🗓۲۵ دی ماه سال ۱۳۶۷ شمسی
🏳دستورامامبرتدوینتاریخانقلاب
🏳بهحجةالاسلام سیدحمیدروحانی/۱
💠امام خمینی
‼️حجت الاسلام آقای سید حمید روحانی (زیارتی) دامت افاضاته با تشکر از زحمات جنابعالی در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی و تلاش قابل تقدیرتان در تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، امیدوارم بتوانید با دقت، تاریخ حماسهآفرین و پر حادثۀ انقلاب اسلامی بینظیر مردم قهرمان ایران را بدان گونه که هست ثبت نمایید. شما به عنوان یک مورخ باید توجه داشته باشید که عهدهدار چه کارِ عظیمی شدهاید. اکثر مورخین، تاریخ را آنگونه که مایلند و یا بدان گونه که دستور گرفتهاند مینویسند، نه آنگونه که اتفاق افتاده است. از اول میدانند که کتابشان بنا است به چه نتیجهای برسد و در آخر به همان نتیجه هم میرسند. از شما میخواهم هر چه میتوانید سعی و تلاش نمایید تا هدف قیام مردم را مشخص نمایید، چرا که همیشه مورخین اهداف انقلابها را در مسلخ اغراض خود و یا اربابانشان ذبح میکنند. امروز همچون همیشۀ تاریخ انقلابها، عدهای به نوشتن تاریخ پر افتخار انقلاب اسلامی ایران مشغولند که سر در آخور غرب و شرق دارند. تاریخ جهان پر است از تحسین و دشنام عدهای خاص، له و یا علیه عدهای دیگر و یا واقعهای در خور بحث. اگر شما میتوانستید تاریخ را مستند به صدا و فیلم حاوی مطالب گوناگون انقلاب از زبان تودههای مردم رنجدیده کنید، کاری خوب و شایسته در تاریخ ایران نمودهاید. باید پایههای تاریخ انقلاب اسلامی ما چون خود انقلاب بر دوش پابرهنگان مغضوب قدرتها و ابرقدرتها باشد. ۶۷/۱۰/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ دی ماه سال۱۳۶۷ شمسی
🏳دستورامامبرتدوینتاریخانقلاب
🏳بهحجةالاسلام سیدحمیدروحانی/۲
💠امام خمینی
‼️شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپسگرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایهداری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام امریکایی کردند. شما باید نشان دهید که در جمود حوزههای علمیه آن زمان که هر حرکتی را متهم به حرکت مارکسیستی و یاحرکت انگلیسی میکردند، تنی چند از عالمان دین باور دست در دست مردم کوچه و بازار، مردم فقیر و زجر کشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون زدند و از آن پیروز بیرون آمدند. شما باید به روشنی ترسیم کنید که درسال۴۱، سال شروع انقلاب اسلامی و مبارزۀ روحانیت اصیل در مرگآباد تحجر و تقدسمآبی چه ظلمها بر عدهای روحانی پاکباخته رفت، چه نالههای دردمندانه کردند، چه خون دلها خوردند، متهم به جاسوسی و بیدینی شدند ولی با توکل بر خدای بزرگ کمر همت را بستند و از تهمت و ناسزا نهراسیدند و خود را به توفان بلا زدند و درجنگ نابرابر ایمان و کفر، علم و خرافه، روشنفکری و تحجرگرایی، سرافراز ولی غرقه به خون یاران و رفیقان خویش پیروز شدند. حرف بسیارست و من حال نوشتن بیش از این را ندارم. خداوند به شما که مورد علاقه من هستید و خود از ستم کشیدههای این انقلابید، توفیق بندگی دهد تا بتوانید با در نظر گرفتن او ـ جل و علا ـ واقعیتها را برای نسل آینده ثبت کنید. من به شما دعا میکنم و از واحدفرهنگی بنیادشهید تشکرمیکنم که به شما کمک میکند تا انشاءالله بتوانید کارتان را به پایان برسانید. والسلام. ۶۷/۱۰/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ دی ماه سال ۱۳۶۷ شمسی
🏳دستورامامبرتدوینتاریخانقلاب
🏳بهحجةالاسلام سیدحمیدروحانی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️تاریخ کشور رابخوانید چراکه از راههای فریب جوانان تحریف تاریخ است و متاسفانه اینکار به وفور انجام میگیرد! ۸۰/۸/۲۰
‼️واقعاً روزبهروزِ تاریخ انقلاب ما عبرت است؛ روزبهروزِ این سالهای پرتحرک و پرتلاش که انقلاب اسلامی در ایران شروع شد، میتواند به صورت یک تابلوئی، در مقابل چشم ملتها قرار بگیرد و مایهی عبرت باشد! ۹۰/۱۱/۲۱
‼️نباید اجازه داد که این خاطرههای پرشکوه، این حوادث بینظیر تاریخ انقلاب، در ذهنها کمرنگ شود. نسل جوان ما باید این خاطرهها را درست بشناسد، بتواند آنها را تحلیل کند و آنها را چراغ راه آینده و هدف بلند خود قرار بدهد! ۸۸/۱۱/۶
‼️باید تاریخ انقلاب را کسانی بنویسند. البته تاریخ انقلاب اسلامی ایران هم فقط تاریخ پیروزی انقلاب نیست بلکه تاریخ شروع نهضت است. حقیقتاً مردم ما از قضایای طولانی این نهضتی که از روز شروع تا روز پیروزی، پانزده، شانزده سال طول کشید، به تفصیل مطّلع نیستند. از قضایای بعد از پیروزی هم، گاهی به وسیلهی بعضی افراد، مختصر سخنی گفته میشود؛ اما به طور کامل و جامع و ریز، بخصوص با شکلهای هنری و ماندگار و نافذ، ثبت نشده، یا خیلی کم ثبت شده است. من از کسانی که توانایی این قبیل کارها را، بخصوص در زمینههای هنری دارند، واقعاً انتظار دارم. باید تاریخ انقلاب را ثبت کنند! ۷۵/۱۱/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ جمادی الثانی سال ۶۴ق
🏴درگذشت حضرت امالبنین
🏳روزگرامیداشت مادرانشهدا/۱
💠رهبرانقلاب
‼️معروف است که مادر اباألفضل یعنی امالبنین - مادر پسران چهار برادرند، اباالفضل است و سه برادر کوچک تر از خودش - بعد از آنکه چهار پسر را یکجا از دست داد - قربان شهامت این زن! قربان بزرگواری این زن - خیال میکنید بنا کرد شيون و ناله کردن، بنا کرد دشمن را بر خود جری کردن، ابدا! گریه میکرد اما گریه او خون از در و دیوار میباراند. دست بچه کوچک اباالفضل را که عبیدالله بن العبّاس است میگرفت و میآورد در قبرستان بقيع ـ حالا قبرستان بقیع کجا، کربلا کجا؛ بچه هایش در کربلا افتادند و دفن شدند، اما او دنبال یک شعار تبلیغاتی است، کاری ندارد که کجا افتادند چهار صورت قبر درست میکرد، مینشست بالای سر اینها، بعد بنا میکرد حرف زدن؛ ببینید شعرهایی که میخواند چه بود: میگفت ای کسی که دیدى عبّاس مرا، اباالفضل مرا که در روز عاشورا در مقابل لشکریان دشمن و انبوه دشمنان شمشیر در دست داشت و حمله میکرد، یک خبری من شنیدهام، نمیدانم که آیا این خبر راست است یا نه ـ مادر دارد میگويد نمیدانم این خبر درست است یا درست نیست؛ من شنیدم که در روز عاشورا بر سرفرزندم اباالفضل عمودی از آهن نواختند. تعجّب میکنم از شجاعت فرزندم که چطور ممکن است او اجازه بدهد به دشمنش که عمودی از آهن را بر سر او بزنند. پس احتمال دیگری ميدهم "لوكان سیفک في يدیک لما دنی منک احد"؛ پسرم! يقينا اگرشمشير در دست داشتی کسی جرئت نمیکرد به تو نزدیک شود، پس اینکه بر سر عمود آهن زدهاند معلوم است قبلا دستهایت را قطع کردهاند! ۵۲/۱۱/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ جمادی الثانی سال ۶۴ق
🏴درگذشت حضرت امالبنین
🏳روزگرامیداشت مادرانشهدا/۲
💠رهبرانقلاب
‼️نقش زنان و مادران و همسران شهدا، که مباشر در میدان جنگ بودند و کارهای پشتیبانی و بعضا نظامی میکردند، یک نقش فوق العاده بود؛ همین نوشته خانم حسینی "دا" این را نشان میدهد. اینها یک مجموعه کاری است که واقعا با هیچ معیاری، قابل اندازهگیری نیست. مادر، مادر شهید، مادر دو شهید، سه شهید، چهار شهید؛ شوخی نیست؛ اینها به زبان آسان میآید. بچهی انسان سرما میخورد، دو تا سرفه میکند، چقدر نگران میشویم؟ یک بچهی انسان برود کشته بشود، دومی برود کشته بشود، سومی برود کشته بشود؛ شوخی است؟ و این مادر با همان احساسات مادرانهی سالم و جوشان، آنچنان نقشی ایفاء کند که صد تا مادر دیگر تشویق بشوند بچههاشان را بفرستند میدان جنگ. اگر این مادرها آنوقتیکه جنازهی بچههاشان میآمد یا حتّی نمیآمد، آه و ناله میکردند، گله میکردند، یقه چاک میزدند، اعتراض به امام و اعتراض به جنگ میکردند، مطمئناً جنگ در همان سالهای اول و در همان مراحل اول زمینگیر میشد. نقش مادران شهدا این است! ۹۰/۱۰/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دی ماه سال ۱۳۷۶شمسی
🏳فوت موسس انجمن حجتیه
🏳شیخ محمود تولایی(حلبی)/۱
💠امام خمینی
‼️حواستان راجمع کنید نکند یکمرتبه متوجه شوید که انجمن حجتیهایها همه چیزتان را نابود کردهاند! صحیفه ۲۱/۶۱۳
‼️بعضی از روحانی نماها که قبل انقلاب دین را از سیاست جدا میدانستند و سر به آستانه دربار میساییدند، یکمرتبه متدین شده و به روحانیونی که برای اسلام زجر و زندان کشیدند تهمت وهابیت زدند. دیروز مقدس نماهای بیشعور میگفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام، امروز میگویند مسئولین نظام کمونیستند! تادیروز مشروب فروشی و فساد و حکومت ظالمان برای ظهور حضرت راهگشا میدانستند، امروز از اگر گوشهای خلاف شرعی رخ دهد، وا اسلاما سرمیدهند! دیروز حجتیهایها مبارزه را حرام کرده بودند و تلاش نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابیتر از انقلابیون شدهاند! ۶۷/۱۲/۳
‼️بعضی میگویند که هر علمی قبل ظهور بلند بشود برخلاف انتظار فرج است. اینها نمیفهمند چی دارند میگویند. اینها تزریق کردند بهشان که این حرفها را بزنند. نمیدانند دارند چیچی میگویند. حکومت نبودن، یعنی اینکه همۀ مردم به جان هم بریزند، بکشند هم را، بزنند هم را، از بین ببرند، برخلاف نص آیات الهی رفتار بکنند. ما اگر فرض میکردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار میزدیم؛ برای اینکه خلاف قرآن و عقل است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. اینگونه روایت قابل عمل نیست. این نفهمها نمیدانند چی میگویند!۶۷/۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دی ماه سال ۱۳۷۶شمسی
🏳فوت موسس انجمن حجتیه
🏳شیخ محمود تولایی(حلبی)/۲
💠استاد سید علی خامنهای:
‼️انجمن حجتیه قبل از انقلاب با انقلاب نبود بعضیشان کار ضد انقلابی هم میکردند، بعضی فقط با انقلاب نبودند ضد انقلابی هم نبودند، بعد انقلاب شد بسیاری از کسانی که با انقلاب نبودند بعد انقلاب پیوستند به انقلاب، حتی بسیاری کسانی که در آنوقت یک حرکات منافی با انقلاب هم میکردند پیوستند به انقلاب و درجاهای مختلف مشاغلی گرفتند اما آن کسانی که در گذشته جزو انجمن حجتیه بودند اما الآن جزو انجمن نیستند و دلبسته انقلابند، من میگویم اینها خوبند و مثل بقیه مردم از آنها استفاده میکنیم اما آنکسیکه جزو انجمن است، با انقلاب میانه ای ندارد، به امام اعتقادی ندارد، ارادتی ندارد و تقلید از دیگران میکند، میخواهم سر به تنش نباشد، چه انجمن حجتیه باشد چه غیر از آن! ۶۴/۱۲/۱۴
‼️یادتان هست در زمان اختناق عده ای میگفتند چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر عدل و داد خواهد کرد، پس شما بیخود زحمت نكشید، بناست او کارها را درست کند، تا آقا نیاید، فایده ای ندارد. اما عده ای دیگر میگفتند: امام زمان البته تشریف میآورند و حكومت جهانی عدل اسلامی را تشكیل میدهند؛ اما این به آن معنا نیست که تا قبل از ظهور او در فكر تشكیل حكومت عدل اسلامی در یک گوشه از دنیا نباشیم؛ مقدمات کار آن حكومت عدل جهانی را آماده نكنیم و با ظلم مبارزه نكنیم؛ ما کارمان را میكنیم، امام زمان هم یقینا ما را کمک خواهد کرد؛ چه اکنون که در پرده غیبت هستند و چه وقتی ظاهر شدند، ما سربازان حضرت خواهیم بود! ۵۹/۸/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دی ماه سال ۱۳۷۶شمسی
🏳فوت موسس انجمن حجتیه
🏳شیخ محمود تولایی(حلبی)/۳
💠رهبرانقلاب
‼️انتظار فرج معنايش اين نيست که انسان بنشيند، دست به هيچ کاری نزند، صرفا دلخوش کند به اينکه ما منتظر امام زمان هستیم، اينکه انتظار نيست! ۸۷/۵/۲۷
‼️انتظار، فقط نشستن و اشک ریختن نیست؛ انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازىِ امام زمان آماده کنیم. ۸۱/۷/۳۰
‼️بد فهمیدن دستور دین جزو ضعفهای درونی است. بعضیها خیلی از چیزها را نمیفهمیدند. مبارزه میکردیم؛ بعضیها به استناد روایاتی که هر پرچمی که قبل از برافراشته شدن پرچم حضرت مهدی برافراشته شود، در آتش است، با مبارزه مخالف بودند. میگفتند آقا شما قبل از مبارزهی حضرت صاحب الزمان میخواهید مبارزه شروع کنید؟ خوب، این پرچم مبارزه را که بلند میکنید، در آتش است. معنای حدیث را نمیفهمیدند. این معنایش این نیست که مردم با ظلم مبارزه نکنند، مردم برای تشکیل جامعهی الهی و جامعهی اسلامی و علوی مبارزه و قیام نکنند. این، بد فهمیدن دین است. میبینید اینها همه موانع درونیای بود که بعد از آنکه انقلاب پیروز شد، ما ملت ایران با این زمینهها میخواستیم کشور را به سمت آن اهداف ببریم. خوب، اینها هر کدامش یک مانع بود. البته اینها برطرف شدنی بود، نه اینکه برطرف شدنی نبود؛ خیلیاش هم با تبیین برطرف شد. لذا در مبارزات اسلامی، تبیین خیلی نقش دارد! ۸۷/۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دی ماه سال ۱۳۷۶شمسی
🏳فوت موسس انجمن حجتیه
🏳شیخ محمود تولایی(حلبی)/۴
💠رهبرانقلاب
‼️کسانیکه خیال میکنند اسلام باید برود گوشهای بنشیند و مردان اسلام و دین فقط زبان نصیحت را به کار گیرند، اینها دانسته یا ندانسته همان چیزی را میگویند که مراکز قدرت جهانی آن را میخواهند. مراکز قدرت استکباری از اینکه رهبران اسلامی در گوشهای از دنیا بنشینند و گاهی فقط پیامی بدهند، هیچ ترسی ندارند؛ میدانند این خطری برای آنها نیست. از اینکه ملتهای مسلمان بیدار شوند و تشکیل حکومت دهند؛ از اینکه ایمان اسلامىِ آحاد مردم در قالب یک نظام و یک دولت و یک حکومت تجسّم پیدا کند، واهمه دارند. نظام اسلامی و ملت مسلمان ایران و دولت جمهوری اسلامی بزرگترین قدم را در این راه برداشت و به برکت مجاهدت جوانان و مردان و زنان مؤمن و فداکار این ملت، اسلام در دنیا به عنوان یک قدرت ظاهر شد. هرچه این قدرت بتواند خود را مستقرتر و پایدارتر کند، نظم ظالمانه و شیطانىِ دنیا بیشتر تهدید میشود. بعضیها بیتوجّه، از جدایی دین و سیاست حرف میزنند؛ یعنی دین را به گوشههای خلوت برانند و انسان دیندار، فقط به نصیحت اکتفا کند! در اینجا نصیحت نمیتواند کاری بکند. آنچه میتواند قدرتها را مهار و تهدید کند و ریشه آن را بَرکند، قدرت الهی و اسلامی است؛ قدرت سیاسی است که در اختیار احکام اسلامی باشد. امام زمان ارواحنافداه با اقتدار و قدرت و تکیه بر توانایی که ایمان والای خودِ او و ایمان پیروان و دوستانش، او را مجهّز به آن قدرت کرده است، گریبان ستمگران عالم را میگیرد و کاخهای ستم را ویران میکند. ۸۱/۷/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دی ماه سال ۱۳۷۶شمسی
🏳فوت موسس انجمن حجتیه
🏳شیخ محمود تولایی(حلبی)/۵
💠رهبرانقلاب
‼️اعتقاد به امام زمان بمعنای گوشهگیری نیست. جریانهای انحرافی قبل از انقلاب تبلیغ میکردند، الان هم در گوشه و کنار تبلیغ میکنند که امام زمان میآید و اوضاع را درست میکند؛ این مثل آن است که در شب تاریک، انسان چراغ روشن نکند؛ چون فردا بناست خورشید عالمتاب بیاید و روز شود و همه دنیا را روشن کند. خورشیدِ فردا، ربطی به وضع کنونی ندارد. اگر ما میبینیم در هر نقطه دنیا ظلم و بیعدالتی و تبعیض و زورگویی وجود دارد، اینها همان چیزهایی است که امام زمان برای مبارزه با آنها آنها میآید. اگر ما سرباز امام زمانیم، باید خود را برای مبارزه با اینها آماده کنیم! ۸۱/۷/۳۰
‼️سعی میکنند انتظار را در ذهنهای مردم خراب کنند. به اینصورت که بگویند: خب آقا میآید، همه کارها را درست میکند، خود آقا میآید، انجام میدهد یعنی چه؟! امروز تکلیف شما چیست؟ شما باید زمینه را آماده کنی تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه آماده، اقدام بکند. از صفر که نمیشود شروع کرد! جامعه ای میتواند پذیرای مهدی موعود باشد که در او آمادگی و قابلیت باشد و الا مثل انبیا و اولیای طول تاریخ میشود چرا امیرالمؤمنین با آن قدرت و علم متصل به معدن عظیم الهی، نتوانست ریشه بدی را بخشکاند؟ خود آن بزرگوار را از سر راه برداشتند: «قتل فی محراب عبادته لشدة عدله » تاوان عدالت امیرالمؤمنین جانش شد چون زمینه نامساعد بود. عدم آمادگی، اینطور فاجعه به بار میآورد! آن وقت اگر امام زمان هم در یک دنیای بدون آمادگی تشریف بیاورد، همان خواهدشد! ۷۶/۹/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ دی ماه سال ۱۳۷۹ ش
🏳رحلت مجتهدمجاهدانقلابی
🏳نماینده مرحوم امام خمینی
🏳امام جمعه شجاع شهرجهرم
🏳نوه سیدعبدالحسین لاری،
🏳آیةالله سیدحسین آیةاللهى
💠رهبرانقلاب
‼️انا لله و انا الیه راجعون، آیتالله آقای حاج سید عبدالعلی آیتاللهی دامت برکاته، رحلت تأسفانگیز برادر مکرم جنابعالی، عالم مجاهد پارسا مرحوم حجتالاسلام والمسلمین آقای حاج سید حسین آیتاللهی را به جنابعالی و خاندان مکرم آن مرحوم و عموم مردم استان فارس بخصوص مردم مؤمن و با وفای جهرم صمیمانه تسلیت میگویم. آن سید شریف و عزیز بیشک از جملهی حسنات روزگار و از برجستگان بیت رفیع مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید عبدالحسین لاری و از ستارگان فروزان این مجموعه نورانی محسوب میشدند. دوران جوانی و بخش اعظم عمر با برکت ایشان در راه دفاع از دین و از حقیقت و مجاهدت در راه خدا و خدمت به مردمگذشته است. یقینا مردم صمیمی و با صفای آن سامان تا مدتهای طولانی خاطرهی صفا و معنویت و شجاعت و پارسایی این بزرگوار را از یاد نخواهند برد. از خداوند متعال مسألت میکنم که رحمت و مغفرت خود را بر روح آن مرحوم افاضه فرماید و به جنابعالی و دیگر بازماندگان بخصوص خانواده و فرزندان محترم و همه ارادتمندان و دوستان ایشان صبر و اجر عنایت نماید! ۷۹/۱۰/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دی ماه سال ۱۳۵۷
🏳فرار محمدرضا شاه
💠رهبرانقلاب
‼️روزی که محمدرضا از ایران فرار کرد، در واقع رژیم پادشاهی از بین رفته بود. او دید ماندنش دیگر فایدهای ندارد، لذا مجسمهای از فرد بیچاره بدبخت بدنامی (شاپور بختیار) که بدنامتر هم شد، درست کردند تا چند روزی رژیمِ در آستانه انحلال کامل را نگه دارند. او سی، چهل روز بر سر کار ماند، تا اینکه امام آمد و با یک اشاره دست ایشان، همه چیز روی هم ریخت. نظام پادشاهی در ایران پوک شده بود. به خاطرِ چه؟ به خاطرِ حضور مردم. مردم به چه خاطر به میدان آمدند؟ به خاطر دین. چون شعار، شعارِ اسلامی بود؛ چون پیشوایان، پیشوایانِ اسلامی و روحانیونِ مورد اعتمادِ مردم بودند. در آن روزگار، همه سیاسیّون - حتی گروههای پارتیزانی چپ؛ کمونیستها و التقاطیها که از زندانها یا بیرون زندانها با ما دوست و مرتبط بودند وبا هم رفت و آمد داشتیم و ما با آنها جلسه میگذاشتیم - یک صدا اعتراف میکردند وضعیتی که در ایران پیش آمده است، جز به پیشوایی کسی مثل امام و جز با شعارهای دینی، ممکن نبود پیش آید! ۷۳/۱۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ دی ماه سال ۱۳۱۶ شمسی
🏴شهادت مظلومانه مجتهدمجاهد
🏴آقازاده مرحوم آخوند خراسانی
🏴آقامیرزامحمد آقازاده خراسانی
💠امام خمینی
‼️قدرت روحانیت زنده است، نمیگذارد که اینها هر کاری دلشان میخواهد بکنند و لهذا با کمال کوشش، تبلیغات کردند بر ضد روحانیت؛ با دست رضاخان شروع کردند کوبیدن روحانیون را، عمّامهها را برداشتن، لباسها را تغییر دادن، با آن شدتی که انسان شرم میکند که چه کردند با این طایفه، با اسم اینکه میخواهیم اصلاح بکنیم؛ این قدرت را در آن وقت شکستند که موجب چند قیامی که در ایران از جانب روحانیون شد، که یکی از آنها قیام مرحوم آقازاده، که در رأس علمای آن وقت خراسان بود، ایشانرا با سر برهنه و یک نفر سرباز همراهش میبردند که در عدلیه محاکمهاش کنند! این قدرت شیطانی آنوقت، این قوه را میخواستند بشکنند. منتها خوب نتوانستند و خدا این جمعیت را حفظ کرد! ۵۸/۴/۱۴
💠رهبرانقلاب
‼️درقضیه مبارزه علیه کشف حجاب نباید مرحوم آقازاده فراموش شود. ایشان در قضایای مسجد گوهرشاد دخالتی نداشته لکن دستگاه دربار او را متهم کرد. بعد هم بخاطر همین اتهام، آقازاده را که در مشهد دارای شأن خیلی زیادی بود - اصلاً کسی تصور نمیکرد که مأمور دولتی به خانه مرحوم آقازاده برود- مأمورین رفتند در خانه گرفتند او را، کشیدندش بیرون، بدون اینکه اجازه بدهند حتی لباس مرتبی تنش کند، برش داشتند از مشهد اول بردند یزد و مدتی آنجا بود، بعد هم به تهران و بعد از یکی دو سال مسمومش کردند و شهیدش کردند. ببینید اینها عناصر مهم قضیهی مربوط به مسجد گوهرشاد است. ۹۶/۱/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ دی ماه سال ۱۳۳۴شمسی
🏳شهادت طلبه بصیر و انقلابی
🏳شهیدسیدمجتبی نواب صفوی
💠رهبرانقلاب
‼️محافل روشنفكرى آن روز نشان داد كه هيچ مرحوم نواب را قبول ندارند. وضع تبليغات عليه نواب را جورى حاد كرده بودند كه افراد مؤمن هم خيلى دوست نمیداشتند كه منتسب بشوند به جريان نواب؛ بخاطر اينكه گفته میشد آنها تروريستند لذاست كه من تصورم اينستكه كار مرحوم نواب از نظر روشنفكرهاى آن روز كار مطلوب و خوبى به حساب نيامد ۶۰/۱۲/۶
‼️کاری که نواب در مقابل کسروی انجام داد فقط یک کار فرهنگی نبود، یک کار نظامی، سیاسی و فرهنگی بود. نظامی بود، برای اینکه خب کسروی را مضروب کرد، یکبار هم توسط سید حسین امامی، که با اسلحه زد و کسروی را عملاً نابود کرد. کار سیاسی هم بود چرا که اصلا ماهیت حرکت ضد دینی که کسروی هم یکی از تئوریسینهایش بود یک ماهیت سیاسی بود، هیچکس نمیتواند بگوید کسروی یک عنصر غیر سیاسی بوده، اصلا حرکتش از آغاز، در مشروطیت و بعد از مشروطیت، تا آن روزی که کشته شد یک حرکت سیاسی بود و یکی از چهرههای سیاسی ایران بود. پس مبارزهی با کسروی فقط مبارزه با افکار ضد مذهبی و فرهنگی او نبود با افکار سیاسی وی هم بود! ۶۳/۱۰/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ دی ماه سال ۱۳۳۱ شمسی
🏳درگذشت علامه گمنام و کتوم
🏳فقیه، محدث، رجالی، ریاضیدان
🏳ادیب، جامع علوم منقول و معقول
🏳حیدرقلی خان سردار کابلی(رض)
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم سردار کابلی؛ شخصیت برجسته علمی در فنون مختلف است. این کتابی که (آقای کیوان سمیعی) دربارهی ایشان نوشتند، کتاب بسیار پرمغز و خوبی است؛ بنده سالها پیش این کتاب را دیدم. ایشان حدود ۶۰سال در کرمانشاه بوده است. بزرگان از او استفادهها کردند. من در آن کتاب خواندم که مرحوم حاج آقا حسین قمی در برگشت از عتبات، به کرمانشاه میآیند و با مرحوم سردار کابلی دیدار میکنند. در یک مسئلهای درباره قبله و این حرفها بین این دو نفر بحث شد و مرحوم سردار کابلی مطالبی گفت که حاج آقا حسین گفت شما بیا اینها را به من یاد بده. نویسندهی کتاب میگوید من خودم دو جلسه دیدم که حاج آقا حسین قمی، مرجع تقلید، شخصیت علمی برجسته، جلوی سردار کابلی مینشست و سردار کابلی آن بحث علمی را به ایشان یاد میداد. این هم خودش درس است؛ یادگیری در سنین ۸۰ سالگىِ مرحوم حاج آقا حسین و در رتبهی مرجعیت تقلید. برای یک عالم، این کار نه فقط ننگ نیست، عیب نیست، بلکه افتخار است. ما طلبهها باید اینها را یاد بگیریم. این مرد، اهل کابل و بزرگشدهی هند بود، بعد نجف بود، به اینجا آمد، کرمانشاه از او پذیرائی کرد، او را در آغوش گرفت؛ مرحوم سردار کابلی جامع فنون، ذو فنون بود که ۶۰ سال در کرمانشاه ماند. ۹۰/۷/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ دی ماه سال ۱۳۸۰
🏳رحلت مجتهد پرهیزکار
🏳نواده مرحوم صاحب ریاض
🏳حجةالاسلام سیدمحمدباقرحجت
💠رهبرانقلاب
‼️جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای واعظ طبسی دامت برکاته، درگذشت عالم پارسا و پرهیزگار، مرحوم حجتالاسلام والمسلمین آقای حاج سیدمحمدباقرحجت رحمهالله علیه را به حوزه علمیه مبارکه و جامعهی محترم علماء اعلام و روحانیت معظم خراسان و بالخصوص به بازماندگان محترم و خاندانهای مصاب تسلیت عرض میکنم. ایشان بازماندهی یکی از بیوت علمی معروف و بزرگ حوزهی کربلا و از اعقاب فقیه نامدار مرحوم صاحب ریاض المسائل و دارای شرافت نسب و حسب بودند و سالهای متمادی در مشهد مقدس با نهایت عفاف و مناعت و پارسایی اقامت داشتند و به وظایف علمی و دینی سرگرم بودند، و امید است اکنون که در جوار عتبهی مبارکهی حضرت ثامنالائمه علیه و علیهمالسلام و میهمان آن بزرگوار در این مرحلهی حساساند، مشمول رحمت و فضل الهی و میهمان نوازی آن ملجاء غریبان قرار گیرند. از خداوند علو درجات و حشر با اجداد طاهرینشان را مسئلت میکنم. ۸۰/۱۰/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ جمادی الثانی سال ۶۷۶ق
🏳رحلت فقیه، اصولی، ادیب
🏳استادالفقهاء، محقق حلی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️حوزه به مثابهی یک کل که دارای ابعاض و اجزائی است، یک موجود زنده است. یعنی رشد دارد، نُکس دارد، تحرک و نشاط دارد، جمود و رکود دارد، حیات دارد، ممات دارد؛ یک موجود زنده است. دلیلش هم تاریخ حوزههای علمیه است. یک حوزهی علمیهای - مثلاً فرض کنید - مثل حوزهی علمیهی حلّه در قرن هفتم - حالا هفتم، اواخر ششم تا هفتم، تا اوائل هشتم هجری - یک حوزهی پررونقی است. وقتی خواجه نصیر طوسی رفت حلّه، در آن جمعی از بزرگانِ علما که مجتمع بودند - آنطوری که من در ذهنم هست - ظاهراً حدود بیست نفر، بیست و پنج نفر عالم بزرگ بودند که یکی از آنها محقق حلّی بود، یکی پدر علامه بود، یکی ابن سعیدِ حلی صاحب جامعالشرایع بود - و از این قبیل. این حوزهی حلّه است. حوزهی حلّه امروز وجود ندارد. حوزهی نجف یک روزی بود که بعد از آن رونق اولیه، رکود پیدا کرد. آدم معروفی، شخص برجستهای در حوزهی نجف نبود؛ بعد شاگردان وحید بهبهانی مثل بحرالعلوم و کاشف الغطاء و امثال اینها آمدند آن حوزه را آنچنان به رونق آوردند که به نظر من دویست سال است که ضرب دست آنها دارد حوزهی نجف را پیش میبرد. هنر فقهی و عمق کار آنها، حوزه را با نشاط کرد و زنده کرد و همینطور زنده ماند! ۸۶/۹/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ جمادی الثانی سال ۶۷۶ق
🏳رحلت فقیه، اصولی، ادیب
🏳استادالفقهاء، محقق حلی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️ما برای اعلای کلمهی اهلبیت باید کارهایی انجام بدهیم؛ هم در باب معرفی شخصیت اهلبیت(ع) باید کتابها و نوشتهها منتشر شود و کار فرهنگی وسیعی انجام بگیرد، و هم در باب آراء و افکار و معارفی که در زمینهی مسائل اسلامی - یعنی در اصول اسلامی و در عقلیات اسلامی و سایر معارف - از آنها رسیده است، ما از اهلبیت چیزهای زیادی داریم؛ چیزهایی است که اگر امروز عرضه بشود، دنیا را واقعاً در مقابل خودش به اعجاب وا میدارد، فقه اهلبیت، از طرفی منشأً قابل بحث کردن است؛ یعنی ما در این بحث کنیم که اگر کسی بخواهد فقه صحیح اسلامی را به دست بیاورد، کدام راه اسلم و اتقن است، تا به این نتیجه برسیم که راه اهلبیت کدام است. این، یک فکر و یک ایده است؛ این ایده را بایستی در دنیای اسلام منتشر کرد. از طرف دیگر، متن فقه اهلبیت هم قابل بحث است. کتبی که امروز از ما در دنیای اهل تسنن منتشر شده، مثلاً کتاب «مختصرالنّافع» مرحوم محقق است، که یک جزوهی مختصر و بیاستدلال است. بعضی کتابهای مختصر دیگری هم منتشر شده است و من چون به خاطر ندارم، نمیتوانم عرض کنم. اجمالاً آنچه که من میدانم، کتابهای کمی از ما در بین اهل سنت منتشر شده است. ما در دنیای اسلام، این فقه راقىِ پیشرفتهی پُرفرعِ عمیق را باید معرفی کنیم! ۷۰/۷/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ جمادی الثانی سال ۶۷۶ق
🏳رحلت فقیه، اصولی، ادیب
🏳استادالفقهاء، محقق حلی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️علماى دو طرف اهل سنت و اهل تشیع و علماى فرق مسلمین بنشینند مجامع واحد تشکیل بدهند براى اینکه مسائل اسلامى را چه فقهى و چه کلامى با هم بررسى کنند؛ مثل همان چیزى که به عنوان دارالتقریب بود در مصر و علماى فرق مختلف اسلامى در آن جمع مىشدند، با هم فکر مىکردند، بحث مىکردند و چه قدر خوب بود به خاطر همین بود که یکى از مفتىهاى بزرگ مصر مرحوم شیخمحمودشلتوت آن فتواى تاریخى را صادر کرد و مرحوم آیتاللَّه بروجردى رضواناللَّهعلیه از او تقدیر کردند و تشکر کردند و در وفات او آن طور که به ذهنم مىرسد پیام تسلیتى فرستادند. کتابهاى فقه شیعه را چقدر در مصر چاپ کردند کتابهاى مرحوم محقق حلى و بعضى دیگر از کتب فقهیهى ما را. کتب کلامیه را هم مراجعه کنند کتب فقهیه را مراجعه کنند نقطهنظرها را به هم نزدیک کنند، در برخى از موارد به خصوص در مسائل فقهى نزدیک کردن نقطهنظرها کاملاً ممکن است. مراکزى به وجود بیاید که این دیگر مخصوص علماست مخصوص کسانى است که متبحر در مسائل دینى هستند و در مسائل سیاسى به خصوص همه با هم شعار اسلام را بدهند شعار واحد بدهند و بر روى شخص رسول اکرم به عنوان بهترین و شاملترین نقطهاى که مىتواند مسلمانها را به هم نزدیک بکند تکیه کنند. ۶۷/۸/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۸ دی ماه سال ۱۰۰۷ش
🏳فوت شاه عباس صفوی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️اگر به تاريخ كشورمان از هزارها سال پيش تا امروز نگاه كنيد - از آن وقتى كه تاريخ مدون داريم - مى بينيد حكومت فردىِ مطلقه ى ديكتاتورى، حكومت يك جمع معدود با رياست يك فرد بر عامه ى مردم، بدون اينكه عامه ى مردم اندك اختيارى در اداره ى اين كشور داشته باشند، داشته ايم. اين، تاريخ ماست. سلطنتهاى ما، همه از اين قبيل بوده اند. آن پادشاهانى كه ما آنها را احترامشان هم مى كنيم؛ پادشاهان مقتدر غزنوى، سلجوقى، بعد بيائيد تا برسيد به دوران صفويه؛ شاه عباس، شاه اسماعيل، شاه طهماسب، آنها هم همينجور بودند. اينها پادشاهان خوب مايند؛ اما همين پادشاهان خوب، چه جورى اين مملكت را اداره كردند؟ سجلّ و شناسنامه ى اين مملكت از لحاظ اداره ى حكومتى چيست؟ اين است: يك نفر در رأس، همه مطيع او. و اين مجموعه، اداره كننده ى كل سرنوشت اين كشور هستند و آحاد مردم هيچ تأثيرى ندارند و مملكت مال اينهاست. پادشاه به وزراى خودش ميگفت: نوكران من! نوكرش هم بودند. واقعش هم همين بود. ناصرالدين شاه و محمدشاه و فتحعلى شاه و بقيه و بعدى ها، حتى به وزراشان، به صدر اعظمشان ميگفتند: شما نوكر خوبى هستيد! فرهنگ سياسى در كشور اين بود. وقتى كه نخست وزير و وزير، نوكر شاه اند، رئيس فلان اداره، گفت: جائى كه شتر بود به يك غاز خر، قيمت واقعى ندارد! مردم هم كه مثل «هباء منبثا»؛ هيچ. مملكت متعلق به يك جمع معدود و در حقيقت متعلق به يك فرد بود. اين تاريخ ماست. ۸۶/۶/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۸ دی ماه سال ۱۰۰۷ش
🏳فوت شاه عباس صفوی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️بهترین پادشاهان ما در طول تاریخ که ممکن است به نام اینها افتخار هم بکنیم، جزو ظالمترین و قسیالقلبترین مردم زمان خودشان و حکام دوران خودشان بودند. نادرشاه از لحاظ قهرمانی و به عنوان یک قهرمان ملی یک اسطوره است؛ اما برای مردم خودش، در آن زمانی که زندگی میکرده، یک دیو مهیبی است. شاه عباس هم همینجور است. ما به اینها افتخار میکنیم، به خاطر اینکه اینها کارهای بزرگی کردند. اما شما ببینید با مردم کشور، اینها چه جوری رفتار کردند. خوبهایشان – آنهایی که به اصطلاح خوب بودند و اهل تقوای نسبی بودند - چه جور عمل کردند، آنهایی هم که اهل تقوا نبودند، چه جور عمل کردند. ۸۷/۶/۲۵
‼️ببینید این پادشاهان چهقدر بد بودند. واقعاً فتحعلیشاه چهقدر بد است. اصلاً میشود اندازه برای بدىِ فتحعلیشاه معیّن کرد؟ شاه عباس صفوی چهقدر نحس است. اصلاً میشود اندازهیی برای بدی شاه عباس صفوی پیدا کرد؟ حالا میگوییم شاه اسماعیل صفوی تشیع را آورد؛ شاه عباس صفوی چه کار کرده است؟ روی منبر تشیع نشسته، آقایی کرده و بالا رفته است. البته شاه اسماعیل و شاه طهماسب، حساب دیگری دارند. ۶۹/۱۰/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۸ دی ماه سال ۱۰۰۷ش
🏳فوت شاه عباس صفوی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️اهمیت ایرانىِ نظام اسلامی به خاطر این است که نظام سیاسىِ مستقرِّ پایدارِ ریشهداری است که به دست خود مردم به وجود آمده است. یک نظام تحمیل شده بر مردم نیست؛ ضدِّ ایدئولوژی سلطنت است. سلطنت یک ایدئولوژی دارد. ایدئولوژی سلطنت همان چیزی است که شما در همه سلطنتهای دنیا با انواع و اقسامش مشاهده میکنید؛ یعنی استبداد، بهرهمندیهای اختصاصی و زورگویی؛ آنجایی که به زورگویی نیاز داشته باشند. پادشاهان صفوی، مایه افتخار ما هستند - میدانید، ما برای پادشاهان صفوی ارزش و اعتباری قائلیم؛ چون پیرو مکتب اهلبیت بودند و استقلال و تمامیّت ارضی ایران را حفظ کردند - اما شما ببینید همین شاهعباس که یک چهره برجسته است، چقدر ظلمِ ناشی از خودکامگىِ محض کرده است. آنقدر از خویشاوندان خود را کُشت و کور کرد که بعضی اشخاص مجبور شدند برخی از شاهزادههای صفوی را به گوشهای ببرند و گم و گور کنند تا شاه از وجود آنها مطّلع نباشد! مثلاً دستور داد چهار پسر امام قلیخان را سر ببُرند و جلوِ او بگذارند؛ در صورتی که امام قلیخان جزو افرادی بود که به صفویه خیلی خدمت کرده بود؛ جزو خدّامِ قدیمی صفویه و سرداران و سیاستمداران صفویه بود؛ اما به خاطر وجود روح دیکتاتوری و استبداد در شاه، این بلا سرِ او آمد. ۸۰/۸/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۸ دی ماه سال ۱۳۹۳
🏳درگذشت شاعر متعهد
🏳حامی انقلاب و رهبری
🏳عباس مشفق کاشانی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت شاعر غزلسرای برجسته جناب آقای مشفق کاشانی رحمة الله علیه را به خاندان مکرم ایشان و به خانوادهی شعر و ادب کشور و همهی شاگردان و علاقمندان این استاد فرزانه تسلیت عرض میکنم. بجز شعر شیوا و دلنشین، اخلاق و شخصیت انسانی و تعهد به آرمانهای انقلاب نیز از جملهی ویژگیهائی بود که اینجانب را در مدت بیش از سی سال آشنائی نزدیک با این انسان مؤمن و آراسته، به وی علاقمند میساخت. رحمت و مغفرت الهی بر روان او. ۹۳/۱۰/۳۰
‼️جناب آقای مشفق از شعرای خوب زمان ما هستند. بنده البتّه از قدیم با بعضی از اشعار ایشان -در مطبوعات و اینها- آشنا بودم و شخص ایشان را هم که از اوائل انقلاب به اتّفاق آقای حمید و مرحوم شاهرخی و اینها، مکرّر آقایان را زیارت میکردیم؛ از شعرهایشان میشنیدیم، استفاده میکردیم. و غزل ایشان، غزل پخته و مضمون دار و خوش اسلوبی است؛ یعنی یکی از غزل سرایان برجسته زمان ما آقای مشفق هستند؛ بیشتر سبک عراقی - و در عین حال دارای مضمون، دارای الفاظ شسته رفته و پخته - غزل ایشان را تشکیل میدهد. حالا البتّه ایشان در فنون دیگر هم شعر میگویند، قصیده هم میگویند، قطعه هم میگویند، لکن غزل ایشان یک برجستگی ویژهای دارد. در جلسات شعریای که بنده در آنجاها حضور داشتهام و توانستهام بشنوم از شعرها، شعر ایشان همیشه یک شیرینی و برجستگی و زیبایی خاصّی داشته. جا دارد که از ایشان حقیقتاً تشویق بشود! ۹۲/۴/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۸ دی ماه سال ۱۳۹۳
🏳درگذشت شاعر متعهد
🏳حامی انقلاب و رهبری
🏳عباس مشفق کاشانی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️علاوه بر جنبهی شعری مرحوم مشفق، دو خصوصیّت مهم دیگر هم در ایشان هست که قابل توجّه است: یکی اینکه شعر ایشان در خدمت هدفها قرار میگیرد؛ در خدمت هدفهای دینی و هدفهای انقلابی. از اوّل انقلاب - از قبل انقلاب هم شاید همینجور بوده؛ امّا آنچه من اطّلاع دارم در دوران انقلاب است- شعر ایشان، چه شعر مذهبی و به اصطلاح شعر آئینیای که ایشان گفتند در مدایح و در موضوعات مربوط به ائمّه (علیهم السلام)، و چه شعرهایی که دربارهی مسائل انقلاب گفتند، همهی اینها شعرهای مفید و اثرگذاری است. آن بیت اوّل همین غزلی که الان ایشان گفتند، به نظر من میارزد به خیلی از شعرها و گفتهها و نوشتهها؛ در وقتی که دشمن و بعضی از دوستهای نادان سعی میکنند فضاها را تیره و تار جلوه بدهند، میگویند اگر هوش و گوشی وجود دارد، اینجا پنجرهها باز است. اینها خیلی نکات مهمّی است. در غزل ایشان همیشه در طول این زمانها آدم مشاهده میکند. نکتهی دوّم شخصیّت خود ایشان است؛ ایشان یک انسان محترم و آراسته به اخلاق خوب، به رفتار خوب محسوب میشوند و ما در طول این حدود سی وچند سال که با ایشان آشنا هستیم و مرتبطیم و از ایشان شنیدیم و گاهی با ایشان نشست و برخاست کردیم، همیشه این رفتار را از ایشان ملاحظه کردیم. ۹۲/۴/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹ دی ماه سال ۱۳۶۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد
🏳آیةالله سیداحمدخوانساری
💠رهبرانقلاب
‼️حلول سال نو نزدیک شد. ایرانیان بنا بر رسم معهود، میبایستی در آغاز سال نو با شادی و سرور و جامههای نو ودید و بازدید به استقبال بهار بروند. امّا امام پیشاپیش اعلام کرد ما سوگواریم و امسال عید نداریم. علّت این اعلام، حمله به تظاهرات مسالمت آمیزی بود که در تهران صورت گرفت و گروهی از مؤمنین- از جمله آیتالله سیّد احمد خوانساری، از مراجع وقت ایران- در آن شرکت کردند. حضور یک مرجع در تظاهراتی مردمی، امر شگفتانگیزی بود. شگفتانگیزتر از آن، حمله دژخیمان شاه به چنین تظاهراتی بود که این مرجع در آن شرکت داشت. آنها به ضرب و جرح تظاهر کنندگان پرداختند؛ حتّی خود آقای خوانساری هم صدمه دید. خون دلی که لعل شد ص۶۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini