ اینها میخواستند با این شعار، امیرالمؤمنین را از حکومت خلع کنند. آن حضرت، نقشه آنها را افشاء کرد و گفت حُکم و حکومت مال خداست؛ اما اینها این را نمیخواهند بگویند. اینها میخواهند بگویند «لا امرة»؛ میخواهند بگویند بایستی خدا بیاید مجسّم شود و امور زندگی شما را اداره کند. یعنی امیرالمؤمنین نباشد! این شعار، عدهای را از اردوگاه امیرالمؤمنین خارج کرد و به آن جماعتِ بدبختِ نادانِ غافلِ ظاهربین و احیاناً مغرض ملحق نمود و قضیه خوارج به وجود آمد. ۷۹/۱/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین در جنگ صفین/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در جنگ صفین بعد از آنكه لشكريان اميرالمؤمنين شامیان را عقب راندند و چيزی نمانده بود كه خود معاويه و عمرو عاص به قتل برسند، اما با حيله عمرو عاص قرآنهايی را بر سر نيزه كردند تا بتوانند آتش جنگ را موقتا فرو بنشانند، و مردم را دعوت كردند كه بياييد به اين قرآن عمل كنيم. طبيعی است كه اميرالمؤمنين تسليم اين فرياد فريبگرانه نميشد. مالك اشتر هم در صف مقدم ميجنگيد. عده ای از كسانی كه عيبشان خشك انديشی و كوته بينی بود و بسيار هم متعبد بودند به امیرالمومنین فشار آوردند كه حال كه اينها صلح ميخواهند، شما چرا به قرآن احترام نمیکنید و حکمیت را نمیپذیرید؟!؛ براستی بزرگترين مصيبتهای امت اسلامی در هميشه زمانها، همين كوته بينی و كوته انديشی بوده كه حقايق را درست درك نميكردند و فقط به ظواهر نگاه ميكردند. به اميرالمؤمنين فشار آوردند كه بايد تسليم شوی، حتی با شمشير، تهديدش كردند. اميرالمؤمنين كه نميتوانست با سربازان خودش بجنگد، به مالك اشتر پيغام داد كه برگردند، و بدينگونه مسئله حکمیت در آنجا پايه ريزی شد، و اردوگاه شام به سردمداری عمرو عاص توانست توطئه و شيطنت را به نتيجه رساند. ۶۳/۴/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین در جنگ صفین/۳
💠رهبرانقلاب
‼️در بحبوحه جنگ و همان لحظه ای که نزدیک بود امیرالمومنیپیروز بشوند، یک عده آدمهای بدخواه و بددل آمدند حکمیت را بر امیرالمؤمنین تحمیل کردند، سر سلیقههای کج، فهمهای غلط، که البته توی آنها نفوذی معاویه هم بودند! ۶۵/۳/۴
‼️بعد از آنکه لشکریان امیرالمؤمنین نیروهای معاویه را به عقب راندند و فشار روی آنها وارد کردند و چیزی نمانده بود که خود معاویه و عمرو عاص به قتل برسند، به حيله عمرو عاص، قرآن هایی را بر سر نیزه کردند و مردم را دعوت کردند به اینکه بیایید به قرآن عمل بکنیم؛ برای اینکه بتوانند آتش جنگ را موقتا فروبنشانند. یکی از آن حیله هایی که امروز هم در دنیا معمول است. به مجرداینکه فشار نیروهای نظامی از یک طرف زیاد میشود، آن نیروی مقابل - ولو خودش تجاوز را شروع کرده باشد- فریاد صلح سر میدهد. همین کار را عینا آنها انجام دادند. امیرالمؤمنین طبیعی است که تسلیم این فریاد فریب گرانه نمیشد؛ مالک اشتر هم در جلو داشت میجنگید. یک عده از کسانی که عیبشان خشک اندیشی و کوته بینی و البته بسیاری شان توأم با تعبد و پایبندی مذهبی بود، فشار آوردند روی امیر المؤمنین که اینها صلح میخواهند، حکمیت را امیرالمؤمنین زیر فشار مقدسین قبول کرده بود، بهانه شد برای یک عدهای. همان عده مقدسینی که فشار آورده بودند روی امیرالمؤمنین که بایستی حکمیت را قبول کنی، همان ها فشار آوردند که چرا حکمیت را قبول کردی؟ یک جریانی شد، بنام جریان خوارج! ۶۳/۴/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین در جنگ صفین/۴
💠رهبرانقلاب
‼️در جنگ صفین تا قرآن ها را بلند کرد، این مقدسهای نادان بنا کرد دلشان لرزیدن که «وای قرآن»! آمدند اطراف على را گرفتند، شمشیرها را کشیدند که باید بروی با معاویه صلح کنی! چرا؟ معاويهٔ الان با معاويهٔ دیروز مگر چه فرقی کرد که دیروز بد بود، دشمن بود، باید با او جنگید، امروز بایستی رفت با او صلح کرد، بایستی با او آشتی کرد؟ چه شده مگر؟ گفتند نه، الاولابد بایستی با او صلح کنی، چون قرآن را سر نیزه کرده. بابا دروغ است، فریب است، شما را گول می زند، به قرآن اعتقادی ندارد او، آلت دستش قرار نگیرید، بیخود برای او کار نکنید ۵۳/۹/۱
‼️حضرت فرمود: شما اشتباه میکنید، شما اینها را نمیشناسید. این کسانی که امروز قرآن را به عنوان حکم مطرح می کنند، به قرآن اعتقاد ندارند؛ من اینها را میشناسم، دورهٔ کودکی اینها را دیدم، دوره بزرگی اینها را هم دیدم. بدترین ها بودند. اینها به قرآن اعتقادی ندارند. وقتی در تنگنا گیر می کنند، قرآن را مطرح میکنند. ۸۹/۴/۵
‼️امیرالمؤمنین زیر فشار اینها - که حتی با شمشیر، حضرت را تهدید می کردند و امیرالمؤمنین که نمیتوانست با سربازهای خودش بجنگد - پیغام داد به مالک اشتر که بیایند. و مسئله حکمیت در آنجا پایه ریزی شد، به توطئه و شیطنت اردوگاه شام و سردمداری عمرو عاص، و گفتند یک حکم از این طرف یک حکم از آن طرف، و تكلیف را فی مابین معین کنند. ۶۳/۴/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین در جنگ صفین/۵
💠رهبرانقلاب
‼️در جریان تحمیل حکمیت بر امیرالمؤمنین، حضرت فرمود ابن عباس از طرف من حكم. خوارج گفتند ابن عباس نه، او آدمی است جنگ طلب و محب توست، فرمود مالک اشتر، شجاع و مخلص و بصیر. گفتند نه خیر، آن هم همین طور است، او این جنگ را اصلا رها نمیکرد، او را میگذاریم که برود داوری کند برای اینکه صلح ایجاد کند. حضرت فرمود خب، من اینها را معرفی میکنم. گفتند نه! ابوموسی اشعری. خود همین انتخاب، کار مردم عادی نبود. خب، مردم عادی ابوموسی را از کجا میشناختند؟ عبدالله بن عباس که مأمن تر و آبرومندتر از ابوموسی اشعری بود، پس عامه مردم نبودند که روی ابوموسی انگشت میگذاشتند. یک حرفهایی هست که وقتی گفته میشود، روشن است که این حرف، حرف یک جریان است، یک دستگاه است، یک سازماندهی است، حساب شده است. خب چرا ابوموسی؟ ابوموسیای که از اولش هم با علی خیلی میانه خوبی نداشت. در ماجرای خلافت امیرالمؤمنین، حاکم بصره بود و رها کرد؛ حالا در جنگ در کنار امیرالمؤمنین است. اصرار که بایستی او را بگذارید، حضرت قبول نمیکردند؛ بالاخره باز با همان ابزاری که اصل داوری را بر حضرت تحمیل کرده بودند، این شخص را هم تحمیل کردند.۶۵/۳/۱۲
‼️بعد هم این مقدسمآب احمق بی خبر از عالَم، به نام ابوموسی اشعری، علی را از حکومت خلع کرد؛ و یک شیطان صفت خبیث، یعنی عمرو عاص، معاویه را به خلافت نصب کرد. حالا بیا درستش کن! نتیجه حکمیت بین دو جبهه، این میشود که علی از خلافت عزل میشود و معاویه در مسند خلافت تثبیت میشود. ۵۲/۷/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین در جنگ صفین/۶
💠رهبرانقلاب
‼️امیرالمومنین میفرماید بصیر آن کسی است که بشنود، گوش خود را نبندد؛ وقتی شنید، بیندیشد. من یک مثال از تاریخ بزنم. در جنگ صفین لشکر معاویه چیزی نمانده بود که بکلی منهدم و منهزم شود. حیلهای که برای نجات خود اندیشیدند، اینبودکه قرآنها را بر نیزهها کنند، با این معنا که قرآن بین ما و شما حکم باشد. کار عوام پسند قشنگی بود. عدهای که بعدها خوارج شدند و روی امیرالمؤمنین شمشیر کشیدند، گفتند این که حرف خوبی است؛ میگویند بیائیم قرآن را حکم کنیم. ببینید، اینجا فریب خوردند؛ اینجا لغزیدند، این کسی که دارد دعوت میکند و میگوید بیائید به حکمیت قرآن تن بدهیم، کسی است که دارد با امام منتخبِ مفترض الطاعه میجنگد! او چطور به قرآن معتقد است؟ امیرالمؤمنین غیر از اینکه از نظر ما از طرف پیغمبر منصوب بود، اما آن کسانی هم که این را قبول نداشتند، این مسئله را قبول داشتند که آن روز بعد از خلیفه سوم، همه مردم با او بیعت کردند، خلافت او را قبول کردند؛ شد امام، شد حاکم مفترض الطاعه جامعهی اسلامی. هر کس با او میجنگید، روی او شمشیر میکشید، وظیفه همه مسلمانها بود که با او مقابله کنند. اگر این کسیکه قرآن را سر نیزه کرده، حقیقتا به قرآن معتقد است، قرآن میگوید که تو چرا با علی میجنگی. اگر واقعا به قرآن معتقد است، باید دستهایش را بالا ببرد، بگوید آقا من نمیجنگم؛ این مطلب مشکلی بود که نشود فهمید؟ این بیبصیرتی ناشی از چشم بستن بر روی یک حقیقت واضح است! ۸۹/۸/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین در جنگ صفین/۷
💠رهبرانقلاب
‼️صبر یکی از خصلتهای جوان انقلابی است. بله، خشم انقلابی داریم امّا صبر انقلابی هم داریم. مظهر اتمّ و اکمل عدالت، امیرالمؤمنین است دیگر، از او عادلتر که نداریم، امّا امیرالمؤمنین هم یک جاهایی صبر کرد؛ تاریخ زندگی امیرالمؤمنین را میبینید دیگر. یک جا در مقابل فشار خوارج و مانند اینها در جنگ صفّین صبر میکند و به حکمیّت تن میدهد؛ پس یک جاهایی صبر ضروری است! ۹۷/۳/۷
‼️بعد از قضیه حکمیت، خوارج بعد از جدا شدن از لشكر اميرالمؤمنين شروع كردند به ترور، ايجاد وحشت، هجوم به آدمهای بی پناه و از بين بردن دوستان اميرالمؤمنين. هر جا انسانهای صادق و پاك و وفادار به حضرت را كه را میيافتند، بيدرنگ نابودش ميكردند. عبدالله بن خباب بن ارت که پدرش از صحابه بزرگ پیامبر بود و خود وی از حواريين حضرت بود، كشتند و شكم همسر حامله اش را شكافتند و جنين را از رحم او بيرون كشيدند و تكه پاره كردند. زن را كشتند، مرد را كشتند و حتّی بچه را هم كشتند. اينها همان كسانی بودند كه وقتی يكی از خودشان خوكی را كشته بود، وی را عقاب ميكردند كه چرا خون اين حيوان را روی زمين ريختی! مردمانی جاهل، كج فهم، منحرف، علی الظاهر متعبد که وقتی پای شهواتشان به ميان میآمد، نميتوانستند خودداری كنند. ۶۵/۳/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین درجنگ صفین/۸
💠رهبرانقلاب
‼️ما این دعا را در شب شهادت امیرالمومنین میخوانیم که: «اللّهم العن قتلة امیرالمؤمنین»؛ خدایا! قاتلان امیرالمؤمنین را لعنت کن، از رحمت خودت دور کن. در مسجد کوفه، یک نفر که بیشتر بر فرق مبارک حضرت شمشیر نزد؛ اما میگوید قاتلان! ببینید، این هم یکی از همان درسهایی است که انسان از دعا میگیرد. لازم نیست که انسان، خودش مباشرتاً در حادثه حضور داشته باشد تا حادثه به او منسوب شود. از آن روزی که غوغای حکمیت در جنگ صفین به راه افتاد، یک عدهی ظاهرپرست، به قرآنهای سرنیزه فریب خوردند و اینقدر این فریب خودشان را غلیظ کردند و حق را به جانب خود دانستند که جرئت کردند به انسان والامقامی مثل علی فشار بیاورند و زور بگویند و او را وادار به قبول حکمیت کنند؛ از آن روز، کسانی که در آن قضیه فعال بودند، جزوِ قتلهی امیرالمؤمنیناند؛ تا آنهایی که قدرش را نداشتند؛ تا آنهایی که کمک کردند؛ تا آنهایی که به دنبال شهوترانیها یا اغراض شخصیشان در به شهادت رساندن این انسان بزرگ تاریخ، همراهی کردند. لعنت خدا بر همهی آنها! ۸۵/۷/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین در جنگ صفین/۹
💠امام خمینی
‼️آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانینما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده، نمونه بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین که در تاریخ روشن است! ۶۷/۱۲/۳
‼️در قضیه حکمیت، حضرت امیر در عین حالی که در فشار ابوموسی را تعیین کرد البته ایشان میخواست کس دیگر را تعیین کند. لکن فشار آوردند دوستان خودش، همان دوستانی که باید حضرت امیر از آنها فریاد کند، فشار آوردند که نه، ابوموسی برای این کار خوب است. حضرت، ابوموسی را تعیین کرد، بعد که ابوموسی آن حکمیت را کرد، همین دوستها میخواستند نقض کنند! حضرت امیر مقاومت کرد و فرمود حالا که حَکَم حکم کرده ما باید به احترام قائل بشویم. در صورتی که بر ضد او بود! ۶۰/۳/۲۵
‼️ما باید این تأسف را به گور ببریم که نگذاشتند آن طوری که حضرت امیر میخواست حکومت تشکیل بدهد. جنگهایی که در داخل پیش آوردند آنهایی که مدعی اسلام بودند و با اسم اسلام با ایشان معارضه کردند، و با اسم اسلام، اسلام را کوبیدند و با اسم قرآن کریم ایشان را از مقصد باز داشتند. اگر آن حیلهای که معاویه و عمروعاص به کار برده بودند، آنهایی که از طبقه مقدسین باصطلاح بودند مانع نشده بودند از این که حضرت امیر بشکند آن حیله را و آن حیله شکسته میشد، سرنوشت اسلام غیر از این بود که حالا هست، نه غیر از آن بود که بعدها شد. شاید قضایای امام حسن و فاجعۀ کربلا پیش نمیآمد. جرم گناه همۀ این امور به گردن آن مقدسین نهروان بود که لعنت خدا تا ابد بر آنها باشد. ۶۳/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین درجنگ صفین/۱۰
💠امام خمینی
‼️من مدعی هستم که مثل ملت ایران از صدر اسلام تاکنون در تاریخ نبوده است، شما کدام ملت را سراغ دارید که با این همه گرفتاری و رنج و با این همه شهید دادن و خون دادن، اینطور مستقیم ایستاده باشند؟ در کوفه صدر اسلام که امیرالمؤمنین، مظلومتر از هر حاکمی درهر وقت بود. آنقدر اذیتش میکردند! همان مقدسها ایستادند مقابلش، گفتند: باید حکمیت را قبول کنی چنانچه قبول نکنی، چه خواهیم کرد. مجبورش کردند به اینکه قبول کند. بعد هم تکفیرش کردند. گفتند توبه کن، تو کافر شدهای. کدام زمان را شما سراغ دارید که مثل حالا باشد؟ چرا از خدا تشکر نمیکنید که در عصری واقع شدهاید که یک همچو ملت دارید؟ ۶۱/۱/۱
‼️اشخاصی که میگویند که بیایید صلح بکنیم، بیایید یک سازشی بکنیم. ما از تاریخ باید این امور را یاد بگیریم؛ به حضرت امیر تحمیل کردند، مقدسین تحمیل کردند، آنهایی که جبههشان داغ داشت آنها تحمیل کردند به حضرت امیر حکمیت را و میخواستند بکشندش اگر نکند؛ این ابتلا را حضرت امیر داشت، الآن نظیر او را ما داریم. اینکه میگویند، این ور و آن ور میافتند که بگذارید یک حکمیتی پیدا بشود، بیایند حکم، حکم پیدا بشود که کارها را انجام بدهد، تشخیص بدهد که کی چی است، دنیا نمیداند که کی متجاوز است؟! ما از آن قضیه باید عبرت بگیریم و زیر بار حکمیت نرویم. آن حکمیت تحمیلی که در زمان امیرالمؤمنین واقع شد و هر دویش به دست اشخاص حیلهگر درست شد، این ما را هدایت میکند به اینکه زیر بار حکمیت تحمیلی نرویم! ۶۵/۲/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۲ ماه صفر سال ۳۸ ق
🏴تحمیل حکمیت بر امیرالمومنین
🏴توسط مقدسین درجنگ صفین
📲۱۰ پست در کانال جهادتبیینی!
⚠️توجه؛
🏳مطالعه از تصویر پیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۰ شهریور ماه سال ۱۲۸۶
🏴فوت واضعلفظ مشروطه
🏴صدراعظم مظفرالدین شاه
🏴مشیرالدوله، نصرالله نائینی
💠رهبرانقلاب
‼️بارها گفتهام كه تاريخ مشروطه را بخوانيد، عبرتهاى خيلی عجيبى در تاريخ مشروطيت هست. علت اصلى اينكه در مشروطه جريان عدالتخواهى اسلامى به جريان مشروطه انگليسى تبديل شد، حضور يك عده روشنفكران وابسته به غرب بود. البته همه آنها خائن نبودند من اين را به روشنى میتوانم ادعا كنم اما خيلى از آنها غافل بودند یا خيلی از آنها فريب خورده بودند در بين رجال سياسى آنروز اول كسیکه كلمه مشروطه را به كار برد ميرزا نصرالله نائينى بود؛ يعنى مشيرالدوله بعدى كه اول مشروطه وزير خارجه بود و بعد نخست وزير شد. ميرزا نصرالله نائينى پدر دو نفر روشنفكر حسن پیرنیا كه رئيس مجلس بود و حسين پیرنیا نخست وزیر بود؛ پدر اين دو نفر روشنفکر غربزده، بود. اسم مشروطه را اینها در دهان پدرشان انداختند، او آمد و در نامهاى كه متحصنين در سفارتخانه انگلیس تهيه كردند، نوشت: شما مشروطه میخواهيد. و مردم و بعضی علما هم دنبال اين مشروطه، حركت كردند! ۷۸/۱۲/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۱ ماه سپتامبر سال ۱۹۷۳م
🏳اعدام آلنده توسط پینوشه
🏳درپی کودتای آمریکادر شیلی
💠رهبرانقلاب
‼️کسی که قلم به دست میگیرد، باید تقوا، صداقت، عفاف و انصاف نسبت به دیگران جزو طبیعت ثانویاش بشود. من در صحبتی که اوایل امسال کردم، گفتم که بعضی از روزنامهها پایگاه دشمنند. بعضی افراد تعجب کردند! من اخیراً شنیدم که اسناد سازمان سیا در خصوص نقش آن سازمان در مطبوعات قبل از ۲۸ مرداد منتشر شده است. البته من خودم آن را ندیدم؛ اما آنچه که نقل کردند، بسیار جالب است. نشان میدهد که چه روزنامههایی با پول و هدایت و تغذیه سازمان سیا برای زمینهسازی کودتای ۲۸ مرداد در همین تهران پخش میشد. البته در جاهای دیگر هم نمونههایش را دیدهایم: در شیلىِ دوران سالوادور آلنده، یکی از نقشهای مهم را روزنامهها داشتند؛ برای این که حکومت دو ساله آلنده را ناموفّق جلوه دهند و تمام افکار را علیه او بسیج کنند و بالاخره آن بلا را بر سرش بیاورند. البته آن روز کسی اعتراف نکرد؛ اما بعد همه فهمیدند که چه کسانی بودهاند و آنهایی که بر سرِکار آمدند، انگیزههایشان چه بود و از کجا دستور گرفته بودند و آنهایی که زمینهسازی کردند، چه کسانی بودند. نمیشود صبر کرد تا فاجعه اتفاق بیفتد، بعد آن را کشف بکنیم. امروز باید دید و با چشم باز حرکت کرد. ۷۹/۱۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ شهریور ماه سال ۱۲۹۹
🏳شهادت شیخمحمدخیابانی
💠رهبرانقلاب
‼️تاریخ مجالس اول مشروطه، بسیار عبرت آور است و واقعاً یکایک ملت ایران، برای اینکه بدانند جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی به این کشور و این ملت چه داده است، باید آن گذشته را بخوانند. تا ندانیم چگونه بودهایم، نخواهیم دانست که امروز چه در اختیار داریم. در آن چند سال اولیه، تا وقتی که هنوز مجلس، آن مجلسِ تحت نفوذ سلطان و سردار و دوله و سلطنه و سفارتخانه خارجی نبود، مجلسی بود که با وجود ابتدایی بودن، تأثیر خود را در اوضاع کشور میگذاشت. هر جا که اندکی نشانه سلطه خارجی بود، آن مجلس، باقدرت تمام میایستاد. اولتیماتوم روس بود، مجلس ایستاد. استقراض از خارجیها بود، مجلس ایستاد. قرارداد وثوقالدوله بود، مجلس ایستاد. امثال مدرّسها در آن مجلس، کم و بیش بودند. آنهایی هم که گذشتِ زمان نشان داد نمیتوانند همیشه مدرّس باقی بمانند و مثل مدرّس باشند، در سایه حضور مردانِ مستقلِّ با ایمانی از قبیل مدرّس، خیابانی و امثال آنها، یک حالت واقعىِ مردمی به آن مجلس دادند. ۷۳/۳/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۱ شهریور ماه سال ۱۳۷۹
🏳رحلت مجتهدمجاهدعارف
🏳عضو مجلس خبرگان رهبری
🏳آیةالله میرزاعلی احمد میانجی
💠رهبرانقلاب
‼️با تأسف فراوان اطلاع یافتم که عالم جلیلالقدر و فقیه اخلاقی و پارسا و پرهیزکار آیتالله آقای حاج میرزا علی احمدی میانجی دنیا را بدرود گفته و حوزهی علمیهی قم به فقدان این استاد وارسته و با فضیلت، دچار گشته است. ایشان در شمار عالمان و برگزیدگان بودند که علم را با عمل، و تقوا را با جهاد، و فقاهت را با تبلیغ دین، و برجستگی رتبه دانش و تحقیق را با کمال فروتنی و زهد و کمتوقعی در هم آمیخته و در عرصهی دین و معنویت همچون میدان حضور و نشاط انقلابی، از پیشروان و گوی سبقت ربودگان بودند. آزمون شهادت فرزند همچون دیگر محنتهای دوران مبارزهی علمی و جهاد سیاسی، بر صبر و صفا و وارستگی این مرد بزرگ افزوده و اسوهیی برای فضلای جوان و شاگردان و ارادتمندان ایشان پدید آورده بود. فقدان خسارتبار این روحانی عالی مقام را به حضرت بقیةالله روحی فداه و حوزهی علمیهی قم و خاندان محترم و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم و علو درجات ملکوتی ایشان را از خداوند رحیم مسألت مینمایم. ۱۳۷۹/۶/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆سهشنبه۲۰ شهریورماه سال۱۳۸۰ش
🏳رحلت عضو مجلس خبرگان رهبری
🏳عضو شورای استفتاء امام و رهبری
🏳نماینده امام درامورحج قبل انقلاب
🏳ممتحن دروس خارج حوزهعلمیهقم
🏳آیةالله حاج سيد عباس خاتم یزدی
💠رهبرانقلاب
‼️رحلت تاسفبار فقیه ربانی آیتالله آقای حاج سیدعباس خاتم رحمةاللَّهعلیه را به حوزهی علمیهی قم و بخصوص به مراجع معظم و مدرسین و علمای اعلام آن و نیز به مردم شریف و مؤمن استان یزد و بطور ویژه و به بازماندگان و خانوادهی محترم و فرزندان مکرم آن مرحوم و نیز به شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم بزرگوار از جملهی پرهیزگار علمی در حوزههای علمیهی شیعه بشمار میرفتند و سالها در نجف و قم به افاضه و تدریس اشتغال داشتند، همچنین از یاران نزدیک امام راحل قدساللَّهنفسه در طول زمان به حساب میآمدند. درگذشت ایشان برای حوزهی علمیه و بخصوص کسانی که از دانش ایشان بهره میبردند ضایعه و خسارت محسوب میگردد. از خداوند متعال علوّ درجات و حشر با اولیائش را برای آن مرحوم و صبر و اجر برای بازماندگانشان مسئلت مینمایم. ۱۳۸۰/۶/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۱ شهریور ماه سال۱۳۹۳
🏳درگذشت مجتهد مجاهد
🏳حجةالسلام محمدتقی نصیری
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت عالم وارسته جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محمد تقی نصیری رحمة الله علیه را که عمر شریف خود را در تبلیغ معارف اسلامی و قرآنی و هدایت مردم سپری کرد و دلسوزانه به تربیت طلاب و فضلای علوم دینی همّت گماشت، به حوزهی علمیه سمنان و روحانیت مکرّم آن سامان و به همهی ارادتمندان و علاقمندان به ایشان و بیت آن مرحوم تسلیت میگویم و رحمت و غفران الهی برای آن فقید سعید و حشر با اولیای الهی خاصه فرزند شهیدش را از پروردگار مسألت مینمایم. ۱۳۹۳/۶/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۱ شهریورماه سال۱۳۹۹
🗓درگذشت آیةالله صانعی
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت مرحوم مغفور آیتالله آقای حاج شیخ یوسف صانعی رضواناللهعلیه را به فرزندان و خاندان مکرّم و به برادر معززّ و محترم ایشان و نیز به شاگردان و علاقمندان و دوستان آن عالم بزرگوار تسلیت عرض میکنم. آن مرحوم از شاگردان پر تلاش درسهای فقه و اصول و از نزدیکان حضرت امام خمینی اعلیاللهمقامه بودند و پساز پیروزی انقلاب در مسئولیتهای مهمّ قضائی و غیره به خدمت اشتغال داشتند و امید است این همه مقبول درگاه احدیّت و موجب اعتلای مقامات اخروی ایشان باشد. رحمت و مغفرت حضرت حق را برای آن مرحوم مسألت میکنم. ۹۹/۶/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۳ سپتامبر ۱۹۹۳
🏴پیمان ننگین اسلو
💠رهبرانقلاب
‼️هدف سیاستهای خاورمیانهای آمریکا از کمپدیوید تا قرارداد اسلو، محو روحیه جهاد و مقاومت و حذف تدریجی ملت فلسطین از تمام معادلات منطقه بود اما روح ایمان اسلامی و انگیزه جهاد فی سبیلالله مردم فلسطین بزرگترین مانع را در برابر پیشرفت سیاستهای استکباری و انگیزههای خائنانه پدید آورد. ۸۱/۳/۱۲
‼️متأسّفانه اغلب دولتهای عرب پس از مقاومتهای نخستین که برخی از آنها تحسینبرانگیز بود، بتدریج تسلیم شدند و بخصوص پس از ورود ایالات متحدّهی آمریکا به عنوان متولّی مسئله، هم وظیفهی انسانی و اسلامی و سیاسی، و هم غیرت و نخوت عربی خود را به فراموشی سپرده و با امیدهای واهی به هدفهای دشمن کمک کردند. «کمپ دیوید» مثال روشنی از این حقیقت تلخ است. گروههای مبارز نیز پس از برخی مجاهدتهای فداکارانه در سالهای نخست، بتدریج به راه بیفرجام مذاکره با اشغالگر و حامیانش کشانده شدند و خطّ سیری را که میتوانست به تحقّق آرمان فلسطین منتهی شود، رها کردند. مذاکره با آمریکا و دیگر دولتهای غربی و نیز با مجامع بیخاصیّت بینالمللی، تجربهی تلخ و ناموفّق فلسطین است. نشان دادن شاخهی زیتون در مجمع عمومی سازمان ملل، نتیجهای جز قرارداد خسارتبار «اُسلو» نداشت و سرانجام هم به سرنوشت عبرتانگیز یاسر عرفات منتهی شد. ۹۹/۳/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روز ملی سینما/۱
💠رهبرانقلاب
‼️سینما رسانه خیلی فوق العادهای است، واقعا هیچ چیزی از لحاظ اثرگذاری مثل سینما نیست! ۹۲/۹/۱۹
‼️به اعتقاد من ظریف ترین و لمس نکردنی ترین احساسات و عواطف بشری را هنر تئاتر و بازیگری و فيلم خوب در نمایش میتواند ارائه دهد! ۶۶/۱۱/۲۱
‼️کسیکه از سينما و تئاتر، نقاشی، عکس یا شعر چیزی نمیفهمد، راه های معرفت به رویش بسته است. ملتی که هر کدام از اینها را ندارد، دریچه ای به روی او بسته است. ۷۵/۶/۲۸
‼️تا شما نسل جوان نو، با اعتقادات صحیح، با دید صحیح، با مذاق دینی، به طور کامل وارد میدان این کارها نشوید، هنر نمایش -چه سینما، چه تئاتر- آن اعتلای لازم را در کشور پیدا نخواهد کرد. تا مادامی که کارگردان ما، یا نمایشنامه نویس ما، حتّی سعی میکند ژستها و حرکات این شخصیتها -و به قول شما پرسوناژها- را به شکل فیلمهای غربی در بیاورد، ما بهجایی نمیرسیم! ۷۷/۱۲/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روز ملی سینما/۲
💠رهبرانقلاب
‼️ملتی که سینما ندارد مثل انسانی است که زبانی از زبان های مورد تفاهم و تکلم دنیا را بلد نیست! ۷۵/۶/۲۸
‼️اولویت بسیار مهم کشور، فرهنگ است. فرهنگ از ادبیّات و هنر تا سبک زندگی تا فرهنگ عمومی تا اخلاق تا رفتار اجتماعی، شامل همهی اینها است، دستگاههای فرهنگی ما در این زمینه واقعاً مسئولیّت دارند. اگر در فیلم، تئاتر، سینما، مراقبت نباشد چه میشود! بنده طرفدار جزماندیشی و فشار و اختناق در این زمینهها نیستم، میدانید، من اعتقاد راسخ دارم به آزاداندیشی؛ منتها آزاداندیشی غیر از ولنگاری است، غیر از اجازه دادن به دشمن است که از دالان آزاداندیشی و آزادعملی بخواهد به کشور ضربه بزند. امروز نیروهای مؤمن و جوان انقلابیمان، بیشترین کارهای خوب کشور را دارند انجام میدهند، حالا یک تئاتری یا یک فیلمی تولید بشود که تیشه به ریشهی ایمان این جوانها بزند؛ این خوب است؟ این چیزی نیست که انسان از آن احساس خطر نکند؟! ۹۵/۶/۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini