🗓۶دی۱۳۸۸ش/۱۰محرم۱۴۳۱ق
🏴هتک حرمت عاشورای حسینی
🏴توسط فتنه گران و محاربان
🏳آغاز قیام ملت علیه فتنهگران
💠رهبرانقلاب:
‼️گناه نابخشودنی فتنهگران عاشورای۸۸ اینبودکه نظام را به لبه پرتگاه سقوط کشاندند! ۹۰/۳/۸
‼️مردم ما با آن کسانی که به روز عاشورا اهانت کردند قهرند. ملّت با آنهایی که روز عاشورا، با قساوت، با لودگی، با بیحیایی آمدند جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهر است. با آن کسانی که با اصل انقلاب بدند و میگویند اصل نظام نشانه است، انتخابات بهانه است؛ با آنها آشتی نمیکند! ۹۵/۱۱/۲۷
‼️بعد از اهانتی که در روز عاشورای سال ۸۸ به وسیلهی یک عده تحریک شده نسبت به امام حسین انجام گرفت، دو روز فاصله نشد که مردم در روز ۹ دی توی خیابانها آمدند و موضع صریح خودشان را علنی ابراز کردند. دستهای دشمن و تبلیغات دشمن نه فقط نتوانسته مردم را از احساسات دینی عقب بنشاند، بلکه روزبهروز این احساسات تندتر و این معرفت عمیقتر شده است! ۸۹/۷/۲۷
‼️در فتنهی ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، قضیهی عظیم نهم دی به راه افتاد. همان وقت بعضی از ناظران خارجی که از نزدیک دیده بودند، در مطبوعات غربی نوشتند و ما دیدیم، که گفته بودند آنچه در نهم دی در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازهی امام، چنین اجتماعی، چنین شوری دیده نشده بود. این را مردم کردند. ۹۰/۷/۲۰
📸مسجدلولاگر، جوان بسیجی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۱
💠رهبرانقلاب
‼️آرزوی ما این است که مردم مسلمان در هرجا که هستند، در کنار استفاده از متن قرآن به مفاهیم و معارف قرآنی هم توجه بکنند. فاصلهیی را که ما تاکنون طی کردهایم، فاصله خیلی زیادی است. این جوانانی که الان شما میبینید عاشق قرآنند، در زمان رژیم شاه کارشان این نبود؛ از قرآن غافل بودند. قبل از انقلاب، من ممنوعالسفر بودم؛ یعنی نمیتوانستم به خارج از کشور سفر کنم. مدتها در زندان بودم؛ وقتی هم که از زندان بیرون آمدم، در داخل کشور محصور بودم. در آن وقت، یکی از آرزوهایم این بود - به خانوادهی خودم هم گفته بودم - که اگر بتوانم برای دیدن قرّاء، مخصوصاً شیخ مصطفی اسماعیل به مصر میروم. اتفاقاً شیخ مصطفی اسماعیل تا بعد از انقلاب زنده بود؛ لیکن متأسفانه ما در آن سالهای اول انقلاب، به این فکری که حالا هستیم، نبودیم؛ والّا به هر طوری بود، من شیخ مصطفی اسماعیل را به تهران میآوردم. ۷۰/۲/۶
‼️بنده قبل از انقلاب به خانوادهمان گفتم که اگر انقلاب شد - حالا فکر انقلاب هم به ذهن کسی نمیگذشت سه تا کار برايتان میکنم. يکی اين که میبرمتان سينما. يکی اين که يک تفنگ برای بچهها میخرم؛ تفنگ بادی آن وقت معمول شده بود بچهها میخريدند، بچهها میگفتند بابا تفنگ، ما هم تعليق به محال کرديم. يکی هم گفتم میبرمتان مصر برای اينکه اين قراء را، مصطفی اسماعيل را ببينيد. آن وقت خيلی نوار قرآن توی خانهی ما بود. خانوادهی ما همين طور میگويند اين مصر، نشد؟ سينما هم نبردمشان، البته خودشان رفتند. ۷۹/۳/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۲
💠رهبرانقلاب
‼️صدای شیخ مصطفی اسماعیل، خیلی فوق العاده بود. این را هم بگویم که الان در ایران، میل عمومی به طرف شیخ مصطفی اسماعیل است. یعنی قرّای ما، حتماً روی سبک قرائت شیخ مصطفی اسماعیل تمرین دارند و روی دیگران کمتر. اعتقادم این است که این حرکت، از مشهد و از دستگاه ما شروع شد. در تهران، هیچکس غیر از عبدالباسط را نمیشناخت. من یک وقت که به تهران آمده بودم، فقط عبدالباسط مطرح بود. جاهای دیگرهم که میرفتیم، فقط عبدالباسط را میشناختند. ما در مشهد، نوار شیخ مصطفی اسماعیل را داشتیم. یکی از دوستانم میخواست به مسافرت برود، من گفتم که هرچه توانستی، نوار مصطفی اسماعیل پیدا کن و بیاور. او هم رفت و چند نوار از نوارهای بسیار خوب شیخ مصطفی اسماعیل را آورد. من آنها را به آقای مرتضی فاطمی - که در آن وقت نوارهای ما را تکثیر میکرد - دادم، تا تکثیرشان کند. او هم همین کار را کرد و نوارها را به این چند نفری که از تهران آمده بودند، داد. در نتیجه، همهی نوارها به طرف تهران سرازیر گردید و شیخ مصطفی اسماعیل شایع شد. انصافاً هم چیز عجیبی بود. نمیدانم شما با صدای شیخ مصطفی اسماعیل آشنا هستید؟ خیلی فوقالعاده است. او سورهی هود، سورهی بقره و آیات داوود و جالوت را خوانده بود، که انصافاً خیلی عالی و فوقالعاده بود. ۶۹/۱۲/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۳
💠رهبرانقلاب
‼️من یک خاطرهاى هم از شیخ راغب مصطفىٰ دارم، بد نیست آن را بگویم. خیال میکنم در سال ۴۵، ۴۶ یا ۴۷، یعنى بیست و دو سه سال یا بیست و یکى دو سال قبل از این، ما در مشهد و در رادیو -رادیوهاى کشورهاى عربى و رادیوى مصر و مانند اینها- با دقّت دنبال خواندن شیخ مصطفىٰ اسماعیل میگشتیم تا بلکه خواندن او را پیدا کنیم؛ چون نوارهایش نبود و در ایران هم رادیو قرآن نبود؛ ما از رادیوهاى خارجى گوش میکردیم و تلاوتهاى شیخ مصطفىٰ اسماعیل را پیدا میکردیم. ماها عاشق تلاوت شیخ مصطفىٰ اسماعیل بودیم. من یک رفیقى داشتم -مرحوم آقا جعفر که آقایان او را میشناسند- که با هم پاى رادیو مینشستیم و گوش میکردیم. یک روز من را دید، گفت که امروز در رادیوى مصر، صداى پسر شیخ مصطفىٰ اسماعیل را پیدا کردم. گفتم چطور؟ از کجا فهمیدى پسرش است؟ گفت که یک کسى است به نام راغب مصطفىٰ -«غلوش»اش را نمیدانست- که پسر شیخ مصطفىٰ اسماعیل است! آن را ضبط کرده بود، من گوش کردم؛ من که گوش کردم گفتم قاعدتاً باید همان پسر شیخ مصطفىٰ اسماعیل باشد؛ چون صدایش شبیه مصطفىٰ اسماعیل است! و آیات هم همین آیات معروف بود «وَ استَمِع یَومَ یُنادِ المُنادِ مِن مَکانٍ قَریب».خیلى نوار خوبى است؛ مال ایشان است. ۶۸/۱۱/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۴
💠رهبرانقلاب
‼️میخواهم به قراء جوانی که قرآن میخوانند عرض کنم: در حین تلاوت، سعی نمایید به معانی آیاتی که میخوانید توجه کافی مبذول کنید. اگر چه این کار مشکل است؛ اما سعی کنید لااقل معنای بخشهای برگزیدهای را که در محافل و مجالس میخوانید - به عنوان قسمتهای زیبایی که هر قاری از این قبیل، برای اینکه در مکانهایی بخواند در چنته دارد - از روی ترجمه و تفسیر بخوانید. فرق است بین قاریای که وقتی تلاوت میکند خودش متوجه معنا و تحت تأثیر معناست، و آن قاریای که متوجه معنا نیست. بین قراء مصری دو، سه نفر هستند که وقتی میخوانند، تحت تأثیر معنایند. اینکه شما میبینید «مصطفی اسماعیل» خواندنش تأثیر دارد، به خاطر همین است؛ چون خود او تحت تأثیر آیاتی است که میخواند. اما بعضی قراء دیگر، نه. فقط صنعت اجرا میکنند و میخواهند کار زیبایی از آب درآورند. شما که قرآن میخوانید، سعی نمایید خودتان به معانی آیات آن توجه کنید. همانطور که روی الفاظ کار میکنید و مکرر میخوانید یا ضبط میکنید و گوش میسپارید، به معنایش هم توجه و دقت مبذول کنید و بیندیشید. اگر دستتان میرسد، به انسان با معرفتی مراجعه کنید و آیات را برایش مطرح نمایید. از آن فرد، چهار کلمه دربارهی آیاتی که میخوانید بشنوید، تا دل شما تحت تأثیر قرار گیرد. این کار، لطف تلاوت شما را چند برابر خواهد کرد. ۷۱/۱۲/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۵
💠رهبرانقلاب
‼️ما احتیاج داریم که در داخل کشور قرّایی پیدا بشوند که در قرائت صاحب سبک باشند؛ حالا به همین قرائت مشهوری که ما میخوانیم - که قرائت «حفص» باشد - یا در کنارش هم قرائتهای دیگری که مثلاً در شمال آفریقا معمول است. اینکه شما میبینید مصریها دایماً قرائت «ورش» و «قالون» را میخوانند، به این دلیل است که این دو قرائت در آنجاها رایج است. مثلاً در لیبی و الجزایر و تونس، قرائت «ورش» در مکتبخانهها تدریس میشود، نه قرائت «حفص». البته در دنیای اسلام قرائت «حفص» - همین قرائتی که حالا معمول ماهاست و آن را میخوانیم - معروفتر است. من موافقم که برادران قرائتهای دیگر - بخصوص قرائات معروف؛ مثل قرائت «ورش» - را یاد بگیرند و بخوانند. ما باید به آنجا برسیم که وقتی قاری ما شروع به خواندن میکند، کیفیت ادا و بیان کلمات قرآنی توسط او بهگونهیی باشد که حضار بههمان اندازه که با زبان عرب آشنا هستند، تحت تأثیر قرار بگیرند؛ که هدف اصلی قرائت هم این است. شما که الحمدلله صدا و تجوید و قرائتتان خوب است، باید تلاش کنید به آنجا برسید که مثل شیخ مصطفی اسماعیل - که این آقایان قرّایی که به اینجا میآیند، کمتر مثل او میخوانند - بتوانید کلام خدا را آنچنان ادا کنید که مستمع به همان اندازهیی که ظرفیت دارد، تحت تأثیر کلام الهی قرار بگیرد و آن فضا را احساس کند. شما باید در این زمینه صاحب سبک بشوید و دیگر مقلد این و آن هم نباشید؛ این آن حد اعلایی است که فعلاً مورد نظر ماست؛ این زحمت و تلاش و نوآوری لازم دارد! ۷۰/۱۲/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۶
💠رهبرانقلاب
‼️شیخ مصطفی اسماعیل، خیلی فوقالعاده بود. چیزهایی در تلاوت او بود که انصافاً قابل تقلید است. منهای مسألهی صدا و کیفیت ادای حروف و کلمات، او کلمات قرآنی را جان میداد. یعنی وقتی که او آیه را میخواند، آن احساسی به مستمع دست میداد که در آیه اقتضای آن احساس بود. مثلاً فرض بفرمایید که در سورهی هود، آنجایی که راجع به قضیهی پسر نوح آیات کریمه را میخواند: «انّ ابنی من اهلی و انّ وعدک الحق» انسان پدری را احساس میکند که پسر کافرش دارد در مقابلش از بین میرود؛ یعنی هم احساس رأفت به خاطر بُنوّت او، و هم احساس نفرت به خاطر کفر او. او این را با خواندن خودش به انسان القا میکند و آن تأثیر قرآنی را در خواننده مضاعف میکند. ۷۰/۲/۶
‼️حتما روی ترجمه کار کنید؛ یعنی واقعا بدانید چه میگویید. همین عبدالفتّاح و مصطفی اسماعیل و دو نفر دیگر خصوصیاتشان این است که وقتی آیه قرآن را میخوانند، انگار آن آیه را به مخاطب نازل میکنند و همان احساسی را که در مضامین آیه وجود دارد، با نوع خواندنش به مخاطب منتقل میکنند. بعضی از این خواننده های معروف مصری خوب هم میخوانند، اما این طور نیستند. وقتی که شما معنای کلمات را میفهمید مثلا میگویید "اذ انبعث اشقیها فقال لهم رسول الله ناقةالله و سقیها" آن صحنه را که شقی ترین افراد، برای انجام یک جنایت بزرگ، در مقابل پیغمبر خدا برانگیخته شدهاند، پیش خود تصور میکنید، این، در لحن کلام شما تأثیر میگذارد. اگر نفهمید، نمیتوانید خوب بخوانید. ۸۰/۸/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۷
💠رهبرانقلاب
‼️شما قاریان خوب میدانید من چهقدر به شماها علاقه و ارادت دارم، یکی، دو نقص عمده در تلاوتهای شماست که باید آنها را برطرف کنید. یکی این است که قطع و وصلهایتان، همیشه بمیزان نیست. گاهی این اشتباه دیده میشود و معنا خراب میگردد؛ گاهی هم معنا خراب نمیشود اما آن زیبایی را ندارد، شما که به این قشنگی میخوانید چهطور میخواهید چیز به این واضحی را رعایت نکنید؟ این، به میزان زیادی از زیبایی تلاوت شما خواهد کاست. اگر در جمع کسانی که قرآن را میفهمند، بخوانید، حتّی نه فقط قطع و وصل، بلکه لحن شما مورد دقت قرار میگیرد. این قرّای خوبی که در دنیا هستند و معاریفی که خواص، اینها را میپسندند و دوست میدارند، همهاش به خاطر این نیست که صدایشان خوب است؛ مقدار زیادی مربوط به این چیزهاست. مثلاً فرض کنید، وقتی که از قول فرعون نقل میکند: «فقال انا ربّکم الاعلی» - که الان یکی از برادران میخواندند - باید شما طوری این «انا ربّکم الاعلی» را ادا کنید که آنچنان نباشد که وقتی خدای متعال میگوید: «لمن الملک الیوم للَّه الواحد القهار»، آنطوری ادا بشود. یعنی «انا ربّکم الاعلی» را باید طوری ادا کنید که کسی که میشنود، بفهمد این حرف، حرف دروغی است و آن کسی که گفته - یعنی فرعون - دروغ گفته است. این، ممکن است. این، چیزی است که در نوارهای «شیخ مصطفی اسماعیل» شنیده میشد. اصلاً اهمیت کار شیخ مصطفی اسماعیل، در همین است. او، اینطوری میخواند. باید اینطوری بخوانید. و این نمیشود، مگر اینکه معنای قرآن را بدانید. ۶۹/۱/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۸
💠رهبرانقلاب
‼️یک نکتهی دیگر مهندسی تلاوت است. این چیزی است که من چند بار به بعضی از قرّائی که پیش ما تلاوت کردند، خواستهام بگویم فرصت نشده. یکی از چیزهایی که باید شما به عنوان قاری در نظر داشته باشید، مهندسی تلاوت است؛ باید این تلاوتتان را از پیش در ذهنتان مهندسی کنید. البتّه اینها طبعاً بعداً بتدریج برای انسان به شکل غریزی و عادی میشود، لکن در اوّل کار، اوایل کار تا مدّتها مسلّماً احتیاج دارد به اینکه توجّه کنید؛ مهندسی یعنی چه؟ چند جور مهندسی هست: یکی انتخاب لحن مناسب برای هر بخش. مثلاً فرض کنید که همهی لحنها برای لحن قصّه مناسب نیست، یا همهی لحنها برای آیات انذار از عذاب مناسب نیست؛ یک لحنهایی مناسب است، یک لحنهایی مناسب نیست؛ لحن مناسب با آن مضمون را باید پیدا کنید. بعضی از قرّاء مصری در این کار حقّاً و انصافاً در سطح عالیاند که میدانند با چه لحنی بایستی این آیات را بخوانند؛ این که اگر انذار است، اگر وعید است، اگر بشارت است، اگر وعدهی بهشت است، اگر قصّه است، هر کدام از اینها یک لحن را اقتضا دارد؛ باید مهندسی کنید. یک مهندسی دیگری هم وجود دارد و آن، کیفیّت تلاوتی است که بتواند واقعه را مجسّم کند در مقابل مستمع؛ یعنی جوری بخواند که شما که دارید میشنوید، کأنّه دارید میبینید واقعه را؛ که در این قضیّه استاد مسلّم انصافاً شیخ مصطفیٰ اسماعیل است، که در این جهت فوقالعاده است! ۱۴۰۱/۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۹
💠رهبرانقلاب
‼️وفتی کسی قرائتش خوب شد، پشت رحل که نشست، ممکن است خودش را رها کند؛ بگوید ما که حالا خوب میخوانیم! نخیر، این آفت بزرگی است؛ مواظب باشيد هیچ کس نگويد من
که حالا خوب میخوانم؛ نه، شما آیا بهتر از شيخ مصطفی اسماعیل، کسی را در دنیای قرآن سراغ دارید که قرآن خوانده
باشد؟ نوارهایش را ببینید، بعضیهایش نوارهای بدی است؛ مستمع هیچ لذتی احساس نمیکند. آن آدمی که از بچگی قرآن را خوانده، به خاطر همین احساس، گاهی آیه قرآن را غلط خوانده است. پس میشود که انسانی در حد اوج و عظمت آن چنان قُرّایی - چه در قرائت و چه در حفظ - بد بخواند. برای این که قرّاء خوب، بد نخوانند، بایستی اولا معلومات خودشان را روز به روز بیشتر کنند و بیشتر یاد بگیرند - چه صوت و آهنگ را، چه رموز تلاوت تجویدی و چه رموز تلاوت مجلسی را - بعضیها هستند که تجویدشان هم خوب است، اما بلد نیستند در داخل یک مجلس، یک تلاوت جمع وجور خوب بخوانند. همه اش را با هم باید یاد بگیرند. دوم این که وقتی می خوانند، مواظب باشند که خودشان را رها نکنند، بی توجهی نکنند؛ نگویند ما که خوب میخوانیم. نه، بایستی هر دفعه که مشغول تلاوت میخواهند بشوند، از خواندن خودشان مراقبت کنند. ۷۲/۱۲/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️واقعاً انسان از این تلاوتها قلباً لذّت معنوی میبرد؛ و دو لذّت: یک لذّت از خود این خواندنها و تلاوتها و صداها و اجراها؛ یک لذّت -که برای بندهی حقیر این لذّت دوّم بالاتر از لذّت اوّل است- لذّت مشاهدهی رشد روزبهروز قرآنیهای کشور. خب، این زیباییهایی که امروز شما آفریدید باید دریچهای باشد بهسمت معارف قرآن؛ قرآن را با آوازهخوانی اشتباه نگیرید؛ آوازهخوانی یک مقولهی دیگر است؛ البتّه الان متأسّفانه در خوانندگان مصری کسانی هستند که تالی قرآنند اما آوازهخوانی میکنند؛ آن قرّاء نسلهای قبل -مثل شیخ مصطفی اسماعیل، مثل شیخ عبدالفتّاح شعشائی، حتّی مثل محمّد رفعت- این بزرگان همه موسیقیدان بودند امّا قرآن را با آهنگ و الحان قرآنی میخواندند؛ نمیگذاشتند با الحان کابارهای و موسیقیهای مبتذل مخلوط بشود. امروز بعضیها این ملاحظات را ندارند؛ آدم میبیند در آنها. این زیباییها باید ما را به قرآن نزدیک بکند؛ باید اُنس ما را با قرآن زیاد کند. ۹۵/۳/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
جهادتبیینی
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م 🏳رحلت قاری بزرگ مصری 🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️آرزوی ما این است که مرد
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل
🏳تبیین شخصیت ایشان
🏳و الزامات قرائت صحیح
🏳توسط رهبر حکیم قرآنی
📲۱۰پست درکانال جهادتبیینی
⚠️توجه؛
🏳مطالعه مطالب از تصویر پیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ جمادی الثانی ۱۹۳ق
🏳هلاکت هارون الرشید/۱
💠رهبرانقلاب
‼️اقامهی دین، وظیفه است. حاکمیت دین، هدف مهم همهی ادیان است؛ اصلاً ائمه ما تمام زجر و مصیبتشان به خاطر این بود که دنبال حاکمیت الهی بودند؛ والّا اگر امام صادق و امام باقر یک گوشه مینشستند و چندنفر دور خودشان جمع میکردند و فقط یک مسألهی شرعی میگفتند، کسی به آنها کاری نداشت. خود امام صادق در یک حدیث میفرماید: ابوحنیفه اصحاب دارد، حسن بصری اصحاب دارد. پس، چرا به آنها کاری ندارند؟ چون میدانند که آن حضرت داعیهی امامت دارد؛ اما آنها داعیهی امامت نداشتند. ابوحنیفه داعیهی امامت نداشت. این علمای معروف اهل سنت - محدثان و فقهایشان - داعیهی امامت نداشتند. اینها امام زمان را که هارون، منصور و عبدالملک بود، قبول داشتند. میگویند وقتی سلیمانبنعبدالملک از دنیا رفت، کتب محمّدبنشهاب زهری را از خزانهی او بیرون آوردند. امام زمانش سلیمانبنعبدالملک بود؛ برای او کتاب مینوشت. امام یعنی چه؟ امام یعنی رئیس دین و دنیا. او رئیس دین و دنیا بود. حتی با اینکه به حسب ظاهر، هارون و بقیهی خلفای جوری که بودند، درسی نخوانده بودند؛ چون آنها وقت درس خواندن که نداشتند، شاهزاده و آقازاده بودند، مشغول پلوچلوخوردن و شکار و عیاشی و این حرفها بودند تا به خلافت میرسیدند؛ موقع خلافت هم جوان بودند، مثلاً هارونالرشید ۲۲ساله بود که به خلافت رسید؛ درعینحال همان عباد و زهادی که اسمهایشان را شنیدهاید - از قبیل عمروبنعبیدها و غیرذلک - وقتی که هارون با آنها روبهرو میشد، اعتراف میکردند که هارون افقه از آنهاست! ۷۰/۵/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ جمادی الثانی ۱۹۳ق
🏳هلاکت هارون الرشید/۲
💠رهبرانقلاب
‼️ما حکومتهای اموی و عباسی را نظام اسلامی نمیدانیم. آن حکومتها نظام پادشاهی است؛ منتها یک شکل دیگرش. حکومت هارونالرشید امثال اینها، چه فرقی با حکومت اردشیر درازدست دارد؟ آیا چون اسمشان مسلمان است، برتری دارند؟ مگر اسم، مسأله را حل میکند؟ ۶۹/۱۰/۱۱
‼️آدام متز کتابی نوشته به نام تمدن اسلام در قرن چهارم هجری، یک مرثیه خوانی عجیبی میکند در این تمدنی که به نظر او عظیم است. برای چیست این؟ برای خاطر این است که فعالیتها و نشاطهای عجیبی در آن روز، از جامعۀ اسلامی بروز کرده اما من از شما سؤال میکنم، آیا آنهمه نشاط و فعالیتی که آن روز انجام گرفت، به سود جامعۀ اسلامی و انسانیت تمام شد؟ ده قرن دارد از آن روزگار میگذرد. تعصبی نداریم نسبت به آن روزگار. درمقابل دنیای غیر مسلمان میتوانیم بگوییم که بله عالم اسلام که آن دانشگاهها را بوجود آورد، آن فلسفه را درست کرد، چنین و چنان در طبابت و در طبیعیات کرد. اما بین خودمان، الحق و الانصاف، آنهمه نیرو و انرژی، به جا و به سود انسانیت و به سود جامعۀ اسلامی تمام شد؟ علمی و فرهنگی برای ما مانده؟ چرا ما به عنوان یک جامعه اسلامی، قرن پیشمان آنهمه تشعشع داشته، امروز در دنیا نمیدرخشیم و جلوه نمیکنیم؟ چرا؟ آیا جز به خاطر این است که آنهمه نشاط و فعالیت، اگرچه فعالیت انسانی بود، اما زیر نگین طاغوت بود، اگر هم گفتند و ترجمه کردند، برای خاطر این بود که در ترجمه بنویسند در زمان حکومت حضرت خلیفۀ چندم عباسی، منصور یا هارون یا مأمون؛ برای اینکه نام خودشان را بالا ببرند! ۵۳/۷/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ جمادی الثانی ۱۹۳ق
🏳هلاکت هارون الرشید/۳
💠رهبرانقلاب
‼️مسلمین باید در عمل به کلمات ائمّه علیهم السّلام و اهل بیت پیغمبر، اتّفاق کلمه کنند. این یکی از وسایل وحدت است. البته این، یک کار فنّی است؛ کار آسانی نیست و مقدّماتی دارد. کسانی که اهل فنّند، اهل حدیثند، اهل علوم وابسته به حدیثند، میدانند که مقدّمات این کار چیست. باید معیارهای درک حدیث، تلقّی و تحمّل حدیث و معیارهای صحّت و اعتبار حدیث، مورد توافق قرار گیرد. باید بر روی رجال حدیث توافق شود. در گذشته، عمدتاً دستگاه خلافت بنی عبّاس و مقداری هم بنی امیّه، طوری ترتیب دادند که معارف اهل بیت را از ذهنیّت دنیای اسلام بیرون کنند؛ لذا روایات آنان کم نقل شده است. محدّث، حدیث را نقل میکند و برای او فرقی ندارد که حدیث را از حسن بصری، از قتاده و از دیگران نقل میکند. چرا از جعفربن محمّد علیه الصّلاة و السّلام نقل نکند!؟ دستگاه خلافت امثال هارون، مأمون، معتصم، متوکّل و امثال اینهاست که مانع میشدند، راهها را میبستند، بعضی هم رجال حدیث را متّهم میکردند؛ لذا یکی از کارهایی که باید بشود، تلقّی مشترک در این زمینههای مقدّمات حدیث است. علما در این زمینه وظیفه دارند؛ متفکّرین اسلامی در این زمینه وظیفه دارند. ۷۴/۵/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۷ دی ماه سال ۱۲۸۵
🏳امضای قانون اساسی
🏳توسط مظفرالدین شاه
🏳بدنبال انقلاب مشروطه/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مشروطیت یکی از ماجراهای تلخ تاریخ اخیر ماست! ۸۳/۱۲/۲۴
‼️بعد از ورود اسلام به ایران، حادثهی مشروطیت، یک حادثهی استثنایی است، ما انقلاب اسلامی را که یک حادثهی عظیم تاریخیِ شکنندهی خیلی از بنیانهای غلطِ کهنِ باقیمانده بود، دیدیم اما به اهمیت حادثه مشروطیت توجه نکردیم. یقیناً اگر آن حادثه نبود این انقلاب بهوجود نمیآمد؛ بنابراین حادثه مشروطیت خیلی مهم است! ۸۳/۵/۱۱
‼️در صدر مشروطیت، کار را مردم کردند و حضور آنها بود که مشروطیت را بر حکّام مستبد قاجار تحمیل کرد؛ والّا مظفرالدین شاه کسی نبود که مشروطیت را قبول کند؛ حضور و فشار مردم او را مجبور کرد که مشروطیت را بپذیرد. روحانیون و علمای بزرگ، مردم را به صحنه آورده بودند. بعد از آنکه مشروطیت به وجود آمد، جمعی از روشنفکران خودباخته در مقابل انگلیس، با تبلیغات و روزنامهها و روشهای خود، کاری کردند که روحانیت و مردم متدیّن را نسبت به نهضت مشروطیت بدبین و مأیوس کردند. نتیجه این شد که در ابتدا یک دیکتاتوری توأم با هرج و مرج، چند سال بعد هم دیکتاتوری سیاه دوران رضاخان بر این ملت مسلّط شد. ۸۰/۸/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۷ دی ماه سال ۱۲۸۵
🏳امضای قانون اساسی
🏳توسط مظفرالدین شاه
🏳بدنبال انقلاب مشروطه/۲
💠رهبرانقلاب
‼️مسئلهی بازخوانی انقلاب به نظر من مسئلهی مهمی است، یک نکته در باب شناخت این تاریخچهی پرماجرای انقلاب ما این است که توجه کنیم که کشور ما بعد از اینکه سالهای متمادی دچار استبداد سلطنتی بود تا دورهی مشروطه، مشروطیت یک فرصتی بود برای تنفس؛ یعنی انتظار این بود که حادثهی نهضت مشروطیت یک مجال تنفسی برای این ملت به وجود بیاورد، به آنها آزادی بدهد؛ اما اینجور نشد. مشروطیت از همان اول به وسیلهی بیگانگان، به وسیلهی قدرت مسلط آن روزِ دنیا یا یکی از قدرتهای مسلط آن روزِ دنیا که دولت انگلیس بود، مصادره شد. بعد از هرج و مرجی که در اوائل مشروطه به وجود آمد، به فاصلهی چند سال، همان دولت بیگانهی سلطهگر خارجی - یعنی انگلیس - یک دیکتاتور بیرحم و بسیار خطرناکتر از سلاطین قبل از مشروطه - یعنی مظفرالدین شاه و ناصرالدین شاه - را بر سر کار آورد که او رضا خان بود. دیکتاتورىِ رضا خان بمراتب از دیکتاتوری ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه برای کشور و ملت ما بدتر و خشنتر بود که انگلیسها او را سر کار آوردند. در واقع ما از دوران استبداد، وارد دوران آزادی نشدیم، بلکه وارد دوران استبداد دیگری همراه با وابستگی شدیم؛ یعنی ملت طعم آزادی را نچشید! ۸۹/۵/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۷ دی ماه سال ۱۲۸۵
🏳امضای قانون اساسی
🏳توسط مظفرالدین شاه
🏳بدنبال انقلاب مشروطه/۳
💠رهبرانقلاب
‼️در مشروطیت، نقش علما نقشی نیست که قابل مقایسه با نقش دیگران باشد. در سالهای پیش از مشروطیت - یعنی سالهای سلطنت مظفرالدین شاه - انجمنهای پنهانی تشکیل میشد و نشستهای گوناگونی بود که هم علما، هم غیرعلما بودند و آثار آنها در مشروطیت منعکس بود؛ منتها آن چیزی که مشروطیت را به ثمر رساند، این انجمنها نبود؛ آن حضورِ مردمیای بود که جز با فعالیت و تأثیر علما امکانپذیر نبود؛ یعنی اگر فتوای آخوند نبود، فتوای آشیخ عبدالله مازندرانی و امثال اینها نبود، اصلاً امکان نداشت این حرکت در خارج تحقق پیدا کند. علاوه بر اینکه در همان کارهای دستهجمعىِ خواصی - نه عوامی - هم باز علما نقش غالب را داشتهاند. شما نگاه کنید ببینید در همان وقتی که انجمنهای مشروطیت - یعنی انجمنهای بعد از فرمان - تشکیل شد، مؤثرترین آدمها در مهمترین مراکز کشور، علمایند. انجمن تبریز را ببینید، انجمن مشهد را ببینید، انجمن رشت را ببینید؛ اینها جاهای حساسند که عناصر اصلی و مؤثرشان، علما هستند. بنابراین، نقش روحانیت در مشروطیت، اولاً نقشی نیست که قابل انکار باشد، ثانیاً قابل مقایسه باشد با نقش دیگرانی که بودند؛ روشنفکرها، و در مرحلهی بعد، بعضی از صاحبان قدرت و متنفذان دولتی نقش داشتند! ۸۵/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ دی ماه سال ۱۳۴۰ش
🏴فوت روحانی منحرف
🏴پیشرو مشروطه غربی
🏴عضو لژ ماسونی بیداری
🏴بانی و حامی سلطنت پهلوی
🏴پسرآیةالله سیدمحمدطباطبایی
🏴سید محمد صادق طباطبایی
💠رهبرانقلاب
‼️من بارها گفتهام تاریخ مشروطه را مطالعه کنید چراکه عبرتهای خیلی عجیبی در تاریخ مشروطه هست، در ماجرای مشروطه علت اصلی که جریان عدالتخواهی اسلامی به جریان مشروطه انگلیسی تبدیل شد، حضور یک عده روشنفکر وابسته به غرب بود؛ در بین علما اول کسیکه لفظ مشروطه را آورد آیةالله سیدمحمد طباطبایی بود چرا که پسرشان محمدصادق که من نمیتوانم سلامت او را تضمین کنم، یک روشنفکر غربزده بود روی ایشان اثر میگذاشت و اسم مشروطه را در دهانشان گذاشت، علت اینکه وقتی مرحوم شیخ فضلالله در تحصن اول از آیةالله طباطبایی پرسید که این مشروطه که شما میگویید چیست، اینبود که ایشان میدانست وضع لفظ مشروطه برای جریان عدالتخواهی اسلامی نشان از نفوذ جریان روشنفکری غربزده در مراکز قدرت بود، پس آن چیزی که مشروطه را به انحراف کشاند یک جریان روشنفکر دلباخته غرب بود که بزرگترین جرمها هم اینها مرتکب شدند از جمله روی کار آوردن رضا خان! ۷۸/۱۲/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۸ دی ماه سال ۱۳۸۷ شمسی
🏳رحلت مجتهدمجاهدفداکار
🏳نماینده ولی فقیه در آبادان
🏳حجةالاسلام غلامحسین جمی
💠رهبرانقلاب
‼️روحانی مجاهد و فداکار جناب حجتالسلام والمسلمین حاج شیخ غلامحسین جمی (رضوان الله علیه) به لقاءالله پیوست و با کولهباری از عمل صالح و جهاد مخلصانه در پیشگاه خدای متعال حضور یافت. تلاش و مبارزات این روحانی عالیقدر که از سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شده بود، در نخستین سالهای پیروزی و بویژه پس از یورش رژیم بعثی به مرزهای کشور، به اوج رسید و یادگاری فراموشنشدنی از مقاومت و صبوری و شهامت بجای گذاشت. او در روزهای مِحنت خرمشهر و آبادان برای رزمندگان خطوط مقدّم، سنگری معنوی و پشتیبانی بینظیر بود. در سختترین شرایطِ آتشباریهای دشمن، حضور مؤثّر و خطبهها و سخنرانیهای تسلّاّبخش او قطع نشد و در دوران خطر و سختی و محنت، مردم آبادان و رزمندگان دستازجانشسته را تنها نگذاشت. پروندهی عمل این مرد مؤمن و صبور و بیادّعا در نزد پروردگار رحیم و غفور و اولیائش، مایهی سرافرازی او و جلب رحمت حضرت حقّ متعال است انشاءالله. اینجانب درگذشت این عالم عامل را به خاندان محترم و ارادتمندان و دوستان ایشان و به عموم مردم آبادان و بوشهر تسلیت عرض میکنم و علوّ درجاتش را از خداوند متعال مسئلت مینمایم. ۸۷/۱۰/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۸ دی ماه سال ۱۲۸۶ش
🏴حکم افسادشیخفضلالله
🏴توسط مراجع و فقهاء
🏴همچون آخوندخراسانی
🏴مازندرانی، بهبهانی و...
🏴درپیمخالفتشیخشهید
🏴بامجلسومشروطهغربی
🔷متن حکم فقهاء و مراجع؛
‼️چون نوری مخل آسایش و مفسد است، تصرفش در امورات حرام است! تحلیلی بر مواضع سیاسی علما شیعه ص۱۴۶
💠رهبر انقلاب:
‼️باید دشمنیها را شناخت. مشکل ما این است. اینکه بنده مسئلهی بصیرت را برای خواص تکرار میکنم، به خاطر این است. گاهی اوقات غفلت میشود از دشمنیهائی که با اساس دارد میشود؛ اینها را حمل میکنند به مسائل جزئی. ما در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند - که من اسم نمیآورم؛ همه میشناسید، معروفند - که اینها ندیدند توطئهای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی میکردند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در مجلس شورای ملىِ آن زمان میزنند، یا در مطبوعاتشان مینویسند، مبارزهی با اسلام است؛ این را توجه نکردند، مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید - مثل مرحوم شیخ فضلاللَّه نوری - جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضلاللَّه مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم! ۸۸/۱۲/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ دی۱۲۹۰ش/۱۰محرم۱۳۳۰ق
🏴اعدام مجتهدمجاهد ناشناخته
🏴پیشرو مشروطه مشروعه تبریز
🏴حامی شهیدشیخفضلالله نوری
🏴شهیدثقةالاسلاممیرزاعلیتبریزی
🏴به همراه ۱۰نفر از یاران باوفایش
🏴توسط قوای قزاق روس متجاوز
💠رهبرانقلاب
‼️ما باید روحانیت مبارز شیعه را آنچنان که بوده، معرفی کنیم. ما در قضایای مشروطه به مرحوم آخوند نازیدیم و بالیدیم و افتخار کردیم؛ به مرحوم میرزای نائینی همینطور؛ اما قضیه در همین حدود تقریباً متوقف ماند؛ در حالیکه در قضیهی مشروطه شخصیتهای برجستهیی بودند. شما نگاه کنید به تاریخ کسروی، مثلاً «ثقةالاسلامِ» با آن عظمت در تبریز که قطار فشنگ به خود میبسته و چه رشادتهایی علیه تجاوز روسها کرده _که اتفاقاً کسروی از او تعریف کرده و پدر من در نوجوانی پیکر آنها را همان روز عاشورایی که روسها اینها را به دار کشیدند، دیده بود_ خیلی کم مطرح هستند. اینها خیلی افراد بزرگ و خیلی شخصیتهای برجستهیی بودند. ما چرا اجازه بدهیم این ظلم به روحانیت شیعه بشود؟! ٨۴/۵/۱۵
⚠️توجه؛
🏳جهت مطالعه بیشتر درباره ایشان علاوه بر کتاب فوق، به کتاب شهید نامدار عاشورا ، سر بداری دیگر و کتاب رسائل سیاسی رجوع کنید!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۵ جمادی الثانی سال ۶۵۶ق
🏳درگذشت ابن ابی الحدید/۱
💠رهبرانقلاب
‼️در روز غدیر، حرکت عظیمی که طبق روایات متواتره، توسط پیامبر انجام شد، دارای ابعادی بود. یک بُعد، فضیلت امیرالمؤمنین بود. مردم هم میدانستند و از نزدیک این فضایل را در ایشان مشاهده میکردند. پیامبر، و در واقع ارادهی الهی هم همان فضایل را معتبر دانست و بر اساس آن، ولایت و حاکمیت بعد از خود را تعیین کرد. معلوم شد آن کسی میتواند در مرتبه حکومت بر مسلمین قرار بگیرد، که دارای آن ارزشها باشد. لازم نبود که پیامبر فضایل امیرالمؤمنین را در آن روز بیان کند؛ مردم میدانستند. «ابنابیالحدید» میگوید: فضایل علی بن ابی طالب به طوری در آن روز برای مردم واضح بود که بعد از رحلت پیامبر، احدی از مهاجران و اغلب انصار شک نداشتند که مسأله خلافت بر علی قرار خواهد گرفت؛ یعنی در نظر آنان جزو مسلمات بود. آنچه از طرق ما شیعیان و نیز از طریق اهل سنت روایت شده، متواتر است. خیلی از فضایل را به شکل متواتر، هم شیعه و هم سنی روایت کردهاند؛ مخصوص شیعه نیست. حتی یکی از مورخان قدیمی مشهور - «ابن اسحاق» صاحب سیره معروف - میگوید: پیامبر به امیرالمؤمنین فرمود: اگر بیم این را نداشتم که مردم در باب تو حرفهایی بزنند که پیروان عیسی درباره او زدند، چیزی را درباره تو میگفتم که هرجا عبور میکنی، مردم خاک زیر پای تو را به عنوان تبرک بردارند. این روایت شاید از طرق شیعه هم نقل شده باشد؛ من ندیدهام. «ابنابیالحدید» از «ابناسحاق» نقل میکند؛ یعنی کسانی که معتقد به نصب امیرالمؤمنین هم نیستند، اما این حرفها را در فضایل آن حضرت دارند. ۷۰/۴/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۵ جمادی الثانی سال ۶۵۶ق
🏳درگذشت ابن ابی الحدید/۲
💠رهبرانقلاب
‼️درک مقامات معنوى امیرالمؤمنین - مقام معرفتِ توحیدى امیرالمؤمنین، مقام عبادت او، مقام تقرّب او به خدا، مقام اخلاص او - که اینها چیزهایى است که عمق آن و کُنه آن واقعاً از دسترس ماها خارج است. بزرگان از علما، از شیعه و سنّى، حتّى غیر مسلمان، در مقابل این بخش از شخصیّت امیرالمؤمنین همه اظهار عجز کردهاند؛ بس بلند و والا و مشعشع، این بخش در چشم هر بینندهاى جلوه میکند؛ نمیتوانند، قادر نیستند ابعاد آن را درک بکنند؛ این یک بخش. ابنابىالحدید - عالم سنّى معتزلى - وقتى یکى از خطبههاى امیرالمؤمنین را که مربوط به توحید است نقل میکند در نهجالبلاغه، میگوید که جا دارد ابراهیم خلیلالرّحمن افتخار کند به وجود یک چنین فرزندى؛ از نسل ابراهیم این همه انبیا بهوجود آمدند؛ امّا این را در مورد امیرالمؤمنین فقط میگوید؛ میگوید جا دارد که ابراهیم خلیلالرّحمن به این فرزند خود بگوید: تو سخنانى در توحید بیان کردى در جاهلیّت عرب، که من در جاهلیّت نَبط، نتوانستم این سخنان را بیان کنم و نتوانستم این حقایق را ابداع کنم. گوینده، عالم سنّى معتزلى است. این یک بخش و یک سرفصل از زندگى امیرالمؤمنین است که ابعادى ناشناخته دارد؛ واقعاً اقیانوس عمیقى است. ۹۳/۲/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ دسامبر ۱۹۲۳ م
🏳فوت گوستاو ایفل
🏳طراح برج ایفل
🏳و مجمسمه آزادی
💠رهبرانقلاب
‼️مرعوب غرب نشوید. درست است که امروز غربیها از لحاظ علم و فناوری از ما خیلی جلوترند اما شما مرعوب این جلوتر بودن نشوید. چراکه شما از آنها بالاتر هستید. آمریکا که امروز فناوری پیشرفته دارد، ۲۰۰ سال است که شروع کرده؛ شما ۳۵ سال است شروع کردهاید؛ شما در طول ۳۵ سال توانستهاید این همه راه بروید و این شتاب را در پیشرفتها پیدا کنید. آنها در طول ۳۵ سال اوّل استقلالهایشان خیلی عقب بودند؛ آمریکا ۳۵ سال بعد از تاریخ استقلال از زیر یوغ انگلیسها، هیچ چیز نبود. آمریکای ۳۵سال بعد از استقلال، با ایران ۳۵ سال بعد از انقلاب، زمین تا آسمان فرق دارد؛ شما بمراتب از آنها جلوترید. عمر تمدّن مادّی آنها بمراتب کمتر خواهد بود برای شما که بخواهید به این رتبهی از تمدّن مادّی برسید. ۱۰۰ سال بعد از پیروزی استقلال آمریکا، این مجسمه آزادی معروف آمریکا ساخته شده. این مجسمه را آمریکاییها نساختند این مجسمه را یک مهندس فرانسوی از فرانسه آمد ساخت. یعنی ۱۰۰سال بعد از استقلال، آمریکاییها هنوز از لحاظ علمی و فنّی و صنعتی به آنجایی نرسیده بودند که بتوانند این مجسمه آزادی را بسازند؛ شما خیلی جلوترید؛ مرعوب نشوید. تواناییهای شما بمراتب بهصورت بالقوّه بیشتر از آنها است؛ پیش بروید، حرکت کنید! ۹۴/۷/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini