📆جمعه ۱۰ آوریل سال ۱۹۳۱
🗓فوت جبران خلیل جبران
💠رهبرانقلاب
‼️در سال ۱۳۳۸ یا ۱۳۳۹ هنگام اقامت در قم، به خانه آقای شیخ محمد کَرَمی که از علمای خوزستان است، برای مطالعه کتابهای عربی معاصر رفتوآمد داشتم. ما برخی از کتابهای جبران خلیل جبران را میخواندیم. در آن زمان کتاب اشک و لبخند جبران را ترجمه کردم و هنوز آن ترجمه را که نخستین کار من در زمینه ترجمه از عربی به فارسی است، دارم. پس از آن، نوشتههایی از محمد قطب و سید قطب را ترجمه کردم که بیشتر آن ترجمهها در داخل سلولهای زندان صورت گرفت. کتاب خون دلی که لعل شد ص۳۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه۱۲ آوریل ۱۹۴۵
🗓فوت فرانکلین روزولت
🏴سیودومینرئیسجمهورآمریکا
💠رهبرانقلاب
‼️ما ایرانیها در طول این دوران طولانىِ دویست سالهی منتهی به انقلاب، یک دوران سختِ تاریکِ ذلت را گذراندیم. خیلیها از تاریخ بیخبرند، و خیلیها تاریخ را سرسری نگاه میکنند. باید در تاریخ تعمق کرد، از تاریخ درس گرفت. ما در این دویست سال، یک دوران تاریکِ ذلت را از سر گذراندیم. نشانههای این ذلت، زیاد است. ما در تمام این دوران، در حوزهی سیاست، یک ملت منزوی بودیم؛ در فعل و انفعالات منطقهی خودمان - چه برسد به فعل و انفعالات جهان - هیچ تأثیری نداشتیم. در این دوران دویست ساله، استعمار به وجود آمد. دولتهای مستعمر از اقصی نقاط عالم به منطقهی ما آمدند؛ کشورهائی را گرفتند، ملتهائی را اسیر کردند، منابع ثروت ملتها را غارت کردند، در همین دوران بود که رئیس سه کشور - که متحدین جنگ بودند - به تهران آمدند و بدون اینکه از دولت اجازه بگیرند، بدون اینکه به دولت مرکزی کمترین اعتنائی بکنند، در اینجا جلسه تشکیل دادند. روزولت، چرچیل و استالین به میل خودشان به تهران آمدند و جلسه تشکیل دادند؛ نه از کسی اجازه گرفتند، نه گذرنامهای نشان دادند. محمدرضا که آن روز پادشاه ایران بود، مورد اعتنای اینها قرار نگرفت؛ آنها به دیدن او نرفتند، او به دیدن آنها رفت؛ وارد اتاق شد، برایش بلند نشدند، اعتنا نکردند! ببینید ذلت یک دولت مرکزی که سرریز میشود بر روی مردم، تا کجاها منتهی میشود؟ این، حضیض ذلت یک حکومت و یک ملت است. این، مال دوران دویست سالهی ماست. ۹۱/۳/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۸۱
🗓فوت دکتر یدالله سحابی
🏳از موسسین حزب نهضت آزادی
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم آقای دکتر یدالله سحابی، شخصیت کهن سال علمی و فرهنگی و سیاسی بود که سالهای درازی را با مجاهدت و جدیت، به تلاشی صادقانه، در راه آنچه بدان باور داشت، مصروف کرد. همت اصلی او گماشته شده بود اولا بر زدودن تهمت ناسازگاری دین و علم، که انگیزههای منحرفی موجب طرح مکرر آن از سوی عناصری میگشت و نیز بر مردود شمردن پندار جدایی دین از سیاست. در بخشهایی از سالهای متمادی این مجاهدت طولانی، وی به شیوههای فرهنگی و در بخشهای دیگری به شیوههای سیاسی روی میآورد و سالها زندان در رژیم ستمشاهی، هزینهی این اقدام با اهمیت بود. دکتر سحابی، مردی با ایمان، با حقیقت، خوش روحیه و مقاوم بود. در دوران نظام جمهوری اسلامی پس از مقطعی که وی از قوای مجریه و مقننه خارج شد، اختلاف برخی از دیدگاههایش با مسؤولان کشور، وی را به وادی بیانصافی و غرض ورزی سوق نداد. او مردی دیندار و متعبد و درست کردار بود! ۸۱/۱/۲۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۰فروردین سال۱۲۷۶
🏳درگذشت حکیم متاله
🏳میرزا ابوالحسن جلوه
💠رهبرانقلاب
‼️حکمایی که در صدسال اخیر در تهران بودهاند، از میرزا ابوالحسن جلوه، تا آقا محمّدرضای قمشهای تا مرحوم هیدَجی همه حکمای تهرانی بودن، مرحوم میرزا ابوالحسن جلوه حواشی زیادی بر اسفار دارد؛ خیلی هم خوشخط بوده. میگویند ایشان نسخههای مختلف اسفار را که تدریس میکرد، هر نسخهای که دستش بود، در هرجایی ایشان یک حاشیهای همانجا مینوشت؛ یکی از این نسخههای اسفار -که اسفاری است با حواشیِ دست خط ایشان دست بنده افتاد و آن را اهدا کردم به کتابخانهی مؤسّسهی آقای مصباح که الان آنجا باید باشد و قاعدتاً هست. خب ایشان حرف دارد؛ میدانید که میرزا ابوالحسن جلوه جزو منتقدین ملّاصدرا است یعنی جزوِ افرادی است که در بسیاری از مبانیِ ملّاصدرا ایشان حرف دارد، استدلال دارد، مثل خود آقا علی؛ ایشان هم همینجور است؛ خب ببینیم حرفهای ایشان چیست؛ یک نفری استخراج کند این حرفها را، دربیاورد، مطرح کند. اینها به نظر من کارهای بسیار مهمّی است که زمینمانده است؛ ما دیر به این فکر افتادهایم و باید همهی اینها را انجام بدهیم. ۹۷/۲/۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت ابوالشهید
🏳مشاور آیت الله بروجردی
🏳مدیر کتاب خانه فیضیه
🏳آیةالله حاج مجتبی عراقی
💠رهبرانقلاب
‼️آیةالله حاج مجتبی عراقی رحمةالله علیه، این عالم خدوم و پر تلاش سراسر عمر خود را در خدمت به حوزههای علمیه و علوم اسلامی مصروف نمود و در دوران انقلاب با تقدیم شهیدی عزیز در صف ایثارگران انقلاب اسلامی قرار گرفت. ارادت آن مرحوم به امام راحل و توجه امام بزرگوار به ایشان نیز از جملهی سوابق با ارزش این مرد خدوم است. از خداوند متعال علو درجات ایشان را مسئلت نموده امیدوارم زحمات با ارزش ایشان مشمول قبول الهی قرار گیرد و با اولیای مطهر و معصوم علیهم السلام محشور گردد ۸۰/۱/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳خطبهشعبانیه رسولالله
🏳در استقبال از شهرالله
💠رهبرانقلاب
‼️ماه مبارک رمضان با همهی برکاتش و همهی زیبائیهای معنویاش، بار دیگر فرا رسید. از قبل از شروع ماه مبارک، پیامبر معظم اسلام مردم را آماده میفرمود برای ورود در این عرصهی خطیر و پربرکت؛ «قد اقبل الیکم شهر الله بالبرکة و الرّحمة». در خطبهی روز جمعهی آخر ماه شعبان خبر داد، توجه داد به مردم که ماه رمضان فرا رسید. اگر بخواهیم در یک جمله ماه رمضان را تعریف کنیم، باید عرض کنیم ماه فرصتهاست اگر از این فرصتها بتوانیم درست استفاده کنیم، یک ذخیرهی عظیم و بسیار ارزشمندی در اختیار ما خواهد بود. در همین خطبهای رسول مکرم فرمودند که «شهر دعیتم فیه الی ضیافة الله»؛ این یک ماهی است که شما در این ماه دعوت شدهاید به میهمانی الهی. خود این جمله در خور تدبر و تأمل است؛ دعوت به میهمانی الهی. اجبار نکردند که همهی افراد از این میهمانی استفاده کنند؛ نه، فریضه قرار دادهاند؛ اما تحت اختیار خود ماست که از این میهمانی استفاده بکنیم یا نکنیم، در این خطبه، امیرالمؤمنین سؤال میکند از پیغمبر که در این ماه کدام عمل بافضیلتتر است. حضرت میفرمایند: «الورع عن محارم الله». اجتناب از گناهان و از محارم الهی، بر کارهای اثباتی و ایجابی مقدم است؛ جلوگیری از آلودگی و زنگار روح و دل است. پس ماه رمضان هم روزهداری است، هم تلاوت است، هم دعا و ذکر است، هم دوری از گناهان است. این مجموعه، انسان را از لحاظ اخلاق و رفتار هم به آن چیزی که مورد نظر اسلام است، نزدیک میکند! ۸۶/۶/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳درآستانه ورود به ماه رمضان
🏳شرحرهبریبردعای۴۴صحیفه/۱
💠رهبرانقلاب
‼️در باب ماه رمضان، چند جمله از دعای چهل و چهارم «صحیفه سجادیه»، که مربوط به همین ماه است، انتخاب کردهام و انشاءاللَّه، همین چند جمله را برای شما ترجمه میکنم. اما قبل از آن، خواهش میکنم عزیزان من، بخصوص جوانان، با صحیفه سجّادیه اُنس بگیرند؛ زیرا همه چیز در این کتابِ ظاهراً دعا و باطناً همه چیز، وجود دارد. امام سجّاد علیهالصّلاة و السّلام، در این دعا هم مثل بقیه دعاهای صحیفه سجادیه، با اینکه در مقام دعا و تضرّع است و با خدای متعال حرف میزند، اما سخن گفتنش، کأنّهُ از یک روال استدلالی و ترتیب مطلب بر دلیل و معلول بر علّت، پیروی میکند. همه چیز مرتّب و چیده شده است. مثل این است که یک نفر، در مقابل مستمعی نشسته و با او به صورت استدلالی و منطقی حرف میزند. همان نالههای عاشقانه هم که در صحیفه سجّادیه آمده است، همین حالت را دارد. «والحمدللَّه الذی جعل من تلک السّبل شهره شهر رمضان»؛ «حمد خدای را که یکی از این راههایی که ما را به او؛ به کمال و به بصیرت نسبت به معدن عظمت میرساند، همین ماه رمضان است.» امام تعبیر میکند به «شَهره»؛ یعنی «شهر خودش». شهر خدا را یکی از این راهها قرار داد. خیلی پرمعناست. اگر فکر کنیم همه ماهها ماه خدا و مال خداست؛ وقتی که مالک همه وجود، بخشی از وجود را معیّن میکند و آن را به خود نسبت خاص میدهد، معلوم میشود نسبت به این بخش، توجّه و عنایت ویژهای دارد. یکی از این بخشها، همین «شهرالله» است؛ شهر خدا، ماه خدا. خودِ این نسبت، در فضیلت ماه رمضان، کافی است! ۷۳/۱۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏳درآستانه ورود به ماه رمضان
🏳شرحرهبریبردعای۴۴صحیفه/۲
💠رهبرانقلاب
‼️مکرر عرض کردهایم که دعاهای امام سجاد واقعاً جزو برترین گنجینههای معارف اسلامی است. در این دعاها معارفی وجود دارد که انسان اینها را از روایات نمیتواند به دست بیاورد. در دعای ۴۴صحیفه سجادیه که دعای ورود در ماه رمضان است، حضرت چیزهائی را از خدا درخواست میکنند؛ از جمله این است: «و ان نسالم من عادانا»؛ پروردگارا! از تو میخواهیم که با همه دشمنانِ خود، سلم و مدارا پیشه کنیم. بلافاصله میفرمایند: «حاشی من عودی فیک و لک فأنه العدوّ الّذی لانوالیه و الحرب الّذی لانصافیه»؛ مگر آن دشمنی که من در راه تو و برای تو با او دشمنی کردم. این دشمنی است که ما هرگز با او دم از آشتی نخواهیم زد. ۸۹/۳/۱۴
‼️در دعاهائی که در صحیفه مبارکه سجادیه، برای ماه رمضان وارد شده است، خصوصیاتی برای این ماه ذکر شده که هر کدام از این خصوصیات، قابل تدبر است: مثلا «شهر الاسلام»، مراد از اسلام هم همان چیزی است که قرآن میفرماید: «و من یسلم وجهه الی الله و هو محسن فقد استمسک بالعروة الوثقی». اسلام الوجه لله یعنی دل و جان را تسلیم شریعت الهی کردن، «شهر الطّهور» یعنی ماهی که در آن، عنصر پاک کنندهای وجود دارد که به انسان طهارت میدهد یا به صورت مصدر یعنی شهر پاک شدن از آلودگیها. «شهر التّمحیص» تمحیص یعنی خالص شدن. فلز قیمتى آمیخته با فلزهای ناهمذات را وقتی که در کوره میگذارند این را تمحیص میگویند. یعنی جدا کردن ذات پاکیزه انسانی از ناخالصیها. اینها خصوصیاتی است که درباره این ماه ذکر شده است. ۸۹/۵/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۲۵ فروردین ماه ۱۳۵۷
🏴هلاکت نخست وزیر پهلوی
🏴مجریاصلی اصلاحات ارضی
🏴عامل کشتار فجیع ۱۵ خرداد
🏴وزیردربار و یارغار محمدرضا
🏴عامل انگلیس، اسدالله عَلَم/۱
💠رهبرانقلاب
‼️۱۵۰سال، خاندان عَلَم سعى کردند نگذارند مردم بیرجند جز به دوروبر خودشان توجّهى پیدا کنند که البته آنها هم در سعى خود ناکام ماندند! ۷۸/۶/۶
‼️مردم قائن در طول سالهای سلطهی طاغوتها بر سرتاسر کشور، از جمله بر منطقهی قائنات - شهر قائن و مناطق اطراف آن - این خصوصیت را داشتند که با خوانین قاهرِ جبّارِ مسلّط بر این منطقه، هرگز کنار نیامدند؛ لذا آن خانوادهی شوم، (خاندان علم) هم از شهر قائن و هم از مردم قائن، خیلی ناراحت بودند و خوششان نمیآمد. طرفینی بود؛ مردم قائن از آنها متنفّر بودند، آنها هم قهراً نظر موافقی با این شهر و این مردم نداشتند! ۸۷/۶/۸
‼️در خرداد ماه ۱۳۴۲ که کشتار بزرگ تهران و برخی شهرهای دیگر اتفاق افتاده بود و صدها تن از مردم به قتل رسیده بودند، من در بیرجند بودم. رفتن من به آن شهر و در آن هنگام، با هدف افشاگری و رسواسازی رژیم حاکم، به ویژه هتک حرمت علما و روحانیون در مدرسه فیضیه قم، و نیز به قصد افشای برنامههایی که رژیم برای نابود کردن هویت اسلامی ملت مسلمان ایران طراحی کرده بود، صورت گرفت. من بیرجند را ازاین جهت انتخاب کردم که این شهر دژ «امیر اسدالله علم» بود! کتاب خون دلی که لعل شد ص۸۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۲۵ فروردین ماه ۱۳۵۷
🏴هلاکت نخست وزیر پهلوی
🏴مجریاصلی اصلاحات ارضی
🏴عامل کشتار فجیع ۱۵ خرداد
🏴وزیردربار و یارغار محمدرضا
🏴عامل انگلیس، اسدالله عَلَم/۲
💠رهبرانقلاب
‼️خانواده علم به خاطر خدمات صمیمانه شان به انگلیسیها این جایگاه (نفوذ در حکومت) را به دست آورده بودند. آنها در شیوع و رواج تریاک در منطقه خراسان نقش مهمی داشتند. بنابراین، این خاندان در مزدوری و خدمت به بیگانگان، سابقه دیرینه دارد. من پیش از این سفر نیز ۲ بار به بیرجند رفته بودم و نفوذ و سلطه این شخص را در آن منطقه مشاهده کرده بودم، در مراسم و مناسبات دینی، خطبه به نام عَلَم خوانده میشد. همه علمای دینی در مجلس شرکت میکردند و وای بر کسی که شرکت نمیکرد! در محرم یکی از سالها که در بیرجند بودم، میشنیدم که سخنران در ابتدای سخنان خود، عباراتی در ستایش و حمد و ثنای علم به عربی میخواند! هنوز جملهای را که سخنران با صدای کشیده میخواند! به یاد دارم: «صاحبالسّیف والقلم / امیر اسدالله عَلَم» بیشتر اعیان و بزرگان بیرجند، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، جزو خدم وحشم و نوکران عَلَم بودند، حتی چهرههای معروفی مانند رئیس سابق جزیره کیش، از نوکران عَلَم بودند. شاه وقتی میخواست برای مدتی استراحت کامل کند، به بیرجند میرفت و در یکی از باغهای عَلَم اقامت میکرد. این باغهای ویژه، به شرابها و آشپزهای زبردست خود مشهور بود. کتاب خون دلی که لعل شد ص۸۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۲۵ فروردین ماه ۱۳۵۷
🏴هلاکت نخست وزیر پهلوی
🏴مجریاصلی اصلاحات ارضی
🏴عامل کشتار فجیع ۱۵ خرداد
🏴وزیردربار و یارغار محمدرضا
🏴عامل انگلیس، اسدالله عَلَم/۳
💠رهبرانقلاب
‼️معروف بود كه بيرجند پايتخت عَلَم است، و يک دستگاه ظالم متكبر پست جبارى در همهى اين منطقهى قائنات و بيرجند و تا زابل بر جان مردم، بر مال مردم، بر زمينهاى مردم، بر ثروتهاى مردم مسلط بود. هيچ كدام از اين شهرهاى اطراف فرودگاه نداشت، بعضى هنوز هم ندارد، بيرجند داشت. چون اينجا علاوهى بر همهى اينها محل تنعم و خوشگذرانى هم براى آنها بود. نوكرهاى علم اينجا آقايى مىكردند و آدم مىكشتند و كسى حق نداشت بگويد بالاى چشم شما ابروست. نوكرهاى علم حكومت مىكردند، خود علم هم نه. من اسم آن نوكرها هم يادم است الان، منتها اسم نمىخواهم بياورم. ۶۶/۱/۳
‼️محمّدرضای پهلوی از سال ۳۲ تا سال ۵۷ یعنی ۲۵ سال، مطیع محض اینها (آمریکا) بود. بارهاوبارها رفتاری با او کردند که شما خاطرات عَلَم را که ملاحظه کنید، میبینید شاه در ملاقات با رفیق نزدیکش عَلَم -البتّه جرئت نمیکند در بیرون و علنی این حرف را بزند یا به خود آمریکاییها بگوید- بنا میکند از آمریکاییها شکایت کردن که این کار را کردند، آن کار را کردند؛ لکن در نهایت، تسلیم آنها است. بعد از آنکه سرنوشت آن بدبخت و روسیاه اینجوری شد که از ایران گریخت و رفت، به آمریکا راهش ندادند؛ یعنی اوّل رفت و یک مدّتی در آمریکا بود، بیرونش کردند. یعنی با یک نفر نوکرِ صمیمیِ ۲۵ سالهی خودشان هم اینجوری رفتار کردند! ۹۷/۳/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۲۵ فروردین ماه ۱۳۵۷
🏴هلاکت نخست وزیر پهلوی
🏴مجریاصلی اصلاحات ارضی
🏴عامل کشتار فجیع ۱۵ خرداد
🏴وزیردربار و یارغار محمدرضا
🏴عامل انگلیس، اسدالله عَلَم/۴
💠رهبرانقلاب
‼️چند سال است یک حرکت موذیانهای شروع شده در تطهیر رژیم طاغوت پهلوی. حالا ای کاش یک چیزی بود که قابل تطهیر بود، قابل تطهیر هم نیست! همانهایی هم که چیز مینویسند راجع به شخصیّتهای آنها، با اینکه خب خیلی سعی میکنند اطرافش را جمع بکنند، درعینحال ناچار به یک چیزهایی اعتراف میکنند. یک رژیمی که فاسد، هم وابسته، غیر مردمی و سودطلبِ شخصی بودند، قابل دفاع است؟ عَلَم و هویدا قابل دفاعاند؟ محمّدرضا قابل دفاع است؟ خب، شما آن دوره را که ندیدهاید؛ یک حرکتی در این زمینه دارد انجام میگیرد و هدفش این است که یک جوانِ امروز بگوید «عجب! اینها آدمهای بدی نبودند، اوضاع بدی نبود؛ پس چرا انقلاب کردید؟»؛ اصلاً همه برمیگردد به مسئلهی زیر سؤال بردن انقلاب! ۹۷/۳/۷
‼️چقدر زبون و بیمقدارند کسانی که خود را دلبسته به نظامی بدانند که در رأس آن، مردمی فاسد و فاسق و خائن، مانند پادشاهان صدسال اخیر قرار داشته باشند و گردانندگان آن، امثال رضاخان و محمّدرضا وعَلَم و اقبال و هویدا و زاهدی و منصور و وابستگان بدنام و مجرمشان باشند و امریکا و انگلیس، ارباب اینهمه و صاحباختیار ملک و ملت باشند! ۶۹/۳/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆جمعه ۲۵ فروردین ماه ۱۳۵۷
🏴هلاکت نخست وزیر پهلوی
🏴مجریاصلی اصلاحات ارضی
🏴عامل کشتار فجیع ۱۵ خرداد
🏴وزیردربار و یارغار محمدرضا
🏴عامل انگلیس، اسدالله عَلَم/۵
💠رهبرانقلاب
‼️متاسفانه خیلیها از تاریخ بیخبرند و آنرا سرسری میبینند، باید در تاریخ تعمق کرد و از آن درس گرفت! ۹۱/۳/۱۴
‼️حافظه تاریخی یک ملت نباید ضعیف بشود، اگر جوانهای ما تاریخ کشورشان را ندانند و تحلیل نکنند در شناخت آینده دچار اشتباه خواهند شد! ۹۴/۶/۱۸
‼️تاریخ کشور را بخوانید چراکه از راههای فریب جوانان تحریف تاریخ است و متاسفانه اینکار به وفور انجام میگیرد! ۸۰/۸/۲۰
‼️من متأسفم از اینکه با سوادها و کتابخوانها اطلاعشان از تاریخ دوره قاجار و پهلوی خیلی محدود است و جزئیات را غالبا مطلع نیستند! ۹۴/۸/۲۰
‼️متاسفانه شما جوانها و دانشجوها کتاب نمیخوانید، خیلی اهل کتاب نیستید؛ بنده کتابخوانم، من خیلی کتاب میخوانم، دلم میخواهد شما بچّهها، جوانها واقعاً کتاب بخوانید؛ در این گزارشهای مذاکرات عَلم با شاه که اتّفاقاً چند روز پیش هم باز یک چیزی از آنجا نقل کردم، محمّدرضا شاه بعنوان اعتراض به عَلم میگوید آقا، فاصلهی بین حقوق کمترین و حقوق بیشترین، صد برابر است؛ این اعتراف محمّدرضا است؛ یعنی فاصلهی صد برابر! امروز مثلاً صحبتِ دوازده برابر و چهارده برابر است که البتّه همین هم خیلی زیاد است امّا آنوقت صد برابر بوده. ما واقعاً یک چیزهایی دیدیم که اصلاً قابل توصیف نیست، از وضع مردم و وضع فلاکت و وضع آزادی! ۹۷/۳/۷
🏴قبر اسدالله علم، حرم رضوی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆شنبه ۱۵ آوریل ۱۴۶۹
🗓ابداع فرقه سیکها
🏴توسط گورو نانُک/۱
💠رهبرانقلاب
‼️متأسّفانه تاریخ معاصر کمتر مورد توجّه جامعهی کتابخوان ما قرار میگیرد؛ بخوانید ببینید در هند چه گذشت! ۹۴/۸/۲۰
‼️سال ۱۸۵۷م، سال پیروزی کامل انگلیسیها در هندوستان بود و بعد از آنکه هند را رسما ملحق به خود کردند و کشور خودشان را امپراتوری بریتانیا و هند نامیدند، دیگر مسأله مستعمره بودن هند نبود، بلکه یک استانی از استانهای انگلیس بود، لذا به فکر آینده خودشان افتادند تا زمینه هرگونه شورش و اعاده عظمت ملی یا دینی در هند را از بین ببرند. راهش هم اینبودکه مسلمانان را کلا قلع و قمع کنند زیرا میدانستند در هند، کسانی که با آنها مبارزه میکنند، مسلمانها هستند و این را آزموده بودند. مسلمانها از اول قرن۱۹م و بلکه قبل از آن با انگلیسیها در هند جنگیدند. در آخر قرن۱۸، تیپوسلطان توسط انگلیسها شهید شد؛ لکن تودهها و علما و طوائف مسلمان از اول قرن۱۹ با انگلیسها و دست نشاندههایشان -که آن روز سیکها بودند- جنگیدند و گفته بودند: «دشمن ما در هند سیکها نیستند، مسلمانها هستند و باید آنها را قلع و قمع کنیم» لذا از همان سال پیروزی انگلیسها، یعنی سال ۱۸۵۷، یک برنامه بسیار ظالمانهای برای سرکوب مطلق مسلمین هند آغاز شد و همهجا هم نوشتند، کسانیکه طالب اطلاعات بیشتر هستند، میتوانند به کتابهای بسیاری که در این زمینه نوشته شده است، مراجعه کنند! ۶۴/۱۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆شنبه ۱۵ آوریل ۱۴۶۹
🗓ابداع فرقه سیکها
🏴توسط گورو نانُک/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در قرن۱۹ انگلیسیها در هند فجایعی آفریدند که من یقین دارم شما جوانها که کمتر به تاریخ اهمیت میدهید یکهزارمِ آن را نخواندهاید! ۸۹/۷/۱۴
‼️مسلمانها تا هنگام استقلال هند -یعنی سال ۱۹۴۷- همواره از طرف انگلیسها آسیب دیدند و انگلیسیها در طول این ۹۰سال -از سال ۱۸۵۷ تا ۱۹۴۷ که سال آزادی هند است- هر کاری که توانستند با مسلمانها انجام دادند و به تدریج در جامعهی بزرگ مسلمان هند -که از بزرگترین جوامع مسلمان در همهی دنیا بود و ما اکنون هم، کشوری نداریم که به قدر شبهقارهی هند آن روز مسلمان داشته باشد- دیگر احساس هویت اسلامی نمیکردند و برای خودشان شخصیت اسلامی قائل نبودند لذا نوکری دستگاه حکومت انگلیس -که آن روزها همچنان قدرتمندانه بر هند حکومت میکرد- یک افتخار برای مسلمانها بود و هندوها که چند سالی قبل از مسلمانها در همین فرهنگ و آداب وارد شده بودند و سازش با انگلیسها را خیلی زودتر انجام داده بودند و به همین خاطر، در میدان صنعت و فرهنگ و اداره، قدری زودتر وارد شده بودند و اعتباری داشتند؛ و مسلمانها بایست از هندوها هم، ذلت و محنت میکشیدند. حتی سیکها هم بر مسلمانها جفا روا میداشتند؛ با اینکه اقلیت بسیار کوچکی بودند، میدانید که مذهب تازه تأسیس شدهای است، آمیخته از اسلام و هندوئیسم و چیزهای دیگر-؛ این سیکها هم مسلمانها را تحقیر و به آنها توهین میکردند! ۶۴/۱۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆شنبه ۱۵ آوریل ۱۴۶۹
🗓ابداع فرقه سیکها
🏴توسط گورو نانُک/۳
💠رهبرانقلاب
‼️شما به تاریخ مراجعه کنید، مطالعه کنید؛ واقعاً در یکی دو کلمه نمیشود گفت که اینها با هند چه کردند؛ انگلیسیها ثروت هند را و ثروت آن منطقه را که منطقهی بسیار پرثروتی بود مثل یک انار آبلمبوئی فشردند و همه رفت توی خزانهی دولت انگلیس و کشور انگیس تبدیل شد به یک ثروتمند! ۸۸/۲/۲۷
‼️به نظر ما، مبنای کار انگلیس ایجاد تفرقه است؛ همان شعار «تفرقه بینداز، حکومت کن»ی که انگلیسیها از اولِ ورود به شبه قاره طبق آن عمل کردند؛ البته در برههیی بین مسلمان و هندو، در برههیی بین مسلمان و سیک، حتّی در برههیی بین فِرَق مختلف هندو، و در برههیی دیگر هم بین فِرَق مسلمین. انسان در تاریخچهی شبه قاره، از قبل از استقلال، این را میبیند و متأسفانه تا امروز هم این معنا هست و در پاکستان این واضح است. حالا هم گروهی سعی دارند که شیعه را به طور کلی از بقیهی مسلمین جدا کنند؛ بین اینها بغض و عناد بیندازند و شیعه را در موضع ضعف قرار بدهند و آنها را از صحنهی سیاسی بکلی خارج کنند. این، دنبالهی همان سیاست است؛ چیز جدیدی نیست؛ منتها امروز به این صورت درآمده است. ۷۰/۱۰/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆شنبه ۱۵ آوریل ۱۴۶۹
🗓ابداع فرقه سیکها
🏴توسط گورو نانُک/۴
💠رهبرانقلاب
‼️بروید نگاهی به تاریخ جهان نهرو را بخوانید تا ببینید توسط استعمار انگلیس بر هند چه گذشته است! ۹۴/۸/۲۰
‼️نهرو در کتاب خود میگوید: از آنجا که کنگره وحدت مظهرى از تمام احساسات ملى بود، این اختلافات گوناگون مذهبى هم بصورت حساس و مؤثرى در آن منعکس میشد کم کم سیکها و دیگر اقلیت هاى کوچک نیز براى خود درخواستهاى خاصى داشتند هر فرقهاى فرقه دیگر را به کارشکنى علیه خود متهم میکرد در نتیجه گروههاى مختلف میکوشیدند خود را در آغوش انگلیسیها بیندازند. عده زیادى از مسلمانان در کنگره شرکت داشتند که بسیارى از رهبران سیاسى مسلمین هند در میان آنها بودند، این عده به مبارزه پیگیر علیه احساسات فرقهای که بتدریج سراسر هند را فرا میگرفت، اقدام کرده و براى این منظور حزب جدیدى بنام«حزب ملى مسلمانان» و کنفرانس وحدت بوجود آوردند که با تعصبات فرقهای به مبارزه پرداخت. هنوز کنفرانس وحدت سال ۱۹۲۴ منعقد در دهلى پایان نیافته بود که کشمکش و آشوبى بزرگ میان مسلمانان و هندوها و سیکها در شهر الله آباد بر پا شد. بدیهى است که نه مسلمین و نه هندوان از این اختلافات سودى نمیبردند و فقط انگلیسیها بودند که در میانه بهره بردند! مسلمان در نهضت آزادی هندوستان ص۲۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆شنبه ۱۵ آوریل ۱۴۶۹
🗓ابداع فرقه سیکها
🏴توسط گورو نانُک/۵
💠رهبرانقلاب
‼️مساله استعمار هند یک نمونه از توحش و استکبار غرب است، اگر کتاب نهضت آزادی هند را که حدود ۳۵سال پیش بنده آن را ترجمه کردم ببینید، نشان میدهد که در شبه قارهی هند چه شده است! ۸۴/۲/۱۹
‼️من ۳۰سال پیش از این درباب مسائل شبه قارّه هند مطالعه میکردم و مینوشتم، متوجّه شدم در میان گروههای استقلال طلب هندوستان که علیه انگلیسیها مبارزه میکردند - و میان آنها، هم مسلمان بود هم هندو و هم سیک - انگلیسیها نسبت به مسلمانان حسّاسیت خاصی داشتند! آنها با هندوها و سیکها کنار میآمدند، ولی با مسلمانان آبشان به یک جوی نمیرفت! لذا در وهله اوّل به سراغ مسلمانان میرفتند تا آنها را سرکوب کنند. یک لُرد انگلیسی در همان روزگار گفته بود: «ما وقتی به تجربههای زمان خود مینگریم، احساس میکنیم اسلام با ما ذاتاً دشمن است!» انگلیسیها آن روز به این نتیجه رسیده بودند وبراین اساس عمل میکردند. در ایران نیز همین کار را کردند. امروز هم استکبار امریکا و ایادی آن، عین همان تجربه را عمل میکنند و پیش میروند. ۷۱/۱/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۴ رمضان سال۵۳ قمری
🗓هلاکت زیاد بن ابیه لعین
🏴والی فارس، کوفه و بصره
🏴پدر آقازاده مفسد،عبیدالله
💠رهبرانقلاب:
‼️آیا این درست است که تا مختصر نابسامانی در گوشهای پیدا میشود ریش بجنبانند و بنا کند به یاوه سرایی، این جفا نیست؟! مگر در حکومت عدل امیرالمؤمنین همه حُکّام ولایات حضرت عادل بودند!؟ چهارنفر مثل مالک و سلمان و ابوذر و عمار بود مابقی آدمهای عوضی بودند که یکی از این حکام فاسد «زیادابن ابیه» بود که بر منطقه وسیعی حاکم بود، تاريخ را نگاه کنید! ۷۲/۵/۵
⚠️توجه؛
🏴زیاد والی فارس در حکومت امیرالمومنین بود، زیاد بعلت کثرت زنای مادرش، پدرش مجهول بود و معاویه باحضور شاهدان او را فرزند ابوسفیان و برادرخود نامید در زمان معاویه حاکم عراق شد و ۱۳۰۰۰ شیعه را سر بُرید و شکم زنان آبستن را درید و به معاویه پیام داد این همه را با دست چپ انجام دادم اگر حکومت حجاز را دهی دوبرابرش را بادست راست انجام میدهم که با نفرین امام حسن دچار طاعون شد و مُرد! سفینةألبحار۳/۵۷۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۱ رمضان سال ۶۵ قمری
🗓هلاکتتوطئهگرقتلپیامبر
🏴محارب مولا امیرمومنان
🏴محرکعایشه، قاتلعثمان
🏴والیمعاویةبنابیسفیان
🏴معاند امامین حسنین(ع)
🏴موسسحکومتبنیمروان
🏴وزغبنوزغ، مروانبنحکم
💠پیامبر
‼️بکشید این وزغ و پدرش وزغ را، گرچه زیر پرده کعبه پنهان شده باشند!
💠سیدالشهداء
‼️نمیدانم آیا کسی بر روی زمین ملعونتر از این مروان و پدرش هست!؟ تتمة ألمنتهی ص۱۰۱
💠رهبرانقلاب
‼️همه مشکلاتی که در طول تاریخ غمبار اسلام بوجود آمد اینستکه فقط بعد ۵۰سال حکومت اسلامی که دست پیغمبر بوده بدست یزید میفتد! آیا فاجعه از این گریه آورتر در دنیا هست؟! این گریه آورتر از کشته شدن امام حسین است! بعد هم میرسد به مروان و عبدالملک و البته بعد هم ناصرالدین شاهها و رضاخانها، کمتر مصیبتی در دنیا، این قدر بزرگ است! ۷۵/۹/۱۵
‼️آیا ما نباید از قیام حسینی درس بگیریم؟! آیا فقط باید بر فاجعه شهادت ایشان بگرییم و حاجاتمان را بخواهیم؟! فاجعه اینستکه ملتی از قیام حسینی درس نگیرد، کسانیکه درسهای این قیام را از ذهن مردم پاک کنند از یزید و مروان استادترند! ۵۲/۱۱/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه۲رمضان سال۱۳۹۴قمری
🗓آغاز سلسله جلسات نظام ساز
🏳طرح کلی اندیشه اسلامی درقرآن
🏳توسط متفکراسلامیاستادخامنهای
💠رهبرانقلاب
‼️تاریخ، تفسیر قرآن است؛ قرآن را در تاریخ پیدا کنید! ۵۳/۷/۲۳ ص۶۰۸
‼️باید با قرآن آشنا شد، بدجوری ما در زمینه شناخت معارف اسلامی از قرآن دور افتادیم یا سرگرم شدیم به یک سلسه پندارهای عامیانه و سست که در پوچی و بی اساسی و بی بنیادی، از هر پوچی پوچتر است و توام با خرافات، توام با پندارهای باطل و همین باعث شد در مقابل امواج مادیگری تاب نیاورد! ۵۳/۷/۶ ص۳۲۳
‼️وای به حال آنهایی که مردم را از قرآن دور میکنند و نمیگذارند مردم قرآن را به قصد فهمیدن باز کنند، بدانید که امروز سر و کار ما با قرآن است. همانطوریکه پیغمبر خدا فرموده است آن روزی که فتنهها مثل پارههای شب سیاه بر زندگی شما سایه بیفکند، بر شما باد به قرآن. کی است آن روز؟ فتنههای تاریکِ مثل شب را نمیبینیم؟ راههای عوضی را در مقابل چشمهای نابینا و نزدیکبینمان مشاهده نمیکنیم؟ پس کی باید به قرآن رجوع کرد؟ برای کی است؟ برای وقتی که امام زمان(عج) بیاید؟ او که خود قرآن ناطق است؛ امروز روزی است که باید به قرآن مراجعه بکنیم! ۵۳/۷/۷ ص۲۵۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز نزول انجیل بر مسیح
💠رهبرانقلاب
‼️این انجیلی که در دست مسیحیان است آن انجیلی اصلی نیست که خداوند فرستاده، احتمال دارد انجیل اصلی دست یهودیان فلسطین باشد چراکه آنها خیلی آدمهای مرموزی هستند البته پنهان میکنند و به کسی نشان نمیدهند، اگر انجيل اصلى بود خیلی از مشکلات حل میشد! ۹۴/۱۰/۱
‼️قرآن به ما تعلیم میدهد باید به همه پیغمبران معتقدباشیم چراکه همه پیغمبران سخن واحدی را میگویند، متأسفانه تعلیمات پیغمبران گذشته در تورات و انجیلی که الان موجود است که خیلی واضح اینها نمیتواند وحی الهی باشد، مخصوصاً در انجیل، زیرا انجیل در شرایط بسیار سختی جمع آوری شده و تعلیمات حضرت عیسی در اختیار هیچکسی نیست، خود مسیحیها این را ادعا نمیکنند. بلکه انجیل را به روایت اصحاب عیسی که بعضی از آنها حتی با زمان حضرت عیسی فاصله هم داشتند به روایت آنها نقل میکنند. یعنی هر کسی در حافظهی خودش یک چیزی داشته آنرا روی کاغذ نوشته، البته منحصر به این چهار انجیلی که الان هست و به آنها میگویند اناجیل اربعه نیست، بلکه دهها انجیل نوشته شده، منتها بعد که دیدند انجیلها متعدد است و هرکس میآید به میل خودش یک چیزی میگوید و یک چیزی مینویسد و با روایتی نقل میکند محدود کردند. بنابراین چیز کاملی از پیغمبران گذشته نمانده وتورات هم کم و بیش همینطور است. اگر چه احکام بر حسب زمانهای مختلف تفاوتهای کم و بیشی کرده است اما معارف یکسان هستند، شناختها عوض نشدند و جهانبینی در تمام این کتابها آسمانی یکی است! ۷۰/۸/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت مجاهدعلمی هندی
🏴حجةالاسلام ذیشأن حیدرجوادی
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت عالم جلیلالقدر جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای ذیشأن حیدرجوادی(طاب ثراه) موجب تأثر و تألم اینجانب گردید. ایشان با قلم و بیان و تأسیس مؤسسات اسلامی، عمر پربرکت خویش را صرف خدمت به اسلام و مسلمین، خاصه مذهب حقهی اهل بیت(علیهم السلام) نمود. اینجانب ارتحال این روحانی عالیقدر را به مسلمانان هندوستان و علماء و حوزههای علمیه آن کشور بویژه به بیت محترم و آقازادههایش تسلیت گفته، از درگاه الهی برای آن فقید سعید رحمت و غفران و برای بازماندگانش صبر جمیل و اجر جزیل مسألت مینمایم! ۷۹/۱/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت امام جمعه اردبیل
🏴عضو۳دورمجلس خبرگان رهبری
🏴آیةالله بیوک خلیل زاده (مروج)
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشتت عالم بزرگوار و خدوم مرحوم آیت الله آقای مروج رحمة الله علیه موجب تأسف و تأثر اینجانب گردید. این روحانی خدمتگذار و عالیقدر که ملجأ دینی و پدر مهربانی برای مردم شریف استان اردبیل بود، عمر خود را در هدایت مردم و ترویج دین وتبلیغ معارف اسلامی سپری کرد ودر دوران انقلاب اسلامی یکی از ارکان نظام در این منطقه مرزی بشمار میآمد و خدمات بسیاری به مردم انقلاب تقدیم نمود. فقدان این عالم جلیل برای مردم این استان ضایعهای بزرگ است. اینجانب این حادثهی تأسفبار را به عموم مردم مؤمن و انقلابی استان اردبیل و آذربایجان ، بخصوص به جامعهی علمی و علمای اعلام و ارادتمندان آن مرحوم و نیز به خانوادهی محترم و فرزندان و بازماندگان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم و علو درجات آن مرحوم را از خداوند متعال مسئلت مینمایم. ۸۰/۱/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆چهارشنبه۱۹آوریل۱۸۸۲
🗓درگذشت چارلز داروین
🏳مبدع نظریه تکامل انسان
💠رهبرانقلاب
‼️تکامل در منطق اسلام بمعنی پیچیدهتر شدن نیست، بلکه تبدیل ذات حیوانی به ذات انسانی است. همچنانکه ملاصدرا حرکت عَرَضی را در مقابل خود ذات تصور کرد که به آن میگویند حرکت جوهری، یعنی خود این جوهر و خود این ذات، یک حرکتی پیدا میکند از چیزی به چیز دیگری نه اینکه چیزیست دارای خصوصیت و آن خصوصیت تبدیل میشود که همان خصوصیت عرضی باشد، بلکه چیزیست که خود او بتدریج تبدیل میشود به چیز دیگر، مثل انسانی که در آغاز یک موجود حیوانی بیش نیست، شعور انسانی ندارد به تدریج تبدیل میشود به انسان، این حرکت جوهری است، جوهر او عَرَض میشود، ذات او دگرگون میشود و به تکامل میرسد، این تکامل انسان را میرساند به رتبه فرشتگان و بالاتر از آن. در منطق مادیها و دیالکتیکی و مارکسیستی، تکامل یعنی پیچیدهتر شدن، مثلا مغز میمونهایی که داروین ادعا میکرد بشر از نسل آنهاست او مغزش تکامل پیدا کرده، یعنی پیچیدهتر شده و شده است مغز انسان اما در منطق اسلامی، هر پیچیدهتر شدنی کاملتر شدن نیست، بلکه تبدیل ذات حیوانی به ذات انسانی، تکامل است! ۷۰/۹/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini