eitaa logo
جهادتبیینی
2.6هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
0 ویدیو
454 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓۱۰ آذر ماه سال ۱۳۱۶ 🏳شهادت آیت الله مدرس 🏳روز مجلس شورای اسلامی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️مجلس باید در مقابل زورگویی و زیاده خواهی قدرتمندان جهانی بایستد، امام بارها اسم مدرّس را میآوردند. مگر خصوصیت مدرّس چه بود؟ از مدرّس عالِمتر هم داشتیم. مدرّس خصوصیت عمده‌اش این بود که هیچ عامل ارعاب و تهدید و تطمیع و فریبگری در او اثر نمیکرد! ۷۸/۱۱/۲۶ ‼️در کشور ما به برکت مجاهدت یک عده از بزرگان، انگلیس‌ها نتوانستند به طور مستقیم وارد شوند و استعمار کنند اما افرادی را عامل خودشان کردند. اگر قرارداد۱۹۱۹ معروف به وثوق الدوله در ایران با مقاومت امثال مرحوم مدرس و دیگر آزادیخواهان مواجه نمیشد، استعمار ایران حتمی بود! ۹۱/۷/۳ ‼️مبادا کسانی در مجلس باشند که آنتن گیرنده آنها به سمت فرستنده آمریکا باشد، هر چه از آنجا میاید، بگیرند و در داخل به زبان دیگری منتشر و منعکس کنند، همه نگرانی من از این است! ۷۵/۱/۲۸ ‼️اگر مجلس مرعوب آمریکا باشد، دنبال حاکمیّت جریان اشرافی‌گری باشد، ریل‌گذاری او در این جهتها خواهد بود؛ کشور را بدبخت خواهند کرد! ۹۴/۱۱/۲۸ ‼️اگر بخشهای اصلىِ هویت واقعی جمهوری اسلامی از دست برود و ضعیف شود، ساخت ظاهرىِ جمهوری اسلامی خیلی اثری نمی‌بخشد و پسوند کلمه «اسلامی» بعد از مجلس شورای اسلامی؛ دولت جمهوری اسلامی و دیگر نهادها به تنهائی کاری صورت نمیدهد. اصل قضیه این است که مراقب باشیم آن روح، آن سیرت از دست نرود! ۸۷/۹/۲۴ @Jahade_tabeini
🗓۱۱ آذر ماه سال ۱۳۰۰ 🏳شهادت مجتهد مجاهد 🏳پیشرو مشروطه مشروعه 🏳شهیدشیخ‌یونس‌استادسرایی 🏳مشتهربه‌میرزاکوچک‌خان‌جنگلی 💠رهبرانقلاب ‼️میرزا کوچک شجاع جنگلی، یک نمونه و یک اسطوره است! ۸۰/۲/۱۱ ‼️حقا شهید میرزا کوچک جنگلی نماد شجاعت و مجاهدت مردم گیلان است که برای اسلام، برای قرآن، برای اقامه‌ی دین مقابل متجاوزان در غربت قیام کرد، یاداو نبایدهرگز فراموش شود! ۸۹/۱۰/۸ ‼️ما در دوران مبارزه‌مان هر وقت نام میرزا کوچک خان را به یاد میاوردیم، از همت و اراده و شخصیت و هویّت او نیرو میگرفتیم، امثال او تعدادی بودند که در غربت مبارزه کردند، در غربت هم مُردند؛ اما امروز غریب نیستند، تاریخ نگذاشت و نخواهد گذاشت شیخ فضل‌اللَّه‌ها و میرزا کوچک خان‌ها و خیابانیها غریب بمانند، دشمنان میخواهند این مفاخر را از دست جوان ایرانی بگیرند! ۸۰/۲/۱۲ @Jahade_tabeini
🗓۱۱ آذر ماه سال ۱۳۷۳ش 🏳اعلام مرجعیت هفت فقیه 🏳از جمله آیت الله خامنه‌ای 🏳توسط جامعه مدرسین قم 🏳درپی رحلت آیةالله اراکی 💠رهبرانقلاب ‼️ملّت عزیز، مبادا در امر مرجعیّت احساسات، شما را به سمتی بکشاند. سختگیر به همان طرق شرعی که وجود دارد، باشید. شاهد عادل بطلبید؛ آن هم نه یکی؛ آن هم نه هر شاهد عادلی. دو شاهد عادل خبره و این کاره، که بشناسند. آنها باید شهادت بدهند که فلان کس جایز التّقلید و شایسته‌ی تقلید است تا بشود از او تقلید کرد. آقایان محترمی که به بنده پیغام میدهید که رساله بدهم، بار رهبری نظام جمهوری اسلامی مثل بار چند مرجعیّت است البتّه مرجعیت خارج از ایران حکم دیگری دارد بخاطر اینکه اگر من آن بار را بر ندارم، ضایع خواهد شد اما در داخل ایران هیچ احتیاجی نیست! ۷۳/۹/۲۳ ⚠️توجه؛ 🏴درپی اعلام مرجعیت رهبری توسط جامعه مدرسین، بعضی از روحانیون معاند از جمله منتظری و شیخ علی تهرانی علیه نظام و مرجعیت معظم‌له اعتراض و اهانت کردند، این اهانت در ۲۳آبان ۷۶ نیز به جایگاه ولایت ایشان توسط منتظری تکرار شد که دو کتاب ابتذال مرجعیت و استیضاح رهبری توسط شاگردش کدیور نیز در این جهت نگاشته شد و کتاب ارتقای مرجعیت نیز در ردّ آن نوشته شد! @Jahade_tabeini
🗓۹ جمادی الاول سال ۷۸۶ق 🏳شهادت مظلومانه شهید اول 💠رهبرانقلاب ‼️اشکالی که حوزه‌ی ما، دیروز آن را نداشت و امروز دارد، این است که حوزه‌ی دیروز از دنیای زمان خود عقبتر نبود؛ بلکه جلوتر هم بود. شما نگاه کنید در آن روز علمای ما چقدر محصول علمی و فقهی و کلامی برای مردمِ زمان خودشان دارند. همان عدّه‌ی کمی که در گذشته بودند، کارهای بزرگی انجام دادند. . بنابراین، حوزه های علمیه از زمان خودشان عقب نبودند. یک نفر پیدا میشد حرفی را در یک کتاب خطّی میزد و یک نسخه مینوشت و دیگری پخش میکرد و دیگری میخواند و چهار نفر در طول زمان از آن مطّلع میشدند؛ عالم شیعه هم برمی‌داشت همین کار را عیناً جواب میداد و گاهی تندتر و سریعتر و بهتر از او اقدام میکرد و عقب نمی‌ماند. تا زمان «شهید اوّل» کتب فقهی ما غالباً متضمّن آرای فقهای اهل سنّت - مثل کتب «علاّمه» و «فخرالمحقّقین» - بوده است؛ ولی بعد از آن زمان، کتب شیعه غالباً دیگر آرای اهل سنّت را ذکر نمیکنند! ۷۹/۹/۱۳ @Jahade_tabeini
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی 🏳تصویب‌قانون‌اساسی‌جمهوری‌اسلامی‌ 🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی 🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران/۱ 💠امام خمینی ‼️قانون اساسى بزرگترين ثمره جمهورى اسلامى است! ۵۸/۹/۷ ‼️حكومت اسلام، حكومت قانون است. در اين طرز حكومت، حاكميت منحصر به خداست و قانون، فرمان و حكم خداست. قانون اسلام، يا فرمان خدا، بر همه افراد و بر دولت اسلامى، حكومت تام دارد. همه افراد، از رسول اكرم گرفته تا خلفاى آن حضرت و ساير افراد تا ابد تابع قانون هستند. کتاب ولایت فقیه ص۴۴ ‼️در اسلام، حکومت، حکومت قانون است. حتی حکومت پیامبر و حضرت امیر هم حکومت قانون است. یعنی قانون، آنها را سرِ کار آورده است. آنها به حکم قانون، واجب الاطاعه هستند. اگر رئیس جمهور در مملکت اسلامی وجود پیدا بکند، باز قانون آن را رئیس جمهور میکند با رأی عموم؛ که در رأی مردم، رأی فقیه هست یا نصب فقیه، که همان نصب الله است، قانون است که حکمفرماست در همه جا. هیچ جا در حکومت اسلامی نمیبینید که یک خودسری باشد، یک اِعمال رأی باشد. حتی رسول اکرم رأیی نداشتند. رأی، رأی قرآن بوده است، وحی بوده است، رای قانون بود. هر چه میفرموده است از وحی سرچشمه میگرفته است و همینطور حکومتهایی که حکومت اسلامی هستند آنها تابع قانونند، رأی آنها قانون است. لذا حکومت الله، حکومت قانون است. ۵۸/۴/۴ @Jahade_tabeini
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی 🏳تصویب‌قانون‌اساسی‌جمهوری‌اسلامی‌ 🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی 🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️تجسم انقلاب در قانون جمهوری اسلامی است.۹۱/۱/۱ ‼️اساس یک جامعه بر قانون اساسی آن بنیان گذاشته شده است. همه باید به اهمیت قانون واقف بشوند، قانون اساسی یعنی آن چارچوب اصلی زندگی جامعه، آن چیزی است که تمام فعالیتهای زندگی در یک جامعه، براساس آن و در محدوده آن و با راهنمایی آن انجام میگیرد؛ این قانون اساسی است. قانون اساسی یعنی همان انقلاب؛ انقلاب فقط این نیست که ما یک حرکتی بکنیم، یک نظامی را ببریم؛ بلکه انقلاب این است که ما یک نظام صحیحی را، یک روش زندگیِ نوینی را، یک ارزشهای جدیدی را در جامعه‌مان و در زندگیمان، بجای روشها و ارزشهای قبلی بگذاریم؛ این معنای انقلاب است. قانون اساسی به ما میگوید شما حکومتتان را چطور انتخاب کنید، اقتصادتان را، فرهنگ را، روابط اجتماعی را چگونه تنظیم کنید و مسئولین و آحاد مردم، چگونه رفتار کنند تا اینکه آن زندگیِ مطلوبِ ایده‌آلی که این همه برای آن جان دادید، تلاش کردید، تحقق پیدا کند. پس قانون اساسی در حقیقت تبلور انقلاب است؛ این معنای قانون اساسی است. ۶۶/۹/۲۰ @Jahade_tabeini
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی 🏳تصویب‌قانون‌اساسی‌جمهوری‌اسلامی‌ 🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی 🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران/۳ 💠امام خمینی ‼️از روز اول، به مشروطه و قانون اساسیش عمل نشد. یکی از مواد قانون اساسی مشروطه این است که باید ۵نفر از مجتهدین در مجلس نظارت کنند که مبادا قوانین برخلاف حکم شرع باشد. اما از اول مشروطه این شیاطین، مردم و روحانیون و مؤمنینی را که تَبَع آنها بودند را بازی دادند و خدعه کردند، متمم قانون اساسی را قبول کردند لکن عمل نکردند، این خدعه آنها بود! ۵۷/۸/۱۲ 💠رهبرانقلاب ‼️امروز ما بخاطر قانون اساسی اسلامی، مدیون همه انسانهای بزرگ همچون شیخ فضل‌الله و مدرس تا شهدای انقلاب و شهیدان مجلس شورای اسلامی میباشیم! ۸۷/۳/۷ ‼️قانون اساسی ما حقّاً و انصافاً یکی از بهترین قانون‌ها است و مترقیترین است ولو گوشه و کنارش نقصی داشته باشد! ۶۸/۲/۸ ‼️بنده دأبم نیست که از سیاستمداران غربى چیزى بگویم اما یک جمله جالبى از یک مقام غربى نقل کنم، او میگوید: دو چیز است که اگر ملتهاى مسلمان از آن آگاه شوند، دیگر همه‌ى تابوها و اصول غرب در هم خواهد شکست، یکى قانون اساسى جمهورى اسلامى است؛ که این قانون اساسى، یک حکومت مردمى و پیشرفته امروزى و در عین حال دینى را در چشم مسلمانان جهان ممکن میسازد و دوم، کارنامه موفقیت هاى علمى و اقتصادى و سیاسى و نظامى جمهورى اسلامى است! ۸۹/۱۱/۱۵ @Jahade_tabeini
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی 🏳تصویب‌قانون‌اساسی‌جمهوری‌اسلامی‌ 🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی 🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️اگر ما قانون را رعایت کنیم، دشمن نمی‌تواند به طمع‌ورزی خود ادامه دهد.۷۹/۷/۱۴  ‼️وظیفه ما ایستکه از هویّت انقلاب، اساس انقلاب و اساس نظام دفاع کنیم و این نخواهد شد، جز اینکه وظایف ما در قانون اساسیِ بحمدالله مترقّی و جامع - نمی‌گوییم بی‌عیب و بی‌نقص؛ اما قطعاً جزو جامعترین و کاملترین قوانین دنیاست، به آن عمل شود. قانون اساسی، مجلس را رکن مهم این نظام قرار داده است. اصل قضیه این است که این رکن، وابسته به این نظام الهی است. کسانِ پُر کار و پُرتلاش و پُر فعالیتی هستند که مایل نیستند این نظام با کلّیت خودش یا با روحِ اسلامی خودش باقی بماند. قانون اساسی از جمله همان چیزهایی است که دشمنان ما آن را آماج حملات خود قرار داده‌اند؛ چون این قانون اساسی با این خصوصیات و با این تقسیم قدرت میتواند کشور را به سامان برساند، قانون اساسی میتواند ضامن حفظ نظام اسلامی باشد؛ نظامی که پاسخگوی نیازهای مادی و معنوی انسان‌هاست. این قانون اساسی میتواند ذهن‌ها را اشباع و اقناع کند و جسم‌ها را به رفاه مادی برساند؛ میتواند دنیا و آخرت مردم را آباد کند. ۸۴/۲/۱۱ @Jahade_tabeini
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی تصویب‌قانون‌اساسی‌جمهوری‌اسلامی‌ 🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی 🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️عمل به قانون اساسی، علاج اساسی دردهای این کشور است. ۷۹/۳/۲۹ ‼️از نظر من هیچ کس مصونیت آهنی ندارد، همه در مقابل قانون و مسئولیتهای خودشان پاسخگو هستندو باید جواب بدهند ۷۹/۱۲/۲۲ ‼️قانون باید بتواند از حقوق ضعفا دفاع کند، والاّ قانونی که پولداران را پولدارتر کند، قانون مملکت اسلامی نیست. ۷۸/۱۱/۱۳ ‼️فساد یعنی اینکه کسانی با زرنگی با قانون دانی با زبان چرب و نرم و با چهره حق به جانب به جان بیت المال این ملت بیفتند و کیسه های خود را پر کنند ۸۰/۱۰/۱۹ ‼️کسانی که با گردن کشی در مقابل قانون، حرمت آن را از بین میبرند یا دارای سوء نیت و عناد هستند یا در بی مبالاتی و غفلت به سر میبرند، این افراد در واقع مقدمه و زمینه دیکتاتورها را فراهم میکنند. ۸۲/۱۱/۱۲ ‼️قانوندانهای قانون شکن، خطرناکتر از همه‌اند؛ کسانی که قانون را خوب بلدند، پیچ و خمها و دالانهای تودرتوی قانون را خوب میشناسند، اما خودشان قانون‌شکنند؛ بدون این‌که معلوم شود کارشان قانون‌شکنی است. اگر خدای نکرده چنین چیزی برای ملت ما رواج پیدا کند، یک فاجعه است. ۸۱/۷/۳۰ @Jahade_tabeini
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی تصویب‌قانون‌اساسی‌جمهوری‌اسلامی‌ 🏳توسط‌مجلس‌خبرگان‌قانون اساسی 🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران/۶ 💠رهبرانقلاب ‼️یك قانون، صددرصد درست هم نباشد، اما از بی‌قانونی بهتر است.۹۲/۲/۲۵ ‼️گاهی قانون ناقص و معیوب است؛ امّا همان قانون معیوب هم اگر چنانچه عمل نشود ضرر آن عمل نشدن، بیشتر از ضرر عمل كردن به قانون است‌.۹۲/۶/۶ ‼️اگر قانون نقص و ضعف دارد و غلط است، عوض بشود؛ اما تا مادامی که قانون، قانون است، حتماً بایستی به آن عمل بشود و به آن اهمیت داده بشود.۸۷/۶/۲ ‼️بنده به خیلی از این قوانینی که در مجلس تنظیم میشود، اعتقادی ندارم و آنها را قبول ندارم، ولی وقتی قانون شد، بنده هم به‌صورت یک قانون عمل میکنم و مخالفت نمیکنم. ۸۲/۹/۲۶ ‼️من معتقدم باید به قانون‌ عمل كرد؛ چه به نفع ما باشد، چه به ضرر ما. خیلی از قوانینی كه در مجلس تصویب می‌شود، ممكن است مورد قبول شما نباشد؛ خیلی از مصوّبات دولت ممكن است مورد قبول شما و من نباشد؛ اما به همان چیزی هم كه قبول نداریم، باید عمل كنیم، و این منطق دارد. منطق این است كه قانونِ‌ بد بهتر از بی‌‌قانونی و نقض قانون‌ است. اینكه ما قانون‌ را هرجا طبق میل ما از آب درمی‌‌آید، قبول داشته باشیم؛ هرجا نتیجه‌‌اش طبق میل ما از آب درنمی‌‌آید، قبول نداشته باشیم، منطقی نیست.۸۲/۱۰/۲۲ @Jahade_tabeini
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی 🏳تصویب‌قانون‌اساسی‌جمهوری‌اسلامی‌ 🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی 🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران/۷ 💠رهبرانقلاب ‼️ما واقعا احتیاج داریم به اینکه قانون در تمام امور کشور، یک شاخص، یک محور، یک فصل‌الخطاب محسوب شود. اگر ما قانونمدار باشیم، زندگی مردم روان خواهد شد؛ اگر بی‌قانونی آمد وسط میدان که هر کسی هم برای بی‌قانونىِ خودش بالاخره یک توجیهی دارد؛ یکی میگوید آقا این قانون حق من را ضایع کرد، این توجیه‌ها قابل قبول نیست. اگر بی‌قانونی رائج شد، مصالح مردم پامال میشود. همه بایستی به قانون احترام بگذارند. فرهنگ قانون گرایی هم بایستی از نخبگان سرریز بشود به بدنه جامعه. اگر شما که جزو نخبگان هستید، قانون را رعایت نکردید، انتظار نداشته باشید که بدنه جامعه قانون را رعایت کند. مقابل انقیاد و قانون‌گرائی، دیکتاتوری است. این هم دوستان حتما بدانند که در زمینه‌ی روحىِ همه ما یک میل به دیکتاتوری وجود دارد؛ این را باید سرکوب کنید. این فیلِ مستِ درون را با چکش قانون سر به راه نگه داریم. اگر خود ما علاج نکنیم، علاجش مشکل خواهد شد. اگر انقیاد به قانون نبود، روح دیکتاتوری یواش یواش بروز خواهد کرد. در جوامع، دیکتاتوری همین جور بوجود میآید! ۸۸/۴/۳ @Jahade_tabeini
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی 🏳تصویب‌قانون‌اساسی‌جمهوری‌اسلامی‌ 🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی 🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران/۸ 💠رهبرانقلاب ‼️بسیج پایبند به قوانین و مقررات و ارزشهائی است که در قالب نظام مجسم شدند. ابتکار باید به وجود بیاید، نوآوری باید به وجود بیاید، اما بی‌انضباطی نه. یک عده‌ای اشتباه میکنند؛ خیال میکنند بسیجی یعنی کسی که پابند به قوانین نیست، نخیر، این خطاست. از دوره جنگ، در زبان بعضیها بود که میگفتند بسیجِ بی‌ترمز، علت هم این بود که در میدانهای جنگ، در عرصه‌های نبرد، بسیجیها همین طور هی پا به زمین میکوبیدند، اصرار داشتند که حمله انجام بگیرد؛ میخواستند زودتر تهاجم کنند. آن روحیه‌ی هیجان و نشاط جوانی، آنها را به سمت میدانها میکشاند. خب، فرمانده‌ها همه جا مصلحت نمیدانستند؛ نگه میداشتند. یک نوع کشمکشِ اینجوری همیشه در بخشهای مختلف جبهه‌های نبرد وجود داشت. میگفتند بسیج بی‌ترمز است. این به این معنا نیست که بسیج بی‌انضباط است، ابداً. خود نفس انضباط، منضبط بودن، منتظم بودن، یک ارزش است. اگر نظم از بین رفت، ناهنجاری بوجود میآید؛ یک نیروی نظامی هم اگر نظم نداشته باشد، بکلی بی‌فایده میشود. ۹۰/۷/۲۲ @Jahade_tabeini
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی 🏳تصویب‌قانون‌اساسی‌جمهوری‌اسلامی‌ 🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی 🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران/۹ 💠رهبرانقلاب ‼️آتش به اختیار، بمعنای بی‌قانونی و فحاشی و طلبکار کردن مدعیانِ پوچ اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست. نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم و آرامش کشور و عدم سوءاستفاده دشمنان از وضعیت کشور، و مراقب حفظ قوانین باشند؛ این مراقبتها در درجه اول متوجه به نیروهای انقلاب است که دلسوزند، علاقه‌مندند و مایلند که کشور به سمت هدفهای خود حرکت بکند.۹۶/۴/۵ ‼️شما بسیجیها باید به گونه‌یی رفتار کنید که احترام و محبت مردم جلب شود. شما باید نمونه اخلاق و تواضع و مهربانی و رعایت مقررات باشید. این فکر غلط باید از ذهنهای دیگران بیرون رود که بسیجی کسی است که مقررات را رعایت نمیکند؛ برعکس، آن کسی بسیجیتر است که مقررات را بیشتر رعایت میکند؛ به خاطر آنکه این فرد بیشتر از همه برای نظام دل میسوزاند و مقررات، لوازم قطعی اداره درست نظام است. پس، در محیط کار و زندگی، حتماً اخلاق و مقررات و نظم و انضباط را رعایت کنید و بدانید که وجود شما برای انقلاب، یک ذخیره‌ی تمام‌نشدنی است. ۶۸/۶/۴ @Jahade_tabeini
🗓۱۲ آذر ماه سال ۱۳۵۸ شمسی 🏳تصویب‌قانون‌اساسی‌جمهوری‌اسلامی‌ 🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی 🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران/۱۰ 🔷ابلاغیه مغفول سیاستهای کلی 🔷نظام قانونگذاری توسط رهبری؛ ‼️١- توجه به موازین شرع به‌عنوان اصلی‌ترین منشأ قانون‌گذاری در تنظیم و تصویب طرح‌ها و لوایح قانونی. ۲- ارزیابی و پالایش قوانین و مقررات موجود کشور از حیث مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد سازوکار لازم برای تضمین اصل چهارم قانون اساسی. ٣- تعیین سازوکار مناسب برای عدم مغایرت مقررات با قانون اساسی. ۴- نظارت بر عدم مغایرت یا انطباق قوانین با سیاست‌های کلی نظام، با همکاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب قوانین لازم برای تحقق هریک از سیاست‌های کلی نظام ... و... ۱۵- تعیین اولویت‌های قانون‌گذاری با محوریت: گره گشایی از امور اجرایی کشور، اصول اجرانشده قانون اساسی، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی نظام، برنامه ۵ساله توسعه و مطالبات رهبری. ۱۷- ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ رعایت، تمکین و احترام به قانون و تبدیل آن به یک مطالبه‌ی عمومی. سیاستها به قوای سه‌گانه ابلاغ شود. سه قوه موظفند اقدامات را زمانبندی و پیشرفتها را گزارش نمایند! ٩۸/۷/۶ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت‌سالروزتصویب‌قانون‌اساسی‌ 🏳توسط مجلس خبرگان قانون اساسی 🏳به دنبال همه پرسی از ملت ایران 🏳۱۰پست مهم درباره قانون گرایی 🏳در بیانات امام خمینی و رهبری 📲درکانال جهادتبیینی قرار گرفت! ⚠️توجه؛ 🏳مطالعه مطالب از تصویر پیوست! @Jahade_tabeini
🗓۳ ماه دسامبر سال ۱۸۹۴م 🏳فوت رابرت لویی استیونسون 🏳نویسنده‌رمان‌دکترجکیل‌وآقای‌هاید 💠رهبرانقلاب ‼️داستانهای علمی، تخیلی، واقعاً هم مهم است. این علمی، تخیلیها الان در دنیا یک فصل بسیار بازی شده است. این که این داستانها باید به عقل نزدیکتر باشد؛ نه، چیزهایی وجود دارد که از ذهن خیلی هم دور است؛ حتی در آن کتابهایی که به فارسی هم ترجمه شده و من دیده‌ام، چیزهایی وجود دارد که از عمل خیلی هم دور است؛ یعنی به نظر میرسد که هنوز علم بشر به آن‌جا نرسیده، من چند سال پیش کتابی خواندم که به یک آدم دو شخصیتی پرداخته بود؛ انسانی که دوایی را میخورَد و میشود «مستر هاید». این، شخصیت بعدی و دوم اوست؛ شخصیت اول او، یک آدم خیلی خوب و خوش طینت است؛ وقتی که «مستر هاید» میشود، آدم بدِ بدجنسِ خبیثِ پنهانکاری میشود. غرض این است که آوردن این چیزها در رادیو و مطرح کردن با مردم، اگر با گزینش صحیحی همراه باشد، آثار بسیار مثبت و خوبی دارد! ۷۰/۱۱/۱۵ @Jahade_tabeini
🗓۵ ماه دسامبر سال ۱۸۷۰ م 🏳فوت الکساندر دوما (پدر) 🏳رمان‌نویس شهیر فرانسوی 💠رهبرانقلاب ‼️در بین شیوه‌های بیان هنری، اصلا نمیشود شبیه رمان چیزی پیدا کرد! ۷۲/۷/۲۵ ‼️رمان را برای این نمینویسند که کسی سرگرم بشود؛ رمان پیام دارد، رمان نحوه زندگی را به خواننده‌اش تعلیم میدهد! ۷۷/۱۰/۲۴ ‼️‼️من در اثر کثرت مطالعه رمانهای گوناگون در طول سالیان عمرم که شاید هزاران قصه از بهترین نویسندگان دنیا باشد، میتوانم درباره‌شان نظر بدهم! ۷۰/۱۰/۱۳ ‼️از شیفتگیهای و لذاتهای من، مطالعه کتابهای داستان و رمانهای مشهور جهان و ایران است، من همه رمان ۱۰جلدی (پاراداینها) که میشل زواکو نوشته را خوانده‌ام، همچنین رمانهای الکساندر دوما هم پدر و هم پسر را خوانده‌ام، خواندن این رمانها تاثیر محسوسی در ذهن و شیوه نگارش انسان دارد! خون دلی که لعل شد ص۲۹ @Jahade_tabeini
🗓۵ دسامبر سال ۱۹۷۴ 🏳فوت زاهاریا استانکو 🏳رمان‌نویس رومانیایی 💠رهبرانقلاب ‼️رمان نویس معروف رومانیایی زاهاریا استانکو کتابی دارد؛ نمیدانم شماها خوانده‌اید یا نه. من این کتاب را سالها پیش خوانده‌ام. داستان، مربوط به اشغال بخارست توسط آلمانیهاست. یک عده مبارزه میکنند و بالاخره هم پیروز میشوند یک عده هم در داخل فرصت طلبی میکنند و اشغالگر اولین ضربه را به اینها میزند. این، تصویر را ما امروز در مقابل خود داریم. واقعه‌یی است که در حال حاضر هم دارد اتفاق میافتد. الان منطقه خاورمیانه، حکم همان شهری را دارد که دشمن آن را اشغال کرده یا در حال اشغال است. الان اشغالگر - مثل همان اشغالگری که بخارست یا پاریس یا فلان کشور را تصرف کرده بود - در حال اشغال تدریجی است. این اشغالگر فقط امریکا نیست طبقه‌یی است که دولت امریکا و دولتهای دیگر را به قدر قدرتش دارد هدایت میکند. که اگر بخواهیم در یک عبارت برای اینها اسم معین کنیم، باید بگوییم «زرسالارانِ اقتدارطلب». هدفشان هم سیطره بر منابع حیاتی و مالی همه دنیاست. ۸۳/۹/۱۱ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️در ماجراهای آموزنده و عبرت انگیز زندگی امیرالمؤمنین(ع) یک عنوان اجتماعی اسلامی به ذهن میخورد، و آن عبارت است از «فتنه». یعنی وقتی ما زندگی چهار سال و ده ماه حکومت امیرالمؤمنین(ع) را مطالعه میکنیم، میبینیم که در این دوران کوتاه، فتنه های بزرگی بر فضای زندگی مردم سایه انداخته بود و قدرت بصیرت و آگاهی را از مردم میگرفت. ۶۵/۳/۱۲ ‼️در مقابلِ حکومت علوی، سه جبهه وجود داشت: قاسطین و مارقین و ناکثین. مارقین و ناکثین، جبهه داخلی و جبهه خودی بودند؛ منتها خودیهای فریب خورده و به دام افتاده - یا به دام ثروت طلبی و مقام‌خواهی و عقده‌های خودشان، یا به دام جهالتها و حماقتها و تعصّبهای خودشان افتاده اند! ۷۸/۹/۲۶ ‼️سه گروه با امیرالمؤمنین مواجه شدند: گروه قاسطین؛ یعنی بنی‌امیه و اهل شام. اینها اهل عملِ به ظلم و روش ظالمانه بودند؛ کارشان هم با امیرالمؤمنین به شدت ظالمانه بود. گروه دیگر ناکثین - بیعت‌شکنان - بودند؛ یعنی همرزمان و دوستان قدیمی امیرالمؤمنین که طاقت عدالت او را نیاوردند و با او درافتادند؛ کسانی‌که علی را می‌شناختند و به او اعتقاد داشتند. بعضی از آنها حتی در روی کارآمدن امیرالمؤمنین هم نقش داشتند و با او بیعت کرده بودند؛ اما طاقت عدالت امیرالمؤمنین را نیاوردند و با او درافتادند؛ چون دیدند آن حضرت به آشنایی و سابقه و رفاقت توجهی نمی‌کند. ۸۲/۸/۲۳ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️ناکثین، یعنی شکنندگان و در این جا یعنی شکنندگان بیعت. اینها اوّل با امیرالمؤمنین بیعت کردند، ولی بعد بیعت را شکستند. اینها مسلمان بودند منتها خودیهایی که حکومت علی بن ‌ابی طالب را تا آن جایی قبول داشتند که برای آنها سهم قابل قبولی در آن حکومت وجود داشته باشد؛ به آنها مسؤولیت داده شود، به اموالی که در اختیارشان هست - ثروتهای باد آورده - تعرّضی نشود؛ نگویند از کجا آورده‌اید! لذا اوّل هم آمدند و اکثرشان بیعت کردند. البته بعضی هم بیعت نکردند. لیکن جناب طلحه، جناب زبیر، بزرگان اصحاب و دیگران و دیگران با امیرالمؤمنین بیعت نمودند و تسلیم شدند و قبول کردند؛ منتها سه، چهار ماه که گذشت، دیدند نه، با این حکومت نمیشود ساخت؛ زیرا این حکومت، حکومتی است که دوست و آشنا نمیشناسد؛ برای خود حقّی قائل نیست؛ برای خانواده خود حقّی قائل نیست؛ برای کسانیکه سبقت در اسلام دارند، حقّی قائل نیست - هرچند خودش به اسلام از همه سابقتر است - ملاحظه‌ای در اجرای احکام الهی ندارد. اینها را که دیدند، دیدند نه، با این آدم نمیشود ساخت؛ لذا جدا شدند و رفتند و جنگ جمل به راه افتاد که واقعاً فتنه‌ای بود. امّ‌المؤمنین عایشه را هم با خودشان همراه کردند. چقدر در این جنگ کشته شدند. البته امیرالمؤمنین پیروز شد و قضایا را صاف کرد. این هم جبهه دوّم بود که مدّتی آن بزرگوار را مشغول کردند. ۷۷/۱۰/۱۸ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️جنگ جمل از موارد روشن فتنه است. عایشه، طلحه و زبیر شخصیتهای کوچک و کم اهمیتی نبودند. زبیر کسی بود که وقتی کشته شد، امیرالمؤمنين به شمشیر زبیر نگاه کرد و فرمود: این شمشیر چه روزهایی که غبار غم را از چهره ی پیامبر زدوده بود! جنگ جمل قابل مقایسه با جنگ بدر هم نیست. در جنگ بدر آنهایی که در اطراف پیامبر بودند، میفهمیدند که افرادی که در نقطهی مقابل قرار دارند، چه کسانی هستند. آنها کافر بودند و میگفتند: «أعل هبل، أعل هبل» یعنی سربلند باد هبل ! سربلند باد هبل! معلوم بود کسانی که برای هبل و بت شعار میدهند، با کسانی که برای الله زندگی میکنند، جنگ دارند، مسئله کاملا واضح بود. اما آن کسانی که اطراف طلحه و زبیر بودند، أعل هبل که نمیگفتند. آنها میدیدند که زبیر پسر عمه ی پیامبر و طلحه یار دیرین پیامبر و جزء اولین مسلمانهایی است که به پیامبر ایمان آوردند و با پیامبر هجرت کردند و در جنگها با پیامبر شمشیر زدند، و در دوران خلفای سه گانه همیشه از عزت و احترام و عظمت برخوردار بودند. اینها در مقابل علی ایستاده اند. طبیعی است که یک آدم سطحی که قدرت تحلیل ندارد، اینجا گیر میکند. اگر به دام دشمنان علی نیفتد، حداقل به انزوا خواهد افتاد، و به قول امروزیها میبرد و کنار میرود! این خاصیت آدم سطحی است. ۶۵/۳/۹ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️جنگ جمل فتنه بزرگی بود اما آیا در فتنه ها راه برای فهمیدن حقیقت وجود ندارد؟ چرا. اصولی که باید به آنها توجه شود تبیین شده است. باید شخصیت علی را که الآن در مقابل طلحه و زبیر است، با این دو نفر مقایسه کنیم و بسنجیم تا حق معلوم گردد. جناب طلحه و جناب زبیر از شمارش ثروتهای بی حساب خودشان عاجزند! و علی بن ابی طالب همچنان در زندگی ساده و سربازی دوران پیامبر زندگی میکند. آیا این یک میزان و یک معیار نیست؟ علی بن ابی طالب کسی است که وقتی مردم می آیند خلافت را دودستی به وی تسلیم کنند، قبول نمیکند و میگوید: یک نفر را خلیفه کنید و بگذارید همینطور که من در این ۲۵ سال مشاور خلفا بودم، باز هم مشاور باشم! او حرص به مقام ندارد و دوان دوان با به دنبال قدرت و مقام نمیرود. اما طلحه و زبیر به دنبال قدرت و مقام از مدینه به مکه و از آنجا به بصره دوان دوان آمدند؛ هزاران انسان را هم با به خودشان آوردند. آیا اینها نمیتواند فارق باشد؟ امیر المؤمنين کسی بود که برای رسیدن به قدرت و وجهه و محبوبیت هیچ تلاش شخصی نکرد. اما وقتی طلحه و زبیر به بصره رسیدند، با هم دعوا کردند که کدام یک امام جماعت شوند، و این اختلاف تا آنجا پیش رفت که عایشه از پراکندگی لشکر هراسان شد. این را مردم میدیدند. آیا نباید مردم بفهمند و درک کنند!؟ ۶۵/۳/۹ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️در جنگ جمل که امیرالمومنین در مقابل طلحه و زبیر و دیگران که قرار میگرفتند، مسئله‌اش مقابله با جاه طلبی و باندبازی‌ها بود! ۶۳/۴/۱ ‼️امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام در مقابله با خطرها آن‌چنان شجاعانه عمل میکند که میگوید کسی نمیتوانست با فتنه‌ای که من چشم آن را درآوردم - منظور، فتنه خوارج و ناکثین است- آن معنویّت و دین و اخلاق و فضیلت از یک طرف، آن بینش عمیق و شجاعت و فداکاری و عواطف رقیق انسانی در کنار صلابت و استحکام معنوی و روحی از طرف دیگر؛ همه اینها ناشی از عصمت است! ٨٠/١٢/١٢ ‼️یک نمونه ی روشن از قاطعیت علی (علیه السلام) مقابله با کسانی است که برخورد با آنها کار هیچ کس جز علی بن ابی طالب نبود! طلحه، زبیر و بالاتر از اینها عایشه از موقعیت ویژه ای برخوردار بودند؛ اما چنین نیست که وقتی به امیرالمؤمنین میگویند: عایشه در مقابل تو پرچم مخالفت برافراشته است، حضرت متزلزل شود و تردید پیدا کند، و درصدد برآید که به یک نحوی از میدان فرار کند و یا به یک سازشی برسد. منطق حضرت این بود که او کار خلافی کرده و باطل است و من بر حقم، لذا میروم و مبارزه میکنم، ولو بلغ ما بلغ، به هرجا رسید برسد! ۶۷/۲/۱۷ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۶ 💠رهبرانقلاب ‼️یکی از خصوصیات امیرالمؤمنین در ممشای سیاسی‌اش این بود که با دشمنان خود و مخالفان خود با استدلال حرف میزد و استدلال میکرد. درباره‌‌‌‌‌ی اهل جمل، در قضیه‌‌‌‌‌ی جنگ جمل فرمود: اینها جمع شدند، دست به یکی کردند برای اینکه نسبت به این حکومتی که به امیرالمؤمنین رسیده است، خشم خود را آشکار کنند؛ فرمود: من صبر خواهم کرد. اما تا کی؟ آن وقتی که ببینم حرکت اینها دارد بین شما مسلمانها شکاف ایجاد میکند، اختلاف ایجاد میکند، برادران را در مقابل هم قرار میدهد، آن وقت وارد عمل خواهم شد و فتنه را علاج خواهم کرد؛ تا آن وقتی که ممکن است، صبر میکنم و با نصیحت رفتار میکنم.۸۸/۶/۲۰ ‼️وقتی سپاه امیر المؤمنين بصره را محاصره کردند، حضرت حاضر نبود اقدام به جنگ کند، و در صدد نصیحت و موعظهی مخالفان بود. طلحه و زبیر را خواست و آنها را قسم داد به قول پیامبر، سپس آنها را به بیعت خودشان یادآوری کرد و پرسید مگر شما با من بیعت نکردید؟ بعد از بیعت شما با من که حادثه ای رخ نداده. اگر حادثه ای بوده، قبل از بیعت بوده. پس چرا از اول بیعت کردید؟ سخنان امير المؤمنين موجب شد که زبیر که خوش جنستر بود، پشیمان شود و میدان جنگ را ترک کند. البته این کار کافی نبود. زبیر نباید میدان جنگ را ترک میکرد؛ باید مرد و مردانه پیش امیر المؤمنین می آمد و میگفت: بنده اشتباه کردم و مسئله را خاتمه میداد. اما این کار را نکرد؛ دو لشكر را در مقابل هم گذاشت و گریخت. طلحه نیز مردد شده بود، که تیری به وی اصابت کرد و به قتل رسید؛ سپس لشکر عایشه منهزم شد! ۶۵/۳/۹ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۷ 💠رهبرانقلاب ‼️محمدبن حنفیه یکی از بزرگترین شجاعان آن زمان بود؛ جوان نیرومند و بسیار شجاعی بود. حضرت که در آن سال پیرمردی بود که نزدیک ۶۰ سال سن داشت، پرچم را از دست محمد گرفت و گفت: اینگونه بجنگ! راوی نقل میکند: دیدم امیر المؤمنين (عليه السلام) به طرف لشکر دشمن رفت. صفها را آنچنان شکافت و آشفته کرد که ولوله ای شد. تعبیر راوی این است که میگوید: دیدم مثل ذرات غبار که در نور آفتاب همینطور بالا و پایین میروند، پیکرهای دشمنان از روی اسبها پرتاب میشوند و به هم میپیچند، مثل اینکه گردبادی وسط نیروی دشمن افتاده و آنها را تار و مار میکند. راوی میگوید که شمشیر حضرت کج شده بود، حضرت رو کرد به شمشیر خود و فرمود بارها میخواستم تو را بخاطر اینکه کهنه شده ای کنار بگذارم اما تو ذوالفقار هستی و حبیبم پیامبر درباره تو فرمود "لاسیف الا ذوالفقار". راوی میگوید شمشیر حضرت گرفتیم و صاف کردیم و دادیم به حضرت و حضرت باز مشغول جنگ شد و فرمود "تبارک الذی جعل فی السیف" مبارک باد خدایی که این شمشیر را وسیله اقامه حق قرار داد! ۶۷/۲/۲۶ @Jahade_tabeini