🗓۱۸ ماه جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق
🏳ولادت امام سیدروحالله خمینی/۲
📌تاریخ دقیق ولادت امام خمینی؛
‼️آنچه درباره تاریخ تولد امام خمینی شهرت دارد، بیستم جمادی الثانی ۱۳۲۰ ه ق است. این تاریخ را برادر ایشان، آیت الله پسندیده، نقل کرده و چون با تولد حضرت زهرا سلام الله عليها مصادف است، تقدس و مقبولیت یافته، در بیشتر منابع یاد شده است. آنچه در پشت جلد کتاب جنات الخلود، کتاب باز مانده از سیداحمد موسوی، جد امام خمینی، که مطابق مرسوم آن زمان تاریخهای تولد و مرگ برخی از اعضاء این خاندان در صفحات آغازین یا آخرین آن نوشته شده، این جمله است: «به تاریخ تولد این حقیر روح الله ابن المصطفى الموسوی اول طلوع آفتاب روز هجدهم شهر جمادی الثانی سنه ۱۳۲۰ ه ق». (کتاب خاندان امام خمینی به روایت اسناد، ص ۱۸) و نیز در سال ۱۳۶۴ش زمانی که زندگی نامه فشرده ای از ایشان توسط فرزندش سیداحمد خمینی، نوشته شد و به دست خود امام خمینی تصحیح گردید، کنار تاریخ تولد چنین نوشت: ۱۸ جمادی الثانیه ۱۳۲۰ ه ق - ۳۰ شهریور ۱۲۸۱ صحیح است.» (زندگینامه خود گفته حضرت امام خمینی بقلم حجت الاسلام رضامختاری ص۲۵۶)
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۵ شمسی
🏳درگذشت عارف گمنام و کتوم
🏳آیةالله سیدابراهیم خسروشاهی
💠رهبرانقلاب
‼️درگذشت عالم پارسا و سالک الی الله، مرحوم آیت الله آقای حاج سید ابراهیم خسروشاهی رضواناللهعلیه را به شاگردان و ارادتمندان و بویژه به خاندان و بازماندگان مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم بزرگوار، از شاگردان قدیم حضرت امام خمینی و علّامهی طباطبائی اعلیاللهمقامهما و از مستفیدانِ سلوک معنوی در محضر بزرگان اخلاق و معرفت، و خود، آراسته به پرهیزگاری و پارسائی بود. از خداوند رحمت و مغفرت و علوّ درجه برای ایشان مسألت میکنم. ۱۳۹۵/۱۱/۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲ بهمن ماه سال ۱۳۳۰
🏳رحلت فقیه، ادیب، مفسر
🏳آیةالله شیخ محمد نهاوندی
💠رهبرانقلاب
‼️تعداد علما و فضلا و بزرگان و متبحرین در فنون مختلف و علوم گوناگون در استان همدان، بسیار شگفتآور است. از خصوصیات این استان یکی هم این است که صادرکنندهی علماست؛ چقدر بزرگان همدانی، ملایری، نهاوندی و سایر شهرهای این استان و این منطقه در مناطق مختلف کشور منشأ خدمات علمی و عملی بودند. ما در مشهد از اوان کودکی با دو چهرهی علمىِ معروفِ نهاوندی آشنا شدیم؛ یکی مرحوم شیخ محمد نهاوندی بود؛ پسر شیخ عبدالرحیم نهاوندی، که او هم از ملاهای بزرگ تهران بود. مرحوم شیخ محمد نهاوندی از اَعلام و اساتین مشهد بود، که پدر من پیش ایشان درس خوانده بود؛ صاحب تفسیر نهاوندی، که چهار جلد است. ایشان شاعر خوبی هم بوده است. بنده ایشان را دیده بودم و با پدرم به منزل ایشان رفته بودیم؛ بسیار مرد فاضل، عالم، روشنفکر، مجتهد و متفننی بود. ۸۳/۴/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۴ ش
🏳فوت سید ابوالحسن نجفی
🏳مترجم رمان خانواده تیبو/۱
💠رهبرانقلاب
‼️در سال ۱۳۶۹ یک رمان فرانسوی به نام «خانوادهی تیبو» منتشر شد، که نویسندهی معروف فرانسوی - رژه مارتن دوگار آن را نوشته است. این رمان ۴جلدی که بیش از ۲۰۰۰صفحه است، در ظرف مدت کوتاهی ۲بار چاپ شد - که من چاپ دومش را دارم - لابد جاذبه داشته است که ۲بار چاپ میشود. ما باید برای کتاب مثلاً صدوبیست صفحهای کلی تلاش بکنیم، تا یک مشتری پیدا بشود! این چهار جلد کتاب، البته با همان گرایشهای اومانیستی قرن نوزدهمی و اوایل قرن بیستمی است؛ با یک قضاوتهای خیلی قاطع و مطلق و تعصبآمیز ضد مذهبی و البته ضد جنگ. گرایش عمدهاش، ضد جنگ بینالملل اول است. چه کسی این کتاب را ترجمه کرده است؟ همین آقای ابوالحسن نجفی که در تشکیلات ادبیات مربوط به انقلاب و فلان وزارت حضور دارد. البته خیلی هم قشنگ و خوب ترجمه کرده! ۷۰/۷/۲۸
📸رمان خانواده تیبو اثر روژه مارتین دوگارد
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۴
🏳فوت سید ابوالحسن نجفی
🏳مترجم رمان خانواده تیبو/٢
💠رهبرانقلاب
‼️من چند سال قبل، از یک نویسنده قوىِ فرانسوی رمانی خواندم به نام «خانواده تیبو» این رمان خیلی قوی است! ۸۴/۲/۱۹
‼️من یک کتابی را از روژه مارتین دوگار نویسنده فرانسوی که رمانی نوشته بنام خانواده یتیبو خواندهام. به فارسی هم ترجمه شده و من چون با این نوشتههای هنری از قدیم آشنا بودهام، گاهی اوقات این چیزها را میبینم و نکات مهمی در اینها پیدا میکنم! ۷۰/۷/۲۴
‼️من به آقای نجفی مترجم این رمان هم گفتم جلد سوم و چهارم کتاب «خانوادهی تیبو» ارزش تاریخىِ خیلی قیمتی دارد. این دو جلد، تمام اوضاع و احوال جنگ بینالملل اول و مقدمات آن را نشان میدهد، من این کتاب را خیلی دوست میدارم؛ چون زبان خوب و اطلاعات زیادی دارد. دوست میدارم توصیه کنم که جوانان هم این رمان را بخوانند! ۷۰/۹/۱۸
‼️سالها قبل آقای ابوالحسن نجفی با آقای مرحوم حبیبی و چند نفر دیگر از بزرگان ادبیات آمدند پیش ما. من از آقای نجفی پرسیدم «شما مترجم رمان "خانواده تیبو" هستید؟» آقای نجفی از اینکه من اسم این رمان را بلدم تعجب کردند. بعد که نشستیم من از رمان تعریف کردم و نقدی هم به ترجمه ایشان گفتم. آقای نجفی با تعجب بیشتر پرسید: «شما واقعا هر چهار جلد را خواندهاید؟ من اصلا فکرش را نمیکردم شما حتی اسمش را شنیده باشید!»، خدا آقای ابوالحسن نجفی را بیامرزد. کتاب خانوادهی تیبو رمان خیلی خوبی بود که متاسفانه در حد قدرش معروف نشد! ۹۷/۲/۲۱
📸سیدابوالحسن نجفی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۴
🏳فوت سیدابوالحسن نجفی
🏳مترجم رمان خانواده تیبو
🏳مولف کتاب "غلط ننویسیم"/۳
💠رهبرانقلاب
‼️زبان فارسی مثل همهی زبانهای دیگر، محتاج نوسازی روزبهروز است. وقتی این ریشه سالم است، باید روزبهروز شاخه و برگهایش زیاد بشود و اتساع پیدا کند. متأسفانه این کار نشده است؛ نه اینکه امروز نشده، بلکه در تمام دوران پنجاه، شصتسالهی گذشته، جز کارهای فردی، هیچ کاری انجام نشده است. این کتابی که جناب آقای نجفی چند سال پیش نوشتند - «غلط ننویسیم» - من همان وقت آن را گرفتم خواندم و حواشییی هم بر آن زدم. در این کتاب دیدهام که ایشان با همهی دقتی که دارند - که واقعاً هم بجاست - جاهایی میگویند که مثلاً این واژه غلط است، اما دیگر جزو زبان شده است و نمیشود آن را کاری کرد؛ نمونههایی هم ارائه شده است که حق با ایشان است. وقتی چیزی جزو زبان شد، نمیشود آن را از بدنهی زبان بیرون کشید؛ این اصلاً عملی نیست. با بیرون آوردن آن واژه، اختلالی به وجود میآید؛ لیکن این خودش یک مصیبت است. ما نباید بگذاریم یک غلط، جزو زبان بشود. من میبینم که گاهی اوقات، نه فقط ترکیب غلطی، بلکه ترکیب زشتی وارد زبان فارسی میشود؛ هر کاری هم میکنی، جمع نمیشود. ما یک غلط زیبا داریم، یک غلط زشت؛ اما آنکه خیلی بد است، این است که هم غلط باشد و هم زشت! ۷۰/۹/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۰ جمادی الثانی ۵ بعثت
🏳ولادت حضرت زهراء(ص)
💠رهبرانقلاب
‼️تاریخ زندگی این بزرگوار عیناً منطبق با تاریخ رسالت است؛ یعنی اندکی بعد از رسالتِ پیامبر این بزرگوار طلوع میکند، اندکی بعد از رحلتِ رسالت و پیغمبر اکرم غروب میکند؛ یعنی کاملاً زندگی او منطبق است با دوران رسالت. در دوران کودکی، محنت شعب ابیطالب را احساس میکند و درک میکند، از کودکی وارد میدانهای دشوار زندگی میشود، مادر را از دست میدهد که برای دختری در این سن بسیار دشوار است، امّا او در کنار تحمّل این دشواری کار بزرگی را انجام میدهد و آن غمگساریِ پیغمبر است. پیغمبر که هم خدیجه را، هم جناب ابیطالب را از دست داده، نیاز به غمگسار دارد و این دختر است که غمگسار پدر میشود. این غمگساری همین طور ادامه پیدا کرد تا دوران مدینه و در اُحُد و در خندق و در بسیاری جاهای دیگر که آن وقت پیغمبر فرمود: فاطِمَةَ اُمُّ اَبیها؛ مادری کرد برای پیغمبر. بعد، مسئلهی هجرت، آزمونهای بینظیر دوران مدینه، همسری با علیّبنابیطالب که یک پایش در خانه است، یک پایش در میدان جهاد -تحمّل این سختیها- و بعد تربیت این چهار فرزند بینظیر در دوران تاریخ، بعد هم دادن اوّلین قربانی بعد از رحلت پیغمبر، محسن، و در نهایت شهادت خود او چند ماه بعد از پیغمبر. این زندگی کوتاه هیجدهساله یا اندکی بیشترِ این بزرگوار یک چنین ماجرایی دارد که ماجرای مهمّی است. آن حضرت تجسّم عالیترین مفاهیم انسانی و اسلامی در مورد زن است، که به اینها باید توجّه کرد! ۹۹/۱۱/۱۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه ژانویه سال ۱۴۹۲ میلادی
🏴پایان حاکمیت اسلام در اسپانیا
🏴با یورش مسیحیان به آندلس/۱
💠رهبرانقلاب
‼️سیاست امروز دشمنان اسلام، سیاست اندلسی کردن ایران است! موضوعی که من با شما جوانان در میان میگذارم شکل موعظه ندارد بلکه موضوعی اساسی است. نسل جوان کشور که بیش از نیمی از ملت و جمعیت کشور است، باید بداند در مقابل آرزوهای بزرگ، آرمانهای بلند و هدفهای مقدّس و قابل قبول و موجّه او چه موانعی وجود دارد. روزگاری مسلمانان در جنوب اروپا و در اسپانیا تا جنوب فرانسه، کشوری اسلامی بهوجود آوردند. این کشور مهد تمدّن شد و علم در اروپا از همان تمدّن اندلسىِ قرون اوّلیهی اسلام شکوفا گردید. شکوفایی علم در آن سرزمین، داستانهایی دارد و خودِ غربیها نیز به آن معترفند. البته اکنون سعی میکنند این ورق را از تاریخ علم حذف و نام مسلمانان را بهکلّی پاک کنند؛ اما خودِ آنها، این تاریخ را ثبت کردهاند و البته در تواریخ ما هم ثبت شده است. اروپاییها وقتی خواستند اندلس را از مسلمانان پس بگیرند، اقدامی بلند مدّت کردند. آن روز صهیونیستها نبودند؛ اما دشمنان اسلام و مراکز سیاسی، علیه اسلام فعّال بودند. آنها به فاسد کردن جوانان پرداختند و در این راستا انگیزههای مختلف مسیحی، مذهبی یا سیاسی داشتند. یکی از کارها این بود که تاکستانهایی را وقف کردند تا شراب آنها را بهطور مجّانی در اختیار جوانان قرار دهند! جوانان را به سمت زنان و دختران خود سوق دادند تا آنها را به شهوات آلوده کنند! گذشت زمان راههای اصلی برای فاسد یا آباد کردن یک ملت را عوض نمیکند. امروز هم آنها همین کار را میکنند! ۸۱/۱۲/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه ژانویه سال ۱۴۹۲ میلادی
🏴پایان حاکمیت اسلام در اسپانیا
🏴با یورش مسیحیان به آندلس/۲
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از راههای تهاجم فرهنگی، این بوده است که سعی کنند جوانان مؤمن را از پایبندیهای متعصّبانه به ایمان، که همان عواملی است که یک تمدّن را نگه میدارد، منصرف کنند. همان کاری را که در اندلس، در قرنهای گذشته کردند. یعنی جوانان را در عالم، به فساد و شهوترانی و میگساری و این چیزها مشغول کردند. این کار، حالا هم انجام میگیرد. من بارها گفتهام: عدّهای وقتی در خیابان نگاه میکنند و زنانی را میبینند که حجابشان قدری ناجور است، دلشان خون میشود. بله؛ این کارِ بدی است. اما کارِ بد اصلی، این نیست. کارِ بد اصلی آن است که شما در کوچه و خیابان نمیبینید! کسی به کسی گفت: «چه کارمیکنی؟» گفت: «دهل میزنم.» گفت: «چرا صدای دهلت در نمیآید؟» گفت: «فردا صدای دهل من درمیآید!» صدای فروریختن ایمان و اعتقاد ناشی از تهاجم پنهانی و زیرزیرکی دشمن -اگر شما ملت و عناصر فرهنگی بیدار نباشید- خدای نخواسته، آن وقتی درمیآید که دیگر قابل علاج نیست! ۷۱/۵/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۹ ماه ژانویه سال ۱۴۹۲ میلادی
🏴پایان حاکمیت اسلام در اسپانیا
🏴با یورش مسیحیان به آندلس/۳
💠رهبرانقلاب
‼️شما به کتاب «تاریخ علوم» پیر روسو نگاه کنید؛ آنجا میگوید: چهار پنج قرن قبل تاجری در یکی از کشورهای اروپایی به استادی مراجعه میکند و میگوید میخواهم فرزندم درس بخواند؛ او را به کدام مدرسه بفرستم؟ استاد در جواب میگوید اگر به همین چهار عمل اصلی - جمع و ضرب و تفریق و تقسیم - قانع هستی، میتوانی او را به هر کدام از مدارس کشور ما یا دیگر کشورهای اروپایی بفرستی؛ امّا اگر بالاتر از آن را لازم داری، باید او را به کشور اندلس یا به مناطق مسلماننشین بفرستی. این را پیرروسو مینویسد؛ این حرف من نیست. جنگهای صلیبی و هجرت دانشمندان آنها به این مناطق، کمک کرد تا از ما بیاموزند. هجرت دانشمندان ما به مناطق آنها و منتقل شدن کتابهای ما به آنها، کمک کرد تا از ما بیاموزند! ۸۳/۴/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۴ ژانویه ۱۹۷۷م
🏴فوت آنتونی ایدن
🏴نخست وزیر انگلیس
💠رهبرانقلاب
‼️استکبار، همهی وجودش را اندیشمندانه در جهت ادارهی مطلوب خودش به کار میگیرد و کاملا با فکر حرکت میکند و جریانات جهانی را هدایت مینماید تا محفوظ بماند چون میداند که اگر آیندهنگری نکند، ضربه خواهد خورد. من، مقایسهای بین انقلاب ایران و کودتای عراق میکنم تا شما ببینید که انقلاب اسلامی ایران، چه ضربهای بر استعمار وارد کرد. وقتیکه در سال ۳۷ در عراق کودتا شد و «فیصل» را سرنگون کردند و «نوری سعید» را به جای او نشاندند، «ایدن» نخست وزیر انگلیس در خاطراتش نوشت: وقتیکه خبر کودتای عراق به من رسید، بزرگترین ضربه به مغز من وارد شد و ناگهان احساس کردم که دنیا تکان خورده است. ببینید یک کودتای معمولی در یک کشور اتفاق افتاد، این قدر برایشان سنگین بود، حالا شما آن کودتا را با انقلاب اسلامی مقایسه کنید؛ اصلاً قابل مقایسه نیست. انقلاب اسلامی، ناگهان تمام موجودیت دستگاه استعماری غرب را زیر سؤال برد. لذا دست به دست هم دادند، برای اینکه در مقابل اسلام و انقلاب اسلامی بایستند! ۶۸/۹/۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۰ ماه ژانویه سال ۱۹۴۹
🏳اعلام اصل چهار ترومن/۱
💠رهبرانقلاب
‼️امیرالمؤمنین میفرماید: شیطان «عَدُوُّ اللهِ اِمامُ المُتَعَصِّبین»؛ رئیس متعصّبهاى عالم وجود، شیطان است؛ از همه متعصّبتر است. امروز هم شیطان اکبر که امام فرمودند آمریکا است، اینها رئیس متعصّبینند. شما ببینید چقدر «ارزشهاى آمریکایى» میگویند! این ارزشهاى آمریکایى خیال نکنید یک چیزهاى لطیف مثلاً معنوى است؛ نه، ارزشهاى آمریکایى همین چیزهایى است که کلان آن در سیاستهاى آمریکا در دنیا نشان داده میشود؛ یعنى حتّى در آن سیاستهاى حمایتىشان؛ مثلاً فرض کنید اصل چهارم ترومن -آنهایى که حالا یادشان است، آن قدیمىها، مثل ما- که به معناى کمک بود؛ امّا کمکِ با هدف دیگرى بود ۹۵/۶/۱
⚠️توجه
🏴مفاد دروغین اصل چهارم ترومن: ما باید اقدام جدیدی راجع به قابل دسترس کردن مزایای پیشرفتهای علمی و صنعتی برای بهبود و رشد کشورهای در حال توسعه انجام دهیم. بیش از نیمی از مردم جهان در شرایط بسیار بدی به سر میبرند. غذای آنها کافی نیست و قربانی بیماریها هستند، زندگی اقتصادی آنها ابتدایی و راکد است. فقر یک مشکل است و همه به خصوص مناطق مرفه را تهدید میکند و برای اولین بار در تاریخ بشر دانش و مهارت را در اختیار میگیرد تا به این مردم رنجکشیده کمک کند.
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۰ ماه ژانویه سال ۱۹۴۹
🏳اعلام اصل چهار ترومن/۲
💠رهبرانقلاب
‼️بعضیها تاریخ را تحریف میکنند؛ خود آمریکاییها این کار را میکنند؛ آن سالی که بنده رئیسجمهور بودم و رفتم سازمان ملل، یک خبرنگار معروفِ آن روزِ آمریکا، در سازمان ملل با بنده مصاحبه کرد و شروع اختلافات بین ایران و آمریکا را از ماجرای سفارت -لانهی جاسوسی- گفت؛ گفت بله، از وقتی که جوانهای شما رفتند سفارت را گرفتند، بین ایران و آمریکا اختلاف شد؛ این تحریفِ تاریخ است؛ قضیّه این نیست. اختلاف بین ملّت ایران و آمریکا قبل از بیستوهشتم مرداد شروع شد؛ بیستوهشتم مرداد سال ۳۲ به اوج رسید. آنها بودند که نامردی کردند، خباثت کردند، ملّت ایران را با کودتا دچار یک رژیم فاسدِ وابسته کردند؛ شوخی نیست؛ سالهای متمادی این کشور زیر فشار رژیمِ وابستهی به آمریکا دست و پا زد. البتّه قبل از آن برنامههای ترومن بود -که زمان نوجوانی ماها است؛ بنده تا حدودی یادم هست- که ظاهر دوستانه و باطن خصمانه داشت! ۹۸/۸/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ ماه ژانویه سال ۱۷۹۳ م
🏳اعدام مردمی لویی شانزدهم
🏳درجریان انقلاب کبیر فرانسه
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از حرفهایی که امروز محور جنگ روانی دشمن است، اینستکه میگویند نسل سوم انقلاب از ایدههای انقلاب جدا شده است! بعد به دنبالش یک فلسفه دروغین هم میگذارند تا کسی جرأت نکند بگوید این حرف غلط است. میگویند این حرف متّکی به یک فلسفه است! آن فلسفه چیست؟ آن فلسفه این است که همواره در همهی انقلابها، نسل سوم از آن انقلاب رو برگرداندهاند! حرف دروغ، حرف غلط، حرف چرند! کدام انقلابها را میگویید؟ در سال ۱۷۸۹ در فرانسه انقلاب شده؛ اما نه نسل سوم، نه نسل دوم، بلکه همان نسل اوّل از انقلاب برگشتند! بعد از چهار، پنج سال، یک حرکت علیه انقلابیّونِ اول به وجود آوردند و سه، چهار سال قدرت را قبضه کردند؛ باز بعد از چهار، پنج سال علیه آنها فعّالیت شد. به سال ۱۸۰۲که رسید، چنان ماهیّت این انقلاب دگرگون شده بود که کسی مثل ناپلئون توانست بیاید و تاج پادشاهی را روی سرش بگذارد! یعنی کشوری که علیه سلطنت مبارزه کرده بود و لویی شانزدهم را زیر گیوتین گذاشته بود، بعد از ده، دوازده سال وضعش به گونهای شد که ناپلئون بناپارت آمد و تاج شاهی را بر سرش گذاشت و خودش را امپراتور نامید و سالها هم در آن کشور حکومت کرد؛ بعد هم تا نزدیک به هشتاد، نود سال رژیمهای سلطنتی - البته سلطنتهای گوناگون و سلسلههای مختلف - در فرانسه پابرجا بود، که دائماً در حال جنگ و ابتذال و فساد بودند! آن انقلاب به نسل سوم که هیچ، به نسل دوم هم نرسید؛ چون پایههای انقلاب، پایههای سستی بود. ۷۹/۱۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ ماه ژانویه سال ۱۹۲۴ م
🏴رهبرانقلاب اکتبر۱۹۱۷ روسیه
🏴دبیرکل حزب ملی کمونیست
🏴بنیانگذار نظام مارکسیستی
🏴اتحادجماهیرسوسیالشوروی
💠رهبرانقلاب
‼️امام بزرگوار ما مصداق «انّ الّذین امنوا و عملوا الصّالحات سیجعل لهم الرّحمن ودّا»؛ هدف او، هدف الهی؛ رفتار او، رفتار ایمانی؛ و عمل او، عمل صالح. این است که در فضای ذهنیت جامعهی اسلامی، برای چنین موجودی میماند و میرائی ندارد؛ مثل سلسلهی انبیاء الهی و اولیاء الهی که جسمشان از مردم غایب شد، اما حقیقتشان و هویتشان زنده است. رهبران مادی را با انواع حیلهها میخواهند در دلها زنده نگه دارند، نمیشود. جسد لنین رهبر شوروی را مومیائی کردند تا بماند و جلوِ چشم باشد، اما نماند. آن مومیائی یک جسم بیارزش، آن فکر و آن اصول و آن یاد، همه محکوم به زوال شد؛ هم در جامعهی خود او، هم در سطح جهان. تفاوت رهبری و معنوی و روحی این است. با این دید و با این مبنا، امام همچنان زنده خواهد ماند. دشمنان او، مخالفان او، معارضان دینی و سیاسی او، رفتند و خواهند رفت! ۸۶/۳/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ ماه ژانویه سال ۱۹۵۰م
🏳فوت جرج اورول انگلیسی
🏳نویسنده مزرعه حیوانات
🏳واضع اصطلاح "جنگ سرد"
💠رهبرانقلاب
‼️تا وقتی که ابرقدرتها سلسلهجنبان مسائل جهانی هستند، جنگ در دنیا تمام نمیشود. جنگ برای آنها دارای منافع مادی است. این جنگ، جنگ در راه عدالت نیست. دروغ میگویند آمریکائیها و دیگران که میگویند ما جنگ میکنیم برای اینکه امنیت بدهیم؛ نه، درست عکس این است. هر جا حضور نظامی و حرکت نظامی دارند، موجب ناامنی و موجب بیعدالتی و موجب سخت کردن زندگی برای انسانها هستند. از وقتی که این ابزارهای مدرن در دنیا به وجود آمده است، انسانها دچار فشارند. در طول چهل و پنج سال - یعنی از بعد از جنگ جهانی دوم تا سال ۱۹۹۰ مسیحی - که به اصطلاح دوران «جنگ سرد» نامیده میشود، در گزارشهای رسمىِ بینالمللی آمده است که فقط سه هفته در دنیا جنگ وجود نداشته است! در تمام این چهل و پنج سال، در گوشه و کنار دنیا جنگهائی وجود داشته است. این جنگها را کی به وجود میآورد؟ همان کسانی که تسلیحات را تولید میکنند! ۸۹/۴/۱۹
‼️دولت آمریکا که پس از جنگ جهانی دوم و پایان پذیرفتن جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بهعنوان «رأس نظام سلطهی جهانی» شناخته شده نماد این روحیه و طاغوت اعظم است. تا وقتی این روحیه و نتایج ناشی از آن در رفتار دولتمردان آمریکا وجود داشته باشد این درگیری حقطلبانه علیه سلطهطلبی و زورگویی نیز ادامه خواهد داشت و تنها راه رفع این دشمنی، عاقل شدن مستکبرین و دست برداشتن آنها از روحیات مستکبرانه است! ۸۶/۵/۲۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۱ ماه ژانویه سال ۱۹۰۱ م
🏳آغاز سلطنت ادوارد هفتم
🏳درپی مرگ ملکه ویکتوریا
💠استاد خامنه ای
‼️هر جامعهای یک سنتهایی دارد که همهاش هم غلط نیست، بعضیاش غلط است، حساس نبودن روی سنتهای جاهلی، روی سنتهای ضدانقلابی یک اصطلاح ارتجاعی است که حالا ممكن است ما در این تعبير حرف داشته باشیم. من در هندوستان بوضوح این را دیدم که با اینکه انگلیسها از این کشور خارج شدهاند، اما سنتهای انگلیسی از این کشور خارج نشده و آنجا باقی است. از سال ۱۹۴۷ تا الان که سال ۱۹۸۲ است یعنی ۳۵ سال هند به اصطلاح آزادی گرفته و سعی هم میکند که خودش را کشور آزادی وانمود کند اما سنتهای انگلیسی آنجا هست. حالا بعضی از سنتهایش مهم نیست مثل ترافیک و رفت و آمد که همه دنیا از طرف راست میروند، انگليسها در خیابان از طرف چپ میروند که حالا این ضرری ندارد اما بعضی از سنن خطرناک است، من یک مجسمه ای را در میدانی دیدم در یکی از شهرهای جنوبی هند؛ پرسیدم، گفتند این مجسمه یکی از شاهزادگان انگلیسی (ادوارد هفتم) است که از زمان انگلیسها اینجا هست، گفتم فرق ما با شما این ستکه ما مجسمه های سلاطین و شبه سلاطين و قرب سلاطين و مانند اینها را مردمان کشیدند پایین و سوزاندند و نابود کردند این سامریها را و شما بعد از ۳۵ سال هنوز این مجسمه را اینجا وسط میدان نگه داشته اید. یک روزی تعطیلی بود در وسط هفته؛ پرسیدیم چرا تعطیلی است، گفتند این یکی از جشنهای انگلیس است که از آن زمان - آن وقتی که حاكم بر هند بودند- آنها یک جشن چنین و چنانی داشتند و تعطیل میکردند و هنوز هم هست، این یعنی حساس نبودن در مقابل سنتهای جاهلی! ۶۱/۲/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۲ ژانویه سال ۱۹۷۳م
🏴فوت لیندون بی جانسون
🏴قاتل مردم ویتنام، حامی پهلوی
🏴سیوششمینرئیسجمهورآمریکا
💠رهبرانقلاب
‼️تاریخ دورهی استعمار را بخوانید تا ببینید غربیها علیرغم ظاهر نونوارِ اتوکشیدهی ادکلنزدهی منظم و مرتب و داعیههای حقوق بشرشان، چه وحشیگریهای عظیمی کردند! ۹۰/۵/۱۹
‼️همه رجزخوانیهای آمریکا از سرِ قدرت نیست. البته آنها تجهیزات نظامیشان پیشرفته است، پول بسیاری دارند؛ اما این موارد دلیل قدرتمندىِ واقعی در میدان عمل نیست. همین آمریکا با این همه قدرت، بعد از ده سال جنگ، از چریکهای ویتنام شکست خورد. ویتنام، یک کشور ضعیف بود. در آن زمان آمریکا با تجهیزات فراوان، هواپیما، بمب، موشک و همه امکانات ارتباطاتی با مردمی جنگید که هیچ امکاناتی نداشتند. اکثر آنها حتّی سلاح گرم نیز نداشتند اما آمریکا از آن مردم شکست خورد و سرافکنده و زبون از ویتنام خارج شد! ۸۲/۱/۱
⚠️توجه؛
🏴محمدرضا پهلوی علاوه بر جنایت بر ملت مظلوم کشور خود، با حمایت از جانسون بر کشور مظلوم ویتنام هم ظلم بسیار کرد جهت مطالعه بیشتر رجوع شود به کتاب جنگ ویتنام اثر برتراند راسل!
📸لیندون جانسون و محمدرضاپهلوی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۴ ماه ژانویه سال ۱۹۶۵
🏴فوت سر وینستون چرچیل
🏴اشغالگرایراندرجنگجهانیدوم
🏴عامل موثر کودتای ۲۸مرداد۳۲
💠رهبرانقلاب
‼️این سیاستمدار معروف و خبیث انگلیس، چرچیل - که ما ایرانیها با اسم چرچیل خیلی آشنا هستیم - یک حرفی دارد که در این حرف، طنز عجیبی نهفته است؛ او میگوید که «راستی» آنقدر عزیز است که باید انسان حتماً آن را در پوششی از دروغ بپیچاند و محفوظ بدارد! ببینید، این منطق است! دروغ، تبلیغ خلاف واقع، سخن درستْ نقطهی مقابل حقیقت؛ این آن چیزی است در سیاستهای غربیها انسان مشاهده میکند! ۹۴/۲/۲۶
‼️انصافا انگلیسیها در شناخت مسائل کشور ما آدمهای چیز فهمی بودند، هنوز هم در بین این خارجیهای متجاوز کسی را نداریم که به اندازه انگلیسیها فهمیده باشد، آمریکاییها در این ۵۰سال که در مملکت ما بودند، در شناخت قضایای درونی ایران، خیلی کُندذهنی نشان دادند! روسها هم که اصلا هیچ؛ اما انگلیسیها تمام لایههای طبقاتی جامعه ما را خوب میفهمند که مثلا شأن روحانی کجاست، شأن بازاری کجاست، شأن سیاستمدار کجاست، شأن شازدهها کجاست و با هر کس باید چگونه رفتار کرد! ۷۷/۱/۱۷
📸چرچیل، شاه
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۴ بهمن ماه سال ۱۳۵۰
🏴تشکیل کمیته مشترک ضدخرابکاری
🏴درپی دستور شخص محمدرضاشاه
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از بلاهای ما «تدریج» است؛ یعنی بتدریج دچار یک حالتی میشویم که نمیفهمیم. پیری خودمان را نمیفهمیم، چون تدریجی است. کسی را که شما ۲۰ سال یا ۲۵ سال است ندیدهاید و حالا میبینید، پیری او را میفهمید؛ امّا پیری خودتان را که تدریجی است و پیری آن دوست همراهتان را که دائم با هم هستید، نمیفهمید، حس نمیکنید، چون تدریجی است، ما سقوط خودمان یا عقبگرد خودمان را که تدریجی است، درست نمیفهمیم؛ خیلی باید دقّت کنیم. گاهی در یک فضایی قرار گرفتهایم، عادت کردهایم؛ چون عادت کردهایم، مشکل آن فضا را نمیفهمیم. بنده در سال ۵۳ و ۵۴ در این سلّول زندان کمیته -خب معلوم است شرایط در سلّول چه جوری است- گاهی میدیدم که این نگهبان در را که باز میکند، عقب میایستد؛ یا گاهی اوقات که بعضی از بازجوها برای یک مقصودی دمِ درِ سلّولها میآمدند، میدیدیم وقتی میخواهند بیایند داخل سلّول، عقب میکشند؛ نمیفهمیدم چرا. یک روز بنده را بردند بازجویی، از صبح تا نزدیک شب طول کشید؛ وقتی برگشتم، دیدم فضای داخل سلّول غیر قابل تنفّس است؛ این قدر بوی گند در این فضا حبس شده که اصلاً تنفّس ممکن نیست. آن وقت فهمیدم که چرا این نگهبان و این بازجو وقتی که در را باز میکنند، عقب میایستند؛ بو اذیّتشان میکند؛ من که در آن سلّول زندگی میکردم نمیفهمیدم، چون عادت کرده بودم. کاری کنیم که بوی بد عمل خودمان ما را بیازارد، آن را احساس کنیم، آن را بفهمیم؛ این خیلی مهم است! ۹۷/۱/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۵ بهمن ماه سال ۱۳۵۷
🏳تشکیل کمیته استقبال از امام/۱
💠رهبرانقلاب
‼هنگامیکه قرار بود امام تشریف بیاورند، ما با جمعی از رفقای نزدیکی که با هم کار میکردیم و همهشان در طول مدت انقلاب، نام و نشانهایی پیدا کردند مثل شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید باهنر، برادر عزیزمان آقای هاشمی، مرحوم ربانی شیرازی، مرحوم ربانی املشی - با هم مینشستیم و در مورد قضایای گوناگون مشورت میکردیم. گفتیم که امام، دو سه روز دیگر وارد تهران میشوند و ما آمادگی لازم را نداریم. بیاییم سازماندهی کنیم که وقتی ایشان آمدند و مراجعات زیاد شد و کارها از همه طرف به اینجا ارجاع گردید، معطل نمانیم. صحبت از تقسیم مسؤولیتها شد و در آنجا گفتم که مسؤولیت من این باشد که چای بدهم! همه تعجب کردند. یعنی چه؟ چای؟ گفتم: بله، من چای درست کردن را خوب بلدم. با گفتن این پیشنهاد، جلسه حالی پیدا کرد. میشود آدم بگوید که مثلاً قسمت دفتر مراجعات، به عهدهی من باشد. تنافس و تعارض که نیست. ما میخواهیم این مجموعه را با همدیگر اداره کنیم؛ هر جایش هم که قرار گرفتیم، اگر توانستیم کارِ آنجا را انجام بدهیم، خوب است. این، روحیهی من بوده است. البته، آن حرفی که در آنجا زدم، میدانستم که کسی من را برای چای ریختن معیّن نخواهد کرد و نمیگذارند که من در آنجا بنشینم و چای بریزم؛ اما واقعاً اگر کار به اینجا میرسید که بگویند درست کردن چای به عهدهی شماست، میرفتم عبایم را کنار میگذاشتم و آستینهایم را بالا میزدم و چای درست میکردم. این پیشنهاد، نه تنها برای این بود که چیزی گفته باشم؛ واقعاً برای این کار آماده بودم. ۶۸/۵/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۵ بهمن ماه سال ۱۳۵۷
🏳تشکیل کمیته استقبال از امام/٢
💠رهبرانقلاب
‼️انسان وقتی سمَت را طعمه میداند، آنوقت ممکن است کارهایی از او سر بزند که همانها بنای یک تمدن، یک نظام و یک تشکیلات را میلرزاند. به خلاف اینکه فردی بگوید: بنده کی هستم؟ طلبی از کسی ندارم. من حالا از خودم، برای شما میگویم: این طور جاها، گفتنِ شرح حال، نباید تعریف به حساب بیاید. ما، قبل از ورود امام، که در دانشگاه تهران تحصّن کرده بودیم جلسهای با دوستان تشکیل دادیم. اغلبِ دوستان هم از روحانیون بودند گفتیم: «خوب؛ فردا امام وارد تهران میشوند. مردم میریزند سرمان؛ هر کس کاری دارد، مراجعهای دارد، حرفی دارد. باید از حالا آماده باشیم و تشکیلات بیت امام را منظم کنیم. هر کس مسؤولیتی به عهده بگیرد.» همه قبول کردند که بیاییم دربارهی این قضیه فکر کنیم؛ بنده گفتم: من میشوم قهوهچی. رفقا خندیدند و گفتند: شوخی میکنی؟ گفتم: شوخی نمیکنم. اتفاقاً چون اهل چای هستم، چای خوب درست میکنم. من میشوم قهوهچی. بالاخره منزل امام، یک چای ریز میخواهد! آن چای ریز، من باشم. این حرف موجب شد که جلسهی ما به یک سمت خوب رفت. فرق است بین اینکه هر کس بنشیند جایی و هدف بگیرند که «رئیس این تشکیلات کی باشد؟» من توی دلم بگویم: «بالاخره من مناسبترم.» شما بگویید: «من مناسبترم.» اینجا یک معارضه و دعوا میشود. ما در این دعوا، به قول زورخانهچیها، لُنگ انداختیم. گفتیم: «ما نیستیم. شغل ما قهوهچیگری.» همه لنگ انداختند و کار، سامان گرفت. باید شغل را در خدمت خودمان نخواهیم و ندانیم! ۷۲/۵/۷
📸استادخامنهای (پشت) و مرحوم طالقانی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۴ بهمن ماه سال ۱۳۴۱ شمسی
🏴سفر محمد رضا پهلوی به شهر قم
🏴و سخنان توهین آمیز او علیه علما
🏴باعنوان ایرانو ارتجاع سرخوسیاه
🏴درپی تحریمرفراندوم انقلابسفید
🏴توسطامام و بعضی علمایحوزهقم
🏴که منجرشدبه اعتراض شدید امام
🏴و حادثه خونین فیضیه و۱۵ خرداد
🏳وآغاز نهضت به رهبری امام خمینی
💠امام خمینی
‼️در این چند سال اینها به اسم «انقلاب سفید» مملکت ما را به عقب راندند، فرهنگ ما را هم به عقب راندند؛ زراعت ما را هم خراب کردند؛ کشاورزی ما را هم به عقب راندند. باید همه با هم، دست به دست هم یکصدا، این خرابه را آباد کنیم. اگر چنانچه سستی کنیم ممکن است که به حال اول، به مسائل و مصایب سابق مبتلا بشویم! ۵۷/۱۲/۲۴
‼️اینهادر جرایدشان علمای اسلام را به ارتجاع سیاه تعبیر میکنند، ما را کهنه پرست معرفی میکنند، میگویند آخوندها میخواهند با الاغ این طرف آن طرف بروند؛ آخوندها میگویند که برق نمیخواهیم؛ طیاره نمیخواهیم؛ آخوندها میخواهند به قرون وسطی برگردند. خیر؛ آخوندها با این استبداد سیاهی که نصیب مملکت شده است، مخالفند؛ این کهنهپرستی است؟ علمای اسلام در صدر مشروطیت، در مقابل استبداد سیاه ایستادند و برای ملت آزادی گرفتند، قوانین جعل کردند، قوانینی که به نفع استقلال کشور است، به نفع اسلام است، این را با خونهای خودشان، با زجرهایی که کشیدند، گرفتند؛ این آخوندها مرتجع هستند؟ خواسته روحانیت عمل به قوانین اسلام است؛ این ارتجاع است؟ ما میگوییم آقا، غلام حلقه به گوش دیگران نباشید؛ دستتان را برای چهار دلار دراز نکنید؛ ما با اینها مخالفیم. اگر این ارتجاع است، ما مرتجعیم! ۴۳/۱/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ بهمن ماه سال ۱۳۴۱
🏴رفراندوم انقلاب سفید/۱
💠رهبرانقلاب
‼️حرکت امام، در پائیز سال ۱۳۴۱، با اقدام ایشان در محکوم ساختن مصوبه دولت مبنی بر تبدیل «سوگند به قرآن» به «سوگند به کتابهای آسمانی»، و مصوباتی از این قبیل - که هدف آنها تضعیف عظمت اسلام در ایران و تعرض به علمای دین بود – آغاز شد. دو ماه بعد، در برابر سروصدایی که در کشور برپا شد، دولت از موضع خود در مورد این مصوبه عقبنشینی کرد؛ اما نقشه دیگری ریخت. یک ماه پس از این عقبنشینی، شاه شش لایحه در رابطه با موضوعاتی مختلف به اسم انقلاب سفید ارائه کرد، که در واقع طرحهایی آمریکایی بود. امام این طرحهای شاه را نیز محکوم کرد. شاه همچنین یک رفراندوم برای این لوایح اعلام کرد. امام این رفراندوم را هم محکوم کرد.
هنگامی که این رویارویی شدت و حدّت یافت، شاه تصمیم به ستیزه و چالش با امام و همه روحانیون گرفت. او به قم - خاستگاه و دیار علمای دین - سفر کرد و به خانه روحانیون رفت. همچنین در میدانی در مرکز شهر، در برابر حرم حضرت فاطمه معصومه ایستاد و سخنرانی گستاخانهای کرد و روحانیون را مورد تهاجم قرارداد درحالیکه با آشفتگی و پریشانی سخن میگفت. بدین ترتیب شاه دست به یک مانور خطرناک زد. اما امام از ادامه راه منصرف نشد. او هر روز یا یک روز در میان، اعلامیههایی صادر میکرد که لحن تند و کوبندهای داشت. در چنین جوی همهپرسی انجام شد. خون دلی که لعل شد ص۶۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۶ بهمن ماه سال ۱۳۴۱
🏴رفراندوم انقلاب سفید/۲
💠رهبرانقلاب
‼️بنا شد که ششم بهمن رفراندوم بشود. ششم بهمن من دیدم که اولا تهران خیلی خلوت و گرفته و تاریک است و مردم هم تکوتوکی سر صندوقها میروند و رأی میدهند. حالا مردم بودند یا چه کسانی بودند، من دیگر نمیدانم از کجا آورده بودند اینها را. بلافاصله آمدیم قم منزل امام، دیدیم خبرها آنجاست. امام در منزل بودند و البته رفت و آمد منزل کنترل میشد، آنجا اول بار ما نشانهٔ ارعاب دستگاه را مشاهده کردیم. ما خدمت امام که رفتیم، دیدیم ایشان آن اعلامیه های کوتاه کوتاه را - چندتا اعلامیه، هرروز یک اعلامیه، هر نصفه روز یک اعلامیه داده بودند بيرون - در همان اوان، حادثه تهران اتفاق افتاد؛ یعنی به مناسبت همان شش ماده، مردم تظاهراتراه انداختند با رهبرى آیةالله خوانساری. بعد در بازار که داشتند میآمدند، پاسبانها حمله میکنند و آقای خوانساری مضروب میشود، این جریان موجب این شد که در قم یک هیجان جدیدی به وجود آمد، که در اعلامیه های امام خمینی هم منعکس شد. اگر در آن جریان قبلی تحریک آقای خمینی موجب شده بود که بقیهٔ آقایان حرکت بکنند، در این جریان، یک زمینه تحرک طبیعی هم به وجود آمد و آن همین بود؛ حملهٔ به آقای خوانساری. آقای خمینی هم که سرش درد میکرد برای دعواکردن با دستگاه. در نامههای بسیار تند، اعلامیههای تند، در چندین اعلامیه، ایشان قضیه تهران را محکوم کردند. در خود قم هم تظاهرات راه افتاد. عدهای میرفتند تظاهرات میکردند و شعارشان این بود: ما تابع قرآنیم، رفراندوم نمیخواهیم. ۱۳۶۱/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini