🗓۲۹فروردین۱۳۱۸ش/۲۸صفر۱۳۵۸ق
🏳ولادت آقا سید علی خامنهای/۲
💠رهبرانقلاب
‼️جشن گرفتن برای تولد بنده غلط است، تولد امثال بنده هیچ جشنی ندارد و برگزارکنندگان آن مسئول عمر و مالی هستند که در این راه ضایع میشود، من از کسیکه برای تولد من جشن میگیرد به هیچ وجه تشکر نمیکنم و او را مسئول زیانهای این کار میدانم! ۸۵/۵/۳
‼️فلسفه وجود بنده خدمت است، ما نوکر مردمیم و اعتبار و آبروی ما به اینست؛ اسلام این را برایمان معین کرده، ما حقی به گردن مردم نداریم بلکه مردم به گردن ما حق دارند! ۸۲/۱۱/۱۵
‼️وظیفه اصلی رهبری حفظ نظام و انقلاب اسلامی است، رهبری یک شخص نیست؛ یک طلبه، یک علی خامنهای، یا علی خامنهایهای فراوان دیگری که هستند، نیست. رهبری یک حقیقت برگرفته از ایمان و محبت و مردم است و صدها نفر مثل علی خامنهای در راه این حقیقت جان و آبرویشان را بدهند؛ اهمیتی ندارد. بنده که چیزی نیستم؛ امام هم همینطور بود! ۷۹/۴/۱۹
‼️نه خدا راضی است، نه احکام اسلام اجازه میدهد که ما بگوییم ارتش ما، یا نیروهای مسلح ما، یا مردم ما، بخاطر فلان آدم بمیرند؛ بله، برای اسلام همه بمیرند؛ فلان آدم هم برای اسلام بمیرد! ۹۱/۲/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹فروردین۱۳۱۸ش/۲۸صفر۱۳۵۸ق
🏳ولادت آقا سید علی خامنهای
🗓ایام ماه رمضان سال ۱۳۹۰ق
🏳ایام دومین زندانی ایشان/۳الف
💠رهبرانقلاب
‼️ماه مبارک رمضان ۱۳۹۰ در زندان از راه رسید. دهم آبان، اول ماه مبارک بود.
وقتی در سلّول بودم ـ پیش از انتقالم به اتاق بزرگ ـ ماه رمضان فرا رسید. با فرا رسیدن این ماه، دلم غرق شادی شد؛ چون از کودکی این ماه را دوست میداشتم. در این ماه، چهرهی زندگیِ روزمرّه دگرگون میشود و انسان روزهدار لذّت معنوی خاصّی را احساس میکند.
نخستین روز ماه رمضان سپری شد، هنگام افطار فرا رسید، امّا چیزی برای من نیاوردند؛ زیرا برای ماه رمضان، در محیط ارتش و زندان ارتش، حسابی باز نمیشود. نماز را خواندم و به سیر در عالم خاطرات این ماه ـ بویژه خاطرات ساعت افطار و شادمانی روزهداران در هنگام افطار ـ پرداختم. آن لحظات شادیآور و فرحافزای سر سفرهی افطار در کنار خانواده، با سماوری که در برابر ما میجوشید، در خاطرم گذشت. همچنین آن خوردنیهای اندک و سبک مخصوص افطار را به یاد آوردم؛ بویژه «ماقوت» را ـ غذای معروف مشهدیها که ظاهراً مختصّ خود آنها است ـ به یاد آوردم؛ که از هر غذایی برای افطار، آن را بیشتر دوست میداشتم. این «ماقوت» از آب و نشاسته و شکر تهیّه میشود و به شیوهی خاصّی آن را میپزند. همسر من نیز در پختن آن، همانند پختن سایر غذاها، بخوبی وارد است. ناگهان به خود بازآمدم و از خداوند مغفرت طلبیدم. شاید این گرسنگی بود که خاطرات یاد شده را در ذهنم برانگیخت. شاید هم علّت، تنهایی بود. به هر حال باید صبر کرد. خون دلی که لعل شد ص۱۸۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹فروردین۱۳۱۸ش/۲۸صفر۱۳۵۸ق
🏳ولادت آقا سید علی خامنهای
🗓ایام ماه رمضان سال ۱۳۹۰ق
🏳ایام دومین زندانی ایشان/۳ب
💠رهبرانقلاب
‼️نیم ساعت پس از مغرب، یک فنجان چای به دست آوردم. مدتی بعد شام آوردند، که به خاطر نامرغوبی، دل بدان رغبت نمیکرد. اما قدری از آن را خوردم و بقیّه را برای سحری گذاشتم. در سحر هم مابقی آن را با اکراه خوردم. روز دوم، نگهبان اطلاع داد که چیزی برای شما فرستاده شده. آن را گرفتم و باز کردم، دیدم انواع غذاهایی که در افطار به آنها میل دارم، در چند بشقاب برایم فرستاده شده است. این غذاها برای چند نفر کافی بود. همسرم آن را آماده ساخته بود و توانسته بود به زندان برساند. همچنین در همان روز، از منزل برایم وسایل تهیه و صرف چای آوردند. لذا افطاریِ خوشمزهای بود که به قدر کفایت از آن برداشتم و باقی را برای زندانیان فرستادم. این کار هر روز تکرار شد. در شبهای ماه رمضان، برای من فرصت تلاوت، دعا و ذکر فراهم شد. به یادم دارم در شب عید فطر، نماز مستحبی هزار قل هوالله را خواندم. این دومین تجربه رمضانی من در زندان بود. در اولین زندانم، نیمی از ماه رمضان را داخل زندان گذراندم؛ در این زندان، تمام ماه رمضان را؛ و در پنجمین زندان هم باز سراسر ماه رمضان را. اینها علیرغم سختیها و رنجهایی که داشت، به ویژه در پنجمین زندان فرصتهایی بود که از جهت تربیت نفس و توجه به پروردگار و تدبر در آیات قرآن و مفاهیم بلند آن، برایم بسیار سودمند بود. بیشتر خاطراتی که در این زندان یادداشت کردهام، مربوط به ایام ماه مبارک رمضان است! خون دلی که لعل شد ص۱۸۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓جمعه ۱۵ ماه رمضان سال ۶۰
🏳حرکت مسلم به طرف کوفه
🏳بادعوت کوفیان از امام حسین
📜درپیارسال۲۰,۰۰۰نامهبحضرت
💠رهبرانقلاب
‼️چه شد که ۲۰سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین در کوفه، شهری که او حکومت میکرد، سرهای پسرانش را بر نیزه کردند و در آن شهر گرداندند!؟؛ کوفه یک شهر بیگانه از دین نبود! کوفه همان جایی بود که امیرالمؤمنین تازیانه بر دوش در بازارهای آن راه میرفت امرمعروف و نهی منکر میکرد؛ همان شهری بود که پس از ۲۰سال دختران امیرالمؤمنین را، با اسارت در بازار گرداندند. چه شد که بعد ۲۰سال کوفه به آنجا رسید؟ اگر بیماریای وجود دارد که میتواند جامعهای را که در رأسش کسانی مثل پیغمبر اسلام و امیرالمؤمنین بودهاند، در ظرف چند ده سال به آن وضعیت برساند، این بیماری، بیماری خطرناکی است و ما هم باید از آن بترسیم. عبرت، اینجاست! ما باید آن بیماری را بشناسیم؛ آن را یک خطر بزرگ بدانیم و از آن اجتناب کنیم! ۷۱/۴/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۷ رمضان ۳ق
🏳غزوه کفر ستیز بدر
💠رهبرانقلاب
‼️جا دارد امت اسلام فکر کند که چرا ۵۰سال بعد پیامبر کار بجایی رسید که یزید، نوادهی مقتولینِ جنگ بدر، که به دست امیرالمؤمنین و حمزه و بقیهی سرداران اسلام به درک رفته بودند، تکیه بر جای پیغمبر زد، سرِ جگر گوشهی همان پیغمبر را در مقابل خود نهاد و با چوبِ خیزران به لب و دندانش زد و گفت: لیت اشیاخی ببدرٍ شهدوا ، جزع الخزرج من وقع الاسل؛ یعنی کشتههای ما در جنگ بدر، برخیزند و ببینند که با کشندههایشان چه کار کردیم! قضیه، این است. اینجاست که قرآن میگوید عبرت بگیرید! اینجاست که قرآن میگوید: «قُلْ سِیرُوا فِی الْأرْضِ» در سرزمین تاریخ سیر کنید و ببینید چه اتّفاقی افتاده است؛ آنگاه خودتان را برحذر دارید! ۷۵/۳/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۷ رمضان ۶ماه قبل از هجرت
🏳معراج پر ماجرای پیامبراعظم
💠استاد خامنه ای
‼️باید بگویم در نبوت دو تحول است. اول در وجود خود پیغمبر؛ بعد در امت، در سوره "والنجم" اشاره ای به همین تحول درونی پیغمبر است، "والنجم إذا هوی"؛ سوگند به اختر، آن وقت که فرود آید. "ما ضل صاحبکم وما تحوی" رفیقتان به باطل نگراییده است. مربوط به مسئله معراج است، آن چنانی که در بسیاری از تفاسیر هست. اگرچه که اشاره میکند به تحول درونی پیغمبر و حالت گیرندگی وحی، اما مناسبت سوره "والنجم" این است که پیغمبر آنچه که از ماجراهای سفر شبانه، سفر معراجی بیان میکرد، اینها گوش نمیکردند؛ آیه در این مقام دارد حرف میزند. "وما ينطق عن الهوى" از روی هوس سخن نمیگوید، "ان هو الا وحي يوحی" نیست مگر وحی از جانب پروردگار، "علمه شديد القوى" آموخته است به او آن فزون نیرو. "ذو مرة" آن فرزانه خردمند، که مفسرین گفته اند اشاره است به جبرئیل؛ که آنچه او نقل میکند. "فاستوى"، این وحی الهی به او شده است و او بر سر پای خود راست ایستاده است، "و هو بالأفق الأعلى" یعنی در سطح بالاتری قرار داشت پیغمبر که توانست پیغمبر بشود. همانی که عرض کردیم، پیغمبر قبل از نبوت با مایه های سرشارتری از معمول، در میان مردم معمولی زندگی می کرد. "ثم دنا" پس نزدیک شد، "فتدلى" پس نزدیکتر شد. یعنی پیغمبر نزدیک شد بر اثر عبادتها، ریاضت ها، تفکرها و بر اثر لطفهایی که خدا به طور اختصاصی به او کرده بود، روحش به خدا نزدیکِ نزدیک شد پس به فاصله دو کمان رسید یا از آن کمتر. آن قدر نزدیک شد که دیگر از او نزدیک تر برای هیچ انسانی متصور نیست! ۵۳/۷/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۷ ماه رمضان سال ۵۸ق
🏴قتل عایشه توسط معاویه
💠رهبرانقلاب
‼️اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام عایشه حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سید الانبیاء پیامبر اعظم می شود! ٨٩/٧/١٢
‼️شیطانِ امروز از راه اینترنت و ماهواره و روشهای ارتباطىِ مدرن سراغ شما میآید، حرفهای مدرنی هم دارد؛ شبههآفرینی دارد، اخلال در عقیده دارد، ایجاد تشویش در ذهن دارد، تزریق ناامیدی دارد، ایجاد اختلاف دارد. الان دلارهای نفتی دارد یک جاهائی صرف میشود؛ بنده اطلاع دارم. اینها گزارشهایش غالباً گزارشهائی است که پخش نمیشود. در بعضی از کشورهای اسلامی مثل ریگ پول میریزند برای اینکه در بین سنیها اجتماع ضد شیعه درست کنند. این از این طرف؛ از آن طرف هم به یک گویندهی به اصطلاح شیعی پول میدهند که در تلویزیون، به نام شیعه، امالمؤمنین عایشه را متهم کند، قذف کند، اهانت کند. روشها اینهاست. از کارهای اینها گول نخوریم. اختلاف برای آنها بیشترین و بزرگترین نعمت است! ۹۰/۷/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆چهارشنبه ۱۷ ماه رمضان ۳۷۳ق
🏳احداث مسجد مقدس جمکران
🏳به دستور مولانا صاحب الزمان
💠رهبرانقلاب
‼️قوام حیات معنوی انسان به توسّل و ذکر است که این در مساجد الهی، برای انسان فراهم است، مخصوصاً آن مساجدی که اثری و نشانهای از اولیاءالله در آنها باشد طبعاً معنویّت آن مکان بیشتر است و این مسجد معنوی و مبارک جمکران جزو این گونه مساجد است که توجّه و تضرع به خدای متعال در آن برای انسان فراهمتر است. در پیش از انقلاب اهل معنا، دلدادهی به این محل بودند لکن تودهی مردم، حتّی ما طلبهها از مسجد جمکران غافل بودیم. یکی از عیوب حاکمیّت دستگاههای سیاسی غیر دینی غفلت است و مردم از ارزشهایی که دم دست آنها است و میتوانند استفاده کنند غافل میمانند اما وقتی حاکمیّتِ مسلّط بر جامعه، یک حاکمیّت معنوی و الهی بود، خاصیّت طبیعی آن همین است که معنویّات رواج پیدا میکند و بحمدالله این چیزی است که امروز اتّفاق افتاده! ۸۹/۸/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ آوریل ۱۹۵۵
🏳فوت انیشتین
💠رهبرانقلاب
‼️گاهی اوقات برخی از روی رگ روشنفکری میگویند فلان شخص هرچند در حوزه تفکر اسلامی نبود، و برای اسلام و هدفش کار نکرده، ولی در جوامع کفر برای ملت خود منشأ خدماتی بوده است ، پس چطور ممکن است مشمول رحمت خدا نشود و در عذاب باشد؟ افراد زیادی برای ملت خود خوب و نافع بوده اند، اما گناه آنها این بود که فکر اسلامی نداشتند؛ بلکه در مقابل اسلام بوده اند. پذیرفته نشدن عمل چنین کسانی در پیشگاه خداوند، امری ممکن است و خودخواهی اسلام هم نیست؛ زیرا تکامل انسانها جز در سایه فکر و ایده و مقررات اسلام تأمین نمیشود. بنابراین، کوشش مالی، زمانی مورد قبول خدا است و اثر دارد که با طرز فکر اسلامی انجام گیرد و برای بینش نجات بخش اسلام باشد، نه هر بینش دیگری. خیلی ها سوال میکنند، آیا انیشتین یا اديسون به جهنم میروند؟ این از دو حال خارج نیست: اگر قاصر بوده اند، نمیروند، ولی اگر مقصر بوده اند، میروند. اینکه فلانی، فلان چیز را کشف کرد، باعث نمیشود که بگوییم خدا از تمام مقررات و سنتهای عالم میگذرد. نکته دیگری که باید به آن دقت کرد این است که حقی داریم و باطلی. علی علیه السلام میفرماید: برای هرکدام از این دو اهلی است که باید از هم مشخص باشند. پس اینکه بگوییم فلانی خدمتی کرده - که آن هم معلوم نیست - دلیل پذیرش عمل او نزد خدا نمیشود! کتاب تفسیر برائت ص۳۵۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه آوریل سال ۱۸۸۲ م
🏳فوت چارلز داروین انگلیسی
🏳مبدع نظریه تکامل انسان
💠رهبرانقلاب
‼️تکامل در منطق اسلام بمعنی پیچیدهتر شدن نیست، بلکه تبدیل ذات حیوانی به ذات انسانی است. همچنانکه ملاصدرا حرکت عَرَضی را در مقابل خود ذات تصور کرد که به آن میگویند حرکت جوهری، یعنی خود این جوهر و خود این ذات، یک حرکتی پیدا میکند از چیزی به چیز دیگری نه اینکه چیزیست دارای خصوصیت و آن خصوصیت تبدیل میشود که همان خصوصیت عرضی باشد، بلکه چیزیست که خود او بتدریج تبدیل میشود به چیز دیگر، مثل انسانی که در آغاز یک موجود حیوانی بیش نیست، شعور انسانی ندارد به تدریج تبدیل میشود به انسان، این حرکت جوهری است، جوهر او عَرَض میشود، ذات او دگرگون میشود و به تکامل میرسد، این تکامل انسان را میرساند به رتبه فرشتگان و بالاتر از آن. در منطق مادیها و دیالکتیکی و مارکسیستی، تکامل یعنی پیچیدهتر شدن، مثلا مغز میمونهایی که داروین ادعا میکرد بشر از نسل آنهاست او مغزش تکامل پیدا کرده، یعنی پیچیدهتر شده و شده است مغز انسان اما در منطق اسلامی، هر پیچیدهتر شدنی کاملتر شدن نیست، بلکه تبدیل ذات حیوانی به ذات انسانی، تکامل است! ۷۰/۹/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه آوریل سال ۱۹۹۳م
🏴کشتار اعضای فرقه داوودیه
💠رهبرانقلاب
‼️مسئلهی آتش زدن مرکز داوودیها در زمان کلینتون است؛ این قضیّه چرا دنبال نمیشود؟ یک عدّهای، یک گروهی، وابستهی به یک فرقهای از فِرَق مسیحیّت در یک خانهای اجتماع کردند؛ دولتیها به دلیلی با اینها مخالفت داشتند که آن دلیل ممکن است درست باشد، ممکن است غلط باشد؛ فرض میکنیم دلیلِ درست باشد؛ خب در این مورد چهکار میکنند؟ معمولاً اینها را یا دستگیر میکنند یا میگیرند و میآورند؛ اینها این کارها را نکردند، خانه را آتش زدند و دهها نفر زن، مرد، کودک، در این آتشسوزی زندهزنده سوزانده شدند و کشته شدند و رفتند! این چرا دنبال نمیشود؟ آمریکا با یکچنین سابقهای صلاحیّت دارد که از لحاظ حقوق بشری به اینوآن تذکّر بدهد؟ سازمان ملل باید دنبال بکند. این یک مسئله و یک پروندهی حتمی و اساسی است که باید دنبال بشود. ۹۷/۳/۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۶۶ ش
🏳رحلت روحانی مجاهد و بصیر
🏳مفسر قرآن، مدرس نهج البلاغه
🏳موسس کانوننشرحقایق اسلامی
🏳مولفتفسیرنوین، پدردکترشریعتی
🏳نوهمرجعمجاهد،ملاقربانعلیزنجانی
🏳مرحوم استاد محمدتقی شریعتی/۱
💠رئیسجمهور خامنهای:
‼️متفکر و محقق اسلامی، مرحوم استاد محمدتقی شریعتی، این راد مرد دینی از پیشروان و پایهگذاران اندیشه «بازگشت به قرآن و نهجالبلاغه» و خود مفسّر قرآن و مدرّس و شیفته نهجالبلاغه بود. خدمت ارزنده او در تعلیم و تربیت اسلامی نسل جوان و مبارزه پیگیر و دشوار او با تفکرات الحادی، آن هم در هنگامی که روشهای مناسب برای این مقابله فکری و سیاسی کمتر شناخته شده و میدان در برابر تبلیغات گروههای الحادی وابسته، کاملا گشوده بود، یکی از صفات درخشان زندگی اوست. همچنین مبارزات او در دوران نهضت ملّی که تحرک سیاسی مردم در خراسان را جهت و محتوایی اسلامی میبخشید، سند افتخار دیگری در پرونده آن زندگی پربار و شرافتمندانه است. او که از خانوادهای روحانی برخاسته و سالها در حوزهی علمیهی مشهد مدارج علوم دینی را پیموده بود، بیشک یکی از پرسوزترین و مخلصترین اندیشمندان و مبلّغان اسلامی بود که استحکام اندیشه را با نوآوری در روش، بههم آمیخته و برای نسل تحصیل کرده و بافرهنگ متاع فکری جذابی را ارائه کرد. زندگی او سراسر به تعلّم و تعلیم و در بهشتی از صفا و پاکدامنی گذشت؛ رحمت خدا بر او و حشرش با محمد و آل محمد (ص) باد که عمر را به عشق و ثناگویی آنان بسر آورده بود. ۶۶/۲/۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini