🗓۴ اکتبر سال ۱۹۸۲
🏳قتل احمد حسن البکر
🏳از ارکان حزب بعث عراق
🏳توسط صدام حسین بعثی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️صدّام یک شخصیّتی بود که آمریکاییها میدانستند -یعنی او رامیشناختند؛ شخصیّتهای سیاسی را میشناسند- زمینهی یک حرکت خودخواهانه و متکبّرانه و ظالمانه در این آدم وجود داشت؛ بهطور طبیعی آدم متعرّضِ متجاوزی بود. در هنگام انقلاب هم صدّام رئیسجمهور عراق نبود، رئیسجمهور عراق فرد دیگری بود -احمد حسن البکر بود- امّا جوری ترتیب دادند که او برود کنار و این بشود رئیسجمهور عراق تا وادارش کنند، تشویقش کنند، تهییجش کنند برای اینکه حملهی نظامی به ایران بکند. حملهی نظامی به ایران هم اوّل به بهانهی این بود -یعنی اینجور میگفتند و شعار میدادند- که میخواهند مناطق نفتخیز را از ایران جدا کنند و به عراق متّصل کنند؛ اینها فقط حرف بود؛ بحثِ مناطق نفتخیز نبود؛ بحثِ اصلِ حکومت بود، اصلِ انقلاب بود؛ میخواستند انقلاب را نابود کنند. آمریکا و اروپای قدرتمند -حالا کشورهای درجهی دو و سهی اروپا اهمّیّتی نداشتند امّا اروپای اصلی یعنی انگلیس، یعنی فرانسه، یعنی آلمان، یعنی ایتالیا، این کشورهایی که در اروپا موقعیّتی داشتند، تواناییای داشتند- یکسره همه پشت سر صدّام قرار گرفتند و هرچه توانستند به او کمک کردند؛ هرچه توانستند کمک کردند! ۹۶/۱۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ مهر ماه سال ۱۲۸۶ش
🏳تصویب صوری ۲متمم مهم
🏳نظارت پنج مجتهد بر قانون
🏳ذیل اصل ۱۰۵ قانون مشروطه
🏳با امضای محمدعلی شاه قاجار
🏳و تصویب مجلس شورای ملی
🏳با اصرار شيخفضلاللهنوری/١
💠رهبرانقلاب
‼️علمای بزرگی که مشروطیت را امضا کردند (مثل مرحوم «آخوند خراسانی»، مرحوم «آقاشیخ عبدالله مازندرانی»، مرحوم آقا «سید اسماعیل صدر» و دیگران) حرفشان این بود که میگفتند «ما یک قدم، به آنچه که به حکومت اسلامی نزدیک است، نزدیکتر میشویم.» یعنی برای خاطر یک قدم، یک حکم اسلامی را، یک اصل را، در متمّم قانونِ اساسیِ دوران مشروطه گذاشتند. این چیزی بود که مرحوم «شیخ فضل الله نوری» و دیگران به نظرشان میرسید و واقعاً کار بسیار بزرگی کردند. حال شما این آرزوهای هزار ساله و امیدهای انباشته را، با آنچه که در یک برههی زمانی و در یک فرصت رحمانی و یک نفحه از نفحات ربوبی، به وسیلهی یک مردِ الهی به دست آمد، مقایسه کنید. اگر خدای متعال امام را برای زمان ما ذخیره نکرده بود، همهی این شرایط باز هم منتهی به این قضیه نمیشد. ۷۲/۵/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ مهر ماه سال ۱۲۸۶ش
🏳تصویب صوری ۲متمم مهم
🏳نظارت پنج مجتهد بر قانون
🏳ذیل اصل ۱۰۵ قانون مشروطه
🏳با امضای محمدعلی شاه قاجار
🏳و تصویب مجلس شورای ملی
🏳با اصرار شيخفضلاللهنوری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم شیخ فضل الله، سر قضیه متمّم قانون اساسی چهها کشید، آخرش هم چه شد؛ و هم ایشان، هم مخالفین ایشان از علمای بزرگ، به چه وضعی دچار شدند. ۹۱/۳/۲۲
‼️چطور مشروطه به استبدادی بیشتر از طراز استبدادهای درجهی اول تبدیل شد؛ به اعتقاد ما، همه اینها ناشی از عدم حضور طراز اول در مجلس بود؛ والا اگر علمای پیشبینی شده در متمم قانون اساسی، حضور میداشتند، ما امروز از آنچه که هستیم، خیلی جلوتر بودیم. لذا این غفلت در انقلاب و نظام نشد و خوشبختانه حضور امام در انقلاب، با آن قاطعیت و آن بصیرت و آن حزم و آن حکمتی که در ایشان بود، اجازه نداد که دشمنان بخواهند نسبت نظارت علما بر قانون که همان شورای نگهبان است، کاری بکنند که در مشروطه با علمای طراز اول کردند! ۷۰/۱۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ مهر ماه سال ۱۲۸۶ش
🏳تصویب صوری ۲متمم مهم
🏳نظارت پنج مجتهد بر قانون
🏳ذیل اصل ۱۰۵ قانون مشروطه
🏳با امضای محمدعلی شاه قاجار
🏳و تصویب مجلس شورای ملی
🏳با اصرار شيخفضلاللهنوری/٣
💠رهبرانقلاب
‼️چه شد که غربیها، مشخصا انگلیسیها، در مشروطه کامیاب شدند؛ در حالیکه مردم که جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضلالله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ بنظرم مشکل از اینجا پیش آمد که اینها توانستند یک عدهای از اعضای جبهه عدالتخواهی یعنی همان اعضای دینی و عمدتا علما را فریب بدهند و اختلاف ایجاد کنند. اینطور به علما میگفتند که شما سوءظن دارید؛ این مشروطه خواهان هم هدفشان دین است! این مسائل در مکاتبات، صدر اعظم عین الدوله به مرحوم آخوند منعکس شده است. انسان میبیند که آنها حساسیت علما را در مقابل انحراف کم کردهاند؛ اما بعضیها مثل شیخ فضل الله حساس ماندند؛ اصرار کردند و در متمم، آن مسئله ۵مجتهد جامع الشرایط را گنجاندند اما دیگران این حساسیت را نداشتند و دچار خوش باوری و غفلت شدند. ۸۵/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ مهر ماه سال ۱۲۸۶ش
🏳تصویب صوری ۲متمم مهم
🏳نظارت پنج مجتهد بر قانون
🏳ذیل اصل ۱۰۵ قانون مشروطه
🏳با امضای محمدعلی شاه قاجار
🏳و تصویب مجلس شورای ملی
🏳با اصرار شيخفضلاللهنوری/۴
💠امام خمینی
‼️در تمام دوره مشروطیت یک مجلس قانونی ما نداشتیم. یک مجلسی که همان قانون اساسیِ این مجلس را قبول بکند. چراکه یکی از چیزهایی که در متمم قانون اساسی است اینستکه باید پنج نفر از مجتهدین به تعیین مراجع تقلید، پنج نفر مجتهد در مجلس نظارت کند؛ اگر نباشد مجلس قانونی نیست! ۵۷/۸/۳۰
‼️از آن روز اول به مشروطه و قانون اساسیش عمل نشد. یکی از مواد قانون اساسی اینستکه باید ۵نفر از مجتهدین در مجلس نظارت کنند که مبادا قوانین برخلاف حکم شرع باشد. اما از اول مشروطه این شیاطین، مردم و روحانیون و مؤمنینی را که تَبَع آنها بودند را بازی دادند و خدعه کردند، متمم قانون اساسی را قبول کردند لکن عمل نکردند، این خدعه آنها بود! ۵۷/۸/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۵ مهر ماه سال ۱۲۸۶ش
🏳تصویب صوری ۲متمم مهم
🏳نظارت پنج مجتهد بر قانون
🏳ذیل اصل ۱۰۵ قانون مشروطه
🏳با امضای محمدعلی شاه قاجار
🏳و تصویب مجلس شورای ملی
🏳با اصرار شيخفضلاللهنوری/۵
💠امام خمینی
‼️مجلس محلی است که مسائل مهم کشور به آن وابسته است. گرچه بعد مشروطه تا دوره آخر ستمشاهی، مجلس فاسد بود چراکه با توطئههای غرب که توسط روشنفکران خائن یا نفهم صورت میگرفت، مجلس را در نظر روحانیون و متدینین به گونهای ساختند که دخالت در انتخابات از معاصی بزرگ بود و روحانیت بکلی به انزوا کشیده شد و دست غربزدگان باز شد و کشور را به آنجا کشاندند که دیدید. مع الاسف امروز هم آن افکار پوسیده از برخی معممین بیخبر از دنیا دیده میشود. در حالیکه اگر قانون اساسی با متمم آن، که شیخ فضل الله در راه آن شهید شد، دستخوش تصرفات غربی نمیگردید، اسلام و مسلمین ایران آن رنجها را نمیکشید. ما باید از آن توطئهها که از انزوای معممین و متدینین پیش آمد و سیلی که اسلام و مسلمین خوردند عبرت بگیریم و اگر بر اسلام و کشور اسلامی، بخاطر عدم دخالت ما در سرنوشت جامعه، صدمه وارد شود، مقابل ملت و خدا مسئولیم! ۶۲/۱۱/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ ربیعالاول سال ۶۳۸ ق
🏳رحلت شیخالاکبر، ابنعربی/۱
💠امام خمینی
‼️در جوانی که نشاط و توان بود با مکاید شیطان و عامل آن که نفس امّاره است سرگرم به مفاهیم و اصطلاحات پُرزرق و برقی شدم که نه از آنها جمعیّت حاصل شد نه حال، و هیچ گاه درصدد به دست آوردن روح آنها و برگرداندن ظاهر آنها به باطن و ملک آنها به ملکوت برنیامدم و گفتم:
از قیل و قال مدرسهام حاصلی نشد /
جُز حرف دلخراش پس از آن همه خروش؛
چنان به عمق اصطلاحات و اعتبارات فرو رفتم و به جای رفع حُجب به جمع کُتب پرداختم که گویی در کون و مکان خبری نیست جُز یک مُشت ورق پاره که به اسم علوم انسانی و معارف الهی و حقایق فلسفی طالب را که به فطرتالله مفطور است از مقصد بازداشته و در حجاب اکبر فرو برده. اسفار اربعه با طول و عرضش از سفر به سوی دوست بازم داشت نه از فتوحات فتحی حاصل و نه از فُصوص الحِکَم حکمتی دست داد، چه رسد به غیر آنها که خود داستان غمانگیز دارد. پس از این پیر بینوا بشنو که این بار را به دوش دارد و زیر آن خم شده است، به این اصطلاحات که دام بزرگ ابلیس است بسنده مکن و در جستجوی او ـ جلّ و علا ـ باش، جوانیها و عیش و نوشهای آن بسیار زودگذر است که من خود همۀ مراحلش را طی کردم و اکنون با عذاب جهنّمی آن دست به گریبانم و شیطان درونی دست از جانم بر نمیدارد تا ـ پناه به خدای تعالی ـ آخر ضربه را بزند. ولی یأس از رحمت واسعۀ خداوند خود از کبائر عظیم است، و خدا نکند که معصیت کاری، مُبتلای به آن شود! ۶۵/۹/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ ربیعالاول سال ۶۳۸ ق
🏳رحلت شیخالاکبر، ابنعربی/۲
💠امام خمینی
‼️یاد روزی که در ایام جوانی کتاب «فصوص الحکم» و دیگر کتب عرفانی را که بزرگان مشایخ ارباب عرفان به یادگار گذاشتهاند در خدمت بعض از مشایخ اهل عرفان (آیةالله شاهآبادی) ـ رضوان اللّه علیه ـ استفاده نمودم و اکنون که در این سنّ کهولت باید بگویم که کتب مذکور با همه قدر و منزلتی که دارند و کمکهای بسیار ارزندهای به معرفت قرآن کریم ـ سرچشمه فیّاض معرفةاللّه و کتب ادعیۀ ائمه معصومین، صلوات اللّه و سلامه علیهم اجمعین، که آنها را حقّاً قرآن صاعد باید خواند و احادیث آن بزرگواران ـ میکنند، حلاوت و لطافت و جامعیت اسرار کتاب الهی را ندارند. فیالمثل سورۀ مبارکه حمد مشتمل جمیع اسرار معارف الهیه است که تحمل آن از عهده این نویسندۀ دست و پا بسته خارج است، همین قدر بدان که در "بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ" معارف و اسرار غیرقابل تحمل برای ما است و اگر عارف صاحب سری در "اَلْحَمْدُلِله" قدم صاحب ولایت غور کند مییابد که در عالم هستی غیر از "الله" چیزی و کسی نیست که اگر بود حمد مختصّ به ذات الوهی نبود (تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مجمل) پس باید قلمها بشکنند اگر گمان شود ورای او هستند. تو نیز ای عزیز کتب عرفا و اولیا را بخوان به قصد فهمیدن یا ذوق کردن همین کلمۀ شریفۀ جامعه! ۱۳۶۷/۱۰/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ ربیعالاول سال ۶۳۸ ق
🏳رحلت شیخالاکبر، ابنعربی/۳
💠امام خمینی
‼️جناب آقای گورباچف، انسان در فطرت خود هر كمالی را به طور مطلق ميخواهد و شما خوب ميدانيد كه انسان ميخواهد قدرت مطلق جهان باشد و به هيچ قدرتي كه ناقص است، دل نبسته است. اگر عالم را در اختيار داشته باشد و گفته شود جهان ديگري هم هست، فطرتاً مايل است آن جهان را هم در اختيار داشته باشد. انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم ديگری هم هست، فطرتاً مايل است آن علوم را هم بياموزد؛ پس قدرت مطلق و علم مطلق بايد باشد؛ تا آدمی دل به آن ببندد؛ آن خداوند متعال است كه همه به آن متوجهايم؛ گرچه خود ندانيم. انسان ميخواهد به «حق مطلق» برسد؛ تا فانی در خدا شود. اصولاً اشتياق به زندگی ابدی در نهاد هر انساني نشانه وجود جهان جاويد و مصون از مرگ است. اگر جنابعالی ميل داشته باشيد در اين زمينهها تحقيق كنيد، ميتوانيد دستور دهيد كه صاحبان اينگونه علوم، علاوه بر كتب فلاسفه غرب، در اين زمينه به نوشتههای فارابی و بوعلی سينا رحمة الله عليهما در حكمت مشاء مراجعه كنند و از كتب عرفاء به خصوص محييالدين ابن عربی نام نميبرم؛ كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تنی چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اينگونه مسائل قوياً دست دارند، راهی قم گردانيد؛ تا پس از چند سالی با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر زموی منازل معرفت آگاه گردند! ۶۷/۱۰/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ ماه ربیع الاول سال ۳ ه.ق
🏳غزوه پیامبربایهودیانبنینضیر
💠رهبرانقلاب
‼️پیامبر اسلام همه دشمنان را یکسان نمیدانست. این از نکات مهم زندگی پیامبر است. بعضی از دشمنان، دشمنانی بودند که دشمنیشان عمیق بود؛ اما پیامبر اگر میدید خطر عمدهای ندارند، کاری به کارشان نداشت، بعضی دشمنان هم بودند که خطر داشتند، اما پیامبر آنها را زیر نظر داشت؛ مثل عبدالله بن ابیّ که یک منافق درجه یک بود و علیه پیامبر توطئه هم میکرد لیکن پیامبر فقط او را زیر نظر داشت، کاری به کار او نداشت اما همان آدم مهربان و دلرحم در مقابل دشمانی بشدت سختگیر بود دستور داد که خائنان بنیقینقاع و بنینضیر و بنیقریظه را بیرون راندند و خیبر را فتح کردند؛ چون دشمنان خطرناکی بودند. پیامبر از اول ورود به مکه کمال مهربانی را بهخرج داد اما اینها در مقابل خیانت کردند و از پشت خنجر زدند کردند! ۷۹/۲/۲۳
⚠️توجه
🏴پیامبر برای فتح بیت المقدس با ۷مانع قبایل یهودی بنیقینقاع و بنینضیر و بنیقریظه و خیبر و موته و تبوک و فلسطین روبرو بود اما در حین عزم به مقابله با یهودیان موته ایشان را ترور کردند!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۳ ماه ربیع الاول سال ۲۰۱ق
🏳ورود حضرت معصومه به قم
💠رهبرانقلاب
‼️پیدایش شهر قم ناشی بود از یک حرکت جهادی و توأم با بصیرت. یعنی خاندان اشعریون که آمدند این منطقه را محل سکونت خودشان قرار دادند، در واقع اینجا را پایگاهی کردند برای نشر معارف اهلبیت (علیهمالسّلام)؛ یک مجاهدت فرهنگی را در اینجا شروع کردند. اشعریون قبل از آنکه به قم بیایند، جهاد در میدان نبرد هم انجام داده بودند؛ جهاد نظامی هم کرده بودند؛ بزرگِ اشعریون در رکاب جناب زیدبنعلی (علیهماالسّلام) مبارزه کرده بود؛ لذا بود که حجاجبنیوسف بر اینها خشم گرفت و اینها مجبور شدند بیایند و این منطقه را با تلاش خود، با بصیرت خود، با دانش خود، منطقهی علم قرار بدهند. همین هم موجب شد که حضرت فاطمهی معصومه (سلام اللَّه علیها) وقتی به این ناحیه رسیدند، اظهار تمایل کردند که به قم بیایند؛ به خاطرِ بودن همین بزرگان اشعریون. آنها رفتند از حضرت استقبال کردند، حضرت را به این شهر آوردند و این بارگاه نورانی از آن روز و از بعد از وفات این بزرگوار در این شهر نورافشانی میکند. مردم قم که پدید آورندهی این حرکت عظیم فرهنگی بودند، از آن روز پایگاه معارف اهلبیت را در این شهر تشکیل دادند و صدها عالم، محدث، مفسر و مبیّن احکام اسلامی و قرآنی را به شرق و غرب دنیای اسلام فرستادند. از قم، علم به اقصای خراسان و اقصای عراق و شامات رفت. این، بصیرت آن روزِ مردم قم است؛ که پیدایش قم بر اساس جهاد و بصیرت شد. ۸۹/۷/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۴ مهرماه سال ۱۳۴۱
🏴تصویب لایحه ننگین
🏴انجمنهای ایالتی_ولایتی
💠رهبرانقلاب
‼️اولین اعلامیهای که از امام پخش شد تلگرافشان خطاب به عَلَم درباره لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی بود، من آن در مدرسه حجتیه قم بودم، وقتی وارد مدرسه شدم دیدم اعلامیه به دیوار نصب است، اعلامیه را که خواندم سجده شکر کردم از اینکه دیدم یک شخصیت عظیم و مقتدر روحانی پیدا شده و با دستگاه مخالفت کرده، البته یک چنین شخصیتی در آقای بروجردی تا حدودی وجود داشت، البته آقای بروجردی هرگز با دستگاه در نیفتاد اما دستگاه از ایشان حساب میبرد! کتاب عبدصالح خدا ص۴۲
‼️من فراموش نمیکنم؛ در همین جلوی کوچه حرم حضرت معصومه، کیوسک روزنامهفروشی بود؛ خبرهای روزنامهها را در آنجا میزدند. ماها از درس که برمیگشتیم، میایستادیم تیتر این روزنامهها را نگاه میکردیم. وقتی در مسئله انجمنهای ایالتی و ولایتی، دولت طاغوت مجبور به عقب نشینی شد و آن تصویب نامه را باطل کرد، من دیدم این جوانهائی که حول و حوش همین کوچه حرم و توی خیابان ارم بودند - که این جوانها را غالباً میدیدیم و هیچ تصور نمیکردیم که اینها با اندیشهی سیاسی و مسائل سیاسی سر و کاری داشته باشند - آمدند به ما گفتند ما موفقیت روحانیت را در مقابل دولت طاغوت به شما تبریک عرض میکنیم. جوانان قمی که به حسب ظاهر برکنار بودند، به ما طلبهها، که هیچ آشنائی هم با هم نداشتیم، میآمدند تبریک میگفتند! ۸۹/۸/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۶ مهر ماه سال ۱۳۰۷
🏴تبعيد آيت الله مدرس به خواف
🏴با دستورمستقیم رضاشاه خبیث
💠رهبرانقلاب
‼️ایران در دورهی حکومتهای قاجاری و بعد پهلوی، تبدیل شد به حکومت عقبافتادهىِ دست نشاندهىِ فقیرِ ضعیفِ توسریخور. این، در تاریخ ما اتفاق افتاد. گناهش به گردن کیست؟ در درجه اول به گردن آن زمامداران فاسد و بی کفایت است، که وابسته هم شدند؛ وقتی سیاستهای استعماری غرب وارد میدان شد، وابسته هم شدند. در خلال این صد، صد و بیست سالی که بخش آخر آن دوران سخت تا امروز. گذشته، وجدانهای بیدار و شخصیتهای بزرگی پیدا شدند که هشدارهایی دادند؛ برقهایی در آسمان تاریک و ظلمانىِ زندگىِ این کشور جهاندند که روشنیهایی به وجود آمد؛ بیداریهایی به وجود آمد. یک نمونهاش فریادهای مرحوم آیتالله مدرس در صحن مجلس ملی آن روز در مقابلهی با رضاخان و دیگران و دیگران، در مقابله با آن قرارداد خائنانهای که آن روز داشتند میبستند که همهی کشور را تحویل انگلیسها بدهند. اینها برقهایی در این فضا روشن کرد؛ دلها را روشن کرد، عزمها را محکم کرد. نهضت به وسیلهی پیشروان این فکر شروع شد. ۸۶/۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۶ مهر ماه سال ۱۳۶۶
🏳شهادت نادر مهدوی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️منطقهی جنوب، استان بوشهر، بندرعبّاس، این مناطقی که در معرض حوادث دریایی است، در طول سالهای انقلاب امتحانهای خوبی دادند. خب، اوایل در دریا حضور انقلاب چندان محسوس نبود ولی بعد پای فرزندان انقلاب و پرورشیافتگان انقلاب و جوانهای انقلاب به این منطقه باز شد و اوضاع عوض شد. وقتی زمینه فراهم شد، مردم منطقه، جوانهای منطقه، انگیزههای جوشانی که در منطقه وجود داشت، همه در خطّ صحیح قرار گرفت. آن وقت شما میبینید مثلاً در منطقهی بوشهر یک شهید برجسته و بزرگواری مثل شهید نادر مهدوی بهوجود میآید که به نظر آدمهایی که دل به مسائل مربوط به شهادت و جهاد و مانند اینها دارند، اینجور چهرهها، امثال نادر مهدوی و آنهایی که همراه او بودند، آن کسانی که آن کارهای بزرگ را انجام دادند، برق چشم گرفتند از دشمن؛ آبرو دادند به ملّت ایران و قدرت نظام اسلامی را و جمهوری اسلامی را به رخ دشمن کشیدند؛ اینها باید یادشان زنده بماند. اینها باید در تاریخ مکتوب و تاریخ شفاهی نامشان و یادشان برجسته شود؛ همچنان که دشمنیهای دشمنان هم بایستی شناخته بشود. ۹۴/۷/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۶مهر۱۳۶۶/شهادت نادرمهدوی
🗓۹ اکتبر سال۱۹۶۷/ترور چگوارا/۲
💠رهبرانقلاب
‼️استان بوشهر سرشار از افتخارات نظامی است؛ چراکه آنجا نقطهی حسّاسی است و تهدید دشمنان به ایران هم تا سالهای طولانی از حضور استعمار در این منطقه، خیلی اوقات متوجّه بوشهر بوده است. آن وقتی که در طرف شرق کشور نیروهای ایرانی مشغول مبارزه بودند و بعضی از نقاطِ از دسترفتهِی کشور را میخواستند برگردانند، انگلیسها پیغام دادند که اگر شما اینجا حرکت کنید، ما در بوشهر نیرو پیاده میکنیم؛ اینها هم برای خاطر بوشهر رها کردند. یعنی بوشهر همیشه در معرض یک چنین تهاجماتی قرار داشته و همیشه هم با قدرت ایستاده، در مورد همین شهید نادر مهدوی، کسی از دوستان ما که وارد در این موضوعات است میگفت اگر ایشان متعلّق به کمونیستها بود، یک چگوارا از او درست میکردند؛ یعنی یک چهرهی بینالمللی مبارز. این جوان کمسال یک چهرهی این جوری دارد، حضورش در منطقهِی خلیج فارس، آن درگیریاش با آمریکاییها، بعد هم دستگیری و شکنجه و شهادتش؛ یعنی یک شخصیّتهای اینجوریای در بوشهر هستند. ۹۸/۱۰/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۶ مهر ماه سال ۱۳۶۶
🏳شهادت نادر مهدوی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️اسم فلان بازیکن فوتبالِ فلان کشور را همهی بچّهها میدانند، اسم رئیسعلی دلواری را نمیدانند، اسم نادر مهدوی اصلاً به گوششان نرسیده، خبر ندارند؛ کاری باید کرد تا این نامها زنده بمانند؛ اینها الگو هستند. مثلاً فرض کنید روی کتابچههای بچّهها، دفترهای بچّهها، روی پشت جلد کتابها، در خود کتابهای درسی، روی لباسها، عکس اینها، خصوصیّت اینها، اسم اینها چاپ و نوشته بشود. این مخصوص شما هم نیست؛ شما هم باید این کار را بکنید، امّا دستگاههای تبلیغاتی کشور در همه جا، بخصوص در مراکز حسّاس و مهم بایست تلاش کنند این فکر جهاد را با شاخص کردن چهرههای بزرگ جهادی گسترش بدهند و عمق ببخشند. بنابراین کار، کار بسیار مهمّی است. بایستی کاری کنیم که مردم احساس کنند که دنبالهی راه اینها، راه نجات است؛ کما اینکه همین هم هست. اگر چنانچه یک کشوری که نفت دارد، معدن دارد، امکانات گوناگون دارد، جایگاه حسّاس جغرافیایی دارد، تنوّع عظیم اقلیمی دارد -مثل کشور ما با هشتاد میلیون جمعیّت- که مورد طمع قدرتها است، نتواند از خودش دفاع کند، نتواند جهاد کند، نتواند تواناییهای خودش را بُروز بدهد و خودش را اداره کند، خب عزّت او، حیثیّت او پایکوب خواهد شد، لگدکوب خواهد شد. ما باید بتوانیم این روحیه را در همه گسترش بدهیم که بِایستند؛ کما اینکه خوشبختانه امروز به برکت انقلاب، ملّت ایران ایستاده است، امّا باید اینها را برای آینده نهادینه کرد تا راه جهاد، راه ایستادگی، راه مقاومت، راه قطعی نسلهای پیدرپی قرار بگیرد! ۹۸/۱۰/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۶ مهر ماه سال ۱۳۹۴
🏳شهادت سردارهمدانی
💠رهبرانقلاب
‼️شهادت سردار سرافراز، شهید حسین همدانی را به خانوادهی گرامی و بازماندگان و دوستان و همرزمانش و به مجموعهی پر افتخار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریک و تسلیت میگویم. این رزمندهی قدیمی و صمیمی و پر تلاش، جوانی پاک و متعبّد خود را در جبهههای شرف و کرامت، در دفاع از میهن اسلامی و نظام جمهوری اسلامی گذرانید و مقطع پایانی عمر با برکت و چهرهی نورانی خود را در دفاع از حریم اهلبیت علیهمالسلام و در مقابله با اشقیای تکفیری و ضد اسلام سپری کرد، و در همین جبههی پر افتخار به آرزوی خود یعنی جان دادن در راه خدا و در حال جهاد فی سبیل الله نائل آمد و فضل و رحمت الهی بر او گوارا باد. صف استوار آرزومندان این موهبت و کمربستگان راه جهاد و شهادت در ایران اسلامی و در سپاه و همهی نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی، صفّی بلند و بنیانی مرصوص است: و منهم من ینتظر و ما بدّلوا تبدیلا. رحمت خدا بر شهید همدانی و بر همهی مجاهدان راه حق. ۹۴/۷/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🇵🇸به مناسبت عملیات طوفان الاقصی
🏳توصیه موکدومکرر رهبرمعظم انقلاب
🏳برمطالعه کتاب"سرگذشت فلسطین"۱
💠رهبرانقلاب
‼️رژیم صهیونیستی؛ اساسش ظلم است، تاریخچه فلسطین را بخوانید. این کتاب سرگذشت فلسطین و کتابهای دیگری را که درباره فلسطین است، بخوانید. ببینید صهیونیستها این نقطهی بسیار مهمِّ خاورمیانه را با چه ترفندهایی بهدست آوردهاند! اوّل رفتند زمینهای فلسطینیها را خریدند - البته عدّهای یهودی آنجا بودند و انگلیسیها آنجا قیمومیت داشتند - هدف این بود که آنجا را بگیرند. هدف را اوّل در آن کنگرهی بزرگ صهیونیزم - در سال ۱۸۹۷ - مشخّص کردند که باید سرزمین فلسطین گرفته شود. اینجا نکتهی اساسی است. آنوقت هنوز امریکا مطرح نبود؛ برای انگلیسیها هم مهم بود که این نقطه را بگیرند. به یاد بیاورید که آن روز، هنوز کشور عثمانی بود و انگلیسیها در این منطقه، جای پایی نداشتند. بعد از جنگ بینالملل اوّل، کشور عثمانی از هم پاشیده شد. آن وقت اردن و عراق و مصر و حجاز و غیره، در واقع تحت قیمومت و حمایت انگلیسیها درآمد. لبنان و سوریه و اینها هم در اختیار فرانسه قرار گرفت - فاتحین جنگ بینالملل، تقسیم کردند - لیکن آن روزی که بحث گرفتن سرزمین فلسطین و گذاشتن یهودیها و صهیونیستها در آن مطرح شد، هنوز این خبرها نبود. برای انگلیسیها خیلی مهم بود که اینجا یک جا پا داشته باشند! ۷۷/۱۰/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🇵🇸به مناسبت عملیات طوفان الاقصی
🏳توصیه موکدومکرر رهبرمعظم انقلاب
🏳برمطالعه کتاب"سرگذشت فلسطین"۲
💠رهبرانقلاب
‼️در مطبوعات رژیم گذشته، یک کلمه راجع به جهاد اسلامی، حکومت اسلامی، مبارزات اسلامی و مفاهیم اصیل اسلامی، حاشا و کلا، گفته و نوشته نمیشد! در کتاب نیز همینطور بود. آقای هاشمی رفسنجانی، کتابی به نام سرگذشت فلسطین ترجمه کرد. از اولی که این کتاب درآمد - تقریباً اندکی پس از انتشار - تا پیروزی انقلاب، ممنوع شده بود. البته بارها چاپ شد؛ اما مخفیانه. در این کتاب چه بود که در ده کتاب دیگر دربارهی فلسطین نبود؟ درست توجه کنید! کتاب برای فلسطین که کم نبود. شما میدانید دیگر! لابد اغلب آقایان خواندهاید. بنده نیز همینطور دیدهام و خواندهام. شاید ده عنوان کتاب دربارهی فلسطین از این روشنفکران چپ و شبه چپ در جامعه وجود داشت؛ اما چون آن کتاب صبغهی اسلامی داشت؛ چون یک روحانی آن را ترجمه کرده بود؛ چون یک مبارز دینی آن را نوشته بود، از اول تا آخر ممنوع بود! کتابهای دیگری هم دربارهی فلسطین وجود داشت، و حتی بعضی به شدت علیه صهیونیستها بود. مثل کتابی که یک یهودی ضد صهیونیست نوشته بود. اما اصلاً روی اینها حساسیتی نبود. آزاد بود و مردم استفاده میکردند! ۷۱/۹/۴
◀️فایلpdf
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیعالاول سال۴۱ق
🏳صلح امام حسن(ع)/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مردم از صلح امام حسن چیز زیادی نمیدانند؛ فقط چند تا کلمه شعاری میدانند؛ درحالیکه درباره این صلح کتاب نوشته شده و بحث و تحلیل شده است. من خودم چندین سال قبل از این، کتابی از شیخ راضی آل یاسین از بزرگان علمای عراق ترجمه کردم. ترجمه این کتاب در سال ۱۳۴۸ منتشر شده است؛ الان باید محتوای آن کهنه باشد. درباره امام حسن، ذهنها و فکرها باید حرف نو بگویند؛ اما همانها هم گفته نمیشود؛ اینها مایه تأسف است! ۷۰/۱۲/۱۳
‼️مرحوم شیخ راضی آل یاسین، در این کتاب صلح الحسن که من ۲۰سال پیش، آن را ترجمه کردم و چاپ شده است، ثابت میکند که اصلا برای امام حسن جا برای شهادت نبود. هر کشته شدنی که شهادت نیست؛ کشته شدنِ با شرایطی، شهادت است. آن شرایط، در آنجا نبود و اگر امام حسن در آن روز کشته میشدند، شهید نشده بودند. امکان نداشت که آن روز کسی بتواند در آن شرایط، حرکت مصلحت آمیزی انجام بدهد که کشته بشود و اسمش شهادت باشد و انتحار نکرده باشد. ۶۹/۱/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیعالاول سال۴۱ق
🏳صلح امام حسن(ع)/۲
💠رهبرانقلاب
‼️دربار صلح امام حسن حرفهاى زيادى زده شده، اما آنچه كه میخواهم عرض كنم، برخورد با مسئله صلح امام حسن از يك ديدگاه تازه است. چون اين حادثه يك مقطع تاريخى بسيار حساسى است كه اهميت حادثه را بيشتر از يك حادثه سياسى در طول تاريخ اسلام میکند، تاريخ اسلام پر است از حوادث گوناگون ـ حوادث زمان پيغمبر، حوادث بعد از پيغمبر، حوادث زمان اميرالمؤمنين، حوادث دوران زندگى ائمه و خلفاى بنىاميه و بنىعباس ـ تاريخ پُر از حوادث گوناگون لكن كمتر حادثهاى را ما داريم مثل اين حادثه اسلام يك تاريخى است حادثه صلح امام حسن ـ در تعيين كنندگى نسبت به كل تاريخ اسلام. يعنى شايد مثل اين حادثه، يكى دو تا حادثه ديگر را بنده سراغ دارم در تاريخ اسلام كه تأثير تعيين كنندهاى داشته در كل جريان حركت اسلام و تاريخ اسلام در طول قرنهاى متمادى. حادثه، بسيار حادثة مهمى است از اين نظر. خلاصه، اين حادثه عبارت است از تبديل جريان خلافت اسلامى به سلطنت. این جمله، خيلى پرمغز و پربار است اگر ما در آن تأمل كنيم ۶۸/۲/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیعالاول سال۴۱ق
🏳صلح امام حسن(ع)/۳
💠رهبرانقلاب:
‼️علت صلح امام حسن افشای خط نفاق بود! ۵۹/۵/۶
‼️من مکرر درباره صلح امام حسن صحبت کردهام و از ابعاد گوناگونی، این حادثه عجیب و عظیم را مورد بررسی قرار دادهام. دوران امام مجتبی و صلح آن بزرگوار با معاویه، حادثه سرنوشت ساز و بینظیری در کل روند انقلاب اسلامىِ صدر اول بود. دیگر ما نظیر این حادثه را نداشتیم! ۶۹/۱/۲۲
‼️مهارت دیپلماتیک یعنی استفاده به موقع و به جا از انعطاف و اقتدار، معنای دیگر این ویژگی نرمش قهرمانانه است که صلح امام حسن نمونه تاریخی پرشکوهترین نرمش قهرمانانه به شمار میرود؛ در نرمش قهرمانانه اگر کسی قدرت داشته باشد اما انعطاف لازم را در جای خود به کار نگیرد قطعاً شکست میخورد اما اگر انعطاف و قدرت را به موقع مورد استفاده قرار دهد پشت حریف را به خاک میشاند! ۹۳/۵/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیعالاول سال۴۱ق
🏳صلح امام حسن(ع)/۴
💠رهبرانقلاب:
‼️امام مجتبی شجاعترین چهره تاریخ اسلام است، حتی از پدرش علی و برادرش حسین شجاعتر است چراکه حاضر شد نام و محبوبیت خود درمیان دوستان را فدای اسلام کند، منازعه بین امام حسن و معاویه، منازعه دو مدعی حکومت نبود، منازعه دو تفکر، دو ایدئولوژی، منازعه دو تفکر انقلابی و ارتجاعی بود، مبارزه بین توحید و شرک، کفر و ایمان، لذا وقتی این چهره تقابل میان اینها را شناختیم، میفهمیم که این نزاع فقط در سال۴۰هجری نبود بلکه بیش از نیم قرن عقبه دارد و از دوران تقابل پیامبر با ابوسفیان آغاز شده بود، لذا کسانیکه به امام اعتراض کرده و میکنند ریشه این مبارزه تاریخی را نمیدانند، اگر صلح امام مجتبى نبود، واقعهى کربلا هم نبود، اگر واقعه کربلا نبود تمام نهضتها و انقلابهای اسلامی نبود، وقایعِ تاریخِ پُرافتخارِ دودمانِ هاشمى در طول حکومت بنىامیّه و بنىعبّاس نبود و خدا میداند اگر این انقلابها و خیزشها بواسطه صلح امام حسن نبود، امروز اسلام نبود و اگر بود، اسلام معاویه بود، و اسلام اگر پیامبری داشت، آن پیامبر بنام معاویه شناخته میشد! ۵۱/۱/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ربیعالاول سال۴۱ق
🏳صلح امام حسن(ع)/۵
💠رهبرانقلاب
‼️صلح امام حسن يك مكر الهى بود. یعنی اگر حضرت میجنگيد و در اين جنگ كشته میشد كه به احتمال قوى به دست اصحاب خودش کشته میشد، معاويه میگفت من نكشتم، اصحاب خودش كشتند. به عزادارى هم میپرداخت و بعد تمام اصحاب اميرالمؤمنين را تار و مار میكرد. يعنى، ديگر چيزى به نام تشيع باقى نمیماند تا عدهاى در كوفه پيدا شوند و بعد از امام حسن، امام حسین را دعوت كنند. اصلا چيزى باقى نمیماند. ۷۹/۳/۱۳
‼️اگر امام مجتبی این صلح را انجام نمیداد، آن اسلام ارزشىِ نهضتی باقی نمیماند و از بین میرفت؛ چون معاویه بالاخره غلبه پیدا میکرد. وضعیت، وضعیتی نبود که امکان داشته باشد امام حسن غلبه پیدا کند. همه عوامل، در جهت عکس غلبه امام مجتبی بود. معاویه غلبه پیدا میکرد؛ چون دستگاه تبلیغات در اختیار او بود. چهرهی او در اسلام، چهرهیی نبود که نتوانند موجه نشان بدهند. اگر امام حسن صلح نمیکرد، تمام ارکان خاندان پیامبر را از بین میبردند و کسی را باقی نمیگذاشتند که حافظ نظام ارزشی اصیل اسلام باشد. همه چیز بکلی از بین میرفت و ذکر اسلام برمیافتاد و نوبت به جریان عاشورا هم نمیرسید. ۶۹/۱/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini