eitaa logo
جهادتبیینی
2.6هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
0 ویدیو
454 فایل
تاریخ اسلام، ایران، جهان در کلام آیت الله‌ خامنه‌ای #نشربامنبع @mobayyen
مشاهده در ایتا
دانلود
📆سه شنبه ۴ ماه می سال ۱۷۷۹م 🗓شهادت فتحعلی‌خان تیپوسلطان 🏴مسلمان هندوی مبارز ضداستعمار 💠رهبرانقلاب ‼️متأسّفانه تاریخ معاصر کمتر مورد توجّه جامعه‌ی کتابخوان ما قرار میگیرد؛ بخوانید ببینید در هند چه گذشت! ۹۴/۸/۲۰ ‼️سال ۱۸۵۷م، سال پیروزی کامل انگلیسیها در هندوستان بود و بعد از آنکه هند را رسما ملحق به خود کردند و کشور خودشان را امپراتوری بریتانیا و هند نامیدند، دیگر مسأله مستعمره بودن هند نبود، بلکه یک استانی از استانهای انگلیس بود، لذا به فکر آینده خودشان افتادند تا زمینه هرگونه شورش و اعاده عظمت ملی یا دینی در هند را از بین ببرند. راهش هم اینبودکه مسلمانان را کلا قلع و قمع کنند زیرا میدانستند در هند، کسانی که با آنها مبارزه میکنند، مسلمانها هستند و این را آزموده بودند. مسلمانها از اول قرن۱۹م و بلکه قبل از آن با انگلیسیها در هند جنگیدند. در آخر قرن۱۸، تیپوسلطان توسط انگلیسها شهید شد؛ لکن توده‌ها و علما و طوائف مسلمان از اول قرن۱۹ با انگلیس‌ها و دست نشانده‌هایشان -که آن روز سیک‌ها بودند- جنگیدند و گفته بودند: «دشمن ما در هند سیک‌ها نیستند، مسلمان‌ها هستند و باید آن‌ها را قلع و قمع کنیم» لذا از همان سال پیروزی انگلیسها، یعنی سال ۱۸۵۷، یک برنامه بسیار ظالمانه‌ای برای سرکوب مطلق مسلمین هند آغاز شد و همه‌جا هم نوشتند، کسانیکه طالب اطلاعات بیشتر هستند، میتوانند به کتاب‌های بسیاری که در این زمینه نوشته شده است، مراجعه کنند! ۶۴/۱۲/۱۹ @Jahade_tabeini
📆شنبه ۵ می سال ۱۸۲۱ 🗓فوت ناپلئون بناپارت 💠رهبرانقلاب ‼️یکی از حرفهای چرندی که امروز محور جنگ روانی دشمن است، اینستکه میگویند نسل سوم انقلاب از ایده‌های انقلاب جدا شده است! بعد به دنبالش یک فلسفه دروغین هم میگذارند تا کسی جرأت نکند بگوید این حرف غلط است. میگویند این حرف متّکی به یک فلسفه است! آن فلسفه چیست؟ آن فلسفه این است که همواره در همه‌ی انقلابها، نسل سوم از آن انقلاب رو برگردانده‌اند! حرف دروغ، حرف غلط، حرف چرند! کدام انقلابها را میگویید؟ در سال ۱۷۸۹ در فرانسه انقلاب شده؛ اما نه نسل سوم، نه نسل دوم، بلکه همان نسل اوّل از انقلاب برگشتند! بعد از چهار، پنج سال، یک حرکت علیه انقلابیّونِ اول به وجود آوردند و سه، چهار سال قدرت را قبضه کردند؛ باز بعد از چهار، پنج سال علیه آنها فعّالیت شد. به سال ۱۸۰۲که رسید، چنان ماهیّت این انقلاب دگرگون شده بود که کسی مثل ناپلئون توانست بیاید و تاج پادشاهی را روی سرش بگذارد! یعنی کشوری که علیه سلطنت مبارزه کرده بود و لویی شانزدهم را زیر گیوتین گذاشته بود، بعد از ده، دوازده سال وضعش به گونه‌ای شد که ناپلئون بناپارت آمد و تاج شاهی را بر سرش گذاشت و خودش را امپراتور نامید و سالها هم در آن کشور حکومت کرد؛ بعد هم تا نزدیک به هشتاد، نود سال رژیمهای سلطنتی - البته سلطنتهای گوناگون و سلسله‌های مختلف - در فرانسه پابرجا بود، که دائماً در حال جنگ و ابتذال و فساد بودند! آن انقلاب به نسل سوم که هیچ، به نسل دوم هم نرسید؛ چون پایه‌های انقلاب، پایه‌های سستی بود. ۷۹/۱۲/۹ @Jahade_tabeini
📆چهارشنبه ۷ مهٔ ۱۸۷۳م 🗓فوت فیلسوف انگلیسی 🏳جان استورات میل 💠رهبرانقلاب ‼️آزادی اجتماعی به همین معنایی که امروز در فرهنگ سیاسی دنیا ترجمه میشود، یک ریشه قرآنی دارد. هیچ لزومی ندارد که ما به لیبرالیسم قرن هجدهم اروپا مراجعه کنیم و دنبال این باشیم که کانت و جان استوارت میل و دیگران چه گفته‌اند! ما خودمان حرف و منطق داریم. خواهم گفت که آن حرفها به دلایلی نمیتواند برای ما راهگشا باشد. مقوله «آزادی» را اسلامی بدانید. البته به نظر من، دو گروه هستند که بر ضدّ اسلامی کردن و بومی کردن و خودی کردن مقوله «آزادی» با هم همکاری میکنند: یک گروه کسانی هستند که در کلماتشان، مرتّب از گفته‌های فلاسفه دو، سه قرن اخیر غربی برای مسأله «آزادی» شاهد می‌آورند: فلان‌کس این‌طور گفته است، فلان کس آن‌طور گفته است. البته اینها نجیبها هستند که اسم این فلاسفه را می‌آورند؛ اما بعضی فیلسوف‌نماهای مطبوعاتی هم هستند که حرف «جان استوارت میل» و حرف فلان فیلسوف فرانسوی یا آلمانی یا امریکایی را می‌آورند، ولی اسمش را نمی‌آورند؛ به نام خودشان میگویند! اینها هم تقلّب میکنند، لیکن باز هم به این که این فکر به وجود آید که تفکّر آزادی و مفهوم آزادی اجتماعی، یک فکر غربی و یک هدیه از سوی غرب برای ماست، کمک میکنند! ۷۷/۶/۱۲ @Jahade_tabeini
📆سه شنبه ۵ می سال ۱۹۸۱م 🗓فوت بابی ساندز مظلومانه 🏳مبارز ایرلندی ضد بریتانیا 💠رهبرانقلاب ‼️بابی ساندز که یک خیابان در تهران به نام اوست ۵۰روز اعتصاب غذا کرد و مُرد و این مدعیان حقوق بشر فقط تماشا کردند، ما به او به چشم یک انسان مبارز فقط نگاه نمیکنیم ما پیام لبهای خاموش بابی ساندز را شنیدیم و به آن ایمان قاطع داریم، این پیام پیام سقوط ابرقدرتها و امپراطوریهای سلطه گر جهانی است! ۶۰/۲/۱۲ ‼️یک ترفند غربیها مسأله حقوق بشر است. سالهای اوّلِ انقلاب در همین تریبون نمازجمعه بنده از مبارزان ایرلندی و شخصی به نام «بابی ساندز» که الان خیابانی هم به نام او در تهران هست، اسم آوردم. بابی ساندز در زندان بعد از ۵۰روز با اعتصاب غذا مُرد؛ نفر دوم هم اعتصاب غذا کرد و سپس مُرد؛ گمانم نفر سوم و چهارم هم اعتصاب غذا کردند؛ اما همین انگلیسیهای طرفدار حقوق بشر و پشتیبان اعتصابها و تحصّنها در نقاط دیگر، تماشا کردند! این ادّعای طرفداری از حقوق بشر آقایان است. آن وقت میگویند ما در ایران دنبال حقوق بشر میگردیم! آیا ملت ایران حق ندارد اینها را دروغگو و متقلّب بداند؟! اینها طرفدار حقوق بشرند؟! ۸۲/۱۱/۲۴ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روز قدس/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️مسئله فلسطین برای جمهوری اسلامی ایران یک مسئله تاکتیکی و استراتژیکی سیاسی نیست؛ یک مسئله ایمانی است! ۸۸/۱۲/۸ قدرت‌های متجاوز برای اینکه بتوانند بر افکار مردم غلبه کنند از همه امکانشان استفاده میکنند، صهیونیستها از قوی‌ترین هنرمندان برای اثبات مظلومیت صهیونیسم -خنده‌آورترین چیزی که امروز میشود در دنیا مطرح کرد- استفاده میشود تا صهیونیست‌هایی را که تجسم ظلم در منطقه‌ای شده‌اند بعنوان مظلوم جلوه دهند! با این همه تلاش و کمک مالی که به آن‌ها شده، با این همه سلاحی که برای آن‌ها فراهم کردند و اغماضی که از ظلم‌های آن‌ها در دنیا شده است و درعین‌حال هنوز رها نکرده‌اند؛ مطبوعات، وسایل تبلیغاتی و ارتباطاتی و هنر در خدمت اینند که در مقابل افکار عمومی، همین گروه ستمگر متجاوز را به عنوان یک مجموعه‌ی مظلوم و قابل ترحم منعکس کنند! هنوز هم این‌کار انجام می‌گیرد اما برای نشان دادن مظلومیت مظلومان حقیقی منطقه‌ی فلسطین، تقریبا در دنیا هیچ کار انجام نگرفته است! البته اگر در گوشه و کنار کارهایی انجام گرفته باشد در مقابل آنچه که آن‌ها انجام داده‌اند صفر است. ۷۹/۱/۲۰ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روز قدس/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️بعد از حادثه حمله مغول و تهاجم صلیبیان، بزرگ‌ترین حادثه‌ی تلخ و مرارت‌بار دنیای اسلام، ماجرای فلسطین است. ۶۳/۲/۱۶ ‼️این کتاب سرگذشت فلسطین و کتب دیگری که درباره مسأله فلسطین است، بخوانید. ببینید صهیونیستها این نقطه‌ی بسیار مهمِ‌ّ خاورمیانه را با چه ترفندهایی به‌دست آورده‌اند! ۷۷/۱۰/۲۴ ‼️آقای هاشمی رفسنجانی، کتابی به نام «سرگذشت فلسطین» ترجمه کرد. از اولی که این کتاب درآمد، تقریباً اندکی پس از انتشار، تا پیروزی انقلاب، ممنوع شده بود. البته بارها چاپ شد؛ اما مخفیانه. در این کتاب چه بود که در ده کتاب دیگر درباره‌ی فلسطین نبود؟ درست توجه کنید! کتاب برای فلسطین که کم نبود. شما می‌دانید دیگر! لابد اغلب آقایان خوانده‌اید. بنده نیز همین‌طور دیده‌ام و خوانده‌ام. شاید ده عنوان کتاب درباره‌ی فلسطین از این روشنفکران چپ و شبه چپ در جامعه وجود داشت؛ اما چون آن کتاب صبغه‌ی اسلامی داشت؛ چون یک روحانی آن را ترجمه کرده بود؛ چون یک مبارز دینی آن را نوشته بود، از اول تا آخر ممنوع بود! کتابهای دیگری هم درباره‌ی فلسطین وجود داشت، و حتی بعضی به شدت علیه صهیونیستها بود. مثل کتابی که یک یهودی ضد صهیونیست نوشته بود. اما اصلاً روی اینها حساسیتی نبود. آزاد بود و مردم استفاده می‌کردند. اما این کتاب ممنوع بود! ۷۱/۹/۴ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روزقدس/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️تاریخچه فلسطین رابخوانید ببینید صهیونیستها این نقطه بسیار مهم خاورمیانه را با چه ترفندهایی بدست آوردند! اول رفتند زمینهای فلسطینیها را خریدند البته عده‌ای یهودی آنجا بودند و انگلیسیها آنجا قیمومیت داشتند، هدف اینبودکه آنجا را بگیرند. هدف را اول در آن کنگره بزرگ صهیونیزم درسال۱۸۹۷ مشخص کردند که باید فلسطین گرفته شود. برای انگلیسیها هم مهم بود که این نقطه را بگیرند. آنروز هنوز کشور عثمانی بود و انگلیسیها در این منطقه جای پایی نداشتند. بعداز جنگ جهانی اول عثمانی از هم پاشید و عراق و مصر و حجاز تحت قیمومت انگلیسیها درآمد. لیکن آنروزیکه بحث گرفتن فلسطین و گذاشتن یهودیها و صهیونیستها در آن مطرح شد، هنوز این خبرها نبود. برای انگلیسیها خیلی مهم بود که اینجا یک جا پا داشته باشند. بعد آنکه جنگ جهانی اول تمام شد، تقریبا آغاز حکومت پهلوی در ایران است. آنها در این مدت مقداری زمینهای فلسطینیها را خریدند و تعدادی از صهیونیستها را وارد کردند. بین یهودیها و مسلمین اختلافاتی بوجود میآمد. سربازان انگلیسی برای یهودیها بطور قاچاق اسلحه وارد کردند و جنگهای داخلی راه انداختند! نهضتهایی را که آگاهانه شروع شده بود را سرکوب کردند! بعدهم رسما در قسمتی از کشور فلسطین درسال ۱۹۴۸ یک دولت صهیونیستی درست کردند بعدهم درپی جنگهای مختلف درسال ۱۹۵۶ و ۱۹۷۴ بخشهای دیگر را از فلسطین گرفتند و فلسطین کنونی را تبدیل به دولت اسرائیل کردند! یعنی دولتی که براساس زور و ظلم و بیرون کردن مسلمانان و صاحبان خانه، در درجه اول، تحت کمک مستقیم انگلیسیها بوجود آمد! ۷۷/۱۰/۲۴ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روز قدس/۴ 💠رهبر انقلاب: ‼️اساساً تشکیل دولت صهیونیست در این نقطه از دنیای اسلام، با یک هدفِ بلند مدتِ استکباری بوجود آمد. اصلاً به وجود آوردن این دولت در این نقطه حسّاس که تقریباً قلب دنیای اسلام است - یعنی قسمت غرب اسلامی را که آفریقاست، به قسمت شرق اسلامی که همین خاورمیانه و آسیا و مشرق است، متّصل میکند و یک سه راهی است بین آسیا و آفریقا و اروپا - برای خاطر این بود که در بلند مدت، تداوم سلطه استعمارگرانِ آن روز که در رأسشان دولت انگلیس بود، بر دنیای اسلام باقی بماند و اینطور نباشد که اگر یک وقت دولت اسلامىِ مقتدری مثل دورانهایی از حکومت عثمانی، بوجود آمد، بتواند جلوِ نفوذ استعمارگران انگلیسی را در این منطقه بگیرد. لذا یک پایگاه برای خودشان درست کردند. لذا طبق اسناد تاریخی، تشکیل حکومت صهیونیستی در آنجا، بیش از آنچه که آرزوی مردم یهود باشد، خواست دولت انگلیس بود. شواهدی وجود دارد که در همان زمان بسیاری از یهودی‌ها اعتقادشان این بود که احتیاجی به این دولت نیست؛ این دولت به نفعشان نیست؛ لذا گریزان بودند. بنابراین، این یک آرزو و ایده یهودی نبود؛ بیشتر یک ایده استعماری و یک ایده انگلیسی بود. ۷۹/۹/۲۵ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روز قدس/۵ 💠امام خمینی ‼️تا اولاد علی و فاطمه زنده‌اند، اجازه نمیدهند که دشمنان به مقدسات اسلام تجاوز کنند و مقدرات مسلمین رابه دست یهود واسرائیل بسپرند! ۴۱/۱۲/۲۹ 💠رهبرانقلاب ‼️دشمن را باید شناخت و امروز دشمن بزرگ دنیای اسلام آمریکا و صهیونیست هستند، دشمن اصلی اینهایند، بت بزرگی که باید شکست اینهایند، این دشمن را باید شناخت و به همه آحاد مردم و نخبگان امت اسلامی شناساند! ۸۲/۱۰/۲ ‼️بعضی اشخاص نمیتوانند حوادث جهان را درک کنند ولو عالم باشند، بنده سال۴۲ از طرف امام پیامی با موضوع خطر سلطه اسرائیل که بر همه اوضاع کشور مسط شده، برای جمعی ازعلمای مشهد بردم یکی از علمای معروف مشهد گفت آقای خمینی خیال میکند اسرائیل برهمه اوضاع مسلط شده؛ امام در سال ۴۲ سلطه اسرائیل را میدید اما آن عالم مدعی نمیدید، وقتی کسی چنین واقعیتی را نبیند قدم بعدی را هم نمیفهمد! ۷۳/۳/۴ ‼️بعد از فاجعه فیضیه و نزدیک محرم ۱۳۴۲ بود که امام به من گفتند پیغامی از طرفشان برای همه علمای مشهد بدهم، آن پیغام اینبودکه آماده باشید برای مبارزه با یهود و صهیونیست چراکه دارند بر اوضاع کشور مسلط میشوند، رفتم مشهد و پیغام امام را دادم اما خیلی تحویل گرفته نشد تنها کسیکه پیغام را گرفت و عکس العمل نشان داد شیخ مجتبی قزوینی بود، لکن بعضی دیگران از جمله یکی از علما این تسلط صهیونیست را نمیدید، امام به رای العین میدید و بر روی شبکه نفوذ صهیونیست حساسیت داشت، لکن آن عالم میگفت این حرف توهم محض است اگر یک روزی برای من ثابت شود قیام خواهم کرد، این حرف یکی از علمای مشهد بود! کتاب عبدصالح خدا ص۷۵ @Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت سال۱۲۳۳ 🗓فوت شاعر دربار حکومت قاجار 🏴حبیب‌الله شیرازی متخلص قاآنی 💠رهبرانقلاب: ‼️قاآنی الدنگ زمانش بود! ۷۰/۱۲/۵ ‼️هر اندازه که علما در تبیین معارف نقش حساس دارند به همان اندازه هم شعرا نقش دارند، مسئولیت عظیمی بر دوش شعرای هر زمانی هست، این شعرای هرزه گو و تعقیب کننده سیاستهای ظالمان که سطح فرهنگ جامعه را در حد مسائل پست و سکسی پایین میاورند و جامعه را به انحراف میکشانند، بزرگترین گناه و جنایت را میکنند! ۵۱/۱۱/۲۵ گفتار هشتم کتاب همرزمان حسین، برخورد ائمه با علما و شعرای درباری ص۲۸۵ ⚠️توجه؛ 🏴علت کلام رهبری بر الدنگ نامیدن قاآنی اینستکه، قاآنی از مادحین سلاطین قاجار همچون ناصرالدین شاه بود و به این خاطر مستمری بر او مقرر گردید اما وقتی قاآنی در مدح امیرکبیر شعر سرود، امیر او را توبیخ و مستمریش را قطع کرد از آن پس قاآنی از مخالفین امیرکبیر شد و در ذم وی شعر میسرود! @Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۳ 🗓درگذشت هنرمند طنزپرداز 🏳کیومرث صابری، گل آقا/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️درگذشت هنرمند طنز پرداز و مبتکر مرحوم آقای کیومرث صابری این ضایعه ای در عرصه ی هنر و غم بزرگی برای دوستان و معاشران او و کسانی است که با سلامت نفس و پاکدامنی سیاسی او آشنا بودند. او یار دیرین شهید رجایی و طرفدار وفادار همیشگی انقلاب و نظام اسلامی بود. هنر برجسته ی او در سال های دفاع مقدس همواره در خدمت کشور قرار داشت و او تا آخرین روز عمر خود هرگز قلم و قریحه ی سرشار خود را جز در راه ایمان و باور خود بکار نگرفت. اینجانب که مدت ها از همکاری او و در همه ۲۰سال اخیر از لطف هنر او برخوردار بوده ام، خود را در غم درگذشت او شریک می دانم. ۸۳/۲/۱۱ 💠کیومرث صابری(گل آقا) ‼️آقای خامنه‌ای با توجه به سوابقی که از طنزنویسی من سراغ داشتند، به من پیشنهاد دادند که چرا نمی‌روید یک مجله‌ی طنز راه بیاندازید یا این طنز را به طور جدی پیگیر شوید؟ یعنی در حقیقت اولین جرقه‌ی‌ این اتفاق را که مجله‌ی طنز شکل بگیرد، رهبری پیش آوردند و همین هم انگیزه­‌ای شد که این مجله شکل بگیرد. 📸رهبری، گل آقا، جلال رفیع، ناشناس @Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۳ 🗓درگذشت هنرمند طنزپرداز 🏳کیومرث صابری، گل آقا/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️طنز فاخر و برجسته، یکی از هنرهاست. طنز، هنر خیلی بزرگی است. بنده با مرحوم صابری شوخی میکردم و میگفتم «طنازها»، طنازهای واقعی را تقویت کنید، پرورش دهید و کمک کنید تا طنز بیاورند. طنز، یعنی مطلب مهمِ جدی که با زبان شوخی بیان میشود؛ محتوا و معنایی در آن هست، منتها به زبان شوخی! ۸۳/۹/۱۱ ‼️خدا را شکر که این طنز شیرین و پُرمغز، به دوره‌ی جلد شده‌ی یکساله رسید و آزمونی از یک اقدام موفق در یک خلأ فرهنگی و هنری را در برابر چشم همه‌ی کسانی که برای شروع کارهای لازم، تردیدها را بر تصمیمها غلبه میدهند، گذاشت. ادعا نمیکنم که کار شما کامل و بیعیب است؛ اما با ملاحظه‌ی اجمالی شماره‌های «گل‌آقا»، امید هرچه بهتر شدن و کاملتر شدن آن را دارم. طنز صادق و دلسوزانه باید همه‌ی نقاط معیوب، بخصوص آنها را که کمتر به چشم می‌آیند و آنها که بیشتر به علم و اطلاع همگان از آن نیاز هست، هنرمندانه ببیند و بنمایاند. امروز جامعه و نظام انقلابی ما با دشمنانی روبه‌روست که همه‌ی ابزارهای محسوس و نامحسوس را برای ضربه زدن و جریحه‌دار کردن مردم و نظام و انقلاب به کار میبرند. برای آگاه کردن ذهن مردم از خدعه‌ی دشمن، چه وسیله‌یی از طنز هنرمندانه و شیرین و زیرکانه، بهتر و کاری‌تر؟ ان‌شاءالله شما و همکارانتان موفق باشید. ۷۰/۴/۲۷ @Jahade_tabeini
📆چهارشنبه ۸ ماه می سال ۱۹۹۱م 🗓درگذشت عبدالمنعم النمر مصری 🏳مولف‌کفاح‌المسلمین‌فی‌تحریرهند/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️مساله استعمار هند یک نمونه از توحش و استکبار غرب است، اگر کتاب نهضت آزادی هند را که حدود ۳۵سال پیش بنده آن را ترجمه کردم ببینید، نشان میدهد که در شبه قاره‌ی هند چه شده است! ۸۴/۲/۱۹ ‼️اصل عربی کتاب مسلمان در نهضت آزادی هندوستان، کتاب «کفاح المسلمین فی تحریر الهند» نام دارد، به قلم یکی از علمای وابسته به دانشگاه «الازهر» به نام «عبدالمنعم النمر» نوشته شده و محصول ۲۶ ماه گردش در هند و دیدار نزدیک از منابع اطلاع، کتاب‌ها، کتابخانه‌ها، شهرها و مراکز مبارزه و ... است و به این دلیل، بسی متقن‌تر و قابل اعتمادتر از نوشته‌هایی است که از راه دور و فقط به استناد یک یا چند نوشته آن هم مربوط به وابستگان به یک صف تهیه شده و قضاوت یکی از دو طرف متخاصم عیناً در آن بازگو شده است. این نویسنده محترم که تاکنون برای اینجانب به تفصیل و خصوصیات، شناخته نیست، محصول این گردش علمی و مطالعی را در دو کتاب گرد آورده که یکی کتاب حاضر است و دیگری کتابی است به نام «تاریخ الاسلام فی الهند» که آن نیز برای اهل تحقیق و مطالعه کتابی تازه، سودمند و پر بهره است! تیرماه ۱۳۴۷ @Jahade_tabeini
📆چهارشنبه ۸ ماه می سال ۱۹۹۱م 🗓درگذشت عبدالمنعم النمر مصری 🏳نویسنده لشيعة المهدی الدروز/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️در حوزه‌های علمیه، استعدادهای فوق‌العاده وجود دارد. واقعاً فهمیدن بعضی از مطالبِ اصولی و فلسفی و بعضی از ریزه‌کاریهای فقهی، مشکلتر از فهمیدن بسیاری از فرمولهای علمی دنیاست و طلبه‌ها با آن دقت فکری خودشان، این مطالب را میفهمند. مگر میشود آدم مغزی مثل مغز صاحب «قوانین» به آسانی پیدا کند؟ در حوزه‌های علمیه، از این قبیل متفکران که مرتب فکر و دقت و ریزبینی میکنند، زیاد است. اگر این استعدادها و خلاقیتها و ذوقهایی که گاهی مشاهده میشود، به شکل صحیحی به سمت یک تبلیغ درست هدایت شود، ما دیگر محتاج چیزی نیستیم. خارجیها کتاب مینویسند و ما باید پاسخ آنها را بدهیم. یکی از وعاظالسلاطین مصری - که واقعاً حیف است وعاظ السلاطین بنامیم؛ بلکه باید آنها را خدام‌السلاطین نامید؛ چون وعاظ السلاطین بعضی وقتها سلطان را وعظ میکردند - کتابی به نام «الشیعة والمهدی والدّروز» نوشته و به اصطلاح، تحقیقی در باب شیعه و حضرت مهدی و دروز کرده است. حالا چه ارتباطی بین شیعه و دروز وجود دارد، خودش بحثی است! این خدام السلاطین، از بس پول و ثروت فهد و صدام و شاه‌حسن را در شکمهای خود ریخته‌اند که دیگر چاشته‌خور شده‌اند و گرفتن این همه شیرینی و لذت از آنها سخت است. آنها واقعاً ضایع شده‌اند و اگر علم و دین هم میداشتند، حالا دیگر به دردشان نمیخورد. از این نوع کتابها زیاد مینویسند. ما باید در حوزه‌ی علمیه‌ی قم و در مراکز علمی خود، صد جواب رد در مشتمان داشته باشیم و به آنها پاسخ بدهیم. ۶۹/۹/۷ @Jahade_tabeini
🗓روز بزرگداشت شیخ کلینی/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️عصر کلینی روزگار حسّاس و دشواری است. ولادت او در حوالی سال ۲۶۰ هجری اتّفاق افتاده است که سال وفات امام عسکری علیه‌السّلام و آغاز غیبت صُغراست و با در نظر گرفتن سال درگذشت او یعنی ۳۲۹ هجری، درمی‌یابیم که حیات وی کاملاً منطبق بر دوره غیبت صُغراست که از پیچیده‌ترین و حساسترین بُرهه‌ها در تاریخ تشیع است و شیخ کلینی تقریباً ۲۰سال پایانی عمر خویش را در بغداد به سر آورد که محلّ سکونت نُوّاب اربعه و وکلای ناحیه مقدّسه بود و این ویژگی‌ها در حیات کلینی، برای کسانی که می‌خواهند درباره حرکت علمی شیعه به تحقیق بپردازند در خورِ توجّه است. شخصیّت شیخ کلینی نیز شخصیّت علمی بارز و برجسته‌ای است. او در هر دو حوزه ری و بغداد، سال‌های زیادی را به علم‌آموزی و اخذ حدیث از محضر اساتید و مشایخی که شمار آنها بیش از پنجاه تن است سپری کرد و از دیگرسو، به تربیت گروه بزرگی از طالبان علم و معارف مکتب اهل‌بیت پرداخت که خود، گواهی بر برجستگی‌های علمیِ شیخ کلینی‌اند. کلینی، تنها یک محدّث نبود. بررسی کتاب کافی از جهت چگونگی تبویب و تقدیم و تأخیر ابواب آن و عناوین انتخابی آنها (نظیر: کتاب العقل و الجهل، کتاب الحجة، کتاب التوحید و …) نشان می‌دهد که کلینی علاوه بر آن که محدّثی بزرگ است، متکلّمی چیره‌دست نیز هست و محتوا و روش و عناوینِ به کار گرفته شده توسّط وی، ناظر به مسائل کلامیِ رایج در روزگار اوست. ضمناً مقدّمه شیخ بر کافی، مقدمه درخشانی است که نشان می‌دهد این مرد چه تسلّطی بر عبارات و کلمات و مطالب و مفاهیم کلامی و … داشته است. ۸۸/۲/۱۷ @Jahade_tabeini
🗓روز بزرگداشت شیخ کلینی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️اهتمام‌ به‌ حدیث، پس‌ از تمسک به‌ کتاب‌ حکیم‌ حمید، برترین‌ وظیفه‌یی‌ است‌ که‌ عالم‌ دین‌ بدان‌ مکلف‌ است، این، استضائه‌ از انوار علم‌ و حکمتی‌ است‌ که‌ از کلام‌ و تعلیم‌ و هدایت‌ پیامبر مکرم‌ اسلام‌ و ائمه‌ی‌ معصومین‌ از اهل‌ بیت‌ آن‌ حضرت‌ علیهم‌ الصلوه‌ و السلام‌ ساطع‌ می‌گردد و خرد و اندیشه‌ی‌ انسانی‌ را دستگیری‌ و راهنمایی، و زندگی‌ بشر را برخوردار از سلوک حکیمانه‌ و خردمندانه‌ می‌کند. و چنین‌ است‌ که‌ حضرت‌ ابی‌ جعفر به‌ جابر می‌فرماید: یا جابر و الله‌ لحدیث‌ تصیبه‌ من‌ صادق‌ فی‌ حلال‌ و حرام، خیر لک مما طلعت‌ علیه‌ الشمس‌ حتی‌ تغرب. در تاریخ‌ علم‌ دین، جمع‌ حدیث‌ و حمل‌ و فهم‌ و درک و شرح‌ آن، یکی‌ از بزرگترین‌ و طولانی‌ترین‌ فصول‌ است‌ و با یک نظر، حدیث، ما در بسیاری‌ از علوم‌ اسلامی‌ یا همه‌ی‌ آنهاست، و از این‌ رواست‌ که‌ عالم‌ دین‌ شناس‌ بزرگ‌ اقدم، شیخ‌ کلینی‌ رحمه‌ الله‌ تعالی‌ در مقدمه‌ی‌ کتاب‌ کافی‌ شریف، حدیث‌ را برابر با علم‌ دین‌ دانسته‌ و آن‌ را محور علم‌ و ایمان‌ به‌ شمار آورده‌ است. دقت‌ و باریکبینی‌ فقهاء و علمای‌ برجسته‌ی‌ سلف‌ در امر حدیث‌ و چگونگی‌ تحمل‌ آن‌ و شرایط وثوق‌ به‌ روایت‌ و دیگر آنچه‌ در این‌ باب‌ بر اهلش‌ آشکار است، همه‌ از همین‌ اهمیت‌ و عظمت‌ شأنی‌ که‌ درباره‌ی‌ حدیث‌ و تأثیر آن‌ در سرنوشت‌ فرد و جامعه‌ی‌ اسلامی‌ گفته‌ شد، سرچشمه‌ می‌گیرد! ۷۴/۸/۲۲ @Jahade_tabeini
🗓روز بزرگداشت شیخ کلینی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️کتاب کافی، در دوره‌ای هزار و صد ساله، از وفات مرحوم کلینی در ۳۲۹ هجری تا روزگار ما، بیش از هزار سال است که مرجعیّت علمی دارد و بین جوامع شیعه دست‌به‌دست می‌گردد و هرگز هیچ فقیه، متکلّم یا مفسّر شیعه از آن مستغنی نبوده است. با وجود این و با وجود چاپ‌های متعدّدی که از این کتاب انجام گرفته، تاکنون حقّ آن ادا نشده! ۸۸/۲/۱۷ ‼️امروز درباره‌ی‌ حدیث، به‌ تدقیق‌ و جداسازی‌ سره‌ از ناسره، و راست‌ از دروغ، و مسلم‌ از مشکوک، و نیز به‌ تأمل‌ در فهم‌ معضلات‌ و مفاد و مضمونهای‌ اساسی‌ در آن، و نیز به‌ تطبیق‌ یا نسبت‌ یابی‌ آن‌ با کلام‌ الله‌ عزیز حکیم، و نیز به‌ شرح‌ و بسط عالمانه‌ و محققانه، و نیز به‌ نشر و همگانی‌ کردن‌ آنچه‌ همگان‌ را به‌ کار خواهد آمد، و بسی‌ خدمات‌ و تلاشهای‌ دیگر، نیازی‌ مبرم‌ و سازماندهی‌ شده‌ وجود دارد. در کنار اینهمه، پردازش‌ علم‌ رجال، و نیز بررسی‌ تاریخ‌ صدور حدیث‌ و سیر آن، و نیز کسب‌ آگاهی‌ از آن‌ زمینه‌یی‌ که‌ صدور هر حدیثی‌ را لازم‌ یا راجح‌ ساخته‌ است، و نیز جستجو از مضمونهای‌ مشابه‌ در کتب‌ حدیث‌ اهل‌ سنت، از جمله‌ی‌ کارهای‌ لازم‌ و ضروری‌ است. ۷۴/۸/۲۲ @Jahade_tabeini
🗓روز بزرگداشت شیخ کلینی/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️از مهمترین عوامل احیای فرهنگ اسلامی اینستکه به منابع اصلی یعنی قرآن و سنت که احادیث و روایات هستند، بها داده شود و به آنها رجوع شود! ۱۳۶۴ ‼️حدیث مثل تاریخ است؛ گاهی اوقات مطالعه یک حدیث از لحاظ معرفت اسلامی تاثیری در دل انسان میگذارد که یک استدلال عقلی آن تاثیر را نمیگذارد! ۷۹/۷/۱۹ ‼️حدیث، آشنایی با حدیث، علم حدیث، شناخت حدیث، که غور در این علم، به دسته‌بندیهای خوب، فهرست‌بندیهای خوب و استفاده‌های خوب منتهی بشود - که متأسفانه از همه‌ی آنها ما الان محروم هستیم - مانند تفسیر در حوزه منزوی است. در رجال هم که باید کار و تحقیق بشود، همین‌طور است. اگرچه کتابهای خوبی نوشته شده، لیکن درعین‌حال انسان احساس میکند که خلأ عظیمی در رجال وجود دارد. ما از همین شناخت و معرفت رجال است که میخواهیم حجت را برای خودمان در باب سنت به دست آوریم؛ باید روی آن کار بشود. تاریخ هم همین‌طور بسیار مهم است. حتّی از تاریخ هم میشود در فقه استفاده کرد. بسیاری از مسائل فقهی است که به تاریخ ارتباط پیدا میکند؛ ولی ما کمتر به این ارتباط توجه کرده‌ایم و حتّی آن را کشف نکرده‌ایم. البته من تاریخ را به عنوان یک علم مستقل عرض میکنم، یک علم اسلامی است؛ بایستی کسانی در آن کار کنند. ۷۰/۶/۳۱ @Jahade_tabeini
🗓روز بزرگداشت شیخ کلینی/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️من دو سه سال پیش، به مناسبتی خدمت حضرت امام رسیدم تا پیشنهادی را در میان بگذارم. به ایشان عرض کردم که به اعتقاد من، پیروزی این نظام، فقط به آبروی روحانیتِ زمان ما انجام نگرفت؛ بلکه آن سرمایه‌یی که ما خرج کردیم تا این انقلاب - که واقعاً معجزه بود - به پیروزی برسد، عبارت از آبروی ذخیره و نقد روحانیت شیعه، از زمان شیخ کلینی و شیخ طوسی تا زمان ما بود. امام هم در آن روزی که این مطلب را عرض کردم، مطلب را تلقی به قبول کردند، معلوم بود که نظر شریف خود ایشان هم همین میباشد و این واقعیتی است. ما اگر آن ریشه‌ی تاریخی را نداشتیم، مردم آن محبت و اعتماد را به ما نداشتند و به اشاره‌ی روحانیت حرکت نمیکردند؛ به طوری که بیایند و جان و فرزندانشان را در راهی قربانی کنند. مگر آسان است؟ آن پشتوانه و ذخیره وجود داشت و حالا هم در نظام جمهوری اسلامی تبلور پیدا کرده است. این نظام، نظام اسلامی است و من و شما هم که معمم هستیم، مظاهر اسلامیم. اگر امروز که دین و روحانیت، قدرت پیدا کرده است، عملی انجام بدهیم که - خدای نکرده - اندک اختلال و خدشه‌یی در آن سرمایه و ذخیره‌ی قرنها به وجود بیاید، ضایعه‌یی خواهد بود که دیگر جبران آن، با یک نسل و دو نسل ممکن نخواهد بود. امروز، اگر روحانیت از زىّ خود خارج بشود و قدرت‌طلبی و قدرت‌نمایی و سوء استفاده بکند و اگر عملی از او سر بزند که حاکی از ضعف تقوا و ورعی باشد که مردم در او سراغ کردند و به او اعتماد دارند، هر کدام از اینها لطمه‌اش غیرقابل جبران است ۶۸/۵/۱۱ @Jahade_tabeini
📆جمعه۲۴ماه رمضان سال۲ق 🗓هلاکت مشرک معاند ملعون 🏴طراح قتل پیامبر، عبدالعزی 🏴عموی پیامبر، ابولهب ملحد 💠رهبرانقلاب: ‼️ما حرفمان کلمه توحید و توحیدِ کلمه است، ما میگوئیم فقط بنده خدا باشیم؛ بنده ابولهب‌های زمان، بنده آمریکا نباشیم! ۸۷/۵/۹ ‼️اگرفقط اعتراف به خدا شرط ایمان است پس اول مومن بخدا أبولهب است اما عملا با خدا مخالفت میکرد بطوریکه ۷روز بعداز شکست قریش در جنگ بدر، دق کرد! ۵۳/۶/۳۱ ‼️اسلامی که پیام پیامبر اسلام(ص) را با خود همراه داشته باشد، حتماً دشمنی ابوجهل و ابولهب را برخواهد انگیخت. اگر شما در جایی دیدید ابوجهل‌ها و ابولهب‌ها و بقیه‌ی صنادید کفر جهانی، در مقابل پیام اسلام بیتفاوتند، بدانید این اسلام، اسلام صدر اسلام و پیامبر اکرم(ص) نیست و روح و تپش حقیقی اسلام در آن مشاهده نمیشود. آن اسلامی که صنادید زر و زور و اقطاب قدرت جاهلی و طاغوتی را در دنیا میترساند، اسلام ناب محمّدی(ص) است و الا اسلام آمریکایی است! ۶۸/۴/۱۱ @Jahade_tabeini
📆جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۰۳ش 🗓درگذشت مرجع مجاهد بصیر 🏳مبارز و پیشرومشروطه‌مشروعه 🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی 🏳مبارزضدانگلیسی، محبوب‌رهبری 🏳آیت ألله سیدعبدالحسین لاری/۱ 💠رهبرانقلاب: ‼️مرحوم آیةالله سيد عبدالحسین لاری یک روحانی بی‌نظیر بودند من واقعا نظیرشان را تا زمان امام راحل با این عظمت فکری و علمی و سیاسی و... در هیچیک از علما سراغ ندارم! ۷۷/۱/۱۷ ‼️ایشان پرچم جهاد مسلحانه با اشغالگران انگلیسی را برافراشت و اولین نمونه کوچک حکومت اسلامی در خطه بوشهر را تشکیل داد! ۷۷/۲/۲ ‼️سالهاست که محبت ایشان و خاندانشان در اعماق دل بنده هست از بس مردمان بزرگوار و شریف و عزیزی هستند! ۷۷/۱/۱۷ ‼️سزاست که درباره‌ی ابعاد علمی و جهادی و سیاسی این شخصیت بزرگ، تحقیق صورت گیرد تا اندکی از حق عظیم او و خاندان با فضیلتش ادا شود! ۷۷/۲/۲ ‼️مقبره ایشان و خانواده‌شان در جهرم است و ما آنجا را زیارت کردیم، حقیقتا مکان مهمی است و جادارد به آن رسیدگی شود! ۷۷/۱/۱۷ @Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه اردیبهشت سال۱۳۰۳ 🏳درگذشت مرجع مجاهد بصیر 🏳مبارز و پیشرومشروطه‌مشروعه 🏳مجاهد تشکیل حکومت اسلامی 🏳مبارزضدانگلیسی، محبوب‌رهبری 🏳آیت ألله سیدعبدالحسین لاری/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️قبل از دوران مبارزات اخیر ملت ایران با رژیم ستمشاهی هم، مقاومت مردم بوشهر در مقابل تهاجم دشمنان خارجی انگلیسیها ورد زبان کسانی بوده است که با این قضایا آشنایی دارند. هم ماجراهای تهاجم انگلیسیها به این منطقه و اشغال بوشهر، که شجاعتهای رئیسعلی دلواری برای ملت ایران یک یادگار ارزنده تاریخی است و هم پشتیبانیهای شما از مبارزات مرحوم آیةالله سید عبدالحسین لاری، جزو قضایای نادر زمان گذشته است. آن روزی که انگلیسیها در زمان محمّد شاه قاجار در بوشهر پیاده شدند، برای اینکه او هرات را زیر فشار قرار داده بود، اینجا اهرم فشاری برای او بوجود آمد. چه کسی در مقابل اینها ایستاد؟ چه کسی به امثال رئیسعلی فتوا داد و برایشان بیان کرد و تشویق کرد و تحریض کرد و به مردم دلگرمی و قدرت داد؟ غیر از علما چه کسانی بودند؟ آنها در مقابل زورگوها و قلدرها میایستادند. این تکلیف همیشه‌ ماست که باید در مقابل سلطه گران بایستیم! ۷۰/۱۰/۱۱ @Jahade_tabeini
🗓شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۷۰ 🗓بستری شدن آيةالله خامنه‌ای 🏴بعلت بیماری کهنه زخم معده/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️از حدود بیست سال پیش من دچار دل‌دردی شدم که از سال ۵۳ به بعد، این دل‌درد به صورت شدید ظاهر شد. اولین باری که برای این بیماری به دکتر مراجعه کردم، در زندان بود. گفتند زخم معده است، این روند از آن زمان بود و من هم ملاحظات مربوط به همین زخم دستگاه گوارشی را میکردم. در این ماه چند بار تقریباً به طور پی‌درپی دردهای شدید گرفت، که آخرین بار آن روز پایانی ماه رمضان، مصادف با شب عید فطر بود. دکترها با مسکنهای قوی این درد را آرام کردند. وقتی که معاینات دقیقی به عمل آوردند، معلوم شد که این درد مربوط به سنگ کیسه‌ی صفراست. البته این، آن تشخیصهای قبلی را هم نفی نمیکند - یعنی مثلاً دستگاه گوارش هم آفاتی داشته باشد؛ به طوری که من نتوانستم به نماز عید بیایم و جناب آقای هاشمی هم در نماز گفتند که من کسالت دارم؛ منتها همین درد شدیدی بود که دنبال خودش ضعف و بیحالی شدیدی را هم میآورد و بالاخره دکترها گفتند چاره‌یی نیست، جز این‌که عمل جراحی انجام بشود. زودتر هم میخواستم عمل کنم، ولی یک مقدار به خاطر همین سفر جناب آقای هاشمی به خارج بود، که منتظر بودم ایشان بروند و برگردند، بعد عمل کنم. حالا قرار است که ان‌شاءالله در همین ساعات آینده عمل جراحی انجام بشود. عمل که در کوتاه‌مدت انجام میگیرد، منتها به من گفتند که حدود دو روز در بیمارستان باشم. ۷۰/۲/۲۱ @Jahade_tabeini
🗓شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۳۷۰ 🗓بستری شدن آيةالله خامنه‌ای 🏴بعلت بیماری کهنه زخم معده/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️زندان ششم من سال۱۳۵۳ بود، یکی از هم سلولیهایم کمونیست بود، من عادت داشتم مقداری از غذای افطار را نگه دارم تا میان وعده بخورم؛ چون در این زندان دچار زخم معده شده بودم. به او نان و قدری مربّا دادم. به زور به او غذا خوراندم و آب نوشاندم. قدری چهره اش بازشد. جهت مراعات حال او و انفعال و گرفتگی شدیدی که در چهره اش دیدم، به نماز عشاء نایستادم. به قصد تسلّی و همدردی، صحبت را با او ادامه دادم. وقتی دید من به او سخت توجه می‌کنم، گمان کرد من این کار را از این جهت می‌کنم که می‌پندارم او از زندانیان سیاسی اسلام‌گرا است، و یا اینکه قصد دارم به این وسیله او را به صفوف اسلام‌گرایان جذب کنم. سرش را بلند کرد و با لحنی خشک گفت: اجازه بدهید اعتراف کنم که من به هیچ دینی عقیده ندارم! فهمیدم که چه در ذهنش گذشته. دنبال جمله‌ای مناسب ذهنیت و منطق و شرایط او میگشتم. گفتم: «سوکارنو» رئیس جمهور اندونزی در کنفرانس باندونگ گفت: ملاک اتحاد ملت‌های عقب‌مانده، نه وحدت دینی و نه وحدت تاریخی و فرهنگی و امثال آن، بلکه «وحدت نیاز» است، دین نباید میان من و شما جدایی بیندازد. انتظار این پاسخ را از من نداشت. دیدم تغییر در چهره‌اش آشکار شد. خیلی از هم باز شد و با ما گرم گرفت. او دو ماه پیش ما ماند. یک روز گفت: وقتی چشمم به شما افتاد، احساس کردم دچار فاجعه شده‌ام. به خود گفتم: گرفتار ملا شدیم اکنون میگویم: من در عمرم کسی را از جهت سعه صدر و عدم تعصب، مانند شما ندیده‌ام! خون دلی که لعل شد ص۲۴۶ @Jahade_tabeini
🏳درآستانه پایان ماه مبارک رمضان 🏳شرح رهبری بر دعای وداع صحیفه 💠رهبرانقلاب ‼️اولیای خدا از مژده رسیدن ماه رمضان خرسند می شدند و از فراق ماه رمضان اشکهایشان سرازیر میشد. بصورتیکه امام سجاد در دعای وداع ماه رمضان آن چنان از فراق ماه رمضان می‌نالد؛ بارها و بارها بر ماه رمضان درود میفرستد: «السّلام علیک». این جا سلام به معنای بدرود با ماه رمضان عزیز و با این روزها و شبهای نورانی است؛ خداحافظی با این قطعه بهشتی از زمان عمر ما و از طول دوران سال، ماه رمضان، است. ۸۳/۸/۲۴ ‼️دعای چهل‌وپنجم صحیفه سجادیه یک نمونه از دعاهایی است که ائمه به ما یاد داده‌اند که مضمون قابل توجهی درباره اهمیت ماه رمضان دارد. یکی از نقیصه‌های ما اینستکه دعاها را بدون توجه میخوانیم و معنایش را نمیفهمیم؛ از بعضی که قادریم معنایش را بفهمیم، تأمل و تدبر نمیکنیم؛ دعا میخوانیم، حواسمان هم جای دیگری است! در حالی که این دعاها همه دفترهای ارزشمند معرفت و نسخه‌های عشق و محبت است و خیلی چیزها در این دعاهاست که اگر ما به آن‌ها توجه کنیم، میتوانیم آن‌ها را بیاموزیم. بعضیها دعا را تفسیر میکنند که البته خوب است، لکن وقتی بنده یک کلمه دعا را با بیست کلمه تفسیر میکنم، این دیگر کلام امام نیست؛ اگر بشود کلام امام را در یک کلمه زیبا، شکیل و خلاصه، بازگرداند، آن‌وقت یک مقداری از لطف کلام امام را به ما خواهد داد. آن تفسیرهای مفصل برای این‌که انسان معارف را یاد بگیرد خوب است؛ اما برای این‌که لذت سخن امام را که خیلی هم زیباست درک کند، نه؛ آن‌ها خوب نیست. ۶۶/۳/۷ @Jahade_tabeini