eitaa logo
جهادتبیینی
2.6هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
0 ویدیو
454 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓سالروزمهم و پرعبرت فوت 🏳دعاگوی‌پهلوی‌فحاش‌به‌خمینی 🏳موسس انجمن خیریه حجتیه 🏳رهبرانتظارانحرافی‌محمودحلبی/۱ 💠امام خمینی ‼️حواستان راجمع کنید نکند یکمرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیه‌ایها همه چیزتان را نابود کرده‌اند! صحیفه ۲۱/۶۱۳ ‼️بعضی از روحانی نماها که قبل انقلاب دین را از سیاست جدا میدانستند و سر به آستانه دربار میساییدند، یکمرتبه متدین شده و به روحانیونی که برای اسلام زجر و زندان کشیدند تهمت وهابیت زدند. دیروز مقدس نماهای بیشعور میگفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام، امروز میگویند مسئولین نظام کمونیستند! تادیروز مشروب فروشی و فساد و حکومت ظالمان برای ظهور حضرت راهگشا میدانستند، امروز از اگر گوشه‌ای خلاف شرعی رخ دهد، وا اسلاما سرمیدهند! دیروز حجتیه‌ای‌ها مبارزه را حرام کرده بودند و تلاش نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابیتر از انقلابیون شده‌اند! ۶۷/۱۲/۳ ‼️بعضی میگویند که هر علمی قبل ظهور بلند بشود برخلاف انتظار فرج است. اینها نمیفهمند چی دارند میگویند. اینها تزریق کردند بهشان که این حرفها را بزنند. نمیدانند دارند چی‌چی میگویند. حکومت نبودن، یعنی اینکه همۀ مردم به جان هم بریزند، بکشند هم را، بزنند هم را، از بین ببرند، برخلاف نص آیات الهی رفتار بکنند. ما اگر فرض میکردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار میزدیم؛ برای اینکه خلاف قرآن و عقل است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. اینگونه روایت قابل عمل نیست. این نفهمها نمیدانند چی میگویند!۶۷/۱/۱۴ @Jahade_tabeini
🗓سالروزمهم و پرعبرت فوت 🏳دعاگوی‌پهلوی‌فحاش‌به‌خمینی 🏳موسس انجمن خیریه حجتیه 🏳رهبرانتظارانحرافی‌محمودحلبی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️انجمن حجتیه قبل از انقلاب با انقلاب نبود بعضیشان کار ضد انقلابی هم میکردند، بعضی فقط با انقلاب نبودند ضد انقلابی هم نبودند، بعد انقلاب شد بسیاری از کسانی که با انقلاب نبودند بعد انقلاب پیوستند به انقلاب، حتی بسیاری کسانی که در آنوقت یک حرکات منافی با انقلاب هم میکردند پیوستند به انقلاب و درجاهای مختلف مشاغلی گرفتند اما آن کسانی که در گذشته جزو انجمن حجتیه بودند اما الآن جزو انجمن نیستند و دلبسته انقلابند، من میگویم اینها خوبند و مثل بقیه مردم از آنها استفاده میکنیم اما آنکسیکه جزو انجمن است، با انقلاب میانه ای ندارد، به امام اعتقادی ندارد، ارادتی ندارد و تقلید از دیگران میکند، میخواهم سر به تنش نباشد، چه انجمن حجتیه باشد چه غیر از آن! ۶۴/۱۲/۱۴ ‼️یادتان هست در زمان اختناق عده ای میگفتند چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر عدل و داد خواهد کرد، پس شما بیخود زحمت نكشید، بناست او کارها را درست کند، تا آقا نیاید، فایده ای ندارد. اما عده ای دیگر میگفتند: امام زمان البته تشریف میآورند و حكومت جهانی عدل اسلامی را تشكیل میدهند؛ اما این به آن معنا نیست که تا قبل از ظهور او در فكر تشكیل حكومت عدل اسلامی در یک گوشه از دنیا نباشیم؛ مقدمات کار آن حكومت عدل جهانی را آماده نكنیم و با ظلم مبارزه نكنیم؛ ما کارمان را میكنیم، امام زمان هم یقینا ما را کمک خواهد کرد؛ چه اکنون که در پرده غیبت هستند و چه وقتی ظاهر شدند، ما سربازان حضرت خواهیم بود! ۵۹/۸/۱۶ @Jahade_tabeini
🗓سالروزمهم و پرعبرت فوت 🏳دعاگوی‌پهلوی‌فحاش‌به‌خمینی 🏳موسس انجمن خیریه حجتیه 🏳رهبرانتظارانحرافی‌محمودحلبی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️انتظار فرج معنايش اين نيست که انسان بنشيند، دست به هيچ کاری نزند، صرفا دلخوش کند به اينکه ما منتظر امام زمان هستیم، اينکه انتظار نيست! ۸۷/۵/۲۷ ‼️انتظار، فقط نشستن و اشک ریختن نیست؛ انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازىِ امام زمان آماده کنیم. ۸۱/۷/۳۰ ‼️بد فهمیدن دستور دین جزو ضعفهای درونی است. بعضیها خیلی از چیزها را نمیفهمیدند. مبارزه میکردیم؛ بعضیها به استناد روایاتی که هر پرچمی که قبل از برافراشته شدن پرچم حضرت مهدی برافراشته شود، در آتش است، با مبارزه مخالف بودند. میگفتند آقا شما قبل از مبارزه‌ی حضرت صاحب الزمان میخواهید مبارزه شروع کنید؟ خوب، این پرچم مبارزه را که بلند میکنید، در آتش است. معنای حدیث را نمیفهمیدند. این معنایش این نیست که مردم با ظلم مبارزه نکنند، مردم برای تشکیل جامعه‌ی الهی و جامعه‌ی اسلامی و علوی مبارزه و قیام نکنند. این، بد فهمیدن دین است. میبینید اینها همه موانع درونیای بود که بعد از آنکه انقلاب پیروز شد، ما ملت ایران با این زمینه‌ها میخواستیم کشور را به سمت آن اهداف ببریم. خوب، اینها هر کدامش یک مانع بود. البته اینها برطرف شدنی بود، نه اینکه برطرف شدنی نبود؛ خیلیاش هم با تبیین برطرف شد. لذا در مبارزات اسلامی، تبیین خیلی نقش دارد! ۸۷/۲/۱۴ @Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت موسس‌انجمن‌حجتیه 🏳رهبرانتظارانحرافی‌محمودحلبی/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️کسانی که خیال میکنند اسلام باید برود و در گوشه‌ای بنشیند و مردان اسلام و دین فقط زبان نصیحت را به کار گیرند، اینها دانسته یا ندانسته همان چیزی را میگویند که مراکز قدرت جهانی آن را میخواهند و آرزو میکنند. مراکز قدرت استکباری از این‌که رهبران اسلامی در گوشه‌ای از دنیا بنشینند و گاهی فقط پیامی بدهند، هیچ ترسی ندارند؛ میدانند این خطری برای آنها نیست. از اینکه ملتهای مسلمان بیدار شوند و تشکیل حکومت دهند؛ از این‌که ایمان اسلامىِ آحاد مردم در قالب یک نظام و یک دولت و یک حکومت تجسّم پیدا کند، واهمه دارند و میترسند. نظام اسلامی و ملت مسلمان ایران و دولت جمهوری اسلامی بزرگترین قدم را در این راه برداشت و به برکت مجاهدت جوانان و مردان و زنان مؤمن و فداکار این ملت، اسلام در دنیا به عنوان یک قدرت ظاهر شد. هرچه این قدرت بتواند خود را مستقرتر و پایدارتر کند، نظم ظالمانه و شیطانىِ دنیا بیشتر تهدید میشود. بعضیها بیتوجّه، از جدایی دین و سیاست حرف میزنند؛ یعنی دین را به گوشه‌های خلوت برانند و انسان دیندار، فقط به نصیحت اکتفا کند! در این‌جا نصیحت نمیتواند کاری بکند. آنچه میتواند قدرتها را مهار و تهدید کند و ریشه آن را بَرکند، قدرت الهی و اسلامی است؛ قدرت سیاسی است که در اختیار احکام اسلامی باشد. امام زمان ارواحنافداه با اقتدار و قدرت و تکیه بر توانایی که ایمان والای خودِ او و ایمان پیروان و دوستانش، او را مجهّز به آن قدرت کرده است، گریبان ستمگران عالم را میگیرد و کاخهای ستم را ویران میکند. ۸۱/۷/۳۰ @Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت موسس‌انجمن‌حجتیه 🏳رهبرانتظارانحرافی‌محمودحلبی/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️اعتقاد به امام زمان به معنای گوشه‌گیری نیست. جریانهای انحرافی قبل از انقلاب تبلیغ میکردند، الان هم در گوشه و کنار تبلیغ میکنند که امام زمان می‌آید و اوضاع را درست میکند؛ این مثل آن است که در شب تاریک، انسان چراغ روشن نکند؛ چون فردا بناست خورشید عالم‌تاب بیاید و روز شود و همه دنیا را روشن کند. خورشیدِ فردا، ربطی به وضع کنونی ندارد. اگر ما میبینیم در هر نقطه دنیا ظلم و بی‌عدالتی و تبعیض و زورگویی وجود دارد، اینها همان چیزهایی است که امام زمان برای مبارزه با آنها آنها می‌آید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را برای مبارزه با اینها آماده کنیم! ۸۱/۷/۳۰ ‼️سعی میکنند انتظار را در ذهنهای مردم خراب کنند. به اینصورت که بگویند: خب آقا میآید، همه کارها را درست میکند، خود آقا میآید، انجام میدهد یعنی چه؟! امروز تکلیف شما چیست؟ شما باید زمینه را آماده کنی تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه آماده، اقدام بکند. از صفر که نمیشود شروع کرد! جامعه ای میتواند پذیرای مهدی موعود باشد که در او آمادگی و قابلیت باشد و الا مثل انبیا و اولیای طول تاریخ میشود چرا امیرالمؤمنین با آن قدرت و علم متصل به معدن عظیم الهی، نتوانست ریشه بدی را بخشکاند؟ خود آن بزرگوار را از سر راه برداشتند: «قتل فی محراب عبادته لشدة عدله » تاوان عدالت امیرالمؤمنین جانش شد چون زمینه نامساعد بود. عدم آمادگی، اینطور فاجعه به بار میآورد! آن وقت اگر امام زمان هم در یک دنیای بدون آمادگی تشریف بیاورد، همان خواهدشد! ۷۶/۹/۲۵ @Jahade_tabeini
🗓سالروزمهم ترور مجتهدمجاهد 🏴آقازاده مرحوم آخوندخراسانی 🏴آقامیرزامحمدآقازاده خراسانی 💠امام خمینی ‼️این قدرت روحانیت زنده است نمیگذارد که اینها هر کاری دلشان میخواهد بکنند و لهذا با کمال کوشش، تبلیغات کردند بر ضد روحانیت؛ با دست رضاخان شروع کردند کوبیدن روحانیون را، عمّامه‌ها را برداشتن، لباس‌ها را تغییر دادن، با آن شدتی که انسان شرم میکند که چه کردند با این طایفه، با اسم اینکه میخواهیم اصلاح بکنیم؛ این قدرت را در آن وقت شکستند که موجب چند قیامی که در ایران از جانب روحانیون شد، که یکی از آنها قیام مرحوم آقازاده، که در رأس علمای آن وقت خراسان بود، ایشانرا با سر برهنه و یک نفر سرباز همراهش میبردند که در عدلیه محاکمه‌اش کنند! این قدرت شیطانی آنوقت، این قوه را میخواستند بشکنند. منتها خوب نتوانستند و خدا این جمعیت را حفظ کرد! ۵۸/۴/۱۴ 💠رهبرانقلاب ‼️درقضیه مبارزه علیه کشف حجاب نباید مرحوم آقازاده فراموش شود. آقازاده در قضایای مسجد گوهرشاد دخالتی نداشته، لکن دستگاه دربار، او را متهم کردند. بعد هم به خاطر همین اتهام، آقازاده را که در مشهد دارای شأن خیلی زیادی بود - اصلاً کسی تصور نمیکرد که مأمور دولتی به خانه مرحوم آقازاده برود، یعنی تا این حد که مأمور جرأت کند برود خانه‌ی آقازاده- مأمورین رفتند در خانه گرفتند او را، کشیدندش بیرون، بدون اینکه اجازه بدهند حتی لباس مرتبی تنش کند، برش داشتند از مشهد اول بردند یزد و مدتی آنجا بود، بعد هم به تهران و بعد از یکی دو سال مسمومش کردند و شهیدش کردند. ببینید اینها عناصر مهم قضیه‌ی مربوط به مسجد گوهرشاد است. ۹۶/۱/۸ @Jahade_tabeini
🗓سالروزمغفول رحلت علامه کتوم 🏳فقیه، محدث، رجالی، ریاضیدان 🏳ادیب، جامع علوم منقول و معقول 🏳حیدرقلی خان سردار کابلی(رض) 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم سردار کابلی؛ شخصیت برجسته علمی در فنون مختلف است. این کتابی که (آقای کیوان سمیعی) درباره‌ی ایشان نوشتند، کتاب بسیار پرمغز و خوبی است؛ بنده سالها پیش این کتاب را دیدم. ایشان حدود ۶۰سال در کرمانشاه بوده است. بزرگان از او استفاده‌ها کردند. من در آن کتاب خواندم که مرحوم حاج آقا حسین قمی در برگشت از عتبات، به کرمانشاه میآیند و با مرحوم سردار کابلی دیدار میکنند. در یک مسئله‌ای درباره قبله و این حرفها بین این دو نفر بحث شد و مرحوم سردار کابلی مطالبی گفت که حاج آقا حسین گفت شما بیا اینها را به من یاد بده. نویسنده‌ی کتاب میگوید من خودم دو جلسه دیدم که حاج آقا حسین قمی، مرجع تقلید، شخصیت علمی برجسته، جلوی سردار کابلی مینشست و سردار کابلی آن بحث علمی را به ایشان یاد میداد. این هم خودش درس است؛ یادگیری در سنین ۸۰ سالگىِ مرحوم حاج آقا حسین و در رتبه‌ی مرجعیت تقلید. برای یک عالم، این کار نه فقط ننگ نیست، عیب نیست، بلکه افتخار است. ما طلبه‌ها باید اینها را یاد بگیریم. این مرد، اهل کابل و بزرگ‌شده‌ی هند بود، بعد نجف بود، به اینجا آمد، کرمانشاه از او پذیرائی کرد، او را در آغوش گرفت؛ مرحوم سردار کابلی جامع فنون، ذو فنون بود که ۶۰ سال در کرمانشاه ماند. ۹۰/۷/۲۰ @Jahade_tabeini
🗓سالروز شهادت طلبه انقلابی 🏳شهیدسیدمجتبی نواب صفوی 💠رهبرانقلاب ‼️محافل روشنفكرى آن روز نشان داد كه هيچ مرحوم نواب را قبول ندارند. وضع تبليغات عليه نواب را جورى حاد كرده بودند كه افراد مؤمن هم خيلى دوست نمیداشتند كه منتسب بشوند به جريان نواب؛ بخاطر اينكه گفته میشد آنها تروريستند لذاست كه من تصورم اينستكه كار مرحوم نواب از نظر روشنفكرهاى آن روز كار مطلوب و خوبى به حساب نيامد ۶۰/۱۲/۶ ‼️کاری که نواب در مقابل کسروی انجام داد فقط یک کار فرهنگی نبود، یک کار نظامی، سیاسی و فرهنگی بود. نظامی بود، برای اینکه خب کسروی را مضروب کرد، یکبار هم توسط سید حسین امامی، که با اسلحه زد و کسروی را عملاً نابود کرد. کار سیاسی هم بود چرا که اصلا ماهیت حرکت ضد دینی که کسروی هم یکی از تئوریسینهایش بود یک ماهیت سیاسی بود، هیچکس نمیتواند بگوید کسروی یک عنصر غیر سیاسی بوده، اصلا حرکتش از آغاز، در مشروطیت و بعد از مشروطیت، تا آن روزی که کشته شد یک حرکت سیاسی بود و یکی از چهره‌های سیاسی ایران بود. پس مبارزه‌ی با کسروی فقط مبارزه با افکار ضد مذهبی و فرهنگی او نبود با افکار سیاسی وی هم بود! ۶۳/۱۰/۲۲ @Jahade_tabeini
🗓سالروز شهادت حضرت زهراء/۱ 💠حضرت زهراء ‼️آگاه باشید من چنین میبینم که شما راحت طلب شده اید و بخاطراین کسی را که از همه اداره امور مسلمین شایسته تر بود دور ساختید و به عافیت طلبی در گوشه خلوت تن دادید و از سختی مسئولیتها به بیتفاوتی روی آوردید! خطبه فدکیه 💠امام خمینی ‼️از صدر اسلام تاکنون مسلمین یکی از دو خط بوده است: یک خط، خط اشخاص راحت طلب که تمام همّشان به اینستکه یک طعمه‌ای پیدا بکنند و بخورند و بخوابند و عبادت خدا هم بکنند، از اول نهضت اسلامی هم، ما شاهد اشخاصی بودیم که راحتی را بر هر چیزی مقدم میداشتند و اسلام را خلاصه کرده بودند در عبادات، یک شخص سرشناس از این نوع اشخاص گفته بود که ایرانیها دیوانه شده‌اند که مقابل شاه ایستاده‌اند، یک کاسبی هم به او گفت بعضی از مردم در مقابل مسلسل شاه ایستاده و کشته شده‌اند، آن آقای سرشناس گفته بود: این از خریتشان بوده است! یک دسته اینطورند که حضرت امیر از اینها تعبیر میکند به حیواناتی که همشان علفشان است، عبادت هم میکردند؛ اگر طرز افکار ائمه هم این بود، اسلام و مذهب یک مذهبی که در مقابل ظلم در طول تاریخ واقع شده است، نمیماند! ۶۰/۴/۸ @Jahade_tabeini
🗓سالروز شهادت حضرت زهراء/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️اگر موقعیّت مدینه‌ی بعد از رحلت پیغمبر و وضعی که پیش آمد، برای ما روشن بشود و درست تصوّر کنیم مسئله را، آن‌وقت میفهمیم فاطمه‌ی زهرا چه حرکت عظیمی را انجام داده است. شرایط بسیار دشوار و غیر قابل توضیح حتّی برای افکار خواص، پیش می‌آید. از همه‌ی اصحاب پیغمبر، فقط ده نفر، دوازده نفر در مسجد حاضر شدند بلند شوند از امیرالمؤمنین و از حقّ آن بزرگوار دفاع کنند. این‌همه اصحاب، این‌همه بزرگان، این‌‌همه تالیان قرآن، این‌همه مجاهدان بدر و حنین، نه­‌اینکه همه‌شان عناد داشتند؛ نه، مطلب به آن وضوحی که حتّی خواص بتوانند آن را درست بفهمند، واضح نبود. کسی مثل عمّار میخواست، کسی مثل ابی‌ذر میخواست، کسی مثل زبیرِ اوّل کار میخواست؛ اینها بودند که پای منبر بلند شدند و از حقّ امیرالمؤمنین دفاع کردند؛ ده دوازده نفر که در تاریخ اسمهایشان ثبت است. زبیر هم البتّه جزو همینها بود؛ این را به یاد داشته باشید. شرایط این‌جوری است؛ آن‌وقت در این شرایط، دختر پیغمبر می‌آید در مسجد و آن خطبه‌ی غرّاء را، آن بیان عجیب را، ارائه میکند و اداء میکند و حقایقی را بیان میکند! ٩۵/۹/۱۲ @Jahade_tabeini
🗓سالروز شهادت حضرت زهراء/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️خطبه‌ی فدکیه‌ی معروفِ آن بزرگوار که هم شیعه آن را نقل کرده است، هم اهل سنت لااقل بعضی از فقرات آن را نقل کرده‌اند - بعضی هم همه‌ی آن خطبه را نقل کرده‌اند - وقتی نگاه میکنید در حمد و ثنای این خطبه، در مقدمات این خطبه، میبینید یکپارچه حکمت و معرفت از زبان درربار آن بزرگوار در فضا منتشر شده و امروز بحمداللَّه برای ما باقی مانده - در آنچنان موقعیتی که بحث تعلیم نبود، خطابِ مربوط به علم و معرفت نبود؛ در واقع یک محاجه‌ی سیاسی بود - در عالیترین سطحی که برای ما قابل درک است، در این خطبه‌ی مبارکه، معارف الهی و معارف اسلامی ذکر شده است! ۸۹/۳/۱۳ ‼️روایت دارد: فاطمه را زهرا نامیدند، چون روزی سه بار در چشم علی علیه‌السّلام میدرخشید. زن اگر در هر میدانی پشتیبان مرد باشد، نیروی مرد به چندین برابر می‌رسد. این زن حکیم؛ این زن عالم؛ این زن محدث؛ این زنی که با عوالم غیب ارتباط داشت؛ این زنی که فرشتگان با او حرف می‌زدند؛ این زنی که قلب او همچون قلب علی و پیغمبر، روشن به عوالم ملک و ملکوت بود؛ با همه‌ی این ظرفیت؛ با همه‌ی این مقام شامخ، در همه‌ی مراحل زندگی و تا زمانی که زنده بود، پشت سر امیرالمؤمنین علیه‌السّلام مثل کوه ایستاد. دفاعش از علی و از ولایت و آن خطبه‌ی غرّاء، که علامه‌ی مجلسی رضوان الله علیه می‌گوید «بزرگان فصحا و بلغا، از فصاحت و علو کلمات و معانی و ظاهر و باطن آن، انگشت تعجب به دندان گزیده‌اند» ...! ۷۱/۹/۱۴ @Jahade_tabeini
🗓سالروز مغفول رحلت مفسر کبیر 🏳مولف کتب متعدد قرآن و عترت 🏳مجتهدمجاهدبصیر، ابوالشهید 🏳آیةالله شیخ محمدهادی معرفت 🏳امررهبری برترویج علوم قرآنی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️عالم خدمتگزار و قرآن پژوه آیت الله آقای حاج شیخ محمدهادی معرفت رحمه الله علیه را به حوزه علمیه و علما و فضلای قرآنی و مردم قم و به خانواده و فرزندانشان تسلیت میگویم. این روحانی عالی مقام خدمات ارزشمندی در زمینه تحقیقات و تألیفات دینی به ویژه در تفسیر و علوم قرآنی به جامعه علمی کشور عرضه داشته اند و تألیفات ایشان یادگارهایی ماندنی به شمار میآید. ایشان همچنین در عرصه های مجاهدات ملت ایران در دوره های گوناگون حضور داشته اند و فرزندشان در دفاع مقدس به فیض شهادت رسیده است. از خداوند متعال علو درجات این فقید سعید را مسألت میکنم. ۸۵/۱۱/۱ ‼️مسئله قرآن و مرجعیّت قرآن و استفهام از قرآن در مسائل گوناگون فکری و عملی و اجتماعی و سیاسی و حکومتی، خیلی چیز مهمی است. ما واقعاً در این زمینه‌ها واقعاً کم کاری داریم، و همچنین در زمینه تدبّر در قرآن برای کسانی که اهل تدبّرند؛ این نشان میدهد که ما خیلی خودمان را محروم کرده‌ایم از آیات الهی و از رهنمودهای آیات الهی در زمینه‌های گوناگون؛ خود این مرجعیّت قرآن برای این مسئله‌ی مهم، یک موضوع اساسی و حسّاس است. علوم انسانی و اهتمام به آن و توجّه به آن هم یک مسئله است. کار شما پژوهشگران علون قرآنی پیوند زدن این دو امر مهم با یکدیگر است و این به نظر من خیلی مهم است؛ خیلی بجا است که هرچه میشود در این زمینه تلاش صورت بگیرد! ۹۶/۳/۱ @Jahade_tabeini
🗓سالروز مغفول رحلت مفسر کبیر 🏳مولف کتب متعدد قرآن و عترت 🏳مجتهدمجاهدبصیر، ابوالشهید 🏳آیةالله شیخ محمدهادی معرفت 🏳امرموکدرهبری برمرجعیت قرآن/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️من درباره‌ی علوم انسانی گلایه‌ای از مجموعه‌های دانشگاهی کردم - بارها، این اواخر هم همین جور - ما علوم انسانیمان بر مبادی و مبانی متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده است. علوم انسانی غرب مبتنی بر جهان بینی دیگری است، مبتنی بر فهم دیگری از عالم آفرینش است و غالباً مبتنی بر نگاه مادی است. خب، این مبنا، مبنای غلطی است. این علوم انسانی را ما به صورت ترجمه‌ای، بدون اینکه هیچگونه فکر تحقیقىِ اسلامی را اجازه بدهیم در آن راه پیدا کند، میاوریم تو دانشگاه‌های خودمان و در بخشهای مختلف اینها را تعلیم میدهیم؛ در حالی که ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا کرد. یکی از بخشهای مهم پژوهش قرآنی این است. باید در زمینه‌های گوناگون به نکات و دقائق قرآن توجه کرد و مبانی علوم انسانی را در قرآن کریم جستجو کرد و پیدا کرد. این یک کار بسیار اساسی و مهمی است. اگر این شد، آنوقت متفکرین و پژوهندگان در علوم مختلف انسانی میتوانند بر این پایه و بر این اساس بناهای رفیعی را بنا کنند. البته آنوقت میتوانند از پیشرفتهای دیگران، غربیها و کسانی که در علوم انسانی پیشرفت داشتند، استفاده هم بکنند، لکن مبنا باید مبنای قرآنی باشد! ۸۸/۷/۲۸ @Jahade_tabeini
🗓سالروز مغفول رحلت مفسر کبیر 🏳مولف کتب متعدد قرآن و عترت 🏳مجتهدمجاهدبصیر، ابوالشهید 🏳آیةالله شیخ محمدهادی معرفت 🏳امرموکدرهبری برتربیت مفسر/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️حوزه علمیه باید مثل یک کارخانه تأمین کننده نیازهای جامعه، مرتب کار کند و محصول خود را که همان محققان و مبلغان و مدرسان و مؤلفان و انواع قشرهای روحانی هستند، بیرون دهد. در زمینه مسائل قرآنی و تفسیر و دیگر علوم حوزوی و نیز تربیت مدرس برای دانشگاه‌ها و دروس معارف اسلامی و نیز تربیت محقق و مؤلف برای مقابله و پاسخگویی با شبهات، برنامه ریزی داشته باشد. ۷۴/۴/۱۶ ‼️ما باید ببینیم چه از بیرون لازم داریم، بعد ببینیم با چه برنامه‌ای میشود آن را در حوزه به وجود آورد. ما اولاً در زمینه‌ی علوم، فقط به علم فقه و اصول احتیاج نداریم. اگرچه فقه و اصول اساسیترین کاری است که حوزه انجام میدهد. برای اینکه اداره جامعه با شریعت اسلامی است و شریعت اسلامی با فقه به دست میآید و اصول هم مقدمه آن است. لکن فقه، با همه مقدماتش از اصول و ادبیات و هر چه که لازم است مورد نیاز است. حدیث هم لازم است. ما حکمت الهی را از خلال قرآن و حدیث باید به دست آوریم. پس، حدیث یک رکن اساسی است و بسیار هم گسترده است و مفسّر قرآن است و لازم است. تفسیر لازم است. علوم قرآن لازم است. فهم قرآن و آشنایی با قرآن و حکمت و کلام لازم است. حکمت و کلام هم به مثابه‌ی تأمین کننده‌ی شالوده اساسی نظام فکری و نظام عملی و نظام سیاسی امروز است. مبادا تصور شود که ما یک عده فقیه عالیمقام تربیت کنیم و حکمت و کلام را کنار بیندازیم. ابداً! این اشتباه بزرگی است. ۷۲/۶/۲۱ @Jahade_tabeini
🗓سالروز مغفول رحلت مفسر کبیر 🏳مولف کتب متعدد قرآن و عترت 🏳مجتهدمجاهدبصیر، ابوالشهید 🏳آیةالله شیخ محمدهادی معرفت 🏳امرموکدرهبری برتدریس تفسیر/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️در عین حالی که فقاهت اساس امر است، نباید از دیگر علوم اسلامی در حوزه‌ها غفلت بشود. مثلاً میبایست علم قرآن، شناسایی قرآن، فهم قرآن و انس با قرآن به عنوان یک علم و یک رشته در حوزه‌ها وجود داشته باشد. طلاب ما باید قرآن و یا لااقل بخشی از قرآن را حفظ کنند، یا حداقل با آن مأنوس باشند. چه‌قدر مفاهیم اسلامی در قرآن هست که اگر ما بخواهیم در فقه بحث کنیم، به فکر آنها نمیافتیم. این انزوای قرآن در حوزه‌های علمیه و عدم انس ما با قرآن، برای ما خیلی مشکلات درست کرده است و بعد از این هم خواهد کرد و به ما تنگ‌نظری خواهد داد. من یک وقت در سالهای قبل از انقلاب در مشهد در درس تفسیر، به طلبه‌ها میگفتم که ما از اولِ «بدان ایّدک الله»، تا وقتی که ورقه‌ی اجتهادمان را میگیریم، میتوانیم حتّی یک بار به قرآن مراجعه نکنیم! یعنی وضع درسی ما این‌طوری است که اگر طلبه‌یی از ابتدا حتّی یک بار به قرآن مراجعه نکند، میتواند همین رشته‌ی ما را از اول تا آخر سیر کند و مجتهد بشود! چرا؟ چون درس ما اصلاً از قرآن عبور نمیکند. متأسفانه حالا هم که نگاه میکنم، میبینم همان‌طور است. ما در فقه گاهی مثلاً یک آیه‌ی قرآن را ذکر میکنیم، آن هم خیلی رویش کار و تحقیق نمیشود؛ به قدری که در روایات ما بحث میشود و کار میشود. قرآن از حوزه‌ی ما منزوی است! ۷۰/۶/۳۱ @Jahade_tabeini
🗓سالروز مغفول رحلت مفسر کبیر 🏳مولف کتب متعدد قرآن و عترت 🏳مجتهد مجاهد بصیر، ابوالشهید 🏳آیة الله شیخ محمد هادی معرفت 🏳امر موکد رهبری بر تدریس تفسیر/۵ 💠رهبر انقلاب: ‼️رشته‌ مهم دیگر در حوزه، تفسیر است؛ انس با قرآن، معرفت قرآنی. ما نباید از تفسیر محروم بمانیم. ۸۹/۷/۲۹ ‼️تفسیر بسیار بسیار مهم است. کسانی که میتوانند، عمدتا روحانیون و کسانی که با قرآن اُنس دارند، مطالعه کنند، فکر کنند، مباحث تفسیری را بیان کنند، سطح معارف جامعه را بالا بیاورند. ۹۸/۲/۱۶ ‼️آشنایی با تفسیر علمی قرآن، برای عالم دین از ضروریات است؛ اگر عالمی از این امتیاز برخوردار باشد، خیلی از گره‌های فکری را میتواند برطرف کند. ما بارها این موضوع را تکرار کردیم که باید از مفاهیم عمیق و جامع قرآن بهره ببریم اما در عمل از این عمق، استفاده درستی نمیکنیم، اینقدر مفاهیم مورد سوال در یک اشاره قرآن بیان شده که اگر کسی متوجه باشد، میتواند با بهترین و رساترین بیان، گره‌های ذهنی را برطرف کند، اما متاسفانه بر اثر انس نداشتن و ناآشنایی با قرآن در بین خیلی از علمای ما این خلأ وجود دارد! ۸۰/۴/۱۱ ‼️درگذشته اگر کسی میخواست در حوزه مقام علمی پیدا کند بایستی به درس تفسیر نمیپرداخت و به بیسوادی شهره میشد، شما را به خدا این فاجعه نیست!؟ باید عکس این باشد؛ یعنی بگویند آقای فلانی، متخصص و استاد بزرگ تفسیر است؛ اینگونه نباشد که همه باید رشته فقاهت را یاد بگیرند؛ نخیر، طلبه باید بداند که اگر رشته‌ی تاریخ یا تفسیر یا فلسفه یا کلام یا علوم قرآن یا بقیه علوم اسلامی را پیمود، ارزشگذاری مناسبی برایش میشود. ۷۰/۶/۳۱ @Jahade_tabeini
🗓سالروز درگذشت محدث کبیر 🏳ثقةالمحدثین، شیخ‌عباس‌قمی 💠امام خمینی ‼️عرفان اسلام فرق دارد با عرفان هند و جاهای دیگر. این دعاهاست که به تعبیر شیخ ما (آیةالله شاه‌آبادی) «کلام الله، قرآن نازل است و این ادعیه ائمه، قرآن صاعد است.» معنویات در این ادعیه است، آنی که انسان را میخواهد آدم کند، این ادعیه است که دست انسان را میگیرد و میبردش به بالا، آن بالایی که من و شما نمیتوانیم بفهمیم، الا کسانیکه اهلش هستند اما نا اهلش نمیفهمند یکدفعه آدم میبیند که شخصی همچون کسروی که کتب عرفانی را سوزاند مفاتیح الجنان را هم جزو کتبی بود که سوزاند البته کسروی نویسندۀ زبردستی بود ولی آخری دیوانه شده بود و ادعای پیغمبری میکرد چون نمیتوانست به آن بالا برسد آنجا را میآورد پایین. این آدمی که کتاب مفاتیح الجنان را سوزانده این نمیدانست کتاب مفاتیح الجنان چی تویش است، گول بعض از نویسنده‌ها و امثال کسروی را نخورید؛ این تضعیف، تضعیف اسلام است، نمی‌فهمند اینها، بیچاره‌اند. نمیدانند در این کتاب چه چیزها هست! ۵۹/۴/۲۱ @Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت مهدی بازرگان 💠رهبرانقلاب ‼️جناب آقاى دکتر یدالله سحابى، درگذشت مرحوم آقاى مهندس مهدى بازرگان را به جناب‌عالى و خانواده‌ى محترم آن مرحوم تسلیت مى‌گویم. ایشان یکى از مبارزان دیرین با رژیم ستمشاهى و نیز از جمله‌ى پیشروان ترویج و تبیین اندیشه‌هاى ناب اسلامى با زبان و منطق و شیوه‌ى نوین بود و از این رهگذر بى‌شک در چشم همه‌ى علاقه‌مندان به گسترش و رواج ایمان اسلامى در میان طبقات تحصیل‌کرده در دوران خفقان و دین‌زدایى رژیم پهلوى، داراى شأن و ارزش بخصوص بود. خداوند ایشان را مشمول رحمت و مغفرت و فضل خود قرار دهد و به تلاشهاى ایشان با چشم رضا و قبول بنگرد. لطفاً مراتب تسلیت این‌جانب را به همسر و فرزندان محترم ایشان ابلاغ فرمایید. ۷۳/۱۱/۵ @Jahade_tabeini
🗓سالروز درگذشت مترجم متبحر 🏳ادیب و شاعر نامی، محمدقاضی 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم محمد قاضی، مترجم معروف، هستند، بگویم که من شاید چهل سال پیش یا بیشتر، اولین ترجمه را از مرحوم محمد قاضی خواندم که گمان میکنم ترجمه‌ی کتاب «مهاتما گاندی» نوشته‌ی رومن رولان بود. هم کتاب، کتاب بسیار ممتازی است، هم ترجمه‌ی محمد قاضی حقاً ترجمه‌ی برجسته و ممتازی است. البته چند سال بعد هم ترجمه‌ی دیگر ایشان را از یک اثر بسیار مهم دیگری از رومن رولان خواندم که «جانِ شیفته» - است به نظرم سه، چهار جلد است - با نثر بسیار فاخر و حقیقتاً مرصع و مزین. البته من از جهت اینکه ترجمه چقدر با اصل مطابق است، اظهار نظری نمیتوانم بکنم؛ کسانی که زبان اصل را میدانند، آنها باید اظهار نظر کنند، لیکن از نظر زبان و نثر، حقاً یک چیز برجسته‌ای است. ما با آثار مترجمین و نویسندگان فارسی آشنا هستیم و تقویم و ارزیابی این آثار، فی الجمله در ذهن هست. با این محاسبه، به نظر من ترجمه‌ی مرحوم قاضی ترجمه‌ی برجسته‌ای است. من البته خود ایشان را هم یک بار دیدم؛ در اواخر دوران ریاست جمهوری در شیراز در کنگره‌ی حافظ با ایشان ملاقات کردم - ایشان را معرفی کردند - حنجره‌ی ایشان مشکلی پیدا کرده بود، با میکروفون صحبت میکرد؛ چند جمله‌ای با ایشان صحبت کردیم. ۸۸/۲/۲۴ @Jahade_tabeini
🗓سالروز درگذشت شاعر متعهد 🏳مرید امام و انقلاب و رهبری 🏳عباس کی‌منش(مشفق کاشانی)۱ 💠رهبرانقلاب ‼️درگذشت شاعر غزلسرای برجسته جناب آقای مشفق کاشانی رحمة‌ الله علیه را به خاندان مکرم ایشان و به خانواده‌ی شعر و ادب کشور و همه‌ی شاگردان و علاقمندان این استاد فرزانه تسلیت عرض میکنم. بجز شعر شیوا و دلنشین، اخلاق و شخصیت انسانی و تعهد به آرمانهای انقلاب نیز از جمله‌ی ویژگی‌هائی بود که اینجانب را در مدت بیش از سی سال آشنائی نزدیک با این انسان مؤمن و آراسته، به وی علاقمند می‌ساخت. رحمت و مغفرت الهی بر روان او. ۹۳/۱۰/۳۰ ‼️جناب آقای مشفق از شعرای خوب زمان ما هستند. بنده البتّه از قدیم با بعضی از اشعار ایشان -در مطبوعات و اینها- آشنا بودم و شخص ایشان را هم که از اوائل انقلاب به اتّفاق آقای حمید و مرحوم شاهرخی و اینها، مکرّر آقایان را زیارت میکردیم؛ از شعرهایشان میشنیدیم، استفاده میکردیم. و غزل ایشان، غزل پخته و مضمون دار و خوش اسلوبی است؛ یعنی یکی از غزل سرایان برجسته زمان ما آقای مشفق هستند؛ بیشتر سبک عراقی - و در عین حال دارای مضمون، دارای الفاظ شسته رفته و پخته - غزل ایشان را تشکیل میدهد. حالا البتّه ایشان در فنون دیگر هم شعر میگویند، قصیده هم میگویند، قطعه هم میگویند، لکن غزل ایشان یک برجستگی ویژه‌ای دارد. در جلسات شعری‌ای که بنده در آنجاها حضور داشته‌ام و توانسته‌ام بشنوم از شعرها، شعر ایشان همیشه یک شیرینی و برجستگی و زیبایی خاصّی داشته. جا دارد که از ایشان حقیقتاً تشویق بشود! ۹۲/۴/۱۰ @Jahade_tabeini
🗓سالروز درگذشت شاعر متعهد 🏳مرید امام و انقلاب و رهبری 🏳عباس کی‌منش(مشفق کاشانی)۲ 💠رهبرانقلاب ‼️علاوه بر جنبه‌ی شعری مرحوم مشفق، دو خصوصیّت مهم دیگر هم در ایشان هست که قابل توجّه است: یکی اینکه شعر ایشان در خدمت هدفها قرار میگیرد؛ در خدمت هدفهای دینی و هدفهای انقلابی. از اوّل انقلاب - از قبل انقلاب هم شاید همین‌جور بوده؛ امّا آنچه من اطّلاع دارم در دوران انقلاب است- شعر ایشان، چه شعر مذهبی و به اصطلاح شعر آئینی‌ای که ایشان گفتند در مدایح و در موضوعات مربوط به ائمّه (علیهم السلام)، و چه شعرهایی که درباره‌ی مسائل انقلاب گفتند، همه‌ی اینها شعرهای مفید و اثرگذاری است. آن بیت اوّل همین غزلی که الان ایشان گفتند، به نظر من می‌ارزد به خیلی از شعرها و گفته‌ها و نوشته‌ها؛ در وقتی که دشمن و بعضی از دوستهای نادان سعی میکنند فضاها را تیره و تار جلوه بدهند، میگویند اگر هوش و گوشی وجود دارد، اینجا پنجره‌ها باز است. اینها خیلی نکات مهمّی است. در غزل ایشان همیشه در طول این زمانها آدم مشاهده میکند. نکته‌ی دوّم شخصیّت خود ایشان است؛ ایشان یک انسان محترم و آراسته به اخلاق خوب، به رفتار خوب محسوب میشوند و ما در طول این حدود سی وچند سال که با ایشان آشنا هستیم و مرتبطیم و از ایشان شنیدیم و گاهی با ایشان نشست و برخاست کردیم، همیشه این رفتار را از ایشان ملاحظه کردیم. ۹۲/۴/۱۰ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت سالروز مهم و مغفول 🏳آغازدرس‌تبیین‌نظریه‌ولایةفقیه 🏳توسط امام خمینی در سال۱۳۴۸ 🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/۱ 💠امام خمینی: ‼️ولایةفقیه از موضوعاتى است كه تصور آنها موجب تصديق می‌شود، و چندان به برهان احتياج ندارد. به اين معنى كه هر كس عقايد و احكام اسلام را حتى اجمالًا دريافته باشد چون به ولایةفقیه برسد و آن را به تصور آورد، بی‌درنگ تصديق خواهد كرد! کتاب ولایةفقيه ص۹ ۴۸/۱۱/۱ 💠رهبرانقلاب: ‼️به نظر بنده اگر هیچ دلیل نقلی برای اثبات حکومت توسط ولایةفقيه نداشیم، دلایل عقلی کفایت میکند برای اثبات این اصل اسلامی! ولایةوحکومت ص۲۵۹ ۶۲/۲/۳۰ ⚠️توجه، ‼️با جستجوی جمله "پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیب نرسد" در صحیفه امام درمیابیم؛ عین این جمله از امام نیست با آن که از نگاه امام اصل ولایت فقیه از موضوعات بدیهی و ضروری است اما عین چنین مطلبی در صحیفه امام نیامده است، بلکه حضرت امام درباره نقش ولایت فقیه در کشور این گونه فرموده‌اند: امر دولت اسلامی، اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبی بر این مملکت نخواهد وارد شد. صحیفه امام ۱۰/۵۸ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت سالروز مهم و مغفول 🏳آغازدرس‌تبیین‌نظریه‌ولایةفقیه 🏳توسط امام خمینی در سال۱۳۴۸ 🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/٢ 💠رهبرانقلاب ‼️اگر مرکزیت امام نبود هیچکدام از این اثرات انقلاب نبود؛ همه این تلاشها شکست میخورد و همه این انسانها از نفس میافتادند. آن کسیکه از نفس نمیافتاد، او بود و دیگران هم به نیروی او قوّت و نیرو میگرفتند. بعد هم هدایت حقیقی یک حرکت انقلابی و یک نهضت بزرگ در طول مدت ۱۴سال و عبور دادن آن از آن همه عقبات گوناگون توسط آن بزرگوار بود. طوری شد که افکار غیراسلامی و ضدّ اسلامی به انزوا گراییدند و به حاشیه رانده شدند؛ روزبه‌روز فکر اسلامی و این تفکّر منطقی و مستحکم و قوی، غلبه خود را بر افکار دیگر ثابت و آشکار کرد. در همه قضایای مهم، حضور امام محسوس بود. در سال ۱۳۴۷، امام در نجف - مرکز فقاهت - فکر «ولایت فقیه» را با اتّکاء به مایه‌های محکم فقهی از آب درآورد. البته «ولایت فقیه» جزو مسلّمات فقه شیعه است. این که حالا بعضی نیمه‌سوادها میگویند امام «ولایت فقیه» را ابتکار کرد و دیگر علما آن را قبول نداشتند، ناشی از بی‌اطّلاعی است. کسیکه با کلمات فقها آشناست، میداند که مسأله «ولایت فقیه» جزو مسائل روشن و واضح در فقه شیعه است. کاری که امام کرد این بود که توانست این فکر را با توجّه به آفاق جدید و عظیمی که دنیای امروز و سیاستهای امروز و مکتبهای امروز دارند، مدوّن کند و آن را ریشه‌دار و مستحکم و مستدل و باکیفیت سازد؛ یعنی به شکلی درآورد که برای هر انسان صاحب نظری که با مسائل سیاسی روز و مکاتب سیاسی روز هم آشناست، قابل فهم و قابل قبول باشد. ۷۸/۳/۱۴ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت سالروز مهم و مغفول 🏳آغازدرس‌تبیین‌نظریه‌ولایةفقیه 🏳توسط امام خمینی در سال۱۳۴۸ 🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️ولایت فقیه مبنای بسیار مستحکمی دارد. بنده این‌طور تصوّر میکنم که موضوع ولایت فقیه، ولو مقداری در توسعه و تضییقش تفاوتی بین علما وجود داشته باشد، جزو واضحات فقه اسلام است. انسان وقتی نگاه میکند، از قدیم‌الایّام تا کنون، اگر کسانی این قضیه را مطرح نکردند یا با سردی با آن برخورد کردند، به خاطر این بوده است که فکر کردند چیزی را که شدنی نیست، چرا مطرح کنند؛ والّا وقتی انسان به کتابها و حرفهای فقها نگاه میکند، میبیند هیچ کس از آنها نیست که اصلاً حاکمیت غیر حکم اسلامی را قبول داشته باشد. انسان این را در ابواب مختلف فقهی مشاهده میکند. این جزو مسلّمات است. مثلاً تعبیرات مرحوم صاحبِ جواهر راجع به ولایت فقیه نشان میدهد که از نظر او این قضیه جزو واضحات است؛ البته نه در باب ولایت بر صغار، بلکه در باب جهاد و ابواب مهمّ دیگر که نشان میدهد ایشان دایره ولایت را با همان توسعه میبیند و این مسأله را جزو واضحات فقه اسلامی میداند ۸۷/۱۱/۱۴ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت سالروز مهم و مغفول 🏳آغازدرس‌تبیین‌نظریه‌ولایةفقیه 🏳توسط امام خمینی در سال۱۳۴۸ 🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️سابقه‌ی فقه سیاسی در شیعه، سابقه‌ی عریقی است؛ لیکن یک چیز جدید است و آن، نظام‌سازی بر اساس این فقه است؛ که این را امام بزرگوار ما انجام داد. قبل از ایشان کس دیگری از این ملتقطات فقهی در ابواب مختلف، یک نظام به وجود نیاورده بود. اولْ کسی که در مقام نظر و در مقام عمل - توأماً - یک نظام ایجاد کرد، امام بزرگوار ما بود؛ که مردم‌سالاری دینی را مطرح کرد، مسئله‌ی ولایت فقیه را مطرح کرد. بر اساس این مبنا، نظام اسلامی بر سر پا شد. این، اولین تجربه هم هست. چنین تجربه‌ای را ما در تاریخ نداریم؛ نه در دوران صفویه داریم، نه در دوره‌های دیگر. اگرچه در دوران صفویه کسانی مثل «محقق کرکی» ها وارد میدان بودند، اما از این نظام اسلامی و نظام فقهی در آنجا خبری نیست؛ حداکثر این است که قضاوت به عهده‌ی یک ملائی، آن هم در حد محقق کرکىِ با آن عظمت بوده است؛ ایشان میشود رئیس قضات، تا مثلاً قضات را معین کند؛ بیش از اینها نیست؛ نظام حکومت و نظام سیاسی جامعه بر مبنای فقه نیست. ایجاد نظام، کاری است که امام بزرگوار ما انجام داد. امام مسئله ولایت فقیه را در نجف استدلالی کردند و بحث کردند؛ بعد هم در مقام عمل، این را پیاده کردند و آوردند، شد یک نظام اسلامی. ۹۰/۶/۱۷ @Jahade_tabeini