🗓سالروز درگذشت عارف ربانی
🏳ازبزرگان مکتب تفکیک مشهد
🏳حامی امام و انقلاب اسلامی
🏴آیةالله میرزا جواد آقا تهرانی
💠رهبرانقلاب
‼️ما باید تحمل را در حوزه باید بالا ببریم. خوب، یکی مشرب فلسفی دارد، یکی مشرب عرفانی دارد، ممکن است همدیگر را هم قبول نداشته باشند، میرزا جوادآقا تهرانی در مشهد جزو زبدگان مکتب تفکیک بود، اما ایشان جبهه رفت. با تفسیر حمد امام که در تلویزیون پخش میشد، مخالف بود؛ به خود من گفتند؛ از لحاظ مشرب فلسفی مخالف، اما از لحاظ تعامل سیاسی، اجتماعی، با هم مأنوس بودند، در حوزه قم هم باید اینجوری باشد. ۸۶/۹/۸
‼️گاهی یک روحانی مسن و پیرمرد، اثرش از روحانی جوان بیشتر است. مثلا، میرزا جواد آقای تهرانی که یک پیرمرد ملای پشت خمیده با عصا بود اما با اینحال ایشان چند بار جبهه رفته، یکبار ایشان بمن گفتند که وقتی رفتم جبهه، دیدم بچهها من را به چشم یک پیرمرد نگاه میکنند، گفتم نخیر از من هم کار بر میآید. بعد به من گفتند که پس شما پای خمپاره بایستید، ایشان گلوله خمپاره را میانداختند، خمپاره زنی، یک کار رزمی، شما ببینید چقدر در روحیه این جوانها اثر میکند، چه جانی به اینها میدهد. ۶۶/۸/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت مجتهدبصیر
🏳آیةاللهسیدروحاللهخاتمی
💠امامخمینی
‼️اسلام و ایران یکی از پرفروغترین چهرههای تقوا و خلوص و ایمان خود را از دست داد. برادر عزیزم، خاتمی زنده دل، چهرۀ تابناک مبارزات خستگی ناپذیر روحانیت روشن ضمیر در دهههای اخیر بود. او روشنفکری متدین و مجتهدی بزرگوار و از خوبان امینی بود که اگر نتوان گفت بینظیر، مسلما کم نظیر بود. او با گوشت و پوست خود مبارزه را میفهمید و سختیهای آن را چون شربتی گوارا مینوشید. او یک عمر با تحجر و واپسگرایی جنگید و یکی از طرفداران بیبدیل اسلام ناب محمدی در عصر فریب و خودپرستی بود. او پاک زیست و پاک مرد و پاک در جوار رحمت ربّش آرمید. ۶۷/۸/۶
💠رهبرانقلاب
‼️آیةالله خاتمی ضمن اینکه داراى مقام علمى بودند، از لحاظ بینش اجتماعى و فهم سیاسى و احساس مسئولیت سیاسى و اجتماعى و تشخیص جهت گیریهاى موجود در جامعه و جریانهاى فکرى و سیاسى هم فرد کم نظیرى بودند که درطول دوران قبل و بعد از انقلاب این خصوصیات را همواره در ایشان مشاهده میکردم! ۶۸/۸/۴
💠آیةاللهخاتمی
‼️پسر من (محمد خاتمی) غربزده و خطرناک است! بازگشت از نیمه راه ص۱۰۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت الگوی دخترانانقلابی
🏴حضرت سکینه، فاطمه بنت الحسین
💠رهبرانقلاب
‼️در کاخ یزید لعین فقط حضرت سجاد و حضرت زینب خطبه نخواندند بلکه چندین زن از جمله فاطمه بنت الحسین خطبه خواند، عین الفاظش در لهوف ثبت است؛ این خاندان زنان و دخترانشان همه اینگونهاند اینکه میگویند "زن مگو مرد آفرین روزگار" راست است اما من و تو عادت کردهایم تا این جمله را گفتند فورا فقط گریه کنیم و رویش فکر نکنیم، حقیقتا زنان این خاندان مردآفرین بودند! ۵۱/۱۱/۲۲
‼️حضرت سکینه کبری که شما اسمش را در کربلا شنیدهاید، و دختر امام و برادرزاده و شاگرد زینب است، کسانیکه اهل تحقیق و کتابند، نگاه کنند، او یکی از مشعلهای معرفت عربی در همه تاریخ اسلام تا امروز است. کسانیکه حتّی زینب و پدر زینب و پدر سکینه را قبول نداشتند و ندارند، اعتراف میکنند که سکینه علیها السلام یک مشعل معرفت و دانش است! ۷۰/۸/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزآغازامامتنمازجماعت
🏳حجةالاسلامسیدعلیخامنهای
🏳درمسجد امامحسنمجتبی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️بنده امامت نماز جماعت را نخست در مسجد امام حسن مشهد که مسجدی کوچک و در کوچهای فرعی بود شروع کردم. سپس به مسجد کرامت انتقال یافتم، که مسجدی بزرگ است. اهمیت مسجدکرامت، تنها بعلت بزرگی آن نبود، بلکه از این جهت هم بود که در موقعیتی حساس و در نزدیکی حرم امام رضا و مدارس دینی قرار داشت؛ و هم به دانشگاه و سینما و نیز به بازار هم نزدیک بود. از همین رو، محل تلاقی گروههایی بود که همواره از هم جدا بودند و باهم کشمکش داشتند: کسبه، طلاب علوم دینی، و دانشجویان دانشگاه. فعالیت این مسجد گسترش یافت و درنتیجه حساسیت دستگاه حاکمه را برانگیخت؛ لذا مداخله کرد و از نماز خواندن من در آن مسجد جلوگیری کرد. ۳ماه بعد، به مسجد امام حسن بازگشتم، که به علت کوچکی و دورافتاده بودن، مورد توجه دستگاه امنیتی نبود. همینکه نماز در این مسجد کوچک شروع کردم، طلاب و دانشجویان و کسبه به آنجا روی آوردند؛ بطوریکه فضای مسجد برای آنها تنگ شد و متولیان مسجد ناگزیر شدند آن را توسعه دهند لذا مسجد امام حسن از مسجد کرامت هم بزرگتر شد! کتاب خون دلی که لعل شد ص۲۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزآغازامامتنمازجماعت
🏳حجةالاسلامسیدعلیخامنهای
🏳درمسجد امامحسنمجتبی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️بنده وقتی امام جماعت مسجد امام حسن بودم، عمدتا زودتر از نمازگزارن وارد مسجد میشدم بصورتیکه گاهی حتی هیچکس قبل بنده وارد نشده بود و بنده اولین نفر بودم که وارد مسجد میشدم، قبل نماز پشت به محراب و رو به مردم مینشستم و با نمازگزاران درباره موضوعات مختلف صحبت میکردیم، گاهی مسئله میپرسیدند، گاهی شکایت میکردند، گاهی لطیفه میگفتند، شاید در مدت امام جماعتی من، بنده دو سه بار به نماز دیر رسیده باشم، چند شب که امامت جماعتی بنده گذشت، بعد ازنماز به نمازگزاران گفتم در این چند شب که ما اینجا بودیم شما حقی به گردن بنده پیدا کردید و نیز حقی هم من به گردن شما پیدا کردم، حق شما بر گردن من اینستکه من قدری از آیات و روایات برایتان بگویم و حق من برشما اینستکه شما هم حرفهای بنده گوش کرده و یادبگیرید! کتاب شرح اسم ص۴۶۸
⚠️توجه؛
🏳رهبری، سلسله مباحث طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن و سلسله مباحث پرتوی از نهج البلاغه را در مسجد امام حسن ایراد کردند!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزآغازامامتنمازجماعت
🏳حجةالاسلامسیدعلیخامنهای
🏳درمسجد امامحسنمجتبی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️به مساجد باید خیلی اهتمام بشود. من به این سنت پیشنمازی، خیلی معتقدم. شاید بعضیها هم واقعاً قبول نداشته باشند؛ اما خود من چون مدتها پیشنماز بودهام میدانم که پیشنمازی، چقدر کار خوب و مؤثری است. غالبا کسانیکه پیشنمازی نکردهاند، نمیدانند پیشنمازی یعنی چه. بعضیها هم که در مسجد نمازی خواندند و فوری بیرون دویدند و دنبال کار دیگری رفتند، آنها هم طعم پیشنمازی را نمیفهمند.
پیشنمازی، یعنی آدم مسجد را واقعاً محل کار خودش بداند؛ قبل از وقت، حتّی قبل از دیگران، به مسجد برود؛ اوضاع مسجد را ببیند؛ سجادهاش را پهن نماید؛ منتظر مردم بماند که بیایند؛ با یک یک مردم تماس بگیرد؛ به آنها محبت بکند؛ از آنها احوالپرسی نماید؛ اگر مشکلی دارند، در آن حدی که برایش میسور است، برطرف کند، با مردم درددل بکنند، برای مردم مسأله و تفسیری بگوید، حرفی بزند، اینطور پیشنماز، یک فرد خیلی مفید و مؤثر و بابرکت و جلب کننده عواطف است. ۶۹/۷/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزآغازامامتنمازجماعت
🏳حجةالاسلامسیدعلیخامنهای
🏳درمسجد امامحسنمجتبی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️همیشه گرمترین نماز جماعتها متعلق به پیشنمازهای مردمی است، پیش نمازی که با مردم گرم میگیرند؛ بیحوصلگی نشان نمیدهند؛ یک وقت اگر کسی بیماری و مشکلی داشته باشد، اگر با پول نتوانند، با اخلاق آن مشکل را تسکین میدهند. گفت: چو وا نمیکنی گرهی خود گره مباش، ابرو گشاده باش چو دستت گشاده نیست؛ به عنوان آخوندی، دست ما گشاده نیست؛ اما ابرویمان که میتواند گشاده باشد. بنده خودم سالها پیشنمازی کردهام؛ میدانم انسان چگونه باید با مردم رفتار کند. وقتی نماز تمام میشد، برمیگشتم رو به مردم مینشستم. تسبیحات حضرت زهرا را هم که میگفتم، افراد میآمدند، جوان میآمد، مزلّف میآمد، بازاری میآمد، ریشدار میآمد، بیریش میآمد. آن زمان، پوشیدن پوستینهای وارونه در میان جوانهای بیتل مد شده بود. یک روز رفتم نماز، دیدم یکی از همین جوانها که موهایش را روغن زده، آمده و صف اول نشسته. جلو آمد و گفت آقا! من صف اول بنشینم، اشکال دارد؟ گفتم نه، شما هم مثل بقیه. گفت: این آقایان میگویند اشکال دارد. گفتم: این آقایان بیخود میگویند! این جوان، دیگر از این مسجد پا نمیکِشد. این جوان، دیگر از این پیشنماز دل نمیکند. همینطور هم بود؛ از ما دل نمیکندند. لذا بنده وقتی مسجد میرفتم، از ۱۰۰نفر ۹۰نفرش جوانها بودند. بنده هیچ چیز خاصی نداشتم؛ نه یک مایه آنچنانىِ معنوی، نه یک مایهی دنیوی؛ اما با مردم بودم! ۸۳/۱۰/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزآغازامامتنمازجماعت
🏳حجةالاسلامسیدعلیخامنهای
🏳درمسجد امامحسنمجتبی/۵
💠رهبرانقلاب
‼️امامت مسجد؛ یک کار مهم است؛ بعنوان یک کار حاشیهای نباید به آن نگاه کرد. اینکه ما به کارهای روزانهمان، به مشاغل گوناگونمان برسیم، بعد سر ظهر یا مغرب با عجله تمام در ترافیک و مانند اینها خودمان را برسانیم، نیمساعت هم گذشته برویم آنجا بِایستیم به نماز، این کم گذاشتن در حقّ مسجد است. این را باید یک شغل مهم و اساسی بهحساب آورد. از قبل از وقت شروع نماز انسان برود مسجد با طمأنینه، نماز را با کیفیّت خوب بخواند. بعد برگردد طرف مردم و با مردم حرف بزند، برای مردم تبیین بکند؛ آن زمانی که بنده در مسجد امام حسن مشهد امامت جماعت میکردم، خیلی کارها معمول نبود، لذا هر کاری میکردیم، کار نو به حساب میآمد. امروز بحمدالله این کارها رایج است. اینکه بین دو نماز یا بعد از اتمام نماز، امام جماعت بِایستد برای مردم تبیین بکنند، یا بنشینند با جوانهای مسجد حلقه معرفتی تشکیل بدهند، تبیین کنند، آن زمان رایج نبود. اما امروز بحمدالله عمدتا این چیزها رایج است. و باید روزبهروز این را کیفیّت داد. ۹۵/۵/۳۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۱
💠رهبرانقلاب
‼️انقلاب بزرگ اسلامی ایران، حقیقتا استثنایی بود. ما انقلابهای دیگری را هم در تاریخ خوانده و مشاهده کردهایم. کاش شما مردم عزیزمان با کتابهای تاریخی، بیشتر اُنس میگرفتید و آنچه را که من میخواهم در چند کلمه برایتان عرض کنم، خودتان در کتابها تفاصیل آنرا مطالعه میکردید که چیزی جای کتاب را نمیگیرد. واقعا انقلاب ما با انقلابهای دیگر فرق داشت. این فرق، هم در چگونگی بوجود آمدن آن و هم در انگیزه بوجود آمدن حرکت مردم دیده میشود. از جنبه دوم میتوانیم آن را مثلا با انقلاب اکتبر روسیه که حکومت ۸۰ساله کمونیستی از بطن آن برخاست، مقایسه کنیم تا ببینید آن انقلاب مردمی، چطور و با چه شعارهایی بوجود آمد. در جریان آن انقلاب چقدر فاجعه آفرینی شد اما اینجا چگونه بود. اصلا تفاوت از زمین تا آسمان است. البته این مقایسه با انقلابهایی است که مردمی هستند؛ اما واقعاً فاصلهاش با انقلاب ما بقدری است که اصلا نمیشود این دو را با هم مقایسه کرد، انقلاب عجیبی است. ۷۴/۱۱/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/٢
💠رهبرانقلاب
‼️انقلاب اکتبر روسیه در سال ۱۹۱۷ بخاطر قطع شدن نان در شهرهایی مثل مسکو بود. اگر مردم آن روز نان داشتند آن انقلاب پیش نمیآمد اما انقلاب ما اینگونه نبود، انقلاب ما براساس یک ایمان بود البته معنایش این نیست که انقلاب نباید، به اقتصاد، به نان و به رفاه مردم بپردازد. این از وظیفه انقلاب است! ۷۸/۳/۱۴
‼️انقلاب ما از خانه مذهب یعنی مسجد و مدرسه دینی آغاز شد و جهتگیری مذهبی در انقلاب روزبهروز افزایش پیدا کرد و نقش مذهب و ارزشهای معنوی، آنقدر قوی شد که کسانی را به میدان انقلاب کشاند که معمولاً در هیچ انقلابی، اینگونه آدمها به میدان نمیآیند. حتّی افراد مسن و بیخبر از مسایل سیاسی و آدمهایی را که در شهرها و روستاهای دورافتاده زندگی میکنند، به میدان انقلاب و مبارزه کشاند. علاوه بر این، روحیهی مذهبی در این انقلاب کاری کرد که در دوران انقلاب، کمترین ضایعه به وجود آید. این، نکته مهمی است که اگر کسانی در انقلابهای مادّی دنیا مخصوصاً انقلاب اکتبر کشور روسیه مطالعه کرده باشند، معنای این مطلب را خیلی خوب میفهمند! ۶۸/۱۱/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/٣
💠رهبرانقلاب
‼️من وقتی با دید مقایسه به انقلابِ سوسیالیستىِ شوروىِ سابق و انقلاب اسلامی خودمان نگاه میکنم، میبینم آن انقلاب چقدر خشن بوده است! اگر کسی تاریخ وقایع آن انقلاب را خوانده باشد، به خشونتش پی میبرد. متأسّفانه، اغلب جوانان ما، اصلاً از انقلابهای دیگر خبر ندارند. من گاهی از این بابت، واقعاً غصّه میخورم. اصلاً نمیدانند انقلاب سوسیالیستی شوروی سابق که بزرگترین انقلاب زمان معاصر تا قبل از انقلاب اسلامی بود و این همه هیاهو در دنیا داشت، در مقایسه با انقلاب ما، از چه ظواهر ناخوشایندی برخوردار بود. انسان وقتی با دید مقایسه به این انقلاب در قبال آن انقلاب نگاه میکند، میبیند واقعاً فرقشان از زمین تا آسمان است. بنده مطالب زیادی در این زمینهها خواندهام و تقریباً جزئیّاتِ قضایا را میدانم. یعنی هم از طریق نوشتههای مستقیم و تاریخ نگاری و هم از طریق داستانهایی که در این زمینه نوشته شده است و خیلی از خصوصیات را دقیقتر و ریزتر و روشنتر بیان میکند، میدانم که در شوروی سابق چه گذشته است. ۷۳/۴/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۴
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی انقلاب اکتبر تحقق پیدا میکند، در طول ۱۵سال، آنقدر کتاب و فیلم و قصه و جزوه در سطوح مختلف راجع به مبانی فکری این انقلاب نوشته میشود که در کشورهایی که باد آن انقلاب به آنها رسیده، دیگر مردم احتیاجی ندارند از کتابهای آنها استفاده کنند! آنقدر فضای ذهنی پُرشده است که روشنفکرهای خود کشورها مینشینند راجع به مبانی ارزشی و فکری آنها کتاب مینویسند! اما ما درباره انقلابمان واقعا خیلی کم کار کردیم. البته، این کم کاری دلایلی دارد بعضی از روشنفکران و متفکران اصلی را در اول کار از ما گرفتند و بعضی از آنها نیز مشغول کارهای گوناگون اجرایی شدند؛ اما اساس قضیه این است که ما تولید نکردیم. یازده سال از انقلاب میگذرد؛ خوب بود که صدها نویسندهی اسلامی، مبانی اسلام را بنویسند - چون انقلاب ما اسلامی است - و منتشر بکنند. میبایست تربیت میکردیم که نکردیم. این، یکی از کارهای حوزه است. نمیخواهم بگویم کسانی که بیرونِ حوزهها نشستهاند، مسؤولیتی ندارند؛ اما بیشترین مسؤولیت را حوزه علمیه قم بایستی محصول وافری در این زمینه میداد. ۶۸/۹/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۵
💠رهبرانقلاب
‼️تاکنون کتابهای بسیاری راجع به انقلاب اکتبر نوشته شده است. اما بنده، دو رمان از رمانهای معروف و درجه یک در این خصوص را خواندم و با هم مقایسه کردم؛ اگرچه بیش از دو کتاب و تقریبا میشود گفت تعداد زیادی کتاب راجع به انقلاب اکتبر خواندهام. یکی از این دو رمان «دُنِ آرام» اثر شولوخف است که معروف است. خود شولوخف هم، پدید آمده و نویسنده انقلاب است. او که در دوران انقلاب اکتبر در جوانی به سر میبرده است، «دُن آرام» را تحت تأثیر حوادث و وقایع انقلاب نوشته است. دومین رمان هم «گذر از رنجها» آلکسی تولستوی است که ابتدا ضدانقلاب بود. رمان «گذر از رنجها» نه فقط از لحاظ داستانی، که از لحاظ گرایش به اصول انقلاب و مجذوب بودن در مقابل حوادث و پدیدههای انقلاب و ترسیم زیبای حوادث آن، بهتر از رمان «دُنِ آرام» است. «گذر از رنجها» در واقع چهره انقلاب را زیبا ترسیم کرده و زیبا نشان داده است. بههرحال، این نویسنده، یک ضد انقلاب بوده است که تبدیل به فردی انقلابی میشود و چنان رمانی را مینویسد. ما چنین کسانی را نداریم. ۷۳/۴/۲۲
📸الکسی تولستوی، شولوخف
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۶
💠رهبرانقلاب
‼️داستاننویسی در ایران، نسبت به داستاننویسی در کشورهای دیگری از دنیا، واقعاً صفر است. در همهی آثار داستانی گذشتهی ما، یک اثر مثل «بینوایان» ویکتورهوگو، یا مثل «جنگ و صلح» لئو تولستوی پیدا نمیکنید. این آثار، مثل کاخهای بسیار پرشکوه و باعظمتی است که نظیرشان وجود ندارد. قرن نوزدهم، خیلی نویسنده دارد. شما ببینید روسیه چقدر نویسنده دارد؛ فرانسه چقدر نویسنده دارد! باید گشت و عواملش را پیدا کرد که علت چیست که قرن نوزدهم، از لحاظ داستاننویسی، یک قرن فوقالعاده است؟ و یا در قرن بیستم، شما به همین آثاری که کمونیستهای شوروی منتشر کردند، نگاه کنید! من مکرر گفتهام این «دن آرام» از کارهای شولوخف، چقدر محکم و قوی است! یا آن اثر دیگری که مال الکسی تولستوی دیگر است، «گذر از رنجها». چنین اسمی دارد. شماها نخواندهاید؟ من آن را خواندهام. کتاب، گزارشی از انقلاب اکتبر است. یک اثر ماندنی، گویا و بسیار زیباست. ما مثل اینها، اصلاً نداریم. ۷۱/۴/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۷
💠رهبرانقلاب
‼️من گمان میکنم که هیچ تاریخی از انقلاب اکتبر شوروی، نمیتواند گویایی آن رمانهایی را که در باب این تاریخ نوشته شده، داشته باشد. شما اگر این رمانها را خوانده باشید، میفهمید چه میگویم؟ مثلاً «دن آرام» نوشته شولوخف. نمیدانم شما این رمان را خواندهاید یا نه؟ یکی از رمانهای تبلیغاتی مارکسیستها در دوران اختناق بود. از کتابهایی بود که در دوران شاه، آن را به عنوان تبلیغ - با اینکه قصه بود - به همدیگر میدادند. یا کتاب گذر ازنجها که از آن الکسی تولستوی است؛ این کتاب دربارهی انقلاب اکتبر است. به قدری این کتابها را خوب نوشتهاند و انقلاب را خوب تصویر کردهاند که شما در این کتابها میتوانید ابعاد آن انقلاب به آن عظمت را پیدا کنید. البته نقطه ضعفهایشان را هم در همین کتابها میشود فهمید. ۷۱/۹/۴
‼️دُن آرام یکی از بهترین رمانهای دنیاست. بقدری در این کتاب تصویرگری فوقالعاده است که من این را در هیچ کتاب دیگری ندیدم! ۷۷/۳/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۸
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی انقلاب خودمان را با انقلابِ سوسیالیستىِ شوروىِ سابق مقایسه میکنم، میبینم انقلاب ما خیلی بهتر از آن انقلاب است. اما همان انقلابِ خشنِ غیر قابل پذیرش، عده بیشماری از روشنفکران، نویسندگان و شعرای درجهی یک روسیهی آن زمان را جذب کرد. حتی کسانی هم که ابتدا مخالف انقلاب سوسیالیستی بودند، پس از مدتی، جذب آن شدند. یکی از آن مجذوبین آلکسی تولستوی است که من یکی دوبار، به مناسبتی اسم او را در جمع بعضی از شما آقایان که به اینجا آمده بودید، آوردهام؛ چون از او خیلی خوشم میآید. او که چند کتاب معروف هم دارد، نویسنده عجیبی است. آلکسی تولستوی تا سال ۱۹۲۵ میلادی، ضدانقلاب بوده است و حتّی از کشور فرار میکند و به قول آقایان، به اصطلاح بعنوان «عنصر سفید» آن روزگار، به آلمان یا فرانسه میرود. ولی پس از مدتی که به شوروی برمیگردد، کتاب «گذر از رنجها» را مینویسد. نمیدانم این کتاب را دیدهاید یا نه؟ «گذر از رنجها» رمانی بسیار عالی در بابِ انقلابِ سوسیالیستى شوروی است. این آدم که ابتدا ضدانقلاب بوده است، چنین کتابی مینویسد. ۷۳/۴/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۹
💠رهبرانقلاب
‼️در شوروی هدفهائی که ترسیم شده بود که هدفهای آن، عقیدتی و ایدئولوژیک بود تحقق پیدا نکرد. اصلا ادعا شده بود که حکومت شوروی یک حکومت مردمی است اما این از همان سالهای اول نقض شد. بعد از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ که سال انقلاب شوروی است، یک حزب کمونیست با چند میلیون عضو حاکم شد و در حزب کمونیست هم حاکم، همان چند نفری بودند که در هر دورهای در رأس بودند. حالا در دوره استالین، حاکم یک نفر بیشتر نبود؛ اما در دورههای بعد، آن هیئت اصلی حزب کمونیست، همهکاره کشور بودند. چه فشارهائی به مردم وارد آمد، چه محدودیتهائی ایجاد شد، مردم چه محنتی کشیدند. در آن دورهها نوشتههائی از درون شوروی درز میکرد، بعضیهایش هم به فارسی ترجمه میشد، ما هم مطالعه میکردیم. تا قبل از سقوط شوروی، خیلی از این زوایای دشوار و تلخ پنهان بود؛ بعد از سقوط شوروی بود که خیلی چیزها معلوم شد، که چه کارهائی میکردند، چه محدودیتهائی بوده. ادبیاتی که آفریده شد، نشان دهنده سختی زندگی مردم در دوران حکومت شوروی بوده. یعنی انقلاب بکل از اول زاویه پیدا کرد! ۹۰/۵/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزانقلاب۲۵اکتبر۱۹۱۷روسیه/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از حرفهایی که امروز محور جنگ روانی دشمن است اینستکه میگویند نسل سوم انقلاب از ایدههای انقلاب جدا شده است! بعد به دنبالش یک فلسفه هم میگذارند مثل همه فلسفههای قلابی و دروغین و جعلی که فقط برای توجیه یک حرف دروغ و غلط درست میکنند تا کسی جرأت نکند بگوید این حرف غلط است. میگویند این حرف متکی به یک فلسفه است! آن فلسفه اینستکه همواره در همه انقلابها، نسل سوم از آن انقلاب رو برگرداندهاند! حرف دروغ، حرف چرند! کدام انقلابها را میگویید؟ انقلاب اکتبر شوروی به نسل سوم هم نرسید. هنوز ۶سال از پیروزی انقلاب نگذشته بود که استالینی بر سرِ کار آمد که امروز در دنیا هر کس را بخواهند به گردن کلفتی و زورگویی و دوری از انسانیت متهم کنند، به استالین تشبیه میکنند! درست هم هست؛ استالین واقعاً مظهر این صفات بد بود. حکومت به اصطلاح کارگری، که برای طبقات ضعیف تشکیل شده بود، به حکومت استبدادِ مطلق فردی تبدیل شد! بنابراین مسأله نسل دوم و سوم و این حرفها نبود؛ همان اوایل کار، همه چیز از دست رفته بود. ۷۹/۱۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت سالروز بسیار مهم
🏳انقلاب ۲۵ اکتبر ۱۹۱۷ روسیه
🏳علیه حکومت روسیه تزاری
🏳و امرموکدومکرر رهبرانقلاب
🏳برمطالعه تاریخ انقلاب روسیه
📲١٠پستویژهدرکانالقرارگرفت!
⚠️توجه؛
🏳مطالب از اولین تصویر پیوست مطالعه شود!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز تاسیس جبهه ملی
🏳بهرهبریدکترمحمدمصدق
💠کلام تاریخی امام خمینی بدنبال
🏴اعتراضجبهه ملیبهحکمقصاص:
‼️آن دو پهلوی درطول سلطنت منحوسشان هرگز سبّ به اسلام نکردند اما جبهۀ ملی سبّ به اسلام کرد، جبهه ملی محکوم به ارتداد است! ۶۰/۳/۲۵
💠رهبرانقلاب
‼️اگر کسی به انکار ضروریات دین از جمله قصاص اسلامی، تجاهر کند، این مرتّد است و حکم مرتد هم در اسلام معلوم است! ۷۸/۶/۱۰
‼️نمیشود بخاطر اینکه زید و عمرو از امام خوششان بیاید، مواضع امام را پنهان کنیم یا کمرنگ کنیم. عدهای در یک دورانی برای اینکه اسلام طرفدارانی پیدا کند، بعضی از احکام اسلام را مثل حکم قصاص و حکم جهاد، حکم حجاب را انکار میکردند، این غلط است. اسلام را با کلیتش بایستی بیان کرد! ۸۹/۳/۱۴
‼️امام جامع الاطراف بود، یکی از اطراف شخصیت امام اینبودکه به اجرای قوانین اسلام حساس بود. مثلاً بمجرد اینکه نسبت به قانون قصاص یک حرکتی انجام گرفت امام فوراً حساسیت مطلب را درک کرد؛ فهمید که معارضه با حکم قانون قصاص اسلامی، معنایش چیست؛ و آن برخورد قاطع را انجام داد. ما هم باید در اجرای احکام اسلام اینجور باشیم! ۸۸/۱۲/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓یکصدمین سال ولادت پرنحوست
🏴و نیز تاجگذاری پرخرج و تجملات
🏴نوکرذلیلاستکبار، محمدرضاپهلوی
💠امام خمینی
‼️ولادتها مختلف است یک تولدی است مثل تولد پیامبر که مبدأ خیرات و برکات است، مبدأ کوبیدن ظالم است، مبدأ خاموش شدن آن بتکدهها و آتشکدههاست اما بعضی از تولدها هم عکس این مطالب است، مثل تولد چهارم آبان. البته من از رسول اکرم عذر میخواهم که ذکر تولد ایشان را میکنم و ذکر تولد این شقی را، لکن مقابلۀ نور و ظلمت است، مقابلۀ انسان و لاانسان است. این تولد نامیمون که منتهی شد به این بلاها که شما میبینید. هر دوی این قضیهها را که رسول اکرم تشریف آوردند و منهدم کردند آثار شرک را و ظلم را، این هر دو قضیه در تولد این آدم بعکس شد؛ یعنی منتهی شد به اینکه هم ترویج از آتشپرستی و آتشپرستها شد، و هم پایههای ظلم مستحکم شد؛ روز چهارم آبان، روز عزای عمومی و سیاهپوشی است! ۵۷/۸/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏴شب شهادت امام عسکری
💠رهبرانقلاب
‼️اوج فعالیت تشکیلات شیعه از دوران امام جواد تا امام عسکری است، علت اینکه این سه امام را درجوانی کشتند و نگذاشتند درمدینه دفن شوند اینبودکه مانع رشد این تشیکلات شوند!۵۱/۱۱/۲۵
‼️حضرت عسکری در همان شهر سامرا، که در واقع مثل یک پادگان بود توانسته بودند با یک شبکهی عظیم تبلیغاتی این همه ارتباطات را با سرتاسر دنیای اسلام تنظیم کنند. فقط این نبود که مسائل طهارت و نجاسات را جواب بدهند؛ در موضع «امام» با همان معنای اسلامىِ خودش قرار میگرفتند و با مردم حرف میزدند! ۸۲/۲/۲۰
‼️زندگی ائمه از امیرالمؤمنین تا امام عسکری علیهم السّلام را باید زندگی یک انسان به حساب بیاوریم، یک انسان ۲۵۰ساله؛ تمام کارهای ائمه در طول این ۲۵۰سال کار یک انسان با یک هدف، با یک نیت، و با تاکتیکهای مختلف است. ائمه علیهمالسّلام همهشان به مجرد اینکه بار امانت امامت را تحویل میگرفتند، یکی از کارهایی که شروع میکردند یک مبارزه سیاسی برای گرفتن حکومت بود.۶۴/۱/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزامامتوغیبتحضرتحجت/۱
💠امام خمینی
‼️متاسفانه ما درطول تاریخ بعد از غیبت حضرت نتوانستیم آنطور که باید، اسلام را عرضه کنیم. در این ۳۰۰ سال اخیر عوامل خارجی آمدند و همه چیز ما را مطالعه کردند و چنین یافتند که اگر اسلام آنطور که هست عرضه شود، برایشان مجالی نمیماند. لذا با عوامل داخلی و خارجی که داشتند تلاش کردند تا نگذارند اسلام کامل نمایش پیدا بکند و معالأسف خود ما هم به آنها کمک کردیم و از مسائل اسلام، فقط روابط بین فرد و خدا را گرفتیم و باقی مسائل در کتب فقهی ما مدفون شد و در خارج به وقوع نیامد. مباحثی که در حوزه بحث میشد، محدود به همین مباحث بود و آن همه آیات و روایات و کتب فقهی ما نمایش خارجی پیدا نکرد. لذا نتوانستیم امور سیاسی و اجتماعی و اقتصادی که مال زندگی است، را عرضه کنیم. آنها باقلمهای مسموم، که حالا هم بعض از آن انگلها در ایران هستند، اسلام را اینگونه تبلیغ کردند که مال ۱۴۰۰ سال پیش است و کهنه است، ما هم غافل بودیم و اسلام کامل را عرضه نکردیم! ۵۸/۶/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزامامتوغیبتحضرتحجت/۲
💠رهبرانقلاب
‼️سعی میکنند انتظار را در ذهن های مردم خراب کنند. به این صورت است که بگویند: خب آقا میآید، همه کارها را درست میکند، خود آقا میآید، انجام میدهد یعنی چه؟! امروز تکلیف شما چیست؟ شما امروز باید چه بکنی؟ شما باید زمینه را آماده کنی، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه آماده، اقدام بکند. از صفر که نمیشود شروع کرد! جامعه ای میتواند پذیرای مهدی موعود باشد که در او آمادگی و قابلیت باشد و الا مثل انبیا و اولیای طول تاریخ میشود چرا امیرالمؤمنین با آن قدرت الهی، با آن علم متصل به معدن الهی، با آن نیروی اراده، با آن توصیفهای پیامبر درباره او در مدت کوتاه حکومتش، نتوانست ریشه بدی را بخشکاند؟ خود آن بزرگوار را از سر راه برداشتند: «قتل فی محراب عبادته لشدة عدله » تاوان عدالت امیرالمؤمنین جانش شد چون زمینه نامساعد بود. عدم آمادگی، این طور فاجعه به بار میآورد! آن وقت اگر امام زمان هم در یک دنیای بدون آمادگی تشریف بیاورند، همان خواهد شد! ۷۶/۹/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزامامتوغیبتحضرتحجت/٣
💠رهبرانقلاب
‼️خط کلّی نظام اسلامی، رسیدن به تمدن اسلامی است. البته تمدّن اسلامی به صورت کامل در دوران ظهور حضرت بقیةالله ارواحنا فداه است. در دوران ظهور، تمدّن حقیقی اسلامی و دنیای حقیقی اسلامی به وجود خواهد آمد. بعضی کسان خیال میکنند دوران ظهور حضرت بقیةالله، آخرِ دنیاست! من عرض میکنم دوران ظهور حضرت بقیةالله، اوّلِ دنیاست؛ اوّلِ شروع حرکت انسان در صراط مستقیم الهی است؛ با مانع کمتر یا بدون مانع؛ با سرعت بیشتر؛ با فراهم بودن همه امکانات برای این حرکت است؛ دورهی ظهور، دورهای است که بشریّت میتواند نفس راحتی بکشد؛ میتواند راه خدا را طی کند؛ میتواند از همهی استعدادهای موجود در عالم طبیعت و در وجود انسان به شکل بهینه استفاده کند. لذا خطّی که نظام اسلامی ترسیم میکند، خطّ رسیدن به تمدّن اسلامی است! ۷۹/۷/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini