🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۶۶ ش
🏳تبیین ولایت مطلقه فقیه
🏳بدنبال نامه امام خمینی به
🏳رئیس جمهور خامنهای/۸
💠رئیس جمهور خامنه ای
‼️ولایت فقیه، مثل روحی است در کالبد نظام بالاتر از این من بگویم: قانون اساسی در جمهوری اسلامی که ملاک و معیار و چهارچوب قوانین است، اعتبار به خاطر قبول و تایید ولی فقیه است. و الا خبرگان، از هر قشری، چه حقی دارند دور هم بنشینند، برای مردم مملکت و مردم جامعه قانون وضع کنند. اکثریت مردم چه حقی دارند که امضا کنند قانون اساسی را و برای همه مردم این قانون را لازم الاجرا بکنند آن کسی که حق دارد قانون اساسی را برای جامعه قرار دهد. او ولی فقیه است، او همان امام اسلامی است و دستگاهی است که حاکمیت الهی را از طریق وراثت پیغمبر و وراثت ائمه معصومین در اختیار دارد. این شان ولایت فقیه است در حقیقت ولایت و حاکمیت ولی فقیه، ولایت و حاکمیت فقه اسلامی است، ولایت و حاکمیت دین خداست، ولایت و حاکمیت ملاکها و ارزشهاست، نه ولایت و حاکمیت یک شخص یعنی خود ولی فقیه هم به عنوان یک شخص، موظف است که آنچه حکم ولی فقیه است، اطاعت کند و تبعیت کند. بر همه واجب الاتباع است این احکام، احکام ولی فقیه حتی بر خود ولی فقیه یک چنین گسترهی بسیار وسیع و عظیمی راء دامنه ی ولایت فقیه دار است که منتهی هم میشود به ولایت خدا، یعنی جون ریشه ولایت فقیه، ولایت الهی است، ولایت پیغمبر است و همان چیزی است که از پیغمبر با اوصیای معصومینش و از اوصیای معصومین به علمای امت فقهای امت، آن کسانی که دارای این شرایط هستند، منتقل شده. این معنای ولایت فقیه در جامعه اسلامی است! نماز جمعه ۶۶/۱۱/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۶۶ ش
🏳تبیین ولایت مطلقه فقیه
🏳بدنبال نامه امام خمینی به
🏳رئیس جمهور خامنهای/۹
💠رهبرانقلاب
‼️از اول انقلاب عدهای سعی میکنند ولایت مطلقه فقیه را به معنای حکومت مطلقه فردی معرفی کنند؛ این دروغ است. ولایت فقیه طبق قانون اساسی ما نافی مسؤولیتهای ارکان مسؤول کشور نیست. ولایت فقیه، جایگاه مهندسی نظام و حفظ جهت نظام و جلوگیری از انحراف است؛ این معنای اساسی ولایت فقیه است. ولایت فقیه، یک امر نمادین و تشریفاتی و نصیحت کننده نیست و نقش حاکمیت اجرایی در ارکان حکومت را ندارد؛ چون کشور مسؤولان اجرایی، قضایی و تقنینی دارد و همه باید بر اساس مسؤولیتِ خود کارشان را انجام دهند و پاسخگوی مسؤولیتهای خود باشند. نقش ولایت فقیه اینستکه در این مجموعه ی پیچیده و در هم تنیدهی تلاشهای گوناگون، نباید حرکت نظام، انحراف از هدفها و ارزشها باشد؛ پاسداری و دیده بانی حرکت کلی نظام به سمت هدفهای آرمانها، مهمترین و اساسی ترین نقش ولایت فقیه است. امام بزرگوار این نقش را از متن فقه سیاسی اسلام و از متن دین فهمید و استنباط کرد؛ همچنان که در طول تاریخ شیعه و تاریخ فقه شیعی به آن اذعان کردند! ۸۳/۳/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۶۶ ش
🏳تبیین ولایت مطلقه فقیه
🏳بدنبال نامه امام خمینی به
🏳رئیس جمهور خامنهای/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️بعضیها خیال میکنند که این «ولایت مطلقهی فقیه» که در قانون اساسی آمده، معنایش این است که رهبری مطلقالعنان است و هر کار که دلش بخواهد، میتواند بکند! معنای ولایت مطلقه این نیست. رهبری بایستی موبهمو قوانین را اجرا کند و به آنها احترام بگذارد. منتها در مواردی اگر مسؤولان و دستاندرکاران امور بخواهند قانونی را که معتبر است موبهمو عمل کنند، دچار مشکل میشوند. قانون بشری همینطور است. قانون اساسی راه چارهای را باز کرده و گفته آنجایی که مسؤولان امور در اجرای فلان قانون مالیاتی یا سیاست خارجی، بازرگانی، صنعتی و دانشگاهی دچار مضیقه میشوند و هیچکار نمیتوانند بکنند - مجلس هم اینطور نیست که امروز شما چیزی را ببرید و فردا تصویب کنند و به شما جواب دهند - رهبری مرجع است. زمان امام هم همینطور بود. بنده خودم آنوقت رئیس جمهور بودم و جایی که مضیقههایی داشتیم، به امام نامه مینوشتیم و ایشان اجازه میدادند. بعد از امام، دولت قبلی و دولت فعلی گاهی راجع به مسائل گوناگون نامه مینویسند که در اینجا مضیقه وجود دارد، شما اجازه بدهید که این بخش از قانون نقض شود. رهبری بررسی و دقّت میکند و اگر احساس کرد که بناگزیر باید اینکار را بکند، آن را انجام میدهد. جاهایی هم که بهصورت معضل مهمّ کشوری است، به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع میشود. این معنای ولایت مطلقه است، والّا رهبر، رئیس جمهور، وزرا و نمایندگان، همه در مقابل قانون تسلیمند و باید تسلیم باشند. ۸۲/۹/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
جهادتبیینی
🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۶۶ ش 🏳تبیین ولایت مطلقه فقیه 🏳بدنبال نامه امام خمینی به 🏳رئیس جمهور خامنهای/۱ 💠اما
🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۶۶ ش
🏳تبیین ولایت مطلقه فقیه
🏳بدنبال نامه امام خمینی به
🏳ریاست محترم جمهوری
🏳حجت الاسلام خامنهای
📲۱۰ پست درکانال قرارگرفت!
⚠️توجه؛
‼️مطالعه مطالب از تصویر پیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۸ژانویه۱۶۴۲
🏳اعدام گالیله
💠رهبرانقلاب
‼️شما بدانید این حرفی که «تمدّن و تدیّن با هم تطبیق نمیکنند» جزو آن حرفهایی است که خیلی کهنه و قدیمی است. زمانی اروپاییها با دینی مسیحیتِ تحریف شده کلیسای قرون وسطی که داشتند با نشانههای تمدّن مواجه شدند؛ بدیهی است که آن تدیّن، اصلاً با آن تمدّن تطبیق نمیکرد. آن تدیّن، تدیّنی بود که اگر کسی «گالیله» میشد، حتماً باید سوزانده شود! اصلاً بحث تضاد تمدّن با تدین مربوط به آن دوره است، آن هم مربوط به اروپا؛ منتها همچنانکه اروپاییها همه چیز خودشان را عمداً به کشورهای تحت سلطه استعماری منتقل میکردند، این فکر را هم بتدریج با شیوههای خیلی موذیانه، به داخل جامعه ما منتقل کردند که آن هم مربوط به ۵۰سال قبل است و گاهی تا این زمانها در گوشه کنار کسانی مطرح میکنند، والّا این حرف، حرفِ امروز نیست. ۷۶/۱۱/۱۴
‼️روزی که غرب در دوره رنسانس، علم و سیاست و روش زندگی را از دین جدا کرد، میخواستند به جای بهشتی که ادیان به انسانها وعده میدهند، در دنیا برایشان بهشت بسازند. این بهشت، امروز به جهنم تبدیل شده؛ خودشان هم این را میگویند. یک روز اینها با دین مخالفت کردند. البته دینی که روشنفکرىِ اروپا با آن مخالفت کرد، لایق زندگی بشری نبود؛ دین پُر از خرافات بود؛ همان دینی که گالیله را به اعدام محکوم میکند و یکی دیگر را زیر شکنجه میکُشد؛ به خاطر این که یک کشف علمی کرده! دین مسیحیتِ تحریف شده است، نه مسیحیت واقعی. ایرادی به جدا شدن از آن دین نیست؛ ایراد به جدا کردن معنویت و اخلاق از علم و سیاست و نظام زندگی و روابط فردی و اجتماعی است. ٨۴/۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۸ ماه ژانویه سال ۱۹۴۱ م
🏴فوت لرد و ژنرال انگلیسی
🏴موسس جنبش پیش آهنگی
🏴درهند،بالکان،ایران،آفریقاو...
🏴عاملنفوذفرهنگی، رابرتبادن
💠رهبرانقلاب
‼️بعضیها اصرار دارند برای تشکلهای دانش آموزی این نام و نشانههای دوران طاغوت را بکار ببرند؛ من این را نمیفهمم معنایش را که حتماً باید بگوییم «پیشآهنگی» خب پیشآهنگی یک اصطلاحِ مال دوران طاغوت است؛ چه لزومی دارد؟ این تعبیرات و این الفاظ، هرکدام پشت سر خودشان یک بار معنایی دارند. جزو بزرگترین کارهای جمهوری اسلامی، جعل اصطلاحاتی بود با بارهای معنایی، مثلاً فرض کنید استکبار، مستضعفین، نظام سلطه؛ اینجور تعابیر چیزهایی است که ملّتهای دیگر، نخبگان سیاسی و فعّال و مبارزاتی ملّتهای دیگر از ما قاپیدند آنها را. تعابیر طاغوتی چه لزومی دارد؟ ما بسیج دانشآموزی داریم، گروههای پیشتاز دانشآموزی، جامعهی اسلامی دانشآموزی، انجمنهای اسلامی دانشآموزی؛ این تعبیرات، تعبیراتی است مال جمهوری اسلامی. چه لزومی دارد ما حتماً دنبال تعبیرات قدیمی برویم؟ ۹۵/۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۷۹ ش
🏳رحلت عالم برجسته لبنانی
🏳رئیسمجلساعلایشیعیانلبنان
🏳حجةالاسلام محمدمهدی شمسالدین
💠رهبرانقلاب
‼️با تأسف و تأثر اطلاع یافتیم که عالم برجستهی لبنانی و رئیس مجلس اعلای شیعیان در لبنان حجت الاسلام و المسلمین علامه شیخ محمد مهدی شمسالدین دار فانی را وداع گفته و به لقاءالله پیوسته است. فقدان این عالم پرتلاش و خدوم برای ملت لبنان و بخصوص مسلمانان و شیعیان آن کشور یک ضایعه است. خدمات ایشان در مقاطع گوناگون در عرصه دین و فرهنگ و سیاست در تاریخ آن کشور ثبت خواهد شد. بیشک با درگذشت این روحانی خدوم کشور لبنان یکی از چهرههای برجستهی خود و جمهوری اسلامی ایران یکی از دوستان و مدافعان صمیمی خود را از دست داده است. اینجانب رحلت این عالم محترم را به خانواده گرامی ایشان بخصوص پدر بزرگوار و فرزندان مکرم و برادران آن مرحوم و نیز به جامعهی شیعیان و علمای محترم لبنان و اعضای مجلس اعلای شیعیان و همهی ملت لبنان تسلیت میگویم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم. ۷۹/۱۰/۲۲
📸از راست حضرات آیات: تسخیری، شمس الدین، خامنه ای، فضلالله
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۳ دی ماه سال ۱۳۸۶ شمسی
🏳رحلت علامه سیدجعفرشهیدی
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت علّامهی بزرگوار مرحوم آقای دکتر سید جعفر شهیدی رحمت الله علیه را به خاندان گرامی و بازماندگان و به شاگردان و ارادتمندان ایشان و به جامعهی علمی و دانشگاهی کشور تسلیت میگویم. ایشان ادیبی فرزانه و مورخی ژرفنگر و انسانی والا و با کرامت و در شمار مفاخر علمی این زمان بودند و آثار قلمی با ارزش و ماندگاری از خود به جای گذاشتند. خداوند متعال این مرد مؤمن صادق را مشمول رحمت واسعهی خود گرداند و با اجداد طاهرینش محشور فرماید. ۸۶/۱۰/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۳ دی ماه سال ۱۳۸۶
🏳رحلت آیةالله مجتهدی
💠رهبرانقلاب
‼️ارتحال عالم ربّانی و معلم اخلاق مرحوم حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی رحمت الله علیه را به علمای اعلام و روحانیّت معظّم تهران و به شاگردان و تربیتشدگان و ارادتمندان این شخصیت روحانی باارزش و خدمتگزار و بخصوص به خانواده محترم و بازماندگان ایشان تسلیت میگویم. عمر بابرکت این عالم عامل، منشأ خدمات دینی ارزندهای بود که برجستهترین آن تأسیس و ادارهی شایستهی مدرسهای است که در طول دهها سال، محلّ پرورش علما و فضلای فراوان بوده و هماکنون تعدادی از تربیتشدگان در آن، در شمار فضلای برجسته و عالمان و مجتهدان بزرگوارند. علم و تقوا و تلاش متعهّدانه در تربیت طلاب علوم دینی سه عنصر شاخص در شخصیّت این روحانی عالیقدر بود و برکات فراوانی را برای حوزههای علمیّه به بار آورد. حقّ عظیم ایشان بر حوزهی علمیّهی تهران فراموشنشدنی است. رحمه الله رحمت واسعه و حشره مع محمد و آله الطاهرین. ۱۳۸۶/۱۰/۲۴
‼مدرسه ایشان را پیش از انقلاب میشناختم و آوازه این مدرسه را شنیده بودم. ایشان همت کردند و در تهران یک حوزه علمیه واقعی و جدی تشکیل دادند؛ این چیز خیلی کمیاب و کم نظیری بوده است. عشق و علاقه ایشان به این تلاش مخلصانه که انجام دادند، کمک الهی را جلب کرد و ایشان توانستند این کار را انجام دهند. این مدرسه بحمدالله برکاتی هم داشته است. از سالهای متمادی فضلای برجسته و علمای محترمی از همین کانون بنا شده بر عشق و همت و اخلاص بیرون آمده اند و در نقاط مختلف مشغول انجام وظیفه اند؛ این را باید قدر بدانیم. ۸۳/۳/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۷۶
🏳درگذشت مترجم متبحر
🏳ادیب و شاعر نامی، محمدقاضی
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم محمد قاضی، مترجم معروف، هستند، بگویم که من شاید چهل سال پیش یا بیشتر، اولین ترجمه را از مرحوم محمد قاضی خواندم که گمان میکنم ترجمهی کتاب «مهاتما گاندی» نوشتهی رومن رولان بود. هم کتاب، کتاب بسیار ممتازی است، هم ترجمهی محمد قاضی حقاً ترجمهی برجسته و ممتازی است. البته چند سال بعد هم ترجمهی دیگر ایشان را از یک اثر بسیار مهم دیگری از رومن رولان خواندم که «جانِ شیفته» - است به نظرم سه، چهار جلد است - با نثر بسیار فاخر و حقیقتاً مرصع و مزین. البته من از جهت اینکه ترجمه چقدر با اصل مطابق است، اظهار نظری نمیتوانم بکنم؛ کسانی که زبان اصل را میدانند، آنها باید اظهار نظر کنند، لیکن از نظر زبان و نثر، حقاً یک چیز برجستهای است. ما با آثار مترجمین و نویسندگان فارسی آشنا هستیم و تقویم و ارزیابی این آثار، فی الجمله در ذهن هست. با این محاسبه، به نظر من ترجمهی مرحوم قاضی ترجمهی برجستهای است. من البته خود ایشان را هم یک بار دیدم؛ در اواخر دوران ریاست جمهوری در شیراز در کنگرهی حافظ با ایشان ملاقات کردم - ایشان را معرفی کردند - حنجرهی ایشان مشکلی پیدا کرده بود، با میکروفون صحبت میکرد؛ چند جملهای با ایشان صحبت کردیم. ۸۸/۲/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ دی سال ۱۲۸۵ ش
🏳تاسیس عدالت خانه
🏳با دستور مظفر الدین شاه
🏳درپی نهضت ملی مشروطه
🏳به رهبری علما و مراجع
💠رهبرانقلاب
‼️به مشروطه افتخار بکنید و مشروطه را جزو نقاط عطف تاریخ ایران بدانید؛ اما حقیقت آنچه در خارج واقع شد، این است. حالا ما ببینیم نهضت علما چه بود. به نظر من روی آن خیلی کار نشده و یکی از نقاطی که حتماً باید رویش تکیه بشود، این است؛ اینکه نهضت علما چه بود؟ نکتهی اول این است که شعار علما، «عدالتخواهی» بود. به طور مشخص آنچه که میخواستند، «عدالتخانه» بود. درست است؟ این، یک توقع اخلاقی نبود؛ چون خواست عدالت چیزی نبود که این همه سر و صدا بخواهد. این جنجالی که به وجود آمد و آن تحصنها، آن ایستادگیها و بعد مقابلههایی که با دستگاه استبداد شد و فداکاریهایی که انجام گرفت، فقط یک درخواست اخلاقی محض نبود، بلکه آنها چیز دیگری را که فراتر از یک درخواست اخلاقی بود، میخواستند. نکتهی دوم اینکه آن عدالتی که اینها میخواستند، دقیقاً و مستقیماً عدالت در زمینهی مسائل حکومتی بود؛ چون مخاطب اینها حکومت بود. میدانید قضایا از عملکرد حاکم تهران شروع شد؛ آن جنجال در مسجد سید عزیزالله و مسجد جامع ظاهراً. البته همهی اینها زمینههای تاریخی دارد و معلوم است؛ اما این غده اینجا بود که سر باز کرد و منفجر شد. بنابراین، مخاطب این عدالتخواهی، حکومت و دولت بود و آحاد مردم - تجار، بقیهی کسانی که ظلم میکنند در خلال جامعه - نبودند؛ بلکه محور و مرکز اصلی، حکومت بود. ۸۵/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ دی ماه سال ۱۳۸۲ شمسی
🏴تحصناصلاحطبانمجلسششم
🏴درپی عدم احراز صلاحیت آنان
🏴براینامزدیانتخاباتمجلسهفتم
💠رهبرانقلاب
‼️مبادا کسانی در مجلس باشند که آنتن گیرنده آنها به سمت فرستنده آمریکا باشد، هر چه از آنجا میاید، بگیرند و در داخل به زبان دیگری منتشر و منعکس کنند، همه نگرانی من از این است! ۷۵/۱/۲۸
‼️اگر مجلس مرعوب آمریکا باشد، دنبال حاکمیّت جریان اشرافیگری باشد، ریلگذاری او در این جهتها خواهد بود؛ کشور را بدبخت خواهند کرد! ۹۴/۱۱/۲۸
‼️اگر بخشهای اصلىِ هویت واقعی جمهوری اسلامی از دست برود و ضعیف شود، ساخت ظاهرىِ جمهوری اسلامی خیلی اثری نمیبخشد و پسوند کلمه «اسلامی» بعد از مجلس شورای اسلامی؛ دولت جمهوری اسلامی و دیگر نهادها به تنهائی کاری صورت نمیدهد. اصل قضیه این است که مراقب باشیم آن روح، آن سیرت از دست نرود! ۸۷/۹/۲۴
⚠️توجه؛
🏳جهت مطالعه بیشتر به کتب ۴۰تدبیر، نقش رهبری در مدیریت بحرانها و خیانت در لباس خدمت رجوع کنید!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۵۸ ش
🏳انتصابحجةالاسلامخامنهای
🏳به امامت نماز جمعه تهران/۱
💠امام خمینی
‼️خدمت جناب مستطاب سیدالأعلام، حجت الاسلام آقای حاج سید علی خامنهای دامت افاضاته، چون حضور جناب مستطاب حجتالاسلام و المسلمین آقای منتظری ـ دامت افاضاته ـ در حوزۀ مقدسۀ قم لازم بود و ایشان انصراف خودشان را از امامت جمعۀ تهران اعلام نمودند، جنابعالی که بحمداللّه به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید به امامت جمعۀ تهران منصوب میباشید. از خداوند متعال، توفیق جنابعالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم. ۵۸/۱۰/۲۴
💠رهبرانقلاب
‼️از اوّلی که نماز جمعه بهوجود آمد و این نماز در همهی شهرستانهای کشور و بخصوص در تهران مردم را در مسائل گوناگون متحد کرد و دشمنان دیدند که تا مسألهای در کشور بوجود آید، همه منتظر روز جمعهاند که ببینند در منبر نماز جمعه، درباره این مسأله، چه موضعگیری میشود و بعد، همان موضعگیری فضای عمومی کشور میشود. من به دقت مبارزات شدید تبلیغاتی دشمنان را که درسالهای ۵۸، ۵۹ و ۶۰ درباره نماز جمعه میگفتند رصد میکردیم ما هم آنها را در نماز جمعه ذکر میکردیم و رشتههای آنها را پنبه میکردیم! ۷۲/۶/۲۸
‼️من برای رفتن به نماز جمعه، شاید به طور متوسط سه ساعت مطالعه میکنم و همیشه هم ناراضیم؛ به خاطر اینکه واقعاً سه ساعت وقت کمی است. واقعاً جا دارد که یک خطبهی روز جمعه، ۸ساعت مطالعه پشت سر خودش داشته باشد. اگر ما بتوانیم این مهم را تأمین کنیم، آنوقت یک کلاس عمومی سراسری برای عامهی مردم خواهیم داشت و این چیزی است که قطعاً انقلاب را پیش خواهد برد! ۶۸/۴/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۵۸ ش
🏳انتصابحجةالاسلامخامنهای
🏳به امامت نماز جمعه تهران/۲
💠گزیده اولین خطبه نماز جمعه
💠توسط حجةالاسلام خامنهای:
‼️ربّنا و صلّ علی حبیبک و نجیبک و خیرتک فی خلقک، حافظ سرّک و مبلّغ رسالاتک، بشیر رحمتک و نذیر نقمتک، سیّدنا و نبیّنا ابیالقاسم محمد و علی اله الأطیبین الأطهرین المنتجبین الهداه المهدیین المعصومین المکرّمین سیّما بقیهالله فی الارضین. و صلّ علی جمیع الانبیاء و المرسلین و صلّ علی جمیع الشهداء و الصالحین و صلّ علی ائمه المؤمنین و امناء المسلمین و حماه المستضعفین سیّما امامنا و ولی امرنا فی هذا العصر الامام الخمینی.
اوّلین سخنی که در این اوّلین دیدار، با این جمعیت عظیم و انبوه باید گفته شود، اظهار سپاسگزاری از خدای بزرگ است، خدای قادر متعال، خدای الفتدهندهی دلها، خدای نیرودهنده و تواندهندهی به جمعیتها، خدای کوبندهی مستکبران و رفعتبخشندهی به مستضعفان. خدا را بر این لطف عظیمی که بر ملت ایران مبذول داشت، باید همه با همهی وجودمان سپاس بگذاریم. آنچه پیش آمده است و آنچه ما در تکتک حوادث زندگی خود، در این روزگار مشاهده میکنیم و آنچه این جمعیت عظیم و انبوه، این اجتماع، با این جهتگیری واحد، با این وضعیت زمانی و مکانی به ما میآموزد، ما را به سپاس هر چه بیشتر و جدیتر از خدای بزرگ دعوت میکند. ۵۸/۱۰/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۵۸
🏳انتصابحجةالاسلامخامنهای
🏳به امامت نماز جمعه تهران/۳
💠اولین خطبه نمازجمعه
💠حجةالاسلام خامنهای
‼️سپاس از امام امت، از اینکه امام جماعت این جمع عظیم را آن کسی قرار داده است که به ضعف و عجز خود معترف است. «اللهم ان هذا مقام اولیائک و احبائک» این مسند اولیای بزرگ خداست؛ این مسند صالحان است. این مسند عالم بزرگ و راحل عظیمی است که ملت ایران هنوز داغ فقدان او را در دل میپروراند، این مسند مرحوم آیتالله طالقانی است؛ آن انسان زجرکشیده و پایمردی که در آخرین نفسهایش هم، راه دیرین خود را گم نکرد، از مجاهدت دست نکشید؛ این مسند فقیهی همچون حضرت آیةالله منتظری، استاد بزرگوار ما و استاد بزرگوار حوزه علمیه است. لکن اکنون چنین شده است که حوزه علمیه فرزند برومندی را که در آغوش خود پروریده بود اکنون برای استادی، برای مسند تدریس و تربیت استادان بزرگ به خود دعوت میکند. آیتالله منتظری، این فقیهِ امیدِ آینده ملت ایران به حوزه قم برمیگردد تا فقیه بسازد، تا تربیت کند، تا انسانهای عالیقدری که باید همچون رگههای حیات در همه شریانهای این ملت در طول تاریخ جریان داشته باشند، به این جامعه محتاج، تحویل بدهد. ایشان میروند و حوزه قم را برای اینکه ارمغانهایش یکی پس از دیگری به این ملت، به اینجامعه، به این تاریخ تقدیم بشود، بعنوان مسند تدریس خود برمیگزینند. پروردگارا! بزرگان ما، پیشوایان ما، آنهایی که در میدانهای علم و عمل تجربههای شیرینِ فراموشنشدنی را به این ملت نشان دادهاند، آنها را برای این ملت و برای این تاریخ نگاه دار! ۵۸/۱۰/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۵۸ ش
🏳انتصابحجةالاسلامخامنهای
🏳به امامت نماز جمعه تهران/۴
💠اولین خطبه نماز جمعه
💠حجةالاسلام خامنهای
‼همانطورکه استادعزیزم (منتظری) اشاره کردند، نماز جمعه یک واجب سمبلیک، اولا نماز است؛ یعنی ذکرخداست؛ جهتدهندهی به زندگی اجتماع و فرد است. در نماز جمعه آنچه از همه چیز مهمتر است اجتماع مردم در جهت تقواست، یعنی تقوا و عبادت در خلوت اثر مطلوب خود را نمیبخشد. این جامعه است که باید در این جهت حرکت کند. این نماز است که در اجتماعی با این عظمت و تا آنجا که گسترش پیدا میکند، در سطحی عظیمتر باید بسوی خدا حرکت کند و مردم با هم اعتصام به خدا و به یاد خدا بکنند، اولاً نماز است و ذکر خداست. ثانیاً سلاح است، حالت جنگیدن با دشمن خدا و با شیطانهاست. امام جمعه که رمز نماز جمعه است باید به سلاحی تکیه کند و اساسیترین و لازمترین و اصلیترین مسائل را در اجتماعی بزرگ از زبانی ایمن و مورد اطمینان با مردم در میان بگذارد. و باید بر سلاح تکیه کند، یعنی جامعهی اسلامی در مقابل دشمنان خدا به سلاح تکیه میکند، به قدرت خود تکیه میکند، به اجتماع عظیمی که میتواند همه توطئههای دشمنان را خنثی بکند تکیه میکند. پس نماز است و ذکر خدا از یک سو، و سلاح و اقتدار است و اظهار قدرتمندی است و در میان و موجها و گردابها خود را درافکندن است از سوی دیگر. یعنی یک ملت با یاد خدا مبارزه میکند؛ با یاد خدا به گوشهای نمیخزد، با یاد خدا در محراب میایستد. محراب یعنی محل حرب، یعنی محل جنگیدن، با که؟ با دشمنان راه الله، با دشمنان مکاتب توحیدی، با دشمنان انسان و انسانیت! ۵۸/۱۰/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ دی ماه سال ۱۳۵۸ ش
🏳انتصابحجةالاسلامخامنهای
🏳به امامت نماز جمعه تهران/۵
💠گزیده اولین خطبه نماز جمعه
💠توسط حجةالاسلام خامنهای:
‼️به مناسبت نزدیکی دلها در این روزهای بسیار حساس و سرنوشتساز این توصیهی برادرانه را بکنم، بعد از آنی که بزرگان ما، رهبران ما، رهبر عزیز و عالیقدر ما بارها گفتهاند، ممکن است سخن من تکراری و زائد به نظر بیاید، اما من تکلیف شرعی و وظیفهی خودم میدانم که بگویم. برادران و خواهران عزیز! مخصوصاً برادران و خواهران جوان! سعی کنید از تفرقههای تازه جلوگیری کنید، سعی کنید بر مشترکات اصولی، همه گرد بیایید، سعی کنید دلها به هم نزدیک شود، سعی کنید دلها بیش از این از هم جدا نشود. اِی کسانی که سررشتهی دلهای گروهی از مردم در دست شماست، اِی کسانی که گروهی از مردم از شما درس میگیرند و یاد میگیرند، برای خاطر خدا به هم نزدیک بشوید، برای خاطر خدا خودخواهیها را کنار بگذارید، برای خاطر خدا بر روی اختلاف سلیقهها اینهمه تکیه نکنید. اختلاف در اصول باید نباشد، اگر اصول، یکی است اختلاف سلیقهها قابل تحمل است. امروز روزی نیست که مردمِ ما، هر چه بیشتر در میانهی خود، در داخلهی خود براساس مسائل گوناگون، براساس مسائل غیراصولی باز با یکدیگر اختلاف کنند. پروردگارا! دلهای ما را به هم نزدیکتر بگردان. پروردگارا! ما را در خط امام، در خط اسلام، در خط اتحاد و اتفاق، هر چه بیشتر پایدار بگردان! ۵۸/۱۰/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ دی ماه سال ۱۳۶۷ شمسی
🏳دستورامامبرتدوینتاریخانقلاب
🏳بهحجةالاسلام سیدحمیدروحانی/۱
💠امام خمینی
‼️حجت الاسلام آقای سید حمید روحانی (زیارتی) دامت افاضاته با تشکر از زحمات جنابعالی در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و تلاش قابل تقدیرتان در تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، امیدوارم بتوانید با دقت، تاریخ حماسهآفرین و پر حادثۀ انقلاب اسلامی بینظیر مردم قهرمان ایران را بدان گونه که هست ثبت نمایید. شما به عنوان یک مورخ باید توجه داشته باشید که عهدهدار چه کارِ عظیمی شدهاید. اکثر مورخین، تاریخ را آنگونه که مایلند و یا بدان گونه که دستور گرفتهاند مینویسند، نه آنگونه که اتفاق افتاده است. از اول میدانند که کتابشان بنا است به چه نتیجهای برسد و در آخر به همان نتیجه هم میرسند. از شما میخواهم هر چه میتوانید سعی و تلاش نمایید تا هدف قیام مردم را مشخص نمایید، چرا که همیشه مورخین اهداف انقلابها را در مسلخ اغراض خود و یا اربابانشان ذبح میکنند. امروز همچون همیشۀ تاریخ انقلابها، عدهای به نوشتن تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی ایران مشغولند که سر در آخور غرب و شرق دارند. تاریخ جهان پر است از تحسین و دشنام عدهای خاص، له و یا علیه عدهای دیگر و یا واقعهای در خور بحث. اگر شما میتوانستید تاریخ را مستند به صدا و فیلم حاوی مطالب گوناگون انقلاب از زبان تودههای مردم رنجدیده کنید، کاری خوب و شایسته در تاریخ ایران نمودهاید. باید پایههای تاریخ انقلاب اسلامی ما چون خود انقلاب بر دوش پابرهنگان مغضوب قدرتها و ابرقدرتها باشد. ۶۷/۱۰/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ دی ماه سال۱۳۶۷ شمسی
🏳دستورامامبرتدوینتاریخانقلاب
🏳بهحجةالاسلام سیدحمیدروحانی/۲
💠امام خمینی
‼️شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپسگرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایهداری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام امریکایی کردند. شما باید نشان دهید که در جمود حوزههای علمیه آن زمان که هر حرکتی را متهم به حرکت مارکسیستی و یاحرکت انگلیسی میکردند، تنی چند از عالمان دین باور دست در دست مردم کوچه و بازار، مردم فقیر و زجر کشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون زدند و از آن پیروز بیرون آمدند. شما باید به روشنی ترسیم کنید که درسال۴۱، سال شروع انقلاب اسلامی و مبارزۀ روحانیت اصیل در مرگآباد تحجر و تقدسمآبی چه ظلمها بر عدهای روحانی پاکباخته رفت، چه نالههای دردمندانه کردند، چه خون دلها خوردند، متهم به جاسوسی و بیدینی شدند ولی با توکل بر خدای بزرگ کمر همت را بستند و از تهمت و ناسزا نهراسیدند و خود را به توفان بلا زدند و درجنگ نابرابر ایمان و کفر، علم و خرافه، روشنفکری و تحجرگرایی، سرافراز ولی غرقه به خون یاران و رفیقان خویش پیروز شدند. حرف بسیارست و من حال نوشتن بیش از این را ندارم. خداوند به شما که مورد علاقه من هستید و خود از ستم کشیدههای این انقلابید، توفیق بندگی دهد تا بتوانید با در نظر گرفتن او ـ جل و علا ـ واقعیتها را برای نسل آینده ثبت کنید. من به شما دعا میکنم و از واحدفرهنگی بنیادشهید تشکرمیکنم که به شما کمک میکند تا انشاءالله بتوانید کارتان را به پایان برسانید. والسلام. ۶۷/۱۰/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ دی ماه سال ۱۳۶۷ شمسی
🏳دستورامامبرتدوینتاریخانقلاب
🏳بهحجةالاسلام سیدحمیدروحانی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️تاریخ کشور رابخوانید چراکه از راههای فریب جوانان تحریف تاریخ است و متاسفانه اینکار به وفور انجام میگیرد! ۸۰/۸/۲۰
‼️واقعاً روزبهروزِ تاریخ انقلاب ما عبرت است؛ روزبهروزِ این سالهای پرتحرک و پرتلاش که انقلاب اسلامی در ایران شروع شد، میتواند به صورت یک تابلوئی، در مقابل چشم ملتها قرار بگیرد و مایهی عبرت باشد! ۹۰/۱۱/۲۱
‼️نباید اجازه داد که این خاطرههای پرشکوه، این حوادث بینظیر تاریخ انقلاب، در ذهنها کمرنگ شود. نسل جوان ما باید این خاطرهها را درست بشناسد، بتواند آنها را تحلیل کند و آنها را چراغ راه آینده و هدف بلند خود قرار بدهد! ۸۸/۱۱/۶
‼️باید تاریخ انقلاب را کسانی بنویسند. البته تاریخ انقلاب اسلامی ایران هم فقط تاریخ پیروزی انقلاب نیست بلکه تاریخ شروع نهضت است. حقیقتاً مردم ما از قضایای طولانی این نهضتی که از روز شروع تا روز پیروزی، پانزده، شانزده سال طول کشید، به تفصیل مطّلع نیستند. از قضایای بعد از پیروزی هم، گاهی به وسیلهی بعضی افراد، مختصر سخنی گفته میشود؛ اما به طور کامل و جامع و ریز، بخصوص با شکلهای هنری و ماندگار و نافذ، ثبت نشده، یا خیلی کم ثبت شده است. من از کسانی که توانایی این قبیل کارها را، بخصوص در زمینههای هنری دارند، واقعاً انتظار دارم. باید تاریخ انقلاب را ثبت کنند! ۷۵/۱۱/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ جمادی الثانی سال ۶۴ق
🏴درگذشت حضرت امالبنین
🏳روزگرامیداشت مادرانشهدا/۱
💠رهبرانقلاب
‼️معروف است که مادر اباألفضل یعنی امالبنین - مادر پسران چهار برادرند، اباالفضل است و سه برادر کوچک تر از خودش - بعد از آنکه چهار پسر را یکجا از دست داد - قربان شهامت این زن! قربان بزرگواری این زن - خیال میکنید بنا کرد شيون و ناله کردن، بنا کرد دشمن را بر خود جری کردن، ابدا! گریه میکرد اما گریه او خون از در و دیوار میباراند. دست بچه کوچک اباالفضل را که عبیدالله بن العبّاس است میگرفت و میآورد در قبرستان بقيع ـ حالا قبرستان بقیع کجا، کربلا کجا؛ بچه هایش در کربلا افتادند و دفن شدند، اما او دنبال یک شعار تبلیغاتی است، کاری ندارد که کجا افتادند چهار صورت قبر درست میکرد، مینشست بالای سر اینها، بعد بنا میکرد حرف زدن؛ ببینید شعرهایی که میخواند چه بود: میگفت ای کسی که دیدى عبّاس مرا، اباالفضل مرا که در روز عاشورا در مقابل لشکریان دشمن و انبوه دشمنان شمشیر در دست داشت و حمله میکرد، یک خبری من شنیدهام، نمیدانم که آیا این خبر راست است یا نه ـ مادر دارد میگويد نمیدانم این خبر درست است یا درست نیست؛ من شنیدم که در روز عاشورا بر سرفرزندم اباالفضل عمودی از آهن نواختند. تعجّب میکنم از شجاعت فرزندم که چطور ممکن است او اجازه بدهد به دشمنش که عمودی از آهن را بر سر او بزنند. پس احتمال دیگری ميدهم "لوكان سیفک في يدیک لما دنی منک احد"؛ پسرم! يقينا اگرشمشير در دست داشتی کسی جرئت نمیکرد به تو نزدیک شود، پس اینکه بر سر عمود آهن زدهاند معلوم است قبلا دستهایت را قطع کردهاند! ۵۲/۱۱/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ جمادی الثانی سال ۶۴ق
🏴درگذشت حضرت امالبنین
🏳روزگرامیداشت مادرانشهدا/۲
💠رهبرانقلاب
‼️نقش زنان و مادران و همسران شهدا، که مباشر در میدان جنگ بودند و کارهای پشتیبانی و بعضا نظامی میکردند، یک نقش فوق العاده بود؛ همین نوشته خانم حسینی "دا" این را نشان میدهد. اینها یک مجموعه کاری است که واقعا با هیچ معیاری، قابل اندازهگیری نیست. مادر، مادر شهید، مادر دو شهید، سه شهید، چهار شهید؛ شوخی نیست؛ اینها به زبان آسان میآید. بچهی انسان سرما میخورد، دو تا سرفه میکند، چقدر نگران میشویم؟ یک بچهی انسان برود کشته بشود، دومی برود کشته بشود، سومی برود کشته بشود؛ شوخی است؟ و این مادر با همان احساسات مادرانهی سالم و جوشان، آنچنان نقشی ایفاء کند که صد تا مادر دیگر تشویق بشوند بچههاشان را بفرستند میدان جنگ. اگر این مادرها آنوقتیکه جنازهی بچههاشان میآمد یا حتّی نمیآمد، آه و ناله میکردند، گله میکردند، یقه چاک میزدند، اعتراض به امام و اعتراض به جنگ میکردند، مطمئناً جنگ در همان سالهای اول و در همان مراحل اول زمینگیر میشد. نقش مادران شهدا این است! ۹۰/۱۰/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دی ماه سال ۱۳۷۶شمسی
🏳فوت موسس انجمن حجتیه
🏳شیخ محمود تولایی(حلبی)/۱
💠امام خمینی
‼️حواستان راجمع کنید نکند یکمرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیهایها همه چیزتان را نابود کردهاند! صحیفه ۲۱/۶۱۳
‼️بعضی از روحانی نماها که قبل انقلاب دین را از سیاست جدا میدانستند و سر به آستانه دربار میساییدند، یکمرتبه متدین شده و به روحانیونی که برای اسلام زجر و زندان کشیدند تهمت وهابیت زدند. دیروز مقدس نماهای بیشعور میگفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام، امروز میگویند مسئولین نظام کمونیستند! تادیروز مشروب فروشی و فساد و حکومت ظالمان برای ظهور حضرت راهگشا میدانستند، امروز از اگر گوشهای خلاف شرعی رخ دهد، وا اسلاما سرمیدهند! دیروز حجتیهایها مبارزه را حرام کرده بودند و تلاش نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابیتر از انقلابیون شدهاند! ۶۷/۱۲/۳
‼️بعضی میگویند که هر علمی قبل ظهور بلند بشود برخلاف انتظار فرج است. اینها نمیفهمند چی دارند میگویند. اینها تزریق کردند بهشان که این حرفها را بزنند. نمیدانند دارند چیچی میگویند. حکومت نبودن، یعنی اینکه همۀ مردم به جان هم بریزند، بکشند هم را، بزنند هم را، از بین ببرند، برخلاف نص آیات الهی رفتار بکنند. ما اگر فرض میکردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار میزدیم؛ برای اینکه خلاف قرآن و عقل است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. اینگونه روایت قابل عمل نیست. این نفهمها نمیدانند چی میگویند!۶۷/۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دی ماه سال ۱۳۷۶شمسی
🏳فوت موسس انجمن حجتیه
🏳شیخ محمود تولایی(حلبی)/۲
💠استاد سید علی خامنهای:
‼️انجمن حجتیه قبل از انقلاب با انقلاب نبود بعضیشان کار ضد انقلابی هم میکردند، بعضی فقط با انقلاب نبودند ضد انقلابی هم نبودند، بعد انقلاب شد بسیاری از کسانی که با انقلاب نبودند بعد انقلاب پیوستند به انقلاب، حتی بسیاری کسانی که در آنوقت یک حرکات منافی با انقلاب هم میکردند پیوستند به انقلاب و درجاهای مختلف مشاغلی گرفتند اما آن کسانی که در گذشته جزو انجمن حجتیه بودند اما الآن جزو انجمن نیستند و دلبسته انقلابند، من میگویم اینها خوبند و مثل بقیه مردم از آنها استفاده میکنیم اما آنکسیکه جزو انجمن است، با انقلاب میانه ای ندارد، به امام اعتقادی ندارد، ارادتی ندارد و تقلید از دیگران میکند، میخواهم سر به تنش نباشد، چه انجمن حجتیه باشد چه غیر از آن! ۶۴/۱۲/۱۴
‼️یادتان هست در زمان اختناق عده ای میگفتند چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر عدل و داد خواهد کرد، پس شما بیخود زحمت نكشید، بناست او کارها را درست کند، تا آقا نیاید، فایده ای ندارد. اما عده ای دیگر میگفتند: امام زمان البته تشریف میآورند و حكومت جهانی عدل اسلامی را تشكیل میدهند؛ اما این به آن معنا نیست که تا قبل از ظهور او در فكر تشكیل حكومت عدل اسلامی در یک گوشه از دنیا نباشیم؛ مقدمات کار آن حكومت عدل جهانی را آماده نكنیم و با ظلم مبارزه نكنیم؛ ما کارمان را میكنیم، امام زمان هم یقینا ما را کمک خواهد کرد؛ چه اکنون که در پرده غیبت هستند و چه وقتی ظاهر شدند، ما سربازان حضرت خواهیم بود! ۵۹/۸/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دی ماه سال ۱۳۷۶شمسی
🏳فوت موسس انجمن حجتیه
🏳شیخ محمود تولایی(حلبی)/۳
💠رهبرانقلاب
‼️انتظار فرج معنايش اين نيست که انسان بنشيند، دست به هيچ کاری نزند، صرفا دلخوش کند به اينکه ما منتظر امام زمان هستیم، اينکه انتظار نيست! ۸۷/۵/۲۷
‼️انتظار، فقط نشستن و اشک ریختن نیست؛ انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازىِ امام زمان آماده کنیم. ۸۱/۷/۳۰
‼️بد فهمیدن دستور دین جزو ضعفهای درونی است. بعضیها خیلی از چیزها را نمیفهمیدند. مبارزه میکردیم؛ بعضیها به استناد روایاتی که هر پرچمی که قبل از برافراشته شدن پرچم حضرت مهدی برافراشته شود، در آتش است، با مبارزه مخالف بودند. میگفتند آقا شما قبل از مبارزهی حضرت صاحب الزمان میخواهید مبارزه شروع کنید؟ خوب، این پرچم مبارزه را که بلند میکنید، در آتش است. معنای حدیث را نمیفهمیدند. این معنایش این نیست که مردم با ظلم مبارزه نکنند، مردم برای تشکیل جامعهی الهی و جامعهی اسلامی و علوی مبارزه و قیام نکنند. این، بد فهمیدن دین است. میبینید اینها همه موانع درونیای بود که بعد از آنکه انقلاب پیروز شد، ما ملت ایران با این زمینهها میخواستیم کشور را به سمت آن اهداف ببریم. خوب، اینها هر کدامش یک مانع بود. البته اینها برطرف شدنی بود، نه اینکه برطرف شدنی نبود؛ خیلیاش هم با تبیین برطرف شد. لذا در مبارزات اسلامی، تبیین خیلی نقش دارد! ۸۷/۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini