eitaa logo
جهادتبیینی
2.6هزار دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
0 ویدیو
454 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓سالروز ولادت منجی عدالت‌گستر/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️یکی از ارزشهای اصلی ما «عدالت اجتماعی» است. بدون تأمین عدالت اجتماعی، جامعه‌‌ی ما اسلامی نخواهد بود. اگر کسی تصور کند که ممکن است دین الهی و واقعی - نه فقط دین اسلام - تحقق پیدا کند، ولی در آن عدل اجتماعی به معنای صحیح و وسیع آن تحقق پیدا نکرده باشد، باید بداند که اشتباه میکند. هدف پیامبران، اقامه‌ی قسط است. اصلاً پیامبران آمدند تا اقامه‌ی قسط کنند. البته، اقامه‌ی قسط یک منزل در راه است و هدف نهایی نیست؛ لیکن آنها که آمدند، کار اولشان این است که اقامه‌ی قسط کنند و مردم را از شر ظلم و جور طاغیان و ظالمان نجات دهند. هدف حکومت ولىّ‌عصر در آخر زمان هم باز همین عدل است. وقتی شما روایات مربوط به امام زمان و دعاها و زیارتهای مربوط به ایشان را میخوانید، در همه‌ی این روایات و دعاها، مسأله‌ی آمدن امام زمان معلل به این شده که آن بزرگوار بیاید و در دنیا قسط و عدل بیاورد. اصلاً مشکل دنیا در این است که قسط و عدل نیست. مشکل دنیا روزبه‌روز هم زیادتر میشود مشاهده میکنیم که روزبه‌روز مشتعلتر میشود: «کماملئت ظلما و جورا». الان دنیا از ظلم و جور پُرشده و واقعاً ملتها پناهی ندارند. اگر ما خودمان را در سایه‌ی اسلام حفظ کنیم، میتوانیم پناه ملتها باشیم. بنابراین، هدف بزرگ پیامبران و هدف قیام ولىّ‌عصر تأمین عدالت اجتماعی است. اولین ارزش در نظام ما از لحاظ عملی، باید تأمین عدالت اجتماعی باشد. این مهم باید در تمام برنامه‌ریزیها و عملها و امثال آن، مورد توجه قرار گیرد. ۶۸/۱۱/۹ @Jahade_tabeini
🗓سالروز ولادت منجی عدالت‌گستر/۶ 💠رهبرانقلاب ‼️مهمترین حرف نظام اسلامی عدالت است. امروز ما میخواهیم عدالت اجرا شود. همه مجاهدتها برای این است که در جامعه عدالت تأمین شود؛ که اگر عدالت تأمین شد، حقوق انسان و کرامت بشری هم تأمین می‌شود و انسانها به حقوق و آزادی خود هم می‌رسند. بنابراین عدالت محور همه چیز است. امروز هم در مقابل نظام اسلامی، نظام استکباری غرب و در رأس آن امریکا قرار دارد که با عدالت دشمن است و عدالت‌ستیز است. نه این‌که دنبال عدالت نیست؛ با عدالت بد است. امروز اگر قرار باشد عدالت مطرح شود و گریبان کسی را بگیرد، اولین کسانی‌که زیر تازیانه عدالت قرار خواهند گرفت، سردمداران استکبار جهانی‌اند! اینها نمی‌توانند اسم عدالت را بیاورند و دنبال عدالت باشند؛ لذا در مقابل ارزش عدالت و برای کمرنگ کردن آن در دنیا دمکراسی و حقوق انسان را مطرح می‌کنند؛ کأنه برای مردم‌سالاری ارزش قائلند، که البته برای آن هم ارزشی قائل نیستند؛ اما آن را مطرح می‌کنند برای این‌که عدالت ضعیف و کمرنگ شود. آنچه ما باید بدانیم - بخصوص ما مسؤولان نظام جمهوری اسلامی - این است که اصل، عدالت است. شما ببینید انتظار حجت قائم ارواحنا فداه که انتظار دیرپای همیشگی شیعه بوده، در درجه اول برای این بوده است که عدالت در دنیا استقرار پیدا کند: «یملأ الأرض قسطاً و عدلاً بعد ما ملأت ظلماً و جوراً». همه چیز بعد از عدالت است. آرزوی دیرین انسانهای مظلوم در سرتاسر تاریخ هم عدالت بوده است. ما امروز نظامی داریم که می‌خواهد دنبال عدالت باشد؛ این هدف و شعار ماست. باید راه را درست انتخاب کنیم. ۸۲/۸/۲۳ @Jahade_tabeini
🗓سالروز ولادت منجی عدالت‌گستر/۷ 💠رهبرانقلاب ‼️من هیچ اعتقادی به این معنا ندارم که جمهوری اسلامی از رسیدن به خواسته‌اش که تشکیل یک جامعه بر اساس عدالت اجتماعی و رفاه عمومی است، ناتوان است. من به هیچ وجه به این اعتقاد ندارم. به این‌که ما در این قضیه نیاز به تکیه به دیگران داریم هم اصلاً اعتقادی ندارم. البته مراوده با دیگران، استفاده از دیگران، همکاری با دیگران و داد و ستد با دیگران، همیشه خوب است؛ در همه سطوح خوب است. البته با حدود و ثغوری که قانون و سیاستهای کشور و تدبیر مدیران بالا مشخّص میکند. لکن تکیه نه! اتّکا و استناد و ناتوانی بدون آن؛ چنین چیزی را من اعتقاد ندارم. اساس اداره تشکیلات کشور نیز همین است که بارها تکرار شده: عدالت اجتماعی. در تمام آثار دینی که شما نگاه میکنید، هدف و غایت برای حرکت جامعه اسلامی، تشکیل جامعه عادله است. راجع به امام زمان این‌همه اثر هست و در اغلبِ اینها گفته میشود که آن بزرگوار تشریف بیاورند تا این‌که جهان را پر از عدل کنند. بیش از آنچه‌که گفته شده «پُر از دین حق کنند» گفته شده «پر از عدالت کنند». یعنی آن‌چه که در درجه اوّل مطرح است، «عدالت» است که باید انجام گیرد. ۷۲/۶/۳ @Jahade_tabeini
🗓سالروز ولادت منجی عدالت‌گستر/۸ 💠رهبرانقلاب ‼️در مسئله‌ی عدالت، اعتقاد به مبدأ و معاد، یک نقش اساسی دارد؛ ما از این نباید غفلت کنیم. نمیتوان توقع داشت که در جامعه عدالت به معنای حقیقی کلمه استقرار پیدا کند، در حالی که اعتقاد به مبدأ و معاد نباشد. هر جا اعتقاد به مبدأ و معاد نبود، عدالت یک چیز سربار، تحمیلی و اجباری بیش نخواهد بود. علت این هم که بعضی از طرحهای قشنگ غربی در باب عدالت مطلقاً در عمل تحقق پیدا نمیکند، همین است؛ پشتوانه‌ی اعتقادی ندارد. حرف قشنگ است - حالا لااقل ظاهر قشنگی دارد، ولو خیلی برهانی نباشد - لیکن در عمل، در جوامع غربی، در زندگی غربی مطلقاً از آن خبری نیست؛ اصلاً انسان تحقق آنها را مشاهده نمیکند؛ بیعدالتی مطلق در آنجا وجود دارد. علت همین است که پشتوانه‌ی اعتقاد به مبدأ و معاد در آن نیست. اعتقاد بهمعاد، اعتقاد به تجسم اعمال، اعتقاد به تجسم ملکات در قیامت، خیلی تأثیر دارد. ما عادل باشیم، عدل‌خواه باشیم، عدل را ستایش کنیم، برای عدل تلاش کنیم؛ اینها در قیامت تجسم پیدا خواهد کرد. نقطه‌ی مقابلش هم همین است. این اعتقاد، به انسان نشاط میدهد، نیرو میدهد. انسان بداند که رفتار ظالمانه، حتّی اندیشه‌ی ظالمانه، در عرصه‌ی تجسم اعمال در قیامت، چه بلائی به روز او میآورد، طبعاً به عدالت نزدیک میشود. ۹۰/۲/۲۷ @Jahade_tabeini
🗓سالروز ولادت منجی عدالت‌گستر/۹ 💠رهبرانقلاب ‼️اگر معنویت با عدالت همراه نباشد، عدالت میشود یک شعار توخالی. خیلیها حرف عدالت را میزنند، اما چون معنویت و آن نگاه معنوی نیست، بیشتر جنبه‌‌‌‌‌‌ی سیاسی و شکلی پیدا میکند. دوم، عقلانیت. اگر عقلانیت در عدالت نباشد، گاهی اوقات عدالت به ضد خودش تبدیل میشود؛ اگر درست در باب عدالت محاسبه نباشد. خیلی از کارها را گاهی بعضی از این گروههای افراطی توی این کشور به عنوان عدالت کرده‌‌‌‌‌‌اند، که ضد عدالت شده. اتفاقاً حالا همان تندیهای آن حضرات موجب شده که خود آنها صد و هشتاد درجه گرایشهایشان عوض بشود! ۸۸/۶/۱۶ ‼️در مناجات شریف شعبانیه عرض میکنیم «قد جرت علی نفسی فی النّظر لها فلها الویل ان لم تغفر لها». گناهان، لغزشها، رفتن به دنبال شهوات، رفتن به دنبال اهواء، دور شدن از توجه و تذکر و خشوع در مقابل پروردگار، ظلم به خود است. این هم یک عرصه‌ی مهمی است. ما وقتی که در باب عدالت بحث میکنیم - عدالت در روابط اجتماعی، عدالت در تشکیل نظام اجتماعی - نمیتوانیم از عدالت نسبت به خودمان غفلت کنیم. به خودمان هم باید ظلم نکنیم. به خودمان هم بایستی عدل بورزیم. نقطه‌ی مقابلِ این «قد جرت علی نفسی»، همان عدل است. جور نکنیم، عدل داشته باشیم. اگر خدای متعال توفیق بدهد که ما از این ظلم اجتناب کنیم، بنده امید فراوانی دارم که توفیق خواهد داد که در محیط جامعه هم ان‌شاءالله بتوانیم عدل را برقرار کنیم! ۹۰/۲/۲۷ @Jahade_tabeini
🗓سالروزولادت‌منجی‌عدالت‌گستر 🏳عدالتخواهی درکلام رهبری/۱۰الف 💠رهبرانقلاب ‼️از الزامات حرکت عدالت طلبی که ضروری و حیاتی است آن است که اوّلاً مراقبت شود کسانی با انگیزه‌های دیگر، این شعار حق را ابزار نکنند؛ و ثانیاً به نام عدالت‌طلبی، حرکتی غیرمنصفانه از سر جهل یا غفلت انجام نگیرد. ۸۷/۵/۲۲ ‼️در زمینه عدالتخواهی، قانون اساسی را مطالعه کنید و ببینید اگر ما بخواهیم عدالت اجتماعی را با همان مفهوم متعارفی که همه میفهمیم، تحقّق ببخشیم، باید از کدام دستگاهها چه توقّعهایی داشته باشیم. ۸۲/۸/۱۵ ‼️گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و مصداق‌سازی نکنید. وقتی شما روی یک مصداق تکیه میکنید، اولاً احتمال دارد اشتباه کرده باشید؛ من میبینم دیگر. من مواردی را مشاهده میکنم - نه در دانشگاه، در گروه‌های اجتماعی گوناگون - که روی یک مصداق خاصی تکیه میکنند؛ یا به‌عنوان فساد، یا به عنوان کجروی سیاسی، یا به‌عنوان خط و خطوط غلط. بنده مثلاً اتفاقاً از جریان اطلاع دارم و میبینم اینجوری نیست و آن کسی که این حرف را زده، از قضیه اطلاع نداشته است. بنابراین وقتی شما روی شخص و مصداق تکیه میکنید، هم احتمال اشتباه هست، هم وسیله‌ای به دست میدهید برای اینکه آن زرنگ قانوندانِ قانون شکن - که من گفته‌ام قانوندانهای قانون شکن خطرناکند - بتواند علیه شما استفاده کند! ۸۷/۲/۱۴ @Jahade_tabeini
🗓سالروزولادت‌منجی‌عدالت‌گستر 🏳عدالت پژوهی درکلام رهبری/۱۰ب 💠رهبرانقلاب ‼️بحث عدالت باید به یک گفتمان نخبگانی تبدیل شود! ۹۰/۲/۲۷ ‼️هرچه میتوانید شعار اصلی عدالت را تقویت و همگانی کنید و روی پشتوانه فکری و فلسفی آن کار کنید! ۸۳/۸/۱۰ ‼️یکی از مهمترین کارها در عرصه‌ی نظری این است که ماعدالت‌پژوهی را در حوزه و دانشگاه به عنوان یک رشته‌ی تعریف شده‌ی علمی بشناسیم، که این امروز وجود ندارد؛ نه در حوزه وجود دارد، نه در دانشگاه! ۹۰/۲/۲۷ ‼️امروز در نظام اسلامی، همه‌ی کارگزاران حکومت، از پایین تا بالا؛ از رهبری - که خدمتگزار همه است - از رئیس جمهور، از وزرا، از مسؤولین قضایی، از نمایندگان مجلس و از مدیران گوناگونی که در اکناف کشور هستند، باید همتشان این باشد که دین خدا را اقامه کنند، عدالت را احیا کنند، تبعیض در اجرای مقررات را از میان بردارند، بیشترین توجه‌شان به طبقه‌ی محروم ومستضعف و فقیر باشد، شعار تقوا را شعار شخصی و عمومی خودشان قرار دهند؛ این وظیفه‌ی ماست. ۸۱/۶/۳۰ @Jahade_tabeini
🗓سالروز ولادت منجی عدالت‌گستر 🏳و تبیین عدالت و عدالت‌خواهی 🏳در بیانات موکد و مکرر رهبری 📲۱۰پست در کانال قرار گرفت!!! ⚠️توجه؛ ‼️مطالعه مطالب از تصویر پیوست!!! @Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت مفسرغربگرا 🏴روشنفکرمنحرف غربزده 🏴سر سید احمدخان هندی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️در قرون متوالی تفاسیر مختلفی از قرآن شده مثلا فقهاء آیاتی را که اشاره به احکام فقهی هست تفسیر کردند، فلاسفه مطالب حکمی و فلسفی قرآن را جستجو کرده‌اند منتهی این بزرگان به یک خطائی در فهم از قرآن دچار شدند و آن خطا این است که به جای اینکه از قرآن استفاده کنند، آنچه را در ذهن خودشان بود بعنوان پیش‌داوری آن را بر قرآن تحمیل می‌کردند که این را میگویند تفسیر به رأی و چیز بسیار خطرناکی است. در قرن اخیر به همین روشی بعضی از چهره‌های معروف اسلامی دچار اشتباه بزرگتری شدند و آن اینبودکه افکار قرن۱۹ اروپا و افکار مادی‌گرایانه را که هر فعل و انفعالی را در دنیا ناشی از ارتباط متقابل ماده میدانستند و هر پدیده غیرمادی را نفی میکردند گرفته و سعی کردند قرآن را بر آن افکار غلط تطبیق کنند. یکی از این چهره‌‌های معروف نویسنده سرشناس هندی قرن ۱۹ سِرّ سیداحمدخان میباشد، تفسیری هم در آن موقع نوشت و از جمله کسانی است که سید جمال الدین اسدآبادی در هند علیه او کتاب نوشت، او در آیاتی از قرآن که اشاراتی به معجزات دارد مرتکب تأویل یعنی همان تفسیر شده است، حضرت موسی که از دریا عبور کرد و راه دریا برای حضرت باز شد چون با موازین مادی تطبیق نمی‌کرده حمل کرده به یک معنای دیگری این همان تفسیر به رأی است و غلط است، قرآن را نباید با پیش‌داوری به سراغش رفت، قرآن را به‌عنوان یک سرچشمه‌ای باید به حساب آورد که انسان تشنه به او پناه می‌برد و از او می‌نوشد. ۶۹/۱۲/۱۵ @Jahade_tabeini
🗓سالروز فوت مفسرغربگرا 🏴روشنفکرمنحرف غربزده 🏴سر سید احمدخان هندی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️هند باید هرگز فراموش نکند که مسلمان‌ها در هند زبده‌ترین و اصلی‌ترین عنصر مبارزه با انگلیس‌ها بودند و واقعا ناسپاسی است اگر هند حقی را که مسلمان‌ها بر او دارند فراموش کند. چون مسلمان‌ها به خاطر آزادی‌خواهی در انقلاب عظیمی که آن‌جا بوجود آمد و مبارزاتی که منجر به آزادی هند شد، هیچ‌وقت خاموش نبودند. در سال‌های بعد از ۱۸۵۷ که همه‌جا ساکت بود، عناصر مبارز مسلمان در گوشه و کنار کار خود را می‌کردند؛ اما در میان این‌ها دو جریان وجود داشت که یا فرهنگی-سیاسی بودند یا جریان‌های فرهنگی محض. این دو جریان از مسلمان‌ها برای چاره‌جویی ادامه داشت. یکی از این دو جریان، جریان علما بود و دیگری جریان سرسیداحمدخان؛ که این دو جریان در مقابل هم قرار داشتند -و مجال نیست که من تفصیلا بگویم؛ اما اجمالا می‌توان گفت- جریان علما، معتقد به مبارزه و قطع رابطه با انگلیس‌ها و عدم شرکت در مدارس آن‌ها و نگرفتن هیچ‌گونه کمکی از انگلیس‌ها بود و جریان سیداحمدخان -به عکس- طرفدار سازش با انگلیس‌ها و استفاده از امکانات آن‌ها و لبخندزدن به انگلیس‌ها و آشتی کردن با آن‌ها بود! ۶۴/۱۲/۱۹ @Jahade_tabeini
📆 ۲۷ مارس ۱۸۹۸ 🗓سالروز فوت مفسرغربگرا 🏴روشنفکرمنحرف غربزده 🏴سر سید احمدخان هندی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️در جریان مبارزه با استعمار هند، جریان سید احمد خطرناک‌تر بود و من این‌جا می‌خواهم نظر قطعی خودم را درباره‌ی سیداحمدخان عرض کنم اگرچه ممکن است بعضی از برادرانی که حضور دارند، معتقد به این حرف نباشند. سیداحمدخان، یقینا هیچ اقدامی به نفع اسلام و مسلمین در هند نکرد و حرکت اقبال لاهوری، درست فریادی بود بر ضد کاری که سیداحمدخان پرچمش را در هند بلند کرد، سید احمد خان هندی بنا را بر سازش با انگلیس‌ها گذاشت و بهانه‌اش این بود که باید سرانجام ما نسل مسلمان را وارد فرهنگ جدید کنیم؛ زیرا نمی‌توانیم آن‌ها را برای همیشه از فرهنگ جدید، بیگانه و بی‌اطّلاع نگه داریم؛ و لذا باید با انگلیسی‌ها سازش کنیم تا آن‌ها بر ما سخت نگیرند و زن‌ها و مردها و کودکان ما این‌قدر بخاطر دشمنی با انگلیسی‌ها رنج نبینند! او ساده‌لوحانه خیال می‌کرد می‌تواند با تواضع، با سازش و با اظهار ارادت به انگلیس‌ها، نظر سیاستمداران کهنه‌کار خبیث را جلب کند و از آزار آن‌ها بکاهد درحالی‌که این اشتباه بزرگی بود و در نتیجه خود سیداحمدخان و نزدیکانش و روشنفکرهایی که دور و بر او بودند، از آسیب انگلیس‌ها مصون ماندند، اما مسلمان‌ها تا هنگام استقلال هند -یعنی سال ۱۹۴۷- همواره از طرف انگلیس‌ها آسیب دیدند و انگلیسی‌ها در طول این نود سال -از سال ۱۸۵۷ تا ۱۹۴۷ که سال آزادی هند است- هر کاری که توانستند با مسلمان‌ها انجام دادند و بنابراین، حیله‌ی سیداحمدخان برای رام کردن انگلیس‌ها به ذلیل کردن مسلمان‌ها منتهی شد! ۶۴/۱۲/۱۹ @Jahade_tabeini
📆۲۸ مارس ۱۹۶۹ 🗓سالروزهلاکت‌رئیس‌جمهورآمریکا 🏴بانی حمله اتمی‌به هیروشیما و... 🏴حامی سرسخت محمدرضا‌ پهلوی 🏴دشمن‌انقلاب‌اسلامی،دِوایت‌آیْزِنهاوِر 💠رهبرانقلاب ‼️انصافا ما ایرانی‌ها در گزارش شخصیتهای خودمان، آدمهای تنبلی هستیم مثلاً درباره امام بزرگوار که یک شخصیت درجه‌ی یک است و هیچ کسی چه دوست، چه دشمن درباره عظمت شخصیت امام تردید ندارد چند جلد کتاب نوشته‌ایم؟ این را مقایسه کنید با تعداد کتبی که درباره رؤسای جمهور معمولی آمریکا مثل آیزنهاور که گاهی هزار جلد کتاب درباره‌اش نوشته شده! شوخی است؟ اما ما درباره‌ی امام چند جلد کتاب نوشته‌ایم؟! ۹۶/۳/۲۰ 🔷جمله عجیب دوایت آیزنهاور 🏴۲ماه بعداز کودتای ۲۸مرداد۳۲ ‼️گمان نميكنم منطقه ای مهمتر از ايران روي نقشه جغرافيايی جهان وجود داشته باشد؛ ايران هم دارای نفت است و هم در چهار راه جهان واقع شده است، نباید وضعیتی پیش آید که ایران به گذشته خود بازگردد و یک قدرت نظامی شود. وای برما وقتیکه میلیتاریسم ایرانی زنده شود؛ بروید تاریخ این کشور را بخوانید تا متوجه حرف من بشوید! ۱۹۵۲/۹/۲۹م _ ۱۳۳۲/۷/۷ش @Jahade_tabeini
📆۲۴ مارس ۱۹۰۵ 🗓سالروز فوت ژول ورن 🏳رمان نویس فرانسوی 💠رهبرانقلاب ‼️هیچ بیانی نمیتواند تاریخ را مثل داستان و رمان بیان کند! ۷۵/۲/۳۱ ‼️در بین شیوه‌های بیان هنری آن چیزی که در مجموع بیشتر موثر است، رمان است؛ حتی از سینما بیشتر، اصلاً نمیشود شبیه رمان چیزی پیدا کرد! ۷۲/۷/۲۵ ‼️من در مقوله‌های سینمایی و هنرهای تجسمی و تصویری و امثال اینها ورود ندارم و یک مستمع عامی هستم اما در مورد شعر و رمان نه، آدم عامییی نیستم؛ از این آثاری که وجود دارد، زیاد خوانده‌ام! ۷۰/۹/۴ ‼️من در اثر کثرت مطالعه رمانهای گوناگون در عمرم که شاید هزارها قصه از بهترین نویسندگان دنیا باشد، میتوانم درباره‌شان نظر دهم! ۷۰/۱۰/۱۳ ‼️رمان را فقط برای این نمینویسند که کسی سرگرم بشود؛ رمان پیام دارد، رمان نحوه زندگی را به خواننده خودش تعلیم میدهد! ۷۷/۱۰/۲۴ ‼️من کتاب دوره دنیا در هشتاد روز ژول ورن را در جوانی برای دوره‌ای که آموزش زبان طی میکردم، به زبان اصلی خوانده‌ام. ۹۸/۲/۹ ‼️من جوانان بسیاری را دیدم که حتی به مطالعه رمان هم میل ندارند، یک رمان را چند صفحه میخوانند بعد میگویند دیگر حوصله خواندن نداریم، در حالی که حاضرند تبلیغات ۲۰ دقیقه‌ای تلویزیون را ببینند اما حاضر نیستند در این ۲۰ دقیقه چند صفحه رمان بخوانند، حالا نمیگویم کتاب علمی و سیاسی و اجتماعی بخوانند، همان رمان هم نمیخوانند، این ناشی از عدم اعتیاد به کتاب است متاسفانه مردم ما میل کتابخوانی ندارند و معتاد کتاب نیستند! ۷۶/۸/۱۹ @Jahade_tabeini
🗓سالروز مغفول رحلت شاعرانقلابی 🏳محبوب رهبری،سیدحسن حسینی 💠رهبرانقلاب ‼️درگذشت شاعر و هنرمند عزیزمان آقای سیدحسن حسینی داغ بزرگی بر دل جامعه ی هنری و ادبی انقلاب است. این انسان فرزانه و آزاداندیش و این مؤمن پارسا و با فضیلت، یکی از نمونه های برجسته امروز و یکی از امیدهای آینده بود. در شعر و ادب و نیز در پژوهش و تأمّلات محقّقانه، خرد و ذوق و ابتکار، شاخصه کار او بود. مشاهده فرآورده های ذهن خلاق او همواره برای اینجانب اعجاب آور و تحسین انگیز بود. درگذشت او خسارت بزرگی برای اصحاب هنر و ادب است. ۸۳/۱/۹ ‼️حدود شش، هفت سال پیش از این، در جنگ سوره، نقد خوبی از آقای حسن حسین دیدم که درباره‌ی شاعر عرب، نزار قبانی نوشته شده بود. بعد از ظهری بود که می‌خواستم بخوابم؛ این نقد را که مطالعه می‌کردم، اصلا خواب را از سر من برد! خدا می‌داند که من گریه کردم. گفتم واقعا ببین انقلاب چه کرده است. جوانی آمده، در عالم نقد وارد شده و این‌قدر خوب و قشنگ و شجاعانه حرف زده است. ۷۰/۷/۲۸ ⚠️توجه؛ 📗جهت آشنایی بیشتر به کتاب سید شاعران انقلاب رجوع کنید! @Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۵ شعبان سال ۳۲۹ق 🗓سالروز مغفول مهم و پر عبرت 🏴آغاز غیبت کبری حضرت حجت 🏴درپی‌رحلت‌آخرین‌نائب‌خاصشان 🏴مرحوم علی‌بن‌محمدسمری(رض)/۱ 💠امام خمینی ‼️متاسفانه ما درطول تاریخ بعد از غیبت حضرت نتوانستیم آنطور که باید، اسلام را عرضه کنیم. در این ۳۰۰ سال اخیر عوامل خارجی آمدند و همه چیز ما را مطالعه کردند و چنین یافتند که اگر اسلام آنطورکه هست عرضه شود، برایشان مجالی نمی‌ماند. لذا با عوامل داخلی و خارجی که داشتند تلاش کردند تا نگذارند اسلام کامل نمایش پیدا بکند و مع‌الأسف خود ما هم به آنها کمک کردیم و از مسائل اسلام، فقط روابط بین فرد و خدا را گرفتیم و باقی مسائل در کتب فقهی ما مدفون شد و در خارج به وقوع نیامد. مباحثی که در حوزه بحث میشد، محدود به همین مباحث بود و آن همه آیات و روایات و کتب فقهی ما نمایش خارجی پیدا نکرد. لذا نتوانستیم امور سیاسی و اجتماعی و اقتصادی که مال زندگی است، را عرضه کنیم. آنها با‌قلم‌های مسموم، که حالا هم بعض از آن انگل‌ها در ایران هستند، اسلام را اینگونه تبلیغ کردند که مال ۱۴۰۰ سال پیش است و کهنه است، ما هم غافل بودیم و اسلام کامل را عرضه نکردیم! ۵۸/۶/۱۰ @Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۵ شعبان سال ۳۲۹ق 🗓سالروز مغفول مهم و پر عبرت 🏴آغاز غیبت کبری حضرت حجت 🏴درپی‌رحلت‌آخرین‌نائب‌خاصشان 🏴مرحوم‌علی‌بن‌محمدسمری(رض)/۲ 💠امام خمینی ‼️من بعضی روحانی‌ها را از شمر هم بدتر می‌دانم لکن من عرض می‌کنم که این روحانیت است که اسلام را تا حالا به ما رسانده است، اگر این روحانیت نبود، ما حالا از اسلام اطلاعی داشتیم؟ کی همۀ این مسائل اسلام را ضبط کرده و دسته‌بندی کرده و به ما داده؟ همین روحانیین بودند. از زمان حضرت صادق ـ سلام‌الله علیه ـ که فقه اسلام و شیعه تدوین شد، همین روحانیین بودند که دست به دست دادند و در غیبت کبری هم همین روحانیین بودند که احکام اسلام را دست به دست دسته‌بندی کردند. اینها را، دست به دست، نسل به نسل، منتقل کرده‌اند تا به ما رسید. و همین روحانیین بودند که در این طول پنجاه سال ـ همۀ شما دیگر شاهد بودید ـ که چندین دفعه قیام کردند. لکن چون اساس خیلی دست آنها نبود نتوانستند، آقا، قدر این اسلام و قدر این روحانیت را بدانید. شماها نمی‌فهمید، مطلع نیستید درست؛ اگر این طایفه را کنار بگذارند، بعد از پنجاه سال اسم و رسمی از اسلام نخواهد بود. ۶۰/۳/۶ @Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۵ شعبان سال ۳۲۹ق 🗓سالروز مغفول مهم و پر عبرت 🏴آغاز غیبت کبری حضرت حجت 🏴درپی‌رحلت‌آخرین‌نائب‌خاصشان 🏴مرحوم‌علی‌بن‌محمدسمری(رض)/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️پس از آغاز دوران غيبت و به ويژه بعد از انتهاء دوره ۷۴ساله غيبت صغرى و انقطاع كامل شيعيان از امام غائب، يكى از خطراتى كه كليت مكتب اهل بيت را تهديد میكرد اين بود كه اشتباه و انحراف كسانى از منسوبين به اين مكتب، چيزهايى را از آن كاسته يا به آن بيافزايد، و يا بر اثر كم رنگ شدن مرزبندى‌هاى اصولى مكتب، خطوط انحرافى با آن آميخته و انحرافات مسلكهاى اعتقادى يا مذهبهاى جعلى با حقايق آن ممزوج گردد. در دوران حضور امام، هرگاه چنين چيزى پيش میآمد، شخص شخيص امام، مركز مطمئنى بود كه همه چيز با آن اندازه‌گيرى و درباره‌ى آن قضاوت مى‌شد. تا امام در ميان مردم بود اشتباهات، ديرى نمى‌پاييد و آن پيشواى معصوم خطاهاى عمده را در مقطع حساس تبيين مى‌كرد. شعيه مطمئن بود كه اگر در خط كلى مكتب، از سويى زاويه‌ى انحرافى پديد آيد بالاخره حجت آشكار خواهد شد. در تاريخ دوران زندگى ائمه به نام اشخاصى بر میخوريم كه به خاطر احداث بدعتى يا ترويج عقيده‌ى باطلى، صريحاً از سوى ائمه مورد طعن و رد قرار گرفته‌اند، مانند ابن ابى العزافر معروف به شلمغانى، كه اين مورد در دوران غيبت صغرى اتفاق افتاده است که به خاطر عقيده‌يى منحرف حضرت او را مورد طرد و لعن قرار داده‌اند تا از نفوذ عقيده انحرافى آنان در ميان توده شيعه مانع میگردد. و از اين قبيل موارد در تاريخ مناسبات ائمه(ع) با اصحاب معاصرينشان بسيار است. ۷۲/۱/۲۸ @Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۵ شعبان سال ۳۲۹ق 🗓سالروز مغفول مهم و پر عبرت 🏴آغاز غیبت کبری حضرت حجت 🏴درپی‌رحلت‌آخرین‌نائب‌خاصشان 🏴مرحوم‌علی‌بن‌محمدسمری(رض)/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️خداوند ان‌شاءالله توفیق انجام وظیفه و اهتدا به وظیفه به ما عنایت کند؛ ما را هرگز از این زی مقدس روحانی جدا نکند؛ ما را در راه خدمت به دین و خدمت به این رشته‌ی مقدس و افتخارآمیز، زنده بدارد و در همین راه هم بمیراند. امیدواریم که قلب مقدس ولىّ‌عصر(ارواحنافداه و عجل الله تعالی فرجه الشریف) از ما به نحو کامل راضی باشد، و ان‌شاءالله بتوانیم آنچنانکه شایسته خدمات امام بزرگوارمان (رضوان‌اللَّه‌علیه) است - که انصافاً به روحانیت و به دین آبرو بخشید - انجام وظیفه کنیم. حقیقتاً در بین علمای دین - تا آن‌جایی که ما شناخته‌ایم - از عصر اول، از دوران بعد از غیبت صغری تا امروز، ما هیچ‌کس را مثل امام، به این برازندگی و به این برجستگی سراغ نداریم. همه‌ی آنهایی که بودند، انصافاً از ایشان کوچکتر بودند. البته از لحاظ علمی، مؤسسان و مجتهدان بزرگ هستند؛ اما در مجموع جهات، آن چیزی که یک شخصیت را به وجود میآورد، از شیخ مفید و سیّد مرتضی و محقق و علامه و دیگران و دیگران، تا برسد به میرزای شیرازی و بقیه‌ی علما، انصافاً هیچکدام با این بزرگوار قابل مقایسه نبودند. ایشان یک عالَم دیگری بود؛ یک دریای عمیق و یک اقیانوس ناشناخته بود. خدای متعال میدانست که او چه‌قدر عمیق و حاوی غرایب است. به هرحال، ان‌شاءالله آن‌چنان که شایسته‌ی امام بزرگوار است، بتوانیم ما هم به دنبال آن راه و آن خط عمل کنیم. ۷۰/۵/۳۰ @Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۰ فروردین ماه سال ۱۳۴۰ 🗓رحلت آیةالله العظمی بروجردی 🏳و آغاز مخالفت علنی امام خمینی 🏳علیه نخست‌وزیر و حکومت شاه/۱ 💠امام خمینی ‼️کسی (محمدرضا پهلوی) تصور نکند که با فوت آیت الله بروجردی رحمة‌الله علیه دیگر اسلام بی دفاع شده است و میتوان به آن لطمه زد. هزاران آیت الله بروجردی به دین اسلام متکی بوده‌اند. دین به آیت الله‌ها تکیه ندارد، آیت‌الله‌ها با تکیه بر دین مقابل زورگویان می‌ایستند! ۴۱/۸/۱۴ 💠رهبرانقلاب ‼️اولین اعلامیه‌‌ای که از امام پخش شد تلگرافشان خطاب به عَلَم درباره لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی بود، من آن در مدرسه حجتیه قم بودم، وقتی وارد مدرسه شدم دیدم اعلامیه به دیوار نصب است، اعلامیه را که خواندم سجده شکر کردم از اینکه دیدم یک شخصیت عظیم و مقتدر روحانی پیدا شده و با دستگاه مخالفت کرده، البته یک چنین شخصیتی در آقای بروجردی تا حدودی وجود داشت، البته آقای بروجردی هرگز با دستگاه در نیفتاد اما دستگاه از ایشان حساب میبرد! کتاب عبدصالح خدا ص۴۲ ‼️مرحوم آیت الله بروجردی مرجع تقلید بزرگی بود، شخص عالی قدری بود، واقعا یک شخصیت و یک چهره درخشنده و مایه افتخار بود، اما عقیده‌شان این بود که با دستگاه نباید مبارزه بکنید و فایده‌ای هم ندارد و این مبارزه به جایی نمیرسد، بر این اعتقاد داشت و بر طبق این اعتقاد عمل میکرد! ۶۰/۲/۱۲ @jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۰ فروردین ماه سال ۱۳۴۰ 🗓رحلت آیةالله العظمی بروجردی 🏳و آغاز مخالفت علنی امام خمینی 🏳علیه نخست‌وزیر و حکومت شاه/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️نقشِ امام خمینی در برانگیختن اول ماجرای نهضت، که علما همه برانگیخته شدند یک نقش فوق العاده حیاتی بود. مراجع قم اولا باورشان نمیآمد که این خطر (حکومت پهلوی) وجود دارد، ثانیا فکر نمیکردند که می شود حرکت کرد و جایز است حرکت. امام دو کار را بر عهده گرفت؛ اولا تفهیم این معنا که این یک خطر است واقعا. واقعا کار مشکلی بود تفهیم این معنا به آن آقایان بزرگی که فقیه و عالم و بزرگوار بودند، اما از مسائل سیاسی هیچ اطلاعی نداشتند و شمّ سیاسی نداشتند و شاید بعضی شان خیلی هم علاقه مند نبودند که به این مسائل وارد بشوند.ثانیا به اینها میفهماند که قدرت دارند. مشکل بزرگ مراجع این بود که قدرت خودشان را نمیدانستند. شاید من بتوانم بگویم که مرحوم آیت الله بروجردی قدرت خودش را کشف نکرده بود، نمیدانست که اگر یک اشاره بکند، مردم چه خواهند کرد. حُسن بزرگ امام و یکی از هنرهای بزرگ امام، کشف قدرت روحانیت و مرجعیت است. ۶۶/۹/۱۱ @jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۰ فروردین ماه سال ۱۳۴۰ 🗓رحلت آیةالله العظمی بروجردی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️بنده زمان زعامت آقای بروجردی طلبه قم بودم و خود من درس این بزرگوار رفته‌ام و از کسانی هستم که در فوت ایشان از ته دل هم گریه کرده‌ام! ۷۹/۱/۱۵ ‼️شایسته است که حوزه‌های علمیه و زعمای علمی آن، صرفا به تکریم آیت الله بروجردی اکتفا نکرده و روشهای علمی و تحقیقی آن بزرگوار را که همچنان از تازگی برخوردار است، تعقیب و تکمیل کنند و گردونه‌ی فقاهت اسلام را به پیش برند! ۷۰/۲/۸ ‼️فلسفه اسلامی فقه اکبر است، نباید حوزه قم از مرکزیت فلسه اسلامی بیفتد والا خسارت است، جریان فلسفی‌ای که توسط علامه طباطبایی پایه‌گذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد و این نشده است. البته ما همان وقت مقلّد آقای بروجردی بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم اما بالاخره هرچه بود، نتیجه‌اش این شد که میبینید، این نباید تکرار شود! ۸۲/۱۰/۲۹ @Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۰ فروردین ماه سال ۱۳۵۸ 🗓همه پرسی مهم جمهوری اسلامی 🇮🇷و استقرار نظام مقدس اسلامی/۱ 💠امام خمینی ‼️روز دوازدهم فروردین سالروز رسمیت یافتن حکومت مستضعفین بر مستکبرین در ایران است؛ سالروز تحقق وعدۀ حق تعالی است. و منت خدای را که ملت مستضعف ایران بر مستکبرین جهان ـ چه شرقی چه غربی ـ چیره و پیروز شد. دوازده فروردین، روز غلبۀ جنودالله بر جنود شیطان و روز فتح و نصر خدا و بندگان مؤمن به اوست. ملت ایران این روز را عیدی اسلامی ـ ملی تلقی می‌کند. و آن روز فتح مطلق و نصر به تمام معناست که همۀ مستضعفین جهان را این نور سنت الهی و سایۀ پرچم نَصرٌ من الله فرا گیرد. آن روزی که مسلمین جهان با مدد غیبی در هر کشور دست جنایتکار ستمگران و چپاولچیان را از کشور خود قطع کنند و پرچم اسلام و آرم الله اکبر را افراشته نمایند! ۵۹/۱/۱۲ 💠رهبرانقلاب ‼️روز جمهوری اسلامی یک مقطع تاریخی بی‌نظیری در تاریخ کشور ماست، زیرا که برای اولین بار بعد از صدر اسلام و پس از فَترَت کوتاه اولین سالهای فتح ایران به دست مسلمین یعنی که در آن سالهای کوتاه البته حکومتها تا حدود زیادی اسلامی بودند در طول این تاریخ ممتدی که کشور ما داشته، برای اولین بار بعد از آن فَترَت و بعد از آن دوران کوتاه صدر اسلام یک حکومتی اعلان شد، یک نظامی اعلان شد که دارای دو خصوصیت مردمی بودن و الهی بودن هست؛ یعنی جمهوری اسلامی. اصلاً این خاطره را با هیچ خاطره‌ای در تاریخ کشورمان نمی‌شود مقایسه کرد. نقطه‌ی مکمل و متمم انقلاب بیست‌ودو بهمن بود یعنی خلاصه محصول بیست‌ودو بهمن روز جمهوری اسلامی روز دوازدهم فروردین بود. ۶۴/۱/۱۰ @Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۰ فروردین ماه سال ۱۳۵۸ 🗓همه پرسی مهم جمهوری اسلامی 🇮🇷و استقرار نظام مقدس اسلامی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️روز جمهوری اسلامی بسیار مهم است و علت آن این‌که این اولین نمونه در دنیای امروز هست که با مکتبها، نظامها، سیاستها، دیدگاههای مختلف، شیوه‌های گوناگون حکومت را به مردم دنیا عرضه می‌کند، دارد عرضه می‌شود؛ این اولین نمونه‌ای است که مردم دنیا دارند می‌بینند جمهوریهای دیگری که اعلان می‌شود جمهوریهای سوسیالیستی، جمهوریهای به سبک دموکراسی غربی به انواع واقسامش هیچ کدام چیز جدیدی نیست اصل جمهوری هم چیز جدیدی نبود اما آن جمهوری‌ای که مبانی و ارزشهای اساسی‌اش و قواعد اصلیش از اسلام گرفته شده این یک چیز بی‌نظیری است. یک خصوصیت دیگر هم در روز جمهوری اسلامی ما هست و آن این‌که آن روز عید فقط ما مردم ایران نیست، بلکه عید همه‌ی کسانی می‌تواند باشد که مسلمانند، یعنی نزدیک به یک میلیارد جمعیت. آنها هم، یعنی ملتهای مسلمان عادت کردند که اسلام را در حال دفاع در موضع انفعال، درحال انزوا ببینند. آن وقتی که یک ملتی در موضع تهاجم به قدرتهای سلطه‌گر و تهاجم به نظامهای بشری ناقص قرارمی‌گیرد و اعلان یک جمهوری براساس اسلام می‌کند این برای همه‌ی ملتهای مسلمان مایه‌ی مباهات و سربلندی است خلاصه خصوصیات گوناگونی در روز جمهوری اسلامی هست! ۶۴/۱/۱۰ @Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۰ فروردین ماه سال ۱۳۵۸ 🗓همه پرسی مهم جمهوری اسلامی 🇮🇷و استقرار نظام مقدس اسلامی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️در طول تاریخ ما هیچ حادثه‌ای مثل حادثه‌ی پیروزی انقلاب اسلامی و حوادث بعد از آن نبوده است که مردم در آن، نقش مستقیم داشته باشند. با اینکه متکی به قدرت و زور هم نبودند، سلاح هم نداشتند، اگر هم داشتند، به کار نمی‌بردند، اما در عین حال توانستند یک رژیمِ تا دندان‌مسلحِ متکی به قدرتهای استکباری را بکلی از پا در بیاورند و انقلاب را پیروز کنند. منتها نکته‌ی اساسی در انقلاب ما این بود که نقش مردم با پیروزی انقلاب تمام نشد؛ و این از حکمت امام بزرگوار ما و ژرف‌نگری آن مرد حکیم و معنوی و الهی بود. او ملت ایران را بدرستی شناخته بود، ملت ایران را باور کرده بود، به سلامت و صداقت و عزم راسخ و توانائیهای ملت ایران ایمان داشت. همان روزها بعضیها بودند که میگفتند خیلی خوب، انقلاب پیروز شد، مردم برگردند بروند خانه‌هاشان. امام محکم ایستاد و کارها را به مردم سپرد. یعنی ۵۰روز بعد از پیروزی انقلاب، نظام سیاسی کشور به وسیله رفراندوم مردم تعیین شد. شما به انقلابهای گوناگون نگاه کنید تا معلوم شود که اهمیت این حرف چقدر است. پنجاه روز بعد از پیروزی انقلاب، مردم فهمیدند چه نظامی را میخواهند. خودشان پای صندوقهای رأی آمدند و با آن رأی عجیب و تاریخی مشخص کردند که نظام جمهوری اسلامی را میخواهند. در این ۲۰۰سال اخیر - که سالهای انقلابهای بزرگ است - در هیچ انقلابی چنین اتفاقی نیفتاده است که با این فاصله‌ی کم، نظام جدید به وسیله‌ی خود مردم، نه به وسیله‌ی یک عامل دیگر، تعیین شود! ۹۰/۷/۲۰ @Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۰ فروردین ماه سال ۱۳۵۸ 🗓همه پرسی مهم جمهوری اسلامی 🇮🇷و استقرار نظام مقدس اسلامی/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️در جریان رفراندوم جمهوری اسلامی مخالفتهایی با رأی‌گیری به این شکل وجود داشت که از طرف جناحهای مختلف این مخالفتها بود همه هم خودشان را بعدها نشان دادند. هم آن جناحهایی که بر مطبوعات کشور مسلط بودند، روشنفکرهای چپ و نیمه چپ و لیبرال و التقاطی، اینها که مطبوعات آن روز را اطلاعات، کیهان آن روز را توی مشت داشتند که خب بحمدالله بعد همه ازاله شدند و روزنامه حسابی دیگری هم نبود یعنی همین روزنامه‌ی جمهوری اسلامی که نبود روزنامه دیگری هم که بشود مورد اتفاق باشد همین‌طور. هرچه دلشان میخواست مینوشتند. رفته بودند این‌جا و آن‌جا این روشنفکرهای گروهکی سیاسی ملحد و نیمه‌ملحد از شخصیتهای گوناگون نظر خواسته بودند که به نظر شما آری یا نه درست است؟ یا بیائید چندجور حکومت را مطرح کنیم و رأی بگیریم. مقصودشان هم این بود که مردم را از آن یکپارچگی خارج کنند، اگرچه فرقی هم نمی‌کرد یعنی تأثیری هم نداشت. اگر مردم خب طبیعی بود که به آن شیوه‌های دیگر رأی نمی‌دادند و به خصوص بعداز آنی که امام آنجور صریح فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم، نه یک زیاد، لکن آنها کار خودشان را می‌کردند به امید این‌که شاید بتوانند شکاف بیندازند این رأی زیاد مردم را کم کنند، رأی را تقسیم کنند از این کارها می‌کردند و اوضاعی داشتیم ما در شورای انقلاب با آن جناح لیبرال و به اصطلاح ملی‌گرا که بیشترین خصوصیتشان مخالفت با خط اصیل انقلاب بود! ۶۴/۱/۱۰ @Jahade_tabeini