🗓یکشنبه۱۲فروردین ماه سال۱۳۵۸
🏳استقرارنظاممقدسجمهوریاسلامی
🏳درپی همهپرسی جمهوریاسلامی/۱
💠امام خمینی
‼️روز دوازدهم فروردین سالروز رسمیت یافتن حکومت مستضعفین بر مستکبرین در ایران است؛ سالروز تحقق وعدۀ حق تعالی است. و منت خدای را که ملت مستضعف ایران بر مستکبرین جهان ـ چه شرقی چه غربی ـ چیره و پیروز شد. دوازده فروردین، روز غلبۀ جنودالله بر جنود شیطان و روز فتح و نصر خدا و بندگان مؤمن به اوست. ملت ایران این روز را عیدی اسلامی ـ ملی تلقی میکند. و آن روز فتح مطلق و نصر به تمام معناست که همه مستضعفین جهان را این نور سنت الهی و سایۀ پرچم نصر من الله فرا گیرد. آن روزی که مسلمین جهان با مدد غیبی در هر کشور دست جنایتکار ستمگران و چپاولچیان را از کشور خود قطع کنند و پرچم اسلام و آرم الله اکبر را افراشته نمایند! ۵۹/۱/۱۲
💠رئیسجمهور خامنهای
‼️روز جمهوری اسلامی یک مقطع تاریخی بینظیری در تاریخ کشور ماست، زیرا که برای اولین بار بعد از صدر اسلام و پس از فَترَت کوتاه اولین سالهای فتح ایران به دست مسلمین یعنی که در آن سالهای کوتاه البته حکومتها تا حدود زیادی اسلامی بودند در طول این تاریخ ممتدی که کشور ما داشته، برای اولین بار بعد از آن دوران کوتاه صدر اسلام یک حکومتی اعلان شد، یک نظامی اعلان شد که دارای دو خصوصیت مردمی بودن و الهی بودن هست؛ یعنی جمهوری اسلامی. اصلاً این خاطره را با هیچ خاطرهای در تاریخ کشورمان نمیشود مقایسه کرد. نقطهی مکمل و متمم انقلاب بیستودو بهمن بود یعنی خلاصه محصول بیستودو بهمن روز جمهوری اسلامی روز دوازدهم فروردین بود. ۶۴/۱/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓یکشنبه ۱۲ فروردین ماه سال۱۳۵۸
🏳استقرارنظاممقدسجمهوریاسلامی
🏳درپی همهپرسی جمهوریاسلامی/۲
💠رئیسجمهور خامنهای
‼️روز جمهوری اسلامی بسیار مهم است و علت آن اینکه این اولین نمونه در دنیای امروز هست که با مکتبها، نظامها، سیاستها، دیدگاههای مختلف، شیوههای گوناگون حکومت را به مردم دنیا عرضه میکند، دارد عرضه میشود؛ این اولین نمونهای است که مردم دنیا دارند میبینند جمهوریهای دیگری که اعلان میشود جمهوریهای سوسیالیستی، جمهوریهای به سبک دموکراسی غربی به انواع واقسامش هیچ کدام چیز جدیدی نیست اصل جمهوری هم چیز جدیدی نبود اما آن جمهوریای که مبانی و ارزشهای اساسیاش و قواعد اصلیش از اسلام گرفته شده این یک چیز بینظیری است. یک خصوصیت دیگر هم در روز جمهوری اسلامی ما هست و آن اینکه آن روز عید فقط ما مردم ایران نیست، بلکه عید همهی کسانی میتواند باشد که مسلمانند، یعنی نزدیک به یک میلیارد جمعیت. آنها هم، یعنی ملتهای مسلمان عادت کردند که اسلام را در حال دفاع در موضع انفعال، درحال انزوا ببینند. آن وقتی که یک ملتی در موضع تهاجم به قدرتهای سلطهگر و تهاجم به نظامهای بشری ناقص قرارمیگیرد و اعلان یک جمهوری براساس اسلام میکند این برای همهی ملتهای مسلمان مایهی مباهات و سربلندی است خلاصه خصوصیات گوناگونی در روز جمهوری اسلامی هست! ۶۴/۱/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓یکشنبه ۱۲فروردین ماه سال۱۳۵۸
🏳استقرارنظاممقدسجمهوریاسلامی
🏳درپی همهپرسی جمهوریاسلامی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️درطول تاریخ ما هیچ حادثهای مثل حادثهی پیروزی انقلاب اسلامی و حوادث بعد از آن نبوده است که مردم در آن، نقش مستقیم داشته باشند. با اینکه متکی به قدرت و زور هم نبودند، سلاح هم نداشتند، اگر هم داشتند، به کار نمیبردند، اما در عین حال توانستند یک رژیمِ تا دندانمسلحِ متکی به قدرتهای استکباری را بکلی از پا در بیاورند و انقلاب را پیروز کنند. منتها نکتهی اساسی در انقلاب ما این بود که نقش مردم با پیروزی انقلاب تمام نشد؛ و این از حکمت امام بزرگوار ما و ژرفنگری آن مرد حکیم و معنوی و الهی بود. او ملت ایران را بدرستی شناخته بود، ملت ایران را باور کرده بود، به سلامت و صداقت و عزم راسخ و توانائیهای ملت ایران ایمان داشت. همان روزها بعضیها بودند که میگفتند خیلی خوب، انقلاب پیروز شد، مردم برگردند بروند خانههاشان. امام محکم ایستاد و کارها را به مردم سپرد. یعنی ۵۰روز بعد از پیروزی انقلاب، نظام سیاسی کشور به وسیله رفراندوم مردم تعیین شد. شما به انقلابهای گوناگون نگاه کنید تا معلوم شود که اهمیت این حرف چقدر است. پنجاه روز بعد از پیروزی انقلاب، مردم فهمیدند چه نظامی را میخواهند. خودشان پای صندوقهای رأی آمدند و با آن رأی عجیب و تاریخی مشخص کردند که نظام جمهوری اسلامی را میخواهند. در این ۲۰۰سال اخیر - که سالهای انقلابهای بزرگ است - در هیچ انقلابی چنین اتفاقی نیفتاده است که با این فاصلهی کم، نظام جدید به وسیلهی خود مردم، نه به وسیله یک عامل دیگر، تعیین شود! ۹۰/۷/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓یکشنبه ۱۲ فروردین ماه سال۱۳۵۸
🏳استقرارنظاممقدسجمهوریاسلامی
🏳درپی همهپرسی جمهوریاسلامی/۴
💠رئیسجمهور خامنهای
‼️در جریان رفراندوم جمهوری اسلامی مخالفتهایی با رأیگیری به این شکل وجود داشت که از طرف جناحهای مختلف این مخالفتها بود همه هم خودشان را بعدها نشان دادند. هم آن جناحهایی که بر مطبوعات کشور مسلط بودند، روشنفکرهای چپ و نیمه چپ و لیبرال و التقاطی، اینها که مطبوعات آن روز را اطلاعات، کیهان آن روز را توی مشت داشتند که خب بحمدالله بعد همه ازاله شدند و روزنامه حسابی دیگری هم نبود یعنی همین روزنامهی جمهوری اسلامی که نبود روزنامه دیگری هم که بشود مورد اتفاق باشد همینطور. هرچه دلشان میخواست مینوشتند. رفته بودند اینجا و آنجا این روشنفکرهای گروهکی سیاسی ملحد و نیمهملحد از شخصیتهای گوناگون نظر خواسته بودند که به نظر شما آری یا نه درست است؟ یا بیائید چندجور حکومت را مطرح کنیم و رأی بگیریم. مقصودشان هم این بود که مردم را از آن یکپارچگی خارج کنند، اگرچه فرقی هم نمیکرد یعنی تأثیری هم نداشت. اگر مردم خب طبیعی بود که به آن شیوههای دیگر رأی نمیدادند و به خصوص بعداز آنی که امام آنجور صریح فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم، نه یک زیاد، لکن آنها کار خودشان را میکردند به امید اینکه شاید بتوانند شکاف بیندازند این رأی زیاد مردم را کم کنند، رأی را تقسیم کنند از این کارها میکردند و اوضاعی داشتیم ما در شورای انقلاب با آن جناح لیبرال و به اصطلاح ملیگرا که بیشترین خصوصیتشان مخالفت با خط اصیل انقلاب بود! ۶۴/۱/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓یکشنبه۱۲فروردین ماه سال۱۳۵۸
🏳استقرارنظاممقدسجمهوریاسلامی
🏳درپی همهپرسی جمهوریاسلامی/۵
💠رهبرانقلاب
‼️این انقلاب حقیقتاً کارآیی خود را نشان داد و مردم همین را میخواستند. آنوقت عدهای بروند بنشینند بگویند که مردم نمیدانستند چه میخواهند! نخیر؛ مردم میدانستند. مردم اسلام را میخواستند. اسلام، فقط نماز خواندن و سجده کردن نیست - آنها هم جزو اسلام است - اسلام یعنی بنای یک نظام اجتماعی و یک زندگی عمومی برای یک ملت، بر پایههای مستحکمی که میتواند سعادت دنیا و آخرت آنها را تأمین کند. میتواند علم و پیشرفت و صنعت و ثروت و رفاه و عزّت بینالمللی و همه چیز را برای آنها فراهم کند. مردم دنبال این بودند. کسانی که خودشان اسلام را نه میشناختند و نه تهِ دلشان چنان اسلامی را میخواستند؛ حداقلش این بود که جرأت نمیکردند به رژیمهای طاغوتی غربی پشت کنند یا بیاعتنایی کنند؛ امروز مینشینند و این طرف آن طرف میگویند که مردم در رفراندوم جمهوری اسلامی نمیدانستند چه میخواهند! چطور نمیدانستند چه میخواهند؟! مردم اگر نمیدانستند، چگونه هشت سال جنگ تحمیلی را با فداکاریهای خودشان پیش بردند؟! چیزی را که نمیدانند، چطور برایش فداکاری میکنند؟! مردم خوب میدانستند چه میخواهند؛ امروز هم خوب میدانند چه میخواهند! ۷۹/۲/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ فروردین ماه سال ۱۰۸۰ ش
🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین
🏳فقیه ، ادیب و محدث گمنام
🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی
🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم سید نعمةالله جزایری یک شخصیت گمنام است، گمنام از این جهت که اگر چه مرحوم سیّد نعمتاللّه جزائری با دو کتاب معروف است: زهر الرّبیع و انوار نعمانیّه، لکن شأن مرحوم سیّد نعمتاللّه خیلی بالاتر از اینها است. ایشان، هم فقیه بودند ــ فقیه ماهری است مرحوم سیّد نعمتاللّه ــ و هم محدّث خبیر و متوسّعِ در کتابهای اخبار بودند، هم ادیب بودند. جالب اینجا است که خانوادهی اینها یک خانوادهایاند که علاوهی بر فقاهت و حدیث، اهل ادب و لغت و اینها هستند؛ مرحوم سیّد نورالدّین ــ پسر ایشان ــ کتاب معروف فروق اللّغات را نوشته که فقط یک کتاب لغت نیست، معنایش تسلّط کامل بر لغت عربی است؛ نوهی ایشان هم مرحوم سیّد عبداللّه جزائری است؛ یعنی سه نسلْ پشت سرِ هم جزو علمای برجسته و معروفند، در حوزههای علمیّه شناخته شده هستند. البتّه هر سه بزرگوار اخباریاند؛ مرحوم سیّد عبداللّه بیشتر، سیّد نعمتاللّه و سیّد نورالدّین کمتر؛ لکن مرحوم سیّد نعمتاللّه با اینکه اخباری است، به آراء و نظرات اصولیّین توجّه دارد و کتابی هم ایشان دارد - من حالا اسم کتاب یادم نیست - (بنظرم کتاب "منبع الحیاه فی اعتبار قول المجتهدین من الاموات" باشد) در لزوم رجوع به کتب فقها؛ که مراد ایشان از فقها، طبعاً فقهای اصولی هستند. ایشان مرد بزرگی است! ۹۱/۱۲/۱۰
📸مزار مرحوم سیدنعمةالله جزایری، پلدختر لرستان
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ فروردین ماه سال ۱۰۸۰ ش
🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین
🏳فقیه ، ادیب و محدث گمنام
🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی
🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️آثار و تألیفات ایشان زیاد است. حالا جنابعالی فرمودید حدود شصت تألیف؛ من حالا آن طور که در ذهنم بود، میدانستم ایشان حدود سی چهل تألیف دارند؛ که در بین اینها شروح مهمّ کتب اربعهی ما هست - یعنی ایشان شرح تهذیب دارد، شرح استبصار دارد، بهنظرم شرح کافی دارد - شرح بسیاری از کتابهای صدوق را دارد - مثل توحید صدوق و مانند اینها. یعنی یک شخصیّت بسیار برجستهای است ایشان در تبحّر و احاطهی بر حدیث شیعه؛ و همراه با نگاه دقیق فقهی، نه فقط حدیث. ایشان شاگرد علّامهی مجلسی است. خب، علّامهی مجلسی مرد خیلی بزرگی است، یعنی کسی نگاه کند به بیانهایی که ایشان در بحار - در ذیل روایات - دارد، میفهمد که این مرد هم فقیه است، هم متکلّم است، هم اهل عقلیّات است. مجلسی خیلی بزرگ است، منتها فقط به حدیث معروف شده؛ در حالی که اینجور نیست. ایشان محدّث هم هست - خب کتاب حدیث ایشان، بحارالانوار، کتاب بزرگی است - لکن فقیه متکلّم صاحبنظر است گاهی اوقات ایشان یک آراء بسیار برجستهای در مسائل کلامی و عقلی - در ذیل روایات - دارد که اینها خیلی برجسته است. مرحوم سیّد نعمتاللّه شاگرد یک چنین کسی است، شاگرد مرحوم علّامه مجلسی. شاگرد فیض ظاهراً، به نظرم ایشان شاگرد فیض هم بوده است. به هر حال شخصیّت برجستهای است! ۹۱/۱۲/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ فروردین ماه سال ۱۰۸۰ ش
🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین
🏳فقیه ، ادیب و محدث گمنام
🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی
🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۳
💠رهبرانقلاب
‼️کتاب زَهرُ الرّبیع ایشان با اینکه یک کتابی است که در حوزههای علمیّه به عنوان یک کتاب فکاهی معروف شده، لکن نشاندهندهی این است که فقهای ما، بزرگان ما، علمای ما، در عین کارهای عمیق علمی و فقهی به این جور مسائل هم توجّه داشتند. یعنی ایشان در اوّل زهر الرّبیع میگوید که دیدم طلبهها احتیاج دارند به یک تفنّنی و تفکّهی، این کتاب را برای آنها نوشتم؛ این کتاب را برای آنها نوشتم؛ حالا ما اینجا خشک بنشینیم، تا یک کسی آن طرف یک شوخیای کرد فوراً به ما بربخورد! اینجوری نبودند علمای ما؛ آن هم عالمی مثل سیّد نعمتاللّه که اخباری و متصلّب است دیگر؛ امّا این چیزها را هم داشتند. به نظر من این تفنّن علمای گذشتهی ما خیلی مهم است؛ به هر حال به نظر ما شخصیّت برجستهای است مرحوم سیّد نعمتالله. خاندان ایشان، خاندان علماند، بحمدالله تا امروز هم این خاندان، خاندان علم بودهاند، و امیدواریم همیشه همینجور باشد. و تجلیل از ایشان تجلیل از علم است و تجلیل از معارف الهیّه است؛ این بزرگواران معرفی بشوند خیلی خوب است. بخصوص اگر بتوانید، کتابهای ایشان را تحقیق بکنید، چاپ کنید. انوار نعمانیّه مکرّر چاپ شده البتّه، آن کتاب کتاب معروفی است، لکن کتابهای دیگر ایشان در دسترس نیست، یعنی کمتر توجّه شده به کتابهای حدیثی ایشان و شروحی که ایشان بر احادیث نوشتند که لازم است توجه شود! ۹۱/۱۲/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ ماه آوریل سال ۱۹۳۹ میلادی
🏳فوت آنتوان سیمینوویچ ماکارنکو
🏳مربی، نظریه پرداز، مددکار اجتماعی
🏳مولف پرنفوذاتحادیه جماهیرشوروی
🏳نویسنده رمان آموختن برای زیستن
💠رهبرانقلاب
‼️متاسفانه ما درباره انقلاب کار تولید نکردیم، اما تبلیغاتچیهای کمونیستها درباره هر موضوعی کتاب و رمان نوشتهاند اگر ما اقدام شورویها در زمینه جمع کردن بچههای ولگرد از خیابانها و آوردنشان به خانهها را بخوانیم، مگر باور میکنیم؟ اما آنها در اینباره کتاب مینویسند بنام «آموختن برای زیستن». کتابی است ۲جلدی که اخیرا آن را خواندم. نویسندهاش یکی از آن کهنه کمونیستهای متحجر دوران استالین است که عکسش بر جلد کتاب هست. از اول تا آخر این کتاب میخواهد بگوید «کانون اول ماه مه» کانونی بود که بچههای ولگرد را جمع میکرد؛ و میگوید چگونه زندگی میکردند و چطور از ولگردهای دزد، تبدیل به انسانهای واقعی شدند. در طراز مارکسیستی، این یک «رمان» است. البته دروغ هم به هم بافته است؛ اما متأسفانه ما در این زمینهها هیچ کاری نکردهایم! ۷۱/۲/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روزجهانی کتاب کودک و نوجوان/۱
💠رهبرانقلاب
‼️من کتاب «بینوایان» را اوّلین بار در همان دوره نوجوانی از کتابخانه آستان قدس گرفتم و خواندم. ۷۶/۱۱/۱۴
‼️رمان بینوایان ویکتور هوگو برترین رمانی است که در طول تاریخ نوشته شده است. من همهی رمانهای طول تاریخ را نخواندهام، اما رمانهای زیادی خواندهام که مربوط به حوادث قرنهای گوناگون هم هست. بعضی رمانهای خیلی قدیمی مثل کمدی الهی، امیرارسلان و هزار و یک شب را هم خواندهام اما وقتی رمان ویکتور هوگو را نگاه میکنم، میبینم این چیزی است که اصلاً امکان ندارد هیچ کس بتواند بهتر از این بنویسد، واقعا در عالم رماننویسی، بینوایان یک معجزه است، من به همهی جوانها توصیه میکنم، نه حالا که دارم با شما صحبت میکنم، بارها این را گفتهام. زمانی که جوانها زیاد دور و بر من میآمدند قبل از انقلاب، بارها این را گفتهام که بروید یک دور حتماً بینوایان را بخوانید. این بینوایان کتاب جامعهشناسی است، کتاب تاریخی است، کتاب انتقادی است، کتاب الهی است، کتاب محبت و عاطفه و عشق است! شرح اسم ص۷۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روز جهانی کتاب کودک و نوجوان/۲
💠رهبرانقلاب
‼️از رشتههای تألیف و کار فلسفی، نوشتن فلسفه برای کودکان است. کتب فلسفىِ متعدّدی برای کودکان نوشتهاند و ذهن آنان را از اوّل با مبانی فلسفیای که امروز مورد پسند لیبرال دمکراسی است، آشنا میکنند. یقیناً در نظام شوروی سابق و دیگر نظامهای مارکسیستی اگر دستگاه فلسفه برای کودکان و جوانان بود، چیزی بود که مثلاً به فلسفهی علمی «مارکس» منتهی شود. ما از این کار غفلت داریم. من به دوستانی که در بنیاد ملاّ صدرا مشغول کار هستند، سفارش کردم، گفتم بنشینید برای جوانان و کودکان کتاب بنویسید. این کاری است که قم میتواند بر آن همّت بگمارد. بنابراین از جمله کارهای بسیار لازم، بسط فلسفه است؛ البته با مبانی مستحکم و ادبیات خوب و جذّاب. ۸۲/۱۰/۲۹
‼️یکی از مسائل مهم مسئله نوشتن کتاب فلسفی برای کودکان است، که غربیها دارند این کار را میکنند. دو سه سال قبل از این، یک کتابی برای من آوردند، من مبالغی نگاه کردم. خب، از همان اوّلی که شروع میکند، واقعاً فلسفه است؛ لیکن باب کودکان است. این کتاب، یک کتاب خیلی قشنگی است در باب فلسفه - حالا اسمش یادم نیست؛ توی کتابهایم هست - به نظرم یک آمریکائی این را نوشته. ما به اینجور کتابی احتیاج داریم. ۹۱/۱۱/۲۳
‼️این کتاب (دنیای سوفی) را بچههای ما خوب است بخوانند! ۹۸/۲/۱۰
📸رهبری درحال مطالعه رمان فلسفی و کودکانه دنیای سوفی اثر یوستین گردر؛ ۹۷/۲/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲ ماه آوریل سال ۱۸۷۲ میلادی
🏳فوت مخترع تلگراف و کد مورس
🏳ساموئل فاینلی مورس آمریکایی
📌گزیده کتاب شرح اسم؛
‼️گفتگوی با هم سلولیها و با زندانیان سلول همسایه ممنوع و غیرممکن بود. اگر میفهمیدند که دو زندانی ارتباط دارند، برايشان گران تمام میشد. با وجود این، مورس، ابزاری شایع میان زندانیان برای حرف زدن بود. آقای خامنه ای زبان مورس را فرا گرفت و خیلی زود در آن پیشرفت کرد. روزی دیوار نوشته های سلولش را میخواند به جدولی برخورد که در آن حروف را به رمز نوشته بودند. آقای خامنه ای بیبهره از علوم غریبه نبود. با علم جفر، رمل، کیمیا، اعداد، حروف و مربعات آشنا بود؛ یا حتی به آنچه که «کُله سِرّ» میگویند: کیمیا، لیمیا، هیمیا، سیمیا و ریمیا. پیش از آنکه برای ادامه تحصیل علوم دینی راهی قم شود، دوره ای از این علوم را در مشهد نزد شخصی گذرانده بود و با مبانی آن آشنا بود. اما خیلی زود به این نتیجه رسیده بود که بهتر است دنباله اش را نگیرد. اول اینکه ابعاد آنها کاملا کشف نشده، دوم اینکه دارای روش جا افتاده ای نیست و سوم اینکه در زندگی کنونی بشر چندان ضرورتی ندارد. با دیدن آن جدول متوجه شد که زبان رمز است. شروع به یادگیری کرد؛ زمانی نگذشت که او یک فرستنده متبحر شده بود! کتاب شرح اسم ص۵۳۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۸۱ ش
🏳درگذشت استاد احمد بیرشک
🏳ریاضیدان و محقق تاریخعلم
💠رهبرانقلاب
‼️علم را باید رویانید. بهنظر من رسانه میتواند در نهضت تولید علم و فکر و نظریه و اندیشه در زمینههای مختلف - چه در زمینهی فنی و چه در زمینهی انسانی و غیره - نقش ایفا کند. شما میتوانید خط تولید علم و فکر و نظریه را برنامهریزیشده دنبال کنید؛ به بحثهای منطقی و مفید دامن بزنید؛ کرسیهای نوآوری را تلویزیونی کنید و چهرههای علمىِ نوآورِ خوب را مطرح نمایید، خدا رحمت کند آقای احمد بیرشک را - نمیدانم شماها با ایشان آشنا بودید یا نه - پیرمرد جالبی بود. ما پیرىِ ایشان را دیدیم و درک کردیم؛ اگرچه از نوجوانی با اسم و کتابهای ایشان در مدرسه آشنا بودیم. پیرمرد در نود و چند سالگی، پُر تحرک و پُرتلاش بود. من از او خیلی خوشم میآمد. ایشان با من هم ملاقات کرده بود. از جمله چیزهایی که من از این پیرمرد دیدم و خیلی لذت بردم، این بود که چند سال قبل تلویزیون به مناسبتی با او مصاحبه کرد و گزارشگر به او گفت توصیهیی به جوانها بکنید. این پیرمرد مثل یک جوان، جوانها را توصیه کرد به درس خواندن و علم آموختن. من خیلی خوشحال شدم. گفتم از طرف من بهخاطر همین دو کلمه توصیه، از آقای احمد بیرشک تشکر کنید. ببینید یک پیرمردِ معتقد به علم و پیشرفت علمی و تحرک جوانها، یک جمله حرفش میتواند یک عالم تأثیر بگذارد. بهنظر من شما در مقولهی علم، مطلقاً بیطرف نیستید؛ جزو مسؤولیتهای مهم شماست که باید مسألهی علم را دنبال کنید! ۸۳/۹/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓جمعه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۷۷
🏳رحلت مترجم متبحر، احمدآرام/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم مغفور جناب آقای احمد آرام، عضو برجستهی فرهنگستان زبان فارسی و با خدمات ارزنده به معارف و ادبیات معاصر بودند، شماره آثار منتشر شده آن مرحوم و تنوع موضوعات آن و گسترش دامنه مستفیدان از آن آثار، در دل هر کسی که خدمات فرهنگی را ارجمند میدارد، شأنی والا برای پدید آورنده آن میآفریند و او را به تکریم از آن سرچشمه با برکت وادار میسازد. افزون بر این، مرحوم احمد آرام یکی از پیشروان و چیره دستان فن ترجمه در کشور ما است و حق عظیم او در ارائهی ترجمهی متقن و امین، ستودنی است. فراتر از همه، ایمان عمیق و معرفت روشن آن مرحوم به مبانی دین مبین و انس و ارادت او به قرآن کریم و آثار پیشوایان معصوم و رفتار مؤمنانهیی است که به همهی خدمات علمی و فرهنگی، روح و معنویت میبخشد و آن را ماندگار و مبارک میسازد. از خداوند متعال برای آن خدمتگزار پیشکسوت دین و فرهنگ و ادب، رحمت و ثواب و آمرزش مسألت میکنم! ٧٧/١/١٨
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓جمعه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۷۷
🏳رحلت مترجم متبحر، احمدآرام/۲
💠رهبرانقلاب
‼️هرگز خاطرهی نخستین دیدارم با ایشان را فراموش نمیکنم. طلبهی جوانی بودم و از مشهد برای چند روزی به تهران آمده بودم. دلم میخواست با نویسندگان و مترجمانی که آثارشان را خوانده بودم، آشنا شوم. در این میان به آقای احمد آرام دلبستگی خاصی داشتم؛ برای دیدار ایشان به انتشارات فرانکلین رفتم. این نخستین دیدارم بود و ایشان مرا نمیشناخت؛ ولی از همان لحظهی اول با گرمی و خوشرویی منٍ طلبهی جوان و ناشناس را پذیرفت. برای ناهار هم مرا نگه داشت و تا عصر آن روز خدمت ایشان بودیم. ۶۶/۸/۲۴
‼️من آقای احمد آرام، آقای محیط طباطبایی و دیگران را از دیرباز میشناسم و به آنها اخلاص دارم چراکه مجموعهای هستند از فکر و نظر و ذوق و سوز برای زبان فارسی؛ حدود سی، چهل سال قبل از این، من خودم وارد باب ترجمه شدم و آن چیزی که بنده را تشویق کرد که مشغول کار ترجمه بشوم و با ترجمه انس پیدا کنم، کار آقای آرام بود. در همان زمان، ایشان ظاهراً در بیروت متنی پیدا کرده بودند و آن را ترجمه کرده بودند؛ من به آن متن نگاه میکردم، میدیدم که واقعاً نوشتهی ایشان خیلی قوی و متین و بدون حشو و کلام زاید است؛ که انسان لذت میبرد. ۷۰/۱۱/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓جمعه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۷۷
🏳رحلت مترجم متبحر، احمد آرام
🏳معرفی کتاب "وعده راست"
🏳با ترجمه استاد احمد آرام/۳
💠رهبرانقلاب
‼️بنده دو سه سال قبل از این یک نوشته فارسی خواندم که درباره عمار یاسر بود از نویسنده مصری، طه حسین، یکی دوتا هم اشتباه در آن پیدا کردم اما در کل کتاب بسیار جالبی است، کتابی است در شرح حال عمار یاسر و پدر و مادرش که آقای احمد آرام هم به فارسی ترجمه کرده و ترجمه بسیار جالبی هم هست، البته عرض کردم یکی دوتا اشتباه در آن کتاب من دیدم اما مجموعا کتاب جالبی است، این کتاب را بخوانید، ببینید چگونه از روی بصیرت و درک و شعور، ایمان در دل آنها نفوذ کرده ، نام کتاب "وعده راست" هست و این کتاب چقدر جالب تشریح میکند وضع ایمان عمار یاسر را که چگونه ایمان آورد و مجاهداتش در این راه و ایمان مادرش که اول ایمان میاورد و بعد که شوهرش را مومن میکند، غوغایی است! ۵۳/۷/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓جمعه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۷۷
🏳رحلت مترجم متبحر، احمد آرام
🏳معرفی کتاب "اثبات وجود خدا"
🏳باترجمه مرحوم استاداحمدآرام/۴
💠رهبرانقلاب
‼️درباره توحید کتابی هست که دو، سه نفر مترجم فاضل ایرانی ترجمه کردند و نوشتهی چندین نفر از نویسندگان دانشمند غیر ایرانیست، به نام «اثبات وجود خدا» ـ کتاب خوبی است، بد نیست مراجعه کنید ـ چند نفر از دانشمندان علوم تجربیِ امروز میگویند با پیشرفت دانش، با رفتنِ در کُنهِ مخلوفات و موجودات و کشف قانونهای منظم، ما میفهمیم که جهان را پدید آورندهایست. از بس میبینیم نظم وجود دارد، از بس انتظام و انضباط در کار عالم هست، میفهمیم که جهان را آفریدگاری هست و آفرینندهای. خب، پس همهی موجودات عالم، بندگان او، پدید آوردگان او، همه تحت اختیار او و در قبضهی قدرت اویند و انسان هم مثل بقیهی موجودات دیگر. ۵۳/۷/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓جمعه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۷۷
🏳رحلت مترجم متبحر، احمد آرام
🏳معرفی کتاب تفسیرفیظلالالقرآن
🏳باترجمه مرحوم استاداحمدآرام
🏳و استاد سید علی خامنهای/۴
💠رهبرانقلاب
‼️ازجمله ترجمههای دیگرم از عربی به فارسی، بخش نخست تفسیر فی ظلال القرآن (در سایهسار قرآن) - چاپ ششم - بود. احمد آرام تمام چاپ اول کتاب را ترجمه کرده بود، ولی مرحوم سید قطب در چاپ ششم مطالب زیادی به کتاب افزوده بود. یکی از آقایان به من پیشنهاد کرد که این کتاب را در ازای دریافت ۲۵۰۰ تومان ترجمه کنم. وضع مالی من هم در دهه ۵۰ سخت بود؛ لذا این پیشنهاد را پذیرفتم. من بهشدت تحت تأثیر این کتاب بودم و آن را با تمام احساسات و عواطف خود ترجمه کردم! کتاب خون دلی که لعل شد ص۳۸
⚠️توجه؛
🏳استادخامنهای در سال ۱۳۴۸ ترجمه تفسیر فی ظلال القران اثر سید قطب را آغاز میکنند و مقداری از آن را در زندانهای ستمشاهی انجام میدهند و فقط تا آیهی ۱۸۲ سوره بقره را ترجمه میکنند چراکه باخبر میشوند این تفسیر توسط احمد آرام درحال ترجمه است لذا ترجمه خود را متوقف میکنند!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱ رمضان سال ۶۵ قمری
🗓هلاکتتوطئهگرقتلپیامبر
🏴محارب مولا امیرمومنان
🏴محرکعایشه، قاتلعثمان
🏴والیمعاویةبنابیسفیان
🏴معاند امامین حسنین(ع)
🏴موسسحکومتبنیمروان
🏴وزغبنوزغ، مروانبنحکم/۱
💠رهبرانقلاب
‼️جامعهی اسلامی، جامعهی امامت است. یعنی در رأس جامعه، امام است. انسانی که قدرت دارد، اما مردم از روی ایمان و دل، از او تبعیت میکنند و پیشوای آنان است. اما سلطان و پادشاه کسی است که با قهر و غلبه بر مردم حکم میراند. مردم دوستش ندارند. مردم قبولش ندارند. مردم به او اعتقاد ندارند. (البته مردمی که سرشان به تنشان بیرزد.) درعینحال، با قهر و غلبه، بر مردم حکومت میکند. بنیامیّه، امامت را در اسلام به سلطنت و پادشاهی تبدیل کردند و هزار ماه - یعنی نود سال! - در دولت بزرگ اسلامی، حاکمیت داشتند، آری! وقتی خواصِ طرفدارِ حق، یا اکثریت قاطعشان، در یک جامعه، چنان تغییر ماهیت میدهند که فقط دنیای خودشان برایشان اهمیت پیدا میکند؛ وقتی از ترس جان، از ترس تحلیل و تقلیل مال، از ترس حذف مقام و پست، از ترس منفور شدن و از ترس تنها ماندن، حاضر میشوند حاکمیت باطل را قبول کنند و در مقابل باطل نمیایستند و از حق طرفداری نمیکنند و جانشان را به خطر نمیاندازند؛ آن گاه در جهان اسلام فاجعه با شهادت حسینبنعلی علیهالسّلام - با آن وضع - آغاز میشود. حکومت به بنیامیّه و شاخهی مروان» و بعد به بنیعبّاس و آخرش هم به سلسلهی سلاطین در دنیای اسلام، تا امروز میرسد! ۷۵/۳/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱ رمضان سال ۶۵ قمری
🗓هلاکتتوطئهگرقتلپیامبر
🏴محارب مولا امیرمومنان
🏴محرکعایشه، قاتلعثمان
🏴والیمعاویةبنابیسفیان
🏴معاند امامین حسنین(ع)
🏴موسسحکومتبنیمروان
🏴وزغبنوزغ، مروانبنحکم/۲
💠رهبرانقلاب
‼️همهی مشکلاتی که در طول تاریخ دردبار و غمبار اسلامی - از صدر اوّل اسلام - به وجود آمده است این است که این حکومت که تا سال دهم هجرت، در دست پیغمبر بوده است. بعد از آن به دست یزید میافتد! چه موقع؟ سال شصتم هجرت. فقط پنجاه سال - نیم قرن - بعد، همان حکومت ببین از کجا تا کجا میرود! آیا واقعاً از این گریه آورتر در دنیا وجود دارد؟! این، گریه آورتر از کشته شدن امام حسین است! از همهی قضایای عاشورا گریه آورتر است که روزگاری و جامعهای وجود داشته باشد که سابقهی آن جامعه به پیغمبر و امیرالمؤمنین علیهماالسّلام برگردد، آنها بر آن جامعه حکومت کرده باشند و بعد از چند ده سال، به کسی مثل یزید برسد! بعد هم به مروان و عبدالملک و بقیه؛ و تقریباً پانصد، ششصد سال - نزدیک به ششصد سال - چنین عناصری با نام دین، حکومت کنند! البته بعد هم ناصرالدّین شاهها، رضاخانها و دیگران حکومت کردند. هر کدام از آنها برای خودشان یک یزید یا یک معاویه بودند؛ آنها را نباید خیلی هم دست کم گرفت! آنها هم همانطورند؛ منتها آنها به اسم دین حکومت میکردند. خلاصه کمتر مصیبتی در دنیا، این قدر بزرگ است! ۷۵/۹/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱ رمضان سال ۶۵ قمری
🗓هلاکتتوطئهگرقتلپیامبر
🏴محارب مولا امیرمومنان
🏴محرکعایشه، قاتلعثمان
🏴والیمعاویةبنابیسفیان
🏴معاند امامین حسنین(ع)
🏴موسسحکومتبنیمروان
🏴وزغبنوزغ، مروانبنحکم/۳
💠استادخامنهای
‼️الان مسئله قیام امام حسين شده یک عمل غیر قابل درس! یک عملی که باید در موزه گذاشت و تماشایش کرد و بر آن گریست. حسين بن علی اصلا با اراده خود این عمل را انجام داد تا اینکه بنشینیم اینجا و اشک بریزیم و حاجتهایمان را بخواهیم، نمیگویم امام اگر دعا کند، از خدا بخواهد، پروردگار حاجت شما را برآورده نمیکند، اینها مطالبی است در جای خود مسلم معرفت ما در حقّ حسين بن على و ائمه هدی بالاتر از این حرفها است اما به من و شما چه که حسين دارای این مقامات است! ما نباید از آن بزرگوار درس بگیریم؟ آیا واقع این قیام عظیم انجام گرفته که فقط گريه کنیم برایشان؟ وقتی ملتی از یک داستان آموزنده، آموزش نمیگیرد، فاجعه است. و آن کسانی که در طول تاریخ سعی کردند این درسها و سرمشق ها و این جملات برجسته آموزنده را بکلی پاک کنند، فاجعه آفرینان واقعی هستند. اگر چنانچه يزید بن معاويه و بعد از او مروان بن حكم و بعد از او عبد الملک مروان و بعد از او چهار پسر جلادش و بعد از آنها دیگر خلفای بنی اميه و بنی عباس هر کدام به یک صورتی کوشش کردند، سعی کردند که نام حسين را از خاطرها محو کنند و نتوانستند، من میگویم از آنها استادتر، از آنها واردتر از آنها کاربلدتر آن کسانی هستند که این واقعه را از صورت آموزشدهی خارج کردند! ۵۲/۱۱/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۴۶
🏳درگذشت مجتهد مجاهد عارف بالله
🏳مروجمکتبتفکیک، مریدامامخمینی
🏳مرحومآیةاللهشیخمجتبیقزوینی/۱
💠رهبرانقلاب:
‼️در ۱۴فروردین سال ۱۳۴۶، حاج شیخ مجتبی قزوینی وفات کرد، ایشان از بزرگان کم نظیر بود، مردی شریف، عالم، مومن، عابد، زاهد، با هیبت و مورد احترام دیگر بزرگان حتی آقای میلانی بود، رحلت ایشان حادثه بزرگی بود و من از جمله کسانی بودم که به حضور در مراسم تشییع ایشان اهتمام داشتم! کتاب خون دلی که لعل شد ص۱۴۶
‼️نزدیک محرم۱۳۴۲ امام امر کردند پیغامی برای آقای میلانی و قمی درباره مبارزه با صهیونیست و برپایی روضه فاجعه فیضیه در ماه محرم، ببرم؛ رفتم مشهد و پیغام امام را دادم اما خیلی تحویل گرفته نشد تنها کسیکه پیغام را گرفت و عکس العمل نشان داد شیخ مجتبی قزوینی بود! کتاب عبدصالح خدا (سیره سیاسی امام درکلام رهبری) ص۷۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۴۶
🏳درگذشت مجتهد مجاهد عارف بالله
🏳مروجمکتبتفکیک، مریدامامخمینی
🏳مرحومآیةاللهشیخمجتبیقزوینی/۲
📌برشی از کتاب شرح اسم؛
‼️مرحوم حاج شیخ مجتبی قزوینی پس از دستگیری امام، در هجرت علما به تهران، نخستین عالمی بود که از مشهد راهی تهران شد. زمانی که امام آزاد شد و به قم بازگشت به دیدن ایشان رفت. همو که آیت الله میلانی را دهه سی به اقامت در مشهد تشویق کرد، و وقتی دید طرفدار فلسفه است با او قطع رابطه نمود، هنگام شروع نهضت به خانه اش رفت و حمایت از او را تکلیف خود دانست. یک چنین شخصیت باگذشتی بود و از بن دندان هم معتقد به مبارزه بود. آقای خامنه ای به یاد میآورد که در سال ۱۳۴۳ به خانه حاج شیخ مجتبی قزوینی رفت؛ رفت که رضایت او را برای گذاشتن امضایش پای اعلامیه ای بگیرد. آقای قزوینی اعلامیه را خواند. پسندید. گفت که امضاء میکنم، اما دیگر آقایان خواهند گفت فلان جای اعلامیه اشکال دارد و چون قزوینی امضا کرده و دیگر امکان تغییر دادن آن نیست، امضاء نخواهند کرد؛ توصیه کرد اعلامیه را ابتدا به آنان نشان دهد، کم و زیاد کند، امضاءها را بگیرد؛ نام و امضاء او پای این اعلامیه محفوظ است. حتی توصیه کرد ابتدا نزد فلان عالم نبرد؛ او امضا نمیکند و نخواهد گذاشت دیگران هم امضاء کنند! شرح اسم ص۲۰۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۴۶
🏳درگذشت مجتهد مجاهد عارف بالله
🏳مروجمکتبتفکیک، مریدامامخمینی
🏳مرحومآیةاللهشیخمجتبیقزوینی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️مواظب باشید اختلاف نظرها به درگیری و تشنج و ناخن زدن به چهره یکدیگر نینجامد! ما در سنت گذشته حوزههای خودمان داشتهایم که مرحوم حاج شیخ مجتبیٰ قزوینی رضوان الله علیه که ملای برجسته بزرگی در مشهد بود، ضدّ فلسفه و عرفان. بنده خودم جزو ارادتمندان ایشان بودم و هستم؛ مرد واقعا بزرگی بود جزو برترین شاگردهای میرزا مهدی اصفهانی بود؛ امام بزرگوار ما هم، لُبّ فلسفه و عرفان بود؛ خب اینها خیلی با هم فاصله دارند، یعنی درست بکلی در دو قطب یک طیف قرار دارند. وقتی که مبارزات شروع شد و امام نشان داد که رهبر این مبارزه است، شیخ مجتبیٰ قزوینی با همه این اختلافاتی که داشت، بلند شد از مشهد و یک جماعتی را هم با خودش برداشت، آمدند دیدن امام در قم؛ آمدند اظهار ارادت به امام کردند. تا وقتی هم ایشان زنده بود -سال۱۳۴۶ ایشان از دنیا رفت- پای انقلاب بود، یعنی واقعا امید ما طلبههای مبارز آن روز در مشهد به مرحوم شیخ مجتبیٰ بود، با اینکه اختلاف سلیقهاش با امام اینجوری بود! ۹۸/۲/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۶۵
🗓رحلت آیةالله شريعتمدارى/١
💠رهبرانقلاب
‼️آن عالِمى که توجیهکنندهی ظلم دستگاههاى فاسد باشد، از خود آن دستگاهها خطرناکتر است؛ آن روحانیّتى که اهداف استکبار را در جامعه عمل کند، زشتترین و پلیدترین ایادى استکبار است؛ چون با ظاهر حق، باطن باطل را ترویج میکند. این چیزِ بسیار خطرناکى است و این آن کارى بوده که استکبار، با پول، با تطمیع، با فشار سعى کرد در طول این صد و چند ده سالِ اخیر در کشورهاى اسلامى انجام بدهد! ۶۸/۴/۴
‼️همواره روحانیت احتیاج به اصلاحات داشته است. امام بزرگوار ما در اوایل انقلاب درباره روحانیت و لزوم وجود آن و حمله به کسانی که میخواستند ریشه روحانیت را بزنند، صحبت کردند وفرمودند در میان روحانیت کسانی هستند که ظلم است اسم روحانی بر آنها بگذاریم. بعد این مصراع را خواندند: «ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد». واقعاً همینطور است البته برای حفظ دین، ایمانِ دینی در جامعه لازم است. روحانیت خدمتگزار مردم است. نهادی کم توقّع، کمنصیب و کم سهم از دنیاست. بنایی بر دنیا و هدف دنیا ندارد. البته در بین روحانیون، افراد بد، ناباب و خائن بودهاند. امروز هم هستند، ما هم از افراد نابابی که در روحانیت هستند، خبر داریم. بعضی از آنها، دلها را خون کردند. دل امام و نیکان خود را خون کردند. اما این نباید موجب شود که سازمان و تشکیلات روحانیت زیر سؤال برود! ۷۴/۸/۱۰
📸دیدار آیةالله شریعتمداری با شاه در حوز طالبیه تبریز، در این دیدار شاه ۱۰هزارتومان به شریعتمداری صله داد! ۱۳۲۶/۳/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini