📆۲۸ ژوئیهٔ سال ۱۹۸۶م
🗓فوت آن ماری سلینکو
🏳نویسنده رمان دزیره
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی به اطراف قضیه جنگ تحمیلی نگاه میکنیم، میبینیم واقعاً یک چیز فوقالعاده است. ما قدردانی درستی نمیکنیم. من نگاه میکنم، میبینم «سرود مارسیزِ» معروف فرانسویها به گمانم یادگار جنگ فرانسه با ایتالیاست؛ چون مال «مارسی» در جنوب فرانسه است. همین «بناپارت» هم که بعدها امپراتور فرانسه شد، یک افسر است. البته، این مندرج در تاریخ نیست. من «دزیره» داستان معروف فرانسوی را که خواندم، دیدم این معنا در آنجا هست، وقتی که سربازان فرانسوی در جنگ پیروز شده بودند و بر میگشتند، در مارسی این سرود را میخواندند. این سرود، به عنوان سرود آزادیخواهی در سراسر دنیا، سرود ملی فرانسه شد و ظاهراً هنوز هم سرود ملی فرانسه «مارسیز» است. در تبریز، در سالهای ۱۳۳۷ق یعنی سالهای قیام «شیخ محمّد خیابانی» این را «کسروی» مینویسد که در مرکز انجمن آنجایی که مرکز آنها بود؛ ظاهراً عمارت روزنامهی تجدّد جمع میشدند: «روزها سرود پخش میکردند؛ از جمله سرود مارسیز را.» یعنی در تبریز ما به عنوان نشانهی آزادیخواهی، آن سرود را پخش میکردند! حالا این سرود چیست؟ مثل همان سرود خودمان، که بچهها میخواندند: «ما مسلّح به الله اکبریم.» سرود «مارسیز» به دلیل برخوردار بودن از آهنگ و مضمون خوب، به سرود ملی فرانسه تبدیل شده است. این، مسألهی بسیار مهمّی است. این قدردانی از جنگ است، حقیقتاً اگر راستش را بخواهید، ما این قدردانی را نکردهایم! ۷۲/۶/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۴مرداد۱۳۲۳/مرگ رضاشاه
🗓۵مرداد۱۳۵۹/مرگ محمدرضا
💠رهبرانقلاب
‼️چند سال است یک حرکت موذیانهای شروع شده در تطهیر رژیم طاغوت پهلوی. حالا ای کاش یک چیزی بود که قابل تطهیر بود، قابل تطهیر هم نیست! همانهایی هم که چیز مینویسند راجع به شخصیّتهای آنها، با اینکه خب خیلی سعی میکنند اطرافش را جمع بکنند، درعینحال ناچار به یک چیزهایی اعتراف میکنند. یک رژیمی که فاسد، هم وابسته، غیر مردمی و سودطلبِ شخصی بودند، قابل دفاع است؟! رضاشاه قابل دفاع است؟! محمّدرضا قابل دفاع است؟! خب، شما آن دوره را که ندیدهاید؛ یک حرکتی در این زمینه دارد انجام میگیرد و هدفش این است که یک جوانِ امروز بگوید «عجب! اینها آدمهای بدی نبودند، اوضاع بدی نبود؛ پس چرا انقلاب کردید؟»؛ اصلاً همه برمیگردد به مسئلهی زیر سؤال بردن انقلاب! ۹۷/۳/۷
‼️چقدر زبون و بیمقدارند کسانیکه خود را دلبسته به نظامی بدانند که در رأس آن، افراد فاسد و فاسق و خائنی مثل رضاخان و محمدرضا و عَلَم و اقبال و هویدا و زاهدی و منصور و وابستگان بدنام و مجرمشان باشند و امریکا و انگلیس، ارباب اینها باشند! ۶۹/۳/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۸ ذیالحجه سال ۱۰ه.ق
🗓آغازولايةوحكومةاميرالمؤمنين/۱
💠امام خمینی
‼️عیدغدیر، بالاترین عید است چراکه ادامۀ نبوت است، ادامۀ معنویت و حکومت الهی رسول الله است، از این جهت از همۀ اعیاد بالاتر است. از چیزهایی که وارد شده در اینروز این است که بگوییم "الحمدلله الذی جعلنا من المتسکین بولاية امیرالمومنین" آیا تمسک به ولایت امیرالمؤمنین یعنی این جمله را بخوانیم و رد بشویم؟ تمسک به مقام ولایت آن بزرگوار به اینستکه، گرچه ما و بشر نمیتواند به تمام معنا آن عدالت اجتماعی و عدالت حقیقی را که حضرت امیر قدرت بر پیاده کردنش داشت، نمیتوانیم ماها و هیچ کس، قدرت نداریم که پیاده کنیم، لکن اگر آن الگو پیدا شده بود و حالا هم ما باید به یک مقدار کمی که قدرت داریم تمسک کنیم. تمسک به مقام ولایت معنایش این است که ما ظِلّ آن مقام ولایت باشیم. مقام ولایت که مقام تولیت امور بر مسلمین و مقام حکومت بر مسلمین است، این است که چنانچه حکومت تشکیل شد، حکومت تمسکش به ولایت امیرالمؤمنین و این است که آن عدالتی که امیرالمؤمنین اجرا میکرد، این هم به اندازه قدرت خودش اجرا کند! ۶۲/۷/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۸ ذیالحجه سال ۱۰ه.ق
🗓آغازولايةوحكومةاميرالمؤمنين/٢
💠امام خمینی
‼️بمجرد اینکه ما بگوییم ما متمسک هستیم به ولایت امیرالمؤمنین، این کافی نیست، وقتی که حکومت امیرالمؤمنین در اجراء الگو قرار دادیم، تمسک کردهایم به ولایت امیرالمؤمنین. چنانچه او الگو نباشد، هزار مرتبه هم روزی بگوییم «خدا را شکر که ما را از متمسکین به ولایت امیرالمومنین قرار داده است»، جز یک کذبی چیزی نیست، این امور، اموری نیست که لفظی باشد و با الفاظ و با عبارات بتوانیم ما بگوییم تحقق پیدا کرده است؛ اینها یک امور عملی است، باید کسانی که مدعی هستند که ما شیعۀ امیرالمؤمنین هستیم، باید در قول و فعل و نوشتن و گفتن و همه چیز تبعیت از او داشته باشند. اگر این تبعیت نباشد و ما بگوییم که ما شیعه هستیم، یک گزافی گفتهایم، یک لاطائلاتی گفتهایم! ۶۲/۷/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۸ ذیالحجه سال ۱۰ه.ق
🗓آغازولايةوحكومةاميرالمؤمنين/۳
💠رهبرانقلاب
‼️اصلاً شیعه، مسأله غدیر را پایه و ریشه عقایدِ شیعی خود میداند. ما باید از این قضیه حداکثر استفاده را بکنیم. در دوران طاغوت، روز عید غدیر معمول بود، میخواندیم: «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمؤمنین» این تمسک به ولایت، آن روز در اعتقادات و عواطف بود؛ اما در عمل، ولایتِ طاغوت بود؛ آن روز دعا میکردند: «اللهم اجعلنا منالمتمسکین بولایة امیرالمؤمنین» امروز این دعا مستجاب شده است. ملت ایران، امروز با نظام اسلامی که به تدبیر امام بزرگوار، از حاقِّ قرآن و دین استخراج شد و در این کشور به اجرا درآمد، به ولایت امیرالمومنین تمسک کرده است. این تمسک را باید هر چه بیشتر کنیم. اساس کارِ تمسّک به ولایت هم، تمسّک به ارزشهای اسلامی است. چه ارزشهای فردی مثل ارتباط عاطفی با خدا، توسّل به امیرالمومنین، چه ارزشهای اجتماعی مانند ارزشهای سیاسی، اقتصادی و بین المللی و چه ارزشهایی که مربوط به آداب و عادات عمومی است. این معنای تمسّکِ کامل به ولایت است! ۷۳/۳/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۸ ذیالحجه سال ۱۰ه.ق
🗓آغازولايةوحكومةاميرالمؤمنين/۴
💠رهبرانقلاب
‼️دنیای اسلام، ما را به عنوان محب و معتقد به امیرالمومنین شناختهاند. ما باید خودمان را شایسته این گمان قرار بدهیم. یک روز بود که اگر گفته میشد «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایة امیرالمؤمنین و ائمه المعصومین»، خیلیها شک میکردند که این حرف، راست است و حق هم داشتند که شک کنند. میگفتند ما خدا را حمد کنیم که متمسک به ولایت امیرالمؤمنین هستیم؟! درحالیکه ذیل ولایت طاغوت و امریکا و صهیونیستها و اعداءالله بودیم ما چطور حق داشتیم بگوییم «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایة امیرالمؤمنین» بله، بخش بزرگی از مردم در دلهای خود، به ولایت اعتقاد داشتند؛ اما ولایت بیش از این است. امروز ملت ما میتواند خدا را بر تمسک به ولایت امیرالمؤمنین حمد کند. راه انقلاب ما، راه ولایت امیرالمؤمنین، راه حکومت علوی است، باید کاری کنیم که نظام و کشور و جامعهی ما، یک جامعهی علوی باشد. اسم اسلام و اسم ولایت، کافی نیست. بخصوص کسانی که مسؤولیتی بر دوش دارند باید راه و سبک کارشان به سمت امیرالمؤمنین باشد. ۶۹/۱۱/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۸ ذیالحجه سال ۱۰ه.ق
🗓آغازولايةوحكومةاميرالمؤمنين/۵
💠رهبرانقلاب
‼️وقتی میگوییم «الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمومنین» بله، یک بخشی از این تمسک به ولایت، قلبی است، خیلی هم خوب و لازم است و بلاشک مؤثّر هم هست اما همه تمسک، این نیست؛ تمسّک اینستکه ما از آن صفات حضرت یعنی ایثار و معنویت و معرفت و عبادت را در جهت اداره جامعه و حکومت استفاده بکنیم؛ آنوقت این شد تمسک به ولایت امیرالمؤمنین! ۹۵/۶/۳۰
‼️ولایت یعنی ارتباط فکری و عملی آحاد امت با ولی، پس ولایت علی یعنی در افکار و افعالت پیرو علی باش و چنان پیوند نیرومند و مستحکم و خلل ناپذیر با او داشته باشی که از علی جدا نشوی و این معنی ولایت است، حدیث "ولاية علي بن ابي طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی" یعنی اگر فکر و فعل مسلمین متصل به علی باشد از عذاب الهی محفوظند، اگر دقت کنید این معنی که بنده از ولایت گفتم، دقیقترین و ظریفترین معنایی است که درباره ولایت میشد بیان کرد! ۵۳/۷/۲۰
‼️امیدواریم خداوند ما را به معنای حقیقی کلمه، متمسک به ولایت امیرالمؤمنین که مایه خیر دنیا و آخرت است، قرار دهد ۷۷/۱/۲۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۸ ذیالحجه سال ۱۰ه.ق
🗓آغازولايةوحكومةاميرالمؤمنين/۶
💠رهبرانقلاب
‼️هنوز خیلی مانده به "ولایة علی بن أبي طالب حصنی" برسیم بخاطر اینکه آنقدر مسائل سست و ضعیف و غیر منطقی درباره ولایت در ذهن عوام رسوخ کرده که اگر حرف منطقی منطبق با قرآن و حدیث گفته شود آنرا نمیپذیرند، ولایت علی ابی طالب یعنی به هم پیوستگی، یک عدهای خیال میکنند ولایت ائمه یعنی فقط ائمه را دوست بداریم و چقدر اشتباه میکنند، ولایت فقط دوست داشتن نیست مگر کسانیکه با ائمه میجنگیدند همه دشمن آنها بودند، خیلیهایشان آنها را دوست داشتند و میدانستند دارای چه مقاماتی هستند اما بخاطر دنیا حاضر بودند با آنها بجنگند، یک عده خوششان میاید سر خودشان کلاه بگذارند و خیال کنند که ولایت ائمه را دارند، ولایت به صرف محبت نیست، ولایت از این بالاتر است، همیشه در ایام غدیر معمول است که مردم میگویند " الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی بن ابی طالب" اما بنده غالبا به دوستان میگویم اینرا نگویید میترسم که دروغ بگویید بلکه بگویید "اللهم اجعلنا من المتمسکین بولایة علی بن ابی طالب" خدایا ما را از متمسکین به ولایت قرار بده! ۵۳/۷/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۸ ذیالحجه سال ۱۰ه.ق
🗓آغازولايةوحكومةاميرالمؤمنين/۷
💠رهبرانقلاب
‼️پیامبر درغدیر قاعده امامت را به مسلمین آموخت لذا تا آخر دنیا هرجا مسلمین همّت کنند و هدایت شوند قاعدهاش احیای امامت است، لذا امت اسلام باید امامت را احیا کنند. البته هرگز هیچکس به آن مصادیقی که پیغمبر معین کردند نمیرسد؛ بزرگترین شخصیتهای علمی و معنوی و عرفانی و بزرگان سلوکی و معرفتی ما نسبت به امیرالمؤمنین، مثل آن پرتو ضعیفی در ته چاهی هستند دربرابر خورشید؛ مثلاً یک شخصی مثل امام بزرگوار ما را که خب یک شخصیت انصافا کامل، بزرگ، باعظمت، جامع الاطراف و از همه جهت یک شخصیّت برجسته و ممتاز بود، اگر بخواهیم با امیرالمؤمنین قیاس کنیم، قیاسش همین پرتو نور ته چاه است که از نور خورشید دیده میشود، فاصلهها امام ما با امیرالمومنین اینجوری است! ۹۵/۶/۳۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📆پنجشنبه ۱۸ ذیالحجه سال ۱۰ه.ق
🗓آغازولايةوحكومةاميرالمؤمنين/۸
💠رهبرانقلاب
‼️مسئولان محترم، تمسک به ولایت امیرالمؤمنین، تمسّک به ولایت و احیای نام امام راحل بزرگوار، است؛ باید یاد امام را در خودمان زنده کنیم، باید این خطوط اساسی را مجسّم کنیم. بیننا و بین الله در زمانی که ما امام بزرگوار را زیارت کردیم و ایشان امتحان دشوار حاکمیت را در سختترین دورانها داد ما ایشان را در مقایسه با آن الگوی اصل یعنی امیرالمومنین، انصافاً بهترین و نزدیکترین کس یافتیم. نمیخواهیم بگوییم که امام ما مثل امیرالمؤمنین بود؛ نه. امام ما خاک پای آن بزرگوار هم نمیشد. هزاران نفر نظیر آن بزرگوار، قابل مقایسه با آن حضرت نیستند! ولی با آن خصوصیات برجسته بشری و نداشتن عصمت، انصافاً ما امام بزرگوار خودمان را نزدیکترین آدم به آن الگو دیدیم! ۷۸/۱/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱۸ذیالحجه سال۳۴ه.ق
🏴قتل فتنهخیز خلیفهسوم، عثمان
🏳آغازحکومتپرعبرتامیرمومنان/۹
💠رهبرانقلاب
‼️ماجرای قتل عثمان از آن ماجراهای بسیار مهم تاریخ اسلام است و اینکه کی موجب قتل عثمان شد، این را انسان توی نهجالبلاغه و و تاریخ اسلامی که نگاه کند کاملاً برایش روشن میشود، گرچه درمیان قاتلان عثمان آدمهای خوب هم بودند اما شاید تعجب کنید که محرک این قاتلان همان کسانی بودند که بعد در مقابل امیرمومنان ایستادند! ۶۵/۳/۹
‼️حکومت امیرالمومنین یک حکومت انقلابی بود چراکه بنیانهای حکومت قبلی خود یعنی حکومت عثمان را تغییر داد لذا با روی کار آمدن حکومت انقلابی علوی مخالفان و ضدانقلابی حضرت هم از ایشان صدمه میخوردند این مخالفان مختلف بودند، از قدرتمندان بودند، از مقدس مآبان مثل ربیع بن خثیم و عبدالله بن عمر بودند که در حکومت عثمان خیلی ارزش داشتند اما در حکومت علی ارزشی نداشتند! ۵۱/۱۱/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓پنجشنبه ۱۸ ذیالحجه سال ۳۴ ه.ق
🏴قتل فتنهخیز خلیفه سوم، عثمان و
🏳آغازحکومتپرعبرتامیرمومنان/١٠
💠رهبرانقلاب
‼️نمونه كامل يک حكومت مردمی، حكومت علی بن ابی طالب است، امیرالمومنین آن حاكمی است در اسلام كه برای اولين بار عامه مردم جمع شدند و از او تقاضا كردند، التماس كردند و خواستند كه زمامداری آنها را بدست بگيرد، خود حضرت میفرماید من ناگهان ديدم انبوه مردم گرد آمده اند، اطراف مرا گرفته اند و ميخواهند مرا به حكومت انتخاب بكنند. تا آن روز، چنين جمعيت عظیمی برای انتخاب خلیفه مسلمین در اول امر جمع نشده بود و يك چنين پيشنهاد عمومی به كسی نشده بود. علی(ع) اول كسی بود كه جماعت عظيم مسلمانان گرد آمدند و از او درخواست كردند كه حكومت را قبول كند. ميفرمايد: آنقدر مردم اطراف من جمع شدند كه امام حسن و امام حسين كوبيده شدند. از بس مردم فشار آوردند، لباسم پاره شد. فشار مردم برای اينستکه اميرالمؤمنين را شايسته ترين كس ميدانند كه ميتواند امور مردم را اداره كند. از اول در ميان مردم و با مردم بود؛ دارای فكر الهی، دارای فضيلت سبقت به اسام و فضايل فراوانی كه ديگران آن فضايل را نداشتند. اميرالمؤمنين با يك چنين وضعی به حكومت ميرسد و از اولين لحظاتی كه اين حكومت الهی آغاز ميشود، همه ی گفته ها، توصيه ها، فرمانها، كردارها و رفتارها در جهت خير عامه ی مسلمانها است! ۶۲/۴/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini