🗓١ ربیعالثانی سال ۶۵ق
🏳قیام پرعبرت توابین/۴
💠رهبرانقلاب
‼️واقعه توابین، مبارزات طولانی بنی هاشم و بني الحسن و نهضت بنی عباس علیه بنی امیه، گوشه هایی از تأثیر بنیادین عاشورا در تاریخ هستند! ۷۴/۳/۳
‼️بعد از ماجرای شهادت امام حسین، آن سازماندهی تشکیلات ۲۰ساله امام حسن و امام حسین، قیام توابین و مختار و قیامهای فراوانی را در دنیای اسلام ایجاد کرد، که تا آخر هم نگذاشت آب خوش از گلوی خلفای بنی امیه پایین برود! ۶۵/۳/۴
‼️صاحب کتاب "جهادالشيعة" (سمیرة مختار اللیثی) که یک نویسنده غیر شیعی است و نسبت به امام سجاد و شیعه نظرات واقع بینانه ای ندارد، اما یک حقیقت را درک کرده و آن این است که میگوید: گروه شیعیان پس از شهادت حسین بن علی به صورت تشکیلات منظمی در آمدند که روابط سیاسی و اعتقادات دینی، آنها را به یکدیگر پیوند میداد و دارای اجتماعاتی بودند و دارای رهبرانی بودند و آنگاه دارای نیروهای نظامی بودند و جماعت توابین، نخستین مظهر این هست. ۶۱/۴/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١ ربیعالثانی سال ۶۵ق
🏳قیام پرعبرت توابین/۵الف
💠رهبرانقلاب
‼️وقتشناسی و اقدام بهنگام، این دو عنصر خیلی مهم است. در همهی حوادث شخصی و اجتماعی، این دو عنصر خیلی مهم است که اگر وقت را، موقع را بشناسیم، و بعد هم که شناختیم و فهمیدیم که وقت عمل است، آن عمل را بموقع و بهنگام انجام بدهیم، این موفّقیّت پیش خواهد آمد. اگر چنانچه این وقتشناسی نباشد، از اقتضای وقت غفلت بشود یا حرکت مقتضی بهنگام انجام نگیرد، آنوقت هر حرکتی که انجام بگیرد، بیفایده خواهد بود. نمونهاش در تاریخ توّابین هستند؛ توّابین آن جماعتی بودند که بعد از آنکه حادثهی کربلا اتّفاق افتاد و امام حسینِ عزیزِ دل پیغمبر با آن وضع به شهادت رسید و آنهمه حادثه اتّفاق افتاد، اینها به جوشش آمدند که عجب، ما نشستهایم؟ بلند شدند قیام کردند -عدّهی زیادی هم بودند- رفتند، حکومت هم با اینها مقابل شد، همهی آنها هم کشته شدند، شهید شدند، امّا آیا اثر کار ۱۰۰نفر از توابین به قدر اثر کار آن غلامِ سیاهی است که در کربلا شهید شد، بود!؟ خیر، چون کار را به وقت خودش انجام ندادند. اگر شماها میخواستید دفاع کنید از امام حسین، از پیغمبر، از حریم ولایت، از حرکت حق در مقابل باطلِ یزیدی، روز عاشورا باید کاری میکردید؛ وقت را از دست دادید! این تاریخ است؛ در تاریخ نمونههای اینجوری فراوان داریم. ۹۷/۱۱/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١ ربیعالثانی سال ۶۵ق
🏳قیام پرعبرت توابین/۵ب
💠رهبرانقلاب
‼️یک وقت یک حرکت بجا، تاریخ را نجات میدهد و گاهی یک حرکت نابجا که ناشی از ترس و ضعف و دنیاطلبی و حرص به زنده ماندن است، تاریخ را در ورطهی گمراهی میغلتاند، چرا خواصِ مؤمنی که دوْر مسلم بودند، از او دست کشیدند؟ بین اینها افرادی خوب و حسابی بودند که بعضیشان بعداً در کربلا شهید شدند؛ اما اینجا، اشتباه کردند. البته آنهایی که در کربلا شهید شدند، کفّارهی اشتباهشان داده شد. دربارهی آنها بحثی نیست و اسمشان را هم نمیآوریم. اما کسانی از خواص، به کربلا هم نرفتند. نتوانستند بروند؛ توفیق پیدا نکردند و البته، بعد مجبور شدند جزو توّابین شوند. چه فایده؟! وقتی امام حسین علیهالسّلام کشته شد؛ وقتی فرزند پیغمبر از دست رفت؛ وقتی فاجعه اتّفاق افتاد؛ وقتی حرکت تاریخ به سمت سراشیب آغاز شد، دیگر چه فایده؟! لذاست که در تاریخ، عدّهی توّابین، چندین برابر عدّهی شهدای کربلاست. شهدای کربلا همه در یک روز کشته شدند؛ توّابین نیز همه در یک روز کشته شدند. اما اثری که توّابین در تاریخ گذاشتند، یک هزارم اثری که شهدای کربلا گذاشتند، نیست! بهخاطر اینکه در وقت خود نیامدند. کار را در لحظهی خود انجام ندادند. دیر تصمیم گرفتند و دیر تشخیص دادند. ۷۵/۳/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓١ ربیعالثانی سال ۶۵ق
🏳قیام پرعبرت توابین/۵ج
💠رهبرانقلاب
‼️فریضه وقت دارد، در وقت خود باید فریضه را انجام داد؛ بهترین وقت انجام فریضه هم اوّل وقت است. خب، بعضی اصلاً فریضه را انجام نمیدهند، میگویند بیخیال؛ بعضی انجام میدهند امّا با تأخیر؛ بعضی میگذارند وقت که گذشت انجام میدهند، مثل توّابین؛ توّابین آنوقتی که باید میآمدند، نیامدند؛ وقتی آمدند که کار از کار گذشته بود. ۹۵/۱۰/۱۹
‼️نیازلحظه را باید شناخت، کسانی در کوفه دلهاشان پر از ایمان به امام حسین بود اما چند ماه دیرتر وارد میدان شدند؛ همهشان هم به شهادت رسیدند، پیش خدا هم مأجورند؛ اما کاری که باید بکنند، نکردند، اگر کاری که توابین در مدتی بعد از عاشورا انجام دادند، در هنگام ورود جناب مسلم به کوفه انجام میدادند، اوضاع عوض میشد؛ شناخت لحظه و انجام کار در لحظه نیاز، خیلی چیز مهمی است! ۸۸/۱٠/٢٩
‼️همیشه مهم آن است که کسی در لحظهی نیاز، در آنجایی که به او احتیاج است، حاضر باشد. بعضیها کاری را که باید انجام دهند، به وقت انجام نمیدهند؛ هر وقت دیگر که انجام دهند، آن نتیجه را نخواهد داد. فرق بین شهدای کربلا و توّابین همین است. شهدای کربلا هم شهید شدند، توّابین هم شهید شدند. فاصلهی زمانی بین آنها هم خیلی زیاد نبود؛ اما شهدای کربلا در عرش انسانیت قرار دارند، شهدای توّابین نه؛ مقامشان با آنها خیلی فرق دارد. چرا؟ چون شهدای کربلا به ندای حسین بن علی علیهالسّلام در وقتِ خود پاسخ دادند؛ ولی توّابین به ندای آن حضرت، بعد از گذشتن وقت پاسخ دادند. فرقش این است. ۷۸/۶/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۳ مهر ماه سال ۱۳۹۱
🏳رحلت نماینده مجلس
🏳عضوخبرگانقانوناساسی
🏳آیت الله محی الدین انواری
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت عالم مجاهد مرحوم آیت الله حاج شیخ محی الدین انواری رحمة الله علیه را به بازماندگان محترم و همهی ارادتمندان به ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم بزرگوار در شمار نقشآفرینان روحانیت مبارز در دوران طاغوت بوده و سالهای دراز رنج زندانهای آن رژیم ستمگر را تحمل کرده بودند و در دوران جمهوری اسلامی همواره منشأ خدمات در بخشهای گوناگون بودند. روحیهی خیرخواه و خَدوم و سرشار از صفا و نجابت، شخصیتی محبوب از این روحانی بزرگوار ساخته بود. رحمةالله علیه. از خداوند متعال مزید رحمت و مغفرتش را بر ایشان مسألت مینمایم. ۹۱/۷/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ مهر ماه سال ۱۳۸۸
🏳ترور سرتیپ شوشتری
💠رهبرانقلاب
‼️جنایت تروریستهای خونخوار در بلوچستان چهرهی اهریمنی دشمنان امنیت و وحدت را که از سوی سازمانهای جاسوسی برخی دولتهای استکباری حمایت میشوند، بیش از پیش آشکار ساخت. به شهادت رساندن مؤمنان فداکاری همچون سردار شجاع و با اخلاص شهید نورعلی شوشتری و دیگر فرماندهان آن بخش از کشور و دهها نفر از برادران شیعه و سنی و فارس و بلوچ، جنایتی در حق ملت ایران و بخصوص منطقهی بلوچستان است که این انسانهای شریف، همت خود را بر امنیت و آبادی آن نهاده و مخلصانه برای آن تلاش میکردند. دشمنان بدانند که این ددمنشیها نخواهد توانست عزم راسخ ملت و مسئولان را در پیمودن راه عزت و افتخار که همان راه اسلام و مبارزه با جنود شیطان است، سست کند و به وحدت و همدلی مذاهب و اقوام ایرانی خدشه وارد سازد. مزدوران حقیر و پلید استکبار نیز یقین داشته باشند که دست قدرتمند نظام اسلامی در دفاع از امنیت آن منطقهی مظلوم و آن مردم وفادار، لحظهئی کوتاهی نخواهد کرد و متجاوزان به جان و مال و امنیت مردم را به سزای اعمال خیانتکارانه خواهد رسانید. اینجانب شهادت جان باختگان این حادثه بویژه سرداران شهید شوشتری و محمدزاده و دیگر پاسداران عزیز را به خانواده های محترم آنان تبریک و تسلیت گفته، علو درجات آنان و شفای عاجل آسیب دیدگان را از خداوند متعال مسألت مینمایم. ۸۸/۷/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶مهرماه سال۱۲۲۷ش
🏳آغاز صدرات امیرکبیر
💠رهبر انقلاب
‼️از نامهای دارای افتخار در تاریخ ما امیرکبیر است. همه کارها و خاطرات خوبی که تاریخ و ملت ما از این شخصیت دارد، محصول ۳سال است. بنابراین ۴سال برای دولت، وقت خیلی زیادی است، به شرط اینکه از همهی این وقت به نحو درست استفاده شود. ۸۳/۳/۲۷
‼️یکروز در آغاز گشایش دروازهی زندگی غربی به روی ایران - که پیشرفت بود، علم بود و ایرانیها هیچ چیز نداشتند - سیاستمداران و نخبگان آن روز ما به جای اینکه وقتی آن پیشرفتها را دیدند، به فکر جوشش از درون باشند - کاری که امیرکبیر در زمان ناصرالدین شاه کرد و میخواست بکند - ۷۰ سال بعد از امیرکبیر، آقایی در دورهی مشروطه پیدا شد که گفت راه نجات کشور ایران این است که جسما، روحا، ظاهرا و باطنا فرنگی شود! به جای اینکه برای جبران عقبافتادگیها به درون مراجعه کنند رفتند سراغ اینکه خود را در راه طی شدهی اروپا پیدا کنند! آنها این اشتباه را کردند. ۸۴/۲/۱۹
‼️این پدیدهی استعمار، مخصوص ما هم نبود؛ مال همهی کشورهای دیگری بود که زورشان به آن کشورها رسیده بود. در مورد ایران، از اواسط قاجار، اروپاییها به ما ضربه زدند. در جنگهای ایران و روس، انگلیسها به ایران خیانت کردند؛ به عنوان واسطه وارد میدان شدند، امّا از پشت خنجر زدند. در قضیّهی امتیاز تنباکو، در قضیّهی امیرکبیر و رفتاری که با امیرکبیر کردند؛ فشارهای انگلیسها و سفارتخانههای اروپایی در تهران بود که پادشاه ابله قاجار را وادار کرد خون امیرکبیر را بریزد و او را که میتوانست ایران را متحوّل کند، کنار بگذارد! ۹۸/۱/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۴ ماه ربیع الثانی سال ۱۷۳ق
🏳ولادت مجتهد محدث مجاهد
🏳سیدالکریم، عبدالعظیم حسنی
💠رهبرانقلاب
‼️شخصیت جناب عبدالعظیم برای اغلب مردم ناشناخته است، ایشان هم یک شخصیت علمی بود، هم یک شخصیت جهادی بوده و هم ابتکاراتی داشته است. مرحوم شیخ نجاشی میگوید ایشان خطب امیرالمؤمنین را جمعآوری کرد، با این حساب ایشان در حدود ۱۷۰ سال قبل از تألیف نهجالبلاغه خطب امیرالمؤمنین را جمعآوری کرده است؛ این کارِ خیلی مهمی است، هیچ بعید نیست که سید رضی از نوشتهی ایشان استفاده کرده باشد.
از سوی دیگر ایشان به دلیل شخصیت جهادیشان با حال اختفا و فرار، به ری آمده بودند. شیخ نجاشی میگوید: «حاربا من السلطان» ایشان از دست خلیفهی عباسی از عراق و حجاز گریخت و به ری آمد. چون ری مرکز و محل تجمع شیعیان بود، ایشان اینجا را مأمن خوبی برای خودشان یافتند. شیعه و محدّث زیاد بودهاند -هم در مدینه، هم در عراق- اما همهی اینها مجبور نبودهاند از دست خلیفه بگریزند، این مبارز بودن ایشان را نشان میدهد، بنابراین هم شخصیت جهادیست، هم شخصیت علمیست و هم محدّث است. علیایحال جناب عبدالعظیم، مرد بسیار بزرگی است. مردم مقامات علمی این بزرگوار را نمیدانند! تجلیل از جناب عبدالعظیم، تجلیل از علم و جهاد و زهد و تقوا است. ایشان صائمالنهار و قائماللّیل بودهاند. در حالات ایشان نوشتهاند در مدتی که در ری زندگی میکردند همهی روزها را روزه میگرفتند و همهی شبها را مشغول عبادت بودهاند. اینها حقّاً و انصافاً چیزهای خیلی مهمی است. ۸۲/۳/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۴ ربیع الثانی ۶۷۵ق
🏳درگذشت حکیم، منجم
🏳نجمالدین، کاتبی قزوینی
💠رهبرانقلاب
‼️جریان علمی در کشور ما، در دورانی که در غرب و در اروپا خبری نبوده شکوفاییهایی داشته. در قرن هفتم هجری یعنی قرن سیزده و چهارده میلادی، شما ببینید در اروپا چه خبر بوده؟ چه کسانی بودند؟ یعنی در اروپا، نور علم تابیده نشده بود؛ آن وقت شخصیّتهای برجستهای در اینجا از قبیل خواجه نصیر و کاتبی -که یکی از اساتید او هم کاتبی است؛ کاتبی قزوینی، فیلسوف برجستهی بزرگ- و دیگران و همچنین امثال قطب شیرازی، در آن وقت هستند. ۹۱/۹/۱۳
‼️علامه حلی (رضوان الله علیه)، که هم فقیه است، هم اصولی است، هم منطقی است، هم فیلسوف است، هم متکلم است، هم رجالی است و در همه اینها علامه کتاب دارد و در فلسفه هم شرح «حکمتالعین» را نوشته است - که شرح کتاب «دبیران کاتبی قزوینی» است، که استاد علامه بوده و علامه پیش دبیران کاتبی فلسفه تحصیل کرده است! ۸۹/۸/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ ماه اکتبر سال ۱۹۷۱
🏳فوت توماس ادیسون
💠رهبرانقلاب
‼️گاهی اوقات برخی از روی رگ روشنفکری میگویند فلان شخص هرچند در حوزه تفکر اسلامی نبود، و برای اسلام و هدفش کار نکرده، ولی در جوامع کفر برای ملت خود منشأ خدماتی بوده است ، پس چطور ممکن است مشمول رحمت خدا نشود و در عذاب باشد؟ افراد زیادی برای ملت خود خوب و نافع بوده اند، اما گناه آنها این بود که فکر اسلامی نداشتند؛ بلکه در مقابل اسلام بوده اند. پذیرفته نشدن عمل چنین کسانی در پیشگاه خداوند، امری ممکن است و خودخواهی اسلام هم نیست؛ زیرا تکامل انسانها جز در سایه فکر و ایده و مقررات اسلام تأمین نمیشود. بنابراین، کوشش مالی، زمانی مورد قبول خدا است و اثر دارد که با طرز فکر اسلامی انجام گیرد و برای بینش نجات بخش اسلام باشد، نه هر بینش دیگری. خیلی ها سوال میکنند، آیا انیشتین یا اديسون به جهنم میروند؟ این از دو حال خارج نیست: اگر قاصر بوده اند، نمیروند، ولی اگر مقصر بوده اند، میروند. اینکه فلانی، فلان چیز را کشف کرد، باعث نمیشود که بگوییم خدا از تمام مقررات و سنتهای عالم میگذرد. نکته دیگری که باید به آن دقت کرد این است که حقی داریم و باطلی. علی ، میفرماید: برای هرکدام از این دو اهلی است که باید از هم مشخص باشند. پس اینکه بگوییم فلانی خدمتی کرده، که آن هم معلوم نیست ، دلیل پذیرش عمل او نزد خدا نمیشود! کتاب تفسیر برائت ص۳۵۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه اکتبر سال ۱۷۴۵ میلادی
🏳فوت جاناتان سوئیفت ایرلندی
🏳نویسنده رمان سفرنامه گالیور
💠رهبرانقلاب
‼️در هر اجتماعی انسانهای ناامیدی هستند که از هر حرکت اجتماعی که پیش بیاید، مأیوسند. میگوییم: آقا، بیایید این کار را بکنیم. بیایید مدرسه بسازیم، بیایید فلان کار فرهنگی را بکنیم؛ میگویند آقا، فایدهای ندارد. مگر میشود!؟ در دوران مبارزات در زمان رژیم گذشته این تیپ افراد، از بزرگترین مشکلهای ما بودند، اینها برای ما از دشمن، دشمنتر بودند! برای خاطر اینکه با زبان دلسوزیِ نمیشود، افراد را متفرق میکردند و نمیگذاشتند ما کار کنیم. جوانان را با هزار زحمت جایی جمع میکردیم؛ اینها میآمدند و با آن نفس سردشان، آنها را متفرق میکردند. اتفاقاً این تیپ در یکی از کارهای تلویزیون هم هست. همان نمایش سفرنامه گالیور که من کتابش را هم خواندهام. در سفرهای گالیور، یکی از آن چهار تا بچه هست، که هر کاری میگویند، میگوید آقا، نمیشود. انصافاً صدای خوبی هم برایش انتخاب شده است! هر چه گفته میشود، میگوید: آقا، فایده ندارد. نمیشود. من میدانستم! این، یک تیپ مضرّ اجتماعی است! ۷۱/۱۰/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ ماه اکتبر سال ۱۹۲۲ میلادی
🏴تاسیس کمپانی خبری بیبیسی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️دشمنان اصرار دارند وانمود کنند در نظام جمهوری اسلامی، اختلاف هست. یک وقت میگویند: اختلاف بین مسؤولین. یک وقت میگویند: اختلاف بین دستاندرکاران نظام. در دایرهای وسیعتر، یک وقت میگویند: اختلاف بین مردم و مسؤولین. یک وقت میگویند: اختلاف بین مردم! سعی میکنند این طور وانمود کنند که اختلاف هست... البته عزیزان من! شما بدانید ما حالا در نماز جمعه این قضایا را اینطور راحت مطرح میکنیم و مردم عزیز ما هم بحمداللَّه هوشیارند، خودشان متوجّهند و این حرفها را تا اعماق جانشان میپذیرند؛ ولی طرف مقابل که استکبار باشد، برای اینکه همان حرفها را جا بیندازد، بیچاره میلیاردها دلار خرج میکند؛ میلیاردها! اگر شما بدانید که همین رادیو بی.بی.سی و همین رادیوها و تلویزیونهای امریکایی و رادیوهای صهیونیستی، چقدر خرج میکنند برای اینکه شاید این حرفها را به گوش مردم برسانند تا شاید یک نفر باور کند! "قل هل ننبیّکم بالأخسرین اعمالا، الذّین ضلّ سعیهم فی الحیاة الدّنیا" مصداق کاملش همینها هستند! تلاش میکنند، زحمت میکشند، مینشینند، طرّاحی میکنند، وسایل فنّی مدرن میسازند، رادیوها و تلویزیونهایشان چه میکنند، برای اینکه شاید این حرفها را به گوش مردم برسانند، تا به دلهای آنها اثر کند! مردم هم، خیلیها که اصلاً اعتنا و اعتماد نمیکنند، گوش نمیکنند؛ بعضیها هم که میشنوند، اکثرش را باور نمیکنند. اگر هم کسی اشتباه کرده باشد، با توضیحی که داده میشود، در او اثر میکند. این هم لطف الهی است. ۷۶/۱۰/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ماه اکتبر پسال۱۹۲۲میلادی
🏴تاسیس کمپانی خبری بیبیسی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️کدام حادثه تلخ یا شیرینی در این مملکت اتفاق افتاده که رادیو امریکا، رادیو بی.بی.سی، رادیو صهیونیستها، حرفی که در آن امیدی برای ملت ایران داشته باشد، زده باشند؟ در هیچ حادثهای از حوادث اول انقلاب تا به حال- حوادث شیرین و حوادث تلخ- اتفاق نیفتاده است که این بوقهای تبلیغاتی یک کلمه بگویند که به نفع ملت ایران باشد؛ در همه حوادث، اینها سعی کردند ضربهای بزنند، سوء استفادهای بکنند، اصلی از اصول مورد علاقه مردم زیر سؤال ببرند و به حکومت ضربه تبلیغاتی و ضربه سیاسی بزنند. علیایحال، از اینکه دشمن سوء استفاده کند، ما تعجب نکردهایم. ۷۷/۱۰/۱۸
‼️بنده دو سال قبل از این در یکی از خطبههای نماز جمعه گفتم که دستگاههای استکباری دنیا- و در رأس همه امریکا- از تبلیغات برای ساقط کردن و ایجاد اغتشاش در کشورها استفاده میکنند. بعد به آن مراکز تبلیغاتی خطاب کردم و گفتم: ولی بدانید این توطیه که شما بخواهید بهوسیلهی رادیوهایتان در ایران اسلامی، همان برنامههایی را که در اروپای شرقی و در بعضی از کشورهای دیگر بهوجود آوردید، بهوجود بیاورید، این نشدنی است؛ این خیال خامی است. متأسفانه امروز میبینم همان دشمنی که بهوسیلهی تبلیغات خود، همتش این بود که افکار عمومی یک کشور را به سمتی متوجه کند، بهجای رادیوها آمده در داخل کشور ما پایگاه زده است! بعضی از این مطبوعاتی که امروز هستند، پایگاههای دشمنند؛ همان کاری را میکنند که رادیو و تلویزیونهای بی.بی.سی و امریکا و رژیم صهیونیستی میخواهند بکنند! ۷۹/۲/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ ماه اکتبر سال ۱۹۲۲ میلادی
🏴تاسیس کمپانی خبری بیبیسی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️دشمنان تبلیغات میکنند که «ایران با همه کشورها مسأله دارد؛ ایران با همه مشکل دارد!» نه آقا! ایران فقط با دستگاههای سازمان امنیت دولتهای مستکبر دنیا که از کریهترین جاهای آن کشورهاست، مسأله دارد. با همانهایی که همین تبلیغات رسانهای را درست میکنند. شما خیال میکنید تبلیغات این رادیوهای بیگانه را چه کسی تنظیم میکند؟ مثلاً تبلیغات همین بی. بی. سىِ انگلیسی را چه کسی درست میکند؟ سازمان امنیت انگلیس! مینشینند برنامهریزی میکنند و چیزی را درست میکنند. ما یک کشور و ملتی هستیم که یک پیام داریم. جمعیتی هستیم که قدرت و سابقه و افتخاراتی داریم. افتخاراتی در گذشته و افتخاراتی در امروز. ۷۲/۱۰/۲۰
‼️یکی از ایرادهائی که ما معمولاً داریم به بعضیها این است که آنچه را که بیگانه بگوید، این را تلقی به قبول میکنند؛ آنچه را که خودی بگوید، تلقی با تردید میکنند! چرا؟ خوب، خبری را تلویزیون یا رادیوی بی.بی.سی میگوید، این را بعضیها وحی مسلم میدانند، مسلم است که این اتفاق افتاده اگر چنانچه تلویزیون جمهوری اسلامی بیاید آنرا نفی کند، آنرا قبول نمیکنند، چرا خب؟ این تلقی، تلقی ناسالمی است؛ این تلقی درستی نیست. این را باید اصلاح کرد. البته شما جوانهای خوب انشاءالله بیائید وارد عرصههای گوناگون بشوید، عرصههای تبلیغاتی کشور را بگیرید. ۸۸/۸/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۰ مهرماه سال ۱۳۶۱
ِ🏳تفسیر سوره ممتحنه
🏳توسط استادخامنهای
💠استادخامنهای
‼️سوره مدنی ممتحنه با همه کوتاهی اهمیت بسیاری در زمینه حرکت انقلابی، چه در هنگام وجود سلطه ستمگران و چه هنگام حکومت حق دارد. در این سوره، خداوند به ما میآموزد که در مقابل دشمن نرمش نشان ندهیم زیرا اگر یک جامعه یا یک نظام یا یک فرد در برابر دشمن نرمش به خرج بدهد، دشمن او را از راهی که میرود گمراه خواهد کرد و اگر دستش برسد او را نابود خواهد کرد؛ دشمن رحم نمیکند. نشناختن دشمن از بلاهای بزرگ افراد و اجتماعات است؛ چه در دوران مبارزه با حکومت طواغیت در جامعه و چه در دوران حکومت حق و مبارزه با دشمنان خارجی. این را شما امروز هم در جامعه خودتان مشاهده میکنید. من وقتی که این سوره را میخوانم، احساس میکنم که گویی این سوره متعلق به زمان ما است، قاطعا وصادقا عرض کنم که در دوران اختناق هم، وقتی این سوره را میخواندم، همیشه احساس میکردم که این سوره مال آن زمان است؛ از این سوره نیرو میگرفتیم و در مقابل دشمن، مستحکم تر میشدیم؛ امروز هم اگر که انسان به این سوره دقت بکند، درمقابل دشمن مستحکمتر میشود. خطر این است که صف بندی میان ما و دشمن از دید ما پنهان بماند؛ درحالی که دشمن در مقابل ما است و قصد نابود کردن ما را دارد، ما بی توجه و حتی بدون آنکه بدانیم چه کار داریم میکنیم و بدون اینکه ایمانمان را هم از دست داده باشیم - هیچ نفاقی هم نداریم- طوری با دشمن سازش کنیم که این سازش منتهی به نابودی ما و راه ما و خطر برای انقلاب ما باشد؛ این خطر بزرگی است. این سوره ما را از این غفلت برحذر میدارد. ۶۱/۷/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹مهرماه سال۱۳۹۳
🏳رحلت عالم مجاهد
🏳آیةالله مهدوی کنی
💠رهبرانقلاب
‼️باتأسف و تأثر اطلاع یافتیم که عالم مجاهد و پارسا حضرت آیةالله آقای حاج شیخ محمدرضا مهدوی کنی دار فانی را وداع گفته و دوستان و ارادتمندان خود را داغدار کرده است. این عالم بزرگوار از جمله نخستین مبارزان راه دشوار انقلاب و از چهرههای اثرگذار و یاران صمیمی نظام جمهوری اسلامی و از وفاداران غیور و صادق امام بزرگوار بود و در همه عرصههای مهم کشور در دوران انقلاب شجاعانه و با صراحت تمام نقشآفرینی کرد. از عضویت در شورای انقلاب و سپس تشکیل کمیتههای انقلاب در آغاز تأسیس نظام اسلامی تا تصدی وزارت کشور و سپس قبول نخست وزیری در یکی از سختترین دورانهای جمهوری اسلامی، و تا ورود در عرصه تولید علم و تربیت جوانان صالح و تأسیس دانشگاه امام صادق و تا امامت جمعه تهران و سرانجام ریاست مجلس خبرگان، همه جا و همه وقت در موضع یک عالم دینی و یک سیاستمدار صادق و یک انقلابی صریح ظاهر شد و هرگز ملاحظات شخصی و انگیزههای جناحی و قبیلهئی را به حیطه فعالیتهای گسترده و اثرگذار خود راه نداد. این انسان بزرگ و پرهیزگار، همه وزن وزین خود را در همه حوادث این دهها سال در کفه حق و حقیقت نهاد و در دفاع از راه و سیره انقلاب و نظام، کوتاهی نورزید. رحمت و رضوان الهی بر روان پاک او باد. ۹۳/۷/۲۹
‼️حقّاً وجود مرحوم آقای مهدوی در دوران طولانی بعد از پیروزی انقلاب - علاوه بر مجاهدتشان قبل از پیروزی - یک وجود اثرگذار و مظهر یک روحانی فعّال و عالم عامل بود. امیدواریم که خداوند متعال ایشان را جزای اوفی عنایت کند! ۹۳/۱۲/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ آبان ماه سال ۱۳۵۶
🏳شهادت مجتهد مجاهد
🏳آیةالله مصطفی خمینی
💠رهبرانقلاب
‼️حاج آقا مصطفی نشان داد که از لحاظ جنس و فلزّ شخصیّتی، نسخهی دوّم خود امام است، انصافا حاج آقا مصطفیٰ یک انسان ممتازی بود؛ پسر کسی مثل امام خمینی بود خب ایشان در قم معروف بودند؛ چه قبل از مرجعیّت امام، چه زمان مرجعیّت اما یک ذرّه نشانههای آقازادگی در حاجآقا مصطفیٰ نبود. حاجآقا مصطفیٰ، شجاعت او بود؛ یعنی واقعاً اینکه امام فرمودند که امید آینده اسلام بود، این بخاطر جامعیت این آدم بود؛ هم از لحاظ علمی، هم از لحاظ تهذیب نفْس و مراقبت از نفْس، و هم از لحاظ شجاعت چراکه یک مرجع که بخواهد مرجع امور مردم قرار بگیرد، باید شجاعت داشته باشد؛ باید بتواند مسائل جامعه را بفهمد؛ و آنجایی که لازم است اقدام کند، اقدام کند، انصافاً آقای حاجآقا مصطفی اینجور بود؛ ایشان شخصیّت برجستهای بود! ۹۶/۷/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ آبان ماه سال ۱۲۱۳ش
🏳فوت فتحعلی شاه قاجار/۱
💠رهبرانقلاب
‼️ببینید این پادشاهان چهقدر بد بودند. واقعاً فتحعلیشاه چهقدر بد است. اصلاً میشود اندازه برای بدىِ فتحعلیشاه معیّن کرد؟ شاه عباس صفوی چهقدر نحس است. اصلاً میشود اندازهیی برای بدی شاه عباس صفوی پیدا کرد؟ حالا میگوییم شاه اسماعیل صفوی تشیع را آورد؛ شاه عباس صفوی چه کار کرده است؟ روی منبر تشیع نشسته، آقایی کرده و بالا رفته است. البته شاه اسماعیل و شاه طهماسب، حساب دیگری دارند. ۶۹/۱۰/۱۱
‼️پادشاهان دوران قاجار، دشمنِ عملِ فردیِ دین نبودند؛ دشمن نفوذِ دین بودند. همین «فتحعلی شاه» و «محمّدشاه» و اینها هم که در شرح حالشان میخوانید شب جمعه، فتحعلی شاه یک آخوند مخصوص داشت که میآمد برایش دعای کمیل میخواند؛ اگر یک دینداری، اندکی با قدرت و سلطنت او اصطکاک پیدا میکرد، یا در محیط کار او خودی نشان میداد، با مشت میکوبید توی مغز دین و دیندار. اینطوری بودند اینها! محمّد شاه نیز همین گونه بود. «ناصرالدین شاه» هم از همهشان بدتر بود. «مظفرالدین شاه» نیز همینطور بود. اینها در عمل شخصی خودشان، تدیّن ظاهری داشتند. به دوران پهلوی که رسید، به کلّی همه چیز از بیخ و بن کنده شد. ۷۲/۵/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ آبان ماه سال ۱۲۱۳ش
🏳فوت فتحعلی شاه قاجار/۲
💠رهبرانقلاب
‼️اگر به تاریخ کشورمان از هزارها سال پیش تا امروز نگاه کنید - از آن وقتی که تاریخ مدون داریم - میبینید حکومت فردىِ مطلقهی دیکتاتوری، حکومت یک جمع معدود با ریاست یک فرد بر عامهی مردم، بدون اینکه عامهی مردم اندک اختیاری در ادارهی این کشور داشته باشند، داشتهایم. این، تاریخ ماست. سلطنتهای ما، همه از این قبیل بودهاند. آن پادشاهانی که ما آنها را احترامشان هم میکنیم؛ پادشاهان مقتدر غزنوی، سلجوقی، بعد بیائید تا برسید به دوران صفویه؛ شاه عباس، شاه اسماعیل، شاه طهماسب، آنها هم همینجور بودند. اینها پادشاهان خوب مایند؛ اما همین پادشاهان خوب، چه جوری این مملکت را اداره کردند؟ سجلّ و شناسنامهی این مملکت از لحاظ ادارهی حکومتی چیست؟ این است: یک نفر در رأس، همه مطیع او. و این مجموعه، اداره کنندهی کل سرنوشت این کشور هستند و آحاد مردم هیچ تأثیری ندارند و مملکت مال اینهاست. پادشاه به وزرای خودش میگفت: نوکران من! نوکرش هم بودند. واقعش هم همین بود. ناصرالدین شاه و محمدشاه و فتحعلیشاه و بقیه و بعدیها، حتی به وزراشان، به صدر اعظمشان میگفتند: شما نوکر خوبی هستید! فرهنگ سیاسی در کشور این بود. وقتی که نخستوزیر و وزیر، نوکر شاهاند، رئیس فلان اداره، گفت: جائی که شتر بود به یک غاز / خر، قیمت واقعی ندارد! مردم هم که مثل «هباء منبثا»؛ هیچ. مملکت متعلق به یک جمع معدود و در حقیقت متعلق به یک فرد بود. این تاریخ ماست ۸۶/۶/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ آبان ماه سال ۱۲۱۳ش
🏳فوت فتحعلی شاه قاجار/۳
💠رهبرانقلاب
‼️اگر به تاریخ ۲۰۰سال اخیر مراجعه کنید، عظمت کار امام را بهتر درمییابید. من تأکید میکنم که جوانان، این مقطع تاریخی را بخوانند. دستگاههای تبلیغی هم حقایقی را که در این مدت بر سر این کشور آمده، برای مردم تبیین کنند. به نظر من در این خصوص کار کمی شده است. از اوایل قرن ۱۹میلادی که مأمور انگلیسی - «سرجان ملکم» - از مرز هندوستان وارد ایران شد؛ یعنی از زمان حکومت فتحعلی شاه قاجار که با هدایای اغواکننده و گرانقیمت برای رجال درباری و سیاستمداران فاسد وارد ایران شدند و استعمار انگلیسی، یا به تعبیر دیگر، نفوذ ویرانگر انگلیسی - چون استعمار به معنای متداولش در ایران پیش نیامد؛ اما بدتر از استعمار پیش آمد - حکومتهای ایرانی را بهشدّت در مشت گرفت و هر کار خواست به وسیله آنها انجام داد؛ از آن روز تا روزی که انقلاب پیروز شد، در حدود صدوهفتاد، هشتاد سال طول کشیده است. در تمام این مدّت، همه عوامل قدرت - قدرتهای بزرگ جهانی، عوامل قدرت نظامی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی - کار کرده بودند برای اینکه این ملتِ ریشهدارِ تاریخىِ بافرهنگِ شجاعِ بزرگ را آنچنان ضعیف و خُرد و ناامید و مأیوس کنند که هیچ خطری از ناحیه آن، قدرتهای بزرگ را تهدید نکند. امام در مقابل چنین واقعیتی قرار گرفت. البته از این صدوهفتاد، هشتاد سال، عمده مدّتش دولت انگلیس، از سال سیودو به بعد دولت امریکا و در اواسط هم نفوذ دولت روسیه و رقابتهای روس و انگلیس در ایران بود؛ در دوران قاجاریه یک طور، در دوران رژیم پهلوی به مراتب خطرناکتر و سختتر. ۸۷/۷/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ ربیع الثانی سال ۱۲۵ق
🏳هلاکت هشام بن عبدالملک
🏴قاتل امام باقر و زید بن علی
💠رهبرانقلاب
‼️هشام بن عبدالملک، بزرگترین شخصیّت بنیامیّه بعد از عبدالملک بود! ۶۵/۴/۲۸
‼️هشام بن عبدالملک و بقیه خلفای زمان امامان، بیشتر از شیعه امام شناس بودند، اینها بیشتر از ما سیره امامان را میدانستند و میفهمیدند و به همین دلیل اینقدر بر ائمه سخت میگرفتند! ۵۱/۱/۲۵
‼️بعضی گمان میکنند علت مخالفت هشام با امام باقر بر سر مسئله گسترش علم بود و هشام به این دلیل به حضرت حسادت میکرده، علت مخالفت هشام با امام باقرالعلوم اینبود که حضرت میخواست جان هشام را بگیرد، چون گزارشهایی به هشام رسیده بود که امام باقر مدعی است کسانی باید در رأس حکومت باشند که از جهت علم و تقوا برترین هستند لذا امام باقر اگر از دستش برمیامد هشام را میکشت اما متاسفانه هشام پیش دستی کرد و حضرت را بشهادت رساند، هشام بن عبدالملک آن روز بهتر از شیعه امروز امام باقر را میشناخت، او میفهمید که امام باقر بدنبال حکومت است تا جامعه اسلامی واقعی را محقق کند اما برای شیعه امروز امام باقر باید این مطلب اثبات شود تازه اگر باورش بیاید یا نیاید! ۵۱/۱۱/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۸ ربیع الثانی سال ۲۳۲ق
🏳ولادت امام حسن عسکری
💠رهبرانقلاب
‼️اوج فعالیت تشکیلات شیعه از دوران امام جواد تا امام عسکری است، علت اینکه این سه امام را درجوانی کشتند و نگذاشتند درمدینه دفن شوند اینبودکه مانع رشد این تشیکلات شوند!۵۱/۱۱/۲۵
‼️حضرت عسکری در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود توانسته بودند با یک شبکهی عظیم تبلیغاتی این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. فقط این نبود که مسائل طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع «امام» با همان معنای اسلامىِ خودش قرار میگرفتند و با مردم حرف میزدند! ۸۲/۲/۲۰
‼️زندگی ائمه از امیرالمؤمنین تا امام عسکری علیهم السّلام را باید زندگی یک انسان به حساب بیاوریم، یک انسان ۲۵۰ساله؛ تمام کارهای ائمه در طول این ۲۵۰سال کار یک انسان با یک هدف، با یک نیت، و با تاکتیکهای مختلف است. ائمه علیهمالسّلام همهشان به مجرد اینکه بار امانت امامت را تحویل میگرفتند، یکی از کارهایی که شروع میکردند یک مبارزه سیاسی برای گرفتن حکومت بود.۶۴/۱/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۸ ربیعالثانی سال ۱۳۳۹ق
🏳رحلت مرجع مجاهدگمنام
🏳آیت الله شریعت اصفهانی
💠رهبرانقلاب
‼️هرجا كه محل حضور يك رهبر اسلامى و حضور قدرتمندانهى اسلام بود، غربزدگان و روشنفکران هم حضور داشتند؛ و اين يكى از عجايب تاريخ ايران است؛ و عجيبتر اين است كه اين حادثه براى مردم ما شناخته شده نيست! مردم ايران نمىدانند كه مرحوم شيخ الشريعهى اصفهانى - مرجع تقليد بزرگ ساكن نجف - فتوا داد كه استعمال اجناس مصنوعهى در داخل كشور لازم است و مردم بايد از استفاده از مصنوعات خارجى اجتناب كنند، تا به اين ترتيب ديگران در داخل كشور نفوذ نكنند. همه مىدانند كه در ژاپن، حدود صد سال پيش از اين گفتند كه مردم حق ندارند از مصنوعات خارجى استفاده كنند، تا در داخل آن كشور چرخ اقتصاد به كار بيفتد؛ اما نمىدانند كه در همان زمان، بلكه زودتر از آن، عين همين پيشنهاد و همين فتوا، از طرف مراجع و علماى شيعه صادر شد؛ منتها متأسفانه در داخل كشور، هيچ كس از سرجنبانها و اهل قلم و اهل سياست و روشنفكران كمكشان نكرد! فتواى تحريم انتخابات قلابى انگليسيها در عراق، نمونهيى ديگر از حضور علما در صحنهى سياست است. آن روز مرحوم شريعت اصفهانى فتوا داد كه شركت در انتخابات قلابى انگليسيها حرام است؛ كار سياسى از اين روشنتر، از اين قوىتر، از اين روشنبينانهتر؟ امروز مسألهى آن انتخابات يواش يواش دارد از لابلاى كتابها خارج مىشود! آن علما و مراجع، سلف صالح شما هستند. اين است معناى آن مطلبى كه امام بزرگوار ما مكرر مىفرمودند كه علما پيشوايان نهضت مردم عليه ظلم و استبداد در طول ساليان متمادى بودهاند! ۷۰/۱۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ آبانماه سال ۱۱۰۱شمسی
🏴تسلیم شاه سلطان حسین
🏴مقابل قوای محمود افغان
🏴فروپاشی حکومت صفویه/١
💠رهبرانقلاب
‼️اگر اراده یک ملت - که در اراده مسؤولینش تجسم پیدا میکند - سُست نشود، دشمنان هیچ کاری نمیتوانند بکنند. برای استقلال و حفظ هویّت یک ملت و شرمنده نشدن در مقابل تاریخ، تحمّل سختیها لازم است. شما تصوّر کنید اگر شاه سلطان حسین صفوی بهجای اینکه دروازههای اصفهان را بر روی مهاجمان میگشود فکر میکرد که اگر به فکر خودم هستم، یک جان بیشتر ندارم و این قدر هم عمر کردهام، مگر دیگر چقدر عمر خواهم کرد؟ اگر به فکر مردم هستم، که در صورت تسلیم کردن شهر اصفهان، بلایی بر سر مردم خواهد آمد که از بلایی که در صورت جنگیدنِ با مهاجمان بر سرشان میآید، کمتر نیست، هرگز شهر را تسلیم نمیکرد. تاریخ اصفهان را نگاه کنید و ببینید بعد از آن که مهاجمان وارد اصفهان، کاشان، مناطق مرکزی ایران، فارس و مناطق دیگر شدند، چه کشتاری بعد از تسلیم شدن مردم کردند! اگر شاه سلطان حسین این گونه فکر کرده بود که یک جان که ارزشی ندارد، هزار جان را انسان برای حاکمیت اسلام و سربلندی مردم فدا میکند و آن بلایی که قرار است در صورت تسلیم من بر سر مردم بیاید، سختتر و توأم با ذلّت است، اما آن بلایی که در صورت مقاومت پیش میآید، دستکم بدون ذلّت است، وارد میدان جنگ میشد و میجنگید. بنده به دلیل اراده ایستادگی در مردم، احتمال قویام این است که اصفهان به دست مهاجمان نمیافتاد. البته خیلی از سرداران و مسؤولان خائن و ضعیف بودند؛ اما مردم آماده. او باید به میان مردم میرفت و مبارزه میکرد. ۸۲/۳/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ آبانماه سال ۱۱۰۱شمسی
🏴تسلیم شاه سلطان حسین
🏴مقابل قوای محمود افغان
🏴فروپاشی حکومت صفویه/۲
💠رهبرانقلاب
‼️علاج کار مقابل امریکای متجاوز چیست؟ یک عدّه نسخه تسلیم را تجویز میکنند؛ این نسخه کارساز نیست. نشانههای تسلیم، دشمن را نیرومند میکند تا بتواند راه خود را در تجاوز ادامه دهد. میشنوید بعضی کسان صحبت میکنند که فرصتها را از دست ندهیم. من نمیدانم مقصود آنها از فرصت چیست. فرصت تسلیم شدن در مقابل امریکاست؟ برای ملت ما این فرصت است که در مقابل دشمنی که با لحن قلدرمآبانه میخواهد سلطه خود را بر او تحمیل کند، تسلیم شود!؟ یک وقت انسان فقط مسؤولیت خود را بهعهده دارد؛ یا ایستادگی میکند و یا تسلیم میشود. اگر تسلیم شد روسیاهیش مال خودش خواهد بود؛ اما وقتی انسان مسؤولِ یک بخش است، تسلیم شدن به معنای مسلّط کردن دشمن بر سرنوشت یک ملت است؛ مگر کسی حق این کار را دارد؟ من به مناسبتی گفتم اگر آن روز که شاه سلطان حسین در مقابل افغانها با این بهانه که اگر تسلیم نشویم و دروازه اصفهان را در مقابل هجوم آنها باز نکنیم، ممکن است عدهای کشته شوند، بر مردان غیوری که در اصفهانِ آن روز بودند، تکیه میکرد و میگفت من در مقابل دشمن تسلیم نمیشوم، قطعاً عدّه کمتری از ملت ایران، از مردم اصفهان و از مردمی که در حمله افغانها از دست رفتند، کشته میشدند و ملت ایران آن ذلّت و ننگ را هم تحمّل نمیکرد. البته امروز شرایط، شرایط دیگر و دشمن هم دشمن دیگری است؛ اما اصل عدم تسلیم در مقابل زیادهخواهی دشمن و اینکه هرگونه تسلیم و نرمش، او را تشویق خواهد کرد، پابرجاست. این اصل، همیشگی است. ۸۲/۲/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini