📆۱۵ذیالحجه۲۱۵ق
🗓ولادت امام هادی
💠امام خمینی
‼️از بدترین چیزی که اجانب در بین مردم و در بین روحانیت القا کردند، اینستکه اسلام گفته عبادت بکنیم و ظَلَمه را بگذارید به کار خودشان! اینها اسلام را در نظر جاهلین ما مسخ کردند و این از کیدهایی بود که با نقشهها پیاده شده است؛ و ما خودمان هم باور کردیم که «آخوند را به سیاست چه» این حرفْ حرفِ استعمار است، در زیارت جامعه حضرت هادی امامان «ساسة العباد» هستند، این مطلبی بود که استعمار برای اینکه آخوند را جدا کند از دولت و ملت، القا کردند به او؛ آخوند هم باورش آمد! خود آخوند با ما مبارزه میکند که شما چکار دارید به سیاست، این چیزی بوده است که ما را به عقب رانده! ۵۷/۱۲/۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️زیارت جامعه کبیره و زیارت امیرالمومنین در روز غدیر که یکی از غُرَر تعبیرات و فرمایشات ائمه است، از امام هادی است، در مجموعه آثار و برکاتی که از ائمه هدیٰ رسیده است، ایشان این خصوصیت را دارد که در ضمن زیارت، مهمترین فصول مربوط به مقامات ائمه را با بیان وافی و شافی، با زیباترین تعبیرات بیان کردهاند! ۹۷/۱/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روز بزرگداشت پدرخاندان صفوی
🏳عارف و مفسر صفیالدین اردبیلی
🏳درپیسالروزاستقرارسلسله صفویه
🏳ونقش صفویان در گسترش تشیع
🏳تشکیل ایران یکپارچه و متحد/١
💠رهبرانقلاب
‼️پادشاهان صفوی، مایه افتخار ما هستند - میدانید، ما برای پادشاهان صفوی ارزش و اعتباری قائلیم؛ چون پیرو مکتب اهلبیت بودند و استقلال و تمامیّت ارضی ایران را حفظ کردند - اما شما ببینید همین شاهعباس که یک چهره برجسته است، چقدر ظلمِ ناشی از خودکامگىِ محض کرده است. آنقدر از خویشاوندان خود را کُشت و کور کرد که بعضی اشخاص مجبور شدند برخی از شاهزادههای صفوی را به گوشهای ببرند و گم و گور کنند تا شاه از وجود آنها مطّلع نباشد، به خاطر وجود روح دیکتاتوری و استبداد در شاه، این بلا سرِ او آمد. ۸۰/۸/۱۲
‼️علیرغم کسانیکه سعی کردند صفویه را ضّد شیعه و اسلام و مفاهیم و ارزشهای دینی معرفی کنند، سلاطین صفویه با همهی بدیهایی که در جانب حکومت و شخصیتهای خودشان داشتند، حرکتهای بزرگِ ماندگارِ فراموش نشدنیای انجام دادند که یکی از آنها گسترش حوزههاىِ علمی شیعه است که در آن وقت، حوزهی علمیهی اصفهان و خراسان و قم و نجف و بقیهی مناطق، به برکت آنها آباد شد که اگر کسی وارد مطالعه شود، شگفتیهای عظیمی را خواهد دید. اگر شما تا قبل از دوران صفویه، فقهای شیعه را نگاه کنید، تعداد ایرانیان انگشت شمار است؛ امّا بعد از صفویه، هر کدام از بزرگان علما را که نگاه کنید شاید نود درصد آنان فقهای ایرانی هستند. ۷۴/۹/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روز بزرگداشت پدرخاندان صفوی
🏳عارف و مفسر صفیالدین اردبیلی
🏳درپیسالروزاستقرارسلسله صفویه
🏳ونقش صفویان در گسترش تشیع
🏳تشکیل ایران یکپارچه و متحد/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در تاریخ گذشته، در دوران طلوع صفویّه، سرزمین اردبیل توانست از کشوری با هم در حال درگیری بودند، یک کشور متّحد و مقتدر، بوجود آورد. این عزّت را صفویّه دادند. و صفویّه از اردبیل طلوع کردند و خاندان عرفای مجاهد و مبارز، یعنی اولاد شیخ صفی الدّین اردبیلی، توانستند این زمینه را به وجود آورند، تا فرزندان آنها ایران را به همه عالمیان در دنیای آن روز، متّحد، مقتدر، عزیز، سربلند و پیشرفته معرفی کنند. این اقتداری بود که از معنویت، از دین و از تعالیم اهل بیت بهوجود آمد. بزرگانی که در طول چند قرن، در اردبیل پرورش پیدا کردهاند، همه همین خط مستقیم را نشان میدهند. خودِ شیخ صفی الدّین اردبیلی، برخلاف آنچه که بعضی گمان میکنند، یک صوفی مسلک از قبیل آنچه که ادّعا میشود، نبود. یک عالم، یک عارف، یک مفسّر و یک محدّث بود. آنگونه که مرحوم علاّمه مجلسی ذکر میکند، شیخ صفی الدّین اردبیلی در ردیف سیدبنطاووس و ابنفهد حلّی، علمای فقیه و درعینحال عارف، قرار داشت و کسی بود که در کنار علاّمه حلی - در دستگاه شاه خدا بنده - توانستند جوانههای شیعه را در قرن هفتم و هشتم در این کشور بهوجود آورند و پایه فقهی و متین و استدلالی آن را در حوزههای علمیه، رایج کنند. بعد هم فرزندان او عرفای مجاهد بودند؛ لذا گفتهاند اردبیل «دارالارشاد» است! ۷۹/۵/۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓روز بزرگداشت پدرخاندان صفوی
🏳عارف و مفسر صفیالدین اردبیلی
🏳درپیسالروزاستقرارسلسله صفویه
🏳ونقش صفویان در گسترش تشیع
🏳تشکیل ایران یکپارچه و متحد/۳
💠رهبرانقلاب
‼️از شیخ صفی الدّین، این عالم عارف و مفسر دانا، پرسیدند: شیخنا! پیغمبر فرموده است که من هر روز ۷۰بار استغفار میکنم؛ چرا؟ پیغمبر که گناه نمیکرد؛ شیخ در جواب گفت: پیغمبر با مجاهدت خود، با ذکر و با تلاش عظیم معنوی خود، هر روز مرحلهای از مراحل قرب به خدا را طی میکرد. پیغمبر هم با این که انسان کامل است، متوقّف نیست؛ اما ساحت قدس قرب الهی پایان ندارد. او هم باید هر روز یک مرحله پیش برود و هر روز یک مرحله جلو میرفت. پیغمبر وقتی به مرحله دیروز نگاه میکرد، آن را به صورت حجابی، بُعدی و دوریای مشاهده میکرد؛ لذا از دورىِ دیروز استغفار میکرد. هر روز یک مرحله نو میگشود و از حضور در مرحله قبلی - که نسبت به موضع امروز، دوری بود - از خدا آمرزش میطلبید. این درس بزرگی است؛ عمق معنا و بطن این سخن مثل اقیانوسهاست. یک لحظه توقّف در راه کمال انسانی جایز نیست. در این اقیانوس عظیم که بعضی از ما در آغاز راه تا قوزک پا و بعضی تا زانوانمان وارد شدیم، کسانی «دل به دریا زده» شنا میکنند و کسانی مرحلهها پیش رفتند، خود را نورانی کردهاند، از فراز مادّیات عالم و از فراز خواستهای حقیر و آرزوهای کوچک پرواز میکنند. دنیا را ندیده نمیگیرند، اما دنیا را هدف قرار نمیدهند. آن بلندپروازان این آسمان لایتناهی هم هر روز برای پروازی بلندتر، همّت تازهتری را بهخرج میدهند. ۷۹/۵/۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۳ژوئیه۱۸۸۵/فوت سیمون گرانت
🏴عامل کشتار سرخ پوستان آمریکا
🏴هجدهمین رئیس جمهور آمریکا
💠رهبرانقلاب
‼️امریکاییها اصولی مانند آزادی انسان، آزادی فکر، حقوق بشر را تبلیغ میکنند اما آیا همین حکومت آمریکا نبود که بومیان اصلی و سرخپوستان امریکا را قتل عام کرد؟ واقعیّتهای امریکا این است؛ حکومت امریکا این است! ۸۰/۱۲/۲۷
‼️من توصیه میکنم که تاریخ بخوانید. تاریخ دورهی استعمار را بخوانید تا ببینید غربیها علیرغم ظاهر نونوارِ اتوکشیده ادکلن زده منظم و مرتب و داعیههای حقوق بشرشان، چه وحشیگری عظیمی در این مقوله کردند. ماجرای جنایتها و فاجعههائی که به وسیلهی همان حاکمان و اطرافیان و ارتششان اتفاق افتاده، داستان غمانگیز طولانی عجیبی است، از حملهی به کشورهای همسایه، تعرض به شهروندان اصلی یعنی سرخپوستها، قلع و قمع قبائل سرخپوست. من تأسف میخورم که جوانهای ما این قضایا را نمیدانند! ۹۰/۵/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆۲۸ ژوئیهٔ سال ۱۹۸۶م
🗓فوت آن ماری سلینکو
🏳نویسنده رمان دزیره
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی به اطراف قضیه جنگ تحمیلی نگاه میکنیم، میبینیم واقعاً یک چیز فوقالعاده است. ما قدردانی درستی نمیکنیم. من نگاه میکنم، میبینم «سرود مارسیزِ» معروف فرانسویها به گمانم یادگار جنگ فرانسه با ایتالیاست؛ چون مال «مارسی» در جنوب فرانسه است. همین «بناپارت» هم که بعدها امپراتور فرانسه شد، یک افسر است. البته، این مندرج در تاریخ نیست. من «دزیره» داستان معروف فرانسوی را که خواندم، دیدم این معنا در آنجا هست، وقتی که سربازان فرانسوی در جنگ پیروز شده بودند و بر میگشتند، در مارسی این سرود را میخواندند. این سرود، به عنوان سرود آزادیخواهی در سراسر دنیا، سرود ملی فرانسه شد و ظاهراً هنوز هم سرود ملی فرانسه «مارسیز» است. در تبریز، در سالهای ۱۳۳۷ق یعنی سالهای قیام «شیخ محمّد خیابانی» این را «کسروی» مینویسد که در مرکز انجمن آنجایی که مرکز آنها بود؛ ظاهراً عمارت روزنامهی تجدّد جمع میشدند: «روزها سرود پخش میکردند؛ از جمله سرود مارسیز را.» یعنی در تبریز ما به عنوان نشانهی آزادیخواهی، آن سرود را پخش میکردند! حالا این سرود چیست؟ مثل همان سرود خودمان، که بچهها میخواندند: «ما مسلّح به الله اکبریم.» سرود «مارسیز» به دلیل برخوردار بودن از آهنگ و مضمون خوب، به سرود ملی فرانسه تبدیل شده است. این، مسألهی بسیار مهمّی است. این قدردانی از جنگ است، حقیقتاً اگر راستش را بخواهید، ما این قدردانی را نکردهایم! ۷۲/۶/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۴مرداد۱۳۲۳/مرگ رضاشاه
🗓۵مرداد۱۳۵۹/مرگ محمدرضا
💠رهبرانقلاب
‼️چند سال است یک حرکت موذیانهای شروع شده در تطهیر رژیم طاغوت پهلوی. حالا ای کاش یک چیزی بود که قابل تطهیر بود، قابل تطهیر هم نیست! همانهایی هم که چیز مینویسند راجع به شخصیّتهای آنها، با اینکه خب خیلی سعی میکنند اطرافش را جمع بکنند، درعینحال ناچار به یک چیزهایی اعتراف میکنند. یک رژیمی که فاسد، هم وابسته، غیر مردمی و سودطلبِ شخصی بودند، قابل دفاع است؟! رضاشاه قابل دفاع است؟! محمّدرضا قابل دفاع است؟! خب، شما آن دوره را که ندیدهاید؛ یک حرکتی در این زمینه دارد انجام میگیرد و هدفش این است که یک جوانِ امروز بگوید «عجب! اینها آدمهای بدی نبودند، اوضاع بدی نبود؛ پس چرا انقلاب کردید؟»؛ اصلاً همه برمیگردد به مسئلهی زیر سؤال بردن انقلاب! ۹۷/۳/۷
‼️چقدر زبون و بیمقدارند کسانیکه خود را دلبسته به نظامی بدانند که در رأس آن، افراد فاسد و فاسق و خائنی مثل رضاخان و محمدرضا و عَلَم و اقبال و هویدا و زاهدی و منصور و وابستگان بدنام و مجرمشان باشند و امریکا و انگلیس، ارباب اینها باشند! ۶۹/۳/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۸ ذیالحجه سال ۱۰ه.ق
🗓آغازولايةوحكومةاميرالمؤمنين/۱
💠امام خمینی
‼️عیدغدیر، بالاترین عید است چراکه ادامۀ نبوت است، ادامۀ معنویت و حکومت الهی رسول الله است، از این جهت از همۀ اعیاد بالاتر است. از چیزهایی که وارد شده در اینروز این است که بگوییم "الحمدلله الذی جعلنا من المتسکین بولاية امیرالمومنین" آیا تمسک به ولایت امیرالمؤمنین یعنی این جمله را بخوانیم و رد بشویم؟ تمسک به مقام ولایت آن بزرگوار به اینستکه، گرچه ما و بشر نمیتواند به تمام معنا آن عدالت اجتماعی و عدالت حقیقی را که حضرت امیر قدرت بر پیاده کردنش داشت، نمیتوانیم ماها و هیچ کس، قدرت نداریم که پیاده کنیم، لکن اگر آن الگو پیدا شده بود و حالا هم ما باید به یک مقدار کمی که قدرت داریم تمسک کنیم. تمسک به مقام ولایت معنایش این است که ما ظِلّ آن مقام ولایت باشیم. مقام ولایت که مقام تولیت امور بر مسلمین و مقام حکومت بر مسلمین است، این است که چنانچه حکومت تشکیل شد، حکومت تمسکش به ولایت امیرالمؤمنین و این است که آن عدالتی که امیرالمؤمنین اجرا میکرد، این هم به اندازه قدرت خودش اجرا کند! ۶۲/۷/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۸ ذیالحجه سال ۱۰ه.ق
🗓آغازولايةوحكومةاميرالمؤمنين/٢
💠امام خمینی
‼️بمجرد اینکه ما بگوییم ما متمسک هستیم به ولایت امیرالمؤمنین، این کافی نیست، وقتی که حکومت امیرالمؤمنین در اجراء الگو قرار دادیم، تمسک کردهایم به ولایت امیرالمؤمنین. چنانچه او الگو نباشد، هزار مرتبه هم روزی بگوییم «خدا را شکر که ما را از متمسکین به ولایت امیرالمومنین قرار داده است»، جز یک کذبی چیزی نیست، این امور، اموری نیست که لفظی باشد و با الفاظ و با عبارات بتوانیم ما بگوییم تحقق پیدا کرده است؛ اینها یک امور عملی است، باید کسانی که مدعی هستند که ما شیعۀ امیرالمؤمنین هستیم، باید در قول و فعل و نوشتن و گفتن و همه چیز تبعیت از او داشته باشند. اگر این تبعیت نباشد و ما بگوییم که ما شیعه هستیم، یک گزافی گفتهایم، یک لاطائلاتی گفتهایم! ۶۲/۷/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۸ ذیالحجه سال ۱۰ه.ق
🗓آغازولايةوحكومةاميرالمؤمنين/۳
💠رهبرانقلاب
‼️اصلاً شیعه، مسأله غدیر را پایه و ریشه عقایدِ شیعی خود میداند. ما باید از این قضیه حداکثر استفاده را بکنیم. در دوران طاغوت، روز عید غدیر معمول بود، میخواندیم: «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین» این تمسک به ولایت، آن روز در اعتقادات و عواطف بود؛ اما در عمل، ولایتِ طاغوت بود؛ آن روز دعا میکردند: «اللهم اجعلنا منالمتمسکین بولایة امیرالمؤمنین» امروز این دعا مستجاب شده است. ملت ایران، امروز با نظام اسلامی که به تدبیر امام بزرگوار، از حاقِّ قرآن و دین استخراج شد و در این کشور به اجرا درآمد، به ولایت امیرالمومنین تمسک کرده است. این تمسک را باید هر چه بیشتر کنیم. اساس کارِ تمسّک به ولایت هم، تمسّک به ارزشهای اسلامی است. چه ارزشهای فردی مثل ارتباط عاطفی با خدا، توسّل به امیرالمومنین، چه ارزشهای اجتماعی مانند ارزشهای سیاسی، اقتصادی و بین المللی و چه ارزشهایی که مربوط به آداب و عادات عمومی است. این معنای تمسّکِ کامل به ولایت است! ۷۳/۳/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۸ ذیالحجه سال ۱۰ه.ق
🗓آغازولايةوحكومةاميرالمؤمنين/۴
💠رهبرانقلاب
‼️دنیای اسلام، ما را به عنوان محب و معتقد به امیرالمومنین شناختهاند. ما باید خودمان را شایسته این گمان قرار بدهیم. یک روز بود که اگر گفته میشد «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایة امیرالمؤمنین و ائمه المعصومین»، خیلیها شک میکردند که این حرف، راست است و حق هم داشتند که شک کنند. میگفتند ما خدا را حمد کنیم که متمسک به ولایت امیرالمؤمنین هستیم؟! درحالیکه ذیل ولایت طاغوت و امریکا و صهیونیستها و اعداءالله بودیم ما چطور حق داشتیم بگوییم «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایة امیرالمؤمنین» بله، بخش بزرگی از مردم در دلهای خود، به ولایت اعتقاد داشتند؛ اما ولایت بیش از این است. امروز ملت ما میتواند خدا را بر تمسک به ولایت امیرالمؤمنین حمد کند. راه انقلاب ما، راه ولایت امیرالمؤمنین، راه حکومت علوی است، باید کاری کنیم که نظام و کشور و جامعهی ما، یک جامعهی علوی باشد. اسم اسلام و اسم ولایت، کافی نیست. بخصوص کسانی که مسؤولیتی بر دوش دارند باید راه و سبک کارشان به سمت امیرالمؤمنین باشد. ۶۹/۱۱/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۸ ذیالحجه سال ۱۰ه.ق
🗓آغازولايةوحكومةاميرالمؤمنين/۵
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی میگوییم «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمومنین» بله، یک بخشی از این تمسک به ولایت، قلبی است، خیلی هم خوب و لازم است و بلاشک مؤثّر هم هست اما همه تمسک، این نیست؛ تمسّک اینستکه ما از آن صفات حضرت یعنی ایثار و معنویت و معرفت و عبادت را در جهت اداره جامعه و حکومت استفاده بکنیم؛ آنوقت این شد تمسک به ولایت امیرالمؤمنین! ۹۵/۶/۳۰
‼️ولایت یعنی ارتباط فکری و عملی آحاد امت با ولی، پس ولایت علی یعنی در افکار و افعالت پیرو علی باش و چنان پیوند نیرومند و مستحکم و خلل ناپذیر با او داشته باشی که از علی جدا نشوی و این معنی ولایت است، حدیث "ولاية علي بن ابي طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی" یعنی اگر فکر و فعل مسلمین متصل به علی باشد از عذاب الهی محفوظند، اگر دقت کنید این معنی که بنده از ولایت گفتم، دقیقترین و ظریفترین معنایی است که درباره ولایت میشد بیان کرد! ۵۳/۷/۲۰
‼️امیدواریم خداوند ما را به معنای حقیقی کلمه، متمسک به ولایت امیرالمؤمنین که مایه خیر دنیا و آخرت است، قرار دهد ۷۷/۱/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini