🗓۱۳ جمادی الثانی سال ۶۷۶ق
🏳رحلت فقیه، اصولی، ادیب
🏳استادالفقهاء، محقق حلی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️حوزه به مثابهی یک کل که دارای ابعاض و اجزائی است، یک موجود زنده است. یعنی رشد دارد، نُکس دارد، تحرک و نشاط دارد، جمود و رکود دارد، حیات دارد، ممات دارد؛ یک موجود زنده است. دلیلش هم تاریخ حوزههای علمیه است. یک حوزهی علمیهای - مثلاً فرض کنید - مثل حوزهی علمیهی حلّه در قرن هفتم - حالا هفتم، اواخر ششم تا هفتم، تا اوائل هشتم هجری - یک حوزهی پررونقی است. وقتی خواجه نصیر طوسی رفت حلّه، در آن جمعی از بزرگانِ علما که مجتمع بودند - آنطوری که من در ذهنم هست - ظاهراً حدود بیست نفر، بیست و پنج نفر عالم بزرگ بودند که یکی از آنها محقق حلّی بود، یکی پدر علامه بود، یکی ابن سعیدِ حلی صاحب جامعالشرایع بود - و از این قبیل. این حوزهی حلّه است. حوزهی حلّه امروز وجود ندارد. حوزهی نجف یک روزی بود که بعد از آن رونق اولیه، رکود پیدا کرد. آدم معروفی، شخص برجستهای در حوزهی نجف نبود؛ بعد شاگردان وحید بهبهانی مثل بحرالعلوم و کاشف الغطاء و امثال اینها آمدند آن حوزه را آنچنان به رونق آوردند که به نظر من دویست سال است که ضرب دست آنها دارد حوزهی نجف را پیش میبرد. هنر فقهی و عمق کار آنها، حوزه را با نشاط کرد و زنده کرد و همینطور زنده ماند! ۸۶/۹/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ جمادی الثانی سال ۶۷۶ق
🏳رحلت فقیه، اصولی، ادیب
🏳استادالفقهاء، محقق حلی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️ما برای اعلای کلمهی اهلبیت باید کارهایی انجام بدهیم؛ هم در باب معرفی شخصیت اهلبیت(ع) باید کتابها و نوشتهها منتشر شود و کار فرهنگی وسیعی انجام بگیرد، و هم در باب آراء و افکار و معارفی که در زمینهی مسائل اسلامی - یعنی در اصول اسلامی و در عقلیات اسلامی و سایر معارف - از آنها رسیده است، ما از اهلبیت چیزهای زیادی داریم؛ چیزهایی است که اگر امروز عرضه بشود، دنیا را واقعاً در مقابل خودش به اعجاب وا میدارد، فقه اهلبیت، از طرفی منشأً قابل بحث کردن است؛ یعنی ما در این بحث کنیم که اگر کسی بخواهد فقه صحیح اسلامی را به دست بیاورد، کدام راه اسلم و اتقن است، تا به این نتیجه برسیم که راه اهلبیت کدام است. این، یک فکر و یک ایده است؛ این ایده را بایستی در دنیای اسلام منتشر کرد. از طرف دیگر، متن فقه اهلبیت هم قابل بحث است. کتبی که امروز از ما در دنیای اهل تسنن منتشر شده، مثلاً کتاب «مختصرالنّافع» مرحوم محقق است، که یک جزوهی مختصر و بیاستدلال است. بعضی کتابهای مختصر دیگری هم منتشر شده است و من چون به خاطر ندارم، نمیتوانم عرض کنم. اجمالاً آنچه که من میدانم، کتابهای کمی از ما در بین اهل سنت منتشر شده است. ما در دنیای اسلام، این فقه راقىِ پیشرفتهی پُرفرعِ عمیق را باید معرفی کنیم! ۷۰/۷/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ جمادی الثانی سال ۶۷۶ق
🏳رحلت فقیه، اصولی، ادیب
🏳استادالفقهاء، محقق حلی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️علماى دو طرف اهل سنت و اهل تشیع و علماى فرق مسلمین بنشینند مجامع واحد تشکیل بدهند براى اینکه مسائل اسلامى را چه فقهى و چه کلامى با هم بررسى کنند؛ مثل همان چیزى که به عنوان دارالتقریب بود در مصر و علماى فرق مختلف اسلامى در آن جمع مىشدند، با هم فکر مىکردند، بحث مىکردند و چه قدر خوب بود به خاطر همین بود که یکى از مفتىهاى بزرگ مصر مرحوم شیخمحمودشلتوت آن فتواى تاریخى را صادر کرد و مرحوم آیتاللَّه بروجردى رضواناللَّهعلیه از او تقدیر کردند و تشکر کردند و در وفات او آن طور که به ذهنم مىرسد پیام تسلیتى فرستادند. کتابهاى فقه شیعه را چقدر در مصر چاپ کردند کتابهاى مرحوم محقق حلى و بعضى دیگر از کتب فقهیهى ما را. کتب کلامیه را هم مراجعه کنند کتب فقهیه را مراجعه کنند نقطهنظرها را به هم نزدیک کنند، در برخى از موارد به خصوص در مسائل فقهى نزدیک کردن نقطهنظرها کاملاً ممکن است. مراکزى به وجود بیاید که این دیگر مخصوص علماست مخصوص کسانى است که متبحر در مسائل دینى هستند و در مسائل سیاسى به خصوص همه با هم شعار اسلام را بدهند شعار واحد بدهند و بر روى شخص رسول اکرم به عنوان بهترین و شاملترین نقطهاى که مىتواند مسلمانها را به هم نزدیک بکند تکیه کنند. ۶۷/۸/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۸ دی ماه سال ۱۰۰۷ش
🏳فوت شاه عباس صفوی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️اگر به تاريخ كشورمان از هزارها سال پيش تا امروز نگاه كنيد - از آن وقتى كه تاريخ مدون داريم - مى بينيد حكومت فردىِ مطلقه ى ديكتاتورى، حكومت يك جمع معدود با رياست يك فرد بر عامه ى مردم، بدون اينكه عامه ى مردم اندك اختيارى در اداره ى اين كشور داشته باشند، داشته ايم. اين، تاريخ ماست. سلطنتهاى ما، همه از اين قبيل بوده اند. آن پادشاهانى كه ما آنها را احترامشان هم مى كنيم؛ پادشاهان مقتدر غزنوى، سلجوقى، بعد بيائيد تا برسيد به دوران صفويه؛ شاه عباس، شاه اسماعيل، شاه طهماسب، آنها هم همينجور بودند. اينها پادشاهان خوب مايند؛ اما همين پادشاهان خوب، چه جورى اين مملكت را اداره كردند؟ سجلّ و شناسنامه ى اين مملكت از لحاظ اداره ى حكومتى چيست؟ اين است: يك نفر در رأس، همه مطيع او. و اين مجموعه، اداره كننده ى كل سرنوشت اين كشور هستند و آحاد مردم هيچ تأثيرى ندارند و مملكت مال اينهاست. پادشاه به وزراى خودش ميگفت: نوكران من! نوكرش هم بودند. واقعش هم همين بود. ناصرالدين شاه و محمدشاه و فتحعلى شاه و بقيه و بعدى ها، حتى به وزراشان، به صدر اعظمشان ميگفتند: شما نوكر خوبى هستيد! فرهنگ سياسى در كشور اين بود. وقتى كه نخست وزير و وزير، نوكر شاه اند، رئيس فلان اداره، گفت: جائى كه شتر بود به يك غاز خر، قيمت واقعى ندارد! مردم هم كه مثل «هباء منبثا»؛ هيچ. مملكت متعلق به يك جمع معدود و در حقيقت متعلق به يك فرد بود. اين تاريخ ماست. ۸۶/۶/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۸ دی ماه سال ۱۰۰۷ش
🏳فوت شاه عباس صفوی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️بهترین پادشاهان ما در طول تاریخ که ممکن است به نام اینها افتخار هم بکنیم، جزو ظالمترین و قسیالقلبترین مردم زمان خودشان و حکام دوران خودشان بودند. نادرشاه از لحاظ قهرمانی و به عنوان یک قهرمان ملی یک اسطوره است؛ اما برای مردم خودش، در آن زمانی که زندگی میکرده، یک دیو مهیبی است. شاه عباس هم همینجور است. ما به اینها افتخار میکنیم، به خاطر اینکه اینها کارهای بزرگی کردند. اما شما ببینید با مردم کشور، اینها چه جوری رفتار کردند. خوبهایشان – آنهایی که به اصطلاح خوب بودند و اهل تقوای نسبی بودند - چه جور عمل کردند، آنهایی هم که اهل تقوا نبودند، چه جور عمل کردند. ۸۷/۶/۲۵
‼️ببینید این پادشاهان چهقدر بد بودند. واقعاً فتحعلیشاه چهقدر بد است. اصلاً میشود اندازه برای بدىِ فتحعلیشاه معیّن کرد؟ شاه عباس صفوی چهقدر نحس است. اصلاً میشود اندازهیی برای بدی شاه عباس صفوی پیدا کرد؟ حالا میگوییم شاه اسماعیل صفوی تشیع را آورد؛ شاه عباس صفوی چه کار کرده است؟ روی منبر تشیع نشسته، آقایی کرده و بالا رفته است. البته شاه اسماعیل و شاه طهماسب، حساب دیگری دارند. ۶۹/۱۰/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۸ دی ماه سال ۱۰۰۷ش
🏳فوت شاه عباس صفوی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️اهمیت ایرانىِ نظام اسلامی به خاطر این است که نظام سیاسىِ مستقرِّ پایدارِ ریشهداری است که به دست خود مردم به وجود آمده است. یک نظام تحمیل شده بر مردم نیست؛ ضدِّ ایدئولوژی سلطنت است. سلطنت یک ایدئولوژی دارد. ایدئولوژی سلطنت همان چیزی است که شما در همه سلطنتهای دنیا با انواع و اقسامش مشاهده میکنید؛ یعنی استبداد، بهرهمندیهای اختصاصی و زورگویی؛ آنجایی که به زورگویی نیاز داشته باشند. پادشاهان صفوی، مایه افتخار ما هستند - میدانید، ما برای پادشاهان صفوی ارزش و اعتباری قائلیم؛ چون پیرو مکتب اهلبیت بودند و استقلال و تمامیّت ارضی ایران را حفظ کردند - اما شما ببینید همین شاهعباس که یک چهره برجسته است، چقدر ظلمِ ناشی از خودکامگىِ محض کرده است. آنقدر از خویشاوندان خود را کُشت و کور کرد که بعضی اشخاص مجبور شدند برخی از شاهزادههای صفوی را به گوشهای ببرند و گم و گور کنند تا شاه از وجود آنها مطّلع نباشد! مثلاً دستور داد چهار پسر امام قلیخان را سر ببُرند و جلوِ او بگذارند؛ در صورتی که امام قلیخان جزو افرادی بود که به صفویه خیلی خدمت کرده بود؛ جزو خدّامِ قدیمی صفویه و سرداران و سیاستمداران صفویه بود؛ اما به خاطر وجود روح دیکتاتوری و استبداد در شاه، این بلا سرِ او آمد. ۸۰/۸/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۸ دی ماه سال ۱۳۹۳
🏳درگذشت شاعر متعهد
🏳حامی انقلاب و رهبری
🏳عباس مشفق کاشانی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت شاعر غزلسرای برجسته جناب آقای مشفق کاشانی رحمة الله علیه را به خاندان مکرم ایشان و به خانوادهی شعر و ادب کشور و همهی شاگردان و علاقمندان این استاد فرزانه تسلیت عرض میکنم. بجز شعر شیوا و دلنشین، اخلاق و شخصیت انسانی و تعهد به آرمانهای انقلاب نیز از جملهی ویژگیهائی بود که اینجانب را در مدت بیش از سی سال آشنائی نزدیک با این انسان مؤمن و آراسته، به وی علاقمند میساخت. رحمت و مغفرت الهی بر روان او. ۹۳/۱۰/۳۰
‼️جناب آقای مشفق از شعرای خوب زمان ما هستند. بنده البتّه از قدیم با بعضی از اشعار ایشان -در مطبوعات و اینها- آشنا بودم و شخص ایشان را هم که از اوائل انقلاب به اتّفاق آقای حمید و مرحوم شاهرخی و اینها، مکرّر آقایان را زیارت میکردیم؛ از شعرهایشان میشنیدیم، استفاده میکردیم. و غزل ایشان، غزل پخته و مضمون دار و خوش اسلوبی است؛ یعنی یکی از غزل سرایان برجسته زمان ما آقای مشفق هستند؛ بیشتر سبک عراقی - و در عین حال دارای مضمون، دارای الفاظ شسته رفته و پخته - غزل ایشان را تشکیل میدهد. حالا البتّه ایشان در فنون دیگر هم شعر میگویند، قصیده هم میگویند، قطعه هم میگویند، لکن غزل ایشان یک برجستگی ویژهای دارد. در جلسات شعریای که بنده در آنجاها حضور داشتهام و توانستهام بشنوم از شعرها، شعر ایشان همیشه یک شیرینی و برجستگی و زیبایی خاصّی داشته. جا دارد که از ایشان حقیقتاً تشویق بشود! ۹۲/۴/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۸ دی ماه سال ۱۳۹۳
🏳درگذشت شاعر متعهد
🏳حامی انقلاب و رهبری
🏳عباس مشفق کاشانی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️علاوه بر جنبهی شعری مرحوم مشفق، دو خصوصیّت مهم دیگر هم در ایشان هست که قابل توجّه است: یکی اینکه شعر ایشان در خدمت هدفها قرار میگیرد؛ در خدمت هدفهای دینی و هدفهای انقلابی. از اوّل انقلاب - از قبل انقلاب هم شاید همینجور بوده؛ امّا آنچه من اطّلاع دارم در دوران انقلاب است- شعر ایشان، چه شعر مذهبی و به اصطلاح شعر آئینیای که ایشان گفتند در مدایح و در موضوعات مربوط به ائمّه (علیهم السلام)، و چه شعرهایی که دربارهی مسائل انقلاب گفتند، همهی اینها شعرهای مفید و اثرگذاری است. آن بیت اوّل همین غزلی که الان ایشان گفتند، به نظر من میارزد به خیلی از شعرها و گفتهها و نوشتهها؛ در وقتی که دشمن و بعضی از دوستهای نادان سعی میکنند فضاها را تیره و تار جلوه بدهند، میگویند اگر هوش و گوشی وجود دارد، اینجا پنجرهها باز است. اینها خیلی نکات مهمّی است. در غزل ایشان همیشه در طول این زمانها آدم مشاهده میکند. نکتهی دوّم شخصیّت خود ایشان است؛ ایشان یک انسان محترم و آراسته به اخلاق خوب، به رفتار خوب محسوب میشوند و ما در طول این حدود سی وچند سال که با ایشان آشنا هستیم و مرتبطیم و از ایشان شنیدیم و گاهی با ایشان نشست و برخاست کردیم، همیشه این رفتار را از ایشان ملاحظه کردیم. ۹۲/۴/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۹ دی ماه سال ۱۳۶۳
🏳درگذشت مرجع مجاهد
🏳آیةالله سیداحمدخوانساری
💠رهبرانقلاب
‼️حلول سال نو نزدیک شد. ایرانیان بنا بر رسم معهود، میبایستی در آغاز سال نو با شادی و سرور و جامههای نو ودید و بازدید به استقبال بهار بروند. امّا امام پیشاپیش اعلام کرد ما سوگواریم و امسال عید نداریم. علّت این اعلام، حمله به تظاهرات مسالمت آمیزی بود که در تهران صورت گرفت و گروهی از مؤمنین- از جمله آیتالله سیّد احمد خوانساری، از مراجع وقت ایران- در آن شرکت کردند. حضور یک مرجع در تظاهراتی مردمی، امر شگفتانگیزی بود. شگفتانگیزتر از آن، حمله دژخیمان شاه به چنین تظاهراتی بود که این مرجع در آن شرکت داشت. آنها به ضرب و جرح تظاهر کنندگان پرداختند؛ حتّی خود آقای خوانساری هم صدمه دید. خون دلی که لعل شد ص۶۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۰ دی ماه سال۱۳۷۳
🏳فوت مهدی بازرگان
💠رهبرانقلاب
‼️ایشان یکى از مبارزان دیرین با رژیم ستمشاهى و نیز از جملهى پیشروان ترویج و تبیین اندیشههاى ناب اسلامى با زبان و منطق و شیوهى نوین بود و از این رهگذر بىشک در چشم همهى علاقهمندان به گسترش و رواج ایمان اسلامى در میان طبقات تحصیلکرده در دوران خفقان و دینزدایى رژیم پهلوى، داراى شأن و ارزش بخصوص بود. خداوند ایشان را مشمول رحمت و مغفرت و فضل خود قرار دهد و به تلاشهاى ایشان با چشم رضا و قبول بنگرد. ۷۳/۱۱/۵
‼️هدفِ تهاجم فرهنگی دشمن این است که ذهن مردم را عوض کند؛ از راه اسلام منصرف نماید و از مبارزه ناامید سازد. آن آقایی که خودش - به حسب آنچه که ما میبینیم - خسرالدنیا و الآخره است، بر میدارد مینویسد که «ملت ایران خسر الدنیا و الآخره شدهاند»! مینویسند، و چاپ هم میکنند که «مسلمانهای عالم و از جمله ملت ایران، خسر الدنیا والآخره شدند.» چرا؟ چون با امریکا جنگیدند؛ مقصودش این است! این، خسر الدنیا و الآخره بودن است؟! ملت ایران که توانست خود را از ذلّتِ وابستگی نجات دهد؛ کسی که این را میگوید، حقیقتاً خسر الدنیا و الآخره است. نه دنیا دارند، نهآخرت. دنیاشان، دنیای نکبت؛ آخرتشان هم بلاشک، قهر و عذاب الهی است! ۷۲/۲/۱۵
📌نکته؛
🏴مهندس بازرگان در فروردین ماه سال ۱۳۷۲ طی یادداشتی در ماهنامه کیان نوشت: «با داعیه تداوم رسالت، همگی شاهد «و رأیت الناس یخرجون من دین الله افواجا» هستیم. ملت ایران و بسیاری از مسلمانان جهان حالت خسرالدنیا و الآخره را پیدا کردند!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۰ دی ماه سال ۱۳۸۵شمسی
🏳درگذشت احیاگر علوم قرآنی
🏳مجتهدمجاهدبصیر، ابوالشهید
🏳آیت الله محمد هادی معرفت
💠رهبرانقلاب
‼️رحلت عالم خدمتگزار و قرآنپژوه آیةالله آقای حاج شیخ محمدهادی معرفت رحمه الله علیه را به حوزه علمیه و علما و فضلای قرآنی و مردم قم و به خانواده و فرزندانشان تسلیت میگویم. این روحانی عالی مقام خدمات ارزشمندی در زمینه تحقیقات و تألیفات دینی به ویژه در تفسیر و علوم قرآنی به جامعه علمی کشور عرضه داشته اند و تألیفات ایشان یادگارهایی ماندنی به شمار میآید. ایشان همچنین در عرصه های مجاهدات ملت ایران در دوره های گوناگون حضور داشته اند و فرزندشان در دفاع مقدس به فیض شهادت رسیده است. از خداوند متعال علو درجات این فقید سعید را مسألت میکنم. ۸۵/۱۱/۱
‼️مسئله قرآن و مرجعیّت قرآن و استفهام از قرآن در مسائل گوناگون فکری و عملی و اجتماعی و سیاسی و حکومتی، خیلی چیز مهمی است. ما واقعاً در این زمینهها واقعاً کم کاری داریم، و همچنین در زمینه تدبّر در قرآن برای کسانی که اهل تدبّرند؛ این نشان میدهد که ما خیلی خودمان را محروم کردهایم از آیات الهی و از رهنمودهای آیات الهی در زمینههای گوناگون؛ خود این مرجعیّت قرآن برای این مسئلهی مهم، یک موضوع اساسی و حسّاس است. علوم انسانی و اهتمام به آن و توجّه به آن هم یک مسئله است. کار شما پژوهشگران علون قرآنی پیوند زدن این دو امر مهم با یکدیگر است و این به نظر من خیلی مهم است؛ خیلی بجا است که هرچه میشود در این زمینه تلاش صورت بگیرد! ۹۶/۳/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️ما در طول تاریخ تشیع، بخاطر عدم آگاهی علما از حقایق جریانات دنیا، خیلی ضربه خوردیم؛ بخصوص در ۲۰۰سال اخیر که دنیا شکل جدیدی پیدا کرد و استعمار پدید آمد و سیاستها عوض شد و دولتهای اروپایی وارد میدان سیاست جهانی شدند و به کشورهای اسلامی تعرض کردند اما هرگاه ما عالِم دین و تقىّ و باهوش و زرنگ و دقیقی مثل میرزای شیرازی و شیخ انصاری داشتیم، از شر دشمن محفوظ میماندیم و برنده بودیم! ۶۸/۴/۲۰
‼️من يک وقت خواندم كه يک مأمور انگليسى، خدمت شيخ انصاری رفت تا پول عمدهاى را كه مربوط به يک موقوفه معروف هند بود، به او بدهد، مأمور انگليسی گفته است: «خدمت شيخ رفتم، وقتى پيشنهاد به اين عظمت را به او عرضه كردم، نگاهى در آستين چپش كرد و گفت گرفتن این پول تكليفم نيست؛ همين يک كلمه!» و آن مأمور انگليسى، گفت: مقابل اين عظمت ایشان خُرد شدم؛ خب؛ شيخ چقدر میتوانست از آن پول براى دنياى اسلام و براى حوزهى علميه استفاده كند اما ببينيد؛ عظمت بينش و شعور معنوى و استقامت روحى اين مرد، اينجا معلوم میشود! ۷۳/۹/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۱ب
💠استادخامنهای
‼️وقتیکه شیخ انصاری، مرجع علىالاطلاق تشیع در سال ۱۲۸۱ق از دنيا رفت، سه عالم بزرگ جهت مرجعیت مطرح بودند که مردم هر کدام باید یکی از اینها را انتخاب میکردند: یکی مرحوم حاج میرزا حبیب الله رشتی عالم بزرگ، فقیه عالیقدری بود که دریایی از فهم حقوق اسلامی است؛ دومی مرحوم سیّدحسین کوه کمری ترک، مرد جليل القدری بود، کسیکه خودش یک استادی بود، نفر سوم که از آنها جوانتر است، سابقهاش هم به قدر اینها نیست، او میرزای شیرازی است اما در حد مرجعیت بود. این سه نفری در یکجا جمع شدند، گفتند که بیایید برای خاطر حفظ وحدت عالم اسلامی، دو نفراز ما، به نفع يکنفر کنار برود و به آن یکنفر ارجاع کند و مقلدين خودش را هم بگوید که از او تقلید کنید؛ گفتند حرفی نیست، میرزای شیرازی گفت: بیایید کسی را انتخاب کنیم که عقلش از علمش بیشتر باشد؛ ملا و مجتهد باید باشد، مسلم با تقوا باید باشد، اما باید دارای درک و هوش باشد، باید دارای چشم شناسا باشد تا دور را ببیند، آینده بشر، آینده جامعه اسلامی، همه را بفهمد. میرزا حبیب الله رشتی یا مرحوم سيدحسين كوه کمری، گفت این خودِ تو علاوه بر مقام علمی مناسب، از عقل سرشار هم برخورداری، ما از حق مرجعیت خود یعنی اول مقام در شیعه آن روز بودن را صرف نظر میکنیم، شما ميدانید که در صد سال پیش، مرجع تقليد چقدر نفوذ و اقتدار داشت. آن دو نفر میرزای شیرازی را مرجع تقلید کردند و ثمره اش در قرارداد کمپانی رژی -قرارداد تنباکو- ظاهر شد؛ شأن عالم این است! ۵۳/۱۲/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️شیخ انصاری از مفاخر روحانیت اسلام است و ما باید خصوصیات ممتاز وی را تبیین کنیم تا بیش از گذشته عظمت روحانیت و حوزههای علمیه و استقلال حوزهها مشخص شود. ۷۳/۹/۲۱
‼️امروز جوانان مسلمان به روحانیت نیازمندند و دنیای سرخورده از مادّیت، چشم انتظار شما روحانیت است، یکی از فضلای برجسته زمان ما که بطور کامل با فرهنگ جدید آشنا بود و چند زبان میدانست و سالها در دانشگاههای مختلف دنیا تدریس کرده یا تعلیم گرفته بود، پس از سفری که برای یک فرصت مطالعاتی به اروپا رفته و بازگشته بود، نوشته بود که امروز ذهنیّت دنیای غرب، دیگر دنبال این زرق و برقها نیست؛ بلکه بدنبال شیخ انصاریها و ملّاصدراها است، این دیگر حرف منِ طلبه نیست. امروز این انسانهای معنوی هستند که از زیر انبار تهمتها میدرخشند و مردمی را که در تاریکی مادیّت دست و پا میزنند، به خود جذب میکنند. شیخ انصاری و ملّاصدرا، یکی فقیه و دیگری حکیمِ عارف، هر دو در دنیای غرب، با خصوصیّت زهد و عبادت فراوان، به یاد ماندنی و تاریخی هستند. ۷۴/۹/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۳
💠رهبرانقلاب
‼️بزرگان و علمای اسلام، شیخ مرتضی انصاری را شیخ الاعظم میخوانند زیرا هیچکس درباره عظمت مقام علمی شیخ اندک تأملی ندارد، بنا بر این معرفی وی به جهان اسلام به عنوان قله رفیع علم و تقوا و نیز تبیین و تحلیل نقش آن شیخ بزرگوار در حفظ هیمنه و عظمت دین و کلیت وحدت اسلامی در مقابل معاندین و مخالفین، یک فریضه و تکلیف است. ۷۳/۹/۲۱
‼️حقوق اسلامی ما غنیتر از حقوق غربی است. کدام حقوقدان غربی میتواند در تمام زمینههایی که مرحوم شیخ انصاری در آن زمینهها صاحب تحقیقاتی است، به گرد پای او برسد؟ ما دانشمندان بزرگی در زمینهی حقوق اسلامی داریم. چطور باز هم باید در مسألهی حقوق به حقوق غربی مراجعه کنیم، ببینیم آنها در زمینهی مرافعات و حقوق مدنی و حقوق جزا چه تحقیقاتی کردهاند؛ برویم از آنها یاد بگیریم؟ امروز هم بعضی میخواهند این حقایق را نادیده بگیرند. این جزو آثار شوم همان قضایای آن روزهاست. ۷۳/۹/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۴الف
💠رهبرانقلاب
‼️فقاهت باید در حوزهها پیشرفت بکند. این پیشرفت، هم از لحاظ عمق است، و هم از لحاظ فراگیری مسائل زندگی. فقه باید عمیقتر از آنچه که هست بشود. همچنانکه شما نگاه میکنید، فقه زمان علامه حلی، از فقه زمان شیخ انصاری عمیقتر است؛ فقه امروز باید عمیقتر باشد ۷۰/۶/۳۱
‼️چه دلیلی دارد که فضلا و محققان ما نتوانند بر شیوه فقاهت بیفزایند و آن را کامل کنند؟ ای بسا خیلی از مسائل، مسائل دیگر را غرق خواهد کرد و خیلی از نتایج عوض خواهد شد و خیلی از روشها دگرگون میشود. روشها که عوض شد، جوابهای مسائل نیز عوض خواهد شد و فقه، طور دیگری میشود. این از جمله کارهایی است که باید بشود. محقق امروز نباید به همان منطقهای که شیخ انصاری کار کرده است؛ اکتفا کند، محقق، باید آفاق جدید پیدا کند. این کار درگذشته هم شده، شیخ انصاری حکومت را در نسبت بین دو دلیل کشف و ابداع کرده است. بعد دیگران آمدند و تعمیق کردند و آن را گستراندند و مورد مداقه قرار دادند. ۷۴/۹/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۴ب
💠رهبرانقلاب
‼️بنده در جلسهای با فضلا و علما بحث تغییرات در کتاب درسی را مطرح کردیم، بلافاصله بازخورد مخالفتها به من رسید؛البته میدانستم عدهای مخالف میکنند، تغییر کتاب درسی لازم است، حتماً هم باید تغییر پیدا کند؛ در این هیچ شکی نیست. مثلا مکاسب شیخ که یک اجتهادی است اما برای کسی که میخواهد فقه استدلالی را از روی متن یاد بگیرد، خوب نیست؛ طلبه دچار مشکل است، تسهیل کنند. همان مطالب شیخ را بیاورند در یک کتاب دیگری، منتها سر راست و روشن. تحقیق شیخ را در هر مسئلهای قشنگ بیان کنند، اما متعبد و مقید باشند به همان که شیخ بیان کرده؛ او را بیان کنند در این کتاب جدید. این میشود مکاسب جدید، که لازم است. این عقیدهی من است. حالا ممکن است مسئولین حوزه و مدیران حوزه و بعضی از برجستگان حوزه نپسندند و این کار نشود، اما یک روزی بدون تردید خواهد شد. ۸۶/۹/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ جمادی الثانی ۱۲۸۱ق
🏳رحلت مرجع مجاهدبصیر
🏳خاتم الفقهاءوالمجتهدین
🏳شیخ مرتضی انصاری/۵
💠استادخامنهای
‼️این نکته را شاید بیش از ده بار گفتهام برای بار یازدهم تکرار میکنم، اگر صد بار هم بگویم، مثل اینکه باید برای بار صدویکم تکرار میکنم. یک عده ای برای اینکه مردم را از ظاهر قرآن کنار بزنند، برای اینکه قرآن را از دست مردم بگیرند، میگویند علم قرآن نزد ائمه است. ما هم میگوییم علم قرآن نزد ائمه است، بطون قرآن را جز شاگردان وحی خدا کس دیگری نمیداند؛ اما باطن قرآن را اگر امام صادق فهمید، معنایش این نیست که ما ظاهر قرآن را نفهمیم؛ باطن قرآن با ظاهر قرآن تضاد ندارد. آنچه از ظاهر قرآن یک انسان عربیدان میفهمد، برای او حجّت است؛ این سخن بزرگترین علمای شیعه است. علمای شیعه، در طول تاریخ علم اصول در این چند قرن اخیر، روی این مسئله بحث کردهاند؛ شيخ انصاری، که بزرگترینِ علمای شیعه در ۱۲۰ سال اخير است، در کتاب رسائل - که كتاب درسی حوزه های علمیه است ۔ بحث مفصلی دارد در باب حجیت ظواهر قرآن؛ میگوید ظاهر قرآن حجت است. با وجود این همه حرفهای روشن و مسائلی که به دست علما حل شده و در مدرسه ها تمام شده است و حتی آدمهایی که چهار تا کتاب خواندهاند ميدانند، من نمیفهمم چرا چند نفر افراد نادان و طبعا درس نخوانده مدام روی این مطلب تکیه میکنند که به قران دست نزنید، از قرآن چیزی نخوانید، بخاطر اینکه قرآن را فقط ائمه میفهمند، البته که قرآن را ائمه میفهمند، اما باطن قرآن را؛ لکن ظاهر قرآن را هر عربیدانی میفهمد! ۵۲/۱۲/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۸ شمسی
🏳آغازدرستبییننظریهولایةفقیه
🏳توسط مرجع مجاهد، امام خمینی
🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/۱
💠امام خمینی:
‼️ولایةفقیه از موضوعاتى است كه تصور آنها موجب تصديق میشود، و چندان به برهان احتياج ندارد. به اين معنى كه هر كس عقايد و احكام اسلام را حتى اجمالًا دريافته باشد چون به ولایةفقیه برسد و آن را به تصور آورد، بیدرنگ تصديق خواهد كرد! کتاب ولایةفقيه ص۹ ۴۸/۱۱/۱
💠استادخامنهای
‼️به نظر بنده اگر هیچ دلیل نقلی برای اثبات حکومت توسط ولایةفقيه نداشیم، دلایل عقلی کفایت میکند برای اثبات این اصل اسلامی! ولایةوحکومت ص۲۵۹ ۶۲/۲/۳۰
⚠️توجه،
‼️با جستجوی جمله "پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیب نرسد" در صحیفه امام درمیابیم؛ عین این جمله از امام نیست با آن که از نگاه امام اصل ولایت فقیه از موضوعات بدیهی و ضروری است اما عین چنین مطلبی در صحیفه امام نیامده است، بلکه حضرت امام درباره نقش ولایت فقیه در کشور این گونه فرمودهاند: امر دولت اسلامی، اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبی بر این مملکت نخواهد وارد شد. صحیفه امام ج۱۰ ص۵۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۸ شمسی
🏳آغازدرستبییننظریهولایةفقیه
🏳توسط مرجع مجاهد، امام خمینی
🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/٢
💠رهبرانقلاب
‼️اگر مرکزیت امام نبود هیچکدام از این اثرات انقلاب نبود؛ همه این تلاشها شکست میخورد و همه این انسانها از نفس میافتادند. آن کسیکه از نفس نمیافتاد، او بود و دیگران هم به نیروی او قوّت و نیرو میگرفتند. بعد هم هدایت حقیقی یک حرکت انقلابی و یک نهضت بزرگ در طول مدت ۱۴سال و عبور دادن آن از آن همه عقبات گوناگون توسط آن بزرگوار بود. طوری شد که افکار غیراسلامی و ضدّ اسلامی به انزوا گراییدند و به حاشیه رانده شدند؛ روزبهروز فکر اسلامی و این تفکّر منطقی و مستحکم و قوی، غلبه خود را بر افکار دیگر ثابت و آشکار کرد. در همه قضایای مهم، حضور امام محسوس بود. در سال ۱۳۴۷، امام در نجف - مرکز فقاهت - فکر «ولایت فقیه» را با اتّکاء به مایههای محکم فقهی از آب درآورد. البته «ولایت فقیه» جزو مسلّمات فقه شیعه است. این که حالا بعضی نیمهسوادها میگویند امام «ولایت فقیه» را ابتکار کرد و دیگر علما آن را قبول نداشتند، ناشی از بیاطّلاعی است. کسیکه با کلمات فقها آشناست، میداند که مسأله «ولایت فقیه» جزو مسائل روشن و واضح در فقه شیعه است. کاری که امام کرد این بود که توانست این فکر را با توجّه به آفاق جدید و عظیمی که دنیای امروز و سیاستهای امروز و مکتبهای امروز دارند، مدوّن کند و آن را ریشهدار و مستحکم و مستدل و باکیفیت سازد؛ یعنی به شکلی درآورد که برای هر انسان صاحب نظری که با مسائل سیاسی روز و مکاتب سیاسی روز هم آشناست، قابل فهم و قابل قبول باشد. ۷۸/۳/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۸ شمسی
🏳آغازدرستبییننظریهولایةفقیه
🏳توسط مرجع مجاهد، امام خمینی
🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/۳
💠رهبرانقلاب
‼️قاعده ولایةفقیه در جامعه مدینة النّبی، در رأس همهی امور است؛ چون در مدینةالنّبی، حکومت، حکومت دین است و ولایت فقیه هم به معنای ولایت و حکومتِ یک شخص نیست؛ حکومتِ یک شخصیت و يک معیار است. معیارهایی وجود دارد که این معیارها در هر جایی تحقّق یابد، این خصوصیت را میتواند پیدا کند که در جامعه به وظایفی که برای ولی فقیه معیّن شده، رسیدگی کند. بنظر من به این نکته باید توجّه و افتخار کرد که بر خلاف همه مقرّرات عالم در باب حکومت در نظام اسلامی، آن کسی که بهعنوان ولی فقیه مشخص میشود، چون اساساً مسؤولیت او مبتنی بر معیارهاست، چنانچه این معیارها را از دست داد، به خودی خود ساقط میشود. وظیفهی مجلس خبرگان، تشخیص این قضیه است. اگر تشخیص دادند، میفهمند که بله؛ ولیفقیه ندارند. تا فهمیدند که این معیارها در این آقا نیست، میفهمند که ولی فقیه ندارند؛ باید بروند دنبال یک ولی فقیه دیگر. محتاج نیست عزلش کنند؛ خودش منعزل میشود. به نظر ما این نکتهی خیلی مهمّی است. ۷۷/۱۲/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۸ شمسی
🏳آغازدرستبییننظریهولایةفقیه
🏳توسط مرجع مجاهد، امام خمینی
🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/۴
💠رهبرانقلاب
‼️سابقهی فقه سیاسی در شیعه، سابقهی عریقی است؛ لیکن یک چیز جدید است و آن، نظامسازی بر اساس این فقه است؛ که این را امام بزرگوار ما انجام داد. قبل از ایشان کس دیگری از این ملتقطات فقهی در ابواب مختلف، یک نظام به وجود نیاورده بود. اولْ کسی که در مقام نظر و در مقام عمل - توأماً - یک نظام ایجاد کرد، امام بزرگوار ما بود؛ که مردمسالاری دینی را مطرح کرد، مسئلهی ولایت فقیه را مطرح کرد. بر اساس این مبنا، نظام اسلامی بر سر پا شد. این، اولین تجربه هم هست. چنین تجربهای را ما در تاریخ نداریم؛ نه در دوران صفویه داریم، نه در دورههای دیگر. اگرچه در دوران صفویه کسانی مثل «محقق کرکی» ها وارد میدان بودند، اما از این نظام اسلامی و نظام فقهی در آنجا خبری نیست؛ حداکثر این است که قضاوت به عهدهی یک ملائی، آن هم در حد محقق کرکىِ با آن عظمت بوده است؛ ایشان میشود رئیس قضات، تا مثلاً قضات را معین کند؛ بیش از اینها نیست؛ نظام حکومت و نظام سیاسی جامعه بر مبنای فقه نیست. ایجاد نظام، کاری است که امام بزرگوار ما انجام داد. امام مسئله ولایت فقیه را در نجف استدلالی کردند و بحث کردند؛ بعد هم در مقام عمل، این را پیاده کردند و آوردند، شد یک نظام اسلامی. ۹۰/۶/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۸ شمسی
🏳آغازدرستبییننظریهولایةفقیه
🏳توسط مرجع مجاهد، امام خمینی
🏳درمسجد شیخ انصاری شهرنجف/۵
💠رهبرانقلاب
‼️اعتقاد به ولایت فقیه اعتقاد به یک خط اسلامی است نه اعتقاد به شخص ولی فقیه! ۶۱/۲/۷
‼️همه صاحب نظران جهانی واقفند که نظریه ولایت فقیه از ابتکارات بسیار برجسته اسلام است، فکر حکومت ولی فقیه، فکری است که امروز پاسخگوی نیازهای حقیقی بشر است، هیچ چیز برای بشر مفیدتر و نجات بخشتر از این نیست! ولایت فقیه موضوعی نیست که ما درباره اثبات آن مشکل داشته باشیم، اصل ولایت فقیه از واضحات اسلام است، از اول اسلام تاکنون هیچکدام از علما اصل ولایت فقیه منکر نشدهاند البته در وسعت و اختیارات ولی فقیه بحث بوده و هست و حتما هم باید توسط خبرگان فقه بحث بشود و الا ناخبرگان میایند و شطحیات بیمنطق خود را رایج میکنند! ۷۵/۱۱/۲۵
‼️هرکه دغدغه مردم را دارد باید برای تبیین نظریه ولایت فقیه بیندیشد و کاری کند که مردم از قلب و ایمان به اطاعت از ولایت فقیه کشانده شوند، باید زیباییهای اصل ولایةفقیه را از نظر عقل و منطق بشری تبیین نمایید تا اینکه نظام اسلامی حقیقتا متکی به مردم باشد و ایران اسلامی به اهداف انقلاب اسلامی برسد! ۷۶/۱۱/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ ماه جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق
🏳ولادت امام سیدروحالله خمینی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️امروز راه علی و فاطمه و ائمه، همان راه امام خمینی است. اگر کسی این را نداند و نفهمیده باشد، باید در بصیرت خودش تجدید نظر کند! ۷۱/۹/۲۴
‼️ولادت مجاهده فی سبیل الله، شهیده مظلومه، صدیقه کبری، فاطمه زهرا با سالگرد میلاد یکی از برجستهترین و درخشانترین آن نسل مطهر در تاریخ اسلام، مصادف شده است؛ هم روز ولادت کوثر فاطمی است، هم روز ولادت کوثر روحالّلهی است، این فرزند گرامی و عالیقدر هم، خود یک کوثر شد؛ کوثر روحالّلهی. یک نفر یکتنه وارد میدان شد؛ با جاذبههای عظیمی که خدای متعال به برکت خصوصیّات ذاتی و اکتسابی در او قرار داده بود، دلها را مجذوب خود کرد؛ دستها و پاها را به حرکت وادار کرد؛ مغزها را به اندیشیدن انداخت و این حرکت عظیم را در ایران و بیداری عظیم اسلامی را در دنیا به وجود آورد! ۷۸/۷/۹
‼️تقارن میلاد فاطمه زهرا با ولادت امام بزرگوار برای ما یک پدیده بسیار شیرینی است. این بزرگوار هم که ما در طول سالیان متمادی محضرش را درک کردیم، حقیقتا یک نمونه و مسطورهای بود از همان حقیقت عظیم و درخشندهای که ما از ائمهی بزرگوارمان شنیدهایم و در آثار دانستهایم و از ام الائمة النجباء در خاطرههای ما هست. البته نباید مقایسه کرد و نمیشود مقایسه کرد؛ ولی خب، همان راه، همان نشانه در این بزرگوار هم بود؛ همان ایمان، همان اخلاص، همان عبادت، همان غیرت، همان ایستادگی در راه خدا. چیزهائی که امام ما را در زمین و آسمان و نزد بندگان شایستهی خدا عزیز کرد، این خصوصیات بود. این هم عید مضاعفی است! ۹۰/۳/۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۸ ماه جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق
🏳ولادت امام سیدروحالله خمینی/۲
📌تاریخ دقیق ولادت امام خمینی؛
‼️آنچه درباره تاریخ تولد امام خمینی شهرت دارد، بیستم جمادی الثانی ۱۳۲۰ ه ق است. این تاریخ را برادر ایشان، آیت الله پسندیده، نقل کرده و چون با تولد حضرت زهرا سلام الله عليها مصادف است، تقدس و مقبولیت یافته، در بیشتر منابع یاد شده است. آنچه در پشت جلد کتاب جنات الخلود، کتاب باز مانده از سیداحمد موسوی، جد امام خمینی، که مطابق مرسوم آن زمان تاریخهای تولد و مرگ برخی از اعضاء این خاندان در صفحات آغازین یا آخرین آن نوشته شده، این جمله است: «به تاریخ تولد این حقیر روح الله ابن المصطفى الموسوی اول طلوع آفتاب روز هجدهم شهر جمادی الثانی سنه ۱۳۲۰ ه ق». (کتاب خاندان امام خمینی به روایت اسناد، ص ۱۸) و نیز در سال ۱۳۶۴ش زمانی که زندگی نامه فشرده ای از ایشان توسط فرزندش سیداحمد خمینی، نوشته شد و به دست خود امام خمینی تصحیح گردید، کنار تاریخ تولد چنین نوشت: ۱۸ جمادی الثانیه ۱۳۲۰ ه ق - ۳۰ شهریور ۱۲۸۱ صحیح است.» (زندگینامه خود گفته حضرت امام خمینی بقلم حجت الاسلام رضامختاری ص۲۵۶)
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini