📆۹ ذیالحجه سال ۶۰ قمری
🗓قیام حسینی ازمکه بهکربلا
🏳احیاءومناجاتشبوروزعرفه/۱
💠رهبرانقلاب
‼️تاکنون خیلی از جوانب واقعه عاشورا موشکافی شده اما درباره نقش دعا کمتر صحبت شده، امام حسین از آغاز قیامشان در مدینه و روز عرفه تا لحظه آخر حیاتشان روی خاکهای کربلا همواره دعا میکردند پس ای شیعه حسين بن على تو هم باید مثل مولايت همواره دست بسوى منبع لایزال قدرت الهی دراز کنی، این درس حسین بن علی است! ۶۴/۷/۵
‼️سیدالشهداء(ع) درتمام مقاطع قیام عظیم و تاریخ سازشان از مدینه تا لحظه ای که روی خاکهای گرم کربلا افتادند، همواره دعا میکردند! درآغاز قیام خود در مدینه اینگونه دعا کرد: خدایا تو خود میدانی که قیام ما برای رقابت بر سلطنت نيست بلکه برای آشکار ساختن علوم دینت و اصلاح زمینت و در امان قرار دادن بندگان ستم دیده ات و عمل به اوامرت است؛ ای شیعه حسين بن على تو هم مثل مولايت بايد در اوج قدرت احساس قدرت نكنى و بسوى منبع لایزال قدرت الهی دست دراز کنی، این درس حسین بن علی است! ۶۴/۷/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ ذیالحجه سال ۶۰ قمری
🗓قیام حسینی ازمکه بهکربلا
🏳احیاءومناجاتشبوروزعرفه/۲
💠رهبرانقلاب
‼️سیدالشهدا در سال ۳هجری یعنی سومین سال حکومت اسلامی متولد شد لذا حضرت در دعای عرفه، خدا را اول بخاطر نعمت ولادت در آن حکومت اسلامی، شکر میکند، برای اینکه حکومت اسلامی در تنفس انسان هم اثر میگذارد، ببینید این نعمت چقدر ارزشمند است، شما امروز همان نعمت را دارید! ۶۰/۱۱/۲۰
‼️خدا بشما جوانان توفیق داده در محیط اسلامی پرورش یابید؛ این شبیه همان چیزی است که امام حسین در دعای عرفه خدا را بخاطر ولادت در حکومت اسلامی شکر میکند البته فاصله ما با آن حکومت خیلی زیاد است، اما در آن جهتیم! ۸۹/۷/۱۴
‼️گرایش جوانها به اسلام ارزشمند است اما مثل موجی میاید و برمیگردد لذا باید پایههای فکری جوانها را محکم کنیم. ما این همه منبع داریم. همین صحیفه سجادیه، دعای امام حسین در روز عرفه، اینها را جوانان ما میخوانند اما معنایش را نمیفهمند. چقدر از اینگونه مبانی و از این حرفهای عمیق در دعاهایی مثل مناجات شعبانیه و صحیفه سجادیه وجود دارد که احتیاج هست ما اینها را برای جوانها تبیین کنیم تا بفهمند! ۸۴/۶/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز امامت حضرت ابراهیم
🏳و آغاز دهه مهم امامت و ولایت
💠رهبرانقلاب
‼️از روز عید قربان تا روز عید غدیر، مقطعی است با محوریت مسئله امام، خدای متعال در قرآن یاد میفرماید: «و اذ ابتلی ابراهیم ربّه بکلمات فأتمّهنّ قال انّی جاعلک للنّاس اماما». ابراهیم از طرف پروردگار منصوب شد به امامت. چرا؟ چون از عهده امتحانهای دشوار برآمد. مبدأ این را میشود روز عید قربان به حساب آورد، تا روز عید غدیر که روز امامت امیرالمؤمنین است. که این هم به دنباله امتحانات سخت بود. امیرالمؤمنین طول حیات مبارکش را با امتحان - امتحانهائی که از آن سرافراز بیرون آمده است - گذرانده؛ از سیزده سالگی یا یازده سالگی و قبول نبوت تا لیلةالمبیت، یک جوان فداکار و فانی در پیغمبر که آماده است جان خود را فدای پیغمبر بکند - عملاً این را در ماجرای هجرت پیغمبر به اثبات میرساند - و بعد هم آن امتحانهای بزرگ در بدر و احد و حنین و خیبر و بقیه جاها. این منصب والا، دنباله این امتحانهاست؛ بعضی هم این را «دهه امامت» نامیدهاند و نام مناسبی است! ۸۸/۹/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۹ ذیالحجه سال ۵۴۸ ق
🗓رحلت فقیه و مفسر کبیر
🏳علامه شیخ طبرسی(رض)
💠رهبرانقلاب
‼️طلاب عزیر، از مطالعه تفسیر، رها و جدا نشوید؛ حالا ممکن است تفسیر جزو برنامه درسیتان نباشد، شاید به اینکه برنامهی درسی باشد احتیاج هم نداشته باشید، امّا حتماً لازم است؛ مثلاً فرض کنید یک دوره تفسیر مجمع البیان؛ بسیار تفسیر خوبی است؛ مجمع البیان بسیار تفسیر عالمانهای است، یعنی مرحوم طبرسی در یک جاهایی و در ذیل یک آیاتی، مُلّاییِ خودش را و تبحّر خودش را در استدلال و استنباط نشان داده است. اُنس با قرآن جداگانه و اُنس با تفسیر جداگانه، به نظر ما لازم است؛ و همین طور البتّه حدیث که شما احتیاج هم دارید؛ یعنی شما برای فقاهت چون به منابع حدیثی نیاز دارید، به رجال و به حدیث و علم حدیث و به این چیزها طبعاً احتیاج دارید؛ لابد در برنامه هایتان هم علی القاعده باید باشد، لابد در برنامهها هست؛ و راه آن این است و باید انجام بگیرد! ۹۷/۱۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ ذیالحجه سال ۵۳۸ ق
🏳درگذشت جارالله زمخشری
🏳مفسر و ادیب بزرگ اهل سنت
💠رهبرانقلاب
‼️ما اسلام را از اعراب گرفتیم؛ اما به اعتراف دوست و دشمنِ اهل فن و حتّی آنهایی که حاضر نیستند اسم ایران را بر زبان بیاورند از بس متعصّب و ضدّ ایرانی هستند گُلی که ایرانی بر سر فرهنگ و معارف اسلامی زده، هیچ ملت دیگری نزده است. فلسفهی اسلامی مالِ ایران است. عربها غیر از «ابن رشد» و یکی دو نفر دیگر، کسی را ندارند. تازه ابن رشد هم عرب نیست؛ اندلسی است. فلسفه مالِ ایران است، ادبیات عرب مالِ ایران است. شما نگاه کنید؛ این ادبای بزرگ مثل «زمخشری»، «تفتازانی» و امثال اینها، همه ایرانیاند! ۷۲/۵/۸
‼️از جملهی چیزهایی که ما خزانهی عظیمی از آن را داریم، دعاهای مأثوره از اهلبیت است؛ مخصوصاً ادعیهی مأثوره از امام سجاد که دعاهای عالیةالمضامینی است. من واقعاً در بین این دعاهایی که در بین مسلمین رایج است، دعاهایی را با این علو لفظ و معنا ندیدهام. مرحوم زمخشرىِ معروف - صاحب تفسیر کشاف - در بخشی از کتاب «ربیع الابرار»، ملتقطاتی از ادعیهی معاریف علما و زهاد و صحابه و اولیا - از صدر اسلام تا قرن دوم - را آورده است. من آنها را نگاه کردم، بعد با ادعیهیی که از امام سجاد و امیرالمؤمنین یا امام حسین(علیهمالسّلام) مأثور است، مقایسه کردم؛ دیدم که اینها اصلاً قابل مقایسه با آن ادعیه نیست! ۷۰/۱۱/۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۸ تیر ماه سال ۱۳۵۹ ش
🗓کشفکودتایخطرناکنقاب
💠رهبرانقلاب
‼️اینکه به کودتا در پادگان شهید نوژه، کودتای نوژه گفته میشود اشتباه است؛ شهید نوژه از شهدای عزیز ماست! ۷۷/۱۰/۲۴
‼️عدّهای سعی نکنند کلمه حزباللهی را از ارزش بیندازند. حزبالله این مملکت را نجات داده است. حزبالله در جنگ تحمیلی آن کارها را کرده است. حزبالله ارتش را حفظ کرده است. اگر حزباللهیهای ارتش نبودند، ارتش در همان کودتای پایگاه شهید نوژه، یکی از بدترین تجربههای خودش را میگذراند. حزبالله ارتش، موجب شد که یک کودتا که از طرف چهار نفر ارتشی بیحیثیّت و وابسته طراحی شده بود، مایه روسفیدی و سربلندی ارتش شود. حزباللهیهای ارتش، حق حیات به گردن ارتش دارند. حزبالله را بزرگ بشمارید! ۷۵/۱/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓فتنه ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۷۸ش
🏳و امر رهبریبرمقابلهبافتنهگران
💠رهبرانقلاب
‼️مردم عزیز تهران، دو روز است که جمعی از اشرار با کمک برخی از گروهکهای سیاسىِ ورشکسته و با پشتیبانی دشمنان خارجی در سطح تهران، به فساد و تخریب اموال، پرداخته و موجب سلب امنیت مردم شدهاند. به مسؤولان در دولت و بخصوص مسؤولان امنیت عمومی تأکید شده است که با درایت و قدرت، عناصر مفسد و محارب را بر جای خود بنشانند و بیشک کسانی که چشم به فتنهانگیزیهای این روسیاهان دوختهاند، مأیوس خواهند شد. ملت بزرگ ایران مخصوصاً جوانان عزیز باید در کمال هوشیاری مراقب حرکات دشمن باشند و به طور کامل با مأموران، همکاری کنند و عرصه را بر عناصر مزدور و خود فروختهی دشمن، تنگ نمایند. و بخصوص فرزندان بسیجیام باید آمادگیهای لازم را در خود حفظ کنند و با حضور خود در هر صحنهای که حضور آنان در آن لازم است، دشمنان زبون را مرعوب و منکوب سازند! ۷۸/۴/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۱ ماه ژوئیه سال ۱۹۰۵ میلادی
🗓درگذشت منادی وحدت اسلامی
🏳فقیهمجاهد؛ الشیخمحمدعبده/۱
💠رهبرانقلاب
‼️ملت مصر اولین ملتی بود که وقتی ناپلئون فرهنگ غربی را به مصر آورد با آن آشنا شد و اولین ملتی بود که عیوب این فرهنگ را فهمید و با آن مواجه شد. شیخ محمدعبده و سید جمال و دیگران پایگاهشان مصر بود و اینها اولین کسانی بودند که با فرهنگ غربی سینه به سینه و مواجه شدند و با آن مبارزه کردند! ۸۹/۱۲/۱
‼️محمد عبده و شاگردانش و سعد زغلول و هوادارانش مردمی مرتجع و دنیانشناس نبودند. آنها نوابغ بزرگ و شجاع و بیداری بودند که هر ملتی با پرورش یک نفر مانند آنان میتواند به لیاقت خود فخر بفروشد. مصر با این عمق فرهنگی و دینی و سیاسی، به حق، در جایگاه رهبری دنیای عرب قرار گرفت. بزرگترین جرم نظام کنونی مصر اینستکه این کشور را از آن جایگاه رفیع به رتبه یک مهرهی بیاختیار در بازیهای سیاسیاش در منطقه، تنزل داد! ۸۹/۱۱/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۱ ماه ژوئیه سال ۱۹۰۵ میلادی
🗓درگذشت منادی وحدت اسلامی
🏳وتقریبمذاهب،شیخمحمدعبده/۲
💠رهبرانقلاب
‼️اختلاف بین طرفداران دو عقیده بر اثر تعصبات، یک امری طبیعی است اما این اختلافات وقتی به سطوح پایین مردم عامی میرسد، بجاهای خطرناکی میرسد و دست به گریبان میشوند. همیشه هم مؤمنین و علما و زبدگان، تلاششان این بوده است که نگذارند سطوح غیرعلمی کارشان به درگیری برسد؛ لیکن از یک دورهای به این طرف، یک عامل دیگری هم وارد ماجرا شد و آن «استعمار» بود. نمیخواهیم بگوییم اختلاف شیعه و سنی همیشه مربوط به استعمار بوده؛ نه، احساسات و کج فهمی خودشان هم دخیل بوده لکن وقتی استعمار وارد شد، از این سلاح حداکثر استفاده را کرد. لذا شما میبینید برجستگان مبارزهی با استعمار و استکبار، روی مسئلهی وحدت امت اسلامی تکیهی مضاعف کردهاند. شما ببینید سیدجمالالدین اسدآبادی و شاگردش شیخ محمد عبده و از علمای شیعه مرحوم شرفالدین عاملی و امام راحل چه تلاشی کردند برای اینکه در مقابله با استعمار نگذارند این وسیله راحت در دست استعمار، به یک حربه علیه دنیای اسلام تبدیل شود! ۸۵/۱۰/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۱ ماه ژوئیه سال ۱۹۰۵ میلادی
🗓درگذشت منادی وحدت اسلامی
🏳شارحنهجالبلاغه،شیخمحمدعبده/۳
💠رهبرانقلاب
‼️نهجالبلاغه کتاب همهی مسلمین است؛ لذا شما ملاحظه میکنید که از علمای شیعه و سنی مثل شیخ محمد عبده این کتاب را شرح کرده و از این کتاب تجلیل کرده است. نهجالبلاغه متعلق به همهی مسلمین است! ۸۵/۱۰/۲۵
‼️بنده، هم در دولت قبلی و هم در دولت فعلی، ماه رمضان رسم ما بر این بود که از نهجالبلاغه جملهیی بخوانیم و آن را مختصر شرح دهیم؛ من چند جمله از جاهای مختلف نهجالبلاغه در باب ایمان انتخاب کردهام که عرض میکنم. البته در سرتاسر کتاب شریف نهجالبلاغه دربارهی ایمان مطالب بیشتری هست؛ منتها چون نسخهیی که من همیشه دستم میگیرم، چهار جلدی است که در دو مجلد صحافی شده است و حدود ۴۰سال است که از آن استفاده میکنم، لذا یکی از مجلدات را انتخاب کردم و آوردم. بنابراین مجلد دوم را که درواقع جلد سوم و چهارم میشود و با حواشیِ مرحوم عبده است با خود آورده و شرح میکنم! ۸۳/۸/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۱ تیر ماه سال ۱۳۱۴ش
🗓فاجعه مسجدگوهرشاد
💠رهبرانقلاب
‼️پهلوی باکمک روشنفكران استبدادش راحاکم كرد، درجريان کشف حجاب روشنفکران بودندکه با مفاهیم مسموم خود زن ایرانی را ازجایگاه خود دورکردند! ۸۶/۱۰/۱۹
‼️هیچکس نمیتواند بگوید که استبداد رضاخان از استبداد ناصرالدین شاه کمتر است؛ بلکه بلاشک بیشتر از آن است. ناصرالدین شاه در قضیهی تنباکو وقتی که حرکت مردم را دید، عقب نشست؛ اما رضاخان در سال ۱۳۱۴ هنگامی که حرکت مردم و علما را دید، حرکت مردم را سرکوب کرد و علما را دستگیر نمود و واقعهی مسجد گوهرشاد را پیش آورد! به اعتقاد ما، همهی اینها ناشی از عدم حضور طراز اول در قانون اساسی مشروطه است؛ والّا اگر علمای پیشبینی شدهی در متمم قانون اساسی که همان طراز اول باشند حضور داشتند ما امروز از آنچه که هستیم، خیلی جلوتر بودیم! ۷۰/۴/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۱ تیر ماه سال ۱۳۶۲ شمسی
🗓تعطیلیصوریانجمنحجتیه
🏳درپی عتابتند امامخمینی/۱
💠امام خمینی
‼️اگر خدای نخواسته، هواهای نفسانی سبب شود که گلهها به شکایتها، شکایتها به مخالفتها برسد، آن روزی است که عزای همۀ کشور را باید بگیریم و گناهش گردن ماست که نفسانیت خودمان را زیر پا نگذاشتیم. همه با هم باشید، اگر همۀ شما با هم نباشید و از باطن بپوسید، شک نکنید که بعد از چندی همان اسلام آمریکایی شاهنشاهی دوباره برمیگردد. آنها میدانند که باید بگویند اسلام، امریکا هم برای اسلام دلش میسوزد، اما برای اسلام امریکایی در زمان شاه، اسلام امریکایی اینستکه مُلاّها باید بروند درسشان را بخوانند، چکار دارند به سیاست. یک دسته دیگر هم تزشان اینستکه بگذارید معصیت زیاد بشود تا حضرت صاحب بیاید. این اعوجاجات را بردارید. اگر مسلمید بخاطر خدا و اگر ملی هستید بخاطر کشورتان، این دسته بندیها را بردارید و در این موجی که الآن این ملت را به پیش دارد میبرد، در این موج خودتان را وارد کنید، و برخلاف این موج حرکت نکنید که دست و پایتان خواهد شکست! ۶۲/۴/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۱ تیر ماه سال ۱۳۶۲ شمسی
🗓تعطیلیصوریانجمنحجتیه
🏳درپی عتابتند امامخمینی/۲
💠امام خمینی
‼️حواستان راجمع کنید نکند یکمرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیهایها همه چیزتان را نابود کردهاند! صحیفه ۲۱/۶۱۳
‼️بعضی از روحانی نماها که قبل انقلاب دین را از سیاست جدا میدانستند و سر به آستانه دربار میساییدند، یکمرتبه متدین شده و به روحانیونی که برای اسلام زجر و زندان کشیدند تهمت وهابیت زدند. دیروز مقدس نماهای بیشعور میگفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام، امروز میگویند مسئولین نظام کمونیستند! تادیروز مشروب فروشی و فساد و حکومت ظالمان برای ظهور حضرت راهگشا میدانستند، امروز از اگر گوشهای خلاف شرعی رخ دهد، وا اسلاما سرمیدهند! دیروز حجتیهایها مبارزه را حرام کرده بودند و تلاش نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابیتر از انقلابیون شدهاند! ۶۷/۱۲/۳
‼️بعضی میگویند که هر علمی قبل ظهور بلند بشود برخلاف انتظار فرج است. اینها نمیفهمند چی دارند میگویند. اینها تزریق کردند بهشان که این حرفها را بزنند. نمیدانند دارند چیچی میگویند. حکومت نبودن، یعنی اینکه همۀ مردم به جان هم بریزند، بکشند هم را، بزنند هم را، از بین ببرند، برخلاف نص آیات الهی رفتار بکنند. ما اگر فرض میکردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار میزدیم؛ برای اینکه خلاف قرآن و عقل است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. اینگونه روایت قابل عمل نیست. این نفهمها نمیدانند چی میگویند!۶۷/۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۱ تیر ماه سال ۱۳۶۲ شمسی
🗓تعطیلیصوریانجمنحجتیه
🏳درپی عتابتند امامخمینی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️انجمن حجتیه از قبل از انقلاب با انقلاب نبود بعضیشان کار ضد انقلابی هم میکردند، بعضی فقط با انقلاب نبودند ضد انقلابی هم نبودند، بعد انقلاب شد بسیاری از کسانی که با انقلاب نبودند بعد انقلاب پیوستند به انقلاب، حتی بسیاری کسانی که در آنوقت یک حرکات منافی با انقلاب هم میکردند پیوستند به انقلاب و درجاهای مختلف مشاغلی گرفتند اما آن کسانی که در گذشته جزو انجمن حجتیه بودند اما الآن جزو انجمن نیستند و دلبسته انقلابند، من میگویم اینها خوبند و مثل بقیه مردم از آنها استفاده میکنیم اما آنکسیکه جزو انجمن است، با انقلاب میانه ای ندارد، به امام اعتقادی ندارد، ارادتی ندارد و تقلید از دیگران میکند، میخواهم سر به تنش نباشد، چه انجمن حجتیه باشد چه غیر از آن! ۶۴/۱۲/۱۴
‼️یادتان هست در زمان اختناق عده ای میگفتند چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر عدل و داد خواهد کرد، پس شما بیخود زحمت نكشید، بناست او کارها را درست کند، تا آقا نیاید، فایده ای ندارد. اما عده ای دیگر میگفتند: امام زمان البته تشریف میآورند و حكومت جهانی عدل اسلامی را تشكیل میدهند؛ اما این به آن معنا نیست که تا قبل از ظهور او در فكر تشكیل حكومت عدل اسلامی در یک گوشه از دنیا نباشیم؛ مقدمات کار آن حكومت عدل جهانی را آماده نكنیم و با ظلم مبارزه نكنیم؛ ما کارمان را میكنیم، امام زمان هم یقینا ما را کمک خواهد کرد؛ چه اکنون که در پرده غیبت هستند و چه وقتی ظاهر شدند، ما سربازان حضرت خواهیم بود! ۵۹/۸/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۴ ژوئیه سال ۱۷۸۹ میلادی
🗓آغاز انقلاب پرعبرت فرانسه
🏳درپی فتح قلعه سن باستیل
🏳وفروپاشیسلطنتبروبنها/۱
💠رهبرانقلاب
‼️انقلاب کبیر فرانسه یک حرکت مردمی بود و به پیروزی رسید؛ اما آن پیروزی محفوظ نماند. در سال ۱۷۸۹ انقلاب کبیر فرانسه اتفاق افتاده؛ در سال ۱۸۰۰ - یعنی یازده سال بعد - حکومت سلطنت بار دیگر در فرانسه به وجود آمده؛ یعنی ناپلئون سر کار آمد؛ کأن لم یکن شیئاً مذکورا! بعد هم ناپلئون مُرد و همان خاندانی که با انقلاب کبیر فرانسه رفته بودند، دوباره سر کار آمدند؛ یعنی بوربنها. و سالها طول کشید، تا سال ۱۸۶۰، و سلسلهی سلاطین در فرانسه همین طور دستبهدست شدند. پس انقلاب به وسیلهی مردم پیروز شد، اما مردم نتوانستند انقلاب را نگه دارند؛ این خیلی مطلب مهمی است. ما توانستیم انقلابمان را نگه داریم، به برکت ایمان، به برکت اسلام، به برکت دمیدن پیدرپی روح قرآن در کالبد این مردم و در دلهای این مردم. این است که میتواند بقاء حرکتها را و تداوم آنها را و پیروزی آنها را تضمین کند؛ این باید اتفاق بیفتد. ۹۲/۱۲/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۴ ژوئیه سال ۱۷۸۹ میلادی
🗓آغاز انقلاب پرعبرت فرانسه
🏳درپی فتح قلعه سن باستیل
🏳وفروپاشیسلطنتبروبنها/۲
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از حرفهایی که امروز محور جنگ روانی دشمن است، اینستکه میگویند نسل سوم انقلاب از ایدههای انقلاب جدا شده است! بعد به دنبالش یک فلسفه دروغین هم میگذارند تا کسی جرأت نکند بگوید این حرف غلط است. میگویند این حرف متّکی به یک فلسفه است! آن فلسفه چیست؟ آن فلسفه این است که همواره در همهی انقلابها، نسل سوم از آن انقلاب رو برگرداندهاند! حرف دروغ، حرف غلط، حرف چرند! کدام انقلابها را میگویید؟ در سال ۱۷۸۹ در فرانسه انقلاب شده؛ اما نه نسل سوم، نه نسل دوم، بلکه همان نسل اوّل از انقلاب برگشتند! بعد از چهار، پنج سال، یک حرکت علیه انقلابیّونِ اول به وجود آوردند و سه، چهار سال قدرت را قبضه کردند؛ باز بعد از چهار، پنج سال علیه آنها فعّالیت شد. به سال ۱۸۰۲که رسید، چنان ماهیّت این انقلاب دگرگون شده بود که کسی مثل ناپلئون توانست بیاید و تاج پادشاهی را روی سرش بگذارد! یعنی کشوری که علیه سلطنت مبارزه کرده بود و لویی شانزدهم را زیر گیوتین گذاشته بود، بعد از ده، دوازده سال وضعش به گونهای شد که ناپلئون بناپارت آمد و تاج شاهی را بر سرش گذاشت و خودش را امپراتور نامید و سالها هم در آن کشور حکومت کرد؛ بعد هم تا نزدیک به هشتاد، نود سال رژیمهای سلطنتی - البته سلطنتهای گوناگون و سلسلههای مختلف - در فرانسه پابرجا بود، که دائماً در حال جنگ و ابتذال و فساد بودند! آن انقلاب به نسل سوم که هیچ، به نسل دوم هم نرسید؛ چون پایههای انقلاب، پایههای سستی بود. ۷۹/۱۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱۴ ژوئیه سال ۱۷۸۹ میلادی
🗓آغاز انقلاب پرعبرت فرانسه
🏳درپی فتح قلعه سن باستیل
🏳وفروپاشیسلطنتبروبنها/۳
💠رهبرانقلاب
‼️من افسوس میخورم که چرا جوانهای ما با این ماجراهای انقلاب فرانسه آشنا نیستند، یک مقدار تقصیر آموزشهای صداوسیما است ولی کتابخوانی هم بینقص نیست، باید کتاب خوانده شود! ۷۷/۱۲/۱۵
‼️بسیاری از کتابهایی که در مورد انقلاب کبیر فرانسه و جنگهای فرانسه و آلمان و دفاع مردم فرانسه نوشته شده مثل بعضی از کتابهای امیل زولا، مهمترین آثار رمان مربوط به دوران حساس یک ملت است! ۸۴/۶/۳۱
‼️در اوائل قرن نوزدهم ناپلئون سر کار آمد، اگر شما آثار ادبی اواسط قرن یعنی مثلاً ۱۸۴۰ را که زیاد هم هست؛ هم شعر، هم رمان، نگاه کنید، خواهید دید که آنها بعد از سی سال از پیروزی انقلابشان در چه وضعی بودند؛ یک استبداد مطلق، یک فساد مطلق، یک تبعیض طبقاتی بسیار وحشتانگیز وجود داشت با اینکه آنجا هم شعار عدالت بود و مساوات و شعار نفی استبداد بود ۸۷/۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۴ ماه ذیالحجه سال ۳ بعثت
🏳معجزه شقالقمر توسط پیامبر
💠استاد خامنهای
‼️حقیقت قضیّه این است که ما شیعیان و همچنین عموم مسلمانان از تاریخ اسلام، مخصوصاً آن مقداری که مربوط به ماجراهای زمان پیغمبر است، اطّلاع درست و دقیقی نداریم؛ یعنی تاریخ و تاریخ اسلام در میان ما جدّی گرفته نشده. منظور از تاریخ زمان پیغمبر، مجموعهی حوادثی است که از پیش از بعثت تا بحبوحهی ماجراهای اوّل بعثت شروع میشود و تا ماجرای مهمّ هجرت پیغمبر در سال سیزدهم بعثت و سپس در لحظهلحظهی روزها و ساعات مهم و تعیینکنندهی ده سال اقامت مدینه ادامه پیدا میکند و با وفات پیغمبر، آن سلسله از مطالب تمام میشود؛ این بخش از تاریخ خیلی حائز اهمّیّت است. درست است که در ذهن مردم ما اعتقاد به همهی این خصوصیّات و بالاتر از این خصوصیّات نسبت به پیغمبر هست، امّا معتقد بودن به اینکه پیغمبر فوقالعاده است و با وحی الهی سر و کار دارد و معجزه میکند یک حرف است، و ترسیم شخصیّت والای انسانی پیغمبر که میتواند برای ما اسوه باشد و درس باشد و از آن استفاده کنیم، یک مطلب دیگر است؛ این دوّمی در جامعهی ما انجام نشده و جا نیفتاده. لذا ما احتیاج داریم که تاریخ زندگی پیغمبر را یک قدری بیشتر، دقیقتر بدانیم و بفهمیم. ۶۵/۸/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ ذیالحجه سال ۷ق
🏳بخشیدن باغستان فدک
🏳به فاطمه(س) توسط پیامبر
💠استاد خامنهای
‼️یکوقتی هارون به موسی بن جعفر گفت که میخواهم فدک را به شما برگردانم، بگو حدود فدک چقدرست؟ خب معلوم است که این یک فریب است، حضرت هم بنا کرد حدود فدک را معین کردن بطوریکه تمام کشور اسلامی آن روز را در بر میگرفت؛ مسئله نخلستان فدک نبود، مسئله خلافت پیغمبر بود؛ مسئله حکومت اسلامی بود، حضرت میخواست به هارون بفهماند که حکومت مال ماست و تو آنرا گرفتهای، اینرا هارون فهمید اما اینرا امروز هم شیعه موسی بن جعفر بعداز ۱۴۰۰سال نمیفهمد و باید به زور به او فهماند، لذا هارون این موضوع را فهمید و در همان مجلس تصمیم به قتل حضرت گرفت! ۵۱/۱۱/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ ذیالحجه ۲۱۵ ق
🏳ولادت امام هادی(ع)
💠امام خمینی
‼️از بدترین چیزی که اجانب در بین مردم و در بین روحانیت القا کردند، اینستکه اسلام گفته عبادت بکنیم و ظَلَمه را بگذارید به کار خودشان! اینها اسلام را در نظر جاهلین ما مسخ کردند و این از کیدهایی بود که با نقشهها پیاده شده است؛ و ما خودمان هم باور کردیم که «آخوند را به سیاست چه» این حرفْ حرفِ استعمار است، در زیارت جامعه حضرت هادی امامان «ساسة العباد» هستند، این مطلبی بود که استعمار برای اینکه آخوند را جدا کند از دولت و ملت، القا کردند به او؛ آخوند هم باورش آمد! خود آخوند با ما مبارزه میکند که شما چکار دارید به سیاست، این چیزی بوده است که ما را به عقب رانده! ۵۷/۱۲/۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️زیارت جامعه کبیره و زیارت امیرالمومنین در روز غدیر که یکی از غُرَر تعبیرات و فرمایشات ائمه است، از امام هادی است، در مجموعه آثار و برکاتی که از ائمه هدیٰ رسیده است، ایشان این خصوصیت را دارد که در ضمن زیارت، مهمترین فصول مربوط به مقامات ائمه را با بیان وافی و شافی، با زیباترین تعبیرات بیان کردهاند! ۹۷/۱/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓٢۴تیر۱۲۸۹/ترور مجتهدمجاهد
🏴پیشرو مشروطه در شهر تهران
🏴آیةالله سیدعبدالله بهبهانی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مشروطه چه بود؟! مشروطه حرکتی بود که با پیشآهنگی علما توانست پیش برود. بله، فلان روشنفکر، فلان نویسنده، فلان محفلِ پنهانی در کشور بود، اما پیش نمیرفت، چون نفوذی در مردم نداشتند. آنچه در مشروطه مردم را به میدان آورد، عبارت بود از حضور علمای تراز اوّلی مثل شیخ فضلالله نوری، مثل سیدمحمد طباطبائی، مثل سیدعبدالله بهبهانی؛ منتها انگلیسیها زرنگتر از ما بودند و بین علما و مردم اختلاف ایجاد کردند، در تهران بین آن دو بزرگوار و شهید بزرگوار شیخ فضلالله نوری اختلاف ایجاد کردند. شیخ فضلالله نوری که پیشقدمترین عالم برای برقراری مشروطه بود، به اتّهام ضدّیّت با مشروطه به دار کشیده شد و مردم را کشاندند به سفارت و یک عدّهای دودستی مشروطه را تقدیم انگلیسها کردند؛ و مشروطه آن شد که دنبالش رضاخان بود و ۵۰سال عقبماندگی این کشور، امّا شروع حرکت با دین بود. اینها تاریخ است. اینکه من مدام میگویم تاریخ را بخوانید، در تاریخ تأمّل کنید، برای اینها است! ۹۵/۱۰/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓٢۴تیر۱۲۸۹/ترور مجتهدمجاهد
🏴پیشرو مشروطه در شهر تهران
🏴آیةالله سیدعبدالله بهبهانی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️چه شد که غربیها، مشخصا انگلیسیها، در مشروطه کامیاب شدند؛ در حالیکه مردم که جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضلالله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ بنظرم مشکل از اینجا پیش آمد که اینها توانستند یک عدهای از اعضای جبهه عدالتخواهی یعنی همان اعضای دینی و عمدتاً علما را فریب بدهند و حقیقت را برای اینها پوشیده نگه دارند و اختلاف ایجاد کنند. اینطور به علما میگفتند که شما سوءظن دارید؛ این مشروطه خواهان قصد بدی ندارند؛ اینها هم هدفشان دین است! این مسائل در مکاتبات، نامههای صدر اعظم عین الدوله و دیگران به مرحوم آخوند منعکس شده است. انسان میبیند که آنها حساسیت علما را در مقابل انحراف کم کردهاند؛ اما بعضیها مثل شیخ فضل الله حساس ماندند؛ اصرار کردند و در متمم، آن مسئله ۵مجتهد جامع الشرایط را گنجاندند اما دیگران این حساسیت را از دست دادند و دچار خوش باوری و حُسنظن و غفلت شدند. ۸۵/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓٢۴تیر۱۲۸۹/ترور مجتهدمجاهد
🏴پیشرو مشروطه در شهر تهران
🏴آیةالله سیدعبدالله بهبهانی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️مشروطیت بخاطر اینبودکه دوران استبداد حکومت قاجار مردم را به جان آورده بود. مردم قیام کردند و علمای دین مانند آخوند خراسانی؛ شیخ فضلالله نوری، سید عبدالله بهبهانی، سید محمدطباطبایی پیشوایان مشروطه بودند لذا دولت انگلستان که آن وقت در ایران نفوذ بسیار زیادی داشت و از عواملی در میان روشنفکران داشت که توسط آنها نسخه خودش را در مشروطه القاء کرد، نتیجه این شد که این نهضت عظیم مردم که پشت سرِ علما و به نام دین و با شعار دین خواهی بود، بعد از مدّت بسیار کوتاهی منتهی به این شد که شیخ فضلالله نوری را در تهران به دار کشیدند. اندک زمانی بعد، سید عبدالله بهبهانی را در خانهاش ترور کردند. بعد از آنهم سید محمّد طباطبایی در انزوا و تنهایی از دنیا رفت. آنوقت مشروطه را هم به همان شکلی که خودشان میخواستند برگرداندند و مشروطه منتهی شدبه حکومت رضاخانی! ۷۹/۷/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓٢۴تیر۱۲۸۹/ترور مجتهدمجاهد
🏴پیشرو مشروطه در شهر تهران
🏴آیةالله سیدعبدالله بهبهانی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️باید دشمنیها را شناخت؛ مشکل ما این است. اینکه بنده مسئله بصیرت را برای خواص تکرار میکنم، به خاطر این است. گاهی اوقات غفلت میشود از دشمنیهایی که با اساس دارد میشود اما اینها را حمل میکنند به مسائل جزئی. ما در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند که اینها ندیدند توطئهای را که روشنفکران غربزده طراحی میکردند؛ توجه نکردند و مماشات کردند. نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید مثل مرحوم شیخ فضل الله نوری را جلوی چشم آنها دار زدند و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت نداده بودند، بعد از شیخ فضل الله مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند؛ بعضی جانشان را از دست دادند، بعضی آبرویشان را از دست دادند. این اشتباهی است که آنجا انجام گرفت؛ این اشتباه را ما نباید انجام بدهیم. ۸۸/۱۲/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓٢۴تیر۱۲۸۹/ترور مجتهدمجاهد
🏴پیشرو مشروطه در شهر تهران
🏴آیةالله سیدعبدالله بهبهانی/۵
💠امام خمینی
‼️جناب حجتالاسلام آقای خامنهای، ریاست شورایعالی انقلاب فرهنگی، نامۀ جناب حجت الاسلام آقای سیدحمید روحانی اخطاری است برای همۀ آنانی که دلشان برای اسلام و انقلاب میتپد. باعث تعجب و تأسف است که نظام آموزشی کشور اسلامی ایران نسبتی به مرحوم بهبهانی ـ رحمةاللّه علیه ـ دهد که حتی کسروی با آن سوابق ضداسلامی دربارۀ ایشان نمیدهد. کسرویِ ضد دین پس از تجلیل از آقایان: بهبهانی و طباطبایی دستور بهبهانی و طباطبایی به مردم را در پناه بردن به سفارت یک دولت بیگانه رد میکند. از حضرتعالی، که دلسوز اسلام و انقلاب هستید، اکیداً میخواهم مسئولی برای رسیدگی به این امور گذاشته، تا در تمام اینگونه موارد شما را در جریان بگذارد. سایر موارد نامۀ آقای روحانی هم مورد مداقّه است. گزارش کار را به اینجانب بدهید! ۶۷/۱۲/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۴ تیرماه سال۱۲۸۵ شمسی
🗓مهاجرت کبری علمای تهران
🏴درپی عدم تحقق مطالباتشان
🏴توسط مظفرالدین شاه لعین
🏴درطی نهضت ملی مشروطه
💠رهبرانقلاب
‼️نهضت عدالتخواهی که در مشروطه ایران پیش آمد، یک حرکت مردمی و دینی بود اما آن روز جریان سیاسی مسلط عالم یعنی انگلیسیها این حرکت عدالتخواهانهی مبتنی بر اصول اسلامی را در هاضمهی سیاسی و فرهنگی خود ریختند؛ آن را استحاله کردند و از بین بردند و به یک حرکت مشروطه از نوع انگلیسی آن تبدیل نمودند. نتیجهی آن هم این شد که جنبش مشروطه که یک جنبش ضد استبدادی بود آخر کار به دیکتاتوری رضاخانی منتهی شد که از استبدادهای قاجار، بدتر و شقاوت آمیزتر و قساوت آمیزتر بود! ۸۱/۳/۱۴
‼️در کشور خود ما، انقلاب مشروطیت بود. امّا بعد از پیروزی، هنگامی که علما را کنار زدند، از مسیر منحرف شد و مشروطیت به جایی رسید که رضاخان قلدر، فردی که ضد همه آرمانهای مشروطه خواهی بود، به حکومت رسید. اگر انقلاب اسلامی ما هم تحت رهبری دینی نبود، سرنوشتی چون انقلاب مشروطیت پیدا میکرد! ۷۱/۱۰/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۵ تیرماه سال ۱۳۵۹شمسی
🗓تاسیسنهادشوراینگهبان
💠رهبرانقلاب
‼️شورای نگهبان بايد صد در صد به قانون پايبند باشد و هيچ ملاحظهاي فراتر از قانون نباشد. اگر طبق قانون اين آقا مردود است، بيملاحظه مردود كنيد؛ اگر طبق اين قانون اين آقا مقبول است، هيچ ملاحظه خاصي او را رد نكند؛ قانون را رعایت کنید! ۷۹/۴/۲۸
‼️شوراي نگهبان نقطه تضمين و تأمين براي نظام اسلامي است. شوراي نگهبان در مجموعه تشكيلات نظام جمهوري اسلامي، مثل بقيه دستگاهها نيست شوراي نگهبان تشكيلاتي است كه اگر درست كار كند، نظام اسلامی خطر انحراف از دين نخواهد داشت. ببينيد ما از مشروطه تا پيروزي انقلاب اسلامی بر اثر انحراف از موازين ديني چقدر ضرر كرديم، با اينكه اساس مشروطيت بر پايه دين بود اما چون شرط حضور فقهای طراز اوّل مورد توجه قرار نگرفت و قوانین غير اسلامی تقويت گرديد، آن چيزي شد كه شما ديديد يك كشور و يك ملت چه خسارتي را در طول اين چند ده سالِ دوران مشروطه تا پيروزي انقلاب اسلامي متحمل شد. يكي از بزرگترين خسارتهايش حكومت خاندان پهلوي بود؛ تسلّط آن ديكتاتوري عجيب و حقيقتاً كمنظير در تاريخ. وقتي يك نظام، تضمين بقا بر روال ديني نداشته باشد، اين چيزها در انتظارش است! ۷۴/۱۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ تیر ماه سال ۱۳۶۷
🏳جلسه سران نظام با امام
🏳و تصمیم امام برقبول قطعنامه
💠رهبرانقلاب
‼️قبول قطعنامه از طرف امام، به خاطر فهرست مشکلاتی بود که مسؤولین آن روزِ امورِ اقتصادی کشورْ مقابلِ رویِ او گذاشتند و نشان دادند که کشور نمیکِشد و نمیتواند جنگ را با این همه هزینه، ادامه دهد. امام مجبور شد و قطعنامه را پذیرفت. پذیرش قطعنامه، به خاطر ترس نبود؛ به خاطر هجوم دشمن نبود؛ به خاطر تهدید امریکا نبود؛ بهخاطر این نبود که امریکا ممکن است در امر جنگ دخالت کند. چون امریکا، قبل از آن هم در امر جنگ دخالت میکرد. وانگهی؛ اگر همهی دنیا در امر جنگ دخالت میکردند، امام رضواناللَّه علیه، کسی نبود که رو برگرداند. بر نمیگشت! ۷۵/۳/۱۴
‼️از همان روز اوّلی که حملهی صدّام آغاز شد تا روز آخر هشت سال جنگ و قبول قطعنامه، امام پیدرپی روحیه میداد به رزمندگان، به مردم، به پشتیبانیکنندگان، به مسئولان کشور ؛ و در واقع امام از جنگی که بر ملّت ایران تحمیل شده بود، یک وسیلهای برای اقتدار ملّت به وجود آورد. خب آن روز دست ما در داخل کشور انصافاً خالی بود؛ از سلاح، از امکانات، از یک سازماندهیِ منظّمِ مرتّب در مواجههی با دشمن، دستمان خالی بود؛ یعنی امکاناتمان خیلی ضعیف بود؛ در یک چنین وضعی، امام از جنگ برای یک ملّت انقلابی فاقد امکانات یک وسیلهای ساخت برای اقتدار و اعتبار ملّی و بینالمللی. جنگ را دشمنان طرّاحی کرده بودند که انقلاب را نابود کنند، امام جنگ را وسیلهای قرار داد برای اینکه انقلاب را تقویت کند و آن را استمرار ببخشد و این تهدید را به یک فرصت تبدیل بکند! ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۸ ذیالحجه سال ۱۰ه.ق
🗓آغازولايةوحكومةاميرالمؤمنين/۱
💠امام خمینی
‼️عیدغدیر، بالاترین عید است چراکه ادامۀ نبوت است، ادامۀ معنویت و حکومت الهی رسول الله است، از این جهت از همۀ اعیاد بالاتر است. از چیزهایی که وارد شده در اینروز این است که بگوییم "الحمدلله الذی جعلنا من المتسکین بولاية امیرالمومنین" آیا تمسک به ولایت امیرالمؤمنین یعنی این جمله را بخوانیم و رد بشویم؟ تمسک به مقام ولایت آن بزرگوار به اینستکه، گرچه ما و بشر نمیتواند به تمام معنا آن عدالت اجتماعی و عدالت حقیقی را که حضرت امیر قدرت بر پیاده کردنش داشت، نمیتوانیم ماها و هیچ کس، قدرت نداریم که پیاده کنیم، لکن اگر آن الگو پیدا شده بود و حالا هم ما باید به یک مقدار کمی که قدرت داریم تمسک کنیم. تمسک به مقام ولایت معنایش این است که ما ظِلّ آن مقام ولایت باشیم. مقام ولایت که مقام تولیت امور بر مسلمین و مقام حکومت بر مسلمین است، این است که چنانچه حکومت تشکیل شد، حکومت تمسکش به ولایت امیرالمؤمنین و این است که آن عدالتی که امیرالمؤمنین اجرا میکرد، این هم به اندازه قدرت خودش اجرا کند! ۶۲/۷/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۸ ذیالحجه سال ۱۰ه.ق
🗓آغازولايةوحكومةاميرالمؤمنين/٢
💠امام خمینی
‼️بمجرد اینکه ما بگوییم ما متمسک هستیم به ولایت امیرالمؤمنین، این کافی نیست، وقتی که حکومت امیرالمؤمنین در اجراء الگو قرار دادیم، تمسک کردهایم به ولایت امیرالمؤمنین. چنانچه او الگو نباشد، هزار مرتبه هم روزی بگوییم «خدا را شکر که ما را از متمسکین به ولایت امیرالمومنین قرار داده است»، جز یک کذبی چیزی نیست، این امور، اموری نیست که لفظی باشد و با الفاظ و با عبارات بتوانیم ما بگوییم تحقق پیدا کرده است؛ اینها یک امور عملی است، باید کسانی که مدعی هستند که ما شیعۀ امیرالمؤمنین هستیم، باید در قول و فعل و نوشتن و گفتن و همه چیز تبعیت از او داشته باشند. اگر این تبعیت نباشد و ما بگوییم که ما شیعه هستیم، یک گزافی گفتهایم، یک لاطائلاتی گفتهایم! ۶۲/۷/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini