eitaa logo
جهادتبیینی
2.6هزار دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
0 ویدیو
454 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️در جنگ جمل که امیرالمومنین در مقابل طلحه و زبیر و دیگران که قرار میگرفتند، مسئله‌اش مقابله با جاه طلبی و باندبازی‌ها بود! ۶۳/۴/۱ ‼️امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام در مقابله با خطرها آن‌چنان شجاعانه عمل میکند که میگوید کسی نمیتوانست با فتنه‌ای که من چشم آن را درآوردم - منظور، فتنه خوارج و ناکثین است- آن معنویّت و دین و اخلاق و فضیلت از یک طرف، آن بینش عمیق و شجاعت و فداکاری و عواطف رقیق انسانی در کنار صلابت و استحکام معنوی و روحی از طرف دیگر؛ همه اینها ناشی از عصمت است! ٨٠/١٢/١٢ ‼️یک نمونه ی روشن از قاطعیت علی (علیه السلام) مقابله با کسانی است که برخورد با آنها کار هیچ کس جز علی بن ابی طالب نبود! طلحه، زبیر و بالاتر از اینها عایشه از موقعیت ویژه ای برخوردار بودند؛ اما چنین نیست که وقتی به امیرالمؤمنین میگویند: عایشه در مقابل تو پرچم مخالفت برافراشته است، حضرت متزلزل شود و تردید پیدا کند، و درصدد برآید که به یک نحوی از میدان فرار کند و یا به یک سازشی برسد. منطق حضرت این بود که او کار خلافی کرده و باطل است و من بر حقم، لذا میروم و مبارزه میکنم، ولو بلغ ما بلغ، به هرجا رسید برسد! ۶۷/۲/۱۷ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۶ 💠رهبرانقلاب ‼️یکی از خصوصیات امیرالمؤمنین در ممشای سیاسی‌اش این بود که با دشمنان خود و مخالفان خود با استدلال حرف میزد و استدلال میکرد. درباره‌‌‌‌‌ی اهل جمل، در قضیه‌‌‌‌‌ی جنگ جمل فرمود: اینها جمع شدند، دست به یکی کردند برای اینکه نسبت به این حکومتی که به امیرالمؤمنین رسیده است، خشم خود را آشکار کنند؛ فرمود: من صبر خواهم کرد. اما تا کی؟ آن وقتی که ببینم حرکت اینها دارد بین شما مسلمانها شکاف ایجاد میکند، اختلاف ایجاد میکند، برادران را در مقابل هم قرار میدهد، آن وقت وارد عمل خواهم شد و فتنه را علاج خواهم کرد؛ تا آن وقتی که ممکن است، صبر میکنم و با نصیحت رفتار میکنم.۸۸/۶/۲۰ ‼️وقتی سپاه امیر المؤمنين بصره را محاصره کردند، حضرت حاضر نبود اقدام به جنگ کند، و در صدد نصیحت و موعظهی مخالفان بود. طلحه و زبیر را خواست و آنها را قسم داد به قول پیامبر، سپس آنها را به بیعت خودشان یادآوری کرد و پرسید مگر شما با من بیعت نکردید؟ بعد از بیعت شما با من که حادثه ای رخ نداده. اگر حادثه ای بوده، قبل از بیعت بوده. پس چرا از اول بیعت کردید؟ سخنان امير المؤمنين موجب شد که زبیر که خوش جنستر بود، پشیمان شود و میدان جنگ را ترک کند. البته این کار کافی نبود. زبیر نباید میدان جنگ را ترک میکرد؛ باید مرد و مردانه پیش امیر المؤمنین می آمد و میگفت: بنده اشتباه کردم و مسئله را خاتمه میداد. اما این کار را نکرد؛ دو لشكر را در مقابل هم گذاشت و گریخت. طلحه نیز مردد شده بود، که تیری به وی اصابت کرد و به قتل رسید؛ سپس لشکر عایشه منهزم شد! ۶۵/۳/۹ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۷ 💠رهبرانقلاب ‼️محمدبن حنفیه یکی از بزرگترین شجاعان آن زمان بود؛ جوان نیرومند و بسیار شجاعی بود. حضرت که در آن سال پیرمردی بود که نزدیک ۶۰ سال سن داشت، پرچم را از دست محمد گرفت و گفت: اینگونه بجنگ! راوی نقل میکند: دیدم امیر المؤمنين (عليه السلام) به طرف لشکر دشمن رفت. صفها را آنچنان شکافت و آشفته کرد که ولوله ای شد. تعبیر راوی این است که میگوید: دیدم مثل ذرات غبار که در نور آفتاب همینطور بالا و پایین میروند، پیکرهای دشمنان از روی اسبها پرتاب میشوند و به هم میپیچند، مثل اینکه گردبادی وسط نیروی دشمن افتاده و آنها را تار و مار میکند. راوی میگوید که شمشیر حضرت کج شده بود، حضرت رو کرد به شمشیر خود و فرمود بارها میخواستم تو را بخاطر اینکه کهنه شده ای کنار بگذارم اما تو ذوالفقار هستی و حبیبم پیامبر درباره تو فرمود "لاسیف الا ذوالفقار". راوی میگوید شمشیر حضرت گرفتیم و صاف کردیم و دادیم به حضرت و حضرت باز مشغول جنگ شد و فرمود "تبارک الذی جعل فی السیف" مبارک باد خدایی که این شمشیر را وسیله اقامه حق قرار داد! ۶۷/۲/۲۶ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۸ 💠رهبرانقلاب ‼️گاهی اوقات یک رخنه کوچک در درون خانواده، ما را تغییر میدهد. امیرالمؤمنین فرمود زبیر از ما اهلبیت بود تا پسرش عبدالله بزرگ شد و در تصمیمش دخالت کرد و در مقابل امیرالمؤمنین شمشیر کشید، گاهی یک رخنه کوچک در درون خانواده، یک چنین اثر بسیار مهمی میگذارد. لذا باید جلوی این رخنه را گرفت؛ و این هم جز با توکل و توجه به خدای متعال، امکان‌پذیر نیست! ۹۰/۱۰/۷ ‼️امام فرمود معیار حال کنونی افرادست. این همان قضاوتی بود که امیرالمؤمنین با جناب طلحه و زبیر کرد. شما باید بدانید طلحه و زبیر مردمان کوچکی نبودند. جناب زبیر سوابقی درخشان دارد که نظیر آن را کمتر کسی از اصحاب امیرالمؤمنین داشت. در همان روز اول خلافت ابی‌بکر، چند نفر از صحابه ازجمله زبیر با او اظهار مخالفت کردند، گفتند: حق با شما نیست؛ حق با علی است. ۲۵سال بعداز آنروز، روزی بودکه زبیر روی امیرالمؤمنین شمشیر کشید و آن سوابق محو شد! ۸۹/۳/۱۴ ‼️در زمان امیرالمؤمنین، اشکال کار این بود که صفوف، مشخّص نبود؛ به‌خاطر این که همان گروه دوم - یعنی «ناکثین» - چهره‌های موجّهی بودند. هرکسی در مقابله با شخصیتی مثل جناب زبیر، یا جناب طلحه، دچار تردید میشد. این زبیر کسی بود که در زمان پیامبر، جزو شخصیتها و برجسته‌ها و پسر عمّه پیامبر و نزدیک به آن حضرت بود. حتّی بعد از دوران پیامبر هم جزو کسانی بود که برای دفاع از امیرالمؤمنین، به سقیفه اعتراض کرد. بله؛ «حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است»! خدا عاقبت همه‌مان را به خیر کند. ۷۷/۱۰/۱۸ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۹ 💠رهبرانقلاب ‼️وقتی زبیر کشته شد، قاتل وی شمشیر او را برداشت و خدمت امیر المؤمنين آورد. چشم حضرت که به شمشیر زبیر افتاد، فرمود: این شمشیر چه روزهایی که غبار غم را از چهره ی پیامبر زدوده بود! ۶۵/۳/۹ ‼️در جنگ جمل، چون طرف قضیه چهره های نامداری همانند طلحه و زبیر و عایشه بودند، عده ای از نزدیکترین یاران امیر المؤمنين در جنگ حاضر نشدند. من یه عده قابل توجهی از اصحاب آن حضرت نتوانستند در جنگ حاضر می شوند؛ یعنی دلشان حاضر نشد که بروند روی طلحه شمشیر بلند کنند، یا با زبیر و عایشه روبه رو شوند. قضیه واقعا خیلی قضیهی مشکلی بوده است. یکی از کسانی که حاضر نشد، سلیمان بن صرد خزاعی است. این چهره نورانی که در کوفه جزو یاران امام حسین بود و نتوانست خود را به کربلا برساند؛ ولی بعد از شهادت آن حضرت، نهضت توابین را شروع کرد و رفتند آن حوادث مهم را درست کردند و بعد هم به شهادت رسید. او در زمان امام حسن جزو یاران امام حسن و در طول حکومت امير المؤمنين جزو یاران امیر المؤمنین بود؛ اما در جنگ جمل نتوانست در کنار امیر المؤمنين بجنگد. ۶۷/۲/۱۷ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۱۰ 💠رهبرانقلاب ‼️بعد از پایان جنگ جمل که تعداد زیادی از اهل جمل کشته شدند بسیاری فرار کردند و عده ای از آنها اسير شدند، وقتی اسیران را بررسی کردند، معلوم شد که دست باند اموی در جنگ جمل هم هست. مروان بن حکم یکی از بنی امیه و جزو دوستان و باند معاویه و امویها بود. وی در جنگ جمل اسیر شد، و امام حسن و امام حسین از روی ترحم و عطوفت پیش امیر المؤمنين وساطت کردند، تا حضرت، مروان بن حکم را آزاد کرد! ۶۳/۴/۱ ‼️در قصایای بسيار مهم صدر اسلام، امام حسن حضور خودش را اثبات كرده. در همان جنگ جمل و صفين هم نقشهاى فوق العاده مهمى بر دوش امام حسن بوده، كه من نام امام حسن را در ماجراهاى صفين و جمل زياد ديدم، نام امام حسين را كمتر ديدم. يعنى امام حسن در ميدانها و جريانها، حتى بیشتر از امام حسين حضور داشته. مرد جنگ، مرد سياست، مرد تدبير، مرد زبان آورى قوى. انسان وقتی مباحثات و مجادلات امام حسن را میخواند، مو بر بدنش راست میايستد، از بس قوى و قدرتمندانه است، در ماجراى صلح و بعد از صلح آنچنان كلمات قاطع و كوبنده‌اى از اين بزرگوار نقل شده كه از كلمات اميرالمؤمنين در مواردى كوبنده‌تر به نظر میرسد. من در كلمات اميرالمؤمنين آنجور كوبندگى و قدرت در مقابله با دشمن را كمتر ديدم؛ شايد بخاطر اين بوده كه اميرالمؤمنين با آنچنان دشمنانى مواجه نشده بوده كه اينقدر وقيح و خبيث باشند! ۶۸/۲/۲ @Jahade_tabeini
🗓١٠ ماه جمادی الاول سال ۳۶ق 🏴جنگ تحمیلی و پرعبرت جمل 🏴فتنه ناکثین در کلام رهبری 📲۱۰ پست درکانال جهادتبیینی! ⚠️توجه؛ 🏳مطالعه از تصویر پیوست! 📸تابلوی فتنه جمل اثر حسن روح‌الامین @Jahade_tabeini
🗓۵دسامبر۲۰۱۳م 🏳فوت نِلسون ماندِلا 🏳رهبر کنگره ملی آفریقا 🏳حامی امام و انقلاب اسلامی 🏳اولین رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی 🏳مبارزضدآپارتاید درآفریقای‌جنوبی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️با استمرار مبارزات ماندلا و مردم آفریقای جنوبی، آن رژیم ظالم و ضد بشری از بین رفت و ماندلا با این کار، در واقع روح تازه‌ای به صحنه‌ی مبارزاتی کل آفریقا دمید! ۹۵/۲/۵ 🔷نلسون ماندلا ‼️انقلاب اسلامی ایران تحت رهبری امام خمینی امیدهای فراوانی را برای قیام مردم آفریقای جنوبی در مبارزه علیه بی عدالتی به همراه داشته است و بدون تردید تاریخ هرگز نقش ایران اسلامی را فراموش نخواهد کرد. ملاقات با رهبر انقلاب بزرگی که جهان را تحت تأثیر قرار داده است برای من امیدبخش و موجب افتخار بزرگی است ومردم آفریقای جنوبی اکنون برای شنیدن گزارش دیدارهای من با رهبر بزرگ انقلاب و مقامات عالی‌رتبه‌ی جمهوری اسلامی ایران به انتظار نشسته‌اند. ۷۱/۴/۳۱ ‼️امام خمینی نه تنها رهبری بزرگ برای ایران بود، بلکه رهبری برای تمامی نهضتهای آزادی‌بخش جهان به شمار می‌رفت و چالش بسیار عظیمی که او در مبارزه با یکی از طاغوتهای زمان انجام داد، گویای شجاعت ستایش برانگیزی است که فقط ایشان می‌توانست از خود نشان دهد و این افتخار بزرگی بود که توانستم برای دومین بار در کنار مرقد امام خمینی حاضر شوم و به ایشان ادای احترام کنم. ما خود را مدیون انقلاب اسلامی می‌دانیم و مراتب تقدیر و تشکر خود را از رهبر انقلاب و ملت و دولت ایران اعلام می‌کنیم. ۷۸/۷/۲۵ @Jahade_tabeini
🗓۵دسامبر۲۰۱۳م 🏳فوت نِلسون ماندِلا 🏳رهبر کنگره ملی آفریقا 🏳حامی امام و انقلاب اسلامی 🏳اولین رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی 🏳مبارزضدآپارتاید درآفریقای‌جنوبی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼«نلسون ماندلا» قبل از آن‌که در آفریقای جنوبی به پیروزی برسد - زمانی که تازه از زندان آزاد شده بود - به ایران آمد و با من ملاقات کرد. من به او گفتم، ما تجربه‌ای داریم که گمان میکنم در کشور شما هم قابل عمل باشد؛ و آن تجربه عبارت است از این‌که انسانهای داوطلب - که اکثریت جمعیت کشور ما را تشکیل میدادند - زن و مرد، با جسمِ خودشان به خیابانها آمدند، نه با مشتشان، نه با سلاحشان، بلکه با تنِ خودشان آمدند؛ لذا نظام طاغوت را منفعل کردند و او هم دید نمیتواند بایستد. گفتم به نظر من این الگو در آفریقای جنوبی قابل عمل است. او سری تکان داد. بعد از رفتن او، یکی دو ماه طول نکشید که خبرهای تظاهرات عظیم مردمی در آفریقای جنوبی را در روزنامه‌ها خواندیم! من فهمیدم که این بذر، سبز شد؛ عین همان وضعیت ایران. تمام خیابانهای شهرهای بزرگ آفریقای جنوبی از سیاهان پُر شد و یک عدّه از سفیدپوستها هم آمدند و همراه با آنها راهپیمایی کردند و گفتند ما هم با حکومت تبعیض نژادی مخالفیم! نتیجه نیز همان شد؛ یعنی کسی که در رأس بود، دید اصلاً نمیتواند کاری بکند. اوّل رفت و کس دیگری را جای خودش گذاشت؛ او هم دید نمیتواند؛ لذا در یک انتقال قدرت آرام، حکومت را به دست سیاهپوستان دادند و خود «ماندلا» هم رئیس‌جمهور شد! این حادثه تقلیدشدنی و این الگوی ملتها برای آزادیخواهی، به وسیله جوان ایرانی در دهه‌های پنجاه و شصت اتّفاق افتاد. ۸۰/۲/۱۲ @Jahade_tabeini
🗓۵دسامبر۲۰۱۳م 🏳فوت نِلسون ماندِلا 🏳رهبر کنگره ملی آفریقا 🏳حامی امام و انقلاب اسلامی 🏳اولین رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی 🏳مبارزضدآپارتاید درآفریقای‌جنوبی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️ما از اول انقلاب گفتیم دو رژیم را اصلاً قبول نداریم؛ یکی رژیم صهیونیستی، یکی هم رژیم نژادپرستِ آفریقای جنوبی بود؛ همینهایی که امروز در دنیا دم از حقوق بشر و این حرفها میزنند، هم با این رژیم، هم با رژیم آفریقای جنوبی تا آن لحظه‌ی آخر ارتباط داشتند؛ یعنی رژیمی که یک گروه کوچک سفیدپوست بر یک جمعیّت میلیونیِ سیاه‌پوستِ صاحبِ سرزمین، مسلّط بودند؛ این سفیدپوست‌ها از انگلیس رفته بودند، انگلیسی بودند در اصل؛ سالهای متمادی، شاید قریبِ صد سال بر این کشور مسلّط بودند؛ ما گفتیم ما این را قبول نداریم. آفریقای جنوبی مال مردم آفریقای جنوبی است، نه مال اشغالگران انگلیسی. این آقای نلسون ماندلا که از زندان آزاد شده بود، آمد نشست داخل همین اتاق -قبل از اینکه رئیس‌جمهور بشود- نشستیم، من برایش ماجرای مبارزه‌ی امام را گفتم که امام از تیر و تفنگ و کودتا و مانند اینها استفاده نکرد، دل مردم را قانع کرد، مردم با تن خودشان آمدند در خیابان. هیچ رژیمی نمیتواند با مردمی که با تن خودشان شجاعانه می‌آیند در خیابان، مقابله کند و پیروز شود؛ فهمیدم که در دلش تأثیر کرد؛ ماندلا از اینجا که رفت، تظاهرات خیابانیِ آفریقای جنوبی راه افتاد، ادامه پیدا کرد تا وقتی‌که رژیم آپارتاید را ساقط کردند. اسرائیل هم واقعاً رژیم نژادپرست و آپارتاید غاصب کذاب خبیث صهیونیستی است، این هم ساقط خواهد شد! ۹۷/۷/۲ @Jahade_tabeini
🗓۶ دسامبر سال۱۹۶۱م 🏳فوت فرانتس فانون 🏳رمان‌نویس آفریقایی 💠رهبرانقلاب ‼️انصافاً وضع محیط جوانی ما، محیط دلنشینی نبود؛ نه برای من که آن وقت طلبه بودم بلکه برای همه جوانان. به جوان اعتنا نمیشد. خیلی استعدادها در داخل جوانان میمرد. تمام مدت دوره ۱۸سالگی من در آن تاریخ، با جوانان بود؛ چه جوانان حوزه علمی و تحصیلی دینی و چه جوانان خارج از این حوزه. چیزی که حس میکردم این بود که رژیم پهلوی کاری کرده بود که جوانان به سمت ابتذال هویّتی و شخصیّتی میرفتند. بیشترین سرگرمی جوانان، به مسائل روزمرّه بود. بعضی در غم نان، مشغول کار سخت بودند، برای این که یک لقمه نان گیر بیاورند و بخورند، که آن هم البته مقداری از درآمدشان صرف خوردن نمیشد؛ صرف کارهای حاشیه‌ای میشد. شما اگر این کتابهایی را که در دوره جوانی ما درباره امریکای لاتین و آفریقا نوشته شده است، مثل کتابهای «فرانتس فانون» را بخوانید، درمییابید که وضع ما هم همینطور بود. در مورد ایران کسی جرأت نمیکرد بنویسد؛ اما در مورد مثلاً آفریقا یا شیلی یا مکزیک راحت مینوشتند. من با خواندن این کتابها میدیدم که عیناً وضع ما همینگونه است. یعنی آن جوان کارگر هم بعد از آن که کار سخت میکرد و یکشاهی، صَنّار گیر میآورد، نصف این پول صرف عیّاشی و ولگردی و هرزه‌گری و اینطور چیزها میشد. اینها همان چیزی بود که ما در آن کتابها میخواندیم و میدیدیم که در واقعیّت جامعه خودمان هم همین‌طور است. انصافاً دوران پهلوی خیلی بد بود! ۷۷/۲/۷ @Jahade_tabeini
🗓۱۶ آذر ماه سال ۱۳۳۲ 🏳شهادت سه دانشجو 🏳درپی اعتراضشان به 🏴رابطه ایران با آمریکا 💠رهبرانقلاب ‼️جالب است توجه کنید که ۱۶ آذر در سال ۳۲ و در آن سه دانشجو به خاک و خون غلتیدند، تقریباً چهار ماه بعد از کودتای۲۸ مرداد اتفاق افتاده که بعداز آن اختناق عجیب ناگهان به وسیله‌ی دانشجویان در دانشگاه تهران یک انفجار در فضا و در محیط به وجود می‌آید. چرا؟ چون نیکسون که آن وقت معاون رئیس جمهور آمریکا بود، آمد ایران. به عنوان اعتراض به آمریکا، به عنوان اعتراض به نیکسون که عامل کودتای ۲۸ مرداد بودند، این دانشجوها در محیط دانشگاه اعتصاب و تظاهرات میکنند، که البته با سرکوب مواجه میشوند و سه نفرشان هم کشته میشوند. حالا ۱۶ آذر در همه‌ی سالها، با این مختصات باید شناخته شود. ۱۶ آذر مال دانشجوی دانشجوی ضد آمریکاست، دانشجوی ضد سلطه است! ۸۷/۹/۲۴ @Jahade_tabeini
🗓سالروز شهادت حضرت زهرا(س) 🏴به روایت شهادت ۷۵روز آنحضرت 🏴ونزول‌جبرئیل‌وملائکه‌در۷۵روز/۱الف 💠رهبرانقلاب ‼️درباره‌ی سیّده‌ی زنان همه‌ی عوالم و همه‌ی دورانها، سخن کسی مثل این حقیر نه‌فقط نارسا و ناقص است، بلکه زبان ما در بیان بخشی از آنها هم الکن است. غیر از مقامات معنوی و ملکوتی و الهی -که غیر از خود معصومین کسی نمیتواند آن مقامات را درک کند، چه برسد به اینکه توصیف بکند- ازلحاظ معیارهای ظاهری و عقلانی هم سیّده‌‌ی زنان عالم صدّیقه‌ی کبری دارای اندازه‌ها و ابعاد غیر قابل تصوّر برای ما است. ۹۵/۱۲/۲۹ ‼️در باب فاطمه‌ی زهراء سلام الله علیها است. برای انسانهای کوچکی مثل من، خیلی دشوار است که بخواهند - ولو از دور - درباره‌ی آن عظمت سخن بگویند. ما یک چیز و یک خیال و یک تصویر و یک نقش در ذهنمان میگذرانیم. این کجا، و واقعیتها و حقیقتها - که بسی عظیمتر از ذهن ماست - کجا؟ واقعاً عظمت فاطمه‌ی زهرا، معمای ناگشوده‌ی ذهن بشر و معارف بشری است، فاطمه زهرا را فقط با پیامبر و با امیرالمومنین میشود مقایسه کرد! ۶۹/۱۰/۱۷ ‼️درباره حضرت زهرا سلام ‌الله‌ علیها؛ مقامات معنوی ایشان که خب خیلی بالاتر از مبلغ تفکّر ما و تفکّر معمولی انسانها است؛ بله، اهل‌الله و خواص، در عالَم معنا یک چیزهایی را درک میکنند، ولی ماها خب انصافاً بیگانه هستیم و  آن مقامات قدسی را، آن «وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها» را نمیفهمیم، واقعاً نمیتوانیم درک بکنیم لکن رفتارهای معمولی زندگی ایشان را می‌بینیم، مشاهده میکنیم، درس میگیریم! ۹۸/۱۱/۲۶ @Jahade_tabeini
🗓سالروز شهادت حضرت زهرا(س) 🏴به روایت شهادت ۷۵روز آنحضرت 🏴و نزول‌جبرئیل‌وملائکه در۷۵روز/۱ب 💠رهبرانقلاب ‼️مقام فاطمه‌ی زهرا از جمله‌ی آن مقاماتی است که تصور آن برای انسانهای معمولی، انسانهای متعارف - امثال ماها - یا ممکن نیست، یا دشوار است؛ معصوم است. ایشان نه به حسب مسئولیت رسمی، پیغمبر است و نه به حسب جایگاه رسمی، جانشین پیغمبر و امام است، اما در حد پیغمبر و امام است! ۸۹/۳/۱۳ ‼️درباره مقام والا و غیر قابل توصیف دختر پیامبر اعظم، زبان بنده و امثال بنده قاصر است؛ بشر نمیتواند توصیف کند مقامات معنوی و عظمت روحی انسانهای بزرگ الهی و آسمانی از جمله فاطمه‌ی زهرا را؛ از خود خدای متعال و از زبان خود بندگان بزرگ خدا و اولیای‌ الهی بایستی شنید و آموخت؛ تا حدودی که فهم ما رسا است و میتواند، باید حدس زد مقامات را. پیغمبر درباره‌ی فاطمه‌‌ی زهرا فرمود: سَیِّدَةِ نِساءِ اَهلِ الجَنَّة؛ ماها نمیتوانیم آن مقامات را درک کنیم! ۹۶/۱۲/۱۷ ‼️من حقیقتاً، نه به عنوان تعارف، نه به عنوان یک حرفِ هزاران بار تکرار شده، واقعاً قاصرم؛ زبان قاصر است، دل قاصر است، ذهن قاصر است که بخواهد از این مقام بلند تعریف و تجلیل کند؛ این موجود انسانی، این دختر جوان، این همه فضیلت و عظمت؛ که کسی مثل پیغمبر وقتی فاطمه‌ی زهرا بر او وارد میشد، «قام الیها» نه فقط بلند میشد، بلکه بلند میشد و به سمت او میرفت. اینها مگر شوخی است؟ این بحثِ پدر و فرزندی نیست. پیغمبر خدا اینجور از فاطمه‌ی زهرا تجلیل میکند؛ اینها مقامات فاطمه‌ی زهرا است. مگر میشود درباره‌ی این بزرگوار، امثال ما حرف بزنیم؟! ۹۱/۲/۲۳ @Jahade_tabeini
🗓سالروز شهادت حضرت زهرا(س) 🏴به روایت شهادت ۷۵روز آنحضرت 🏴و نزول‌جبرئیل‌وملائکه در۷۵روز/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️در روایت از امام صادق آمده است که فرشتگان الهی نزد فاطمه زهرا سلام الله علیها میآمدند؛ با او حرف میزدند و آیات الهی را بر او میخواندند؛ همان تعبیراتی که نسبت به مریم، علیهاسلام در قرآن هست که: «ان الله اصطفیک و طهّرک و اصطفیک علی نساء العالمین» این عبارات را فرشتگان به فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها خطاب میکردند و میگفتند: «یا فاطمة، انّ الله اصطفیک و طهَّرک؛» خدا تو را برگزیده و پاک قرارداده‌است. «و اصطفیک علی النساء العالمین؛» تو را بر زنان عالم برتری داده‌است. بعد امام صادق، در همین روایت میفرماید: یک شب که ملائکه با آن حضرت مشغول صحبت بودند و این تعبیرات را میکردند، فاطمه زهرا سلام الله علیها به آنها فرمود: «ألیست المفضّلة علی نساء العالمین مریم؟» یعنی آن زنی که خدای متعال فرموده‌است «واصطفیک علی نساء العالمین» آیا مریم نیست که خدا او را بر زنان عالم برگزید؟ ملائکه در جواب، به فاطمه زهرا سلام الله علیها عرض‌کردند: «مریم نسبت به زنان دوران خودش برگزیده بود و تو نسبت به زنان همه دورانها -از اوّلین و آخرین- برگزیده هستی». این چه مقام معنوی والایی است! انسان عادّی -مثل ما- نمیتواند این عظمت و رتبه را به درستی، حتّی در ذهن خود، تصوّر کند! ۷۱/۹/۲۵ @Jahade_tabeini
🗓سالروز شهادت حضرت زهرا(س) 🏴به روایت شهادت ۷۵روز آنحضرت 🏴و نزول‌جبرئیل‌وملائکه در۷۵روز/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️ درباره‌ی حضرت زهرا -این را نه به‌عنوان اینکه آدم بخواهد جزو حرفهای متعارف و معمول که میزنند، بر زبان جاری کند- حقّاً و انصافاً ماها قاصریم، حقیرتر از آن هستیم که بخواهیم از آن مقام باعظمت سخن بگوییم؛ از حقیقت نوریِ آن بزرگوار و امثال ایشان از ائمّه‌ی معصومین، زبان ماها، بیان ماها، فهم ماها کوتاه‌تر از این است که بتوانیم در این زمینه‌ها صحبت کنیم. خلقکم الله انوارا فجعلکم بعرشه محدقین، قضیّه‌ی انوار ائمّه‌ی معصومین این است؛ دیگر حالا ما چه میتوانیم بگوییم؟! ۹۵/۱/۱۱ 💠امام خمینی ‼️حضرت صادق میفرماید: فاطمه(س) بعد از پدرش ۷۵ روز زنده بودند در این دنیا و حزن و شدت برایشان غلبه داشت و جبرئیل امین میآمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض میکرد و مسائل را در آتیه‌ای که واقع میشده را ذکر کرده است و حضرت امیر هم کاتب وحی بوده است، شاید یکی از مسائلی که گفته است، راجع به مسائلی است که در عهد ذریۀ بلند پایۀ او حضرت صاحب است، که ممکن است مسائل ایران هم جزو آن مسائل باشد، به هرحال مسئلۀ آمدن جبرئیل برای کسی یک مسئلۀ ساده نیست. حتی دربارۀ ائمه هم من ندیده‌ام که وارد شده باشد این طور که جبرئیل بر آنها نازل شده باشد. در هر صورت من این فضیلت را از همۀ فضایلی که برای حضرت زهرا ذکر کرده‌اند، بالاتر از همه میدانم! ۶۴/۱۲/۱۱ @Jahade_tabeini
🗓سالروز شهادت حضرت زهرا(س) 🏴به روایت شهادت ۷۵روز آنحضرت 🏴و نزول‌جبرئیل‌وملائکه در۷۵روز/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️از امام صادق روایت شده است که فرمود: «انّ فاطمة کانت محدّثة» آن بزرگوار «محدّثه» بود. یعنی فرشتگان بر او فرود میآمدند، با او مأنوس میشدند و با او سخن میگفتند. این، مشخّصه‌ای است که روایات متعدّدی درباره آن وجوددارد. «محدّثه» بودن مخصوص شیعه هم نیست. شیعه و سنّی معتقدند که در دوران اسلام، کسانی بوده‌اند یا میتوانسته‌اند وجودداشته‌باشند که فرشتگان با آنها سخن بگویند. مصداق این در روایات ما، فاطمه زهراست! ۷۱/۹/۲۵ ‼️از لحاظ مقام معنوی بجایی میرسد که بنا بر آنچه در بعضی از روایات هست، فرشتگان با او سخن میگویند و حقایق را به او می‌آموزند. محدّثه است. این مقام معنوی، این قلّه‌ی رفیع، در مقابل همه‌ی زنهای آفرینش و عالم است. فاطمه‌ی زهرا در قلّه‌ی این بلندای عظیم ایستاده و به همه‌ی زنان عالم خطاب میکند و آنها را به پیمودن این راه دعوت میکند. آنهایی که در طول تاریخ ‌-چه در جاهلیّت قدیم، چه در جاهلیّت قرن بیستم- سعی کرده‌اند که زن را تحقیر کنند، کوچک کنند، او را دلبسته‌ی به همین زخارف و زینتهای ظاهری معرّفی کنند، زن را پابند مد و لباس و آرایش و طلا و زیورآلات کنند، زن را وسیله و دست مایه‌ای برای خوشگذرانیهای زندگی وانمود کنند و عملاً در این راه قدم بردارند، منطق آنها منطقی است که مثل برف و مثل یخ، در مقابل گرمای خورشیدِ مقام معنوی فاطمه‌ی زهرا (علیها سلام) ذوب میشود و از بین میرود. ۶۸/۱۰/۲۶ @Jahade_tabeini
🗓سالروز شهادت حضرت زهرا(س) 🏴به روایت شهادت ۷۵روز آنحضرت 🏴و نزول‌جبرئیل‌وملائکه در۷۵روز/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️ائمه‌ی هدی نام مبارک فاطمه‌ی زهرا را با عظمت و با تجلیل می‌بردند؛ از معارف صحیفه‌ی فاطمی نقل میکردند؛ اینها چیزهای بسیار عظیمی است. فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) این است. ۸۹/۳/۱۳ ‼️کسی مثل ما نمیتواند عظمت و رتبه زهرای اطهر را به درستی، حتّی در ذهن خود، تصوّر کند. روایتی از امیرالمؤمنین، نقل شده است که فاطمه زهرا سلام الله علیها به ایشان میگوید: «ملائکه میآیند و مطالبی را به من میگویند.» امیرالمؤمنین به ایشان میگوید: «وقتی صدای ملک را شنیدی، به من بگو تا آنچه را میشنوی بنویسم.» و امیرالمؤمنین، آنچه را که ملائکه به فاطمه زهرا سلام الله علیها املا میکردند نوشت و این، کتابی شد که در نزد ائمّه ما علیهم‌السّلام بود و هست و «مُصْحَفُ فاطمة» یا «صَحیفَةُ فاطمة» نامیده میشود. در روایات متعدّدی است که ائمّه علیهم‌السّلام، برای مسائل گوناگون خود، به «مصحف فاطمه» رجوع میکردند. بعد امام میفرماید: «انه لیس فیها حلال و حرام»؛ در این کتاب، احکام حلال و حرام نیست. اما «فیها علم ما یکون»؛ بلکه همه حوداث جاری بشری در دورانهای آینده، در این کتاب هست. این، چه دانش والایی است! ۷۱/۹/۲۵ @Jahade_tabeini
🗓۱۷ آذرماه سال ۱۳۴۹ 🏳اتمام ترجمه استادخامنه‌ای 🏳برکتاب‌الاسلام‌ومشکلات‌الحضاره 🏳باعنوان ادعانامه‌ای‌علیه تمدن‌غرب/۱ 💠مقدمه استاد: ‼️سخنی درباره این ترجمه؛ در بهار سال۴۶ با استفاده از بیکاری دوران یک سفر چند ماهه ترجمه این کتاب را شروع کردم بدین امید که از خلوت این انزوای جانفزا اصحاب را هدایتی برده باشم لیکن پس از هفته ئی چند از آغاز این کار، دانسته شد که کیمیای خلوت نیز آب حیوانی است که چون از سرگذشت خاصیت مطلوب خود را به ایجاد خفگی مبدل میسازد یکنواختی ساعات و تکراری شدن چشم اندازهائی که از چهار سو بیش از دومتر فاصله نمیداشتند، نشاط ادامه این کار را سلب کرد و بیش از سه چهارم کتاب آن هم بدون تجدید نظر و مقابله ترجمه نشد و حتی پس از اینکه آن ماه‌ها نیز مانند همه چیز پایان یافت و دوباره زندگی معمولی به جریان افتاد متن کتاب و ترجمه های من از زاویه فراموشی بیرون نیامد. در سال گذشته شوق و همت برادرم و عزیزم آقای سید هادی خامنه ئی به کمک این کتاب آمد. بخش ترجمه نشده کتاب را او خود با مراقبت و تجدید نظر اینجانب ترجمه کرد ترجمه های مرا که مجدداً به دقت بررسی کردم از مسوده خارج ساخت و کتاب را مهیای زیور طبع مجدداً در اختیارم گذارد. آخرین بخش کتاب را که به نظرم مهم آمد دوباره خودم ترجمه کردم در بخشهای پیش از آخر نیز تجدید نظرهای کلی به عمل آوردم و این سطور را نیز به عنوان مقدمه بر این همه افزودم و طرفه آنکه این آخرین کارها نیز در شرائطی همچون شرائط آغاز ترجمه به عمل آمد و شروع و اتمام این خدمت در خلوتی آموزنده انجام گرفت. و خدا را بر آن آغاز و این انجام سپاس. @Jahade_tabeini
🗓۱۷ آذر ماه سال ۱۳۴۹ 🏳اتمام ترجمه استادخامنه‌ای 🏳برکتاب‌الاسلام‌ومشکلات‌الحضاره 🏳باعنوان ادعانامه‌ای‌علیه تمدن‌غرب/۲ 💠مقدمه استادخامنه‌ای برکتاب؛ ‼️آشنایان نه غریبست که دلسوزمنند/چون من از خویش برفتم دل بیگانه بسوخت؛ این حاصل سرگذشت ماست، سرگذشت عبرت آموز و غم انگیز مردمی که چون از خود برفتند و خویشتن خویش را فراموش کردند و دست تطاول به میراث گران‌بهای خود گشودند و اندوخته ی قرن‌ها را ابلهانه نثار مقدم تمدن عیار غرب کردند و بجای تمدن و فرهنگ غنی و اصیل و ریشه دار خود به بازمانده ی پرداخته های دیگران دل خوش ساختند. بیگانگان را نیز دل برایشان بسوخت چه رسد آشنایان را. تردید نکنیم که بلای بزرگ قرن برای ما ملت اسلام بلای خودباختگی است خودباختگی و هضم شخصیت در برابر غول تمدن غرب! بلاهای بزرگ طبیعت طوفانهای سهمناک زلزله های خانمان برانداز وباها و طاعون‌ها و بسی بزرگ‌تر و هول‌انگیزتر از این‌ها در برابر بلای خودباختگی و خود فراموشی پدیده هائی حقیر و کم اهمیت اند. زیرا که در آن همه اجتماع بخشی از پیکر خود را از دست می‌دهد و در این روح و هستی خود را اگر چه دیر زمانی پیش از آنکه دستور لزوم فرنگی مآب شدن از همه جهت از زبان یکی از فریفتگان تمدن صادر شود زمینه گسترش فرهنگ به وسیله طرفداران آن فراهم گشته بود! ۴۹/۹/۱۷ ⚠️توجه؛ 🏳بنظر حقیر، مقدمه استادخامنه‌ای بر کتاب ادعانامه‌ای علیه تمدن غرب، خلاصه تفکر ایشان درباره غرب است، متاسفانه بعلت مطول بودن قادر به بارگزاری متن کامل مقدمه کتاب نبودم، جهت مطالعه به لینک زیر مراجعه نمایید! ↙️لینک https://ghiam.ir/?p=177 @Jahade_tabeini
🗓۱۳ ماه جمادی الاول سال ۱۱ق 🏴شهادت حضرت فاطمه زهراء 🏳معرفی کتاب مغفول و مهجور 🏳"فاطمة الزّهراء وتر فی غمد" 🏳به قلم دکتر سلیمان کتانی 🏳ترجمه سید جعفر طباطبایی 🏳و استاد سید علی خامنه ای 🏳با نام فاطمه زهرا زهی در نیام 💠رهبرانقلاب ‼️خاطره‌‌اى از آقاى سلیمان کتّانى بگویم. دو کتابِ ایشان به فارسى ترجمه شده؛ یکى الامام علی نبراس و متراس(امام علی مشعلی و دژی) و یکى فاطمة الزّهراء وتر فی غمد؛(فاطمه زهراء زهی در نیام) در هر دو ترجمه، مترجم کنار من بوده و ترجمه میکرده؛ از عجایب است! یکی‌شان آقاى جلال فارسى است، نشسته بود و ترجمه میکرد، من هم کار دیگرى داشتم میکردم اما با ما بود و در شرایطى بود که او نه، امّا من فرارى بودم. اما آن کتاب فاطمة‌الزهراء را مرحوم آسید جعفر قمى ترجمه کرده -پسر مرحوم آیت‌‌الله‌ قمى- و من باز در آن‌ وقت در اطراف مشهد فرارى بودم و او هم گفت که من هم میخواهم با تو بیایم. او فرارى نبود امّا آمد با من و همراه من. و من خیلى به او در آن ترجمه کمک کردم. این حقّى است که من به گردن آقاى سلیمان کتّانى دارم! حالا که با ایشان مخاطبه شد بگویم ما خیلى خوشحالیم که یک قلم خوب و ذوق وافر و اطلاعات وسیعى از ایشان -که یک نویسنده‌ى معروفى است- به کار رفته براى معرفى دو نفر از اعیان اهل‌بیت پیغمبر. و من به‌ عنوان فرزند آن دو بزرگوار از شما تشکّر میکنم. ۷۴/۳/۲۲ ⚠️توجه؛ 🏳سلیمان کتّانی دانشمند مسیحی و ادیب برجسته‌ی لبنانی، کتب متعددی درباره‌ی اهل‌بیت علیهم‌السلام نوشته و تجدید چاپ و برخی از آنها نیز به زبان فارسی ترجمه شده است، وی در سال ۲۰۰۴م درگذشت! @Jahade_tabeini
🗓۱۸ آذر ماه سال ۱۳۷۲ 🏴درگذشت مرجع مجاهد 🏴حامی انقلاب و امام و رهبری 🏴آیةالله سیدمحمدرضا گلپایگانی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️با تأسف‌ و اندوه‌ فراوان‌، خبر مصیبت‌ بار فقدانی‌ بزرگ‌ و جبران‌ناپذیر را دریافت‌ کردم‌. عالم‌ بزرگ‌، فقیه‌ نام‌ آور، مرجع عظیم‌الشأن‌، عبد صالح‌ و تقی‌ نقی‌ زکی‌، آیت‌الله‌العظمی‌ آقای‌ حاج‌ سید محمدرضا گلپایگانی‌ قدس‌الله نفسه‌ و اعلی‌‌‌الله مقامه‌، دار فانی‌ را وداع‌ کردند و پس‌ از عمری‌ مشحون‌ از حسنات‌ با نامه‌ عملی‌ سرشار از خیرات‌ و مبرات‌، دعوت‌ معبود را لبیک‌ گفته‌ به‌ پیشگاه‌ محاسبه‌ الهی‌ شتافتند. اینجانب‌ با قلبی‌ متالم‌ و با تضرع‌ و ابتهال‌ از حضرت‌ حق‌ جلت‌ عظمته‌ مسئلت‌ می‌کنم‌ که‌ این‌ میهمان‌ نیکوکار و مطیع‌ را با سلام‌ قولا من‌ رب‌ رحیم‌، استقبال‌ و ضیافت‌ فرموده‌، به‌ مرتبه‌ والای‌ لقاءلله‌ نائل‌ فرماید و بهترین‌ پاداش‌ صالحان‌ را به‌ وی‌ ارزانی‌ دارد. این‌ شخصیت‌ والای‌ علمی‌ کهنسال‌، در میان‌ مراجع‌ عظام‌ تقلید، یکی‌ از موفق‌ترین‌ و سعادتمندترین‌ها بودند. سی‌ودوسال‌ مرجع‌ تقلید، حدود هفتادسال‌ مدرس‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ و حدود هشتاد و پنج سال‌ سرگرم‌ فراگرفتن‌ و آموختن‌ فقه‌ آل‌محمد علیهم‌السلام‌ بودند. اولین‌ مدرسه‌ علوم‌ دینی‌ به‌ سبک‌ جدید را ایشان‌ در قم‌ تأسیس‌ کردند. اولین‌ موسسه‌ بزرگ‌ قرآنی‌ را ایشان‌ در قم‌ بنیان‌ نهادند. اولین‌ فهرست‌ بزرگ‌ فقهی‌ و حدیثی‌ با استفاده‌ از دانش‌ و اختراعات‌ جدید بشری‌ را ایشان‌ پدید آوردند. ۷۲/۹/۱۸ @Jahade_tabeini
🗓۱۸ آذر ماه سال ۱۳۷۲ 🏴درگذشت مرجع مجاهد 🏴حامی انقلاب و امام و رهبری 🏴آیةالله سیدمحمدرضا گلپایگانی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️صدها مدرسه‌ و مسجد و مؤسسه‌ تبلیغ‌ دین‌ در سراسر کشور و در کشورهای‌ دیگر بنیاد کردند، هزاران‌ شاگرد را از فقه‌ پخته‌ و عمیق‌ خود بهره‌مند ساختند، بسیاری‌ آراء و نظرات‌ فقهی‌ که‌ حاکی‌ از روشن‌ بینی‌ و ذهن‌ نوگرای‌ ایشان‌ بود ارائه‌ کردند و بالاتر از همه‌ با منش‌ و رفتار پرهیزکارانه‌ و با طهارت‌ و تقوایی‌ که‌ می‌توانست‌ برای‌ علما و فقها، الگویی‌ زنده‌ و ملموس‌ باشد، عمری‌ پربرکت‌ را به‌ و نزاهت‌ کامل‌ گذرانیدند. آن‌ بزرگوار یکی‌ از اسطوانه‌های‌ انقلاب‌ و نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ بشمار می‌آمد. در دوران‌ اختناق‌ و در مقابله‌ با حوادث‌ سهمگین‌ سالهای‌ تبعید امام‌خمینی‌ قدس‌ سره‌ مواردی‌ پیش‌ آمد که‌ صدای‌ این‌ مرد بزرگ‌، تنها صدای‌ تهدید کننده‌ای‌ بود که‌ از حوزه‌ علمیه‌ قم‌ برخاست‌ و به‌ نهضت‌ شور و توان‌ بخشید. پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌، همواره‌ در قضایای‌ عمومی‌ کشور، حضوری‌ بارز و پشتیبانی‌ای‌ صریح‌ از نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و از مقام‌ منیع‌ رهبری‌ و شخص‌ شخیص‌ امام‌ راحل‌ قدس‌الله‌ نفسه‌ الزکیه‌ داشت‌ و مورد تکریم‌ و احترام‌ بلیغ‌ آن‌ حضرت‌ بود. فقدان‌ این‌ بقیه‌ السلف‌ اعاظم‌، و این‌ ملجاء و مرجعه‌ مؤمنان‌، ثلمه‌ای‌ بزرگ‌ و ضایعه‌ای‌ جبران‌ناپذیر است‌. ۷۲/۹/۱۸ @Jahade_tabeini
🗓۱۸ آذر ماه سال ۱۳۷۲ 🏴درگذشت مرجع مجاهد 🏴حامی انقلاب و امام و رهبری 🏴آیةالله سیدمحمدرضا گلپایگانی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم حضرت آیت الله العظمی آقای گلپایگانی در شمار برجسته‌ترین مراجع تشیع در نیم قرن اخیرند. دوران مرجعیت طولانی ۳۲ ساله‌ی ایشان مشحون از فعالیت‌ها و اقداماتی است که از یک مرجع ذی‌نفوذ و عظیم‌الشأن مورد انتظار است. احداث مدارس و مساجد و بیمارستان و نمایندگی در خارج از کشور و ورود در عرصه‌ی نوآوری‌های خدماتی از قبیل کارهای رایانه‌ای و ساختن مدرَس مخصوص تدریس، از جمله مجموعه‌ی کارهای برجسته‌ی آن مرحوم است. به‌جز علم و تقوا که شرط اصلی مرجعیت شیعه است، آن بزرگوار از خصلت‌ها و خصوصیات برجسته‌ای برخوردار بود که بارزترین آن، صلابت در امر دین و ایستادگی بر سر مواضعی است که بر اساس تشخیص دین اتخاذ می‌نمودند. رحمت خدا بر این عالم بزرگوار و جَزاهُ اللهُ عَن العِلمِ و أهلِهِ خَیرَ الجَزاء. ۹۱/۸/۱۷ @Jahade_tabeini
🗓۱۸ آذر ماه سال ۱۳۷۲ 🏴درگذشت مرجع مجاهد 🏴حامی انقلاب و امام و رهبری 🏴آیةالله سیدمحمدرضا گلپایگانی/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️حوزه هویتش، هویت علمی است، این است که از شیوه‌های نو در آموزش علم، در تعلیم علم، در گسترش علم، در تولید علم نباید ترسید؛ از شیوه‌های نو نباید واهمه کرد. هدف وقتی پرداختن به علم است، حقیقتا دنبال علم هستیم و زمام کار دست افراد عالم است، شیوه‌های نو هر جور که باشند، قابل قبول‌اند. این را من عرض بکنم که در همین حوزه قم، مبتکر مدارس برنامه‌ای، یکی از فقهای معروف منحصر در امر فقاهت بود؛ یعنی مرحوم آیت‌الله گلپایگانی. اصلا مدرسه‌ی برنامه‌ریزی شده در حوزه قم، تأسیس آقای گلپایگانی است؛ قبل از مدرسه حقانی. مرحوم آقای بهشتی و دیگران مدرسه حقانی را از روی مدرسه آقای گلپایگانی درست کردند. در واقع مرحوم آقای بهشتی و بعضی دیگر مدرسین آنجا بودند؛ بعد بیرون آمدند و خودشان مدرسه حقانی را بنیانگذاری کردند. مدرسه آقای گلپایگانی - که ظاهرا هنوز هم این مدرسه به همین اسم هست - قدیمی‌ترین مدرسه برنامه‌ریزی شده در حوزه است. آقای گلپایگانی یک فقیه متبحر متخصص در کار فقاهت و پابند به مسائل فقاهت، نترسید از اینکه یک برنامه نوئی را در امر آموزش اجرا کند. البته ایشان نوآوری های دیگری هم داشتند. اول جائی که در حوزه، این مسائل رایانه‌ای و اینها را راه انداخت، دستگاه آقای گلپایگانی بود، که بعد البته رواج بیشتری پیدا کرد. ۸۹/۸/۲ @Jahade_tabeini