eitaa logo
جهادتبیینی
2.6هزار دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
0 ویدیو
454 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓۲۰‌ نوامبر سال ۱۹۱۰م 🏳درگذشت لئو تولستوی 🏳رمان نویس شهیر روسی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️ما در زمینه‌های سینما و نمایشنامه انصافاً خیلی کمبود و نقص داریم. شما هم در گزارشتان همین را نوشته‌اید؛ من هم تصدیق می‌کنم. زمینه‌های داستانی در کشور و تاریخ ما - البته در بخشها و رشته‌هایی خاص - زیاد است؛ اما در زمینه‌ی تئاتر و نمایش، نه. تئاتر اروپاییها و یونانیها و رومیها کجا و تئاتر ما کجا! آنها از دو هزار و سیصد، چهار صدسال پیش، نمایش حی و حاضر زنده دارند که همین حالا هم که انسان نمایشنامه‌شان را می‌خواند، متوجه قوت کارشان می‌شود. شک نیست که آنها در این زمینه‌ها خیلی از ما جلوترند؛ کمااین‌که در زمینه‌ی نثر و قصه‌ها و رمانهای بلند هم، دست ما خالی است و چیزی نداریم. ما هیچ رمان بلندی که قابل عرضه و قابل مقایسه با رمانهای بلندی که در دویست سال اخیر - بخصوص در قرن نوزدهم - در دنیا نوشته شده است، نداریم. شما ببینید چقدر رمان در قرن نوزدهم نوشته‌اند! واقعاً من تعجب می‌کنم از این‌که فرانسویها و روسها در قرن نوزدهم شاید دهها رمان درجه‌ی یک تولید کردند! البته تعجب دیگر هم این است که همانها، در قرن بیستم دیگر چنان رمانهایی تولید نکردند! مثلاً ما نظیر «بینوایان» را در آثار قرن بیستم نداریم. یا مثل «جنگ و صلح» تولستوی را دیگر نداریم. آثاری همچون آثار نویسندگان فرانسوی در قرن نوزدهم، انصافاً همه در حد اعلاست! ۷۱/۱۰/۲۹ @Jahade_tabeini
🗓۲۰ نوامبر سال ۱۹۷۵ 🏳فوت ژنرال فرانکو 💠رهبرانقلاب ‼️ما وقتی که با رژیم پهلوی مبارزه می‌کردیم، از کوچکترین حرکتی که در دنیا در جهت ضربه به جبهه‌ی وسیع استکبار اتّفاق می‌افتاد، احساس قوّت می‌کردیم. شاید شما تعجّب کنید!، بنده به یاد دارم وقتی «سالازار»، دیکتاتور پرتغال مُرد - او یکی از دیکتاتورهای معروف دنیا بود - ما در این‌جا خوشحالی کردیم! پرتغال کجا ایران کجا! اصولاً «سالازار» چه ارتباطی با ما داشت!؟ ما احساس قوّت کردیم و گفتیم یکی از آنها رفت. در دوران مبارزات، «ژنرال فرانکو» دیکتاتور اسپانیا مُرد؛ ما در این‌جا شادی کردیم. اغلب قضایا به هم وصل است. وقتی یکی از رژیمهای عربی کودتایی در داخل کشورش به وجود آورد و اعلام کرد «ما مسلمانیم و می‌خواهیم بر اساس اسلام حکومت کنیم» با این‌که افسرِ جوانی بود و از اسلام هم چیزی نمی‌فهمید - اصولاً اسلامی که می‌توانست بفهمد، با اسلامی که ما می‌فهمیدیم خیلی تفاوت داشت - درعین‌حال ما در این‌جا احساس قوّت و قدرت کردیم. ۷۴/۶/۲۰ @Jahade_tabeini
🗓۲۹ آبان ماه سال ۱۳۱۴شمسی 🏴فوت روشنفکرپیشرومشروطه 🏴وزیر ادوارمختلف سلسله‌قاجار 🏴عضو تدوین نظام‌نامه انتخابات 🏴درپی نهضت‌ملی مشروطه ایران 🏴موسس‌اولین‌مدرسه‌علوم‌سیاسی 🏴موسس‌لژماسونی‌بیداری‌ایرانیان 🏴مروج فرهنگ‌ناسیونالیسم‌ایرانی 🏴پدر تدوین و تاریخ‌نگاری جعلی 🏴باستان‌گرائی ایران قبل اسلام 🏴فرزندمیرزانصرالله‌خان نائینی 🏴واضع لفظ غربی مشروطیت؛ 🏴حسن‌پیرنیاملقب‌مشیرالدوله/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️بارها گفته‌ام كه تاريخ مشروطه را بخوانيد، عبرتهاى خيلی عجيبى در تاريخ مشروطيت هست. علت اصلى اينكه در مشروطه جريان عدالتخواهى اسلامى به جريان مشروطه انگليسى تبديل شد، حضور يك عده روشنفكران وابسته به غرب بود. البته همه آنها خائن نبودند من اين را به روشنى میتوانم ادعا كنم اما خيلى از آنها غافل بودند یا خيلی از آنها فريب خورده بودند در بين رجال سياسى آنروز اول كسیکه كلمه مشروطه را به كار برد ميرزا نصرالله نائينى بود؛ يعنى مشيرالدوله بعدى كه اول مشروطه وزير خارجه بود و بعد نخست وزير شد. ميرزا نصرالله نائينى پدر دو نفر روشنفكر حسن پیرنیا كه رئيس مجلس بود و حسين پیرنیا نخست وزیر بود؛ پدر اين دو نفر روشنفکر غربزده، بود. اسم مشروطه را اینها در دهان پدرشان انداختند، او آمد و در نامهاى كه متحصنين در سفارتخانه انگلیس تهيه كردند، نوشت: شما مشروطه میخواهيد. و مردم و بعضی علما هم دنبال اين مشروطه، حركت كردند! ۷۸/۱۲/۲۳ @Jahade_tabeini
🗓۲۹ آبان ماه سال ۱۳۱۴شمسی 🏴فوت مروج ناسیونالیسم‌ایرانی 🏴پدرتدوین‌تاریخ‌جعلی‌ایران‌باستان 🏴حسن‌پیرنیا ملقب مشیرالدوله/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️افتخاراتی که ایرانِ دوره‌ اسلامی دارد، در هیچ دوره‌ی دیگری از دوره‌های تاریخىِ ما این افتخارات وجود ندارد؛ من این را با استدلال و اثبات عرض میکنم، گسترش کشور، پیروزیهای بزرگ نظامی کشور، پیشرفتهای عظیم علمی کشور در زمینه‌های گوناگون، همه‌اش مال دوره‌های بعد از اسلام است. نه اینکه قبل از اسلام از این چیزها ندارد؛ چرا، اما نسبت به دوره اسلامی، آنها ناقص است، البته یک چیزهائی به عنوان گفته‌ها مطرح میشود، اما چیزهائی نیست که مستند باشد و کسی بتواند آنها را اثبات کند؛ اما آنچه که در دوره اسلامی واقع شده، قابل اثبات است؛ شما نگاه کنید ببینید پیشرفت نظامی و علمی و فرهنگی ایران در دوره‌ حکومت دیلمیها، سلجوقیها، صفویه و حتی در این وسط، در بخشی از دوره‌ حاکمیت مغولها در ایران. اگر کسی میخواهد از ایران و ایرانیگری حمایت کند، خب، ایران دوران اسلامی، هم مدون‌تر است، هم مستندتر است، هم قابل قبول‌تر است، هم جلوی چشم است؛ کتابش جلوی چشم است، تاریخش تدوین‌شده و روشن است. ۹۰/۶/۶ 📸کتاب ایران باستان بقلم حسن پیرنیا @Jahade_tabeini
🗓۲۷ آبان ماه سال ۱۴۰۰ 🏳درگذشت عالم مجاهدخدوم 🏳نماینده ولی فقیه در تبریز 🏳عضو مجلس خبرگان رهبری 🏳تولیت حوزه علمیه ایروانی 🏳عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام 🏳حجةالاسلام محسن مجتهدشبستری 💠رهبرانقلاب ‼️درگذشت عالم مجاهد جناب حجة‌الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محسن مجتهد شبستری رحمةالله علیه را به خاندان گرامی و فرزندان ارجمند و همه ارادتمندان ایشان در تهران و آذربایجان تسلیت عرض میکنم. این عالم بزرگوار از جمله موفقترین روحانیون فعال در خدمات اجتماعی و هدایت عمومی و اداره‌ی حوزه‌های علمیه در تهران و تبریز بودند. تلاشها و زحمات ایشان در دوران طولانی امامت جمعه‌ی تبریز فراموش نشدنی است و آثار ماندگار آن مرحوم در حوزه‌ی علمیه‌ی تهران و غیره موجب جلب رحمت الهی به ایشان است ان‌شاءالله. از خداوند متعال مغفرت و علو درجات این عالم بزرگوار را مسألت میکنم. ۱۴۰۰/۸/۲۷ @Jahade_tabeini
🗓۲۹ آبان ماه سال ۱۳۸۵ش 🏳رحلت مرجع مجاهدانقلابی 🏳حامی نظام و امام و رهبری 🏳آیةالله میرزاجوادآقاتبریزی 💠رهبرانقلاب ‼️با تأسف و تأثر فراوان اطلاع یافتیم که عالم ربانی و فقیه عالی مقام آیت الله حاج میرزا جواد آقای تبریزی رحمه الله علیه دار فانی را وداع گفته و حوزه های علمیه را سوگوار ساخته است. ایشان از مراجع معظم تقلید و از برجسته ترین اساتید حوزه ی علمیه قم بودند و در طول دهها سال، جمع کثیری از فضلا و طلاب علوم دینی از افادات و تحقیقات علمی این فقیه و اصولیِ عالیقدر بهره مند گشتند. تقوی و پارسایی این مرد بزرگ در کنار خلق و خوی مردمی و رعایت پدرانه ای که با شاگردان و ارادتمندان خویش به کار می برد، ایشان را در میان طلاب و جوانان و بسیجیان، شخصیتی محبوب ساخته و حضور ایشان در عرصه های گوناگون حماسه های انقلاب کرامت مضاعفی در این وجود پربرکت پدید آورده بود. مردم شریف قم هنوز سیمای با وقار ایشان در تشییع پیکرهای مقدس شهیدان دوران دفاع مقدس را فراموش نکرده اند. درگذشت این عالم عامل و این شخصیت علمی برجسته برای حوزه های علمیه خسارتی بزرگ است! ۸۵/۸/۳۰ @Jahade_tabeini
🗓۳۰ آبان ماه سال ۱۳۷۷ شمسی 🏴قتل مشکوک رهبر حزب ایران 🏴عضوجبهه‌ملی و پیرو مصدق 🏴مخالف‌آیةالله‌کاشانی و نواب 🏴وزیرکار دولت موقت بازرگان 🏴مخالف ‌بی‌ضرر نظام‌اسلامی، 🏴داریوش فروهر و همسرش 🏴به همراه چند نویسنده دیگر 💠رهبرانقلاب ‼️نمیتوانم باور کنم که این قتلهایی که اتفاق افتاد، بدون یک سناریوی خارجی باشد؛ این قتلها به ضرر ملت، دولت و حکومت بود. یک گروه داخلی که جزو وزارت اطلاعات هم باشند، فرض کنید که متعصب باشند و بنای این کار را داشته باشند، در سطوحی از وزارت اطلاعات که اهل تحلیلند، امکان ندارد دست به چنین قتلهایی بزنند. این افرادی که کشته شدند، بعضیها را ما از نزدیک میشناختیم. اینها کسانی نبودند که یک نظام، اگر بخواهد اهل این حرفها باشد، سراغ اینها برود، مرحوم فروهر، قبل از انقلاب دوست ما و اول انقلاب همکار ما بود؛ بعد از پدید آمدن فتنه‌های سال۶۰ دشمن ما شد؛ اما دشمن بی‌خطر و بی‌ضرر نه بجایی وابسته بودند و نه اقتداری داشتند. حزبی با عناصر خیلی معدودی داشتند که سالهای متمادی این حزب بود. این چنین دشمنی که در داخل کشور هست، مرتب علیه نظام اطلاعیه هم میدهد اما کسی از مردم که او را نمیشناخت؛ و تحت نفوذ و تأثیر حرفهای او نبود. انصافا آدم نانجیبی هم نبود. البته ما دشمنانی هم داریم که انصافا نجیب نیستند؛ حالا شما فکر کنید، کسی که مثل فروهر را میکشد، آیا میتواند دوست نظام باشد؟! ۷۷/۱۰/۱۸ 📸چمران، امیرانتظام، بازرگان، فروهر، حجةالاسلام خامنه‌ای @Jahade_tabeini
🗓۲۲ ماه نوامبر سال ۱۹۴۳میلادی 🏳استقلال لبنان از استعمارفرانسه/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️در فلسفه‌ و منطق نیروهای مسلّحِ نظام جمهوری اسلامی ایران تجاوز وجود ندارد. امّا شما به ارتشهای کشورهای استکباری در همین صد سال اخیر نگاه کنید -که حالا این صد سال اخیر که میگویم، خود این حقیر بخش مهمّی از این صد سال را اطّلاع دارم، از نزدیک شاهد بودیم یعنی در زمان ما اتفاق افتاده- ردّ پای جنایات ارتشهای قدرتهای استکباری در این صد سال تقریباً در همه جای دنیا مشاهده میشود. فرانسوی‌ها که امروز صدای مباحث حقوق بشری‌شان و دموکراسی‌خواهی‌شان و امثال اینهایشان گوش فلک را کَر میکند، آن قدر جنایت در شمال آفریقا، در الجزایر، در مراکش، در تونس انجام دادند! در شرق آسیا در ویتنام قبل از آنکه آمریکایی‌ها وارد ویتنام بشوند، فرانسوی‌ها آنجا جنایت کردند، جنایات بسیاری انجام دادند؛ در منطقه‌ی شرق آسیا آمدند جنایت کردند؛ در همین سوریه و لبنان فعلی، ارتش فرانسه جنایات عجیبی انجام داده؛ آن قدر فشار بر این مردم وارد کرده! اینها مال این صد سال اخیر است. خاصیّت‌ ارتشهای استکباری یک چنین خاصیّتی است. ۹۸/۸/۸ ⚠️توجه؛ 📕کتاب لبنان نوشته دکتر شهید مصطفی چمران ، گزیده ای از مجموعه سخنرانی ها و دست نوشته های ایشان در مورد لبنان است. شهید چمران در این کتاب حقایقی را درباره لبنان بیان میکند که در کمتر کتابی درباره تاریخ لبنان گفته شده است!  @Jahade_tabeini
🗓۲۲ ماه نوامبر سال ۱۹۴۳میلادی 🏳استقلال لبنان از استعمارفرانسه/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️این کتاب سرگذشت فلسطین و کتابهای فراوان دیگری را که در باب مسأله‌ی فلسطین است، بخوانید. ببینید صهیونیستها این نقطه‌ی بسیار مهمِ‌ّ خاورمیانه را با چه ترفندهایی به‌دست آورده‌اند! اوّل رفتند زمینهای فلسطینیها را خریدند - البته عدّه‌ای یهودی آن‌جا بودند و انگلیسیها آن‌جا قیمومیت داشتند - هدف این بود که آن‌جا را بگیرند. هدف را اوّل در آن کنگره‌ی بزرگ صهیونیزم - در سال ۱۸۹۷ - مشخّص کردند که باید سرزمین فلسطین گرفته شود. این‌جا نکته‌ی اساسی است. آن‌وقت هنوز امریکا مطرح نبود؛ برای انگلیسیها هم مهم بود که این نقطه را بگیرند. به یاد بیاورید که آن روز، هنوز کشور عثمانی بود و انگلیسیها در این منطقه، جای پایی نداشتند. بعد از جنگ بین‌الملل اوّل، کشور عثمانی از هم پاشیده شد. آن وقت اردن و عراق و مصر و حجاز و غیره، در واقع تحت قیمومت و حمایت انگلیسیها درآمد. لبنان و سوریه و اینها هم در اختیار فرانسه قرار گرفت - فاتحین جنگ بین‌الملل، تقسیم کردند - لیکن آن روزی که بحث گرفتن سرزمین فلسطین و گذاشتن یهودیها و صهیونیستها در آن مطرح شد، هنوز این خبرها نبود. برای انگلیسیها خیلی مهم بود که این‌جا یک جا پا داشته باشند. ۷۷/۱۰/۲۴ @Jahade_tabeini
🗓۲۲ نوامبر سال۱۹۶۳ 🏳ترور جان اف کندی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️اگر کسی در مسائل جهان غرب، امروز تأمل کند و مشکلات آنها را مطالعه بکند، خواهد فهمید که رأی اکثریت را یک دسته‌ی مخصوصی از مردم به وجود می‌آورند: باندهای اقتصادی، سیاسی، در بعضی از کشورها مثل آمریکا، باندهای قوی صهیونیستی. اگر ریشه‌ی آزادی غربی را بخواهید پیدا کنید، یعنی آنی که در قرن۱۸ در فرانسه پایه‌گذاری شد و در آمریکا و اروپا و بقیه‌ی مناطق تحت تأثیر فرهنگ غرب رواج پیدا کرد، ریشه‌ی این آزادی عبارت است از خواست طبقات ممتاز جامعه، سرمایه‌دارها، صاحبان کارتل‌ها و تراستهای فعال اقتصاد بین‌المللی، شرکتهای چند ملیتی، آنهائی که وقتی لازم میدانند که یک فردی بر سر کار بیاید، رئیس جمهور بشود تا نقشه‌های اقتصادی آنها را پیاده بکند، تمام امکاناتشان را صرف میکنند و رسانه‌های عمومی را استخدام میکنند که در اختیار خودشان هم غالباً هست و به کار میاندازند، برای اینکه افکار عمومی را به سمت فلان حزب یا فلان شخص معطوف کنند و رأی مردم را سرازیر کنند به سمت آن شخص مورد نظرشان. امروز در عرف سیاست دنیا این یک چیز روشن است که در آمریکا اگر کسی با کمپانیهای بزرگ و باندهای اقتصادی معروف و قوی در بیفتد، آینده‌ی سیاسی او به خطر خواهد افتاد، حزب او در انتخابات پیروز نمیشود، خود او سر کار نمی‌آید. اگر سرکار آمد، بر خلاف خواسته‌های آنها عمل کرد، او را از اریکه‌ی قدرت به زیر می‌آورند یا ترور میکنند یا یک بازی‌ای سرش در می‌آورند، کما اینکه در آن نظام و آن رژیم از این قبیل حوادث گاه گاه اتفاق افتاده و همه شاهدش بودند. ۶۵/۱۰/۱۹ @Jahade_tabeini
🗓۲۲ نوامبر سال ۱۹۶۳ 🏳ترور جان اف کندی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️به ظاهرِ این رؤساى جمهور آمریکا نگاه نکنید، به هارت و هورت‌شان نگاه نکنید؛ اینها در مقابل سیاستهاى القاء شده از طرف کارتل دارهاى عظیم جهانى ‌-که عدّه‌ای‌شان هم آمریکایی‌اند و عدّه‌ای‌شان هم صهیونیستند- از خودشان هیچ اراده‌اى ندارند؛ اگر آمد یک را بکند دو، سرش را زیر آب میکنند؛ که یک مواردى را شماها در همین عمر خود دیده‌اید؛ در همین مقدارى که من و شما یادمان است، از رؤساى جمهور آمریکا یکى (کِنِدی) کشته شد، یکى (نیکسون) هم با یک افتضاحى کنار رفت. اینها عادّى نیست؛ همه‌ی اینها دست آن کسانى است که دارند پشت پرده را اداره میکنند! ۶۸/۱۲/۵ ⚠️توجه؛ 📌به موجب «قانون گردآوری اسناد ترور جان اف کندی» مصوب سال ۱۹۹۲، همه اسناد ترور باید ظرف ۲۵ سال - یعنی تا اکتبر ۲۰۱۷ - منتشر می‌شدند، اما بر اساس این قانون، در مواردی که نگرانی‌های مربوط به امنیت ملی مهم‌تر از منفعت عمومی در انتشار اسناد است، به تعویق انداختن انتشار اسناد مجاز دانسته شده است. از این رو بخشی از اسناد قتل کندی که قرار بود امروز ۲۲ نوامبر ۲۰۲۱ منتشر شود، هفته گذشته توسط بایدن لغو شد! @Jahade_tabeini
🗓۲ آذر ماه سال ۱۳۶۳ 🏴فوت روشنفکر غربزده 🏴غلامحسین ساعدی در فرانسه 💠رهبرانقلاب ‼️اساتید دانشگاه نباید از جامعه منزوی باشند؛ مثل همان بلائی که بر سر روشنفکریِ کشور ما آمد. جامعه روشنفکر ما از اوّل که تشکیل شد، بقول خودشان در برج عاج نشستند، با مردم مخلوط نشدند، با مردم همراه نشدند، مثلا در آن نمایشنامه "آی‌ باکلاه آی بی‌کلاه" که آن شخص نوشته بود، یک آقایی روی ایوان هست که قضایا را میبیند، اما هیچ کاری نمیکند، این روشنفکر است. روشنفکر غربی از غرب منشأ گرفته، وضعش این است، شأنش این است، شأنش همان آقای روی ایوان در ‌آن نمایشنامه است که مسائل را میتواند بفهمد اما خطر نمیکند، وارد نمیشود، برای خودش دردسر درست نمیکند، و فقط گاهی یک کلمه حرفی میزند لذا در انقلاب اسلامی مردم در صفوف مدقدم بودند، روشنفکرها بعضا از عقب میآمدند، بعضیها هم اصلاً نیامدند، تا آخر هم نیامدند. نباید سرنوشت اساتید دانشگاه و مجموعه بزرگ با ارزش دانشگاهی یک چنین سرنوشتی بشود! ۹۸/۳/۸ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️در ماجراهای آموزنده و عبرت انگیز زندگی امیرالمؤمنین(ع) یک عنوان اجتماعی اسلامی به ذهن میخورد، و آن عبارت است از «فتنه». یعنی وقتی ما زندگی چهار سال و ده ماه حکومت امیرالمؤمنین(ع) را مطالعه میکنیم، میبینیم که در این دوران کوتاه، فتنه های بزرگی بر فضای زندگی مردم سایه انداخته بود و قدرت بصیرت و آگاهی را از مردم میگرفت. ۶۵/۳/۱۲ ‼️در مقابلِ حکومت علوی، سه جبهه وجود داشت: قاسطین و مارقین و ناکثین. مارقین و ناکثین، جبهه داخلی و جبهه خودی بودند؛ منتها خودیهای فریب خورده و به دام افتاده - یا به دام ثروت طلبی و مقام‌خواهی و عقده‌های خودشان، یا به دام جهالتها و حماقتها و تعصّبهای خودشان افتاده اند! ۷۸/۹/۲۶ ‼️سه گروه با امیرالمؤمنین مواجه شدند: گروه قاسطین؛ یعنی بنی‌امیه و اهل شام. اینها اهل عملِ به ظلم و روش ظالمانه بودند؛ کارشان هم با امیرالمؤمنین به شدت ظالمانه بود. گروه دیگر ناکثین - بیعت‌شکنان - بودند؛ یعنی همرزمان و دوستان قدیمی امیرالمؤمنین که طاقت عدالت او را نیاوردند و با او درافتادند؛ کسانی‌که علی را می‌شناختند و به او اعتقاد داشتند. بعضی از آنها حتی در روی کارآمدن امیرالمؤمنین هم نقش داشتند و با او بیعت کرده بودند؛ اما طاقت عدالت امیرالمؤمنین را نیاوردند و با او درافتادند؛ چون دیدند آن حضرت به آشنایی و سابقه و رفاقت توجهی نمی‌کند. ۸۲/۸/۲۳ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️ناکثین، یعنی شکنندگان و در این جا یعنی شکنندگان بیعت. اینها اوّل با امیرالمؤمنین بیعت کردند، ولی بعد بیعت را شکستند. اینها مسلمان بودند منتها خودیهایی که حکومت علی بن ‌ابی طالب را تا آن جایی قبول داشتند که برای آنها سهم قابل قبولی در آن حکومت وجود داشته باشد؛ به آنها مسؤولیت داده شود، به اموالی که در اختیارشان هست - ثروتهای باد آورده - تعرّضی نشود؛ نگویند از کجا آورده‌اید! لذا اوّل هم آمدند و اکثرشان بیعت کردند. البته بعضی هم بیعت نکردند. لیکن جناب طلحه، جناب زبیر، بزرگان اصحاب و دیگران و دیگران با امیرالمؤمنین بیعت نمودند و تسلیم شدند و قبول کردند؛ منتها سه، چهار ماه که گذشت، دیدند نه، با این حکومت نمیشود ساخت؛ زیرا این حکومت، حکومتی است که دوست و آشنا نمیشناسد؛ برای خود حقّی قائل نیست؛ برای خانواده خود حقّی قائل نیست؛ برای کسانیکه سبقت در اسلام دارند، حقّی قائل نیست - هرچند خودش به اسلام از همه سابقتر است - ملاحظه‌ای در اجرای احکام الهی ندارد. اینها را که دیدند، دیدند نه، با این آدم نمیشود ساخت؛ لذا جدا شدند و رفتند و جنگ جمل به راه افتاد که واقعاً فتنه‌ای بود. امّ‌المؤمنین عایشه را هم با خودشان همراه کردند. چقدر در این جنگ کشته شدند. البته امیرالمؤمنین پیروز شد و قضایا را صاف کرد. این هم جبهه دوّم بود که مدّتی آن بزرگوار را مشغول کردند. ۷۷/۱۰/۱۸ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️جنگ جمل از موارد روشن فتنه است. عایشه، طلحه و زبیر شخصیتهای کوچک و کم اهمیتی نبودند. زبیر کسی بود که وقتی کشته شد، امیرالمؤمنين به شمشیر زبیر نگاه کرد و فرمود: این شمشیر چه روزهایی که غبار غم را از چهره ی پیامبر زدوده بود! جنگ جمل قابل مقایسه با جنگ بدر هم نیست. در جنگ بدر آنهایی که در اطراف پیامبر بودند، میفهمیدند که افرادی که در نقطهی مقابل قرار دارند، چه کسانی هستند. آنها کافر بودند و میگفتند: «أعل هبل، أعل هبل» یعنی سربلند باد هبل ! سربلند باد هبل! معلوم بود کسانی که برای هبل و بت شعار میدهند، با کسانی که برای الله زندگی میکنند، جنگ دارند، مسئله کاملا واضح بود. اما آن کسانی که اطراف طلحه و زبیر بودند، أعل هبل که نمیگفتند. آنها میدیدند که زبیر پسر عمه ی پیامبر و طلحه یار دیرین پیامبر و جزء اولین مسلمانهایی است که به پیامبر ایمان آوردند و با پیامبر هجرت کردند و در جنگها با پیامبر شمشیر زدند، و در دوران خلفای سه گانه همیشه از عزت و احترام و عظمت برخوردار بودند. اینها در مقابل علی ایستاده اند. طبیعی است که یک آدم سطحی که قدرت تحلیل ندارد، اینجا گیر میکند. اگر به دام دشمنان علی نیفتد، حداقل به انزوا خواهد افتاد، و به قول امروزیها میبرد و کنار میرود! این خاصیت آدم سطحی است. ۶۵/۳/۹ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️جنگ جمل فتنه بزرگی بود اما آیا در فتنه ها راه برای فهمیدن حقیقت وجود ندارد؟ چرا. اصولی که باید به آنها توجه شود تبیین شده است. باید شخصیت علی را که الآن در مقابل طلحه و زبیر است، با این دو نفر مقایسه کنیم و بسنجیم تا حق معلوم گردد. جناب طلحه و جناب زبیر از شمارش ثروتهای بی حساب خودشان عاجزند! و علی بن ابی طالب همچنان در زندگی ساده و سربازی دوران پیامبر زندگی میکند. آیا این یک میزان و یک معیار نیست؟ علی بن ابی طالب کسی است که وقتی مردم می آیند خلافت را دودستی به وی تسلیم کنند، قبول نمیکند و میگوید: یک نفر را خلیفه کنید و بگذارید همینطور که من در این ۲۵ سال مشاور خلفا بودم، باز هم مشاور باشم! او حرص به مقام ندارد و دوان دوان با به دنبال قدرت و مقام نمیرود. اما طلحه و زبیر به دنبال قدرت و مقام از مدینه به مکه و از آنجا به بصره دوان دوان آمدند؛ هزاران انسان را هم با به خودشان آوردند. آیا اینها نمیتواند فارق باشد؟ امیر المؤمنين کسی بود که برای رسیدن به قدرت و وجهه و محبوبیت هیچ تلاش شخصی نکرد. اما وقتی طلحه و زبیر به بصره رسیدند، با هم دعوا کردند که کدام یک امام جماعت شوند، و این اختلاف تا آنجا پیش رفت که عایشه از پراکندگی لشکر هراسان شد. این را مردم میدیدند. آیا نباید مردم بفهمند و درک کنند!؟ ۶۵/۳/۹ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️در جنگ جمل که امیرالمومنین در مقابل طلحه و زبیر و دیگران که قرار میگرفتند، مسئله‌اش مقابله با جاه طلبی و باندبازی‌ها بود! ۶۳/۴/۱ ‼️امیرالمؤمنین علیه‌الصّلاةوالسّلام در مقابله با خطرها آن‌چنان شجاعانه عمل میکند که میگوید کسی نمیتوانست با فتنه‌ای که من چشم آن را درآوردم - منظور، فتنه خوارج و ناکثین است- آن معنویّت و دین و اخلاق و فضیلت از یک طرف، آن بینش عمیق و شجاعت و فداکاری و عواطف رقیق انسانی در کنار صلابت و استحکام معنوی و روحی از طرف دیگر؛ همه اینها ناشی از عصمت است! ٨٠/١٢/١٢ ‼️یک نمونه ی روشن از قاطعیت علی (علیه السلام) مقابله با کسانی است که برخورد با آنها کار هیچ کس جز علی بن ابی طالب نبود! طلحه، زبیر و بالاتر از اینها عایشه از موقعیت ویژه ای برخوردار بودند؛ اما چنین نیست که وقتی به امیرالمؤمنین میگویند: عایشه در مقابل تو پرچم مخالفت برافراشته است، حضرت متزلزل شود و تردید پیدا کند، و درصدد برآید که به یک نحوی از میدان فرار کند و یا به یک سازشی برسد. منطق حضرت این بود که او کار خلافی کرده و باطل است و من بر حقم، لذا میروم و مبارزه میکنم، ولو بلغ ما بلغ، به هرجا رسید برسد! ۶۷/۲/۱۷ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۶ 💠رهبرانقلاب ‼️یکی از خصوصیات امیرالمؤمنین در ممشای سیاسی‌اش این بود که با دشمنان خود و مخالفان خود با استدلال حرف میزد و استدلال میکرد. درباره‌‌‌‌‌ی اهل جمل، در قضیه‌‌‌‌‌ی جنگ جمل فرمود: اینها جمع شدند، دست به یکی کردند برای اینکه نسبت به این حکومتی که به امیرالمؤمنین رسیده است، خشم خود را آشکار کنند؛ فرمود: من صبر خواهم کرد. اما تا کی؟ آن وقتی که ببینم حرکت اینها دارد بین شما مسلمانها شکاف ایجاد میکند، اختلاف ایجاد میکند، برادران را در مقابل هم قرار میدهد، آن وقت وارد عمل خواهم شد و فتنه را علاج خواهم کرد؛ تا آن وقتی که ممکن است، صبر میکنم و با نصیحت رفتار میکنم.۸۸/۶/۲۰ ‼️وقتی سپاه امیر المؤمنين بصره را محاصره کردند، حضرت حاضر نبود اقدام به جنگ کند، و در صدد نصیحت و موعظهی مخالفان بود. طلحه و زبیر را خواست و آنها را قسم داد به قول پیامبر، سپس آنها را به بیعت خودشان یادآوری کرد و پرسید مگر شما با من بیعت نکردید؟ بعد از بیعت شما با من که حادثه ای رخ نداده. اگر حادثه ای بوده، قبل از بیعت بوده. پس چرا از اول بیعت کردید؟ سخنان امير المؤمنين موجب شد که زبیر که خوش جنستر بود، پشیمان شود و میدان جنگ را ترک کند. البته این کار کافی نبود. زبیر نباید میدان جنگ را ترک میکرد؛ باید مرد و مردانه پیش امیر المؤمنین می آمد و میگفت: بنده اشتباه کردم و مسئله را خاتمه میداد. اما این کار را نکرد؛ دو لشكر را در مقابل هم گذاشت و گریخت. طلحه نیز مردد شده بود، که تیری به وی اصابت کرد و به قتل رسید؛ سپس لشکر عایشه منهزم شد! ۶۵/۳/۹ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۷ 💠رهبرانقلاب ‼️محمدبن حنفیه یکی از بزرگترین شجاعان آن زمان بود؛ جوان نیرومند و بسیار شجاعی بود. حضرت که در آن سال پیرمردی بود که نزدیک ۶۰ سال سن داشت، پرچم را از دست محمد گرفت و گفت: اینگونه بجنگ! راوی نقل میکند: دیدم امیر المؤمنين (عليه السلام) به طرف لشکر دشمن رفت. صفها را آنچنان شکافت و آشفته کرد که ولوله ای شد. تعبیر راوی این است که میگوید: دیدم مثل ذرات غبار که در نور آفتاب همینطور بالا و پایین میروند، پیکرهای دشمنان از روی اسبها پرتاب میشوند و به هم میپیچند، مثل اینکه گردبادی وسط نیروی دشمن افتاده و آنها را تار و مار میکند. راوی میگوید که شمشیر حضرت کج شده بود، حضرت رو کرد به شمشیر خود و فرمود بارها میخواستم تو را بخاطر اینکه کهنه شده ای کنار بگذارم اما تو ذوالفقار هستی و حبیبم پیامبر درباره تو فرمود "لاسیف الا ذوالفقار". راوی میگوید شمشیر حضرت گرفتیم و صاف کردیم و دادیم به حضرت و حضرت باز مشغول جنگ شد و فرمود "تبارک الذی جعل فی السیف" مبارک باد خدایی که این شمشیر را وسیله اقامه حق قرار داد! ۶۷/۲/۲۶ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۸ 💠رهبرانقلاب ‼️گاهی اوقات یک رخنه کوچک در درون خانواده، ما را تغییر میدهد. امیرالمؤمنین فرمود زبیر از ما اهلبیت بود تا پسرش عبدالله بزرگ شد و در تصمیمش دخالت کرد و در مقابل امیرالمؤمنین شمشیر کشید، گاهی یک رخنه کوچک در درون خانواده، یک چنین اثر بسیار مهمی میگذارد. لذا باید جلوی این رخنه را گرفت؛ و این هم جز با توکل و توجه به خدای متعال، امکان‌پذیر نیست! ۹۰/۱۰/۷ ‼️امام فرمود معیار حال کنونی افرادست. این همان قضاوتی بود که امیرالمؤمنین با جناب طلحه و زبیر کرد. شما باید بدانید طلحه و زبیر مردمان کوچکی نبودند. جناب زبیر سوابقی درخشان دارد که نظیر آن را کمتر کسی از اصحاب امیرالمؤمنین داشت. در همان روز اول خلافت ابی‌بکر، چند نفر از صحابه ازجمله زبیر با او اظهار مخالفت کردند، گفتند: حق با شما نیست؛ حق با علی است. ۲۵سال بعداز آنروز، روزی بودکه زبیر روی امیرالمؤمنین شمشیر کشید و آن سوابق محو شد! ۸۹/۳/۱۴ ‼️در زمان امیرالمؤمنین، اشکال کار این بود که صفوف، مشخّص نبود؛ به‌خاطر این که همان گروه دوم - یعنی «ناکثین» - چهره‌های موجّهی بودند. هرکسی در مقابله با شخصیتی مثل جناب زبیر، یا جناب طلحه، دچار تردید میشد. این زبیر کسی بود که در زمان پیامبر، جزو شخصیتها و برجسته‌ها و پسر عمّه پیامبر و نزدیک به آن حضرت بود. حتّی بعد از دوران پیامبر هم جزو کسانی بود که برای دفاع از امیرالمؤمنین، به سقیفه اعتراض کرد. بله؛ «حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است»! خدا عاقبت همه‌مان را به خیر کند. ۷۷/۱۰/۱۸ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۹ 💠رهبرانقلاب ‼️وقتی زبیر کشته شد، قاتل وی شمشیر او را برداشت و خدمت امیر المؤمنين آورد. چشم حضرت که به شمشیر زبیر افتاد، فرمود: این شمشیر چه روزهایی که غبار غم را از چهره ی پیامبر زدوده بود! ۶۵/۳/۹ ‼️در جنگ جمل، چون طرف قضیه چهره های نامداری همانند طلحه و زبیر و عایشه بودند، عده ای از نزدیکترین یاران امیر المؤمنين در جنگ حاضر نشدند. من یه عده قابل توجهی از اصحاب آن حضرت نتوانستند در جنگ حاضر می شوند؛ یعنی دلشان حاضر نشد که بروند روی طلحه شمشیر بلند کنند، یا با زبیر و عایشه روبه رو شوند. قضیه واقعا خیلی قضیهی مشکلی بوده است. یکی از کسانی که حاضر نشد، سلیمان بن صرد خزاعی است. این چهره نورانی که در کوفه جزو یاران امام حسین بود و نتوانست خود را به کربلا برساند؛ ولی بعد از شهادت آن حضرت، نهضت توابین را شروع کرد و رفتند آن حوادث مهم را درست کردند و بعد هم به شهادت رسید. او در زمان امام حسن جزو یاران امام حسن و در طول حکومت امير المؤمنين جزو یاران امیر المؤمنین بود؛ اما در جنگ جمل نتوانست در کنار امیر المؤمنين بجنگد. ۶۷/۲/۱۷ @Jahade_tabeini
🗓١٠ جمادی الاول ۳۶ق 🏴جنگ پرعبرت جمل/۱۰ 💠رهبرانقلاب ‼️بعد از پایان جنگ جمل که تعداد زیادی از اهل جمل کشته شدند بسیاری فرار کردند و عده ای از آنها اسير شدند، وقتی اسیران را بررسی کردند، معلوم شد که دست باند اموی در جنگ جمل هم هست. مروان بن حکم یکی از بنی امیه و جزو دوستان و باند معاویه و امویها بود. وی در جنگ جمل اسیر شد، و امام حسن و امام حسین از روی ترحم و عطوفت پیش امیر المؤمنين وساطت کردند، تا حضرت، مروان بن حکم را آزاد کرد! ۶۳/۴/۱ ‼️در قصایای بسيار مهم صدر اسلام، امام حسن حضور خودش را اثبات كرده. در همان جنگ جمل و صفين هم نقشهاى فوق العاده مهمى بر دوش امام حسن بوده، كه من نام امام حسن را در ماجراهاى صفين و جمل زياد ديدم، نام امام حسين را كمتر ديدم. يعنى امام حسن در ميدانها و جريانها، حتى بیشتر از امام حسين حضور داشته. مرد جنگ، مرد سياست، مرد تدبير، مرد زبان آورى قوى. انسان وقتی مباحثات و مجادلات امام حسن را میخواند، مو بر بدنش راست میايستد، از بس قوى و قدرتمندانه است، در ماجراى صلح و بعد از صلح آنچنان كلمات قاطع و كوبنده‌اى از اين بزرگوار نقل شده كه از كلمات اميرالمؤمنين در مواردى كوبنده‌تر به نظر میرسد. من در كلمات اميرالمؤمنين آنجور كوبندگى و قدرت در مقابله با دشمن را كمتر ديدم؛ شايد بخاطر اين بوده كه اميرالمؤمنين با آنچنان دشمنانى مواجه نشده بوده كه اينقدر وقيح و خبيث باشند! ۶۸/۲/۲ @Jahade_tabeini
🗓۲ آذر ماه سال ۱۳۸۸ شمسی 🏳رحلت نماینده امام در لرستان 🏳بنیانگذار و رئیس دانشگاه قم 🏳معاون شورای عالی قضایی 🏳حجةالاسلام شيخ مهدی قاضی 💠رهبرانقلاب ‼️درگذشت عالِم خدمتگذار و ايثارگر جناب حجة الاسلام و المسلمين آقاي حاج شيخ مهدي قاضي رحمة الله عليه را به خاندان مكرّم ايشان و به همه‌ي ارادتمندان اين شخصيت روحاني دانا و توانا تسليت عرض ميكنم. خدمات برجسته‌ي اين روحاني پُرتلاش و مبتكر چه پيش از انقلاب و چه در دوران مبارك جمهوري اسلامي، از ايشان، شخصيتي كم نظير در جامعه‌ي روحانيت و حوزه هاي علميه پديد آورده بود و درگذشت ايشان، فقداني تأسفبار است. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و اجر جزيل براي تلاش خستگي ناپذير و فداكارانه‌ي اين روحاني عاليقدر مسألت ميكنم. ۸۸/۹/۵ @Jahade_tabeini
🗓۲ آذر ماه سال ۱۳۹۵ 🏳رحلت فقیه بزرگوار 🏳نماینده مجلس خبرگان 🏳رئیس دیوان عالی کشور 🏳دومین رئیس قوه قضائیه 🏳آیت الله موسوی اردبیلی 💠رهبرانقلاب ‼️فقیه و عالم بزرگوار مرحوم مغفور آیت‌الله آقای حاج سید عبدالکریم موسوی اردبیلی رحمت‌الله‌علیه دار فانی را وداع گفته و به لقاءالله پیوستند. این ضایعه را به خاندان گرامی و فرزندان محترم و همه شاگردان و ارادتمندان و مقلدان ایشان تسلیت عرض میکنم. ایشان علاوه بر تلاشهای علمی و فقهی، در دوره‌ئی دشوار مسئولیت سنگین ریاست قوه‌ی قضائیه‌ی جمهوری اسلامی را بر دوش داشتند و در همه‌ی حوادث و قضایای مهم دوران حیات مبارک امام راحل در شمار فعالان و خدمتگزاران برجسته‌ی کشور به‌شمار میرفتند. فعالیتهای فرهنگی و تاسیس دبیرستان و دانشگاه نیز صفحات مهمّی از زندگی پربار این عالم بزرگوار را تشکیل میدهد. متضرعانه از خداوند متعال مسألت میکنم که روح ایشان را مشمول رحمت و فضل خود قرار دهد و عمل صالح ایشان را مقرون اجر جزیل سازد و با اجداد طاهرینش محشور فرماید. ۹۵/۹/۳ @Jahade_tabeini
🗓۳ آذر ماه سال ۱۳۲۸ شمسی 🏳درگذشت مجتهد مجاهدانقلابی 🏳استادعرفان حضرت امام خمینی 🏳آیةالله شیخ محمدعلی شاه‌آبادی 💠رهبرانقلاب ‼️آقایان روحانیون نباید خود را از سیاست دور نگه دارند. از همه عارفتر، امام بود. چه کسی در کشور به حدّ عرفان امام میرسید؟ دیدید چگونه وارد میدان شد؟ مثل شیر. امام درباره‌ استاد بزرگوارشان مرحوم آقای شاه آبادی گفته بودند که ایشان اهل مسائل سیاسی بودند. از امام شنیدم که مرحوم آقای شاه‌آبادی روی منبر گفته بودند که اگر کسی دور و بر من بود، قیام میکردم. بنابراین عرفان موجب نمیشود که انسان برود در گوشه‌یی بنشیند. ۷۷/۱/۲۴ ‼️انصافاً امام فقیه برجسته‌ای بود، در عرفان نظری هم ایشان یک مجتهد به تمام معنا بود. یا استاد ایشان مرحوم شاه‌آبادی نیز همینطور؛ امام یک وقتی به خود بنده فرمودند «شما خیال نکنید که آقای شاه‌آبادی در کار مبارزات نبود؛ چرا، ایشان مبارزه میکرد، ایشان میگفت اگر من یاوری داشتم، خروج میکردم»! ۹۸/۲/۱۸ @Jahade_tabeini