🗓۲۹ آذر ماه سال ۱۳۹۶ش
🏳رحلت مجتهدمجاهدحکیممتأله
🏳نماینده مجلس شورای اسلامی
🏳عضو مجلس خبرگان رهبری
🏳نماینده ولی فقیه در استان فارس
🏳آیةالله محیالدین حائری شیرازی
💠رهبرانقلاب
‼️تاسف و تأثر خبر درگذشت عالِم متفکر حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای شیخ محیالدین حائری شیرازی را دریافت کردم. ایشان از جملهی عالمان دینی برجسته و موفقی بودند که عمر با برکت را یکسره در خدمت تربیت نفوس و تعالی بخشیدن به روح و دل و فکر و عمل مخاطبان خود قرار دادند. چه پیش از انقلاب در شیراز و قم و چه پس از پیروزی انقلاب در جایگاه امامت جمعه و پایگاههای برجستهی دیگر، ذهن و اندیشهی فعال و کارآمد این روحانی با اخلاص و اهل معرفت و سلوک، همواره نقشی اثرگذار در ترویج معارف اسلامی و قرآنی و انقلابی داشته و به پرورش نفوس پرداخته است. اینجانب فقدان تاثرانگیز این عالم ربانی را به بازماندگان مکرّم و شاگردان و ارادتمندان ایشان و به حوزهی علمیه و عموم مردم عزیز و روحانیون محترم استان فارس تسلیت عرض میکنم و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت مینمایم. ۹۶/۹/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۰ دسامبر سال ۱۹۶۸
🏳فوت جان اشتاین بک
🏳رمان نویس آمریکایی
🏳نویسنده خوشههای خشم
💠رهبرانقلاب
‼️این کتاب معروف «خوشههای خشم» اثر «جان اشتاین بک» را بخوانید و ببینید راجع به وضع چپها و برخورد سردمداران مرکزِ به اصطلاح دمکراسی با آنها، چه نوشته است، بخوانید و بدانید که مرکزِ به اصطلاح دمکراسی و قبله کسانی که صاحب چنین قلمهای بد و زشتی در ایرانند، حتّی حاضر نبودند چپها را تحمّل کنند؛ چون معتقد بودند، مارکسیسم، نظام سرمایه داری آمریکا را زیر سؤال میبرد! ۷۵/۲/۱۳
‼️من در شرح حال جان اشتاین بک، نویسندهی آمریکایی که خوشههای خشم و آن کارهای دیگر را بیرون داده، خواندم که در اواخر زندگیاش آثاری مغایر با آثار اوّلیهاش نوشته است بعد معلوم شد که کمپانیها دمش را دیدهاند و به او پول دادهاند که اینطور بنویسد! ۸۲/۳/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹ آذر ماه سال ۱۳۸۸
🏳رحلت آیةالله منتظری
💠رهبرانقلاب
‼️اطلاع یافتیم که فقیه بزرگوار آیت الله آقای حاج شیخ حسینعلی منتظری رحمۀ الله علیه دارفانی را وداع گفته و به سرای باقی شتافته اند. ایشان فقیهی متبحّر و استادی برجسته بودند و شاگردان زیادی از ایشان بهره بردند. دورانی طولانی از زندگی آن مرحوم در خدمت نهضت امام راحل عظیم الشأن گذشت و ایشان مجاهدات زیادی انجام داده و سختی های زیادی در این راه تحمل کردند. در اواخر دوران حیات مبارک امام راحل امتحانی دشوار و خطیر، پیش آمد که از خداوند متعال میخواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خویش بپوشاند و ابتلائات دنیوی را کفاره ی آن قرار دهد. اینجانب درگذشت ایشان را به همه ی بازماندگان بویژه همسر مکرّمه و فرزندان محترم آن مرحوم تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت میکنم. ۸۸/۹/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹ آذر ماه سال ۱۲۹۹ ش
🏳رحلت مرجع مجاهدگمنام
🏳آیت الله شریعت اصفهانی
💠رهبرانقلاب
‼️هرجا كه محل حضور يك رهبر اسلامى و حضور قدرتمندانهى اسلام بود، غربزدگان و روشنفکران هم حضور داشتند؛ و اين يكى از عجايب تاريخ ايران است؛ و عجيبتر اين است كه اين حادثه براى مردم ما شناخته شده نيست! مردم ايران نمىدانند كه مرحوم شيخ الشريعهى اصفهانى - مرجع تقليد بزرگ ساكن نجف - فتوا داد كه استعمال اجناس مصنوعهى در داخل كشور لازم است و مردم بايد از استفاده از مصنوعات خارجى اجتناب كنند، تا به اين ترتيب ديگران در داخل كشور نفوذ نكنند. همه مىدانند كه در ژاپن، حدود صد سال پيش از اين گفتند كه مردم حق ندارند از مصنوعات خارجى استفاده كنند، تا در داخل آن كشور چرخ اقتصاد به كار بيفتد؛ اما نمىدانند كه در همان زمان، بلكه زودتر از آن، عين همين پيشنهاد و همين فتوا، از طرف مراجع و علماى شيعه صادر شد؛ منتها متأسفانه در داخل كشور، هيچ كس از سرجنبانها و اهل قلم و اهل سياست و روشنفكران كمكشان نكرد! فتواى تحريم انتخابات قلابى انگليسيها در عراق، نمونهيى ديگر از حضور علما در صحنهى سياست است. آن روز مرحوم شريعت اصفهانى فتوا داد كه شركت در انتخابات قلابى انگليسيها حرام است؛ كار سياسى از اين روشنتر، از اين قوىتر، از اين روشنبينانهتر؟ امروز مسألهى آن انتخابات يواش يواش دارد از لابلاى كتابها خارج مىشود! آن علما و مراجع، سلف صالح شما هستند. اين است معناى آن مطلبى كه امام بزرگوار ما مكرر مىفرمودند كه علما پيشوايان نهضت مردم عليه ظلم و استبداد در طول ساليان متمادى بودهاند! ۷۰/۱۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۷ جمادی الاول ۷۲ق
🏳قتل عبدالله بن زبیر/۱
💠رهبرانقلاب
‼️شاید در بین چهرههای معروف جهان و به طور خاص در میان شخصیتهای اسلامی، هیچ شخصیتی را نتوانیم پیدا کنیم - حتّی خود پیامبر اسلام - که در میان ملتها و پیروان ادیان مختلف و در زمانهای گوناگون، به قدر امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام محبوب باشد. شما وقتی نگاه میکنید، میبینید در همان زمان خودِ این بزرگوار، که شمشیر عدالت و شدّت عدل او، دلهای متمرّد و روحهای خودخواه را از خود بیزار میکرد و جبهه دشمنىِ بزرگی علیه او به وجود میآورد، حتّی دشمنانش هم وقتی به اعماق روح خود مراجعه میکردند، نسبت به آن بزرگوار، عقیده همراه با تعظیم و تکریم و محبتی را احساس میکردند. این، تا زمانهای بعد هم ادامه داشت. بیشترین دشمنان را علی داشته؛ اما بیشترین ستایشگران را هم - حتّی کسانی که به دین و راه او اعتقادی نداشتند - آن بزرگوار داشته است. خاندان زبیر در قرن اوّل هجری، به اشخاصی که غالباً نسبت به بنیهاشم و بخصوص آل علی علیهالسّلام، بغض و عداوت داشتند، معروف بودند. این عداوت، بیشتر هم ناشی از عبداللَّهبنزبیر - پسر زبیر - بود. یکی از نوههای زبیر، از پدر خود پرسید: که به چه علت نام علی و خاندان علی، روز به روز بیشتر در میان مردم گسترش پیدا میکند؛ در حالی که دشمنان آنها، هر چه هم تبلیغات میکنند، اما زود افول و غروب میکنند و باقی نمیمانند؟ او - قریب به این مضمون - گفت که اینها به خدا و به حق دعوت کردند؛ به همین خاطر است که کسی نتوانست فضلشان را بپوشاند؛ ولی دشمنانشان به باطل دعوت کردند. ۷۵/۹/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۷ جمادی الاول ۷۲ق
🏳قتل عبدالله بن زبیر/۲
💠رهبرانقلاب
‼️پسر عبدالله بن عروة بن زبیر، پیش پدرش - که عبداللهبنعروةبنزبیر باشد - از امیرالمؤمنین بدگویی کرد. خانواده زبیر - جز یکی از آنها؛ یعنی مصعببنزبیر - کلاًّ با امیرالمؤمنین بد بودند. انسان وقتی که تاریخ را میخواند، این را مییابد. پس از آن بدگویی؛ پدر در مقابل او جملهای گفت که خیلی هم طرفدارانه نیست، اما نکته مهمی در آن هست و من آن را یادداشت کردهام. عبدالله به پسرش گفت: هر بنایی که دین آن را بهوجود آورد و پی و بنیان آن برروی دین گذاشته شد، اهل دنیا هر کاری کردند، نتوانستند آن را از بین ببرند؛ یعنی بیخود زحمت نکشند برای اینکه نام امیرالمؤمنین را - که پىِ کار او بردین و بر ایمان است - منهدم کنند. بعد گفت: ببین بنیمروان چطور هرچه میتوانند، در هر مناسبت و منبری، نسبت به علی بن ابی طالب عیبجویی و عیبگویی میکنند! اما همین عیبجوییها و بدگوییهای آنها، مثل آن است که این چهره درخشان را هرچه برتر میبرند و منوّرتر میکنند؛ یعنی در ذهنهای مردم، بدگوییهای آنها تأثیر عکس میبخشد. نقطه مقابل، بنیامیّهاند؛ بنیامیّه از گذشتگان خودشان تمجیدها و تعریفها میکنند، ولی هرچه بیشتر تعریف میکنند، نفرت مردم از آنها بیشتر میشود. این حرف شاید در حدود مثلاً سی سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین گفته شده است. یعنی امیرالمؤمنین با همه آن مظلومیت، هم در زمان حیات خود و هم در تاریخ و در خاطره بشریت پیروز شد. ۷۷/۱۰/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۷ جمادی الاول ۷۲ق
🏳قتل عبدالله بن زبیر/۳
💠رهبرانقلاب
‼️گاهی اوقات یک رخنهی کوچک در درون خانواده، ما را تغییر میدهد. امیرالمؤمنین فرمود: زبیر با ما بود، از ما اهلبیت بود. واقعاً هم همین جور بود. میدانید بعد از رحلت پیغمبر، در مسجد، در پای منبر خلیفهی اول - جناب ابوبکر - حدود ده نفر از صحابه بلند شدند و صریحاً از امیرالمؤمنین دفاع کردند؛ گفتند اینجائی که شما نشستهای، حق علی بن ابی طالب است. یکی از آن ده نفر، زبیر بود! زبیر، رفیق دوران عشرت نبود؛ رفیق دوران محنت بود. امیرالمؤمنین فرمود: زبیر همواره با ما بود، «حتّی شبّ ابنه عبدالله»؛ تا پسرش عبدالله بزرگ شد، آمد توی عرصه، در تصمیمگیریها دخالت کرد؛ آن وقت او عوض شد. زبیر همانی شد که آمد در مقابل امیرالمؤمنین شمشیر کشید! گاهی اوقات یک رخنهی کوچک در درون خانواده، یک چنین اثر بسیار مهمی میگذارد. لذا باید جلوی این رخنه را گرفت؛ و این هم جز با توکل به خدای متعال، جز با ذکر، جز با توجه، امکانپذیر نیست. ۹۰/۱۰/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۷ جمادی الاول ۷۲ق
🏳قتل عبدالله بن زبیر/۴
💠رهبرانقلاب
‼️زیرکترین انسانها کسانی هستند که اولیاءالله را الگو قرار میدهند، خصوصیت اولیاءالله اینستکه تا آن حد شجاعند که میتوانند امیر نفس خود باشند. لذا حادثه کربلا برای کسانيکه میخواهند امام حسین را الگو قرار دهند، درس است. امام حسین در روز عاشورا با یک لشكر روبه رو نبود با جهاني انحراف و ظلمات روبه رو بود که آن جهان همه چیز داشت؛ پول، زر و زور، شعر، کتاب و محدث و آخوند داشت. وحشت انگیز بود. تن حتي آدم فوق معمولی میلرزد و تردید میکند، کما اینكه بارها گفته ام عبدالله بن عباس که شخصیت بزرگ است و آقازاده های قریش مثل عبدالله بن جعفر و عبدالله بن زبیر و عبدالله بن عمر نیز اینگونه بودند البته اینها آدمهای با غیرتی هم بودند اینها همان کسانی بودند که در مقابل تهاجم مسلم بن عقبه، در فاجعه حره جنگیدند، اما شجاعت ورود در میدان جنگ، یک مسئله است و شجاعت مواجه شدن با یک دنیا، یک مسئله دیگر است! ۷۵/۹/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۰ آذر ماه سال ۲۱ش
🏳انقراض سلسله ساسانی
🏳درپی قتل یزدگرد سوم
💠رهبرانقلاب:
‼️واقعا هرچه در ترسيم چهرهى فساد و ديكتاتورى و تبعيض و اختلاف طبقاتى دوران ساسانى بگوييم كم گفتيم، حتى بعضى از حكومتهاى قبل از دوران ساسانى بهتر از آنها بودند، اين هخامنشيانى كه در تاريخ ايران معروف شدند به بيابانگرد و وحشى و ازاين قبيل، اينها بسيارى از خصلتها و خصوصياتشان بهتر از ساسانيان بود، ساسانيان كه طولانى هم حكومت كردند در ايران چند قرن حكومت كردند، حقيقتا مظهر نابسامانى و ناهنجارى وضع زندگى مردم بودند. ۶۷/۷/۱۷
‼️اینجور نیست که فرض کنیم زمان ظهور اسلام جزیرةالعرب مردم بدبختی داشت و دیگران خوشبخت بودند؛ نه، غلبهی حکومتهای جائر و ظالم، نادیده گرفتن شأن انسان و انسانیّت، جنگهای خانمانبراندازی که میان قدرتها و برای قدرتطلبی به راه انداخته میشد، زندگی مردم را تباه کرده بود. ملاحظهی تاریخ نشان میدهد که دو تمدّن معروف آن روز، یعنی تمدّن ایران ساسانی و تمدّن امپراتوری رُم وضعیّتی داشتند که دل انسان به حال تودهی مردم و قشرهای مختلف انسانها که در آن جوامع زندگی میکردند، میسوزد؛ وضع زندگی آنها زندگی رقّتباری بود، در اسارت بودند. اسلام آمد، انسانها را آزاد کرد! ۹۲/۱۰/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ دسامبر ۱۹۷۷ م
🏴فوت چارلی چاپلین
💠رهبرانقلاب
‼️سینماگری هنری نیست که احتیاج به پیشرفتهای شگرف صنعتی داشته باشد. هنری است که در آن جوهر استعداد لازمهی کار است و استعداد هم در جامعهی ما فراوان است. چه مانعی دارد که هنر پیشههای برجستهای مثل «چارلی چاپلین» در جامعهی ما وجود داشته باشند؟! مگر ملت ما از لحاظ استعداد از ملتهای دیگر کمتر است؟! ما از سینماگران خودمان توقّع داریم. شما باید حقایق و ارزشهای اسلامی و اخلاقی را در فیلمهایتان تبیین کنید. همهی فیلمهای خوب دنیا پیام دارند. اگر من از «چارلی چاپلین» اسم بردم، به این دلیل است که چند اثر معروف او را من دیدم و قلباً به این مرد ارادت پیدا کردم. دیدم حقیقتاً کار عظیمی که این مرد کرده، مگر در قالبی به جز قالب هنر ممکن بود؟ با کدام زبانی میشود مضمونی را که در «عصر جدید» یا «دیکتاتور بزرگ» است، بیان کرد؟ او با این بیان، هم خودش فیلمها را کارگردانی کرده، هم در آنها به ایفای نقش پرداخته و هم نویسندهی فیلمنامه بوده است. واقعاً در اوج است. چراکه فیلمهای او پیام دارد! ۷۳/۸/۱۳
📸پوسترفیلمماندگار دیکتاتوربزرگ
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ماه سال دسامبر ۱۹۸۹ میلادی
🏳اعدام مردمی نیکولا چائوشسکو
🏴رئیس جمهور کمونیستی رومانی
💠رهبرانقلاب
‼این حوادثى که در دنیا اتفاق میافتد، جزو حوادث نادر و بسیار تعیینکننده در عالم و تاریخ است و براى ما مایهی تأمّل و تدبّر و از جهتى مایه خوشحالى، و براى ملتها و دولتها مایه عبرت است. دو حادثه مهم یکى حوادث مربوط به اروپاى شرقى است، و دیگرى حادثهی حملهی مسلّحانهی آمریکا به یک کشور کوچک در همسایگى خود. هر کدام باید مورد تأمل و توجه دقیق قرار بگیرد. امّا حوادث اروپاى شرقى که آخرینش همین حادثهی رومانى است؛ ما در انقلابمان چند اصل را از اوّل فهمیدیم، اسلام به ما این اصول را تعلیم داد و امام حکیم عظیم فقیه بزرگوارمان بارها این اصول را به زبانهاى مختلف تکرار کرد. یکى از این اصول این بود که هر نظامى که بر پایه مردم بنیانگذارى نشده باشد، ماندنى نیست، یک اصل دیگر این بود که تحمیل یک فکر، یک عقیده و یک نظم اجتماعى بر مردم، کار موفقى نیست؛ مخصوصا آنوقتیکه این فکر و عقیده، با دین مخالفت داشته باشد. نظامهاى مارکسیستى در اروپاى شرقى برخلاف میل مردم بر آنها تحمیل شد. با پول، با زور، با تانک و با دخالت قدرت خارجى، عقیدهاى و نظامى را بر مردم اروپاى شرقى تحمیل کردند و ۵۰سال این نظام را با مُنتهاى دقت و قدرت ظاهرى نگه داشتند؛ اما چون پایه، پایه سست و نامطمئنى بود نتوانست بماند، مثل سرنوشت همین شخصى که در این دو سه روز در رومانى مشاهده کردید! ۶۸/۱۰/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۳ ماه دسامبر سال ۱۹۹۸ م
🏳فوت آناتولی ریباکوف اوکراینی
🏳نویسنده رمان بچههای آربات
💠رهبرانقلاب
‼️الان اینها (ضد انقلاب داخلی) شروع به قصهنویسی و ترجمه کردهاند. بنده خدایی (سروژ استپانیان، ایرانی ارمنی تبار) کتابی به نام «بچههای آربات» ترجمه کرده، که این کتاب علیه نظام جمهوری اسلامی نیست؛ علیه استالین است؛ اما در توصیف استالین میشود دو گونه حرف زد: میشود گفت که «استالین با استفاده از زبان طلبگی، با مردم صاف و صریح حرف میزد و حرف خود را در دل مردم جا میکرد»؛ تا به امام راحل تعریض داشته باشد. میشود گفت که «استالین با استفاده از سابقه حضور دو، سهسالهاش در مدرسه الهیات فلانجا، بلد بود با مردم چگونه حرف بزند»؛ آن وقت این آقای مترجم، نوع اول را انتخاب میکند؛ یعنی اسم طلبگی را میآورد! در حالی که اصلاً طلبگی به معنای مصطلح رایج ما - که امام میگفت من یک طلبه هستم - در عرف آن الهیات مسیحی روسیهی قدیم اصلاً وجود ندارد. این تطبیق دادن با یک واقعیت در جامعهی ما، هزار تا حرف و یک بار عظیم معنا در آن هست، که این آدم جرأت نمیکند آن را بگوید؛ اما خیلی راحت زبان سادهی امام را - که این از خصوصیات امام بود - در یک عبارت کوتاه ترجمه شده بیاورد، تا کتاب علیه نظام جمهوری اسلامی بشود! اینها الان دارند این کارها را میکنند؛ من از این قبیل، متأسفانه زیاد میبینم. الان این کار باب شده است، نه از کمیته میترسد، و نه از دادسرایی که مخصوص همین چیزهاست؛ ترجمهیی میکند و هیچکس هم نمیفهمد که قضیه چیست. به نظرم، شما همین کتابهای خوبی که الان درمیآید، ترجمه کنید. ۷۰/۷/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini