🗓۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ق
🏳شهادت امامزاده بصیرانقلابی
🏳حضرت سلطان علی بن محمدباقر
💠رهبرانقلاب
‼️شهرستان کاشان از جمله مناطق معدودی در کشور ماست که از اوایل قرون اسلامی با محبّت اهل بیت علیهمالسّلام و شناختن حقیقت آنها معروف شد و از آغاز توانست در بین امواج متراکم و متلاطم سیاستهای اموی و عباسی، حقیقت را بشناسد. آنطوری که معروف است، امام باقر علیهالصّلاةوالسّلام فرزند خود جناب علیبنمحمّدالباقر را که در مشهد اردهال مدفون است، برای توجّه دادن مردم و پاسخگویی به احساسات ارادتمندانه آنان به ساحت اهل بیت علیهمالسّلام، به این منطقه گسیل کردند. ۸۰/۸/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق
🏳درگذشت مولف لؤلؤ و مرجان
🏳محدث کبیر، میرزاحسین نوری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️از فقیهان عالی رتبه بگیرید، تا معممان و روحانیونی که در طبقات پایینتر هستند، تا برسد به یک مرثیهخوان و یک روضهخوان معمولی، که او هم در آن کاری که برعهده گرفته، باید احساس مسؤولیت بکند. اگرچه رتبهی وجودی شغل در مورد چنین کسی، به مراتب ضعیفتر از رتبهی وجودی شغل در مورد یک مدرّس عالیمقام است، لیکن این فرد هم باید احساس مسؤولیت بکند. یکوقت در جمع آقایان گفتم، شاید هم خودتان دیده باشید که محدّث عالیمقام، مرحوم آقا میرزا حسین نوری (رضوان الله تعالی علیه)، کتابی به نام «لؤلؤ و مرجان» دارند. دنبالهی اسم لؤلؤ و مرجان، این است: در شرایط پلهی اول و دوم منبر روضهخوانان. ایشان یک کتاب نوشته است که نگویند حالا ما که ادعای علم و اجتهاد و ارشاد مردم را نداریم؛ فقط روضهخوانیم! سابق که این منبرهای چند پله بود، همه نمیرفتند که آن بالای منبر بنشینند. وعاظ درجهی اول این کار را میکردند، لیکن متوسطان و پایینها، همین پلهی اول مینشستند و این حرمت را نگه میداشتند. کار خوبی هم بود، حالا هم خوب است که همین مراعاتها بشود و هر کسی حد خودش را رعایت بکند. تا همین زمانهای ما هم بود. مثلاً یک نفر که فقط مسأله میگفت، آن بالا نمیرفت. همین فرد، اگر میخواست از روی کتاب مسألهیی بگوید، یا اگر یک نفر میخواست روضه بخواند، پلهی اول و دوم مینشست. همین هم شرایطی دارد. پس، ببینید که احساس مسؤولیت باید باشد. ۶۹/۱/۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق
🏳درگذشت مولف لؤلؤ و مرجان
🏳محدث کبیر، میرزاحسین نوری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️پیش از انقلاب، روحانیونی که با دانشگاهها و محیطهای فکری جوان و احیاناً مرتبط با افکار بیگانه اتّصال داشتند، ابزاری که قدرت و زوری به آنها بدهد نداشتند. اما فضا در قبضه آنها و به دست آنها بود. در یک مسجد، یک روحانی میایستاد برای مردم حرف میزد و میدیدید کلاسهای درس در دانشگاه، تعطیل یا خلوت میشد و میرفتند پای صحبت آن آقا؛ که چهار کلمه تفسیر از او بشنوند یا شرح نهجالبلاغه او را یاد بگیرند. قبل از انقلاب، این گونه بود. ما باید این گونه خودمان را مجهّز کنیم. منبرها، این طور باید باشد. البته، این، مخصوص منبرها هم نیست. من نسبت به همه مراسم عزاداری عرض میکنم. نوحهخوانی نیز همین طور است. روضهخوانی نیز همین طور است. مرحوم حاجی نوری رضواناللَّهعلیه، کتاب نوشت درباره شرایط روضه خوان. «لؤلؤ و مرجان؛ در شرایط پله اوّل و دوم منبر روضه خوانان» اسم کتاب ایشان است. روضهخوانی هم شرایط دارد. مداحی هم شرایط دارد. نوحه سینهزنی خواندن هم شرایط دارد. باید کسانی که اینها را تهیه میکنند، میسرایند و میخوانند، مواظب باشند که درست برطبق معارف اسلامی حرف بزنند، تا این سینهزنی، این روضهخوانی و این نوحهخوانی، قدمی در راه عروج مردم بهاوج قلّه افکار اسلامی باشد. این، امروز برای ما لازم است. باید سعی کنند که از اباطیل و مطالب خلاف و کارهای ناشایسته و بعضی از کارها که وهن مذهب است! ۷۲/۳/۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق
🏳درگذشت مولف لؤلؤ و مرجان
🏳محدث کبیر، میرزاحسین نوری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️تقریبا صد سال پیش، مرحوم حاجی نوری، کتابی به نام «لؤلؤ و مرجان» نوشت. آن زمان، یک محدث که دلسوز، روشنفکر و آگاه بود، به فکر این بود که پله اول و دوم منبر، هرکدام شرایطی دارد؛ بیشرط نمیشود وارد این میدان شد. شاید در آن روز، روضهخوانان و مرثیهخوانان روی پله اول، و وعاظ روی پله دوم مینشستند. آن روز، آن بزرگوار مینوشت و در محدوده دید آن زمان میدید؛ اما امروز شما در یک محدوده وسیعتر میبینید و میتوانید آن را عمل بکنید: چه کسی به صورت مجاز منبر برود و مورد قبول جامعهیی که بر این کار نظارت دارد، باشد؟ چه بگوید؟ کی و کجا بگوید؟ این، به معنای نسخهنویسی و دست این و آن دادن نیست. در کشورهای اسلامی دیگر اینگونه است که مأموران دولتی چیزی را مینویسند و در اختیار امامجمعه میگذارند و میگویند این را بخوان. نه، تفکر و مطالعه و بررسی و استفاده از اساتید فن و پیشکسوتهای این میدان لازم است و باید با معیارهایی، مناسبگویی و درستخوانی، با هدف اصلاح خواندن و گفتن، انجام بگیرد. امروز در بسیاری از زمینهها ضابطه وجود دارد. خوشبختانه حوزههای علمیه و در رأس آنها حوزه مبارکه علمیه قم، در جهت سازماندهی و طبقهبندی و مراتبسازی پیش میرود. این، حرکت مبارکی است که اگرچه دیر آغاز شده، اما بالاخره شروع گردیده است. البته دشوار است و فکر و زحمت و پشتکار لازم دارد؛ اما باید بشود. آن نسلی که میخواهد از سخن دینی ما استفاده کند، اگر ما آن را پیراسته نکنیم، از ما نمیگذرد. ۷۰/۴/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۲۷ جمادی الثانی سال ۱۳۲۰ق
🏳رحلت مولف مستدرک الوسائل
🏳محدث کبیر، میرزاحسین نوری
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی (صاحب الذریعه الی تصانیف الشیعه)، از مرحوم آخوند خراسانی نقل میکند که ایشان در مجلس استفتائشان میفرمودند «هیچ فقیهی نمیتواند قبل از دیدن کتاب مستدرک حاجی نوری رحمةالله علیه فتوا بدهد.» برای اینکه فحص از معارض و حجّت و اینها، متوقّف بر این کتاب است و اصل کتاب «مستدرک»، همین «اشعثیّات» (محمد بن اشعث کوفی) است که البته بعدها از منابع و کتابهای دیگر، روایات زیادی را به آن اضافه کردند. ۷۳/۶/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۲
🏳سخنرانی استاد خامنهای
🏳با عنوان روحانینماها/۱
💠استاد خامنهای
‼️اگر روحانیای بوسیله پول فریب خورد و تحت الحمایه استعمار شد، این شخص مضر است، مانند ناخدای کشتی که علاوه بر خود، اهل کشتی را هم غرق خواهد کرد، روحانی حقیقی کسی است که بخدا ایمان دارد و از هیچ چیز نمیترسد و به درستی رهبری یک ملت را به عهده میگیرد! ۴۲/۱۱/۱۱
⚠️توجه؛
🏳اهمیت این سخنرانی بدان علت است که در دوره سکوت عمده علمای اسلام حتی بعضی علمای قم در برابر ظلم پهلوی در تاریخ ۱۱بهمن ۱۳۴۲ درپی سفر تبلیغی ایشان در ماه رمضان سال ۱۳۸۳ق به شهر زاهدان ایراد شده، جهت مطالعه بیشتر درباره این سخنان و حواشی آن، به کتاب شرح اسم ص۱۶۸ و کتاب خون دلی که لعل شد ص۱۰۲ الی ۱۰٩ رجوع کنید!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۲
🏳سخنرانی استاد خامنهای
🏳با عنوان روحانینماها/۲
💠رهبرانقلاب
‼️همواره روحانیت احتیاج به اصلاحات داشته است. امام بزرگوار ما در اوایل انقلاب درباره روحانیت و لزوم وجود آن و حمله به کسانی که میخواستند ریشه روحانیت را بزنند، صحبت کردند وفرمودند در میان روحانیت کسانی هستند که ظلم است اسم روحانی بر آنها بگذاریم. بعد این مصراع را خواندند: «ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد». واقعاً همینطور است البته برای حفظ دین، ایمانِ دینی در جامعه لازم است. روحانیت خدمتگزار مردم است. نهادی کم توقّع، کمنصیب و کم سهم از دنیاست. بنایی بر دنیا و هدف دنیا ندارد. البته در بین روحانیون، افراد بد، ناباب و خائن بودهاند. امروز هم هستند، ما هم از افراد نابابی که در روحانیت هستند، خبر داریم. بعضی از آنها، دلها را خون کردند. دل امام و نیکان خود را خون کردند. اما این نباید موجب شود که سازمان و تشکیلات روحانیت زیر سؤال برود! ۷۴/۸/۱۰
📸حجت الاسلام سیدحسین بحرینی داماد ناصرالدین شاه
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۲
🏳سخنرانی استاد خامنهای
🏳با عنوان روحانینماها/۳
💠امام خمینی
‼️استکبار وقتی که از نابودی مطلق روحانیت و حوزهها مأیوس شد، دو راه برای ضربه زدن انتخاب نمود؛ یکی راه ارعاب و زور و دیگری راه خدعه و نفوذ در قرن معاصر. وقتی حربۀ ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد، راههای نفوذ تقویت گردید. اولین و مهمترین حرکت، القای شعار جدایی دین از سیاست است که متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازهای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست دونشأن فقیه و ورود در معرکۀ سیاسیون تهمت وابستگی به اجانب را به همراه میآورد؛ یقیناً روحانیون مجاهد از نفوذ بیشتر زخم برداشتهاند. گمان نکنید که تهمت وابستگی و افترای بیدینی را تنها اغیار به روحانیت زده است، هرگز؛ ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته، به مراتب کاریتر از اغیار بوده و هست. آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانینما ضربه خورده است، از هیچ قشر دیگر نخورده است و نمونۀ بارز آن مظلومیت و غربت امیرالمؤمنین که در تاریخ روشن است! ۶۷/۱۲/۳
📸سیدحسین عرب باغی نویسنده کتاب ناجی ایران درفضیلت رضاشاه
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۲
🏳سخنرانی استاد خامنهای
🏳با عنوان روحانینماها/۴
💠امام خمینی
‼️گرفتاری همه ما برای این است که ما تزکیه نشده ایم، تربیت نشدیم. عالم شدند، تربیت نشدند دانشمند شدهاند تربیت نشده اند، تفکراتشان عمیق است لکن تربیت نشدهاند و آن خطری که از عالمی که تربیت نشده است و تزکیه نشده است بر بشر وارد میشود ازخطر مغول بالاترست! ۶۰/۳/۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️واقعاً عالمی كه وجدانِ بيدار و تقوا نداشته باشد، أضرّ از هر دشمنی بر جامعه اسلامی است. ۷۰/۱۰/۱۱
‼️اگر کسی اعلم و افقه هم باشد، اما نتواند بفهمد و ببیند که نظام اسلامی، امروز در ایران اسلامی، چطور بر مبنای حق قیام کرده و چطور نظام جاهلىِ مبنی بر گناه و فسق و فجور و ظلم را از بین بُرده -طوری که امروز هم همه نظامهای مبنی بر فسق و فجور، از شیطان بزرگ امریکا تا اعوان و انصارش، و همه فاسدهای دنیا با این نظام میجنگند- و حتی با آنها همصدا شود و برای آنها خوراک درست کند و از اینکه آنها تحریکش کنند خوشحال شود، خاک بر سرِ آن عالم اعلم و افقه. خاک بر سرِ آن عالِمی که قلباً خوشحال شود از اینکه ببیند رادیوهای دشمنان اسلام، در مقابل نظام اسلامی، از او تمجید و تعریف میکنند. باید گریه کند. حالا گیرم از لحاظ فقاهت و علم هم خیلی بالا باشد، که آن هم علم نیست، جهل است. نور نیست، ظلمت است! ۷۳/۶/۲۰
📸شیخ علیاکبر حکمی زاده نویسنده اسرارهزارساله شاگرد سنگلجی و کسروی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۲
🏳سخنرانی استاد خامنهای
🏳با عنوان روحانینماها/۵
💠امام خمینی:
‼️در زمان سلطنت رضاخان، دستگاه، گویندگانی به نام وعاظ را از پیش خود انتخاب میکرد و بعضی از آنها به جای دعوت به دین، دعوت به مقاصد شوم رضاخان میکردند که در واقع مردم را به مقاصد اجانب دعوت میکردند؛ در این میان چند تن آخوند قاچاق که از علم و تقوا یا دست کم تقوا عاری بودند به نام روحانیت ترویج کردند و با نام اصلاحات برخلاف دین آنها را به نوشتن و گفتن وادار کردند؛ و کتابهای آنها را با اجازه اداره خورده بودند به طبع میرسانند و اگر کتابی بر ضد آن نوشته میشد طبع آن را اجازه نمیدادند. چنانکه کتاب اسلام و رجعت (توسط شیخ عبدالوهاب فرید تنکابنی، شاگرد سنگلجی) که نوشته شد یکی از روحانیین قم (آیةالله سيد احمد شبیری زنجانی، والد مرجع بزرگوار آیت الله سید موسی شبیری زنجانی) کتاب ایمان و رجعت را نوشت و دروغ پردازی و خیانت کاری سنگلجی را آفتابی کرد! کتاب کشف الاسرار امام خمینی ص۳۳۳
📸شیخ محمدحسن شریعت سنگلجی نویسنده کتاب ضاله اسلام و رجعت، استاد علی اکبر حکمی زاده
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۲
🏳سخنرانی استاد خامنهای
🏳با عنوان روحانینماها/۶
💠امام خمینی
‼️من بعضی روحانیها را از شمر هم بدتر میدانم! ۶۰/۳/۶
‼️اگر ملت اسلام به مبانی نورانی قرآن واقف گردد و به وظایف سنگین علما و پیشوایان اسلام آگاه شود، روحانی نماها و آخوندهای درباری در میان اجتماع ساقط خواهند شد. و اگر معممین ساختگی و روحانی نماهای بیحیثیت در جامعه ساقط شده نتوانند مردم را بفریبند، دستگاه جبار هیچگاه موفق به اجرای نقشههای شوم استعمارگران نخواهد شد. ۵۱/۱۲/۲۴
💠رهبرانقلاب
‼️همین آخوندهاى وابستهی درباریاى که در بیانات امام عزیزمان در طول دوران مبارزه و بعد از پیروزى انقلاب، مکرّر به بدى و نفرت از اینها یاد شده، به اسلام و مسلمین خیلى خیانت کردند. همانطور که امام چهارم، امام سجّاد به آن شخص نامآور زمان خودش (شهاب زهری) فرمود که میبینم گردن خودت را محور و میلهی آسیایى قرار دادى براى ظَلَمه و ستمگران که آنها آسیاى مظالمشان را بر روى میلهی گردن تو دارند میگردانند و با تکیهی به تو ظلم میکنند. آن عالِمى که توجیهکنندهی ظلم دستگاههاى فاسد باشد، از خود آن دستگاهها خطرناکتر است؛ آن روحانیّتى که اهداف استکبار را در جامعه عمل کند، زشتترین و پلیدترین ایادى استکبار است؛ چون با ظاهر حق، باطن باطل را ترویج میکند. این چیزِ بسیار خطرناکى است و این آن کارى بوده که استکبار، با پول، با تطمیع، با فشار سعى کرد در طول این صد و چند ده سالِ اخیر در کشورهاى اسلامى انجام بدهد! ۶۸/۴/۴
📸سیدحسن امامی امام جمعه تهران
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۲
🏳سخنرانی استاد خامنهای
🏳با عنوان روحانینماها/۷
💠رهبرانقلاب
‼️در دستگاه پهلوی هم آخوندهایی فاسد بودند که وابسته بودند به آنها. حالا ما میگوییم «آخوند درباری»؛ لکن دربار به بعضی از آن آخوندها هم اعتنایی نمیکرد! یعنی وابسته به همان ساواک شهر یامنطقه خودشان بودند. اسیر رئیس شهربانی و رئیس کلانتری محل بودند. به همان نسبت، فاسد بودند.اصلا هرکس که اندکی به نظام پادشاهی نزدیک بود، فاسد بود. ۷۱/۵/۲۶
‼️نگذارید با عمل یک فرد روحانی یا یک پاسداری نام انقلاب و نظام مخدوش بشود. وقتی میآیند به من گزارش میدهند که در فلان شهر، ما یک روحانی یا یک پاسدار را دیدیم که اینطوری عمل میکرد، خدا میداند به قلبم فشار میآید؛ برای آن که این همه اخلاص و تلاش و مجاهدت در نهادی خرج شده و این همه خون عزیز بر خاک ریخته شده؛ ولی به خاطر یک نفر زیر سؤال میرود؛ حیف است. کار اینها، مثل آن آخوندهای درباری دوران گذشته است که روحانیت به این عظمت را زیر سؤال قرار میدادند. آنها میرفتند کار زشتی میکردند، با ظلم میساختند و به خاطر یک لقمه نان مثل اینکه آن جباران، جلوی سگها و غلامشان میانداختند، جلوی اینها هم میانداختند مدح و تملق آنها را میگفتند. بخاطر عمل یک آدم اینطوری، آن همه طلبه شریفی که با فقر و گرسنگی و آبرومندی درس میخواندند و زیر بار فلک هم نمیرفتند، زیر سؤال میرفتند؛ خوب بود؟ امام که در بیاناتش اینقدر روی شانهی آخوند درباری شلاق کوبیده، به این خاطرست؛ مواظبت کنید! ۶۹/۱۰/۱۰
📸میرزا رحیمعلی فقیه یعسوبی (رحیم هیراد) رئیس دفتر شاه پس از کناره گیری از لباس روحانیت
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۲
🏳سخنرانی استاد خامنهای
🏳با عنوان روحانینماها/۸
💠امام خمینی
‼️روحانی نماهایی که قبل از انقلاب دین را از سیاست جدا میدانستند و سر به آستانه دربار میساییدند، یکمرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفی که برای اسلام آنهمه زجر و زندان کشیدند تهمت وهابیت و بدتر از وهابیت زدند. دیروز مقدس نماهای بیشعور میگفتند دین از سیاست جداست و مبارزۀ با شاه حرام، امروز میگویند مسئولین نظام کمونیست شدهاند! تا دیروز فساد و فحشای حکومت ظالمان را برای ظهور امام زمان مفید و راهگشا میدانستند، امروز از اینکه در گوشهای خلاف شرعی رخ دهد وا اسلاما سر میدهند! دیروز حجتیهایها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحۀ مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمۀ شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابیتر از انقلابیون شدهاند! «ولایتی»های دیروز که در سکوت و تحجر خود آبروی اسلام و مسلمین را ریختهاند، و در عمل پشت پیامبر و اهلبیت را شکستهاند و عنوان ولایت برایشان جز تکسب و تعیش نبوده است، امروز خود را بانی و وارث ولایت و حسرت دوران شاه را میخورند! ۶۷/۱۲/۳
📸شیخ محمود تولایی حلبى رئیس انجمن حجتیه
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۲
🏳سخنرانی استاد خامنهای
🏳با عنوان روحانینماها/۹
💠رهبرانقلاب
‼️هرکه به خط انقلاب و اسلام ناب محمّدی نزدیکتر است، به ضربات و حملات و تهمتها و هوچیگریها و سوءقصدها و بدجنسیها و موذیگریهای جناح استکبار هم نزدیکتر است. با هر آخوندی بد نیستند؛ با بعضی از آخوندها خیلی هم خوبند؛ همچنانکه در دستگاه سلطنت هم همینطور بود. آن دستگاهی که میخواست ریشهی روحانیت را بکند، خاطر بعضی از آخوندها را هم میخواست! به آخوندهای درباری پول میداد و به آنها سفارش میکرد که عمامهتان را یک مقدار بزرگتر و ریشتان را هم یک مقدار بلندتر کنید! اینها را دیده بودیم، ما از اینها خبر داریم. رژیم طاغوت، خاطر اینگونه روحانیون را هم میخواست و با آنها ملاقات هم میکرد. البته چون ذات آن دستگاه، ذات متکبر و خبیث و رذلی بود، محبت و نوکرىِ آن علما را، آنچنانکه باید و شاید هم قدردانی نمیکرد. همانهایی که نوکر آن دستگاه بودند، به مردم و به بقیهی روحانیون، زبانشان دراز بود و زور میگفتند؛ اما به خود دستگاه نه! خود آن رأس طغیان و نوکران ردهی بالایش، تحقیر و بیمحلی و بیاحترامیشان هم میکردند. میدیدند که اینها چهقدر پَستند! این را هم ما اطلاع داشتیم. امروز هم با علمای خوب بدند. امروز هم با امام بزرگوار که یک لحظه در راه خدا درنگ نکرد؛ بد بودند. با فلان آخوندِ ضد انقلابِ مرتجعِ نوکرصفت، خوب هم بودند! ۶۹/۱/۴
📸شیخ غلامحسین دانشی نماینده مجلس شواری ملی و مدافع پهلوی که پس از انقلاب اعدام شد
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۲
🏳سخنرانی استاد خامنهای
🏳با عنوان روحانینماها/۱۰
💠استادخامنه ای
‼️استفاده از قدرتهای روحانی نه مخصوص معاویه است و نه مخصوص قدرتمندان ستمگر دوره اسلام؛ این از آغاز بوده. آن کسانی که تاریخ ادیان را مطالعه کردهاند، میدانند و میبینند که در همه ادیان تمدنهای باستانی ما، چه اديان بیشمار هندوستان، چه ادیان چین، چه ادیانی که در قسمت غربی آسیا، يعنی مصر و حدود آفریقای شمالی و بعد خاورمیانه بوده مثل کلده و آشور و بابل و چه اديانی که در ایران بر سرکار بوده و بارزترینش دين زرتشت، در تمامی این ادیان و در تمامی نظاماتی که هم عصر این ادیان بودهاند و با این ادیان روی کار بودهاند، عامل روحانی و مذهبی یکی از عوامل ترکیب شدهی قدرتهای ظالمانه و استبدادی ای بوده که همه چیز مردم را برای خود میخواسته اند. ضامن اختلافات طبقاتی، مقدار زیادی عامل مذهبی بوده است. ضامن تخدیرها و بدبختیها و احساس نکردنها و از قدرت خارج نشدنها و تن به قدرت دادنها، مقدار زیادی همين عامل مذهبى بوده است. خب، زور یک مدتی میتواند ادامه پیدا کند. آنچه زور را پایدار میکند، آنچه امکان ادامه قدرتهای استبدادی را به آنها میبخشد، آنچه مردم را آماده میکند که تخت روان جباران را در طول تاريخ بر دوشهای برهنه و عریانشان بکشند و آن را بر زمین نیندازند و واژگون نکنند، یک عامل معنوی است، یک عامل روحی است؛ عاملی است که به نام مکتب و به عنوان دین به کار گرفته میشود؛ مردم را قانع میکند که باید این جور اختلاف طبقاتی وجود داشته باشد. ۵۱/۱۱/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۱ بهمن ماه سال ۱۳۴۲ ش
🏳سخنرانی استاد خامنهای
🏳با موضوع "روحانینماها"؛
📲۱۰پست درکانال جهادتبیینی
⚠️توجه؛
‼️مطالعه مطالب از تصویر پیوست!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ بهمن ماه سال ۱۳۱۵
🏳درگذشت مرجع مجاهد
🏳استاد الفقهاء و المراجع
🏳موسس حوزه علمیه قم
🏳آیةالله عبدالکریم حائری/۱
💠رهبرانقلاب
‼️از صد سال پیش به این طرف، هر حرکت اصلاحی، مبارزه اجتماعی و سیاسی و هر تحوّل بزرگی در ایران اتفاق افتاده است، یا رهبران آنها روحانی بودهاند و یا روحانیت جزو رهبران آنها بوده است. تاریخ در مقابل ماست. دشمنان روحانیت در طول شصت سال اخیر، هر چه علیه روحانیت تلاش کردهاند، نتوانستهاند این موضوع را انکار کنند؛ چون متن تاریخ است. اوّلین ندای مشروطه از حلقوم علمای بزرگ بیرون آمد. در قضیه تنباکو، امتیازات دوران ناصرالدّین شاه، ملی شدن صنعت نفت و مبارزه با رژیم پهلوی که منتهی به نهضت عظیم اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی شد نیز چنین بوده است. دشمن، این تاریخ را میداند. وقتی تشکیلاتی به نام دین و روحانیت شناخته شده، با مرکزیت و مسؤولیت مشخّص و ریاست کسانی که جز با تقوا ممکن نیست به ریاست برسند، وجود دارد، کار دشمن سخت میشود.
ممکن است دشمنان، مراجع بزرگ تقلید را گاه از لحاظ علمی تخطئه کنند؛ اما از لحاظ تقوایی نمیتوانند. مرحوم آیتاللَّه بروجردی و مرحوم آیتاللَّه حاج شیخ عبدالکریم نمونهای از این مراجع بزرگوارند. البته خدای متعال کسانی را که از لحاظ تقوا اشکال داشتند، رسوا کرد! ۷۴/۸/۱۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ بهمن ماه سال ۱۳۱۵
🏳درگذشت مرجع مجاهد
🏳استاد الفقهاء و المراجع
🏳موسس حوزه علمیه قم
🏳آیةالله عبدالکریم حائری/٢
💠رهبرانقلاب
‼️اساساً حوزهی علمیه، یک وجود مثمر و دارای برگ و بار بوده است؛ «کلمة طیّبة کشجرة طیّبة أصلها ثابت و فرعها فی السّماء. تؤتی أکلها کلّ حین بأذن ربّها»؛ و تا امروز اینگونه بوده است. در سال ۱۳۴۰ قمری - یعنی هفتادودو سال قبل از این - آن روزی که مرحوم آیةالله حائری (رضوان الله تعالی علیه) وارد این شهر شد، از این همه برکات خبری نبود؛ نه در این شهر، نه در این کشور، و نه در سراسر عالم. او این حوزه را پایهگذاری کرد و تقریباً چهل سال بعد از آن تاریخ - یعنی در سال ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ قمری - این نهضت آغاز شد؛ ببینید چهقدر این ثمره به اصل نزدیک است و چهطور آن اخلاصی که نشانندهی این نهال - یعنی نهال حوزهی علمیه - در وجود خود داشت، به ثمر نشست، تا این نهضت پدید آمد و نشانندهی نهال نهضت - یعنی آن معلم نسل کنونی و نسلهای آیندهی بشر، آن مرد خدا، آن بندهی صالح، آن رهرو راه پیامبران - با اخلاص خود چه کرد که این نهال تا امروز این همه ثمرات بخشیده است که شما آنها را در سراسر عالم میبینید؛ و یکی از ثمرات آن تلاش در کشور ایران، تشکیل جمهوری اسلامی با همهی برکاتش است؛ و در جاهای دیگر، بیداری مسلمین و بقیهی قضایاست که میدانید. ۷۰/۱۲/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۹ بهمن ماه سال ۱۳۱۵
🏳درگذشت مرجع مجاهد
🏳استاد الفقهاء و المراجع
🏳موسس حوزه علمیه قم
🏳آیةالله عبدالکریم حائری/٣
💠رهبرانقلاب
‼️هیچ مجموعه یی بدون دست و پنجه نرم کردن با مشکلات نتوانسته است یک نقش اثرگذار و ماندگار ایفا کند و به وجود بیاورد. حوزه های علمیه امروز می توانند خود را آن چنان بسازند که به معنای حقیقی کلمه نقش آفرین باشند. حوزه ی قم در سال ۱۳۴۰ قمری - یعنی تقریباً هشتاد و پنج سال قبل - توسط مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری به وجود آمد و در سال ۱۳۵۵ قمری - یعنی پانزده سال بعد - با درگذشت مؤسس آن حوزه، بظاهر متلاشی شد؛ یعنی در اوج اقتدار و اختناق رضاخانی. وقتی مرحوم آقا شیخ عبدالکریم حائری از دنیا رفت، همان چند صد طلبه یی هم که در قم بودند، متفرق شدند. گرسنه و بی پول و بی منشأ درآمد و ترسان، روزها بیرون شهر قم می رفتند و در باغهای اطراف قم مباحثه می کردند؛ شب به مدرسه ی فیضیه یا به خانه هایشان برمی گشتند. اما در میان همان طلاب آواره ی پراکنده ی ترسانِ مرعوبِ از اقتدار دستگاه و زیر فشار شدید اقتصادی و حیثیتی و سیاسی، کسی مثل امام خمینی بیرون آمد. ۸۳/۳/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷
🏳ورود امام به ایران
💠رهبرانقلاب
‼️روز ۱۲بهمن به یک معنا، روز شروع قدرت اسلام است. اگرچه در ۱۲بهمنِ سال ۵۷، هنوز ظاهراً نظام طاغوت سرِ کار بود؛ اما در واقع با ورود امام، این نظام پوسیدهی فاسد و اصل نظام پادشاهی نابود شد. تلاش بیهودهای میکردند بلکه بتوانند آن را نجات بخشند و تا چند روز ادامه دهند، که نشد. ورود قدرتمندانهی امام بزرگوار، همه چیز را معنا کرد. امام وارد شد؛ شهر تهران، بلکه ایران از آن بزرگوار استقبال کردند. یعنی در شهرهای دیگر هم مردم شاهد این حادثه و گوش به زنگ این قضیه بودند. در واقع «فاذا دخلتموه فانّکم غالبون». با ورود امام همان مطلبی که خدای متعال به اصحاب موسی فرمود، در مورد اصحاب امام بزرگوار ما تحقّق پیدا کرد. وقتی وارد شد، خدای متعال غلبه را ثبت کرد و تمام شد. روز مهمّی است. شاید بشود گفت از همین روز دوازدهم هم، توطئهی دشمن شروع شده است. البته تاریخ انقلاب یک بحث دیگر است. باید تاریخ انقلاب را کسانی بنویسند. تاریخ انقلاب هم فقط تاریخ پیروزی انقلاب نیست؛ تاریخ شروع نهضت است. حقیقتاً مردم ما از قضایای طولانی این نهضتی که از روز شروع تا روز پیروزی، پانزده، شانزده سال طول کشید، به تفصیل مطّلع نیستند. از قضایای بعد از پیروزی هم، گاهی به وسیلهی بعضی افراد، مختصر سخنی گفته میشود؛ اما به طور کامل و جامع و ریز، بخصوص با شکلهای هنری و ماندگار و نافذ، ثبت نشده، یا خیلی کم ثبت شده است. من از کسانی که توانایی این قبیل کارها را، بخصوص در زمینههای هنری دارند، واقعاً انتظار دارم. باید تاریخ انقلاب را ثبت کنند. ۷۵/۱۱/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۲ بهمن ماه سال ۱۳۹۱ ش
🏳درگذشت دکتر حسن حبیبی
🏳عضوپیشنویسان قانون اساسی
🏳عضو اصلی حزب نهضت آزادی
🏳عضواصلی حزب جمهوری اسلامی
🏳وزیر ارشاد دولت موقت بازرگان
🏳وزیرعلوم دولت میرحسین موسوی
🏳معاون اول دولت هاشمی و خاتمی
🏳عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
🏳عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
🏳عضو دیوان داوری بینالمللی (لاهه)
🏳رئیس فرهنگستانزبان و ادبفارسی
💠رهبرانقلاب
‼️با دریغ و تأسف خبر درگذشت یار دیرین انقلاب و دانشمند متعهد مرحوم مغفور آقای دكتر حسن حبیبی رحمةاللهعلیه را دریافت كردم. ایشان مؤمنی صادق و پارسا و خدوم بود. تاریخچهی خدمات وی به نظام جمهوری اسلامی از پیش از انقلاب و بههنگام تدوین پیشنویس قانون اساسی آغاز شده و در طول سالهای متمادی در عضویت شورای انقلاب و سپس بر عهده گرفتن مسئولیتهای بزرگ دیگر ادامه یافته است. بیماری جانكاه و طولانی وی، صبر و تسلیم و توكل او را نیز بر فهرست مزایای شخصیتی وی افزود و امید است رحمت و مغفرت و رضوان الهی شامل حال ایشان گردد. لازم میدانم به همسر گرامی و باوفای ایشان و دیگر بازماندگان و نیز به همكاران و علاقمندان به آن فقید سعید تسلیت خویش را تقدیم نمایم. ۹۱/۱۱/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۲بهمن۱۴۰۰ش/۲۹جمادیالثانی۱۴۴۳
🏴درگذشت اندوهناک شیخ الفقهاء
🏳مرجعمجاهد،اولدبیرشوراینگهبان
🏳عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان
🏳آیةاللهشیخلطفاللهصافیگلپایگانی
💠رهبرانقلاب
‼️مراجع تقلید کنونی، مکرر متعددشان به بنده گفتند که ما تضعیف این نظام را به هر کیفیتی حرام قطعی میدانیم. خیلیشان از روی لطف به میگویند که ما تو را مرتباً دعا میکنیم. این نشان دهنده قدرشناسی از نظام اسلامی است. ۹۱/۷/۲۰
‼️از مسایل مهم در حوزه، نظام اخلاقی حوزههاست، نظام اخلاقی ما در حوزهها باید در جهت تکریم اساتید و مراجع تقلید قرار گیرد. هر کسی آسان به حد مراجع معظم تقلید نمیرسد؛ صلاحیتهای زیادی لازم است. غالبا مراجع قلههای علمی حوزههای علمیه محسوب میشوند، بنابراین احترام مراجع بایستی محفوظ باشد! ۸۹/۷/۲۹
‼️جوانان پرشور و انقلابی حوزه، نبادا حرکت انقلابی جوری باشد که بتوانند تهمت افراطی گری به او بزنند؛ از افراط و تفریط بایستی پرهیز کرد. اگر آن چیزی که گزارش شده است که به بعضی بزرگان و مراجع یک وقتی اهانتی شده باشد، بدانید این قطعا انحراف است. ۸۹/۷/۲۹
💠آیةالله صافی گلپایگانی
‼️تقویت آقای خامنهای تقویت نظام و انقلاب است، خدا را شکر کنید که ایشان در تمام خطرات پیشقدم بودهاند و واقعا ناخدای خوبی است در این دریای طوفان زده. ما چه حکومتی را بپذیریم که در رأس آن مثل آقای خامنهای را پیدا کنیم؟ کی بهتر از ایشان که با تمام وجود مقابل دنیای زورگو و بیمنطق ایستاده است و دنیا هم از ایشان حساب میبرد ایشان نعمت بزرگ خداست و اگر قدر ایشان را ندانیم چوب میخوریم! کتاب حضرت ماه ص۲۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏴بمناسبت تحلیل ناقص برخی
🏴از نقش مرحوم میرزای نایینی
🏴در جریان نهضت ملی مشروطه
💠رهبرانقلاب
‼️ما باید روحانیت مبارز شیعه را آنچنان که بوده، معرفی کنیم. ما در قضایای مشروطه به مرحوم آخوند نازیدیم و بالیدیم و افتخار کردیم؛ به مرحوم میرزای نائینی همینطور؛ اما قضیه در همین حدود تقریباً متوقف ماند؛ در حالیکه در قضیهی مشروطه شخصیتهای برجستهیی بودند. ٨۴/۵/۱۵
💠آیةالله بهجت
‼️مقدسین علما ـ غیر از مرحوم شیخ عبدالله ـ با مشروطه مخالف بودند، البته ایراد نمودن و عیبگیری از دیگران آسان است. خدا میداند که اگر ما جای آنها بودیم چه میکردیم؟! هیچ نمیشود به آنها و اصحاب مشروطه ـ یعنی مرحوم آخوند خراسانی، میرزای نایینی و… ـ اعتراض کرد، مقامشان خیلی از ما بالاتر بوده است. کتاب در محضر بهجت، ج۲، ص۳۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🌙بمناسبت آغاز ماهمبارکرجب
🤲شرح دعای "خاب الوافدون"
🏳وارد شده در ماه مبارک رجب
🏳توسط رهبر معظم انقلاب/۱
💠رهبرانقلاب
‼️در این ماه شریف، مؤمنین که دعا میخوانند، از خدای متعال اینجور میخواهند: اَللهُمَّ فَاهدِنی هُدَی المُهتَدینَ وَ ارزُقنی اجتِهادَ المُجتَهِدینَ وَ لا تَجعَلنی مِنَ الغافِلینَ المُبعَدین. چقدر حائز اهمّیّت است هر سه فِقره! فقرهی آخر هم که مغفرت است که اساس همهی کارها است: وَ اغفِر لی یَومَ الدّین. هدایتِ هدایتیافتگان و تلاش تلاشگران آن چیزی است که در این دعا از خدای متعال میخواهید. شما تأمّل بفرمایید اگر همین دو عامل در من و شما باشد، همهی مشکلات حل خواهد شد؛ هم هدایت هدایتیافتگان الهی نصیب ما بشود، هم تلاش تلاشگران تاریخ بشریّت در رفتار ما، در گفتار ما، در منش ما محسوس باشد. در آن فقرهی سوّم، آسیب مورد اشاره قرار گرفته است: وَ لا تَجعَلنی مِنَ الغافِلینَ المُبعَدین. غفلت بزرگترین آسیب است؛ غفلت از مسیر، غفلت از هدف، غفلت از توان، غفلت از فرصت، غفلت از دشمن، غفلت از وظیفهای که امروز بر دوش من و شما است؛ غفلت. بزرگترین دشمن ما غفلت است. اوّلین دشمنی که ما را در مقابل دشمنان دیگرمان به خاک مینشاند، غفلت است؛ وَ لا تَجعَلنی مِنَ الغافِلینَ المُبعَدین. نتیجهی این غفلت دور شدن است؛ دور شدن از خدا، دور شدن از هدف، دور شدن از کامیابی. مضامین دعاها معرفت است، توحید است، درس زندگی است؛ ببینید دعاها اینها است. با این توجّه دعاها را بخوانیم و از این فضای این ماه بهره ببریم. ۹۴/۲/۱۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🌙بمناسبت آغاز ماهمبارکرجب
🤲شرح دعای "خاب الوافدون"
🏳وارد شده در ماه مبارک رجب
🏳توسط رهبر معظم انقلاب/۲
💠رهبرانقلاب
‼️در دعای دیگر این ماه میخوانیم: «اللهم انی اسئلک صبر الشاکرین لک و عمل الخائفین منک و یقین العابدین لک.» اینها بالهایی است که یک انسان با آنها میتواند پرواز کند. صبر شکرگزاران، تلاش و عمل خائفان و یقین عبادتگران، ویژگیهایی است که هم در این ماه از خدا آنها را میطلبیم و درخواست میکنیم و هم از این ادعیه درس میگیریم که در این ماه باید اینها را در خودمان فراهم کنیم.۷۱/۱۰/۲۳
‼️در این حوادث دنیا -چه حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و امثال اینها، چه حوادث دستساز بیگانهها مثل تحریم و امثال اینها- که انسان را متوجّه ضعفهای خودش میکند؛ چه ضعفهای طبیعیِ خودمان، که انسان بداند جای مغرور شدن نیست، ما همه ضعیف هستیم، آسیبپذیر هستیم، و چه ضعفهایی که در مواجههی با حوادث، انسان به طور قهری دچار آن ضعفها میشود. ضعفهای خودمان را بشناسیم؛ انسان از غرور و از غفلت خارج بشود، متوجّه خدا بشود، از خدا کمک بخواهد. خابَ الوافِدونَ عَلىٰ غَیرِکَ وَ خَسِرَ المُتَعَرِّضونَ اِلّا لَکَ وَ ضاعَ المُلِمّونَ اِلّا بِک؛این از دعاهای ماه رجب است. فقط به درِ خانهی خدا باید رفت؛ درِ خانهی «دیگری» برویم، ناامید برمیگردیم؛ دست به طرف «دیگری» غیر از خدا دراز کنیم، دستمان تُهی برخواهد گشت. همهی ابزارهای عالم وسایل الهی هستند، او مسبّبالاسباب است؛ با این اسباب باید کار کنیم، از این اسباب استفاده کنیم، امّا نتیجه و اثر را از خدای متعال بخواهیم! ۹۹/۱/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini