🗓۹فروردین سال۱۳۸۳
🏳رحلت شاعر انقلابی
🏳سید حسن حسینی
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت شاعر و هنرمند عزیزمان آقای سیدحسن حسینی داغ بزرگی بر دل جامعه ی هنری و ادبی انقلاب است. این انسان فرزانه و آزاداندیش و این مؤمن پارسا و با فضیلت، یکی از نمونه های برجسته امروز و یکی از امیدهای آینده بود. در شعر و ادب و نیز در پژوهش و تأمّلات محقّقانه، خرد و ذوق و ابتکار، شاخصه کار او بود. مشاهده فرآورده های ذهن خلاق او همواره برای اینجانب اعجاب آور و تحسین انگیز بود. درگذشت او خسارت بزرگی برای اصحاب هنر و ادب است. ۸۳/۱/۹
‼️حدود شش، هفت سال پیش از این، در جنگ سوره، نقد خوبی از آقای حسن حسین دیدم که دربارهی شاعر عرب، نزار قبانی نوشته شده بود. بعد از ظهری بود که میخواستم بخوابم؛ این نقد را که مطالعه میکردم، اصلا خواب را از سر من برد! خدا میداند که من گریه کردم. گفتم واقعا ببین انقلاب چه کرده است. جوانی آمده، در عالم نقد وارد شده و اینقدر خوب و قشنگ و شجاعانه حرف زده است. ۷۰/۷/۲۸
⚠️توجه؛
📗جهت آشنایی بیشتر به کتاب سید شاعران انقلاب رجوع کنید!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ فروردین ماه سال ۱۳۷۳ ش
🏳رحلت عالم ربانی، فقیه اخلاقی
🏳آیت الله شیخ علیاکبر مرندی
💠رهبرانقلاب
‼️رحلت عالم ربانی و فقیه اخلاقی سالک، مرحوم آیتالله آقای حاج میرزا علی اکبر آقای مرندی طابثراه را به حوزههای علمیه بالخصوص جامعهی علمی و مردم عزیز آذربایجان و بالاخص به بازماندگان و خاندان و ارادتمندان ایشان تسلیت میگویم. ایشان در شمار آخرین یادگارهای دوران شکوفائی حوزهی کهن نجف اشرف و بقیهالسیف تلامذهی عالم اخلاقی بزرگ مرحوم آیتالله العظمی حاج میرزا علی آقای قاضی اعلیالله قدره بودند و در گذشت ایشان ثلمهئی جبرانناپذیر است. خداوند روح مطهر این عالم جلیل را با اولیائش محشور کند و راه معرفهالله و سلوک طریقهی اهل بیت عصمت علیهمالسلام را روشنتر و رائجتر فرماید. ۷۳/۱/۱۵
#نشربامنبع
@jahade_tabeini
🗓۱۰ فروردین ماه سال ۱۳۴۰
🏳رحلت مرجع مجاهد بصیر
🏳آیت الله العظمی بروجردی
🏳آغاز مبارزه علنی امام خمینی
🏳با نخستوزیر و حکومت شاه/۱
💠امام خمینی
‼️کسی (محمدرضا پهلوی) تصور نکند که با فوت آیت الله بروجردی رحمةالله علیه دیگر اسلام بی دفاع شده است و میتوان به آن لطمه زد. هزاران آیت الله بروجردی به دین اسلام متکی بودهاند. دین به آیت اللهها تکیه ندارد، آیتاللهها با تکیه بر دین مقابل زورگویان میایستند! ۴۱/۸/۱۴
💠رهبرانقلاب
‼️اولین اعلامیهای که از امام پخش شد تلگرافشان خطاب به عَلَم درباره لایحه انجمنهای ایالتی و ولایتی بود، من آن در مدرسه حجتیه قم بودم، وقتی وارد مدرسه شدم دیدم اعلامیه به دیوار نصب است، اعلامیه را که خواندم سجده شکر کردم از اینکه دیدم یک شخصیت عظیم و مقتدر روحانی پیدا شده و با دستگاه مخالفت کرده، البته یک چنین شخصیتی در آقای بروجردی تا حدودی وجود داشت، البته آقای بروجردی هرگز با دستگاه در نیفتاد اما دستگاه از ایشان حساب میبرد! کتاب عبدصالح خدا ص۴۲
‼️مرحوم آیت الله بروجردی مرجع تقلید بزرگی بود، شخص عالی قدری بود، واقعا یک شخصیت و یک چهره درخشنده و مایه افتخار بود، اما عقیدهشان این بود که با دستگاه نباید مبارزه بکنید و فایدهای هم ندارد و این مبارزه به جایی نمیرسد، بر این اعتقاد داشت و بر طبق این اعتقاد عمل میکرد! ۶۰/۲/۱۲
#نشربامنبع
@jahade_tabeini
🗓۱۰ فروردین ماه سال ۱۳۴۰
🏳رحلت مرجع مجاهد بصیر
🏳آیت الله العظمی بروجردی؛
🏳آغاز مبارزه علنی امام خمینی
🏳با نخستوزیر و حکومت شاه/۲
💠رهبرانقلاب
‼️نقشِ امام خمینی در برانگیختن اول ماجرای نهضت، که علما همه برانگیخته شدند یک نقش فوق العاده حیاتی بود. مراجع قم اولا باورشان نمیآمد که این خطر (حکومت پهلوی) وجود دارد، ثانیا فکر نمیکردند که می شود حرکت کرد و جایز است حرکت. امام دو کار را بر عهده گرفت؛ اولا تفهیم این معنا که این یک خطر است واقعا. واقعا کار مشکلی بود تفهیم این معنا به آن آقایان بزرگی که فقیه و عالم و بزرگوار بودند، اما از مسائل سیاسی هیچ اطلاعی نداشتند و شمّ سیاسی نداشتند و شاید بعضی شان خیلی هم علاقه مند نبودند که به این مسائل وارد بشوند.ثانیا به اینها میفهماند که قدرت دارند. مشکل بزرگ مراجع این بود که قدرت خودشان را نمیدانستند. شاید من بتوانم بگویم که مرحوم آیت الله بروجردی قدرت خودش را کشف نکرده بود، نمیدانست که اگر یک اشاره بکند، مردم چه خواهند کرد. حُسن بزرگ امام و یکی از هنرهای بزرگ امام، کشف قدرت روحانیت و مرجعیت است. ۶۶/۹/۱۱
#نشربامنبع
@jahade_tabeini
🗓۱۰ فروردین ماه سال ۱۳۴۰
🏳رحلت مرجع مجاهد بصیر
🏳آیةالله العظمی بروجردی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️بنده زمان زعامت آقای بروجردی طلبه قم بودم و خود من درس این بزرگوار رفتهام و از کسانی هستم که در فوت ایشان از ته دل هم گریه کردهام! ۷۹/۱/۱۵
‼️شایسته است که حوزههای علمیه و زعمای علمی آن، صرفا به تکریم آیت الله بروجردی اکتفا نکرده و روشهای علمی و تحقیقی آن بزرگوار را که همچنان از تازگی برخوردار است، تعقیب و تکمیل کنند و گردونهی فقاهت اسلام را به پیش برند! ۷۰/۲/۸
‼️فلسفه اسلامی فقه اکبر است، نباید حوزه قم از مرکزیت فلسه اسلامی بیفتد والا خسارت است، جریان فلسفیای که توسط علامه طباطبایی پایهگذاری شد، باید به شکل وسیعی گسترش پیدا میکرد و این نشده است. البته ما همان وقت مقلّد آقای بروجردی بودیم و الان هم با چشم تجلیل و تعظیم به ایشان نگاه میکنیم اما بالاخره هرچه بود، نتیجهاش این شد که میبینید، این نباید تکرار شود! ۸۲/۱۰/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ مارس سال ۱۸۹۸
🏴فوت مفسر مادیگرا
🏴شبه روشنفکر غربزده
🏴سر سیداحمدخان هندی/۱
💠استادخامنهای
‼️بعضیها اسلام را یک بُعدی مطرح میکنند، درست مثل آن متفكرین مسلمان مادی گرای قرن نوزدهم میلادی؛ متفگران مسلمانی که در حقیقت مادی بودند، اگر چه بظاهر و به ادعا مسلمان. شاید این را باز هم برای جمعهای دانشجویی گفته باشم: در قرن نوزدهم میلادی که قرن علم و علم گرایی بود و علم، میدان دار همهی این جوامع پیشرفته و مترقی یا آن جوامعی که حسرت آن پیشرفتگی را میخوردند بود، متفکرین مسلمانی هم پیدا شدند که بجای اینکه سعی کنند اسلام را بفهمند و اسلام را ارائه بدهند و اسلام را برتمدن عرضه کنند تا تمدن، آن را ناگریز و ناچار بپذیرد و به شکل آن دربیاید، سعی کردند اسلام را با تمدن تطبیق بدهند و تمدن صنعتی مادی را بر اسلام تحمیل کنند. از جمله اینها سیداحمدخان هندی است؛ یک دانشمند متفکر اسلامی در هندوستان و مفسر قرآن، عجیب این است و به وجودآورنده یک دانشگاه بزرگ اسلامی به نام علیگر در هندوستان که هنوز هم آن دانشگاه هست؛ یک متفکر اسلامی و اسلامی اندیش است، امّا درست دربافت و کوک حرفها و تفکراتش که میروی آن رگههای دوری از معنویت اسلام و نزدیکی و گرایش و اعتقاد به مادیگری را ملاحظه میکنی. هرآیه ای در قرآن، هر حدیثی در احادیث اسلامی، هر مطلبی از تاریخ اسلام را که با فرمولهای علمی محدود کشف شده تا آن روز که خیلی خیلی کم بود نسبت به آنچه بعدها کشف شد و نسبت به آنچه دانش بشری تا آخرکشف خواهد کرد اندک منافاتی داشت، رد میکرد! کتاب نبوتها در نهجالبلاغه، شرح استادخامنهای ص۳۳؛ ۵۹/۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ مارس سال ۱۸۹۸
🏴فوت مفسر مادیگرا
🏴سیداحمدخان هندی/۲
💠استادخامنهای:
‼️سید احمدخان هندی، همه معجزات انبيا را که در قرآن آمده تأويل و توجیه میکرد؛ چرا؟ چون عقلش نمیتوانست بپذیرد چیزی را که خارج از فرمولهای علمی بود؛ شکافتن دریا برای موسی، معجزه این یک عصای موسیٰ و همه معجزاتی که در قرآن به آنها تصریح شده. بلیه بزرگی بود! سعی میکردند اسلام را تطبیق بدهند با آن مقدار از علمی که تا آن روز کشف شده که همان طور که عرض کردم، خیلی هم کم و ناچیز و کم ارزش بود نسبت به اندوختههای فرهنگی بشر؛ چه قبل از آن و چه بعد از آن. امروز آن بليّه حاکم و مسلط بر ذهن بسیاری است. فرهنگ غربی در ذهنش هست، سعی میکند اسلام را با أن تطبيق بدهد. جزو بلیههای بزرگ یکی این است: آزادی و دموکراسی با مفهوم غربیاش. سعی میکنند آزادیای که در انقلاب اسلامی و در حکومت اسلامی لازم است، هر چه ممکن است نزدیک کنند به آزادیای که مثلا انقلاب کبیر فرانسه به مردم داده و امروز در فرانسه رایج است. و آیا آن آزادی است؟ و آیا آنچه امروز در دنیای دموکراسی چه در انگلستان که مادرِ دموکراسی است و چه در فرانسه و چه در سایر کشورهای غربی و چه در آمریکا وجود دارد و رایج است، آزادی است؟ آیا واقعاً انسانها در آنجا آزادانه میتوانند آنچه لازمه شخصيت و منش انسانی و اصالت انسانی است انجام بدهند و بفهمند؟ این درست است؟ و آیا امروز جایز است که ما آنچه بعنوان آزادی به دست آوردهایم در اشکال قانونی با آنچه امروز غرب دارد تطبيق بکنیم؟ معنای وفاداری به اسلام همین است؟ اسلام حدود و ثغور را برای ما معین کرده! ۵۹/۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ مارس سال ۱۸۹۸
🏴فوت مفسر مادیگرا
🏴شبه روشنفکر غربزده
🏴سر سید احمدخان هندی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️در قرون متوالی تفاسیر مختلفی از قرآن شده مثلا فقهاء آیاتی را که اشاره به احکام فقهی هست تفسیر کردند، فلاسفه مطالب حکمی و فلسفی قرآن را جستجو کردهاند منتهی این بزرگان به یک خطائی در فهم از قرآن دچار شدند و آن خطا این است که به جای اینکه از قرآن استفاده کنند، آنچه را در ذهن خودشان بود بعنوان پیشداوری آن را بر قرآن تحمیل میکردند که این را میگویند تفسیر به رأی و چیز بسیار خطرناکی است. در قرن اخیر به همین روشی بعضی از چهرههای معروف اسلامی دچار اشتباه بزرگتری شدند و آن اینبودکه افکار قرن۱۹ اروپا و افکار مادیگرایانه را که هر فعل و انفعالی را در دنیا ناشی از ارتباط متقابل ماده میدانستند و هر پدیده غیرمادی را نفی میکردند گرفته و سعی کردند قرآن را بر آن افکار غلط تطبیق کنند. یکی از این چهرههای معروف نویسنده سرشناس هندی قرن ۱۹ سِرّ سیداحمدخان میباشد، تفسیری هم در آن موقع نوشت و از جمله کسانی است که سید جمال الدین اسدآبادی در هند علیه او کتاب نوشت، او در آیاتی از قرآن که اشاراتی به معجزات دارد مرتکب تأویل یعنی همان تفسیر شده است، حضرت موسی که از دریا عبور کرد و راه دریا برای حضرت باز شد چون با موازین مادی تطبیق نمیکرده حمل کرده به یک معنای دیگری این همان تفسیر به رأی است و غلط است، قرآن را نباید با پیشداوری به سراغش رفت، قرآن را بهعنوان یک سرچشمهای باید به حساب آورد که انسان تشنه به او پناه میبرد و از او مینوشد. ۶۹/۱۲/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ مارس سال ۱۸۹۸
🏴فوت مفسر مادیگرا
🏴شبه روشنفکر غربزده
🏴سر سیداحمدخان هندی/۴
💠رئیسجمهور خامنهای
‼️هند باید هرگز فراموش نکند که مسلمانها در هند زبدهترین و اصلیترین عنصر مبارزه با انگلیسها بودند و واقعا ناسپاسی است اگر هند حقی را که مسلمانها بر او دارند فراموش کند. چون مسلمانها به خاطر آزادیخواهی در انقلاب عظیمی که آنجا بوجود آمد و مبارزاتی که منجر به آزادی هند شد، هیچوقت خاموش نبودند.
در سالهای بعد از ۱۸۵۷ که همهجا ساکت بود، عناصر مبارز مسلمان در گوشه و کنار کار خود را میکردند؛ اما در میان اینها دو جریان وجود داشت که یا فرهنگی-سیاسی بودند یا جریانهای فرهنگی محض. این دو جریان از مسلمانها برای چارهجویی ادامه داشت. یکی از این دو جریان، جریان علما بود و دیگری جریان سرسیداحمدخان؛ که این دو جریان در مقابل هم قرار داشتند -و مجال نیست که من تفصیلا بگویم؛ اما اجمالا میتوان گفت- جریان علما، معتقد به مبارزه و قطع رابطه با انگلیسها و عدم شرکت در مدارس آنها و نگرفتن هیچگونه کمکی از انگلیسها بود و جریان سیداحمدخان -به عکس- طرفدار سازش با انگلیسها و استفاده از امکانات آنها و لبخندزدن به انگلیسها و آشتی کردن با آنها بود! ۶۴/۱۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ مارس سال ۱۸۹۸
🏴فوت مفسر مادیگرا
🏴شبه روشنفکر غربزده
🏴سرسیداحمدخان هندی/۵
💠رئیسجمهور خامنهای
‼️در جریان مبارزه با استعمار هند، جریان سید احمد خطرناکتر بود و من اینجا میخواهم نظر قطعی خودم را درباره سیداحمدخان عرض کنم اگرچه ممکن است بعضی از برادرانی که حضور دارند، معتقد به این حرف نباشند. سیداحمدخان، یقینا هیچ اقدامی به نفع اسلام و مسلمین در هند نکرد و حرکت اقبال لاهوری، درست فریادی بود بر ضد کاری که سیداحمدخان پرچمش را در هند بلند کرد، سید احمد خان هندی بنا را بر سازش با انگلیسها گذاشت و بهانهاش این بود که باید سرانجام ما نسل مسلمان را وارد فرهنگ جدید کنیم؛ زیرا نمیتوانیم آنها را برای همیشه از فرهنگ جدید، بیگانه و بیاطلاع نگه داریم؛ و لذا باید با انگلیسیها سازش کنیم تا آنها بر ما سخت نگیرند و زنها و مردها و کودکان ما اینقدر بخاطر دشمنی با انگلیسیها رنج نبینند! او سادهلوحانه خیال میکرد میتواند با تواضع، با سازش و با اظهار ارادت به انگلیسها، نظر سیاستمداران کهنهکار خبیث را جلب کند و از آزار آنها بکاهد درحالیکه این اشتباه بزرگی بود و در نتیجه خود سیداحمدخان و نزدیکانش و روشنفکرهایی که دور و بر او بودند، از آسیب انگلیسها مصون ماندند، اما مسلمانها تا هنگام استقلال هند -یعنی سال ۱۹۴۷- همواره از طرف انگلیسها آسیب دیدند و انگلیسیها در طول این نود سال -از سال ۱۸۵۷ تا ۱۹۴۷ که سال آزادی هند است- هر کاری که توانستند با مسلمانها انجام دادند و بنابراین، حیلهی سیداحمدخان برای رام کردن انگلیسها به ذلیل کردن مسلمانها منتهی شد! ۶۴/۱۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۱ ماه مارس سال ۱۷۲۷ م
🏳فوت عضو پارلمان انگلیس
🏳فیلسوف،منجم،ریاضیدان
🏳سر ایزاک نیوتن انگلیسی/۱
💠استادخامنهای
‼️يک چيزهاى طبيعى در زندگى انسان هست كه انسان به اينها توجه ندارد. آن وقتى انسان راه فهم به رويش باز میشود كه روى اينها براى انسان سؤالانگيز باشد. مثل نيوتن كه از يك حادثه طبيعى و تكرارى، ناگهان به يك حقيقت بزرگ مىرسد. برایش سوال میشور اين چيست؟ چرا پائين مىافتد؟ واقعا هم سؤالانگيز است. چرا بالا نمىرود؟ چرا يكبار اتفاق نمىافتد كه انسان يك چيزى را رها كند، به جاى اينكه بيايد پائين برود طرف دیگر؟ هرگز چنين چيزى پيش نيامده. خب، اين سؤال، اين توجه، اين بر روى يك نكته ناگهان تكيه كردن؛ اين همان چيزى است كه راه را به سوى انسان باز مىكند. انسان به فكر برمىآيد، سؤال براى انسان طرح مىشود، دنبال پاسخ اين مىگردد و ناگهان مثلا نيروى عظيم جاذبه، يك حقيقت عظيم عالم به اين وسيله كشف مىشود. تصور بنده این است که همه این پیشرفتهایی که انسان در عالم کیهان شناسی پیدا کرده، به خاطر همین دقت بوده که این چیست بالای سرما؟ و انبیا این سؤال را برای انسان مطرح میکنند که این چیست؟ این آسمان، این نقطه های روشن، ناگهان حرکت یک چیز روشن از یک جا به یک جای دیگر؛ بعد ساعاتی این نقطههای روشن هست، بعد یک چيز درخشنده عظیم به نام خورشيد ظاهر میشود، همه اینها پنهان میشوند، گاهی آن هست؛ این سؤال انگیز است. اگر این سؤال در انسان به وجود آمد، هم مغزانسان کار میکند، انسان خود را مییابد، هم به پاسخ میرسد و از آن پاسخ، به قدرت خدا. کتاب نبوتها در نهجالبلاغه ص۱۶۸ ۵۹/۵/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳۱ ماه مارس سال ۱۷۲۷ م
🏳فوت عضو پارلمان انگلیس
🏳فیلسوف،منجم،ریاضیدان
🏳سر ایزاک نیوتن انگلیسی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️معجزه خروج از قانون علیت نیست، هر حادثه و پدیدههایی که به شکل معجزهآسایی اتفاق میافتد، حتماً یک علتی دارد اینکه میگوییم: با اصل علیت منافات ندارد، یعنی بدون اینکه هیچ علتی داشته باشد. یک اتفاقی افتاد، ممکن است کسی درباب معجزه چنین تصوری را داشته باشد و ما این را تخطئه میکنیم و میگوییم غلط است. اینکه شما فرض کنید قانون علیت در جای خودش محفوظ است، اما این حادثه به خودی خود و بدون اینکه هیچ علتی داشته باشد بوجود آمد. این میشود نقض قانون علیت و اگر کسی درباب معجزه چنین چیزی را بگوید ما این را نفی میکنیم و میگوییم این حادثه را اگرچه با آن علت ظاهری که شما آنرا کشف کردید تطبیق نمیکند، اما یک علت دیگری دارد که آن علت برای من و شما ناشناخته است، حالا اگر بگویید مگر میشود ما یک علتی را نشناخته باشیم؟ جواب این است که ما علت و معلولهای کمی را در دنیا شناختهایم. برای مثال ما قانون جاذبه و قانون الکتریسیته و قوانین گوناگون را کشف کردیم. آیا این قوانین را قبل از آنکه ما کشف کنیم در عالم وجود داشت یا نه؟ بله، قانون جاذبه که با نیوتن متولد نشد، میلیاردها سال از زمان اول عمر جهان طبیعت، این قانون وجود داشت و انسانها آن را کشف نکرده بودند، اما یک روز نیوتن آنرا کشف کرد! جلسه ۲۷ تفسیر سوره بقره ۷۱/۲/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۸ شعبان سال ۱۳۱۱ ق
🏳درگذشت استادالعرفاء
🏳ملاحسینقلی همدانی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️همدان یک خاک عارفخیز دارد، مانند مرحوم آخوند ملّاحسینقلی همدانی و شاگردهای ایشان! ۹۸/۷/۸
‼️در همین دورههای اخیر همدان، مرحوم آخوند ملّاحسینقلی همدانی و مرحوم حاج شیخ محمّد بهاری و مرحوم آسیّد علی عرب -پدر خود ایشان- و دیگرانی که بودند، شخصیّتهایی هستند که هم ازلحاظ علمی برجستهاند، هم ازلحاظ معنوی و معرفتی و سلوکی برجسته هستند؛ درواقع یکی از امتیازات این شهر است که اینهمه و این تعداد شخصیّتِ برجسته را در خودش جمع کرده که اینها جمع کردهاند بین مقامات علمی و بین ممشای سلوکی و حرکت سلوکی و تربیت نفس و حرکت اخلاقی؛ جمع بین این دو کردهاند که خب آن مصداق اتمّش در این دورههای اخیر، مرحوم آخوند ملّاحسینقلی است! ۹۸/۷/۸
‼️مرحوم آخوند ملاحسینقلی که علاوه بر مقام عرفانی، فقیه بزرگواری بوده است؛ شاگرد شیخ و شاگرد میرزای شیرازی بوده است؛ ایشان کسی بوده است که جریان سلوکىِ عرفان متشرعىِ خالصِ ناب از آن بزرگوار جوشیده. مرحوم آقا سیدعلی شوشترىِ معروف که استادِ میرزا و استاد خیلی از بزرگان بود و خودش فقیه بزرگواری بود، توانست یک نفر را تربیت کند و او آخوند ملاحسینقلی همدانی است که این سلسله را به راه انداخته است. مرحوم آقاشیخ محمد بهاری، مرحوم آقا سیداحمد کربلایی، مرحوم آقا میرزا جواد آقای تبریزی - پدر مرحوم قاضی - و بزرگان دیگر، هر کدام در این عرصه، تلاش فراوانی کردند. ۸۳/۴/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۸ شعبان سال ۱۳۱۱ ق
🏳درگذشت استادالعرفاء
🏳ملاحسینقلی همدانی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم آخوند ملاحسینقلی همدانی، در زمان خودش در نجف، مرجع و ملجأ و قبلهی اهل معنا و اهل دل بوده است و حتّی بزرگان میرفتند در محضر ایشان مینشستند و استفاده میکردند! ۶۹/۱/۳۰
‼️آخوند ملا حسینقلی همدانی است که از لحاظ عرفانی و معنوی و سلوکی حقیقتاً در عرش است، یعنی عظمت مقام مرحوم آخوند ملا حسینقلی همدانی قابل توصیف نیست؛ ایشان از لحاظ ملائی و علمی - که ایشان جزو شاگردان شیخ بودند - جزو شاگردان درجهی یک شیخ در علم فقه و اصول بودند؛ ولی معنای سلوکی و عرفانی و توحیدی بر زندگی ایشان غلبه کرد، چون در این طریق مشی میکرد. شاگردان ایشان - که اساتید مرحوم آقای قاضی باشند - مثل مرحوم حاج سید احمد کربلائی، مرحوم حاج شیخ محمد بهاری و افرادی از این قبیل، اینها همه افرادی بودند که از لحاظ فقهی در رتبهی بالا بودند؛ یعنی مرحوم حاج سید احمد کربلائی جوری بود که مرحوم میرزا محمدتقی شیرازی احتیاطات خودش را به ایشان مراجعه میکرد و قطعاً ایشان در معرض مرجعیت بود؛ امّا خود ایشان امتناع کردند - گله کردند که چرا احتیاطات را به من مراجعه میکنید، اجتناب کردند - و در همین عالم معنویت بودند! ۹۱/۴/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۸ شعبان سال ۱۳۱۱ ق
🏳درگذشت استادالعرفاء
🏳ملاحسینقلی همدانی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️بنده هیچ دشمنی و مخالفتی با عرفان نظری ندارم. گفته میشود: «الانسان عدوّ لما جهله». بنده هیچ ورودی در عرفان نظری ندارم، اما هیچ عداوتی هم ندارم؛ منتها اعتقادم این است که ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیهی علوم ببینیم. عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد کربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست! ۹۱/۱۱/۲۳
‼️جوان امروز حوزه بیش از گذشته به مسئلهی تهذیب نیازمند است. کسانی که رشتههای رفتارشناسی عمومی را مطالعه میکنند و کار میکنند، این را تأیید میکنند. امروز در همهی دنیا اینجور است که وضع نظام مادی و فشار مادی و مادیت، جوانها را بیحوصله میکند؛ جوانها را افسرده میکند. در یک چنین وضعی، دستگیر جوانها، توجه به معنویت و اخلاق است. علت اینکه میبینید عرفانهای کاذب رشد پیدا میکند و یک عدهای طرفشان میروند، همین است؛ نیاز هست. جوان ما در حوزهی علمیه - جوان طلبه؛ چه دختر، چه پسر - نیازمند تهذیب است. ما قلههای تهذیب داریم، در نجف بزرگانی بودند؛ سلسلهی شاگردان مرحوم آخوند ملاحسینقلی تا مرحوم آقای قاضی و دیگران و دیگران؛ اینها برجستگانند. به نحلههای فکری و عرفانی اینها هم کاری نداریم. در اینجا مسئله، مسئلهی نظری نیست. بعضیها نحلههای مختلفی هم داشتند، عمده این است که این دل زنگار گرفته را یک زبان معنوی، یک سخن برخاستهی از دل شفا ببخشد و این زنگار را برطرف کند. ۸۹/۷/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۸ ماه مبارک شعبان
🏳خطبهشعبانیه رسولالله
🏳در استقبال از شهرالله
💠رهبرانقلاب
‼️ماه مبارک رمضان با همهی برکاتش و همهی زیبائیهای معنویاش، بار دیگر فرا رسید. از قبل از شروع ماه مبارک، پیامبر معظم اسلام مردم را آماده میفرمود برای ورود در این عرصهی خطیر و پربرکت؛ «قد اقبل الیکم شهر الله بالبرکة و الرّحمة». در خطبهی روز جمعهی آخر ماه شعبان خبر داد، توجه داد به مردم که ماه رمضان فرا رسید. اگر بخواهیم در یک جمله ماه رمضان را تعریف کنیم، باید عرض کنیم ماه فرصتهاست اگر از این فرصتها بتوانیم درست استفاده کنیم، یک ذخیرهی عظیم و بسیار ارزشمندی در اختیار ما خواهد بود. در همین خطبهای رسول مکرم فرمودند که «شهر دعیتم فیه الی ضیافة الله»؛ این یک ماهی است که شما در این ماه دعوت شدهاید به میهمانی الهی. خود این جمله در خور تدبر و تأمل است؛ دعوت به میهمانی الهی. اجبار نکردند که همهی افراد از این میهمانی استفاده کنند؛ نه، فریضه قرار دادهاند؛ اما تحت اختیار خود ماست که از این میهمانی استفاده بکنیم یا نکنیم، در این خطبه، امیرالمؤمنین سؤال میکند از پیغمبر که در این ماه کدام عمل بافضیلتتر است. حضرت میفرمایند: «الورع عن محارم الله». اجتناب از گناهان و از محارم الهی، بر کارهای اثباتی و ایجابی مقدم است؛ جلوگیری از آلودگی و زنگار روح و دل است. پس ماه رمضان هم روزهداری است، هم تلاوت است، هم دعا و ذکر است، هم دوری از گناهان است. این مجموعه، انسان را از لحاظ اخلاق و رفتار هم به آن چیزی که مورد نظر اسلام است، نزدیک میکند! ۸۶/۶/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳درآستانه ورود به ماه رمضان
🏳شرحرهبریبردعای۴۴صحیفه/۱
💠رهبرانقلاب
‼️در باب ماه رمضان، چند جمله از دعای چهل و چهارم «صحیفه سجادیه»، که مربوط به همین ماه است، انتخاب کردهام و انشاءاللَّه، همین چند جمله را برای شما ترجمه میکنم. اما قبل از آن، خواهش میکنم عزیزان من، بخصوص جوانان، با صحیفه سجّادیه اُنس بگیرند؛ زیرا همه چیز در این کتابِ ظاهراً دعا و باطناً همه چیز، وجود دارد. امام سجّاد علیهالصّلاة و السّلام، در این دعا هم مثل بقیه دعاهای صحیفه سجادیه، با اینکه در مقام دعا و تضرّع است و با خدای متعال حرف میزند، اما سخن گفتنش، کأنّهُ از یک روال استدلالی و ترتیب مطلب بر دلیل و معلول بر علّت، پیروی میکند. همه چیز مرتّب و چیده شده است. مثل این است که یک نفر، در مقابل مستمعی نشسته و با او به صورت استدلالی و منطقی حرف میزند. همان نالههای عاشقانه هم که در صحیفه سجّادیه آمده است، همین حالت را دارد. «والحمدللَّه الذی جعل من تلک السّبل شهره شهر رمضان»؛ «حمد خدای را که یکی از این راههایی که ما را به او؛ به کمال و به بصیرت نسبت به معدن عظمت میرساند، همین ماه رمضان است.» امام تعبیر میکند به «شَهره»؛ یعنی «شهر خودش». شهر خدا را یکی از این راهها قرار داد. خیلی پرمعناست. اگر فکر کنیم همه ماهها ماه خدا و مال خداست؛ وقتی که مالک همه وجود، بخشی از وجود را معیّن میکند و آن را به خود نسبت خاص میدهد، معلوم میشود نسبت به این بخش، توجّه و عنایت ویژهای دارد. یکی از این بخشها، همین «شهرالله» است؛ شهر خدا، ماه خدا. خودِ این نسبت، در فضیلت ماه رمضان، کافی است! ۷۳/۱۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳درآستانه ورود به ماه رمضان
🏳شرحرهبریبردعای۴۴صحیفه/۲
💠رهبرانقلاب
‼️مکرر عرض کردهایم که دعاهای امام سجاد واقعاً جزو برترین گنجینههای معارف اسلامی است. در این دعاها معارفی وجود دارد که انسان اینها را از روایات نمیتواند به دست بیاورد. در دعای ۴۴صحیفه سجادیه که دعای ورود در ماه رمضان است، حضرت چیزهائی را از خدا درخواست میکنند؛ از جمله این است: «و ان نسالم من عادانا»؛ پروردگارا! از تو میخواهیم که با همه دشمنانِ خود، سلم و مدارا پیشه کنیم. بلافاصله میفرمایند: «حاشی من عودی فیک و لک فأنه العدوّ الّذی لانوالیه و الحرب الّذی لانصافیه»؛ مگر آن دشمنی که من در راه تو و برای تو با او دشمنی کردم. این دشمنی است که ما هرگز با او دم از آشتی نخواهیم زد. ۸۹/۳/۱۴
‼️در دعاهائی که در صحیفه مبارکه سجادیه، برای ماه رمضان وارد شده است، خصوصیاتی برای این ماه ذکر شده که هر کدام از این خصوصیات، قابل تدبر است: مثلا «شهر الاسلام»، مراد از اسلام هم همان چیزی است که قرآن میفرماید: «و من یسلم وجهه الی الله و هو محسن فقد استمسک بالعروة الوثقی». اسلام الوجه لله یعنی دل و جان را تسلیم شریعت الهی کردن، «شهر الطّهور» یعنی ماهی که در آن، عنصر پاک کنندهای وجود دارد که به انسان طهارت میدهد یا به صورت مصدر یعنی شهر پاک شدن از آلودگیها. «شهر التّمحیص» تمحیص یعنی خالص شدن. فلز قیمتى آمیخته با فلزهای ناهمذات را وقتی که در کوره میگذارند این را تمحیص میگویند. یعنی جدا کردن ذات پاکیزه انسانی از ناخالصیها. اینها خصوصیاتی است که درباره این ماه ذکر شده است. ۸۹/۵/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓یکشنبه۱۲فروردین ماه سال۱۳۵۸
🏳استقرارنظاممقدسجمهوریاسلامی
🏳درپی همهپرسی جمهوریاسلامی/۱
💠امام خمینی
‼️روز دوازدهم فروردین سالروز رسمیت یافتن حکومت مستضعفین بر مستکبرین در ایران است؛ سالروز تحقق وعدۀ حق تعالی است. و منت خدای را که ملت مستضعف ایران بر مستکبرین جهان ـ چه شرقی چه غربی ـ چیره و پیروز شد. دوازده فروردین، روز غلبۀ جنودالله بر جنود شیطان و روز فتح و نصر خدا و بندگان مؤمن به اوست. ملت ایران این روز را عیدی اسلامی ـ ملی تلقی میکند. و آن روز فتح مطلق و نصر به تمام معناست که همه مستضعفین جهان را این نور سنت الهی و سایۀ پرچم نصر من الله فرا گیرد. آن روزی که مسلمین جهان با مدد غیبی در هر کشور دست جنایتکار ستمگران و چپاولچیان را از کشور خود قطع کنند و پرچم اسلام و آرم الله اکبر را افراشته نمایند! ۵۹/۱/۱۲
💠رئیسجمهور خامنهای
‼️روز جمهوری اسلامی یک مقطع تاریخی بینظیری در تاریخ کشور ماست، زیرا که برای اولین بار بعد از صدر اسلام و پس از فَترَت کوتاه اولین سالهای فتح ایران به دست مسلمین یعنی که در آن سالهای کوتاه البته حکومتها تا حدود زیادی اسلامی بودند در طول این تاریخ ممتدی که کشور ما داشته، برای اولین بار بعد از آن دوران کوتاه صدر اسلام یک حکومتی اعلان شد، یک نظامی اعلان شد که دارای دو خصوصیت مردمی بودن و الهی بودن هست؛ یعنی جمهوری اسلامی. اصلاً این خاطره را با هیچ خاطرهای در تاریخ کشورمان نمیشود مقایسه کرد. نقطهی مکمل و متمم انقلاب بیستودو بهمن بود یعنی خلاصه محصول بیستودو بهمن روز جمهوری اسلامی روز دوازدهم فروردین بود. ۶۴/۱/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓یکشنبه ۱۲ فروردین ماه سال۱۳۵۸
🏳استقرارنظاممقدسجمهوریاسلامی
🏳درپی همهپرسی جمهوریاسلامی/۲
💠رئیسجمهور خامنهای
‼️روز جمهوری اسلامی بسیار مهم است و علت آن اینکه این اولین نمونه در دنیای امروز هست که با مکتبها، نظامها، سیاستها، دیدگاههای مختلف، شیوههای گوناگون حکومت را به مردم دنیا عرضه میکند، دارد عرضه میشود؛ این اولین نمونهای است که مردم دنیا دارند میبینند جمهوریهای دیگری که اعلان میشود جمهوریهای سوسیالیستی، جمهوریهای به سبک دموکراسی غربی به انواع واقسامش هیچ کدام چیز جدیدی نیست اصل جمهوری هم چیز جدیدی نبود اما آن جمهوریای که مبانی و ارزشهای اساسیاش و قواعد اصلیش از اسلام گرفته شده این یک چیز بینظیری است. یک خصوصیت دیگر هم در روز جمهوری اسلامی ما هست و آن اینکه آن روز عید فقط ما مردم ایران نیست، بلکه عید همهی کسانی میتواند باشد که مسلمانند، یعنی نزدیک به یک میلیارد جمعیت. آنها هم، یعنی ملتهای مسلمان عادت کردند که اسلام را در حال دفاع در موضع انفعال، درحال انزوا ببینند. آن وقتی که یک ملتی در موضع تهاجم به قدرتهای سلطهگر و تهاجم به نظامهای بشری ناقص قرارمیگیرد و اعلان یک جمهوری براساس اسلام میکند این برای همهی ملتهای مسلمان مایهی مباهات و سربلندی است خلاصه خصوصیات گوناگونی در روز جمهوری اسلامی هست! ۶۴/۱/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓یکشنبه ۱۲فروردین ماه سال۱۳۵۸
🏳استقرارنظاممقدسجمهوریاسلامی
🏳درپی همهپرسی جمهوریاسلامی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️درطول تاریخ ما هیچ حادثهای مثل حادثهی پیروزی انقلاب اسلامی و حوادث بعد از آن نبوده است که مردم در آن، نقش مستقیم داشته باشند. با اینکه متکی به قدرت و زور هم نبودند، سلاح هم نداشتند، اگر هم داشتند، به کار نمیبردند، اما در عین حال توانستند یک رژیمِ تا دندانمسلحِ متکی به قدرتهای استکباری را بکلی از پا در بیاورند و انقلاب را پیروز کنند. منتها نکتهی اساسی در انقلاب ما این بود که نقش مردم با پیروزی انقلاب تمام نشد؛ و این از حکمت امام بزرگوار ما و ژرفنگری آن مرد حکیم و معنوی و الهی بود. او ملت ایران را بدرستی شناخته بود، ملت ایران را باور کرده بود، به سلامت و صداقت و عزم راسخ و توانائیهای ملت ایران ایمان داشت. همان روزها بعضیها بودند که میگفتند خیلی خوب، انقلاب پیروز شد، مردم برگردند بروند خانههاشان. امام محکم ایستاد و کارها را به مردم سپرد. یعنی ۵۰روز بعد از پیروزی انقلاب، نظام سیاسی کشور به وسیله رفراندوم مردم تعیین شد. شما به انقلابهای گوناگون نگاه کنید تا معلوم شود که اهمیت این حرف چقدر است. پنجاه روز بعد از پیروزی انقلاب، مردم فهمیدند چه نظامی را میخواهند. خودشان پای صندوقهای رأی آمدند و با آن رأی عجیب و تاریخی مشخص کردند که نظام جمهوری اسلامی را میخواهند. در این ۲۰۰سال اخیر - که سالهای انقلابهای بزرگ است - در هیچ انقلابی چنین اتفاقی نیفتاده است که با این فاصلهی کم، نظام جدید به وسیلهی خود مردم، نه به وسیله یک عامل دیگر، تعیین شود! ۹۰/۷/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓یکشنبه ۱۲ فروردین ماه سال۱۳۵۸
🏳استقرارنظاممقدسجمهوریاسلامی
🏳درپی همهپرسی جمهوریاسلامی/۴
💠رئیسجمهور خامنهای
‼️در جریان رفراندوم جمهوری اسلامی مخالفتهایی با رأیگیری به این شکل وجود داشت که از طرف جناحهای مختلف این مخالفتها بود همه هم خودشان را بعدها نشان دادند. هم آن جناحهایی که بر مطبوعات کشور مسلط بودند، روشنفکرهای چپ و نیمه چپ و لیبرال و التقاطی، اینها که مطبوعات آن روز را اطلاعات، کیهان آن روز را توی مشت داشتند که خب بحمدالله بعد همه ازاله شدند و روزنامه حسابی دیگری هم نبود یعنی همین روزنامهی جمهوری اسلامی که نبود روزنامه دیگری هم که بشود مورد اتفاق باشد همینطور. هرچه دلشان میخواست مینوشتند. رفته بودند اینجا و آنجا این روشنفکرهای گروهکی سیاسی ملحد و نیمهملحد از شخصیتهای گوناگون نظر خواسته بودند که به نظر شما آری یا نه درست است؟ یا بیائید چندجور حکومت را مطرح کنیم و رأی بگیریم. مقصودشان هم این بود که مردم را از آن یکپارچگی خارج کنند، اگرچه فرقی هم نمیکرد یعنی تأثیری هم نداشت. اگر مردم خب طبیعی بود که به آن شیوههای دیگر رأی نمیدادند و به خصوص بعداز آنی که امام آنجور صریح فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم، نه یک زیاد، لکن آنها کار خودشان را میکردند به امید اینکه شاید بتوانند شکاف بیندازند این رأی زیاد مردم را کم کنند، رأی را تقسیم کنند از این کارها میکردند و اوضاعی داشتیم ما در شورای انقلاب با آن جناح لیبرال و به اصطلاح ملیگرا که بیشترین خصوصیتشان مخالفت با خط اصیل انقلاب بود! ۶۴/۱/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓یکشنبه۱۲فروردین ماه سال۱۳۵۸
🏳استقرارنظاممقدسجمهوریاسلامی
🏳درپی همهپرسی جمهوریاسلامی/۵
💠رهبرانقلاب
‼️این انقلاب حقیقتاً کارآیی خود را نشان داد و مردم همین را میخواستند. آنوقت عدهای بروند بنشینند بگویند که مردم نمیدانستند چه میخواهند! نخیر؛ مردم میدانستند. مردم اسلام را میخواستند. اسلام، فقط نماز خواندن و سجده کردن نیست - آنها هم جزو اسلام است - اسلام یعنی بنای یک نظام اجتماعی و یک زندگی عمومی برای یک ملت، بر پایههای مستحکمی که میتواند سعادت دنیا و آخرت آنها را تأمین کند. میتواند علم و پیشرفت و صنعت و ثروت و رفاه و عزّت بینالمللی و همه چیز را برای آنها فراهم کند. مردم دنبال این بودند. کسانی که خودشان اسلام را نه میشناختند و نه تهِ دلشان چنان اسلامی را میخواستند؛ حداقلش این بود که جرأت نمیکردند به رژیمهای طاغوتی غربی پشت کنند یا بیاعتنایی کنند؛ امروز مینشینند و این طرف آن طرف میگویند که مردم در رفراندوم جمهوری اسلامی نمیدانستند چه میخواهند! چطور نمیدانستند چه میخواهند؟! مردم اگر نمیدانستند، چگونه هشت سال جنگ تحمیلی را با فداکاریهای خودشان پیش بردند؟! چیزی را که نمیدانند، چطور برایش فداکاری میکنند؟! مردم خوب میدانستند چه میخواهند؛ امروز هم خوب میدانند چه میخواهند! ۷۹/۲/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ فروردین ماه سال ۱۰۸۰ ش
🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین
🏳فقیه ، ادیب و محدث گمنام
🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی
🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم سید نعمةالله جزایری یک شخصیت گمنام است، گمنام از این جهت که اگر چه مرحوم سیّد نعمتاللّه جزائری با دو کتاب معروف است: زهر الرّبیع و انوار نعمانیّه، لکن شأن مرحوم سیّد نعمتاللّه خیلی بالاتر از اینها است. ایشان، هم فقیه بودند ــ فقیه ماهری است مرحوم سیّد نعمتاللّه ــ و هم محدّث خبیر و متوسّعِ در کتابهای اخبار بودند، هم ادیب بودند. جالب اینجا است که خانوادهی اینها یک خانوادهایاند که علاوهی بر فقاهت و حدیث، اهل ادب و لغت و اینها هستند؛ مرحوم سیّد نورالدّین ــ پسر ایشان ــ کتاب معروف فروق اللّغات را نوشته که فقط یک کتاب لغت نیست، معنایش تسلّط کامل بر لغت عربی است؛ نوهی ایشان هم مرحوم سیّد عبداللّه جزائری است؛ یعنی سه نسلْ پشت سرِ هم جزو علمای برجسته و معروفند، در حوزههای علمیّه شناخته شده هستند. البتّه هر سه بزرگوار اخباریاند؛ مرحوم سیّد عبداللّه بیشتر، سیّد نعمتاللّه و سیّد نورالدّین کمتر؛ لکن مرحوم سیّد نعمتاللّه با اینکه اخباری است، به آراء و نظرات اصولیّین توجّه دارد و کتابی هم ایشان دارد - من حالا اسم کتاب یادم نیست - (بنظرم کتاب "منبع الحیاه فی اعتبار قول المجتهدین من الاموات" باشد) در لزوم رجوع به کتب فقها؛ که مراد ایشان از فقها، طبعاً فقهای اصولی هستند. ایشان مرد بزرگی است! ۹۱/۱۲/۱۰
📸مزار مرحوم سیدنعمةالله جزایری، پلدختر لرستان
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ فروردین ماه سال ۱۰۸۰ ش
🏳رحلت استادالفقهاءوالمحدثین
🏳فقیه ، ادیب و محدث گمنام
🏳شاگردبرجسته علامه مجلسی
🏳علامه سیدنعمةالله جزایری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️آثار و تألیفات ایشان زیاد است. حالا جنابعالی فرمودید حدود شصت تألیف؛ من حالا آن طور که در ذهنم بود، میدانستم ایشان حدود سی چهل تألیف دارند؛ که در بین اینها شروح مهمّ کتب اربعهی ما هست - یعنی ایشان شرح تهذیب دارد، شرح استبصار دارد، بهنظرم شرح کافی دارد - شرح بسیاری از کتابهای صدوق را دارد - مثل توحید صدوق و مانند اینها. یعنی یک شخصیّت بسیار برجستهای است ایشان در تبحّر و احاطهی بر حدیث شیعه؛ و همراه با نگاه دقیق فقهی، نه فقط حدیث. ایشان شاگرد علّامهی مجلسی است. خب، علّامهی مجلسی مرد خیلی بزرگی است، یعنی کسی نگاه کند به بیانهایی که ایشان در بحار - در ذیل روایات - دارد، میفهمد که این مرد هم فقیه است، هم متکلّم است، هم اهل عقلیّات است. مجلسی خیلی بزرگ است، منتها فقط به حدیث معروف شده؛ در حالی که اینجور نیست. ایشان محدّث هم هست - خب کتاب حدیث ایشان، بحارالانوار، کتاب بزرگی است - لکن فقیه متکلّم صاحبنظر است گاهی اوقات ایشان یک آراء بسیار برجستهای در مسائل کلامی و عقلی - در ذیل روایات - دارد که اینها خیلی برجسته است. مرحوم سیّد نعمتاللّه شاگرد یک چنین کسی است، شاگرد مرحوم علّامه مجلسی. شاگرد فیض ظاهراً، به نظرم ایشان شاگرد فیض هم بوده است. به هر حال شخصیّت برجستهای است! ۹۱/۱۲/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini