🗓۲۹ دی ماه سال ۱۳۶۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد
🏳آیةالله سیداحمدخوانساری
💠رهبرانقلاب
‼️حلول سال نو نزدیک شد. ایرانیان بنا بر رسم معهود، میبایستی در آغاز سال نو با شادی و سرور و جامههای نو ودید و بازدید به استقبال بهار بروند. امّا امام پیشاپیش اعلام کرد ما سوگواریم و امسال عید نداریم. علّت این اعلام، حمله به تظاهرات مسالمت آمیزی بود که در تهران صورت گرفت و گروهی از مؤمنین- از جمله آیتالله سیّد احمد خوانساری، از مراجع وقت ایران- در آن شرکت کردند. حضور یک مرجع در تظاهراتی مردمی، امر شگفتانگیزی بود. شگفتانگیزتر از آن، حمله دژخیمان شاه به چنین تظاهراتی بود که این مرجع در آن شرکت داشت. آنها به ضرب و جرح تظاهر کنندگان پرداختند؛ حتّی خود آقای خوانساری هم صدمه دید. خون دلی که لعل شد ص۶۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۰ دی ماه سال۱۳۷۳
🏳فوت مهدی بازرگان
💠رهبرانقلاب
‼️ایشان یکى از مبارزان دیرین با رژیم ستمشاهى و نیز از جملهى پیشروان ترویج و تبیین اندیشههاى ناب اسلامى با زبان و منطق و شیوهى نوین بود و از این رهگذر بىشک در چشم همهى علاقهمندان به گسترش و رواج ایمان اسلامى در میان طبقات تحصیلکرده در دوران خفقان و دینزدایى رژیم پهلوى، داراى شأن و ارزش بخصوص بود. خداوند ایشان را مشمول رحمت و مغفرت و فضل خود قرار دهد و به تلاشهاى ایشان با چشم رضا و قبول بنگرد. ۷۳/۱۱/۵
‼️هدفِ تهاجم فرهنگی دشمن این است که ذهن مردم را عوض کند؛ از راه اسلام منصرف نماید و از مبارزه ناامید سازد. آن آقایی که خودش - به حسب آنچه که ما میبینیم - خسرالدنیا و الآخره است، بر میدارد مینویسد که «ملت ایران خسر الدنیا و الآخره شدهاند»! مینویسند، و چاپ هم میکنند که «مسلمانهای عالم و از جمله ملت ایران، خسر الدنیا والآخره شدند.» چرا؟ چون با امریکا جنگیدند؛ مقصودش این است! این، خسر الدنیا و الآخره بودن است؟! ملت ایران که توانست خود را از ذلّتِ وابستگی نجات دهد؛ کسی که این را میگوید، حقیقتاً خسر الدنیا و الآخره است. نه دنیا دارند، نهآخرت. دنیاشان، دنیای نکبت؛ آخرتشان هم بلاشک، قهر و عذاب الهی است! ۷۲/۲/۱۵
📌نکته؛
🏴مهندس بازرگان در فروردین ماه سال ۱۳۷۲ طی یادداشتی در ماهنامه کیان نوشت: «با داعیه تداوم رسالت، همگی شاهد «و رأیت الناس یخرجون من دین الله افواجا» هستیم. ملت ایران و بسیاری از مسلمانان جهان حالت خسرالدنیا و الآخره را پیدا کردند!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۰ دی ماه سال ۱۳۸۵شمسی
🏳درگذشت احیاگر علوم قرآنی
🏳مجتهدمجاهدبصیر، ابوالشهید
🏳آیت الله محمد هادی معرفت
💠رهبرانقلاب
‼️رحلت عالم خدمتگزار و قرآنپژوه آیةالله آقای حاج شیخ محمدهادی معرفت رحمه الله علیه را به حوزه علمیه و علما و فضلای قرآنی و مردم قم و به خانواده و فرزندانشان تسلیت میگویم. این روحانی عالی مقام خدمات ارزشمندی در زمینه تحقیقات و تألیفات دینی به ویژه در تفسیر و علوم قرآنی به جامعه علمی کشور عرضه داشته اند و تألیفات ایشان یادگارهایی ماندنی به شمار میآید. ایشان همچنین در عرصه های مجاهدات ملت ایران در دوره های گوناگون حضور داشته اند و فرزندشان در دفاع مقدس به فیض شهادت رسیده است. از خداوند متعال علو درجات این فقید سعید را مسألت میکنم. ۸۵/۱۱/۱
‼️مسئله قرآن و مرجعیّت قرآن و استفهام از قرآن در مسائل گوناگون فکری و عملی و اجتماعی و سیاسی و حکومتی، خیلی چیز مهمی است. ما واقعاً در این زمینهها واقعاً کم کاری داریم، و همچنین در زمینه تدبّر در قرآن برای کسانی که اهل تدبّرند؛ این نشان میدهد که ما خیلی خودمان را محروم کردهایم از آیات الهی و از رهنمودهای آیات الهی در زمینههای گوناگون؛ خود این مرجعیّت قرآن برای این مسئلهی مهم، یک موضوع اساسی و حسّاس است. علوم انسانی و اهتمام به آن و توجّه به آن هم یک مسئله است. کار شما پژوهشگران علون قرآنی پیوند زدن این دو امر مهم با یکدیگر است و این به نظر من خیلی مهم است؛ خیلی بجا است که هرچه میشود در این زمینه تلاش صورت بگیرد! ۹۶/۳/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️ما در طول تاریخ تشیع، بخاطر عدم آگاهی علما از حقایق جریانات دنیا، خیلی ضربه خوردیم؛ بخصوص در ۲۰۰سال اخیر که دنیا شکل جدیدی پیدا کرد و استعمار پدید آمد و سیاستها عوض شد و دولتهای اروپایی وارد میدان سیاست جهانی شدند و به کشورهای اسلامی تعرض کردند اما هرگاه ما عالِم دین و تقىّ و باهوش و زرنگ و دقیقی مثل میرزای شیرازی و شیخ انصاری داشتیم، از شر دشمن محفوظ میماندیم و برنده بودیم! ۶۸/۴/۲۰
‼️من يک وقت خواندم كه يک مأمور انگليسى، خدمت شيخ انصاری رفت تا پول عمدهاى را كه مربوط به يک موقوفه معروف هند بود، به او بدهد، مأمور انگليسی گفته است: «خدمت شيخ رفتم، وقتى پيشنهاد به اين عظمت را به او عرضه كردم، نگاهى در آستين چپش كرد و گفت گرفتن این پول تكليفم نيست؛ همين يک كلمه!» و آن مأمور انگليسى، گفت: مقابل اين عظمت ایشان خُرد شدم؛ خب؛ شيخ چقدر میتوانست از آن پول براى دنياى اسلام و براى حوزهى علميه استفاده كند اما ببينيد؛ عظمت بينش و شعور معنوى و استقامت روحى اين مرد، اينجا معلوم میشود! ۷۳/۹/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۱ب
💠استادخامنهای
‼️وقتیکه شیخ انصاری، مرجع علىالاطلاق تشیع در سال ۱۲۸۱ق از دنيا رفت، سه عالم بزرگ جهت مرجعیت مطرح بودند که مردم هر کدام باید یکی از اینها را انتخاب میکردند: یکی مرحوم حاج میرزا حبیب الله رشتی عالم بزرگ، فقیه عالیقدری بود که دریایی از فهم حقوق اسلامی است؛ دومی مرحوم سیّدحسین کوه کمری ترک، مرد جليل القدری بود، کسیکه خودش یک استادی بود، نفر سوم که از آنها جوانتر است، سابقهاش هم به قدر اینها نیست، او میرزای شیرازی است اما در حد مرجعیت بود. این سه نفری در یکجا جمع شدند، گفتند که بیایید برای خاطر حفظ وحدت عالم اسلامی، دو نفراز ما، به نفع يکنفر کنار برود و به آن یکنفر ارجاع کند و مقلدين خودش را هم بگوید که از او تقلید کنید؛ گفتند حرفی نیست، میرزای شیرازی گفت: بیایید کسی را انتخاب کنیم که عقلش از علمش بیشتر باشد؛ ملا و مجتهد باید باشد، مسلم با تقوا باید باشد، اما باید دارای درک و هوش باشد، باید دارای چشم شناسا باشد تا دور را ببیند، آینده بشر، آینده جامعه اسلامی، همه را بفهمد. میرزا حبیب الله رشتی یا مرحوم سيدحسين كوه کمری، گفت این خودِ تو علاوه بر مقام علمی مناسب، از عقل سرشار هم برخورداری، ما از حق مرجعیت خود یعنی اول مقام در شیعه آن روز بودن را صرف نظر میکنیم، شما ميدانید که در صد سال پیش، مرجع تقليد چقدر نفوذ و اقتدار داشت. آن دو نفر میرزای شیرازی را مرجع تقلید کردند و ثمره اش در قرارداد کمپانی رژی -قرارداد تنباکو- ظاهر شد؛ شأن عالم این است! ۵۳/۱۲/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️شیخ انصاری از مفاخر روحانیت اسلام است و ما باید خصوصیات ممتاز وی را تبیین کنیم تا بیش از گذشته عظمت روحانیت و حوزههای علمیه و استقلال حوزهها مشخص شود. ۷۳/۹/۲۱
‼️امروز جوانان مسلمان به روحانیت نیازمندند و دنیای سرخورده از مادّیت، چشم انتظار شما روحانیت است، یکی از فضلای برجسته زمان ما که بطور کامل با فرهنگ جدید آشنا بود و چند زبان میدانست و سالها در دانشگاههای مختلف دنیا تدریس کرده یا تعلیم گرفته بود، پس از سفری که برای یک فرصت مطالعاتی به اروپا رفته و بازگشته بود، نوشته بود که امروز ذهنیّت دنیای غرب، دیگر دنبال این زرق و برقها نیست؛ بلکه بدنبال شیخ انصاریها و ملّاصدراها است، این دیگر حرف منِ طلبه نیست. امروز این انسانهای معنوی هستند که از زیر انبار تهمتها میدرخشند و مردمی را که در تاریکی مادیّت دست و پا میزنند، به خود جذب میکنند. شیخ انصاری و ملّاصدرا، یکی فقیه و دیگری حکیمِ عارف، هر دو در دنیای غرب، با خصوصیّت زهد و عبادت فراوان، به یاد ماندنی و تاریخی هستند. ۷۴/۹/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۳
💠رهبرانقلاب
‼️بزرگان و علمای اسلام، شیخ مرتضی انصاری را شیخ الاعظم میخوانند زیرا هیچکس درباره عظمت مقام علمی شیخ اندک تأملی ندارد، بنا بر این معرفی وی به جهان اسلام به عنوان قله رفیع علم و تقوا و نیز تبیین و تحلیل نقش آن شیخ بزرگوار در حفظ هیمنه و عظمت دین و کلیت وحدت اسلامی در مقابل معاندین و مخالفین، یک فریضه و تکلیف است. ۷۳/۹/۲۱
‼️حقوق اسلامی ما غنیتر از حقوق غربی است. کدام حقوقدان غربی میتواند در تمام زمینههایی که مرحوم شیخ انصاری در آن زمینهها صاحب تحقیقاتی است، به گرد پای او برسد؟ ما دانشمندان بزرگی در زمینهی حقوق اسلامی داریم. چطور باز هم باید در مسألهی حقوق به حقوق غربی مراجعه کنیم، ببینیم آنها در زمینهی مرافعات و حقوق مدنی و حقوق جزا چه تحقیقاتی کردهاند؛ برویم از آنها یاد بگیریم؟ امروز هم بعضی میخواهند این حقایق را نادیده بگیرند. این جزو آثار شوم همان قضایای آن روزهاست. ۷۳/۹/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۴الف
💠رهبرانقلاب
‼️فقاهت باید در حوزهها پیشرفت بکند. این پیشرفت، هم از لحاظ عمق است، و هم از لحاظ فراگیری مسائل زندگی. فقه باید عمیقتر از آنچه که هست بشود. همچنانکه شما نگاه میکنید، فقه زمان علامه حلی، از فقه زمان شیخ انصاری عمیقتر است؛ فقه امروز باید عمیقتر باشد ۷۰/۶/۳۱
‼️چه دلیلی دارد که فضلا و محققان ما نتوانند بر شیوه فقاهت بیفزایند و آن را کامل کنند؟ ای بسا خیلی از مسائل، مسائل دیگر را غرق خواهد کرد و خیلی از نتایج عوض خواهد شد و خیلی از روشها دگرگون میشود. روشها که عوض شد، جوابهای مسائل نیز عوض خواهد شد و فقه، طور دیگری میشود. این از جمله کارهایی است که باید بشود. محقق امروز نباید به همان منطقهای که شیخ انصاری کار کرده است؛ اکتفا کند، محقق، باید آفاق جدید پیدا کند. این کار درگذشته هم شده، شیخ انصاری حکومت را در نسبت بین دو دلیل کشف و ابداع کرده است. بعد دیگران آمدند و تعمیق کردند و آن را گستراندند و مورد مداقه قرار دادند. ۷۴/۹/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۴ب
💠رهبرانقلاب
‼️بنده در جلسهای با فضلا و علما بحث تغییرات در کتاب درسی را مطرح کردیم، بلافاصله بازخورد مخالفتها به من رسید؛البته میدانستم عدهای مخالف میکنند، تغییر کتاب درسی لازم است، حتماً هم باید تغییر پیدا کند؛ در این هیچ شکی نیست. مثلا مکاسب شیخ که یک اجتهادی است اما برای کسی که میخواهد فقه استدلالی را از روی متن یاد بگیرد، خوب نیست؛ طلبه دچار مشکل است، تسهیل کنند. همان مطالب شیخ را بیاورند در یک کتاب دیگری، منتها سر راست و روشن. تحقیق شیخ را در هر مسئلهای قشنگ بیان کنند، اما متعبد و مقید باشند به همان که شیخ بیان کرده؛ او را بیان کنند در این کتاب جدید. این میشود مکاسب جدید، که لازم است. این عقیدهی من است. حالا ممکن است مسئولین حوزه و مدیران حوزه و بعضی از برجستگان حوزه نپسندند و این کار نشود، اما یک روزی بدون تردید خواهد شد. ۸۶/۹/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۵
💠استادخامنهای
‼️این نکته را شاید بیش از ده بار گفتهام برای بار یازدهم تکرار میکنم، اگر صد بار هم بگویم، مثل اینکه باید برای بار صدویکم تکرار میکنم. یک عده ای برای اینکه مردم را از ظاهر قرآن کنار بزنند، برای اینکه قرآن را از دست مردم بگیرند، میگویند علم قرآن نزد ائمه است. ما هم میگوییم علم قرآن نزد ائمه است، بطون قرآن را جز شاگردان وحی خدا کس دیگری نمیداند؛ اما باطن قرآن را اگر امام صادق فهمید، معنایش این نیست که ما ظاهر قرآن را نفهمیم؛ باطن قرآن با ظاهر قرآن تضاد ندارد. آنچه از ظاهر قرآن یک انسان عربیدان میفهمد، برای او حجّت است؛ این سخن بزرگترین علمای شیعه است. علمای شیعه، در طول تاریخ علم اصول در این چند قرن اخیر، روی این مسئله بحث کردهاند؛ شيخ انصاری، که بزرگترینِ علمای شیعه در ۱۲۰ سال اخير است، در کتاب رسائل - که كتاب درسی حوزه های علمیه است ۔ بحث مفصلی دارد در باب حجیت ظواهر قرآن؛ میگوید ظاهر قرآن حجت است. با وجود این همه حرفهای روشن و مسائلی که به دست علما حل شده و در مدرسه ها تمام شده است و حتی آدمهایی که چهار تا کتاب خواندهاند ميدانند، من نمیفهمم چرا چند نفر افراد نادان و طبعا درس نخوانده مدام روی این مطلب تکیه میکنند که به قران دست نزنید، از قرآن چیزی نخوانید، بخاطر اینکه قرآن را فقط ائمه میفهمند، البته که قرآن را ائمه میفهمند، اما باطن قرآن را؛ لکن ظاهر قرآن را هر عربیدانی میفهمد! ۵۲/۱۲/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۸ شمسی
🏳آغازدرستبییننظریهولایةفقیه
🏳توسط مرجع مجاهد، امام خمینی
🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/۱
💠امام خمینی:
‼️ولایةفقیه از موضوعاتى است كه تصور آنها موجب تصديق میشود، و چندان به برهان احتياج ندارد. به اين معنى كه هر كس عقايد و احكام اسلام را حتى اجمالًا دريافته باشد چون به ولایةفقیه برسد و آن را به تصور آورد، بیدرنگ تصديق خواهد كرد! کتاب ولایةفقيه ص۹ ۴۸/۱۱/۱
💠استادخامنهای
‼️به نظر بنده اگر هیچ دلیل نقلی برای اثبات حکومت توسط ولایةفقيه نداشیم، دلایل عقلی کفایت میکند برای اثبات این اصل اسلامی! ولایةوحکومت ص۲۵۹ ۶۲/۲/۳۰
⚠️توجه،
‼️با جستجوی جمله "پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیب نرسد" در صحیفه امام درمیابیم؛ عین این جمله از امام نیست با آن که از نگاه امام اصل ولایت فقیه از موضوعات بدیهی و ضروری است اما عین چنین مطلبی در صحیفه امام نیامده است، بلکه حضرت امام درباره نقش ولایت فقیه در کشور این گونه فرمودهاند: امر دولت اسلامی، اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبی بر این مملکت نخواهد وارد شد. صحیفه امام ج۱۰ ص۵۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۸ شمسی
🏳آغازدرستبییننظریهولایةفقیه
🏳توسط مرجع مجاهد، امام خمینی
🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/٢
💠رهبرانقلاب
‼️اگر مرکزیت امام نبود هیچکدام از این اثرات انقلاب نبود؛ همه این تلاشها شکست میخورد و همه این انسانها از نفس میافتادند. آن کسیکه از نفس نمیافتاد، او بود و دیگران هم به نیروی او قوّت و نیرو میگرفتند. بعد هم هدایت حقیقی یک حرکت انقلابی و یک نهضت بزرگ در طول مدت ۱۴سال و عبور دادن آن از آن همه عقبات گوناگون توسط آن بزرگوار بود. طوری شد که افکار غیراسلامی و ضدّ اسلامی به انزوا گراییدند و به حاشیه رانده شدند؛ روزبهروز فکر اسلامی و این تفکّر منطقی و مستحکم و قوی، غلبه خود را بر افکار دیگر ثابت و آشکار کرد. در همه قضایای مهم، حضور امام محسوس بود. در سال ۱۳۴۷، امام در نجف - مرکز فقاهت - فکر «ولایت فقیه» را با اتّکاء به مایههای محکم فقهی از آب درآورد. البته «ولایت فقیه» جزو مسلّمات فقه شیعه است. این که حالا بعضی نیمهسوادها میگویند امام «ولایت فقیه» را ابتکار کرد و دیگر علما آن را قبول نداشتند، ناشی از بیاطّلاعی است. کسیکه با کلمات فقها آشناست، میداند که مسأله «ولایت فقیه» جزو مسائل روشن و واضح در فقه شیعه است. کاری که امام کرد این بود که توانست این فکر را با توجّه به آفاق جدید و عظیمی که دنیای امروز و سیاستهای امروز و مکتبهای امروز دارند، مدوّن کند و آن را ریشهدار و مستحکم و مستدل و باکیفیت سازد؛ یعنی به شکلی درآورد که برای هر انسان صاحب نظری که با مسائل سیاسی روز و مکاتب سیاسی روز هم آشناست، قابل فهم و قابل قبول باشد. ۷۸/۳/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini