eitaa logo
جهادتبیینی
2.6هزار دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
0 ویدیو
454 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
📆۲۵ تیرماه سال ۱۳۵۹شمسی 🗓تاسیس‌نهاد‌شورای‌نگهبان 💠رهبرانقلاب ‼️شورای نگهبان بايد صد در صد به قانون پايبند باشد و هيچ ملاحظه‌اي فراتر از قانون نباشد. اگر طبق قانون اين آقا مردود است، بي‌ملاحظه مردود كنيد؛ اگر طبق اين قانون اين آقا مقبول است،‌ هيچ ملاحظه خاصي او را رد نكند؛ قانون را رعایت کنید! ۷۹/۴/۲۸ ‼️شوراي نگهبان نقطه تضمين و تأمين براي نظام اسلامي است. شوراي نگهبان در مجموعه تشكيلات نظام جمهوري اسلامي، مثل بقيه دستگاه‌ها نيست شوراي نگهبان تشكيلاتي است كه اگر درست كار كند، نظام اسلامی خطر انحراف از دين نخواهد داشت. ببينيد ما از مشروطه تا پيروزي انقلاب اسلامی بر اثر انحراف از موازين ديني چقدر ضرر كرديم، با اينكه اساس مشروطيت بر پايه دين بود اما چون شرط حضور فقهای طراز اوّل مورد توجه قرار نگرفت و قوانین غير اسلامی تقويت گرديد، آن چيزي شد كه شما ديديد يك كشور و يك ملت چه خسارتي را در طول اين چند ده سالِ دوران مشروطه تا پيروزي انقلاب اسلامي متحمل شد. يكي از بزرگترين خسارت‌هايش حكومت خاندان پهلوي بود؛ تسلّط آن ديكتاتوري عجيب و حقيقتاً كم‌نظير در تاريخ. وقتي يك نظام، تضمين بقا بر روال ديني نداشته باشد، اين چيزها در انتظارش است! ۷۴/۱۱/۱۴ @Jahade_tabeini
🗓۲۵ تیر ماه سال ۱۳۶۷ 🏳جلسه سران نظام با امام‌ 🏳و تصمیم امام برقبول قطعنامه 💠رهبرانقلاب ‼️قبول قطعنامه از طرف امام، به خاطر فهرست مشکلاتی بود که مسؤولین آن روزِ امورِ اقتصادی کشورْ مقابلِ رویِ او گذاشتند و نشان دادند که کشور نمی‌کِشد و نمی‌تواند جنگ را با این همه هزینه، ادامه دهد. امام مجبور شد و قطعنامه را پذیرفت. پذیرش قطعنامه، به خاطر ترس نبود؛ به خاطر هجوم دشمن نبود؛ به خاطر تهدید امریکا نبود؛ به‌خاطر این نبود که امریکا ممکن است در امر جنگ دخالت کند. چون امریکا، قبل از آن هم در امر جنگ دخالت می‌کرد. وانگهی؛ اگر همه‌ی دنیا در امر جنگ دخالت می‌کردند، امام رضوان‌اللَّه علیه، کسی نبود که رو برگرداند. بر نمی‌گشت! ۷۵/۳/۱۴ ‼️از همان روز اوّلی که حمله‌ی صدّام آغاز شد تا روز آخر هشت سال جنگ و قبول قطعنامه، امام پی‌درپی روحیه میداد به رزمندگان، به مردم، به پشتیبانی‌کنندگان، به مسئولان کشور ؛ و در واقع امام از جنگی که بر ملّت ایران تحمیل شده بود، یک وسیله‌ای برای اقتدار ملّت به وجود آورد. خب آن روز دست ما در داخل کشور انصافاً خالی بود؛ از سلاح، از امکانات، از یک سازمان‌دهیِ منظّمِ مرتّب در مواجهه‌ی با دشمن، دستمان خالی بود؛ یعنی امکاناتمان خیلی ضعیف بود؛ در یک چنین وضعی، امام از جنگ برای یک ملّت انقلابی فاقد امکانات یک وسیله‌ای ساخت برای اقتدار و اعتبار ملّی و بین‌المللی. جنگ را دشمنان طرّاحی کرده بودند که انقلاب را نابود کنند، امام جنگ را وسیله‌ای قرار داد برای اینکه انقلاب را تقویت کند و آن را استمرار ببخشد و این تهدید را به یک فرصت تبدیل بکند! ۱۴۰۰/۱۱/۲۸ @Jahade_tabeini
🗓۲۷ ذی‌الحجه سال ۶۳ ق 🏴فاجعه پر عبرت حره/۱ 💠استاد خامنه‌ای ‼️پس از واقعه کربلا با وجود اینکه تشکیلات شیعی با حادثه عاشورا دچار ضعف شده بود اما حرکت شیعی مشغول فعالیت بود که مجددا تشکیلات خود را به شکل اول درآورد تا اینکه واقعه حره پیش آمد، به تصور من واقعه حره در تاریخ تشیع مقطع بسیار عظیمی است که ضربت بزرگی را وارد آورد. واقعه دقیقاً در سال شصت و سه هجری اتفاق افتاده است. جریان به طور خلاصه به این صورت است که در سال شصت و دو هجری جوان کم تجربه ای از بنی امیه والی مدینه شد. او فکر کرد برای به دست آوردن دل شیعیان مدینه خوب است عده ای از سران مسلمانان و بعضی از صحابه و بزرگان مدینه را ـ که غالباً از علاقه‌مندان به حضرت سجاد(ع) بودند ـ برای رفتن به شام دعوت کرد که بروند با یزید مأنوس شوند و این اختلافات کم شود. اینان به شام رفتند و با یزید ملاقات کردند و چند روزی مهمان او بودند و پذیرایی شدند. سپس یزید به هرکدام از آنها مبالغ زیادی پول ـ در حد پنجاه هزار درهم و صدهزار درهم ـ داد و اینها به مدینه برگشتند. همین که به مدینه رسیدند ـ چون فجایعی که در دستگاه یزید اتفاق می‌افتاد دیده بودند ـ زبان به انتقاد از یزید گشودند. مسئله درست به عکس شد، اینها به جای تعریف از یزید مردم را به جنایات او آگاه کردند و به مردم گفتند: یزید چگونه میتواند خلیفه باشد در حالی که اهل شرب خمر، بازی با سگها و اهل انواع و اقسام فسق و فجور است، و ما او را‌ از خلافت خلع کردیم. ۶۱/۴/۶ @Jahade_tabeini
🗓۲۷ ذی‌الحجه سال ۶۳ ق 🏴فاجعه پر عبرت حره/۲ 💠استاد خامنه‌ای ‼️عبدالله بن حنظله یکی از مردمان با شخصیت و موجه مدینه بود و پیشاپیش مردم علیه یزید قیام کردند و یزید را خلع و مردم را به سوی خود دعوت نمودند. این حرکت موجب آن گردید که یزید از خود عکس العمل نشان دهد و در نتیجه یکی از سرداران پیر و فرتوت بنی‌امیه به نام مسلم بن عقبه را همراه با عده‌ای به مدینه فرستاد و از او خواست که مردم مدینه را خاموش کند. مسلم بن عقبه به مدینه آمد و چند روزی شهر را به منظور در هم شکستن مقاومت مردم محاصره کرد. سپس وارد شهر شد و آن قدر کشتار و ظلم کرد و فجایع به بار آورد که در تاریخ اسلام جزء نمونه‌های کم نظیر است. او چنان در کشتار و ظلم، زیاده روی کرد که پس از آن حادثه، او را مسرف نام گذاشتند و به او مسرف بن عقبه می‌گفتند. ماجراهای واقعه حره زیاد است و من نمی خواهم شـرح تمام ماجراها را بدهم، همین اندازه باید بگویم که آن حادثه، بزرگترین وسیلهٔ ارعاب دوستان و پیروان اهلبیت شد، به خصوص در مدینه که عده‌ای گریختند، عده‌ای کشته شدند و گروهی از یاران خوب اهل‌بیت همچون عبدالله بن حنظله و دیگران به شهادت رسیدند و جایشان خالی ماند. این خبر به تمام اقطار عالم رسید و معلوم شد که دستگاه حکومت قاطعانه در مقابل حرکات تشکیلات شیعی ایستاده و اجازه هیچگونه اقدامی نمی‌دهد. ۶۱/۴/۶ @Jahade_tabeini
🗓۲۷ ذی‌الحجه سال ۶۳ ق 🏴فاجعه پر عبرت حره/۳ 💠استاد خامنه‌ای ‼️یزید برای اینکه مانع قیام احتمالی امام سجاد شود، مردم مدینه را در فاجعه حره ارعاب کرد، یکی از وسایل خیلی ساده‌اش ارعاب است. ارعاب یک روشی نیست که امروز در دنیا معمول شده باشد؛ از قدیم بوده. از وقتی که انسانهای ظالمی و مستبدی و خودخواهی در عالم به وجود آمده اند و مردمی در و مقابل آنها با شناخت حق خود و انسانیت خود در صدد مقابله برآمده‌اند، ارعاب هم به عنوان یک روش موفق ابتکار شد. و ارعابی که یزید به وجود آورد ارعاب جالبی است؛ ارعاب واقعاً جالب توجهی است. مثلاً مدینه که پایگاه شورش و انقلاب است و علی بن الحسین(علیه السلام) آنجا نشسته و قبر پیغمبر آنجا است و مسلمانان پیامبر دیده و جنگ بدر و اُحد دیده، آنجا زندگی میکنند، ناگهان فرستاد آنجا را درو کنند، واقعه حره پیش آمد؛ گفت ای سربازان من! بکشید مردم را، رحم نکنید، هر کاری ممکنتان است بکنید، و کردند. در واقعه حره بچه‌های کوچک شیرخواره را کشتند؛ جلوی مادرها بچه را گرفتند محکم زدند به دیوار که مغزش متلاشی شود؛ بچه را بلند کردند به آسمان انداختند، زیرش سرنیزه گرفتند که بچه روی این سرنیزه افتاد و متلاشی شد. بعد از آنکه واقعه حره گذشته بود، تا مدتها هرکه دخترش را شوهر میداد، میگفت من ضامن بکارتش نیستم؛ سربازان یزیدی که آمدند اینجا، خیلی کارها کردند، من نمیدانم با دختر من چه کردند، لذا ضامن بکارت این دختر نیستم! ۵۱/۱۱/۲۲ @Jahade_tabeini
📆۳۰ ماه ذی‌الحجه سال ۳۲قمری 🗓شهادت مظلومانه مطیع ولایت 🏳عدالتخواه‌ولایی؛ ابوذرغفاری/١ 💠رهبرانقلاب ‼️ابوذر چه کسی بود؟ ابوذر جز یک مرد خشن بیابان گرد بی اعتنا به انسانی بی خبر از انسانیت، چیز دیگری بود مگر؟ ابوذر یک آدمی بود که شما ۱۰هزار تایشان را اگر جلوی خودتان ببینید، برایتان اهمیت ندارد که هر ده هزار نفرشان با یک زلزله تلف بشوند و فنا بشوند. آدمی که نه میفهمد، نه می خواهد بفهمد، نه یک ذره نشانه لطف انسانی در او هست، نه یک ذره آثار علاقه مندی به خوب شدن در او هست، پابرهنه، کثیف، خشن، توی صحرا بزرگ شده: یک چنین آدمی در مقابل شما قرار بگیرد، نه شما، هر مصلح بزرگی، هر انسان باعظمتی، چقدر دل برای این گونه آدم می سوزاند!؟ اما پیغمبر همین موجود را، همین سنگ سیاه را، همین صخره نتراشیده، نخراشیده ای را، که اسمش ابی ذر است، این را می آورد زیر ساب وحی و دعوت، از او یک انسانی می سازد، که هیچ فضیلتی از فضایل انسانی نیست که در او نشانی از آن نباشد؛ معجزه بزرگ پیغمبر این است. از او انسانی میسازد که همه چیز خودش، همه چیز این من، این منی که برای مردم معمولی، محور تمام فعالیت هاست، ابی ذر تمام آنچه که به خودش برمیگردد، فدا میکند برای خدا، برای هدف، برای آن جهتی که در راه آن جهت دارد حرکت میکند. انسانی آن جور، تبدیل میشود به انسانی این جور چه چیزی میکند این را؟ وحی نبوت، دعوت نبوت؛ از سنگهای سیاه و تیره، آیینه های صاف و روشن میسازد و این هدفی نبوت است، انسان درست کردن. ۵۳/۷/۱۳ @Jahade_tabeini
📆۳۰ ماه ذی‌الحجه سال ۳۲قمری 🗓شهادت مظلومانه مطیع ولایت 🏳عدالتخواه‌ولایی؛ ابوذرغفاری/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️آن مسأله‌ی اساسی که در انقلاب اسلامی هدف اعلی بحساب می‌آید، عبارت از تزکیه‌ی انسان است. همه چیز مقدمه‌ی تزکیه و طهارت آدمی است. عدالت در جامعه و نیز حکومت اسلامی در میان اجتماعات بشری هم با این‌که هدف بزرگی محسوب میشود، ولی خود آن یک مقدمه برای تعالی و رشد انسان است که در تزکیه‌ی آدمی نهفته است. شما روش نبىّ‌اکرم را در تمام لحظات دعوت اسلامی خود ملاحظه بفرمایید؛ از روزهای اول که در غربت محض بودند و با تنهایی خود با همه‌ی دنیای جاهلیت و کفر مبارزه میکردند، تا اوج قدرت اسلامی، یعنی آن روزی که پیامبر مکه و طائف را فتح کرده بودند و حجاز را تماماً زیر سلطه‌ی خود درآورده بودند، در هر مناسبتی پیامبر اکرم مردم را دعوت میکردند که نفس خود را تزکیه و تطهیر کنند. اگر بدبختیهای انسانیت را ریشه‌یابی کنید، به آلودگی نفسانی انسانها برمیگردد. تا وقتی که نبىّ‌اکرم و رسالت اسلامی نبود، ابوذرها و مقدادها و عمارها انسانهای جاهل و گمراهی بودند؛ مثل حیوانات، مثل وحشیها و مثل بقیه‌ی مردم زندگی میکردند؛ اما طلوع خورشید اسلام، از عمار آن‌چنان شخصیت بزرگی ساخت که در طول عمر طولانی خود - حدود نود سال - پیوسته در خدمت اسلام بود و دایماً برای خدا کار کرد و زحمت کشید. اسلام از مقداد و ابوذر و از بقیه‌ی انسانهای بزرگ، آن شخصیتها را ساخت. اینها چه کسانی بودند؟ اینها انسانهای بدوی و ابتدایی و جاهلی بودند، پیامبر و اسلام از آنان چنین بزرگانی تربیت کرد. ۷۰/۸/۱ @Jahade_tabeini
📆۳۰ ذی‌الحجه سال ۳۲ق 🏳شهادت ابوذردغفاری/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️از ابی‌ذر روایت است که پیامبر به او فرمود من هر چه برای خودم دوست میدارم، برای تو هم دوست میدارم؛ یعنی آن چیزی که میخواهم به تو بگویم، از روی کمال محبّت است؛ خب حالا آن حرفی که حضرت میخواهد به ابی‌ذر بزند چیست؟ من جنابعالی را در مدیریّت، ضعیف میبینم. خیلی آدم خوبی هستی، مجاهد فی‌سبیل‌الله رُک‌گو، و آسمان بر راست‌گوتر از او سایه نیفکنده، زمین راست‌گوتر از او را بر خودش حمل نکرده؛ اینها همه به جای خود محفوظ، امّا شما آدم ضعیفی هستی. حالا که آدم ضعیفی هستی، مواظب باش بر دو نفر هم ریاست نکنی! یعنی پیدا است آن ضعفی هم که حضرت فرمودند، ضعف در مدیریّت است؛ یعنی تو آدمی هستی که مدیریّت نداری؛ اگر چنانچه بر دو نفر یا بیشتر ریاست پیدا کردی، نمیتوانی کار آنها را به سامان برسانی. این، درس برای ماها است. ما -حالا همه‌ی ما نه؛ بعضی‌مان این جوری هستیم- به مجرّد اینکه یک مسندی، یک جایی، یا خالی میشود یا ممکن است خالی بشود، فوراً چشم میدوزیم که برویم آنجا! خب شما اوّل نگاه کن ببین میتوانی یا نمیتوانی. همین طور بدون محابا میروند! خب شما که میخواهی بروی آنجا، آنجا سؤال دارد؛ این توانایی‌ای که خدا به من و شما میدهد، کنارش مسئولیّت هست. این مطلب در مورد خود این حقیر از همه بیشتر است. شما هم همین جور؛ یعنی آن کسانی که مسئولیّتی دارند، همین جور. هر مسئولیّتی، هر سِمَتی، هر توانایی‌ای، در کنارش یک مسئولیّتی دارد، یک تعهّدی وجود دارد. میتوانید آن تعهّد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است. ۹۸/۹/۱۰ @Jahade_tabeini
📆۳۰ ماه ذی‌الحجه سال ۳۲قمری 🗓شهادت مظلومانه مطیع ولایت 🏳عدالتخواه‌ولایی؛ ابوذرغفاری/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️درصدر اسلام، آن کسانیکه ممدوح واقع شدند، بیش از آنچه که بخاطر نماز و عبادتشان ممدوح واقع شوند، بخاطر مواضع سیاسی و مجاهدتشان ممدوح واقع شدند. ما ابیذر و عمار و مقداد و میثم تمار و مالک اشتر را کمتر به عبادتشان مدح میکنیم. تاریخ، اینها را به آن مواضع، تعیین کننده میشناسد؛ خیلی از بزرگان که مورد مذمت قرار گرفتند، به خاطر شرب خمر و بی‌نمازی مذمت نشدند؛ به خاطر عدم حضور در آنجائی که حضورشان لازم بود، مذمت شدند. تاریخ، اینجوری ثبت کرده؛ نگاه کنید، ببینید! ۸۹/۱/۱۶ ‼️جوانان امروز ما که در راه خدا مقاومت و مجاهدت و ایستادگى میکنند، مثل مسلمانىِ جوانی‌هاى ابی‌ذر غِفارى است، مثل مسلمانى حنظله‌ی غسیل‌الملائکه است، مثل مسلمانى مصعب‌بن‌عمیر است؛ نه مثل مسلمانى گذشتگان ما که یک عمرى مسلمان هم بودند ‌-خداى متعال اجرشان را هم یقیناً خواهد داد- نمازى میخواندند، عبادتى میکردند، کاسبی‌اى میکردند، دنبال کار خودشان بودند؛ نه امر به معروف و نهى از منکرى بود، نه جهادى بود، نه مواجهه‌ی با دشمنان خدایى بود. این کجا، آن کجا؟ با هم خیلى فرق دارد. ۶۸/۸/۲۴ @Jahade_tabeini
📆۳۰ ذی‌الحجه سال ۳۲ق 🏳شهادت ابوذر غفاری/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️آیا این درست است که تا در یک گوشه، مختصر نابسامانی‌ای به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود، ریش بجنباند و بنا کند اعتراض و اشکال کردن!؟ تا یک مشکل در اداره‌ای برایش پیدا شد، یا یک مأمور دولتی، چپ نگاهش کرد، یاوه بسراید که: حالا هم مثل زمان فلان است!؟ این ناشی از نفهمیدن آنچه که واقع شده است نیست!؟ این، ناشی از عدم معرفتِ نعمتِ خدا نیست!؟ یا خدای ناکرده، ناشی از انکار نعمت خداست؟ این جفا نیست به این حرکتِ به این عظمت!؟ مگر وقتی حکومت درست شد، صحیح شد، موازین حکومت موازین کاملی شد؛ در سراسر این حکومت همه‌ی کارها درست خواهد بود!؟ از کجا چنین چیزی ثابت شده است!؟ در زمان امیرالمؤمنین که مثال عدل و تقواست مگر حُکّامی که بر ولایات مسلّط بودند و خودِ امیرالمؤمنین فرستاده بود، همه «ابوذر» و «سلمان» بودند!؟ خیر! چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت. مابقی، آدمهای عوضی بودند. تاریخ را بردارید نگاه کنید! ۷۲/۵/۵ ‼️ما شما را دعوت نمیکنیم به زُهد سلمان و ابوذر. بین امثال من و شما با سلمان و ابوذر فاصله خیلی زیادی است. ما هرگز ـ نه من و نه شما ـ طاقت آن چیزها را و آن علوّ و عروج و آن والایی را نداریم که بخواهیم خودمان را به آن چیزها برسانیم. یا مثلاً فرض کنید که آرزوی آن را حتی در دلمان بیاوریم. امّا من این را عرض میکنم که اگر بین ما و آنها، زندگی ما و زندگی آنها، هزار درجه فاصله است، میشود این هزار درجه را، ده درجه، بیست درجه، صد درجه کم کرد. خودمان را به زندگی آنها نزدیک کنیم!  ۷۹/۱۱/۱۷ @Jahade_tabeini
📆۳۰ ذیحجه سال ۱۳ق 🗓هلاکت هند جگرخوار 💠رهبرانقلاب ‼️در روایت دارد که وقتی پیامبر مکه را فتح کردند و زنهای مشرک آمدند با پیغمبر یکی یکی بیعت کردند و مسلمان شدند، هند، زن ابوسفیان آمد آنجا و رویش را گرفت که پیغمبر او را نشناسد؛ خب، چون زن معروفی بود، در مکه همه او را میشناختند و چون با پیغمبر بدی کرده بود - غلامش، «وحشی» را فرستاده بود و جگر حمزه را بیرون آورده بود و جویده بود، و این کارهای بد را کرده بود. میخواست پیغمبر او را نشناسد که خجالت نکشد؛ بعد پیغمبر گفت باید قول بدهی شرک به خدا نورزی، گفت قبول دارم؛ سرقت نکنی؛ وقتی پیغمبر گفت سرقت نکنی، این یک خرده به خودش پیچید و گفت ابوسفیان آدم ممسکی است، خیلی از او سرقت کرده ام؛ ابوسفیان آنجا نشسته بود، گفت هرچه در گذشته سرقت کردی بخشیدم، پیغمبر آن وقت شناخت که این هند است و گفت تو هندی؟ گفت بله؛ پیغمبر البته هیچ به رو نیاورد که تو آن کسی هستی که غلامت را فرستادی و حمزه را شهید کردی؛ ببینید بزرگواری پیغمبر را! یک جمله دیگر هم بد نیست برای معرفت بحال هند بگویم، بعد پیغمبر فرمود که زنا نکنی. هند گفت که مگر زن آزاد هم زنا میکند؟ خب، هند از آن کسانی بود که در مکه به این چیزها معروف بود؛ یکی از اصحاب پیغمبر خنده اش گرفت، چون بین این شخص و هند در دوران جاهلیت ارتباطاتی بوده، و بین هند و خیلی ها ارتباطاتی بوده، اما حالا که آمده بود عهد کند، همین جور سِوِر(جدی) میگفت که مگر زن آزاد هم زنا میکند؟! و این کاری بود که در میان زنهای جاهلی معمول بود چراکه ریشه و پایه جامعه اسلامی را میسوزاند. ۶۱/۸/۲۱ تفسیر سوره ممتحنه ص۷۴ @Jahade_tabeini
📆۳۰ ماه ذی‌الحجه سال ۱۴۸ق 🗓رحلت حکیم متاله متفلسف 🏳شاگردخالص امامین صادقین 🏳فقیه کلامی، زرارة بن أعین 💠رهبرانقلاب ‼️آزاد فکری و عقلانیت شیعه، این دو عنصرِ در کنار هم، مایه‌ی افتخار ماست. تفکرات شیعه، عقلانی است. ما از اول تشیع در تعالیم ائمه به سوی عقل، منطق و استدلال سوق داده شدیم و همین‌طور هم باید عمل بکنیم؛ حتّی در فقه. شما ببینید شاگردان برجسته‌ی امام صادق و امام باقر در مواردی با حضرت طوری حرف میزدند که حضرت با آنها استدلالی حرف میزدند. «یعرف هذا و اشباهه من کتاب الله، ما جعل علیکم فی الدّین من حرج»؛ یعنی حضرت به «زراره» یاد میداد که اینطوری باید از کتاب خدا استفاده کنی؛ یعنی امام روش اجتهاد و استنباط از قرآن را به او یاد میدهد. ما از اول این طوری رشد کردیم؛ شیعه عقلانی و با آزاد فکری رشد کرده است. این را باید قدر دانست و دنبال کرد. ۸۵/۸/۱۷ @Jahade_tabeini
🗓اول ماه محرم الحرام 🏴دستور حضرت امام رضا 🏴به ریان بن شبیب محدث 🏴بر اقامه عزای حسینی(ع) 💠رهبرانقلاب ‼️هیئت نماد تجمع فکری و عاطفی برمحور سیدالشهداست، بارها گفته‌ام که با شورحسینی موافقم اما جهتدار، اگر شورحسینی جهتدار نباشد اثر نمیگذارد، الآن در هیئت برای امام حسین خون گریه میکنیم اما یک لحظه بعد درست ضد اهداف اسلامی که حضرت برایش این همه سختی کشید حرکت کرده و به یزید زمان کمک میکنیم، وقتی پشت سر شور حسینی فکر نباشد این از آب درمیاید! ۸۴/۶/۳ ‼️چرا امام رضا به ریان بن شبیب دستور میدهد مصیبت اباعبدالله را در میانتان بخوانید؟ آنوقتکه بنی‌امیه تارومار شده بود. این کار برای اینستکه راه حسین بن علی عَلَم حرکت عظیم امت اسلام بسوی اهداف اسلامی است؛ این علم تا امروز سر پا و امت اسلام هدایت کرده است از پس هم باید سر پا بماند! ۸۳/۴/۱۶ ‼️بعضى خیال میکنند این گریه وسیله‌ى عقده‌گشایى است؛ بله، گریه وسیله‌ى عقده‌گشایى است، درصورتى‌که با فکر همراه نباشد. امّا اگر فکر و اندیشه به انسان اشکى بدهد و چشم انسان قطره‌ى اشکى بچکاند، این مثل همان آب کبابى است که آتش را تیزتر و تندتر میکند؛ این عُقده نیست، سلاح است؛ لذاست که گریه جزو کارهاى معمولى شیعیان صدر اوّل است که همه‌ی آنها در راه ستیزه‌گرى بودند، همه‌ی آنها در راه عاشورا قدم برمیداشتند. امام جعفر صادق اهل گریه است؛ امام رضا اهل گریه است؛ شعرا را وادار میکنند و میگویند این قصائد بلند را بگویید، بروید گروه‌ها را به یاد گذشته‌ى تشیّع بگریانید که با این گریه، آتششان مشتعل‌تر و برافروخته‌تر بشود! ۵۲/۱۲/۲۴ @Jahade_tabeini
🗓روز بزرگداشت محتشم کاشانی 💠رهبرانقلاب ‼️شعرای بزرگ ما در مدح و عزای ائمه شعر گفته‌اند. این دوازده بند محتشم، از لحاظ هنر شعری، جزو شعرهای درجه یک است. محتشم، دیگر هم شعر به این خوبی ندارد. من دیوان محتشم و غزلیاتش را دیده‌ام؛ این دوازده بند چیز فوق‌العاده‌یی است؛ از لحاظ شعری، حد اعلای شعر است. ۷۰/۱۲/۱۳ ‼️گاهی يك‌ شاعر، يك‌ بيت‌ شعر ميگويد كه‌ از چند ساعت‌ حرف‌ زدن‌ يك‌ سخنور توانا گوياتر است‌. يك‌ بيت‌ يا يك‌ مصرع‌ شعر، در ذهنها ميماند و مردم‌ آن‌ را ميفهمند و تكرار ميكنند و نتيجتا ماندگار ميشود. گاهی می‌بينيد كه‌ برای حفظ يك‌ بنای اعتقادی يا عاطفی، آن‌ قدر كه‌ يك‌ شعر اهميت‌ دارد، چندين‌ كتاب‌ اهميت‌ ندارد. همين‌ دوازده‌ بند معروف‌ "محتشم‌" كه‌ جزو اشعار قديمی مرثيه‌ و مصيبت‌ است‌، با اين‌ كه‌ مطالبی كه‌ در اين‌ كتاب‌ و در اين‌ دوازده‌ بند هست‌، چيزی نيست‌ كه‌ امثال‌ او، شبيه‌ اين‌ مطالب‌ را در كتابهای خود نياورده‌ باشند؛ در عين‌ حال‌، اشعار او تأثير خاصی دارد. غالبا هم‌ چيزهای ذوقی است‌. "گر چشم‌ روزگار بر او فاش‌ ميگريست‌ خون‌ ميگذشت‌ از سر ايوان‌ كربلا" آن‌ چنان‌ حادثه كربلا را برای مخاطب‌ تصوير ميكند كه‌ اين‌ مفاهيم‌ با همه بار اعتقادی و عاطفی و انسانی و سياسی و فكری، در اعماق‌ جان‌ مستمع‌ نفوذ ميكند. اهميت‌ اين‌ اشعار، چنين‌ است‌. "باز اين‌ چه‌ شورش‌ است‌ كه‌ در خلق‌ عالم‌ است‌ باز اين‌ چه‌ نوحه‌ و چه‌ عزا و چه‌ ماتم‌ است‌" اصلا با يك‌ هنر و ذوق‌ و ارايه سخن‌ و به‌ شكل‌ خاص، دل‌ را متوجه‌ ميكند. اهميت‌ شعر، اين‌ است‌. ۶۸/۱۰/۲۸ 📸دستخط رهبری @Jahade_tabeini
🗓۲۸ تیر ۱۳۳۴/رحلت مرجع مجاهد 🏳مبارزضداستعمارانگلیس‌واسرائیل‌ 🏳منادی غریب وحدت امت اسلامی 🏳ذریه سرداراسلام مالک‌اشترنخعی 🏳نوه‌زعیم‌کبیرشیخ‌جعفرکاشف‌الغطاء 🏳آیةألله‌شیخ‌محمدحسین‌کاشف‌الغطاء 💠رهبرانقلاب ‼️در آغاز پیدایش مشکل و مصیبت بزرگ تشکیل رژیم صهیونیستی، برای دنیای اسلام، غفلتهایی صورت گرفت و تدبیر درستی برای مقابله با این مشکل دیده نشد و به کار نرفت. البته شخصیتهای برجسته‌ای در فلسطین و بیرون از فلسطین بودند که نباید زحماتشان نادیده گرفته شود - از قبیل مرحوم عزّالدین قسّام، مرحوم حاج امین الحسینی، مرحوم شیخ محمد حسین کاشف‌الغطاء - همه اینها خطر وجود دولت و حکومت صهیونیستی را در این منطقه شناختند و آن را گوشزد کردند و مبارزاتی انجام دادند؛ لیکن دنیای اسلام و موظّفان دنیای اسلام نتوانستند نقش خود را درست ایفا کنند؛ لذا در مبارزه مردم فلسطین با این پدیده بسیار خطرناک، افت و خیزهایی در طول زمان وجود داشته است. ۸۰/۱۱/۱۱ ‼️دشمنان اسلام همواره سعی کرده‌اند با تقسیم بندیهای قومی مانع از وحدت کلمه مسلمانان شوند تا بتوانند بر آنها سیطره پیدا کنند. در ابتدای اشغال فلسطین، علمای مجاهدی چون شیخ عزّالدین قسّام و حاج امین الحسینی از مسلمانان برای نجات فلسطین استنصار کردند و مرجع بزرگ دینی مرحوم شیخ محمد حسین آل کاشف الغطاء حکم جهاد علیه صهیونیستها صادر فرمود؛ ولی متأسّفانه بتدریج شکل اسلامىِ مبارزات تضعیف و شکل قومی آن پُررنگ شد! ۸۰/۲/۴ @Jahade_tabeini
🗓۲۷ تیر ماه سال ۱۳۷۶ 🏳رحلت فقیه عارف پارسا 🏳آیةالله سیدرضا بهاءالدینی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️با تأسف و اندوه خبر یافتیم که عالم ربانی و فقیه عارف و پارسا حضرت آیت‌الله حاج آقا رضا بهاءالدینی (قدس‌الله‌روحه) دار فانی را وداع گفته و به جوار رحمت حق پیوسته است. برای حوزه‌ی علمیه‌ی قم و روحانیت معظم اسلام، این ضایعه‌یی بیجبران و فقدانی دردناک است. این عالم بزرگ از جمله‌ی نوادری بود که همواره در حوزه‌های علمیه همچون ستاره‌ی درخشان معنویت و عرفان، راهنمای خواص و مایه‌ی دلگرمی و امید برجستگان‌اند. مقام رفیع اخلاقی و معنوی آن بزرگمرد، موجب آن بود که هر کلمه و اشاره‌‌ی او چون برقی در چشم ارادتمندانش بدرخشد و دریچه‌یی به عوالم معنا بگشاید. مجلس او همواره معراج روح مستعد فضلای جوانی بود که میخواستند علم دین را با صفای عطرآگین عرفان دینی توأم سازند. معلم اخلاق و سالک الی الله بود، و صحبت نورانی و کلام راز گشای او، دل مستعد را در یاد خدا مستغرق میکرد! ۷۶/۴/۲۸ @Jahade_tabeini
🗓۲۷ تیر ماه سال ۱۳۷۶ 🏳رحلت فقیه عارف پارسا 🏳آیةالله سیدرضا بهاءالدینی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️پیر مراد جوانان پاکباز جبهه و جنگ در دوران دفاع مقدس و شمع محفل بسیجیان عاشق بود، و بارها صفوف مقدم جبهه‌ها را با حضور خود نورانیت مضاعف بخشید. این عالم کهنسال و مراد و مقبول فضلاء و علما، عمر با‌برکت و پرفیض خود را در بهشتی از پارسایی و زندگی زاهدانه، در کنج محقر خانه‌یی که دهها سال شاهد غنای معنوی صاحبش بود به سر آورد و بیاعتنایی حقیقی به زخارف ناپایدار دنیوی را که سیره‌ی همه‌ی صاحبدلان برجسته‌ی حوزه‌های علمیه است، درس ماندگار خود ساخت. همان‌طور که حیات مبارک آن اسوه‌ی پارسایی و تقوا، در حوزه علمیه‌ی قم برجسته و محسوس بود، ضایعه‌ی وفات ایشان نیز در آن حوزه عظیم‌الشأن، بسی بزرگ و سنگین است. اینجانب این مصیبت دردناک را به حضرت بقیة‌الله الاعظم (ارواحنا فداه) و به همه‌ی اعاظم و اعلام حوزه‌های علمیه و نیز به فضلای جوان و طلاب پاکنهاد و همه‌ی دلهای سرشار از شور و شوق معنویت و حضور، و نیز به خاندان معظم و فرزندان مکرم و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت میگویم و علو مقام روح مطهر آن عبد صالح را در درجات قرب، از حضرت حق متعال مسألت مینمایم. ۷۶/۴/۲۸ @Jahade_tabeini
📆۱ محرم سال ۸۱ قمری 🗓درگذشت محمد حنفیه 💠رهبرانقلاب ‼️با دریافت نامه کوفیان توسط سیدالشهدا، حضرت هم راه میفتد به سمت کوفه اما تمام کسانیکه در مکه مدینه افراد نام و نشان‌داری بودند و حقیقت قضیه را نمیفهمیدند با این کار حضرت مخالفت میکردند، کسانی مثل محمد حنفیه و عبدالله بن جعفر و عبدالله بن عباس مخالف بودند، چون محاسبه میکردند که حضرت که به حکومت نمیرسد پس به شهادت میرسد لذا خودشان که نمیرفتند در قیام حضرت هم اشکال میتراشیدند اما سیدالشهدا علی رغم همه این نصیحتهای بظاهر عاقلانه قیام کردند! ۶۱/۸/۴ ‼️قیام عظیم حسینی هم علیه حاکمیت طاغوتی بود و هم علیه روحیه راحت طلبى فسادپذیر؛ این کار مهم حضرت است، اگر امام حسین قیام نمیکرد، آیا روحیه تنبلی و گریز از مسؤولیت تبدیل به روحیه ظلم ستیزی و مسؤولیت پذیری میشد؟! چراکه وقتی امام حسین، از مدینه که مرکز بزرگان اسلام بود، به مکه رفت. فرزند عباس، فرزند زبیر، فرزند عمر، همه اینها در مدینه جمع بودند و هیچکس حاضر نشد در آن قیام تاریخی، به حضرت کمک کند. ۷۱/۱۱/۶ ⚠️توجه؛ 🏳علت اشتهار محمدحنفیه به حنفیه اینستکه مادرش خوله از قبیله بنی‌حنفیه بود! @Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشت‌مرحوم‌آیةألله‌کاشانی 🏳درپی قیام ۳۰ تیر ١٣٣١ ملت ایران 🏳به رهبری‌ مرحوم آیت الله کاشانی 🏳دراعتراض‌به‌نخست‌وزیری‌احمدقوام 🏳و حمایت از نخست‌وزیری مصدق/۱ 💠امام خمینی ‼️آقای کاشانی از جوانی در نجف بودند و یک روحانی مبارز بودند. مبارزه با استعمار، آن وقت البته انگلستان بود مبارزه با او. در ایران هم که آمدند تمام زندگی‌شان صرف همین معنا شد و من از نزدیک ایشان را میشناختم ۶۲/۹/۲۶ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم آيةالله كاشانى يك مرد مجتهد قوى بود كه در دوران بعد از حادثه‌ى ۲۸ مرداد ايشان چند سفر مشهد آمده بودند، بنده آن وقت طلبه جوانى بودم در مجلس ايشان حاضر ميشدم. ايشان دو سال ماه رمضان در مشهد بود علماى بزرگ مشهد در شبهاى ماه رمضان ميآمدند در محضر ايشان بحثهاى علمى میشد و همه از مرحوم آيةالله كاشانى استفاده‌هاى زيادى میكردند! ۶۳/۴/۲۹ 📸ایستاده آیةالله سید ابوالقاسم کاشانی و نشسته پدرشان آیةالله سید مصطفی کاشانی @Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشت‌مرحوم‌آیةألله‌کاشانی 🏳درپی قیام ۳۰ تیر ١٣٣١ ملت ایران 🏳به رهبری‌ مرحوم آیت الله کاشانی 🏳دراعتراض‌به‌نخست‌وزیری‌احمدقوام 🏳و حمایت از نخست‌وزیری مصدق/۲ 💠امام خمینی ‼️شیاطین میخواهند تمام منافع ملتها را چپاول کنند و از سالهای طولانی نقشه‌های عجیب و غریبی داشته‌اند و مع‌الأسف قشرهای زیادی هم از این نقشه‌ها غافل بودند؛ از جمله این مطلب که روحانیون در امور سیاسی نباید دخالت کنند. آنها باید مردم را در این نماز و روزه و امثال اینها هدایت کنند و دخالت در سیاست یک فحشی بود برای اهل علم اگر میگفتند فلان آخوند سیاسی است، وقتی مرحوم آقای کاشانی را که به خرم آباد تبعید کرده بودند و در قلعۀ فلک الافلاک محبوس بود، رئیس ارتش آنجا رو کرد به آقای کاشانی که سیاست، شأن شما نیست، چرا شما در سیاست دخالت میکنید؟ آقای کاشانی هم فرمود: «خیلی خری»، شما نمیدانید که این کلمه در آن وقت مساوی با قتل بود، ایشان گفتند: تو خیلی خری، اگر من دخالت در سیاست نکنم پس کی دخالت بکند؟! ۵۹/۱۰/۲ @Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشت‌مرحوم‌آیةألله‌کاشانی 🏳درپی قیام ۳۰ تیر ١٣٣١ ملت ایران 🏳به رهبری‌ مرحوم آیت الله کاشانی 🏳دراعتراض‌به‌نخست‌وزیری‌احمدقوام 🏳و حمایت از نخست‌وزیری مصدق/۳ 💠رهبرانقلاب: ‼️درمورد قیام ۳۰تیر یک تحریف بزرگ تاریخی صورت گرفته و باید بجای روز قیام ۳۰تیر روز بزرگداشت آیةألله کاشانی نام میگرفت چراکه روز حضور فقاهت در سیاست به رهبری روحانیت است، چراکه وقتی شاه مصدق را از نخست وزیری عزل کرد و قوام را بجایش نصب کرد آقای کاشانی اعلامیه تندی داد که اگرقوام کنار نرود کفن پوش قیام میکنم، با این اعلامیه مردم به میدان آمده و مصدق روی کارآمد! ۶۳/۴/۲۹ کتاب "فریادملت" ص۱۰۵ @Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشت‌مرحوم‌آیةألله‌کاشانی 🏳درپی قیام ۳۰ تیر ١٣٣١ ملت ایران 🏳به رهبری‌ مرحوم آیت الله کاشانی 🏳دراعتراض‌به‌نخست‌وزیری‌احمدقوام 🏳و حمایت از نخست‌وزیری مصدق/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️اگر آیةالله کاشانی این حمایت عظیم مردمی را برای مصدق بوجود نمیآورد، او نخست وزیر نمیشد. بعد در سال ۱۳۳۱ که ضدّ حمله دربار علیه مصدّق شروع شد و او از نخست وزیری برکنار گردید، فقط یک عامل توانست مجدّداً قدرت را به مصدّق برگرداند و او آیةالله کاشانی بود. اینها جزو واضحات تاریخ است لیکن عدّه‌ای عمداً اینها را کتمان میکنند و نمیگذارند این حرفها به گوش نسل حاضر برسد؛ که البته مقاصدشان معلوم است. وقتی شاه، قوام السلطنه را به جای مصدّق به نخست وزیری انتخاب کرد، آیةالله کاشانی در مقابل قوام السلطنه اعلامیه داد؛ مردم کفن پوشیدند و در تهران و شهرهای دیگر به خیابانها آمدند؛ لذا قوام السلطنه سه روز بیشتر نتوانست به عنوان نخست‌وزیر بماند. اصلاً مگر میشد در مقابل امواج عظیم مردم که آیةالله کاشانی راه انداخته بود، مقاومت کرد؟ لذا قوام السلطنه کنار رفت و دوباره مصدّق بر سرِ کار آمد! ۸۰/۸/۲۰ @Jahade_tabeini
🗓روزبزرگداشت‌مرحوم‌آیةألله‌کاشانی 🏳درپی قیام ۳۰ تیر ١٣٣١ ملت ایران 🏳به رهبری‌ مرحوم آیت الله کاشانی 🏳دراعتراض‌به‌نخست‌وزیری‌احمدقوام 🏳و حمایت از نخست‌وزیری مصدق/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️از ۳۰تیر۱۳۳۱ که آیةالله کاشانی توانست ملت ایران را آنطور به صحنه بیاورد، تا ۲۸مرداد۱۳۳۲ که عوامل امریکا توانستند مصدق را سرنگون کنند، یکسال نشد. در این یکسال با توطئه ایادی ضد استقلال این ملت، دکتر مصدق مرتب فاصله خود را با آقای کاشانی زیاد کرد، تا اینکه آیةالله کاشانی چند روز قبل از کودتای ۲۸ به مصدق گفت من میترسم با این وضعی که دارید، علیه شما کودتا کنند. دکتر مصدق گفت: من مستظهر به پشتیبانی مردم ایران هستم! اشتباه او همینجا بود. ملت ایران را سرانگشت روحانی مثل آیةالله کاشانی وادار میکرد که به میدان بیاید و جان خود را به خطر اندازد. در ۲۸ مرداد که کاشانی منزوی و خانه‌نشین بود، و در واقع دولت مصدّق او را منزوی و از خود جدا کرده بود، عدم حضور او در صحنه موجب شد که مردم نیز در صحنه نباشند؛ لذا کودتاچیهای مأمور امریکا بخشی از ارتش را به تصرف درآورند و با يک مشت الواط کودتا کردند و ۲۵سال این ملت زیر چکمه دیکتاتوری محمدرضا لگدمال شد و ملی شدن صنعت نفت هم هیچ شد. بخاطر جدا شدن از روحانیت. اینها عبرت است! ۸۰/۸/۲۰ @Jahade_tabeini
📆۳۰ تیر ماه سال ۱۳۹۷ش 🗓رحلت عارف کتوم گمنام 🏳آیةالله آقامرتضی تهرانی 💠رهبرانقلاب ‼️با تأثر و تأسف اطلاع یافتم که عالم ربانی و معلم اخلاق آیة‌الله آقای حاج آقا مرتضی تهرانی رحمة‌الله‌علیه دار فانی را وداع گفته و ان‌شاءالله به مأمن رضای الهی در جوار مرقد حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام بار یافته‌اند. عمر بابرکت این فقیه عالیقدر و سالک الی الله سرشار از نورانیت و صفا و خدمت به دین و اخلاق بود و جمع زیادی از جوانان پاک‌نهاد و فاضل از سرچشمه‌ی فضائل علمی و اخلاقی ایشان بهره‌مند گشته و در صراط مستقیم ثبات یافته‌اند. این مصیبت را به خاندان گرامی و فرزندان محترم و دیگر وابستگان و به شاگردان و ارادتمندان ایشان صمیمانه تسلیت عرض میکنم و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسئلت مینمایم! ۹۷/۴/۳۰ 💠آیةالله تهرانی ‼️در مراجع قطعاً فردی با جامعیت رهبری نداریم. یعنی وقتی به سراغ مسائل سیاسی میروند و مطالعه میکنند، یک نفر غیر از ایشان نیست. در مسائل فقهی که جواب میدهند، کاملاً پیداست که سراپا اخلاص و تقواست. آنقدر احتیاط میکنند که یک سر سوزن بر خلاف تقوا حرکت نکرده باشند. این را من تا الان لمس کرده‌ام و معتقدم دیگران به این صورت به ایشان نگاه نمیکنند. در این جامعیتی که خدا این بزرگوار را رشد داده است، هیچ در بین علمای شیعه و اسلام نداریم. کسانی که به نظر بنده خیلی استثنایی میآمدند، مثل آقا موسی صدر بود، آقای بهشتی بود و آسید محمدباقر صدر بود، اینها با من مأنوس بودند، ولی هیچکدام در ذاتیات به این بزرگوار نرسیدند و نمیرسند! دیماه ۹۴ @Jahade_tabeini
🗓۳۱تیر۱۳۵۷/رحلت مرجع‌مجاهد 🏳آیةالله‌ملاعلی‌معصومی‌همدانی 💠رهبرانقلاب ‼️آن چیزی که نظر من را در شخصیت مرحوم آقای آخوند ملاعلی معصومی همدانی جلب کرد، منهای همه‌ی این فضایل معنوی که ایشان دارند، این است که یک مجتهد عالی مقامی مثل آقای آخوند ملاعلی که در هر حوزه‌‌ای میرفت، بلاشک یا در رأس قرار میگرفت، یا جزو رؤوس بود -اگر ایشان در ادوار آقای گلپایگانی و آقای داماد به قم میآمدند، حداقل این طور نبود که در سایه قرار بگیرند؛ آن هم با آن شخصیت اثباتی قوی! غیر از عالم ثبوت، از لحاظ اثبات هم آدمی قوی بود. این آدم به همدان میرود و ساکن میشود. این کار ایشان در نظر من خیلی مهم آمد که یک مرجع تقلید، این گونه باشد! ای کاش ما سیره‌ی عملی بزرگانی مثل آقای آخوند ملاعلی معصومی را ببینیم، تا سیره ایشان امروز هم جریان پیدا کند، بزرگانی بروند و در شهرهایی بمانند. بگذاریم اساطین علم در همه‌ی بخشهای این کشور باشند، در همه‌ی شهرها حوزه‌های علمیه‌ی حقیقی و مجتهد پرور به وجود بیاید، و مردم در هر جا به رکن رکینی مثل آقای آخوند ملاعلی متکی باشند. اگر چه حالا امثال ایشان خیلی هم زیاد نیستند؛ اما به هر حال چنین شخصیتهایی در شهرهای کشور باشند، این خیلی با ارزش است. خداوند ان‌شاءالله درجات ایشان را عالی کند. تجلیل از ایشان، بلاشک تجلیل از علم و تقوا و معنویت و اخلاص، و کار بسیار بزرگی است؛ کار با ارزشی است! ۷۷/۵/۳ @Jahade_tabeini