eitaa logo
جهادتبیینی
2.6هزار دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
0 ویدیو
454 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
📆پنجشنبه۲رمضان سال۱۳۹۴قمری 🗓آغاز سلسله جلسات نظام ساز 🏳طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن 🏳توسط متفکراسلامی‌استادخامنه‌ای 💠رهبرانقلاب ‼️تاریخ، تفسیر قرآن است؛ قرآن را در تاریخ پیدا کنید! ۵۳/۷/۲۳ ص۶۰۸ ‼️باید با قرآن آشنا شد، بدجوری ما در زمینه شناخت معارف اسلامی از قرآن دور افتادیم یا سرگرم شدیم به یک سلسه پندارهای عامیانه و سست که در پوچی و بی اساسی و بی بنیادی، از هر پوچی پوچتر است و توام با خرافات، توام با پندارهای باطل و همین باعث شد در مقابل امواج مادیگری تاب نیاورد! ۵۳/۷/۶ ص۳۲۳ ‼️وای به حال آنهایی که مردم را از قرآن دور میکنند و نمیگذارند مردم قرآن را به قصد فهمیدن باز کنند، بدانید که امروز سر و کار ما با قرآن است. همانطوریکه پیغمبر خدا فرموده است آن روزی که فتنه‌ها مثل پاره‌‌های شب سیاه بر زندگی شما سایه بیفکند، بر شما باد به قرآن. کی است آن روز؟ فتنه‌های تاریکِ مثل شب را نمی‌بینیم؟ راه‌های عوضی را در مقابل چشم‌های نابینا و نزدیک‌بینمان مشاهده نمیکنیم؟ پس کی باید به قرآن رجوع کرد؟ برای کی است؟ برای وقتی که امام زمان(عج) بیاید؟ او که خود قرآن ناطق است؛ امروز روزی است که باید به قرآن مراجعه بکنیم! ۵۳/۷/۷ ص۲۵۴ @Jahade_tabeini
🗓سالروز نزول انجیل بر مسیح 💠رهبرانقلاب ‼️این انجیلی که در دست مسیحیان است آن انجیلی اصلی نیست که خداوند فرستاده، احتمال دارد انجیل اصلی دست یهودیان فلسطین باشد چراکه آنها خیلی آدمهای مرموزی هستند البته پنهان میکنند و به کسی نشان نمیدهند، اگر انجيل اصلى بود خیلی از مشکلات حل میشد! ۹۴/۱۰/۱ ‼️قرآن به ما تعلیم میدهد باید به همه پیغمبران معتقدباشیم چراکه همه پیغمبران سخن واحدی را میگویند، متأسفانه تعلیمات پیغمبران گذشته در تورات و انجیلی که الان موجود است که خیلی واضح اینها نمیتواند وحی الهی باشد، مخصوصاً در انجیل، زیرا انجیل در شرایط بسیار سختی جمع آوری شده و تعلیمات حضرت عیسی در اختیار هیچکسی نیست، خود مسیحیها این را ادعا نمیکنند. بلکه انجیل را به روایت اصحاب عیسی که بعضی از آنها حتی با زمان حضرت عیسی فاصله هم داشتند به روایت آنها نقل میکنند. یعنی هر کسی در حافظه‌ی خودش یک چیزی داشته آنرا روی کاغذ نوشته، البته منحصر به این چهار انجیلی که الان هست و به آنها میگویند اناجیل اربعه نیست، بلکه دهها انجیل نوشته شده، منتها بعد که دیدند انجیل‌ها متعدد است و هرکس می‌آید به میل خودش یک چیزی میگوید و یک چیزی مینویسد و با روایتی نقل میکند محدود کردند. بنابراین چیز کاملی از پیغمبران گذشته نمانده وتورات هم کم و بیش همینطور است. اگر چه احکام بر حسب زمانهای مختلف تفاوتهای کم و بیشی کرده است اما معارف یکسان هستند، شناختها عوض نشدند و جهان‌بینی در تمام این کتابها آسمانی یکی است! ۷۰/۸/۱ @Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت مجاهدعلمی هندی 🏴حجةالاسلام ذی‌شأن حیدرجوادی 💠رهبرانقلاب ‼️درگذشت‌ عالم‌ جلیل‌القدر جناب‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ آقای‌ ذی‌شأن‌ حیدرجوادی‌(طاب‌ ثراه‌) موجب‌ تأثر و تألم‌ اینجانب‌ گردید. ایشان‌ با قلم‌ و بیان‌ و تأسیس‌ مؤسسات‌ اسلامی‌، عمر پربرکت‌ خویش‌ را صرف‌ خدمت‌ به‌ اسلام‌ و مسلمین‌، خاصه‌ مذهب‌ حقه‌ی‌ اهل‌ بیت‌(علیهم‌ السلام‌) نمود. اینجانب‌ ارتحال‌ این‌ روحانی‌ عالی‌‌قدر را به‌ مسلمانان‌ هندوستان‌ و علماء و حوزه‌های‌ علمیه‌ آن‌ کشور بویژه‌ به‌ بیت‌ محترم‌ و آقازاده‌هایش‌ تسلیت‌ گفته‌، از درگاه‌ الهی‌ برای‌ آن‌ فقید سعید رحمت‌ و غفران‌ و برای‌ بازماندگانش‌ صبر جمیل‌ و اجر جزیل‌ مسألت‌ می‌نمایم‌! ۷۹/۱/۲۸ @Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت امام جمعه اردبیل 🏴عضو۳دورمجلس خبرگان رهبری 🏴آیةالله بیوک خلیل زاده (مروج) 💠رهبرانقلاب ‼️درگذشتت عالم بزرگوار و خدوم مرحوم آیت الله آقای مروج رحمة الله علیه موجب تأسف و تأثر اینجانب گردید. این روحانی خدمتگذار و عالیقدر که ملجأ دینی و پدر مهربانی برای مردم شریف استان اردبیل بود، عمر خود را در هدایت مردم و ترویج دین وتبلیغ معارف اسلامی سپری کرد ودر دوران انقلاب اسلامی یکی از ارکان نظام در این منطقه مرزی بشمار می‌آمد و خدمات بسیاری به مردم انقلاب تقدیم نمود. فقدان این عالم جلیل برای مردم این استان ضایعه‌ای بزرگ است. اینجانب این حادثه‌ی تأسف‌بار را به عموم مردم مؤمن و انقلابی استان اردبیل و آذربایجان ، بخصوص به جامعه‌ی علمی و علمای اعلام و ارادتمندان آن مرحوم و نیز به خانواده‌ی محترم و فرزندان و بازماندگان مکرم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و علو درجات آن مرحوم را از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم. ۸۰/۱/۲۸ @Jahade_tabeini
📆چهارشنبه۱۹آوریل۱۸۸۲ 🗓درگذشت چارلز داروین 🏳مبدع نظریه تکامل انسان 💠رهبرانقلاب ‼️تکامل در منطق اسلام بمعنی پیچیده‌تر شدن نیست، بلکه تبدیل ذات حیوانی به ذات انسانی است. همچنانکه ملاصدرا حرکت عَرَضی را در مقابل خود ذات تصور کرد که به آن میگویند حرکت جوهری، یعنی خود این جوهر و خود این ذات، یک حرکتی پیدا میکند از چیزی به چیز دیگری نه اینکه چیزیست دارای خصوصیت و آن خصوصیت تبدیل میشود که همان خصوصیت عرضی باشد، بلکه چیزیست که خود او بتدریج تبدیل میشود به چیز دیگر، مثل انسانی که در آغاز یک موجود حیوانی بیش نیست، شعور انسانی ندارد به تدریج تبدیل میشود به انسان، این حرکت جوهری است، جوهر او عَرَض میشود، ذات او دگرگون میشود و به تکامل میرسد، این تکامل انسان را میرساند به رتبه فرشتگان و بالاتر از آن. در منطق مادیها و دیالکتیکی و مارکسیستی، تکامل یعنی پیچیده‌تر شدن، مثلا مغز میمون‌هایی که داروین ادعا میکرد بشر از نسل آنهاست او مغزش تکامل پیدا کرده، یعنی پیچیده‌تر شده و شده است مغز انسان اما در منطق اسلامی، هر پیچیده‌تر شدنی کامل‌تر شدن نیست، بلکه تبدیل ذات حیوانی به ذات انسانی، تکامل است! ۷۰/۹/۶ @Jahade_tabeini
📆سه‌شنبه۱۸آوریل۱۹۵۵ 🗓درگذشت انیشتین/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️علمی که یاد میدهید، هرچه مفیدتر باشد، ثواب آن بیشتر است. این‌طور نیست که اگر قرآن و علوم دینی را یاد دادید، ثواب داشته باشد، امّا یاد دادن جبر، مثلثات، فیزیک و هندسه، ثواب نداشته باشد. شما سرِکلاس، درس میدهید و بچه‌های مردم را عالم میکنید. هر درسی که میتواند یک انسان را عالم، دانشمند و مفید برای جامعه کند، یاد دادن آن ثواب دارد. این، منطق اسلام است. ۷۴/۲/۱۳ ‼️اگر ما در داخل حوزه رشته تعلیم و تربیت داشته باشیم، در زمینه ی تعلیم و تربیت متخصص تربیت کنیم؛ بحث اخلاق و تعلیم و تربیت در حوزه جدی گرفته شود، آن وقت حوزه علمیه و روحانیت می تواند آموزش و پرورش را عرصه حضور خودش قرار دهد. نه اینکه ما برویم بشویم وزیر آموزش و پرورش؛ این اصلا کارساز نیست. بحث آموزش و پرورش، کتاب درسی است و ساختن معلم، تربیت معلم، تربیت دینی معلم و تولید کتاب‌های دینی و کتابهای غیردینی؛ یعنی کتاب فیزیک یا کتاب ریاضیات هم می تواند درس توحید بدهد، می‌تواند انسانها را بی دین کند؛ هم می‌تواند توحید و تدین و تعبد را به دانش آموز القا کند، هم می‌تواند او را بی دین کند، به مبدأ و معاد بی اعتنا کند، الان حوزه‌ی علمیه آماده نیست. من هیچ گله‌ای از آموزش و پرورش ندارم؛ این را به شما عرض کنم. من حوزه‌ای هستم، خودم دارم حوزه را می‌بینم؛ حوزه الان آمادگی‌ای ندارد که ما بگوئیم آقا بیا وارد شو، مواد لازم را برای تربیت معلم و مواد لازم را برای تنظیم کتاب درسی بر طبق تفکر دینی و راهنمائی‌های دینی آماده کن. این کار هم جزو کارهای لازم حوزه است. ۸۹/۸/۲ @jahade_tabeini
📆سه‌شنبه۱۸آوریل۱۹۵۵ 🗓درگذشت انیشتین/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️مدارس استعدادهای درخشان نبایست تضعیف بشود، هر چه میتوانید اینها را تقویت کنید و جایگاه کشور در المپیادهای جهانی بایستی حفظ بشود. البتّه من شنیده‌ام در چند رشته تنزّل پیدا کرده‌ایم؛ در ریاضی، در فیزیک، در رایانه، در شیمی، رتبه‌های ما پایین آمده. باید اینها جبران بشود. یکی از افتخارات کشور، همین بچّه‌های المپیادی هستند که میروند رتبه‌های بالا را در دنیا کسب میکنند و می‌آیند؛ نگذارید رتبه‌ی اینها تنزّل پیدا کند ۹۸/۲/۱۱ ‼️یکی از مسائل، نامتوازن شدن رشته‌های دانشگاهی است؛ بعضی از رشته‌ها در غربت قرار گرفته‌اند. آماری که به من داده‌اند نشان میدهد که مثلاً حدود پنجاه درصد داوطلبان کنکور رشته‌ی ریاضی که رشته‌ی بسیار مهمّی است، کاهش پیدا کرده؛ این برای آینده‌ی کشور خطرناک است؛ ما این رشته‌های مهمّ علوم پایه را -بخصوص مثل ریاضی را یا فیزیک را- برای آینده لازم داریم؛ اگر چنانچه داوطلبانِ اینها کم باشند و هجوم بشود به رشته‌های درآمدزا که حالا یک پولی و شغلی بلافاصله در اختیار انسان میگذارد، این موجب مشکل است. عوارضِ این عدم توازن را بایستی دستگاه‌های دانشگاهی حتماً جبران کنند و درست کنند. ۹۷/۳/۲۰ @jahade_tabeini
📆سه‌شنبه۱۸آوریل۱۹۵۵ 🗓درگذشت انیشتین/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️گاهی اوقات برخی از روی رگ روشنفکری میگویند فلان شخص هرچند در حوزه تفکر اسلامی نبود، و برای اسلام و هدفش کار نکرده، ولی در جوامع کفر برای ملت خود منشأ خدماتی بوده است ، پس چطور ممکن است مشمول رحمت خدا نشود و در عذاب باشد؟ افراد زیادی برای ملت خود خوب و نافع بوده اند، اما گناه آنها این بود که فکر اسلامی نداشتند؛ بلکه در مقابل اسلام بوده اند. پذیرفته نشدن عمل چنین کسانی در پیشگاه خداوند، امری ممکن است و خودخواهی اسلام هم نیست؛ زیرا تکامل انسانها جز در سایه فکر و ایده و مقررات اسلام تأمین نمیشود. بنابراین، کوشش مالی، زمانی مورد قبول خدا است و اثر دارد که با طرز فکر اسلامی انجام گیرد و برای بینش نجات بخش اسلام باشد، نه هر بینش دیگری. خیلی ها سوال میکنند، آیا انیشتین یا اديسون به جهنم میروند؟ این از دو حال خارج نیست: اگر قاصر بوده اند، نمیروند، ولی اگر مقصر بوده اند، میروند. اینکه فلانی، فلان چیز را کشف کرد، باعث نمیشود که بگوییم خدا از تمام مقررات و سنتهای عالم میگذرد. نکته دیگری که باید به آن دقت کرد این است که حقی داریم و باطلی. علی علیه السلام میفرماید: برای هرکدام از این دو اهلی است که باید از هم مشخص باشند. پس اینکه بگوییم فلانی خدمتی کرده - که آن هم معلوم نیست - دلیل پذیرش عمل او نزد خدا نمیشود! کتاب تفسیر برائت ص۳۵۹ @Jahade_tabeini
🗓چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۱۸ 🗓ولادت آیةالله سيدعلی خامنه‌ای 💠رهبرانقلاب ‼️جشن گرفتن برای تولد بنده غلط است، تولد امثال بنده هیچ جشنی ندارد و برگزارکنندگان آن مسئول عمر و مالی هستند که در این راه ضایع میشود، من از کسیکه برای تولد من جشن میگیرد به هیچ وجه تشکر نمیکنم و او را مسئول زیانهای این کار میدانم! ۸۵/۵/۳ ‼️فلسفه وجود بنده خدمت است، ما نوکر مردمیم و اعتبار و آبروی ما به اینست؛ اسلام این را برایمان معین کرده، ما حقی به گردن مردم نداریم بلکه مردم به گردن ما حق دارند! ۸۲/۱۱/۱۵ ‼️وظیفه اصلی رهبری حفظ نظام و انقلاب اسلامی است، رهبری یک شخص نیست؛ یک طلبه، یک علی خامنه‌ای، یا علی خامنه‌ای‌های فراوان دیگری که هستند، نیست. رهبری یک حقیقت برگرفته از ایمان و محبت و مردم است و صدها نفر مثل علی خامنه‌ای در راه این حقیقت جان و آبرویشان را بدهند؛ اهمیتی ندارد. بنده که چیزی نیستم؛ امام هم همینطور بود! ۷۹/۴/۱۹ ‼️نه خدا راضی است، نه احکام اسلام اجازه میدهد که ما بگوییم ارتش ما، یا نیرو‌های مسلح ما، یا مردم ما، بخاطر فلان آدم بمیرند؛ بله، برای اسلام همه بمیرند؛ فلان آدم هم برای اسلام بمیرد! ۹۱/۲/۷ @Jahade_tabeini
🗓اتمام ویرایش و ترجمه 🏳"آینده در قلمرو اسلام" 🏳توسط استادخامنه‌ای 💠استادخامنه‌ای ‼️کتاب حاضر، با همه کوچکی حجم، قدمی بزرگ و مؤثر در راه انجام رسالت تبیین اسلام است، مؤلف عالی‌قدر و بزرگوار، کوشیده است در ضمن فصول این کتاب که به وضعی ابتکاری منظم شده‌اند، ابتدا ماهیت دین را آنچنانکه هست معرفی کند و پس از بیان اینکه دین، برنامه زندگی است و شعائر دینی، آنگاه ضروری و سودبخش است که نشان دهنده حقایق باشد. پس از بیان این حقیقت، با بیان شیوا و جهان بینی خاص خود اثبات کند که سرانجام حکومت جهان، در اختیار مکتب ما و «آینده در قلمرو اسلام» خواهد بود. وی پس از بررسی اجمالی مبانی کمونیزم یعنی مکتبی که بیش از نیم قرن است در هر گوشه جهان جمعی را به خود متوجه ساخته و بیش از یک سوم نیروهای انسانی را در اختیار گرفته و برای ملت‌های عقب افتاده و محروم همچون امیدی رؤیائی، لذت‌بخش و شیرین است و پس از تحلیل یکی دو نمونه از برنامه هائی که دانشمندان غیر کمونیست، برای نجات بشریت از وضع نابسامان کنونی، پیشنهاد میکنند، با دقتی در خور تحسین و با سنجشی عمیق و محققانه، ثابت کرده است که این برنامه‌ها همگی ناقص و برای اداره دنیای آینده ناتوانند، و تنها مکتبی که میتواند قافله گمراه بشریت را به سر منزل نجات برساند و با برنامه کامل خود، زندگی انسان‌ها را با حفظ مزایای انسانیت، اداره کند؛ اسلام است، کتابهای دیگر این نویسنده متفکر و مجاهد نیز، هر کدام قدمی است در راه تدوین مکتب و حربه ای است علیه آنان که اسلام را غیرمنطقی و بی‌خاصیت می‌پسندند! فروردین ۱۳۴۵ @Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۳۱ فروردین ماه ۱۳۲۳ 🗓درگذشت مجتهد مجاهد و بصیر 🏳رفیق‌پدر رهبری،‌پیشرو مشروطه 🏳شاگردرهبرمشروطه‌مرحوم‌آخوند 🏳آقاسیدمحمدحسین‌نجفی‌قوچانی 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم آقانجفی و کتاب سیاحت غرب را اولین بار مرحوم استاد مطهری به من معرفی کردند؛ چون مرحوم آقای نجفی سیاحت شرق شرح حال زندگیش است، سیاحت غرب را هم روی همان اصطلاحات عُرَفا؛ مالِ به اصطلاح تصورات عالم بعد از مرگ و برزخ و اینهاست که ذکر کردند. ایشان معتقد بودند که مرحوم آقای نجفی سیاحت غرب را از روی خیالات ننوشته، از رو مکاشفه نوشته. ایشان آقای نجفی را دیده بودند! ۶۳/۲/۱۰ ‼️این کتاب زندگی نامه مرحوم آقا نجفی قوچانی که به اسم سیاحت شرق منتشر شده خیلی چیز جالبی است. من به برادران و خواهران توصیه می‌کنم کتاب را بخوانند. خود مرحوم آقا نجفی یک شخصیت بسیار ممتازی بوده، یک انسان معنوی بوده. مرحوم شهید مطهری ایشان را دیده بود در قم. و به من می‌گفت ایشان اهل مکاشفه و اهل معنا بودند. کتاب دیگری ایشان دارد به نام سیاحت غرب که در احوال عالم برزخ و پس از مرگ نوشته شده به شکل داستانی. مرحوم مطهری می‌گفتند من احتمال قوی می‌دهم که اینها مکاشفات این مرحوم هست، که به این شکل در کتاب سیاحت غرب آن را ثبت کرده ۶۴/۹/۲۶ @Jahade_tabeini
📆چهارشنبه ۶ رمضان ۲۰۱ق 🗓آغاز ولایتعهدی امام رضا/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️هنگامی که مأمون در سال ۱۹۸ق از جنگ قدرت با امین فراغت یافت و خلافت بی‌منازع را به چنگ آورد، یکی از اولین تدابیر او حل مشکل علویان و مبارزات تشیع بود.او برای این منظور، تجربه همه‌ی خلفای سلف خود را پیش چشم داشت. تجربه‌ای که نمایشگر قدرت و وسعت و عمق روزافزون آن نهضت و ناتوانی دستگاههای قدرت از ریشه‌کن کردن و حتی متوقف و محدود کردن آن بود. او می‌دید که سطوت و حشمت هارونی حتی با به بند کشیدن طولانی و بالاخره مسموم کردن امام هفتم در زندان هم نتوانست از شورشها و مبارزات سیاسی، نظامی، تبلیغاتی و فکری شیعیان مانع شود.او اینک در حالی که از اقتدار پدر و پیشینیان خود نیز برخوردار نبود و بعلاوه بر اثر جنگهای داخلی میان بنی‌عباس، سلطنت عباسی را در تهدید مشکلات بزرگی مشاهده می‌کرد، بی‌شک لازم بود به خطر نهضت علویان به چشم جدی‌تری بنگرد. شاید مأمون در ارزیابی خطر شیعیان برای دستگاه خود واقع بینانه فکر می‌کرد. گمان زیاد بر این است که فاصله پانزده ساله‌ی بعد از شهادت امام هفتم تا آن روز و بویژه فرصت پنج ساله جنگهای داخلی، جریان تشیع را از آمادگی بیشتری برای برافراشتن پرچم حکومت علوی برخوردار ساخته بود. مأمون این خطر را زیرکانه حدس زد و درصدد مقابله با آن برآمد و بدنباله همین ارزیابی و تشخیص بود که ماجرای دعوت امام هشتم از مدینه به خراسان و پیشنهاد الزامی ولی عهدی به آن حضرت پیش آمد. و این حادثه که در همه‌ی دوران طولانی امامت کم نظیر و یا در نوع خود بی نظیر بود تحقق یافت.۶۳/۵/۱۸ @Jahade_tabeini
📆چهارشنبه ۶ رمضان ۲۰۱ق 🗓آغاز ولایتعهدی امام رضا/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️آنچه در دوران ولایتعهدی حضرت رضا پیش آمد که حادثه‌ی بسیار مهمّی است، نشان‌دهنده‌ی این است که علاقه و محبّتهای مردم نسبت به اهل‌بیت در دوران امام رضا، خیلی بالا بوده؛ به‌هرحال، بعد هم که اختلاف امین و مأمون و جنگ و جدال بین خراسان و بغداد پنج سال طول کشید، همه‌ی اینها موجب شد که علیّ‌بن‌موسی‌الرضا بتوانند کار خوبی بکنند که اوجش رسید به مسئله‌ی ولایتعهدی! ۶۵/۴/۲۸ ‼️هنگامى كه در مرو پيشنهاد ولايت عهدى آن حضرت مطرح شد، حضرت به شدت استنكاف كردند و تا وقتى مأمون صريحاً آن حضرت را تهديد به قتل نكرد آن را نپذيرفتند. خود امام از هر فرصتى، اجبارى بودن اين منصب را به گوش اين و آن مى‌رساند، همواره مى‌گفت من تهديد به قتل شدم تا وليعهدى را قبول كردم. در همان زمان كه كسى مثل مأمون فقط به دليل آن‌كه از وليعهدى برادرش امين عزل شده است به جنگى چند ساله دست مى‌زند؛ کسى مثل حضرت على‌بن‌موسى‌الرضا پيدا مى‌شود كه به وليعهدى با بى‌اعتنائى نگاه مى‌كند و آن را جز با كراهت و در صورت تهديد به قتل نمى‌پذيرد. مقايسه‌اى كه از اين رهگذر ميان امام على‌بن‌موسى‌الرضا و مأمون عباسى در ذهن‌ها نقش مى‌بست درست عكس آن چيزى را نتيجه مى‌داد كه مأمون به خاطر آن اين سرمايه گذارى را كرده بود. ۶۵/۴/۲۸ @Jahade_tabeini
📆چهارشنبه ۶ رمضان ۲۰۱ق 🗓آغاز ولایتعهدی امام رضا/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️در این حادثه امام هشتم در برابر یک تجربه تاریخی عظیم قرار گرفت و در معرض یک نبرد پنهانی سیاسی که پیروزی یا ناکامی آن می‌توانست سرنوشت تشیع را رقم بزند، واقع شد. در این نبرد رقیب که ابتکار عمل را بدست داشت و با همه‌ی امکانات به میدان آمده بود مأمون بود. مأمون با هوشی سرشار و تدبیری قوی و فهم و درایتی بی سابقه قدم در میدانی نهاد که اگر پیروز می‌شد و اگر میتوانست آنچنانکه برنامه ریزی کرده بود کار را به انجام برساند،یقیناًبه هدفی دست می‌یافت که از سال چهل هجری یعنی از شهادت علی‌بن‌ابی‌طالب هیچ یک از خلفای اموی و عباسی با وجود تلاش خود نتوانسته بودند به آن دست یابند، یعنی می‌توانست درخت تشیع را ریشه‌کن کند، و جریان معارضی را که همواره همچون خاری در چشم سردمداران خلافتهای طاغوتی فرو رفته بود، بکلی نابود سازد. اما امام هشتم با تدبیری الهی بر مأمون فائق آمد و او را در میدان نبرد سیاسی‌ئی که خود به وجود آورده بود، بطور کامل شکست داد. و نه فقط تشیع، ضعیف یا ریشه‌کن نشد بلکه حتی سال دویست و یک هجری، یعنی سال ولایت عهدی آن حضرت، یکی از پربرکت‌ترین سالهای تاریخ تشیع شد و نفس تازه‌ای در مبارزات علویان دمیده شد. و این همه به برکت تدبیر الهی امام هشتم و شیوه‌ی حکیمانه‌ای بود که آن امام معصوم در این آزمایش بزرگ از خویشتن نشان داد.۶۳/۵/۱۸ @Jahade_tabeini
📆چهارشنبه ۶ رمضان ۲۰۱ق 🗓آغاز ولایتعهدی امام رضا/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️امام با قبول ولیعهدی، دست به حرکتی می‌زند که در تاریخ زندگی ائمه پس از پایان خلافت اهل بیت در سال چهلم هجری تا آن روز و تا آخر دوران خلافت بی‌نظیر بوده است و آن برملا کردن داعیه‌ی امامت شیعی در سطح عظیم اسلام و دریدن پرده غلیظ تقیه و رساندن پیام تشیع به گوش همه مسلمانهاست. تریبون عظیم خلافت در اختیار امام قرار گرفت و امام در آن سخنانی را که در طول یکصد و پنجاه سال جز در خفا و با تقیه و به خصیصین و یاران نزدیک گفته نشده بود به صدای بلند فریاد کرد و با استفاده از امکانات معمولی آن زمان که جز در اختیار خلفا و نزدیکان درجه یک آنها قرار نمی‌گرفت آن را به گوش همه رساند. مناظرات امام در مجمع علما و در محضر مأمون که در آن قویترین استدلالهای امامت را بیان فرموده است، نامه‌ی جوامع الشریعه که در آن همه رئوس مطالب عقیدتی و فقهی شیعی را برای فضل‌بن‌سهل نوشته است، حدیث معروف امامت که در مرو برای عبدالعزیزبن‌مسلم کرده است، قصائد فراوانی که در مدح آن حضرت به مناسبت ولایت عهدی سروده شده و برخی از آن مانند قصیده‌ی دعبل و ابونواس همیشه در شمار قصائد برجسته‌ی عربی به شمار رفته است، نمایشگر این موفقیت عظیم امام است.۶۳/۵/۱۸ @Jahade_tabeini
📆چهارشنبه ۶ رمضان ۲۰۱ق 🗓آغاز ولایتعهدی امام رضا/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️مامون زیرکترین خلیفه بنی‌عباس بود! ۶۰/۹/۲۶ ‼️حقاً باید گفت سیاست مأمون از پختگی و عمق بی‌نظیری برخوردار بود، اما آن سوی دیگر این صحنه‌ی نبرد، امام علی بن موسی‌الرضا است و همین است که حضرت رضا علیرغم زیرکی شیطنت آمیز مأمون، تدبیر پخته و همه جانبه‌ی او را به حرکتی بی‌اثر و بازیچه‌ای کودکانه بدل می‌کند. مأمون با قبول آن همه زحمت و با وجود سرمایه گذاری عظیمی که در این راه کرد از این عمل ولایتعهدی حضرت نه تنها طرفی بر نبست بلکه سیاست او به سیاستی بر ضد او بدل شد. تیری که با آن، اعتبار و حیثیت و مدعاهای امام علی بن موسی الرضا را هدف گرفته بود خود او را آماج قرار داد، بطوریکه بعد از گذشت مدتی کوتاه ناگزیر شد همه‌ی تدابیر گذشته خود را کأن لم یکن شمرده، بالاخره همان شیوه‌ای را در برابر امام در پیش بگیرد که همه گذشتگانش در پیش گرفته بودند یعنی «قتل»، و مأمون که در آرزوی چهره‌ی قداست‌مآب خلیفه‌ای موجه و مقدس و خردمند، این همه تلاش کرده بود سرانجام در همان مزبله‌ای که همه خلفای پیش از او در آن سقوط کرده بودند یعنی فساد و فحشا و عیش و عشرت توأم با ظلم و کبر فرو غلتید. ۶۳/۵/۱۸ @Jahade_tabeini
📆یکشنبه ۳۱فروردین ماه سال۱۲۸۶ 🗓درخواست مهم‌شیخ‌فضل‌الله‌نوری 🏳تعیین پنج نفر از فقهای طراز اول 🏳ذیل متمم‌اصل۱۰۷ قانون‌مشروطه 🏳جهت‌نظارت‌برمشروعیت‌مصوبات 🏳قوانین مجلس شورای ملی ایران/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم شیخ فضل الله، سر قضیه متمّم قانون اساسی چه‌ها کشید، آخرش هم چه شد؛ و هم ایشان، هم مخالفین ایشان از علمای بزرگ، به چه وضعی دچار شدند. ۹۱/۳/۲۲ ‼️چطور مشروطه به استبدادی بیشتر از طراز استبدادهای درجه‌ی اول تبدیل شد؛ به اعتقاد ما، همه اینها ناشی از عدم حضور طراز اول در مجلس بود؛ والا اگر علمای پیش‌بینی شده در متمم قانون اساسی، حضور میداشتند، ما امروز از آنچه که هستیم، خیلی جلوتر بودیم. لذا این غفلت در انقلاب و نظام نشد و خوشبختانه حضور امام در انقلاب، با آن قاطعیت و آن بصیرت و آن حزم و آن حکمتی که در ایشان بود، اجازه نداد که دشمنان بخواهند نسبت نظارت علما بر قانون که همان شورای نگهبان است، کاری بکنند که در مشروطه با علمای طراز اول کردند! ۷۰/۱۲/۱۴ @Jahade_tabeini
📆یکشنبه ۳۱فروردین ماه سال۱۲۸۶ 🗓درخواست مهم‌شیخ‌فضل‌الله‌نوری 🏳تعیین پنج نفر از فقهای طراز اول 🏳ذیل متمم‌اصل۱۰۷ قانون‌مشروطه 🏳جهت‌نظارت‌برمشروعیت‌مصوبات 🏳قوانین مجلس شورای ملی ایران/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️مرحوم شیخ فضل الله، سر قضیه متمّم قانون اساسی چه‌ها کشید، آخرش هم چه شد؛ و هم ایشان، هم مخالفین ایشان از علمای بزرگ، به چه وضعی دچار شدند. ۹۱/۳/۲۲ ‼️چطور مشروطه به استبدادی بیشتر از طراز استبدادهای درجه‌ی اول تبدیل شد؛ به اعتقاد ما، همه اینها ناشی از عدم حضور طراز اول در مجلس بود؛ والا اگر علمای پیش‌بینی شده در متمم قانون اساسی، حضور میداشتند، ما امروز از آنچه که هستیم، خیلی جلوتر بودیم. لذا این غفلت در انقلاب و نظام نشد و خوشبختانه حضور امام در انقلاب، با آن قاطعیت و آن بصیرت و آن حزم و آن حکمتی که در ایشان بود، اجازه نداد که دشمنان بخواهند نسبت نظارت علما بر قانون که همان شورای نگهبان است، کاری بکنند که در مشروطه با علمای طراز اول کردند! ۷۰/۱۲/۱۴ @Jahade_tabeini
📆یکشنبه ۳۱فروردین ماه سال۱۲۸۶ 🗓درخواست مهم‌شیخ‌فضل‌الله‌نوری 🏳تعیین پنج نفر از فقهای طراز اول 🏳ذیل متمم‌اصل۱۰۷ قانون‌مشروطه 🏳جهت‌نظارت‌برمشروعیت‌مصوبات 🏳قوانین مجلس شورای ملی ایران/٣ 💠رهبرانقلاب ‼️چه شد که غربیها، مشخصا انگلیسیها، در مشروطه کامیاب شدند؛ در حالیکه مردم که جمعیت اصلی هستند،‌ میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضل‌الله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ بنظرم مشکل از اینجا پیش آمد که اینها توانستند یک عده‌ای از اعضای جبهه عدالتخواهی یعنی همان اعضای دینی و عمدتا علما را فریب بدهند و اختلاف ایجاد کنند. اینطور به علما میگفتند که شما سوءظن دارید؛ این مشروطه خواهان هم هدفشان دین است! این مسائل در مکاتبات، صدر اعظم عین الدوله به مرحوم آخوند منعکس شده است. انسان میبیند که آنها حساسیت علما را در مقابل انحراف کم کرده‌اند؛ اما بعضیها مثل شیخ فضل الله حساس ماندند؛ اصرار کردند و در متمم، آن مسئله ۵مجتهد جامع الشرایط را گنجاندند اما دیگران این حساسیت را نداشتند و دچار خوش باوری و غفلت شدند. ۸۵/۲/۹ @Jahade_tabeini
📆یکشنبه ۳۱فروردین ماه سال۱۲۸۶ 🗓درخواست مهم‌شیخ‌فضل‌الله‌نوری 🏳تعیین پنج نفر از فقهای طراز اول 🏳ذیل متمم‌اصل۱۰۷ قانون‌مشروطه 🏳جهت‌نظارت‌برمشروعیت‌مصوبات 🏳قوانین مجلس شورای ملی ایران/۴ 💠امام خمینی ‼️در تمام دوره مشروطیت یک مجلس قانونی ما نداشتیم. یک مجلسی که همان قانون اساسیِ این مجلس را قبول بکند. چراکه یکی از چیزهایی که در متمم قانون اساسی است اینستکه باید پنج نفر از مجتهدین به تعیین مراجع تقلید، پنج نفر مجتهد در مجلس نظارت کند؛ اگر نباشد مجلس قانونی نیست! ۵۷/۸/۳۰ ‼️از آن روز اول به مشروطه و قانون اساسیش عمل نشد. یکی از مواد قانون اساسی اینستکه باید ۵نفر از مجتهدین در مجلس نظارت کنند که مبادا قوانین برخلاف حکم شرع باشد. اما از اول مشروطه این شیاطین، مردم و روحانیون و مؤمنینی را که تَبَع آنها بودند را بازی دادند و خدعه کردند، متمم قانون اساسی را قبول کردند لکن عمل نکردند، این خدعه آنها بود! ۵۷/۸/۱۲ @Jahade_tabeini
📆یکشنبه ۳۱فروردین ماه سال۱۲۸۶ 🗓درخواست مهم‌شیخ‌فضل‌الله‌نوری 🏳تعیین پنج نفر از فقهای طراز اول 🏳ذیل متمم‌اصل۱۰۷ قانون‌مشروطه 🏳جهت‌نظارت‌برمشروعیت‌مصوبات 🏳قوانین مجلس شورای ملی ایران/۵ 💠امام خمینی ‼️مجلس محلی است که مسائل مهم کشور به آن وابسته است. گرچه بعد مشروطه تا دوره آخر ستمشاهی، مجلس فاسد بود چراکه با توطئه‌های غرب که توسط روشنفکران خائن یا نفهم صورت میگرفت، مجلس را در نظر روحانیون و متدینین به گونه‌ای ساختند که دخالت در انتخابات از معاصی بزرگ بود و روحانیت بکلی به انزوا کشیده شد و دست غربزدگان باز شد و کشور را به آنجا کشاندند که دیدید. مع الاسف امروز هم آن افکار پوسیده از برخی معممین بی‌خبر از دنیا دیده میشود. در حالیکه اگر قانون اساسی با متمم آن، که شیخ فضل الله در راه آن شهید شد، دستخوش تصرفات غربی نمیگردید، اسلام و مسلمین ایران آن رنجها را نمیکشید. ما باید از آن توطئه‌ها که از انزوای معممین و متدینین پیش آمد و سیلی که اسلام و مسلمین خوردند عبرت بگیریم و اگر بر اسلام و کشور اسلامی، بخاطر عدم دخالت ما در سرنوشت جامعه، صدمه وارد شود، مقابل ملت و خدا مسئولیم! ۶۲/۱۱/۲۲ @Jahade_tabeini
📆چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۵۸۹ 🗓ولادت و بزرگداشت سعدی 💠رهبرانقلاب ‼️بی‌شک سعدی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی و از برازنده‌ترین اندامهای پیکره شکوهمند فرهنگ کنونی ماست. پند سعدی که مایه گرفته از معارف قرآن و حدیث است همواره نقش زرین خاطر پندآموزان و زبان فصیح او رازگشای گنجینه‌های معانی برای دلهای مشتاق بوده است و امروز مانند همیشه عزیزترین هدیه ارباب خرد را میتوان در بدایع طیبات دیوان او و زیباترین گلهای اندیشه‌ی بشری را در گلستان مصفای نظم و نثر او یافت. شرف سعدی بر بسیاری از سرایندگان پارسی از آنستکه قدر سخن را نشکسته و آن را دست مایه تقرب و ارتزاق نساخته است. بسی اندکند زبان آورانی که گوهر آسمانی سخن را در پای اهریمنان زمانه نریخته و تیغ ستم را بدان صیقل نداده باشند. سعدی یکی از این نادران است که اگر گاه زبان به ستایش گشوده، در ساغر زرین مدح خود جز داروی شفا بخش و گاه تلخ پند و اندرز نریخته است. شعر و نثر فاخر این جهاندیده انسان شناس صادق، همواره پیامی را با خود حمل کرده است، یا از منبع وحی و گنجینه قرآن و حدیث و یا از پرتو دل و احساس صاف و بی‌غش خود او. شیوه سخن بی تکلف و شفاف او نیز امتیاز دیگر این آموزگار بزرگ مردمی و محبت است. کلام او چون جوی آب زلالی، ذره ذره جان مستمع را سیراب میکند و بی‌هیچ غبار تصنع، بر دل او مینشیند. بسیارند آنها که در هر دو قلمرو نظم و نثر، سمند فصاحت تاخته‌اند، اما فقط سعدی است که شعری روان چون نثر و نثری آهنگین چون شعر پدید آورده و آمیزه‌ی شگفت آوری از مضمون و ترکیب و معنی و لفظ در هر دو عرصه فراهم ساخته است. ۶۳/۹/۳ @Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۱۷ 🗓رحلت علامه اقبال لاهوری 💠رهبرانقلاب ‼️علامه اقبال لاهوری، یک شاعر، متفکر، فیلسوف، انسان شناس و جامعه شناس بزرگ است گرچه این عناوین معرف آنچه که در خور شخصیت اقبال باشد نیست، اقبال یکی از شخصیتهای برجسته، عمیق و متعالی تاریخ اسلام است که نمیتوان روی یکی از خصوصیات وی تکیه کرد و آنرا ستود، اقبال بی‌شک یک شاعر بزرگ است اما ستودن او بعنوان یک شاعر یقینا کوچک کردن اقبال است، اقبال یک مصلح و آزادی خواهی بزرگ است اما با معرفی او بعنوان مصلح حقیقتا همه شخصیت او را بیان نکردیم، من آن تعبیری را که بتوانیم اقبال را تعریف کنیم، نمی‌یابم، این شخصیت با عظمت کجا و ما کجا، ما انصافا از توصیف این انسان بزرگ دور هستیم، بلاشک جا دارد ما اقبال لاهوری را ستاره بلند شرق بنامیم، باید هنرمندان بر روی آثار اقبال کار کنند و ترویج کنند تا اشعار وی بر زبان و دل پیر و جوان ما جاری شود، امیدوارم خدای متعال بما توفیق دهد بتوانیم به سهم خودمان حق بزرگ اقبال بر امت اسلامی را جبران کنیم! ۶۴/۱۲/۱۹ @Jahade_tabeini
📆یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۳۰ 🗓درگذشت ملک‌الشعرای بهار 💠رهبرانقلاب ‼️من شعرای معاصر را تقسیم میکنم به شعرایی که غزلسرا بودند، شعرایی که قصیده‌سرا بودند و شعرایی که نوسرا بودند. هر کدام چند نفری هستند که من به ایشان علاقه داشتم در درجه اوّل، قصیده‌سرا «ملک الشّعرای بهار» بود که قصیده‌هایش مرا خیلی به خودش جلب مینمود! ۷۷/۲/۷ ‼️واقعاً نظیر شهریار کسی را نداریم. ما زمان خودمان شعرای بزرگی داشتیم که با بعضی هم از نزدیک آشنا بودیم، مثل مرحوم امیری فیروزکوهی، رهی، قبل از اینها، ملک‌الشّعرای بهار، که اینها واقعاً شعرای درجه‌ی یک بودند، امّا هیچ‌کدام شهریار نیستند! ۸۵/۶/۲۶ @Jahade_tabeini
📆دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۵۹ 🗓درگذشت سهراب سپهری 💠رهبرانقلاب ‼️جامعه‌ى ما نیازمند اعتماد به نفس ملى و اعتزاز ملى است؛ يعنى احساس عزت كردن از اين‌كه من اهل ايرانم. به قول «سهراب سپهرى»: «اهل كاشانم، روزگارم بد نيست»؛ اين افتخار است. يا در جاى ديگر مى‌گويد: «من مسلمانم». اعتزاز به ايرانى بودن؛ ما به اين نياز داريم. البته اين با ملى‌گرايى ناقص - همان ناسيوناليسم منفى مطرودى كه ما هميشه آن را رد مى‌كرديم - نبايد اشتباه شود؛ اين ناسيوناليسم مثبت است؛ اين ملى‌گرايى به معناى خوب قضيه است؛ ما به اين احتياج داريم! ٨١/۹/۲۶ @Jahade_tabeini