eitaa logo
جهادتبیینی
2.6هزار دنبال‌کننده
11.7هزار عکس
0 ویدیو
455 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
📆۱ رمضان سال ۶۵ قمری 🗓هلاکت‌توطئه‌گرقتل‌پیامبر 🏴محارب مولا امیرمومنان 🏴محرک‌عایشه، قاتل‌عثمان 🏴والی‌معاویةبن‌ابی‌سفیان 🏴معاند امامین حسنین(ع) 🏴موسس‌حکومت‌بنی‌مروان 🏴وزغ‌بن‌وزغ، مروان‌بن‌حکم/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️جامعه‌ی اسلامی، جامعه‌ی امامت است. یعنی در رأس جامعه، امام است. انسانی که قدرت دارد، اما مردم از روی ایمان و دل، از او تبعیت میکنند و پیشوای آنان است. اما سلطان و پادشاه کسی است که با قهر و غلبه بر مردم حکم میراند. مردم دوستش ندارند. مردم قبولش ندارند. مردم به او اعتقاد ندارند. (البته مردمی که سرشان به تنشان بیرزد.) درعین‌حال، با قهر و غلبه، بر مردم حکومت میکند. بنی‌امیّه، امامت را در اسلام به سلطنت و پادشاهی تبدیل کردند و هزار ماه - یعنی نود سال! - در دولت بزرگ اسلامی، حاکمیت داشتند، آری! وقتی خواصِ طرفدارِ حق، یا اکثریت قاطعشان، در یک جامعه، چنان تغییر ماهیت میدهند که فقط دنیای خودشان برایشان اهمیت پیدا میکند؛ وقتی از ترس جان، از ترس تحلیل و تقلیل مال، از ترس حذف مقام و پست، از ترس منفور شدن و از ترس تنها ماندن، حاضر میشوند حاکمیت باطل را قبول کنند و در مقابل باطل نمیایستند و از حق طرفداری نمیکنند و جانشان را به خطر نمیاندازند؛ آن گاه در جهان اسلام فاجعه با شهادت حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام - با آن وضع - آغاز میشود. حکومت به بنی‌امیّه و شاخه‌ی مروان» و بعد به بنی‌عبّاس و آخرش هم به سلسله‌ی سلاطین در دنیای اسلام، تا امروز میرسد! ۷۵/۳/۲۰ @Jahade_tabeini
📆۱ رمضان سال ۶۵ قمری 🗓هلاکت‌توطئه‌گرقتل‌پیامبر 🏴محارب مولا امیرمومنان 🏴محرک‌عایشه، قاتل‌عثمان 🏴والی‌معاویةبن‌ابی‌سفیان 🏴معاند امامین حسنین(ع) 🏴موسس‌حکومت‌بنی‌مروان 🏴وزغ‌بن‌وزغ، مروان‌بن‌حکم/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️همه‌ی مشکلاتی که در طول تاریخ دردبار و غمبار اسلامی - از صدر اوّل اسلام - به وجود آمده است این است که این حکومت که تا سال دهم هجرت، در دست پیغمبر بوده است. بعد از آن به دست یزید میافتد! چه موقع؟ سال شصتم هجرت. فقط پنجاه سال - نیم قرن - بعد، همان حکومت ببین از کجا تا کجا میرود! آیا واقعاً از این گریه آورتر در دنیا وجود دارد؟! این، گریه آورتر از کشته شدن امام حسین است! از همه‌ی قضایای عاشورا گریه آورتر است که روزگاری و جامعه‌ای وجود داشته باشد که سابقه‌ی آن جامعه به پیغمبر و امیرالمؤمنین علیهماالسّلام برگردد، آنها بر آن جامعه حکومت کرده باشند و بعد از چند ده سال، به کسی مثل یزید برسد! بعد هم به مروان و عبدالملک و بقیه؛ و تقریباً پانصد، ششصد سال - نزدیک به ششصد سال - چنین عناصری با نام دین، حکومت کنند! البته بعد هم ناصرالدّین شاهها، رضاخانها و دیگران حکومت کردند. هر کدام از آنها برای خودشان یک یزید یا یک معاویه بودند؛ آنها را نباید خیلی هم دست کم گرفت! آنها هم همان‌طورند؛ منتها آنها به اسم دین حکومت میکردند. خلاصه کمتر مصیبتی در دنیا، این قدر بزرگ است! ۷۵/۹/۱۵ @Jahade_tabeini
📆۱ رمضان سال ۶۵ قمری 🗓هلاکت‌توطئه‌گرقتل‌پیامبر 🏴محارب مولا امیرمومنان 🏴محرک‌عایشه، قاتل‌عثمان 🏴والی‌معاویةبن‌ابی‌سفیان 🏴معاند امامین حسنین(ع) 🏴موسس‌حکومت‌بنی‌مروان 🏴وزغ‌بن‌وزغ، مروان‌بن‌حکم/۳ 💠استادخامنه‌ای ‼️الان مسئله قیام امام حسين شده یک عمل غیر قابل درس! یک عملی که باید در موزه گذاشت و تماشایش کرد و بر آن گریست. حسين بن علی اصلا با اراده خود این عمل را انجام داد تا اینکه بنشینیم اینجا و اشک بریزیم و حاجتهایمان را بخواهیم، نمیگویم امام اگر دعا کند، از خدا بخواهد، پروردگار حاجت شما را برآورده نمیکند، اینها مطالبی است در جای خود مسلم معرفت ما در حقّ حسين بن على و ائمه هدی بالاتر از این حرفها است اما به من و شما چه که حسين دارای این مقامات است! ما نباید از آن بزرگوار درس بگیریم؟ آیا واقع این قیام عظیم انجام گرفته که فقط گريه کنیم برایشان؟ وقتی ملتی از یک داستان آموزنده، آموزش نمیگیرد، فاجعه است. و آن کسانی که در طول تاریخ سعی کردند این درسها و سرمشق ها و این جملات برجسته آموزنده را بکلی پاک کنند، فاجعه آفرینان واقعی هستند. اگر چنانچه يزید بن معاويه و بعد از او مروان بن حكم و بعد از او عبد الملک مروان و بعد از او چهار پسر جلادش و بعد از آنها دیگر خلفای بنی اميه و بنی عباس هر کدام به یک صورتی کوشش کردند، سعی کردند که نام حسين را از خاطرها محو کنند و نتوانستند، من میگویم از آنها استادتر، از آنها واردتر از آنها کاربلدتر آن کسانی هستند که این واقعه را از صورت آموزش‌دهی خارج کردند! ۵۲/۱۱/۱۳ @Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۴۶ 🏳درگذشت مجتهد مجاهد عارف بالله 🏳مروج‌مکتب‌تفکیک، مریدامام‌خمینی 🏳مرحوم‌آیةالله‌شیخ‌مجتبی‌قزوینی/۱ 💠رهبرانقلاب: ‼️در ۱۴فروردین سال ۱۳۴۶، حاج شیخ مجتبی قزوینی وفات کرد، ایشان از بزرگان کم نظیر بود، مردی شریف، عالم، مومن، عابد، زاهد، با هیبت و مورد احترام دیگر بزرگان حتی آقای میلانی بود، رحلت ایشان حادثه بزرگی بود و من از جمله کسانی بودم که به حضور در مراسم تشییع ایشان اهتمام داشتم! کتاب خون دلی که لعل شد ص۱۴۶ ‼️نزدیک محرم۱۳۴۲ امام امر کردند پیغامی برای آقای میلانی و قمی درباره مبارزه با صهیونیست و برپایی روضه فاجعه فیضیه در ماه محرم، ببرم؛ رفتم مشهد و پیغام امام را دادم اما خیلی تحویل گرفته نشد تنها کسیکه پیغام را گرفت و عکس العمل نشان داد شیخ مجتبی قزوینی بود! کتاب عبدصالح خدا (سیره سیاسی امام درکلام رهبری) ص۷۵ @Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۴۶ 🏳درگذشت مجتهد مجاهد عارف بالله 🏳مروج‌مکتب‌تفکیک، مریدامام‌خمینی 🏳مرحوم‌آیةالله‌شیخ‌مجتبی‌قزوینی/۲ 📌برشی از کتاب شرح اسم؛ ‼️مرحوم حاج شیخ مجتبی قزوینی پس از دستگیری امام، در هجرت علما به تهران، نخستین عالمی بود که از مشهد راهی تهران شد. زمانی که امام آزاد شد و به قم بازگشت به دیدن ایشان رفت. همو که آیت الله میلانی را دهه سی به اقامت در مشهد تشویق کرد، و وقتی دید طرفدار فلسفه است با او قطع رابطه نمود، هنگام شروع نهضت به خانه اش رفت و حمایت از او را تکلیف خود دانست. یک چنین شخصیت باگذشتی بود و از بن دندان هم معتقد به مبارزه بود. آقای خامنه ای به یاد میآورد که در سال ۱۳۴۳ به خانه حاج شیخ مجتبی قزوینی رفت؛ رفت که رضایت او را برای گذاشتن امضایش پای اعلامیه ای بگیرد. آقای قزوینی اعلامیه را خواند. پسندید. گفت که امضاء میکنم، اما دیگر آقایان خواهند گفت فلان جای اعلامیه اشکال دارد و چون قزوینی امضا کرده و دیگر امکان تغییر دادن آن نیست، امضاء نخواهند کرد؛ توصیه کرد اعلامیه را ابتدا به آنان نشان دهد، کم و زیاد کند، امضاءها را بگیرد؛ نام و امضاء او پای این اعلامیه محفوظ است. حتی توصیه کرد ابتدا نزد فلان عالم نبرد؛ او امضا نمیکند و نخواهد گذاشت دیگران هم امضاء کنند! شرح اسم ص۲۰۲ @Jahade_tabeini
🗓دوشنبه ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۴۶ 🏳درگذشت مجتهد مجاهد عارف بالله 🏳مروج‌مکتب‌تفکیک، مریدامام‌خمینی 🏳مرحوم‌آیةالله‌شیخ‌مجتبی‌قزوینی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️مواظب باشید اختلاف ‌نظرها به درگیری و تشنج و ناخن زدن به چهره یکدیگر نینجامد! ما در سنت گذشته حوزه‌های خودمان داشته‌ایم که مرحوم حاج شیخ مجتبیٰ قزوینی رضوان ‌الله علیه که ملای برجسته بزرگی در مشهد بود، ضدّ فلسفه و عرفان. بنده خودم جزو ارادتمندان ایشان بودم و هستم؛ مرد واقعا بزرگی بود جزو برترین شاگردهای میرزا مهدی اصفهانی بود؛ امام بزرگوار ما هم، لُبّ فلسفه و عرفان بود؛ خب اینها خیلی با هم فاصله دارند، یعنی درست بکلی در دو قطب یک طیف قرار دارند. وقتی که مبارزات شروع شد و امام نشان داد که رهبر این مبارزه است، شیخ مجتبیٰ قزوینی با همه این اختلافاتی که داشت، بلند شد از مشهد و یک جماعتی را هم با خودش برداشت، آمدند دیدن امام در قم؛ آمدند اظهار ارادت به امام کردند. تا وقتی هم ایشان زنده بود -سال۱۳۴۶ ایشان از دنیا رفت- پای انقلاب بود، یعنی واقعا امید ما طلبه‌های مبارز آن روز در مشهد به مرحوم شیخ مجتبیٰ بود، با اینکه اختلاف سلیقه‌اش با امام اینجوری بود! ۹۸/۲/۱۸ @Jahade_tabeini
🗓۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۶۵ 🗓رحلت آیةالله شريعتمدارى/١ 💠رهبرانقلاب ‼️آن عالِمى که توجیه‌کننده‌ی ظلم دستگاه‌هاى فاسد باشد، از خود آن دستگاه‌ها خطرناک‌تر است؛ آن روحانیّتى که اهداف استکبار را در جامعه عمل کند، زشت‌ترین و پلیدترین ایادى استکبار است؛ چون با ظاهر حق، باطن باطل را ترویج میکند. این چیزِ بسیار خطرناکى است و این آن کارى بوده که استکبار، با پول، با تطمیع، با فشار سعى کرد در طول این صد و چند ده سالِ اخیر در کشورهاى اسلامى انجام بدهد! ۶۸/۴/۴ ‼️همواره روحانیت احتیاج به اصلاحات داشته است. امام بزرگوار ما در اوایل انقلاب درباره روحانیت و لزوم وجود آن و حمله به کسانی که میخواستند ریشه روحانیت را بزنند، صحبت کردند وفرمودند در میان روحانیت کسانی هستند که ظلم است اسم روحانی بر آنها بگذاریم. بعد این مصراع را خواندند: «ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد». واقعاً همین‌طور است البته برای حفظ دین، ایمانِ دینی در جامعه لازم است. روحانیت خدمتگزار مردم است. نهادی کم توقّع، کم‌نصیب و کم سهم از دنیاست. بنایی بر دنیا و هدف دنیا ندارد. البته در بین روحانیون، افراد بد، ناباب و خائن بوده‌اند. امروز هم هستند، ما هم از افراد نابابی که در روحانیت هستند، خبر داریم. بعضی از آنها، دلها را خون کردند. دل امام و نیکان خود را خون کردند. اما این نباید موجب شود که سازمان و تشکیلات روحانیت زیر سؤال برود! ۷۴/۸/۱۰ 📸دیدار آیةالله شریعتمداری با شاه در حوز طالبیه تبریز، در این دیدار شاه ۱۰هزارتومان به شریعتمداری صله داد! ۱۳۲۶/۳/۶ @Jahade_tabeini
🗓۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۶۵ 🏳رحلت آیةالله شريعتمدارى/۲ 💠رهبر انقلاب: ‼️وقتی در جیرفت تبعید بودم، نامه‌ای از جیرفت به آیة الله شریعتمداری نوشتم. چرا که ایشان مبارزان را «تندرو» خوانده بود. روش آقای شریعتمداری این بود که در اظهارات خود، هم رژیم حاکم و هم مردم را راضی کند؛ البته کفه سنگینتر اظهاراتشان، مربوط به رضایت رژیم حاکم میشد! زیرا رژیم معنی این اظهارات را میفهمید و در قبالش، موضع قاطعانه میگرفت ولی مردم را میشد با یک موضع گیری فریب داد. عبارت «تندروها» خطرناک بود زیرا اگر بر سر زبانها می‌افتاد، همه کسانی که در مسیر انقلاب و پیرو خطّ امام خمینی بودند، محکوم به تندروی میشدند. لذا نامه‌ای به او نوشتم و او را از عواقب بیان چنین اظهاراتی برحذر داشتم. به او گفتم: چنین سخنی، به رژیم بهانه میدهد تا به کشتار توده‌های مردم انقلابی به عنوان «مبارزه با تندروی»، دست بزند؛ و بار گناه این کار بر دوش شما خواهد بود؛ نگارش این نامه را به پایان بردم و آن را امضا کردم، پیش از آن که نامه را بفرستم، خبر کشتار فاجعه ۱۷ شهریور رسید. در حاشیه‌ نامه نوشتم این، سرآغاز عملیات قلع و قمع تندروها است! کتاب خون دلی که لعل شد ص۳۱۵ @Jahade_tabeini
🗓۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۶۵ 🏳رحلت آیةالله شريعتمدارى/۳ 💠رئیس‌جمهور خامنه‌ای ‼️آن روز که مبارزه با رژیم طاغوت شروع شد، بعضی علما به امام میگفتند نمیشود با شاه در افتاد چراکه آمریکا حامی شاه است، یکبار میگفتند شما با اینکارتان حوزه را از بین میبرید و اگر از این کار منصرف نشوید مراجع علیه‌تان میشورند، بارها بعضی علما به امام اعتراض میکردند که جواب این خونها را چه کسی میدهد، میتوان به جرئت گفت و باید قبول کنیم که امام ما در طی مبارزات علیه طاغوت تنها بود! کتاب عبدصالح خدا صص۸۵و۸۶ ‼️امام بود که مردم را شناخت. من دیدم کسانی را از بزرگان که وقتی گفته میشد مردم، اخم هایشان را درهم می کردند؛ کدام مردم؟ ول کنید مردم را؛ مگر میشود به مردم اتّکا کرد؟ بله میشود! آدم های خوب، آدم های حسابی، اما این طور کم بصیرت نسبت به این خلق‌خدا، کم معرفت نسبت به عمق ارزش و شخصیت انسان. لذا آن زمانی که آنها بودند، یک قدم نتوانستند حرکت عظیم مردم را پیش ببرند و از نیروهای مردم استفاده کنند. ۶۳/۵/۱۱ @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه۲رمضان سال۱۳۹۴ق 🏳آغاز سلسله جلسات نظام ساز 🏳طرح‌کلی‌اندیشه‌اسلامی‌درقرآن 🏳توسط متفکر نواندیش اسلامی 🏳استادمعظم، سیدعلی خامنه‌ای/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️من به شما که نگاه میکنم -عزیزان جوان دانشجو- مسجد کرامت و مسجد امام حسن مجتبی را به یاد میآورم؛ که آنجا هم همین شماها -شماهای سی و پنج سال قبل- مینشستید و درس تفسیر قرآن و تفسیر نهج‌البلاغه و مبانی نهضت اسلامی مذاکره و بحث میشد؛ نوشته میشد و گفته میشد. چوبش را هم میخوریم؛ هم شما میخوردید، هم ما میخوردیم. دستگاه جبارِ طاغوت، آن روز تحمل نمیکرد که یک طلبه با جمعی دانشجو بنشینند و از دین حرف بزنند؛ بخصوص که محفل دانشجوئی ما آن روز، محفل گرمی هم بود؛ محفل پُر جمعیت و متراکمی بود. البته این جمعیتهائی که امروز شما بعد از انقلاب میبینید، قبل از انقلاب در هیچ جا و به هیچ مناسبتی شکل پیدا نمیکرد؛ اما نسبت به جلسات و اجتماعات آن روز، هیچ اجتماعی شاید در کشور -اجتماع دانشجوئی- به یکپارچگی، یکدستی و تراکم اجتماع مسجد امام حسن یا مسجد کرامت که بنده آنجا درس تفسیر برای دانشجوها میگفتم، وجود نداشت. شما حالا یادآور آن خاطره‌ها برای من هستید. ۸۶/۶/۲۵ 📸طرح جلد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ چاپ ۱۳۵۴ @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه۲رمضان سال۱۳۹۴ق 🏳آغاز سلسله جلسات نظام ساز 🏳طرح‌کلی‌اندیشه‌اسلامی‌درقرآن 🏳توسط متفکر نواندیش اسلامی 🏳استادمعظم، سیدعلی خامنه‌ای/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️در رژیم گذشته، آن وقتی که کار خیلی بر ما سخت میشد و من در مسجد کرامت یا مسجد امام حسن مشهد سخنرانی میکردم، مطلبی را که فکر میکردم دانستن آن برای نظام و رژیم به شدت مضر است، بدون اینکه اندک اشاره‌ای به دستگاه مطلقا به دستگاه بکنم، مطرح میکردم. هیچگونه و کنایه‌ای هم به دستگاه نمیزدیم، مثلا فرض کنید آن زمان میگفتیم حکومت علوی. اگر میگفتیم حکومت اسلامی، حساس میشدند. میگفتیم نظام علوی یا كأنه حکومت علوی. در بحثهای آن وقتِ من، از این گونه تعابیر پر بود. دیلم را میدادیم زیر ریشه دستگاه تا آن را با یک فشار بیرون بکشیم. ملتفت نبود؛ چون به تنه او، هیچ گونه برنمیخورد. ۱۳۷۱/۴/۸ ‼️درباره مسئله ولایت، در ماه رمضان صحبت کرده‌ام آن کسانیکه میتوانند آن بحثها را بشنوند، حتما بشنوند تا معنی ولایت را بدانند. ما ولایت را خلاصه کرده‌ایم در یک حال و سوز و گدازِ از روی بی‌توجهی و ناآگاهی بی‌ثمر و بی‌حاصل، به این میگوییم ولایت، در حالیکه ولایت مهمترین اصل دین است، ولایت، پیوستگی بطور بارز و نمایان، و جدایی از باطل باز بطور بارز و نمایان است! کتاب شرح نهج البلاغه استاد خامنه‌ای، منشور حکومت علوی ص۲۰۶ ۵۳/۹/۲۲ 📸طرح جلد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ چاپ ۱۳۵۹ @Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه۲رمضان سال۱۳۹۴ق 🏳آغاز سلسله جلسات نظام ساز 🏳طرح‌کلی‌اندیشه‌اسلامی‌درقرآن 🏳توسط متفکر نواندیش اسلامی 🏳استادمعظم، سیدعلی خامنه‌ای/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️من در مشهد یک بحثى کردم در باب ولایت، یک برداشت جدیدى از کلمه‌ى ولایت و مسأله‌ى ولایت که ماه رمضان بود و بحث‌هایى براى جوان‌ها مى‌کردیم آن وقت‌ها راجع به توحید و نبوت و چه و از جمله ولایت، یک بحث قرآنى خیلى خوب و کاملى بود بعد هم چاپ شد یعنى؛ خلاصه‌اش هم یک جایى چاپ شد، اصل سخنرانی‌ها هم بعد از انقلاب درآوردند چاپ کردند. یک عده‌اى در مشهد جنجال علیه من به راه انداختند که چرا در زیر کلمه‌‌ی ولایت فلانى این حرف‌ها را زده در حالى که این منکر به معناى انکار آن ولایتى که آنها مى‌گفتند که نبود، آنها مى‌گفتند ولایت یعنى محبت. خب ما محبت ائمه را که قبول داریم؛ ولایت یعنى اعتقاد به امامت على. این را که ما قبول داشتیم یک چیزهایى علاوه‌ى بر اینها ما از کلمه‌ی ولایت پیدا کرده بودیم. من آیات ولایت را در قرآن جمع کردم؛ آیاتى که در آن کلمه‌ى ولایت بکار رفته است «هنالک الولایة لله» مثلاً فرض کنید و آیات متعددى را، از این کلمات یک برداشت جدیدى از کلمه‌ى ولایت را من عرضه کردم مطرح کردم. خب این باید مغتنم شمرده بشود. در عالم پزشکى اگر یک نفرى بیاید فرض بفرمائید درباره‌ی حصبه یک ایده‌‌ی جدیدى را مطرح کند که اضافه‌ى بر معلومات قبلى باشد با او چه جورى رفتار مى‌کنند؟ خب احترامش مى‌کنند، تکریمش مى‌کنند! ۶۷/۷/۱۳ 📸طرح جلد کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ چاپ ۱۳۶۰ @Jahade_tabeini