📆یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۳۰
🗓درگذشت ملکالشعرای بهار
💠رهبرانقلاب
‼️من شعرای معاصر را تقسیم میکنم به شعرایی که غزلسرا بودند، شعرایی که قصیدهسرا بودند و شعرایی که نوسرا بودند. هر کدام چند نفری هستند که من به ایشان علاقه داشتم در درجه اوّل، قصیدهسرا «ملک الشّعرای بهار» بود که قصیدههایش مرا خیلی به خودش جلب مینمود! ۷۷/۲/۷
‼️واقعاً نظیر شهریار کسی را نداریم. ما زمان خودمان شعرای بزرگی داشتیم که با بعضی هم از نزدیک آشنا بودیم، مثل مرحوم امیری فیروزکوهی، رهی، قبل از اینها، ملکالشّعرای بهار، که اینها واقعاً شعرای درجهی یک بودند، امّا هیچکدام شهریار نیستند! ۸۵/۶/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۵۹
🗓درگذشت سهراب سپهری
💠رهبرانقلاب
‼️جامعهى ما نیازمند اعتماد به نفس ملى و اعتزاز ملى است؛ يعنى احساس عزت كردن از اينكه من اهل ايرانم. به قول «سهراب سپهرى»: «اهل كاشانم، روزگارم بد نيست»؛ اين افتخار است. يا در جاى ديگر مىگويد: «من مسلمانم». اعتزاز به ايرانى بودن؛ ما به اين نياز داريم. البته اين با ملىگرايى ناقص - همان ناسيوناليسم منفى مطرودى كه ما هميشه آن را رد مىكرديم - نبايد اشتباه شود؛ اين ناسيوناليسم مثبت است؛ اين ملىگرايى به معناى خوب قضيه است؛ ما به اين احتياج داريم! ٨١/۹/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز تاسیس کانون نویسندگان
💠رهبرانقلاب
‼️به نظر من، دیرپاییِ حزب توده در کشور ما و گسترش تشکیلاتش، که خیلی وسیع و بدون سروصدا بود، دو عامل داشت: یکی همان مسئله سازماندهی بود، که آنها یک استاندارد جهانی داشتند. همهجا آن سازماندهی از پیش آماده شده، بدون هیچ زحمتی داده میشد و پیاده میشد. یکی هم ادبیات قوی آنها بود. آنها از سالهای دوران اختناق رضاخان، یک ادبیات بسیار قوی داشتند. شما بعد از انقلاب دیدید که بلافاصله آنها کانون نویسندگان را روبهراه کردند؛ و اگر این «کانون نویسندگان» نبود، آنها توفیقات اینگونه نداشتند. صدها کتاب چاپ کردند، هزارها جزوه و نوشته و تحلیل در جاهای مختلف منتشر کردند، که خودش از نظر کسانی که بخواهند آنکار را انجام بدهند، یا برای کسانی که بخواهند تحلیل بدهند، سرمایه عظیمی است. ۷۱/۴/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۰ ماه رمضان ۸ق
🗓یوم الله فتح مکه
💠امام خمینی
‼️روز فتح مکه یوم الله است. یومِ قدرت نمایی خداست، پیامبر را که یک یتیم بود و همه از وطنش طردش کرده بودند را بعد از چندی به دست او فتح شد؛ و آن قُلْدُرها همه در تحت سیطرۀ او واقع شدند! ۵۸/۶/۱۷
💠رهبرانقلاب
‼️پیغمبر مکه را که فتح کردند، لازم بود حاکم یا فرمانداری آنجا بگذارند. این همه پیرمردها و بزرگان بودند، اما پیغمبر یک جوان ۱۹ساله را منصوب کرد. بعضیها اشکال کردند که آقا این سنش کم است، چرا او را گذاشتید؟ پیغمبر فرمود کسانی که با انتصاب این شخص بخاطر جوانیش برای فرمانداری مکه مخالفند، استدلالشان درست نیست، آن کسی بزرگتر است که برتر است. این شایسته سالاری است؛ اینها باید در همهی نظامات جمهوری اسلامی، در قوهی مجریه، در قوهی مقننه، در قوهی قضائیه، در نیروهای مسلح، در نهادهای گوناگون، این اصل شایستهسالاری باید رعایت شود. شایستهگزینی؛ گزینش باید بر طبق معیارها و صلاحیتها باشد، نه بر طبق امیال و چیزهای شخصی. این در اسلام یک اصل است! ٩٠/٧/٢۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۱ ماه رمضان سال ۴۰ق
🏴شهادت مولانا أميرألمؤمنين
💠امام خمینی
‼️بالاترین مصیبتی که بر اسلام وارد شد، مصیبت سلب حکومت از حضرت امیر بود، مصیبت ایشان از مصیبت سیدالشهدا بالاترست!اعظم مصیبتها اینستکه نگذاشتند مردم بفهمند اسلام چیست، این ۵سال حکومت حضرت با آن همه گرفتاری که درآخر بشهادت ایشان منجر شد، یک عزای بزرگ است! ۵۰/۳/۶
💠رهبرانقلاب
‼️ولایت یعنی ارتباط فکری و عملی آحاد امت با ولی، پس ولایت علی یعنی در افکار و افعالت پیرو علی باش و چنان پیوند نیرومند و مستحکم و خلل ناپذیر با او داشته باشی که از علی جدا نشوی و این معنی ولایت است، حدیث "ولاية علي بن ابي طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی" یعنی اگر فکر و فعل مسلمین متصل به علی باشد از عذاب الهی محفوظند، اگر دقت کنید این معنی که بنده از ولایت گفتم، دقیقترین و ظریفترین معنایی است که درباره ولایت میشد بیان کرد! ۵۳/۷/۲۰
‼️امیدواریم خداوند ما را به معنای حقیقی کلمه، متمسک به ولایت امیرالمؤمنین که مایه خیر دنیا و آخرت است، قرار دهد ۷۷/۱/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆یکشنبه ۲۱ ماه رمضان سال ۴۰ق
🏴شهادت امیرالمومنین و شب قدر
🏴آغاز تقدیر امت بر حکومت اموی
🏴بعلت کفرنعمت حکومتعدلعلوی
💠رهبرانقلاب
‼️لیلةالقدر، شب ولایت است. شب نزول قرآن است، شب نزول ملائکه بر امام زمان است، شب قرآن و عترت است. لذا سوره مبارکه قدر هم، سوره ولایت است! ۷۵/۱۰/۱۹
‼️در تفسیر سورهی قدر از ائمّه نقل شده است که در حکومت بنیامیّه، مردم لیلة القدر نداشتند چون ۱۰۰۰ ماه حکومت بنیامیّه بود و مردم محروم بودند از درک لیلة القدر چون ذیل حکومت طاغوت بودند! ۹۴/۱۰/۱۴
‼️مسلّما در هزار ماه متوالی حکومت اموی، دهها لیلة القدر است؛ اما آن لیلة القدر نیست. لیلة القدری که در آن امام نیست و «تنزّل الملائکة والروح» نیست، یا اگر تنزّل ملائکه هست، مردم از آن استفاده نمیکنند؛ این چه لیلة القدری است؟ لیلة القدر برای کسانی است که آن را دارند. در زمان حکومت بنیامیّه، لیلة القدری برای مردم وجود نداشت و کسی از آن استفاده نمیکرد. خود امام و خواصش، از آن استفاده میکردند. این، غیر از آن لیلة القدری است که امّت اسلام از آن استفاده کند، خداوند بما هم توفیق درک شب قدر دهد! ۷۵/۱/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆یکشنبه ۲۱ ماه رمضان سال ۴۰قمری
🗓هلاکت عبدالرحمنبنملجم مرادی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️ما لازم است بدانیم که علیها چگونه کشته میشوند و به دست کهها کشته میشوند. امروز زمانی است که ما این را باید بیشتر و بهتر از همیشه بدانیم. علی یعنی اسلام مجسم، یعنی قرآن ناطق، یعنی بزرگ ترین شاگرد اسلام، به دست ابن ملجم کشته شد. ابن ملجم کیست؟ ابن ملجم یکی از خوارج است. چند تا ویژگی دارد: اولا به ظاهر مسلمان است، آنهم مسلمان بسیار متعبد، مسلمانی که قرآن را هم از بر و به خوبی میخواند: خیلی هم در اسلام خود متعصب و پایبند است. ویژگی دومش این است که هیچ کس را قبول ندارد. حتى على را! على را هم مسلمان نمیدانست. او معتقد است که علی سازشکار است. او معتقد است که علی یک عنصر غیرانقلابی است. او به خاطر اینکه علی با معاویه، در لحظهای بسیار حساس و خطیر و به خاطر ضرورتی بزرگ، جنگ را به آتش بس کشانید، مخالفت میکند. آیا انگیزه واقعی او هم دفاع از اسلام است؟ تردید باید داشت. ظاهرا به نام اسلام، بزرگ ترین مسلمانها را متهم به سازشکاری و ارتجاع میکند. چون علی را مرتجع میداند، پس خود، مدعی ترقی خواهی و انقلابیگری است. با نام اسلام، با نام قرآن ، با نام انقلابی بودن ، با نام پارسایی و پایبندی به اسلام و اخلاق اسلامی، با نام قاطعیت، مسلمانترین، پارساترین، قاطعترین، مفیدترین و ارزنده ترین و بزرگترین پیروان اسلام را به خاک و خون میکشد. خوارج نهروان یک چنین گره، مشکل و معضلی بودند در زمان علی، و این خط، همیشه باقی است ، امروز هم هست. ۵۸/۵/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆یکشنبه ۲۱ ماه رمضان سال ۴۰قمری
🗓هلاکت عبدالرحمنبنملجم مرادی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در زبان ما خوارج را به مقدّسهای متحجّر تشبیه میکنند؛ اما این عبارت اشتباه است. مقدّس متحجّر گوشه گیری که به کسی کاری ندارد و حرف نو را هم قبول نمیکند، این کجا و خوارج کجا؟ خوارج سر راه میگرفتند، میکشتند، میدریدند و میزدند؛ اگر اینها آدم هایی بودند که یک گوشه نشسته بودند و عبا را بر سر کشیده بودند، امیرالمؤمنین که با اینها کاری نداشت، خوارج مقدس مآب نبودند؛ آنها جهل مرکب داشتند؛ یعنی طبق یک بینش بسیار تنگ نظرانه و غلط، چیزی را برای خودشان دین اتخاذ کرده بودند و در راه آن دین، میزدند و میکشتند و مبارزه میکردند! البته رؤسای خوارج عقب میایستادند. اشعث بن قیسها و محمّد بن اشعثها همیشه عقب جبههاند و در جلو آدم های نادان و ظاهربین قرار دارند که مغز اینها را از مطالب غلط پُر کردهاند و شمشیر هم به دستشان دادهاند و میگویند جلو بروید؛ اینها هم جلو میآیند، میزنند، میکشند و کشته میشوند؛ مثل ابنملجم که آدم احمقی بود که ذهنش را علیه امیرالمؤمنین پُر کرده بودند و کافر شده بود. او را برای قتل امیرالمؤمنین به کوفه فرستادند. اتفاقاً یک حادثهی عشقی هم مصادف شد و او را چند برابر مصمم کرد و دست به این کار زد. خوارج اینگونه بودند و تا بعد هم همینطور ماندند. ۷۰/۱/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆یکشنبه ۲۱ ماه رمضان سال ۴۰قمری
🗓هلاکت عبدالرحمنبنملجم مرادی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️در تمام دوران های صدر اول اسلام تا قرن دوم و سوم - که رد پای خوارج پیداست - آنها را با چهره ادعای اسلام، با متهم کردن فرزندان راستین اسلام، با دشمنی کردن با مغزها و لبهای اسلام و قرآن میبینیم. لذا امیرالمؤمنین شهید یک فاجعه است، شهید یک توطئه است، شهید یک غلط بزرگ در متن جامعه اسلامی آن روز است. آن غلط چیست؟ آن غلط این است که کسانی مانند ابن ملجم که بویی از اسلام نشنیده اند، هیچ از اسلام درک نکرده اند، با نام اسلام - آن هم اسلام انقلابی و اسلام تند و تیز - به جان بهترین خلق خدا بیفتند. این یک فاجعه است؛ خود این یک فاجعه است. اگر علی بن ابی طالب را هم نمیکشتند، خود وجود این چنین خبطی، یک فاجعه بزرگ است، فاجعه تأسف انگیز. امروز ما عمق این فاجعه را درک میکنیم. ۵۸/۵/۲۳
‼️اگر شمشیر غدر و خیانت نمیبود و این جنایت بزرگ به وسیله ابن ملجم و عناصر پشت پرده این جنایت صورت نمیگرفت، امیرالمؤمنین این راه را ادامه میداد و باز دنیای اسلام شاید تا قرنها بیمه و تأمین میشد. لذا مصیبتی که آن روز وارد شد، برای دنیای اسلام و تاریخ اسلام پُرخسارت بود. باز هم این منهل رَوی صافی زلالی را که می توانست دنیای اسلام را سیراب کند، از دسترس دنیای اسلام دور کردند؛ لذا مصیبتِ همیشه است! ۸۳/۸/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆شنبه۲۳ ماه آوریل سال۱۶۱۶
🗓درگذشت ویلیام شکسپیر/۱
💠رهبرانقلاب
‼️غربیها در زمینه شناخت طبیعت زن و چگونگی برخورد با جنس زن، دچار افراط و تفریط بودهاند. اساساً نگرش غربی نسبت به زن، یک نگرش مبنی بر عدم برابری و عدم تعادل است. شما به شعارهایی که در غرب داده میشود، نگاه نکنید؛ این شعارها پوچ است و حاکی از واقعیت نیست. فرهنگ غربی را از این شعارها نمیشود فهمید. فرهنگ غربی را باید در ادبیات غربی جستجو کرد. کسانیکه با شعر و ادبیات و رمان و داستان و نمایشنامههای اروپایی آشنا هستند، میدانند که در چشم فرهنگ اروپایی، از دوران قرون وسطی و بعد از آن تا اواسط قرن فعلی، زن موجود درجه دوم بوده است! هر چه بر خلاف این ادّعا کنند، خلاف میگویند. شما نمایشنامههای معروف شکسپیر انگلیسی را نگاه کنید، ببینید با چه نفسی و با چه زبانی و با چه دیدی در این نمایشنامهها و سایر ادبیّات غربی به زن نگاه میشود! مرد در ادبیات غربی، سرور و ارباب زن و اختیاردار اوست، که بعضی از نمونههای این فرهنگ و آثار آن، امروز هم باقی است! ۷۶/۷/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆شنبه۲۳ ماه آوریل سال۱۶۱۶
🗓درگذشت ویلیام شکسپیر/۲
💠رهبرانقلاب
‼️از دیدگاه غربیها، مرد سرور زن است! مثلا در همین نمایشنامه اتللو، اتللو کیست؟ اتللو یک سیاهپوست بیاصل و نسب است و طرف مقابلش یک خانم اشرافی به نام دزدمونا است. زن، خانمی اشرافی و زیبا و مرد، یک سیاه گردن کلفت که در جنگ سرباز خوبی است. به مجردی که اتللوی سیاهپوست، شوهر دزدمونای اشرافی میشود، دیگر زن باید به او بگوید «سرور من». بعد هم مرد، اینقدر حق دارد که زن را به دست خودش خفه کند؛ برای اینکه سوءظنی به او پیدا کرده است. توجه میکنید؟ حالا اینها را مقایسه کنید با اسلام. اما در دیدگاه غربی، زن، همهی ارزشش به این است که مرید و برده و مخلص و مطیع دربست شوهر باشد. اینها نشان دهنده نگرش غربیها نسبت به زن است! ۷۱/۱۰/۲۹
‼️کاش ما نویسنده زبردستی داشتیم، میتوانست رمانی مثل رمانهای تاریخی یا مثل همین نمایشنامههای شکسپیری بنویسد. نمایشنامههای شکسپیر، داستانهایی تاریخی است که او آنها را به این شکل زیبا درآورده و غالباً هم از دیدگاه خود آنها، «ارزشی» است. نمایشنامههای شکسپیر، همین «تاجر ونیزی» یا «اتللو»، همهاش آثار ارزشی است؛ منتها ارزش غربی. مثلاً «رام کردن زن سرکش»، یکی از همان نمایشنامههای ارزشی است. در این نمایشنامهها، همه ارزش و اهمیت زن به اینستکه مطیع و بردهی مرد باشد. خانمها خوب است تعدادی از نمایشنامههای شکسپیر را اگر نخواندهاند، بخوانند تا ببینند که زن در چشم غربیها چیست!؟ از دیدگاه آنها، مرد سرور زن است! ۷۱/۱۰/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆شنبه۲۳ ماه آوریل سال۱۶۱۶
🗓درگذشت ویلیام شکسپیر/۳
💠رهبرانقلاب
‼️شکسپیر، برای آدمی که اهل ادبیات است، به قدر نوشته «سعدی» احترام ایجاد میکند. بنده خودم شاید اکثر نوشتههای شکسپیر را خواندهام و احساس التذاذ و تعظیم و تکریم کردهام ۷۲/۵/۸
‼️شما (وزارت ارشاد) اصلا به نمایشنامه های شکسپیر دست نزنید چون اینها در دنیا به ثبت رسیده است. مثل آثار عتیقه شناخته شده یی است که اگر یک گوشه اش را بردارید اصلا معلوم است که کم شده است؛بنابراین نباید دست زد. به هیچ وجه دست بردن در نمایشنامه مصلحت نیست. حتی یک فرازش را هم نباید شما عوض بکنید. اگر دیدید نمایش مناسبی نیست اصلا کل نمایش را چاپ نکنید اما مجموع این نمایشهای شکیپیر نمایشهای شبیه هم است. مطالب اخلاقی و مطالب موثر خیلی خوب دارد.۷۶/۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini