🗓۲۵ دسامبر سال ۱۹۹۱
🏳فروپاشی شوروی/۱۹
💠رهبرانقلاب
‼️اسرائیل در منطقه، یک غدهی بدخیم سرطانی است که باید قطع شود و ریشهکن گردد. برخلاف تصور ظاهربینان که به پشتیبانی ابرقدرت امریکا از اسرائیل نگاه میکنند و این کار را محال میدانند، این کار محال نیست؛ این شدنی است و خواهد شد. ابرقدرتها جاودانه نیستند. دیروز قدرتی به نام اتحاد جماهیر شوروی در دنیا بهعنوان ابرقدرت بود؛ اما امروز نیست. این صحنهی تجربهی تاریخ، پیش چشم ماست. ۷۹/۵/۹
‼️ما میتوانیم دژ استبداد جهانی را، در سطح بینالمللی، بشکنیم. البته با صبر، با حوصله، با استمرار مبارزه و تلاش، این کارها شدنی است. یک روز، قدرت شوروی را هم کسی خیال نمیکرد از بین برود، امّا دیدید که رفت. ملتها میتوانند معجزهها کنند، و این معجزه، انشاءاللَّه به وقوع خواهد پیوست. ۷۱/۸/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ دسامبر سال ۱۹۹۱
🏳فروپاشی شوروی/۲۰
💠رهبرانقلاب
‼️این کاخهای مرتفع و خیلی پُر زر و زیور، اما با پایههایی از مقوا، یکی پس از دیگری دارد فرو میریزد. این شوروی، امپراتورىِ بزرگِ به اصطلاح سوسیالیستی و کارگری بود؛ اما آنگونه فرو ریخت و در هم مچاله شد! نمیشود گفت فرو ریخت؛ اصلاً نابود و له شد! شبیه همین فعل و انفعال، الان در بعضی از جاهای دیگر دنیا هم دارد انجام میگیرد؛ منتها تا آن وقتی که آشکار بشود، مقداری زمان میطلبد. این تمدنها و زر و زیورهای ضد حق دارند له میشوند. ۷۰/۱۰/۵
‼️پروردگارا! به محمّد و آل محمّد، امریکا و بقیهی ایادی و اقطاب استکبار را آن چنان که شایستهی اقتدار و عزّت خودِ توست، منکوب و مقهور فرما. لذّت قهر و غلبه بر آنها را به ملت ایران بچشان. همچنان که شوروی را متلاشی کردی، بقیهی اقطاب استکبار را هم متلاشی فرما. ۷۵/۳/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۵ ماه دسامبر سال ۱۹۹۱ م
🏳فروپاشی نظام مارکسیستی
🏳اتحادجماهیرسوسیالشوروی
🏳به دنبال استعفای گورباچف
🏳و انحلال حزب کمونیستی
🏳و امربسیارموکدومکرر رهبری
🏳برمطالعه دقیقاین حادثه بزرگ
📲۲۰پستویژهدرکانالجهادتبیینی
⚠️توجه؛
🏳لطفا با تامل از اولین مطلب پیوست مطالعه شود!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳جمادی الثانی سال ۱۱ق
🏴شهادت فاطمه زهراء(س)/۱
💠رهبرانقلاب
‼️ایّام متعلّق است به سیّدهی زنان عالم و بانوى بزرگ تاریخ جهان، فاطمهی زهرا (علیها سلام)؛ آن زن نمونهاى که حیات او با همهی کوتاهى و عمر او در عین جوانى، الگویى است براى همهی مردان و زنان غیور و مؤمن، مسلمانان و حتّى مردم غیرمسلمانى که با مقام آن بزرگوار آشنا باشند؛ و ما باید از زندگى آن بزرگوار درس بگیریم، یک نکته در زندگى معمولى این بزرگوار مهم است، و آن جمع بین زندگى یک زن مسلمان است در رفتارش با شوهر، در رفتارش با فرزندان، در انجام وظایفش در داخل خانه از یک طرف؛ و بین وظایف یک انسان مجاهدِ غیورِ خستگیناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسى مهمّ بعد از رحلت رسول اکرم (صلّى الله علیه و آله و سلّم) که به مسجد میآید، سخنرانى میکند، موضعگیرى میکند، دفاع میکند، حرف میزند، یک جهادگرِ بهتماممعنا، خستگیناپذیر، محنتپذیر، سختیتحمّلکن از جهت دیگر؛ و از جهت سوّم یک عبادتگر، یک بهپادارندهی نماز در شبهاى تار و قیام لله و خضوع و خشوع براى پروردگار که در محراب عبادت این زن جوان مانند اولیاى کهن الهى راز و نیاز میکند با خدا و عبادت میکند. این سه بُعد را با هم جمع کردن، آن نقطهی درخشان زندگى فاطمهی زهرا (علیها السّلام) است. فاطمهی زهرا (سلام الله علیها) این سه چیز را از هم جدا نکرد. اسلام این را از ما خواسته است؛ و اگر بپرسند چطور، ما الگوهایى داریم؛ از جمله فاطمهی زهرا (سلام الله علیها). ۶۸/۹/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳ جمادی الثانی سال ۱۱ق
🏴شهادت فاطمه زهراء(س)/۲
💠رهبرانقلاب
‼️اگر آن مظلومیت عظیم و جانسوز فاطمه زهرا در تاریخ خود را نشان نمیداد، حقایق اسلام آنچنان که بعداً آشکار شد، آشکار نمیشد. اینها تصادفی نیست. همه اینها طرّاحی شده با تدبیر الهی است؛ منتها کسانی برای این میدانها و این نقشهای دشوار انتخاب میشوند که جوهر آنها، جوهر برگزیده خداست. در بین همه انسانهای طول تاریخ، خدای متعال انتخاب میکند: «امتحنک اللَّه الّذی خلقک قبل ان یخلقک فوجدک لما امتحنک صابرة». میدان، میدان امتحان است. میدان کارِ تصادفی نیست. میدان امتیاز دادنِ بیخودی نیست. خدای متعال بیخودی به کسی امتیاز نمیدهد. این جوهر، این اراده قوی، این عزم راسخ، این گذشت و فداکاری در فاطمه زهرا کار را به آنجا میرساند که او سنگ الماسی میشود که همه این چرخها بر روی آن میچرخد. دشوارترین چرخها را باید بر روی سختترین پایهها و قاعدهها بچرخانند. این چرخ عظیم تاریخ اسلام و امتحانهای دشوار، در همان دوران کوتاه، بر روی دوش فاطمه زهرا بود. خدا او را انتخاب کرد و او توانست بشریّت را نجات دهد. فاطمه زهرا فرشته نجات انسانها در طول تاریخ است. برای همین هم هست که ائمّه (علیهمالسّلام) اینقدر برای آن بزرگوار تکریم و حرمت قائلند و نسبت به او اظهار خشوع میکنند. هیچ مقامی از این بالاتر وجود دارد!؟ ۷۷/۷/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۳جمادی الثانی ۱۱ق
🏴شهادت حضرت زهراء/۳
💠رهبرانقلاب
‼️اگر میبینید خدا خمیره صدیقه کبری را، خمیره متعالی قرار داده است، به این دلیل است که میدانست این موجود در عالم ناسوت، خوب از امتحان بیرون خواهد آمد؛ «امتحنک الله الذی خلقک قبل ان یخلقک فوجدک لمااْمتحنک صابره»؛ خدای متعال اگر لطف ویژهای درباره آن خمیره میکند، بخشی مربوط به این است که میداند او از عهده امتحان چگونه برخواهد آمد؛ والا بسیار کسان خمیره خوب داشتند. مگر توانستند از عهده برآیند؟ این بخش از زندگی فاطمه زهرا، آنی است که ما برای نجات خودمان به آن احتیاج داریم! ۷۳/۹/۳
‼️درست نیست که ما بگوییم چون شیعه و محب هستیم، اگر گناه هم کردیم، خدای متعال ما را مجازات نمیکند اینطور نیست: «من اطاع الله فهو لنا ولی»؛ خود این بزرگواران با اطاعت خدا به این مقام رسیدند. امتحان اینها، قبل از وجود و آمدنشان به این دنیا صورت گرفته است: «امتحنک الله قبل ان یخلقک فوجدک لمن امتحنک صابرة» دستگاه خدا بیحساب و کتاب نیست. پیغمبر به فاطمهی زهرا با این مقام و رتبه فرمود: «یا فاطمه انّنی لن اغنی عنک من الله شیئا»؛ یعنی پیش خدا، نسبتِ با من و ارتباطِ با من به درد تو نمیخورد. مگر در میان فرزندان پیغمبر و ائمّه کسانی نبودند که با خدا رابطهای نداشتند و نتوانستند از آن گوهر نورانی و ارزش معنوی برخوردار شوند؟ آنچه اولیای دین را بر قلّه شرافت بشری قرار داده، از خود شخص شخیص نبی اکرم و امیرالمؤمنین و بقیه این خاندان پاک گرفته - که اینها در عالم وجود نمونههای بیمانندند - تا دیگران، اطاعت و عبودیّت و بندگی آنها برای خداست! ۸۲/۵/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ دی ماه سال ۱۳۹۲ شمسی
🏳درگذشت دانشمندمجاهد بصیر
🏳قائممقام حزب موتلفه اسلامی
🏳عضو جدا شدهی انجمن حجتیه
🏳عضومجلسخبرگانقانوناساسی
🏳قائم مقام دبیرکل حزب جمهوری
🏳دو دوره نایب رییس مجلس
🏳وزیر آموزش پرورش سه دولت
🏳نخست وزیر پیشنهادی رهبری
🏳نویسنده کتبفلسفی و تربیتی
🏳استاد سید علی اکبر پرورش
💠رهبرانقلاب
‼️با تاسف و تأثر، خبر درگذشت یاور صدیق انقلاب مرحوم آقای سیدعلی اکبر پرورش رحمتاللهعلیه را دریافت کردم؛ چهرهی محترم و اثرگذاری که بخش اعظم عمر با برکت خود را در خدمت اسلام و ارزشهای متعالی دین گذرانید، و لهجهی صادق و دل با اخلاص و خُلق نیک را به ترویج و تحکیم انقلاب و نظام اسلامی گماشت؛ تلاشهای مبارزاتی در دوران طاغوت را به خدمات ارزنده و مسئولیتهای سنگین خود در قوهی مجریه و قوهی مقنّنه و شورای عالی دفاع در دوران جمهوری اسلامی پیوند داد و با همهی توان به کشور و ملت خود خدمت کرد، و سلامت و راحت خود را بر سرِ انجام وظیفه نهاد. بیماری رنجبار و طولانی او آخرین آزمایش دشواری بود که وی با صبر و متانت، آن را تحمل کرد و زندگی پاک و شرافتمندانه را به پایان برد. اینجانب در گذشت ایشان را به خانواده و بازماندگان محترم و به همهی دوستان و علاقمندان ایشان تسلیت میگویم و رحمت و رضوان الهی را برای وی مسألت میکنم. ۹۲/۱۰/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶دی۱۳۸۸ش/۱۰محرم۱۴۳۱ق
🏴هتک حرمت عاشورای حسینی
🏴توسط فتنه گران و محاربان
🏳آغاز قیام ملت علیه فتنهگران
💠رهبرانقلاب:
‼️گناه نابخشودنی فتنهگران عاشورای۸۸ اینبودکه نظام را به لبه پرتگاه سقوط کشاندند! ۹۰/۳/۸
‼️مردم ما با آن کسانی که به روز عاشورا اهانت کردند قهرند. ملّت با آنهایی که روز عاشورا، با قساوت، با لودگی، با بیحیایی آمدند جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهر است. با آن کسانی که با اصل انقلاب بدند و میگویند اصل نظام نشانه است، انتخابات بهانه است؛ با آنها آشتی نمیکند! ۹۵/۱۱/۲۷
‼️بعد از اهانتی که در روز عاشورای سال ۸۸ به وسیلهی یک عده تحریک شده نسبت به امام حسین انجام گرفت، دو روز فاصله نشد که مردم در روز ۹ دی توی خیابانها آمدند و موضع صریح خودشان را علنی ابراز کردند. دستهای دشمن و تبلیغات دشمن نه فقط نتوانسته مردم را از احساسات دینی عقب بنشاند، بلکه روزبهروز این احساسات تندتر و این معرفت عمیقتر شده است! ۸۹/۷/۲۷
‼️در فتنهی ۸۸، دو روز بعد از حوادث عاشورا، قضیهی عظیم نهم دی به راه افتاد. همان وقت بعضی از ناظران خارجی که از نزدیک دیده بودند، در مطبوعات غربی نوشتند و ما دیدیم، که گفته بودند آنچه در نهم دی در ایران پیش آمد، جز در تشییع جنازهی امام، چنین اجتماعی، چنین شوری دیده نشده بود. این را مردم کردند. ۹۰/۷/۲۰
📸مسجدلولاگر، جوان بسیجی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۱
💠رهبرانقلاب
‼️آرزوی ما این است که مردم مسلمان در هرجا که هستند، در کنار استفاده از متن قرآن به مفاهیم و معارف قرآنی هم توجه بکنند. فاصلهیی را که ما تاکنون طی کردهایم، فاصله خیلی زیادی است. این جوانانی که الان شما میبینید عاشق قرآنند، در زمان رژیم شاه کارشان این نبود؛ از قرآن غافل بودند. قبل از انقلاب، من ممنوعالسفر بودم؛ یعنی نمیتوانستم به خارج از کشور سفر کنم. مدتها در زندان بودم؛ وقتی هم که از زندان بیرون آمدم، در داخل کشور محصور بودم. در آن وقت، یکی از آرزوهایم این بود - به خانوادهی خودم هم گفته بودم - که اگر بتوانم برای دیدن قرّاء، مخصوصاً شیخ مصطفی اسماعیل به مصر میروم. اتفاقاً شیخ مصطفی اسماعیل تا بعد از انقلاب زنده بود؛ لیکن متأسفانه ما در آن سالهای اول انقلاب، به این فکری که حالا هستیم، نبودیم؛ والّا به هر طوری بود، من شیخ مصطفی اسماعیل را به تهران میآوردم. ۷۰/۲/۶
‼️بنده قبل از انقلاب به خانوادهمان گفتم که اگر انقلاب شد - حالا فکر انقلاب هم به ذهن کسی نمیگذشت سه تا کار برايتان میکنم. يکی اين که میبرمتان سينما. يکی اين که يک تفنگ برای بچهها میخرم؛ تفنگ بادی آن وقت معمول شده بود بچهها میخريدند، بچهها میگفتند بابا تفنگ، ما هم تعليق به محال کرديم. يکی هم گفتم میبرمتان مصر برای اينکه اين قراء را، مصطفی اسماعيل را ببينيد. آن وقت خيلی نوار قرآن توی خانهی ما بود. خانوادهی ما همين طور میگويند اين مصر، نشد؟ سينما هم نبردمشان، البته خودشان رفتند. ۷۹/۳/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۲
💠رهبرانقلاب
‼️صدای شیخ مصطفی اسماعیل، خیلی فوق العاده بود. این را هم بگویم که الان در ایران، میل عمومی به طرف شیخ مصطفی اسماعیل است. یعنی قرّای ما، حتماً روی سبک قرائت شیخ مصطفی اسماعیل تمرین دارند و روی دیگران کمتر. اعتقادم این است که این حرکت، از مشهد و از دستگاه ما شروع شد. در تهران، هیچکس غیر از عبدالباسط را نمیشناخت. من یک وقت که به تهران آمده بودم، فقط عبدالباسط مطرح بود. جاهای دیگرهم که میرفتیم، فقط عبدالباسط را میشناختند. ما در مشهد، نوار شیخ مصطفی اسماعیل را داشتیم. یکی از دوستانم میخواست به مسافرت برود، من گفتم که هرچه توانستی، نوار مصطفی اسماعیل پیدا کن و بیاور. او هم رفت و چند نوار از نوارهای بسیار خوب شیخ مصطفی اسماعیل را آورد. من آنها را به آقای مرتضی فاطمی - که در آن وقت نوارهای ما را تکثیر میکرد - دادم، تا تکثیرشان کند. او هم همین کار را کرد و نوارها را به این چند نفری که از تهران آمده بودند، داد. در نتیجه، همهی نوارها به طرف تهران سرازیر گردید و شیخ مصطفی اسماعیل شایع شد. انصافاً هم چیز عجیبی بود. نمیدانم شما با صدای شیخ مصطفی اسماعیل آشنا هستید؟ خیلی فوقالعاده است. او سورهی هود، سورهی بقره و آیات داوود و جالوت را خوانده بود، که انصافاً خیلی عالی و فوقالعاده بود. ۶۹/۱۲/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۳
💠رهبرانقلاب
‼️من یک خاطرهاى هم از شیخ راغب مصطفىٰ دارم، بد نیست آن را بگویم. خیال میکنم در سال ۴۵، ۴۶ یا ۴۷، یعنى بیست و دو سه سال یا بیست و یکى دو سال قبل از این، ما در مشهد و در رادیو -رادیوهاى کشورهاى عربى و رادیوى مصر و مانند اینها- با دقّت دنبال خواندن شیخ مصطفىٰ اسماعیل میگشتیم تا بلکه خواندن او را پیدا کنیم؛ چون نوارهایش نبود و در ایران هم رادیو قرآن نبود؛ ما از رادیوهاى خارجى گوش میکردیم و تلاوتهاى شیخ مصطفىٰ اسماعیل را پیدا میکردیم. ماها عاشق تلاوت شیخ مصطفىٰ اسماعیل بودیم. من یک رفیقى داشتم -مرحوم آقا جعفر که آقایان او را میشناسند- که با هم پاى رادیو مینشستیم و گوش میکردیم. یک روز من را دید، گفت که امروز در رادیوى مصر، صداى پسر شیخ مصطفىٰ اسماعیل را پیدا کردم. گفتم چطور؟ از کجا فهمیدى پسرش است؟ گفت که یک کسى است به نام راغب مصطفىٰ -«غلوش»اش را نمیدانست- که پسر شیخ مصطفىٰ اسماعیل است! آن را ضبط کرده بود، من گوش کردم؛ من که گوش کردم گفتم قاعدتاً باید همان پسر شیخ مصطفىٰ اسماعیل باشد؛ چون صدایش شبیه مصطفىٰ اسماعیل است! و آیات هم همین آیات معروف بود «وَ استَمِع یَومَ یُنادِ المُنادِ مِن مَکانٍ قَریب».خیلى نوار خوبى است؛ مال ایشان است. ۶۸/۱۱/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۴
💠رهبرانقلاب
‼️میخواهم به قراء جوانی که قرآن میخوانند عرض کنم: در حین تلاوت، سعی نمایید به معانی آیاتی که میخوانید توجه کافی مبذول کنید. اگر چه این کار مشکل است؛ اما سعی کنید لااقل معنای بخشهای برگزیدهای را که در محافل و مجالس میخوانید - به عنوان قسمتهای زیبایی که هر قاری از این قبیل، برای اینکه در مکانهایی بخواند در چنته دارد - از روی ترجمه و تفسیر بخوانید. فرق است بین قاریای که وقتی تلاوت میکند خودش متوجه معنا و تحت تأثیر معناست، و آن قاریای که متوجه معنا نیست. بین قراء مصری دو، سه نفر هستند که وقتی میخوانند، تحت تأثیر معنایند. اینکه شما میبینید «مصطفی اسماعیل» خواندنش تأثیر دارد، به خاطر همین است؛ چون خود او تحت تأثیر آیاتی است که میخواند. اما بعضی قراء دیگر، نه. فقط صنعت اجرا میکنند و میخواهند کار زیبایی از آب درآورند. شما که قرآن میخوانید، سعی نمایید خودتان به معانی آیات آن توجه کنید. همانطور که روی الفاظ کار میکنید و مکرر میخوانید یا ضبط میکنید و گوش میسپارید، به معنایش هم توجه و دقت مبذول کنید و بیندیشید. اگر دستتان میرسد، به انسان با معرفتی مراجعه کنید و آیات را برایش مطرح نمایید. از آن فرد، چهار کلمه دربارهی آیاتی که میخوانید بشنوید، تا دل شما تحت تأثیر قرار گیرد. این کار، لطف تلاوت شما را چند برابر خواهد کرد. ۷۱/۱۲/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۵
💠رهبرانقلاب
‼️ما احتیاج داریم که در داخل کشور قرّایی پیدا بشوند که در قرائت صاحب سبک باشند؛ حالا به همین قرائت مشهوری که ما میخوانیم - که قرائت «حفص» باشد - یا در کنارش هم قرائتهای دیگری که مثلاً در شمال آفریقا معمول است. اینکه شما میبینید مصریها دایماً قرائت «ورش» و «قالون» را میخوانند، به این دلیل است که این دو قرائت در آنجاها رایج است. مثلاً در لیبی و الجزایر و تونس، قرائت «ورش» در مکتبخانهها تدریس میشود، نه قرائت «حفص». البته در دنیای اسلام قرائت «حفص» - همین قرائتی که حالا معمول ماهاست و آن را میخوانیم - معروفتر است. من موافقم که برادران قرائتهای دیگر - بخصوص قرائات معروف؛ مثل قرائت «ورش» - را یاد بگیرند و بخوانند. ما باید به آنجا برسیم که وقتی قاری ما شروع به خواندن میکند، کیفیت ادا و بیان کلمات قرآنی توسط او بهگونهیی باشد که حضار بههمان اندازه که با زبان عرب آشنا هستند، تحت تأثیر قرار بگیرند؛ که هدف اصلی قرائت هم این است. شما که الحمدلله صدا و تجوید و قرائتتان خوب است، باید تلاش کنید به آنجا برسید که مثل شیخ مصطفی اسماعیل - که این آقایان قرّایی که به اینجا میآیند، کمتر مثل او میخوانند - بتوانید کلام خدا را آنچنان ادا کنید که مستمع به همان اندازهیی که ظرفیت دارد، تحت تأثیر کلام الهی قرار بگیرد و آن فضا را احساس کند. شما باید در این زمینه صاحب سبک بشوید و دیگر مقلد این و آن هم نباشید؛ این آن حد اعلایی است که فعلاً مورد نظر ماست؛ این زحمت و تلاش و نوآوری لازم دارد! ۷۰/۱۲/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۶
💠رهبرانقلاب
‼️شیخ مصطفی اسماعیل، خیلی فوقالعاده بود. چیزهایی در تلاوت او بود که انصافاً قابل تقلید است. منهای مسألهی صدا و کیفیت ادای حروف و کلمات، او کلمات قرآنی را جان میداد. یعنی وقتی که او آیه را میخواند، آن احساسی به مستمع دست میداد که در آیه اقتضای آن احساس بود. مثلاً فرض بفرمایید که در سورهی هود، آنجایی که راجع به قضیهی پسر نوح آیات کریمه را میخواند: «انّ ابنی من اهلی و انّ وعدک الحق» انسان پدری را احساس میکند که پسر کافرش دارد در مقابلش از بین میرود؛ یعنی هم احساس رأفت به خاطر بُنوّت او، و هم احساس نفرت به خاطر کفر او. او این را با خواندن خودش به انسان القا میکند و آن تأثیر قرآنی را در خواننده مضاعف میکند. ۷۰/۲/۶
‼️حتما روی ترجمه کار کنید؛ یعنی واقعا بدانید چه میگویید. همین عبدالفتّاح و مصطفی اسماعیل و دو نفر دیگر خصوصیاتشان این است که وقتی آیه قرآن را میخوانند، انگار آن آیه را به مخاطب نازل میکنند و همان احساسی را که در مضامین آیه وجود دارد، با نوع خواندنش به مخاطب منتقل میکنند. بعضی از این خواننده های معروف مصری خوب هم میخوانند، اما این طور نیستند. وقتی که شما معنای کلمات را میفهمید مثلا میگویید "اذ انبعث اشقیها فقال لهم رسول الله ناقةالله و سقیها" آن صحنه را که شقی ترین افراد، برای انجام یک جنایت بزرگ، در مقابل پیغمبر خدا برانگیخته شدهاند، پیش خود تصور میکنید، این، در لحن کلام شما تأثیر میگذارد. اگر نفهمید، نمیتوانید خوب بخوانید. ۸۰/۸/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۷
💠رهبرانقلاب
‼️شما قاریان خوب میدانید من چهقدر به شماها علاقه و ارادت دارم، یکی، دو نقص عمده در تلاوتهای شماست که باید آنها را برطرف کنید. یکی این است که قطع و وصلهایتان، همیشه بمیزان نیست. گاهی این اشتباه دیده میشود و معنا خراب میگردد؛ گاهی هم معنا خراب نمیشود اما آن زیبایی را ندارد، شما که به این قشنگی میخوانید چهطور میخواهید چیز به این واضحی را رعایت نکنید؟ این، به میزان زیادی از زیبایی تلاوت شما خواهد کاست. اگر در جمع کسانی که قرآن را میفهمند، بخوانید، حتّی نه فقط قطع و وصل، بلکه لحن شما مورد دقت قرار میگیرد. این قرّای خوبی که در دنیا هستند و معاریفی که خواص، اینها را میپسندند و دوست میدارند، همهاش به خاطر این نیست که صدایشان خوب است؛ مقدار زیادی مربوط به این چیزهاست. مثلاً فرض کنید، وقتی که از قول فرعون نقل میکند: «فقال انا ربّکم الاعلی» - که الان یکی از برادران میخواندند - باید شما طوری این «انا ربّکم الاعلی» را ادا کنید که آنچنان نباشد که وقتی خدای متعال میگوید: «لمن الملک الیوم للَّه الواحد القهار»، آنطوری ادا بشود. یعنی «انا ربّکم الاعلی» را باید طوری ادا کنید که کسی که میشنود، بفهمد این حرف، حرف دروغی است و آن کسی که گفته - یعنی فرعون - دروغ گفته است. این، ممکن است. این، چیزی است که در نوارهای «شیخ مصطفی اسماعیل» شنیده میشد. اصلاً اهمیت کار شیخ مصطفی اسماعیل، در همین است. او، اینطوری میخواند. باید اینطوری بخوانید. و این نمیشود، مگر اینکه معنای قرآن را بدانید. ۶۹/۱/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۸
💠رهبرانقلاب
‼️یک نکتهی دیگر مهندسی تلاوت است. این چیزی است که من چند بار به بعضی از قرّائی که پیش ما تلاوت کردند، خواستهام بگویم فرصت نشده. یکی از چیزهایی که باید شما به عنوان قاری در نظر داشته باشید، مهندسی تلاوت است؛ باید این تلاوتتان را از پیش در ذهنتان مهندسی کنید. البتّه اینها طبعاً بعداً بتدریج برای انسان به شکل غریزی و عادی میشود، لکن در اوّل کار، اوایل کار تا مدّتها مسلّماً احتیاج دارد به اینکه توجّه کنید؛ مهندسی یعنی چه؟ چند جور مهندسی هست: یکی انتخاب لحن مناسب برای هر بخش. مثلاً فرض کنید که همهی لحنها برای لحن قصّه مناسب نیست، یا همهی لحنها برای آیات انذار از عذاب مناسب نیست؛ یک لحنهایی مناسب است، یک لحنهایی مناسب نیست؛ لحن مناسب با آن مضمون را باید پیدا کنید. بعضی از قرّاء مصری در این کار حقّاً و انصافاً در سطح عالیاند که میدانند با چه لحنی بایستی این آیات را بخوانند؛ این که اگر انذار است، اگر وعید است، اگر بشارت است، اگر وعدهی بهشت است، اگر قصّه است، هر کدام از اینها یک لحن را اقتضا دارد؛ باید مهندسی کنید. یک مهندسی دیگری هم وجود دارد و آن، کیفیّت تلاوتی است که بتواند واقعه را مجسّم کند در مقابل مستمع؛ یعنی جوری بخواند که شما که دارید میشنوید، کأنّه دارید میبینید واقعه را؛ که در این قضیّه استاد مسلّم انصافاً شیخ مصطفیٰ اسماعیل است، که در این جهت فوقالعاده است! ۱۴۰۱/۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۹
💠رهبرانقلاب
‼️وفتی کسی قرائتش خوب شد، پشت رحل که نشست، ممکن است خودش را رها کند؛ بگوید ما که حالا خوب میخوانیم! نخیر، این آفت بزرگی است؛ مواظب باشيد هیچ کس نگويد من
که حالا خوب میخوانم؛ نه، شما آیا بهتر از شيخ مصطفی اسماعیل، کسی را در دنیای قرآن سراغ دارید که قرآن خوانده
باشد؟ نوارهایش را ببینید، بعضیهایش نوارهای بدی است؛ مستمع هیچ لذتی احساس نمیکند. آن آدمی که از بچگی قرآن را خوانده، به خاطر همین احساس، گاهی آیه قرآن را غلط خوانده است. پس میشود که انسانی در حد اوج و عظمت آن چنان قُرّایی - چه در قرائت و چه در حفظ - بد بخواند. برای این که قرّاء خوب، بد نخوانند، بایستی اولا معلومات خودشان را روز به روز بیشتر کنند و بیشتر یاد بگیرند - چه صوت و آهنگ را، چه رموز تلاوت تجویدی و چه رموز تلاوت مجلسی را - بعضیها هستند که تجویدشان هم خوب است، اما بلد نیستند در داخل یک مجلس، یک تلاوت جمع وجور خوب بخوانند. همه اش را با هم باید یاد بگیرند. دوم این که وقتی می خوانند، مواظب باشند که خودشان را رها نکنند، بی توجهی نکنند؛ نگویند ما که خوب میخوانیم. نه، بایستی هر دفعه که مشغول تلاوت میخواهند بشوند، از خواندن خودشان مراقبت کنند. ۷۲/۱۲/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️واقعاً انسان از این تلاوتها قلباً لذّت معنوی میبرد؛ و دو لذّت: یک لذّت از خود این خواندنها و تلاوتها و صداها و اجراها؛ یک لذّت -که برای بندهی حقیر این لذّت دوّم بالاتر از لذّت اوّل است- لذّت مشاهدهی رشد روزبهروز قرآنیهای کشور. خب، این زیباییهایی که امروز شما آفریدید باید دریچهای باشد بهسمت معارف قرآن؛ قرآن را با آوازهخوانی اشتباه نگیرید؛ آوازهخوانی یک مقولهی دیگر است؛ البتّه الان متأسّفانه در خوانندگان مصری کسانی هستند که تالی قرآنند اما آوازهخوانی میکنند؛ آن قرّاء نسلهای قبل -مثل شیخ مصطفی اسماعیل، مثل شیخ عبدالفتّاح شعشائی، حتّی مثل محمّد رفعت- این بزرگان همه موسیقیدان بودند امّا قرآن را با آهنگ و الحان قرآنی میخواندند؛ نمیگذاشتند با الحان کابارهای و موسیقیهای مبتذل مخلوط بشود. امروز بعضیها این ملاحظات را ندارند؛ آدم میبیند در آنها. این زیباییها باید ما را به قرآن نزدیک بکند؛ باید اُنس ما را با قرآن زیاد کند. ۹۵/۳/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۶ دسامبر سال ۱۹۷۸م
🏳رحلت قاری بزرگ مصری
🏳شیخ مصطفی اسماعیل
🏳تبیین شخصیت ایشان
🏳و الزامات قرائت صحیح
🏳توسط رهبر حکیم قرآنی
📲۱۰پست درکانال جهادتبیینی
⚠️توجه؛
🏳مطالعه مطالب از تصویر پیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ جمادی الثانی ۱۹۳ق
🏳هلاکت هارون الرشید/۱
💠رهبرانقلاب
‼️اقامهی دین، وظیفه است. حاکمیت دین، هدف مهم همهی ادیان است؛ اصلاً ائمه ما تمام زجر و مصیبتشان به خاطر این بود که دنبال حاکمیت الهی بودند؛ والّا اگر امام صادق و امام باقر یک گوشه مینشستند و چندنفر دور خودشان جمع میکردند و فقط یک مسألهی شرعی میگفتند، کسی به آنها کاری نداشت. خود امام صادق در یک حدیث میفرماید: ابوحنیفه اصحاب دارد، حسن بصری اصحاب دارد. پس، چرا به آنها کاری ندارند؟ چون میدانند که آن حضرت داعیهی امامت دارد؛ اما آنها داعیهی امامت نداشتند. ابوحنیفه داعیهی امامت نداشت. این علمای معروف اهل سنت - محدثان و فقهایشان - داعیهی امامت نداشتند. اینها امام زمان را که هارون، منصور و عبدالملک بود، قبول داشتند. میگویند وقتی سلیمانبنعبدالملک از دنیا رفت، کتب محمّدبنشهاب زهری را از خزانهی او بیرون آوردند. امام زمانش سلیمانبنعبدالملک بود؛ برای او کتاب مینوشت. امام یعنی چه؟ امام یعنی رئیس دین و دنیا. او رئیس دین و دنیا بود. حتی با اینکه به حسب ظاهر، هارون و بقیهی خلفای جوری که بودند، درسی نخوانده بودند؛ چون آنها وقت درس خواندن که نداشتند، شاهزاده و آقازاده بودند، مشغول پلوچلوخوردن و شکار و عیاشی و این حرفها بودند تا به خلافت میرسیدند؛ موقع خلافت هم جوان بودند، مثلاً هارونالرشید ۲۲ساله بود که به خلافت رسید؛ درعینحال همان عباد و زهادی که اسمهایشان را شنیدهاید - از قبیل عمروبنعبیدها و غیرذلک - وقتی که هارون با آنها روبهرو میشد، اعتراف میکردند که هارون افقه از آنهاست! ۷۰/۵/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ جمادی الثانی ۱۹۳ق
🏳هلاکت هارون الرشید/۲
💠رهبرانقلاب
‼️ما حکومتهای اموی و عباسی را نظام اسلامی نمیدانیم. آن حکومتها نظام پادشاهی است؛ منتها یک شکل دیگرش. حکومت هارونالرشید امثال اینها، چه فرقی با حکومت اردشیر درازدست دارد؟ آیا چون اسمشان مسلمان است، برتری دارند؟ مگر اسم، مسأله را حل میکند؟ ۶۹/۱۰/۱۱
‼️آدام متز کتابی نوشته به نام تمدن اسلام در قرن چهارم هجری، یک مرثیه خوانی عجیبی میکند در این تمدنی که به نظر او عظیم است. برای چیست این؟ برای خاطر این است که فعالیتها و نشاطهای عجیبی در آن روز، از جامعۀ اسلامی بروز کرده اما من از شما سؤال میکنم، آیا آنهمه نشاط و فعالیتی که آن روز انجام گرفت، به سود جامعۀ اسلامی و انسانیت تمام شد؟ ده قرن دارد از آن روزگار میگذرد. تعصبی نداریم نسبت به آن روزگار. درمقابل دنیای غیر مسلمان میتوانیم بگوییم که بله عالم اسلام که آن دانشگاهها را بوجود آورد، آن فلسفه را درست کرد، چنین و چنان در طبابت و در طبیعیات کرد. اما بین خودمان، الحق و الانصاف، آنهمه نیرو و انرژی، به جا و به سود انسانیت و به سود جامعۀ اسلامی تمام شد؟ علمی و فرهنگی برای ما مانده؟ چرا ما به عنوان یک جامعه اسلامی، قرن پیشمان آنهمه تشعشع داشته، امروز در دنیا نمیدرخشیم و جلوه نمیکنیم؟ چرا؟ آیا جز به خاطر این است که آنهمه نشاط و فعالیت، اگرچه فعالیت انسانی بود، اما زیر نگین طاغوت بود، اگر هم گفتند و ترجمه کردند، برای خاطر این بود که در ترجمه بنویسند در زمان حکومت حضرت خلیفۀ چندم عباسی، منصور یا هارون یا مأمون؛ برای اینکه نام خودشان را بالا ببرند! ۵۳/۷/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱ جمادی الثانی ۱۹۳ق
🏳هلاکت هارون الرشید/۳
💠رهبرانقلاب
‼️مسلمین باید در عمل به کلمات ائمّه علیهم السّلام و اهل بیت پیغمبر، اتّفاق کلمه کنند. این یکی از وسایل وحدت است. البته این، یک کار فنّی است؛ کار آسانی نیست و مقدّماتی دارد. کسانی که اهل فنّند، اهل حدیثند، اهل علوم وابسته به حدیثند، میدانند که مقدّمات این کار چیست. باید معیارهای درک حدیث، تلقّی و تحمّل حدیث و معیارهای صحّت و اعتبار حدیث، مورد توافق قرار گیرد. باید بر روی رجال حدیث توافق شود. در گذشته، عمدتاً دستگاه خلافت بنی عبّاس و مقداری هم بنی امیّه، طوری ترتیب دادند که معارف اهل بیت را از ذهنیّت دنیای اسلام بیرون کنند؛ لذا روایات آنان کم نقل شده است. محدّث، حدیث را نقل میکند و برای او فرقی ندارد که حدیث را از حسن بصری، از قتاده و از دیگران نقل میکند. چرا از جعفربن محمّد علیه الصّلاة و السّلام نقل نکند!؟ دستگاه خلافت امثال هارون، مأمون، معتصم، متوکّل و امثال اینهاست که مانع میشدند، راهها را میبستند، بعضی هم رجال حدیث را متّهم میکردند؛ لذا یکی از کارهایی که باید بشود، تلقّی مشترک در این زمینههای مقدّمات حدیث است. علما در این زمینه وظیفه دارند؛ متفکّرین اسلامی در این زمینه وظیفه دارند. ۷۴/۵/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۷ دی ماه سال ۱۲۸۵
🏳امضای قانون اساسی
🏳توسط مظفرالدین شاه
🏳بدنبال انقلاب مشروطه/۱
💠رهبرانقلاب
‼️مشروطیت یکی از ماجراهای تلخ تاریخ اخیر ماست! ۸۳/۱۲/۲۴
‼️بعد از ورود اسلام به ایران، حادثهی مشروطیت، یک حادثهی استثنایی است، ما انقلاب اسلامی را که یک حادثهی عظیم تاریخیِ شکنندهی خیلی از بنیانهای غلطِ کهنِ باقیمانده بود، دیدیم اما به اهمیت حادثه مشروطیت توجه نکردیم. یقیناً اگر آن حادثه نبود این انقلاب بهوجود نمیآمد؛ بنابراین حادثه مشروطیت خیلی مهم است! ۸۳/۵/۱۱
‼️در صدر مشروطیت، کار را مردم کردند و حضور آنها بود که مشروطیت را بر حکّام مستبد قاجار تحمیل کرد؛ والّا مظفرالدین شاه کسی نبود که مشروطیت را قبول کند؛ حضور و فشار مردم او را مجبور کرد که مشروطیت را بپذیرد. روحانیون و علمای بزرگ، مردم را به صحنه آورده بودند. بعد از آنکه مشروطیت به وجود آمد، جمعی از روشنفکران خودباخته در مقابل انگلیس، با تبلیغات و روزنامهها و روشهای خود، کاری کردند که روحانیت و مردم متدیّن را نسبت به نهضت مشروطیت بدبین و مأیوس کردند. نتیجه این شد که در ابتدا یک دیکتاتوری توأم با هرج و مرج، چند سال بعد هم دیکتاتوری سیاه دوران رضاخان بر این ملت مسلّط شد. ۸۰/۸/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۷ دی ماه سال ۱۲۸۵
🏳امضای قانون اساسی
🏳توسط مظفرالدین شاه
🏳بدنبال انقلاب مشروطه/۲
💠رهبرانقلاب
‼️مسئلهی بازخوانی انقلاب به نظر من مسئلهی مهمی است، یک نکته در باب شناخت این تاریخچهی پرماجرای انقلاب ما این است که توجه کنیم که کشور ما بعد از اینکه سالهای متمادی دچار استبداد سلطنتی بود تا دورهی مشروطه، مشروطیت یک فرصتی بود برای تنفس؛ یعنی انتظار این بود که حادثهی نهضت مشروطیت یک مجال تنفسی برای این ملت به وجود بیاورد، به آنها آزادی بدهد؛ اما اینجور نشد. مشروطیت از همان اول به وسیلهی بیگانگان، به وسیلهی قدرت مسلط آن روزِ دنیا یا یکی از قدرتهای مسلط آن روزِ دنیا که دولت انگلیس بود، مصادره شد. بعد از هرج و مرجی که در اوائل مشروطه به وجود آمد، به فاصلهی چند سال، همان دولت بیگانهی سلطهگر خارجی - یعنی انگلیس - یک دیکتاتور بیرحم و بسیار خطرناکتر از سلاطین قبل از مشروطه - یعنی مظفرالدین شاه و ناصرالدین شاه - را بر سر کار آورد که او رضا خان بود. دیکتاتورىِ رضا خان بمراتب از دیکتاتوری ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه برای کشور و ملت ما بدتر و خشنتر بود که انگلیسها او را سر کار آوردند. در واقع ما از دوران استبداد، وارد دوران آزادی نشدیم، بلکه وارد دوران استبداد دیگری همراه با وابستگی شدیم؛ یعنی ملت طعم آزادی را نچشید! ۸۹/۵/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۷ دی ماه سال ۱۲۸۵
🏳امضای قانون اساسی
🏳توسط مظفرالدین شاه
🏳بدنبال انقلاب مشروطه/۳
💠رهبرانقلاب
‼️در مشروطیت، نقش علما نقشی نیست که قابل مقایسه با نقش دیگران باشد. در سالهای پیش از مشروطیت - یعنی سالهای سلطنت مظفرالدین شاه - انجمنهای پنهانی تشکیل میشد و نشستهای گوناگونی بود که هم علما، هم غیرعلما بودند و آثار آنها در مشروطیت منعکس بود؛ منتها آن چیزی که مشروطیت را به ثمر رساند، این انجمنها نبود؛ آن حضورِ مردمیای بود که جز با فعالیت و تأثیر علما امکانپذیر نبود؛ یعنی اگر فتوای آخوند نبود، فتوای آشیخ عبدالله مازندرانی و امثال اینها نبود، اصلاً امکان نداشت این حرکت در خارج تحقق پیدا کند. علاوه بر اینکه در همان کارهای دستهجمعىِ خواصی - نه عوامی - هم باز علما نقش غالب را داشتهاند. شما نگاه کنید ببینید در همان وقتی که انجمنهای مشروطیت - یعنی انجمنهای بعد از فرمان - تشکیل شد، مؤثرترین آدمها در مهمترین مراکز کشور، علمایند. انجمن تبریز را ببینید، انجمن مشهد را ببینید، انجمن رشت را ببینید؛ اینها جاهای حساسند که عناصر اصلی و مؤثرشان، علما هستند. بنابراین، نقش روحانیت در مشروطیت، اولاً نقشی نیست که قابل انکار باشد، ثانیاً قابل مقایسه باشد با نقش دیگرانی که بودند؛ روشنفکرها، و در مرحلهی بعد، بعضی از صاحبان قدرت و متنفذان دولتی نقش داشتند! ۸۵/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini