منظور از عرش خدا چیست؟
🔰🔰🔰🔰
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🍁جـٰامعہ مَـهــدو؎🌸
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮ 🌷«أَوْ کَالَّذِی مَرَّ عَلى قَرْیَهٍ وَ هِیَ خاوِیَهٌ عَلى عُرُوشِها» بقره: ۲۵۹٫
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
✅[عرش خدا]🌈
💠با استفاده از قرآن مجید و روایات اهل بیت علیهم السلام میتوان گفت:
✅عرش موجود خارجى است و از عالم غیب است و مرکز دستورات عالم است و رشته تدبیر امور جهان به آن منتهى میشود.
و استیلاء بر آن علم بتفصیل جزئیات امور جهان و تدبیر کلیّه جهان هستى است. اینک در اثبات این مدّعى میگوئیم:
🔰🔰🔰🔰
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
🌷۱- «وَ تَرَى الْمَلائِکَهَ حَافِّینَ مِنْ حَوْلِ الْعَرْشِ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ …» زمر: ۷۵
👈این آیه روشن میکند که عرش شىء محدودى است، اطراف و جوانب دارد، و ملائکه تسبیح کنان در اطراف آن هستند. نمیشود گفت:
🌷عرش تمام جهان هستى است زیرا که ملائکه جزء جهان هستند و در حول عرش بودنشان درست نمیشود.
💠از طرف دیگر آیه راجع بقیامت و خاتمه کار اهل محشر است و این نشان میدهد که عرش در قیامت هم خواهد بود.💠💠💠
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
✅۲- «الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ …» غافر: ۷
🌷 این آیه نیز میگوید که: عرش محدود است و اطراف دارد. حاملان دارد، حاملان آن غیر از آنان است که در اطراف آن هستند. حاملان و من فى حوله خدا را تسبیح میگویند. این آیه نیز مانع از آن است که عرش را بر تمام عالم هستى حمل کنیم.💠💠💠💠
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
✅۳- «وَ یَحْمِلُ عَرْشَ رَبِّکَ فَوْقَهُمْ یَوْمَئِذٍ ثَمانِیَهٌ» حاقّه: ۱۷
🌷عرش خدا قابل حمل است ظهور لفظ «فَوْقَهُمْ» براى آن مکان تعیین میکند که در بالاى مردم خواهد بود و هشت نفر آنرا روز قیامت حمل خواهند کرد. در جوامع- الجامع فرموده:
🌷 روایت شده که حاملان عرش فعلا چهار نفراند روز قیامت خدا چهار نفر دیگر را بکمک آنان خواهد فرستاد.💠
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
✅۴- «فَسُبْحانَ اللَّهِ رَبِ الْعَرْشِ عَمَّا یَصِفُونَ» انبیاء: ۲۲
🌷«قُلْ مَنْ رَبُّ السَّماواتِ السَّبْعِ وَ رَبُ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ … قُلْ مَنْ بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ …» مؤمنون: ۸۶- ۸۸٫ خداوند که ربّ آسمانهاى هفتگانه است
🌷 همانطور ربّ و صاحب عرش است با ملاحظه آیات گذشته بعید است که گفته شود: رَبُّ الْعَرْشِ بعد از رَبُّ السَّماواتِ ذکر العام بعد الخاص است.💠
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
✅۵- «وَ هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِی سِتَّهِ أَیَّامٍ وَ کانَ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ» هود: ۷٫
🌷این آیه از وجود عرش قبل از خلقت زمین و آسمانهاى هفتگانه آن خبر میدهد. بنظر میآید چنانکه گفته اند مراد از «الماء» حالت مذاب بودن زمین است در «ارض» و «سماء» گفته شده که ظهور سماوات در اینگونه آیات در طبقات هفتگانه جوّ است.
🌷ممکن است مراد از عرش در این آیه حکومت باشد مخصوصا بقرینه آنکه الف و لام ندارد ولى بعید است که براى عرش در قرآن بیش از یک مصداق قائل شد
🌴 در اینصورت معنى آیه چنین است که: 🔰
🌷مرکز دستورات خدائى روى آب بود و از آنجا فقط بموادّ مذاب زمین دستور میرسید تا وضع امروزى تشکیل شود و اللّه العالم.
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
✅۶- بنا بر آنچه گذشت ظهور آیات ذیل
🌷 «هُوَ رَبُ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ» توبه:۱۲۹
🌷 «اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ رَبُ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ» نمل: ۲۶٫
🌷«وَ هُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ. ذُو الْعَرْشِ الْمَجِیدُ» بروج: ۱۴ و ۱۵ در همان معنى است که گفته شد.
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
✅آیات ذیل در این زمینه است که استیلاء بر عرش بمعنى تدبیر امور جهان و علم بجزئیات آن است.
1⃣«إِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِی سِتَّهِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ یُغْشِی اللَّیْلَ النَّهارَ یَطْلُبُهُ حَثِیثاً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ وَ النُّجُومَ مُسَخَّراتٍ بِأَمْرِهِ أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ تَبارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ» اعراف: ۵۴
🌷 در این آیه ابتدا خلقت آسمانها و زمین و آنگاه استقرار بر عرش ذکر شده و از «یُغْشِی اللَّیْلَ» تا «بِأَمْرِهِ» شرح استقرار بر عرش است که عبارت اخراى تدبیر جهان میباشد و بعد با جمله «أَلا لَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ» یعنى مطلق خلقت و تدبیر بدست او است مطلب آیه خلاصه شده است. و کلمه «تَبارَکَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ» عبارت دیگر همین مطلب است.
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
2⃣«ان ربکم الله الذی خلق السموات و الارض فی سته ایام ثم استوی علی العرش یدبر الامر ما من شفیع الا من بعد اذنه ذلکم الله ربکم فاعبدوه...» یوسن: 3 «یدبر الامر» توضیح «ثم استوی علی العرش» است «جمله ما من شفیع...» حاکی از دو مطلب است
یکی این که در اداره امور عالم واسطه هایی است. دوم اینکه: واسطه ها باذن خدا دست اندر کارند و از خود استقلالی ندارند.
همچنین است آیه ۲ از سوره رعد که
🌷 «یُدَبِّرُ الْأَمْرَ یُفَصِّلُ الْآیاتِ» و غیره در شرح «ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ» آمده ایضا آیه ۴ و ۵ از سوره طه و آیه ۵۹ از سوره فرقان و آیه ۴ از سوره الم سجده.
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
3⃣«هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِی سِتَّهِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ یَعْلَمُ ما یَلِجُ فِی الْأَرْضِ وَ ما یَخْرُجُ مِنْها وَ ما یَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ ما یَعْرُجُ فِیها وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» حدید
🌷در این آیه استوا بر عرش علم بجزئیات تفسیر شده است.
🌿عرش در این آیات همان است که گفته شد. یعنى بر مرکز دستورات استیلاء یافت، امر تمام جهان را تدبیر میکند.
بعضیها گفته اند: عرش مصداق خارجى ندارد و معنى «ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ»
«الرحمن علی العرش استوی» کنایه است از استیلاء خدا بر عالم خلقت و در بسیاری موارد استوا بر شی به معنی استیلاء و تسلط می آید.
این که استوا بر عرش به معنی شروع در تدبیر است. چنان که سلاطین چون شروع در اداره امور می کنند بر تخت قرار می گیرند....
📜در المیزان ج8 ص159 در جواب این سخن نوشته است جاری مجرای کنایه بودن «ثم استوی علی العرش» بحسب لفظ هرچند حق است ولی این منافی با آن نیست که در آن جا حقائق وجود داشته باشد و این عنایت لفظیه به آن تکیه کند... «ثم استوی علی العرش» در عین این که تمثیل است و احاطه تدبیر خدا را بیان می دارد دلالت می کند که در آن جا مرحله حقیقی وجود دارد و آن مقامی است که زمام همه امور با همه کثرت و اختلاف در آن جمع است.
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
✅عرش در روایات
1⃣در کافی باب (العرش و الکرسی) ضمن حدیثی از حضرت رضا نقل شده «العرش لیس هو الله و العرش اسم علم و قدرته و عرش فیه کل شی... و العرش و من یحمله و من حول العرش و الله الحامل لهم....»
🌷 این حدیث عرش را شی موجود معرفی کرده، عرش نام قدرتی و علمی است نکره و عرشی است که همه اشیا در آن است این با همان مرکز فرماندهی عالم سازگار است.
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
2⃣در توحید صدوق رحمه الله باب 48 در ضمن حدیثی از علی نقل شده که به جاثلیق فرمود
🌷 «ان الملائکه تحمل العرش و لیس العرش کما تظن کهیئه السریر. و لکنه شیء محدود مدبر، و ربک عزوجل مالکه لا انه علیه ککون الشی علی الشی و امر الملائکه بحمله فهم یحملون العرش بما اقدرهم علیه....» دلالت این حدیث بر موجود بودن عرش احتیاج به بیان ندارد.
3⃣در باب ۵٢ همان کتاب از امام صادق (ع) نقل شده است
🌷 «العرش هو العلم الذی لا یقدر احد قدره» ظاهرا منظور همان علم و دستوراتی است که در عرش گذاشته شده است.
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
4⃣در باب ۵٠ همان کتاب حدیث مفصلی از امام صادق (ع) نقل شده که بخشی از آن نقل می شود: «عن حنان بن سدیرقال: سئلت اباعبدالله عن العرش و الکرسی فقال: ان للعرش صفات کثیره مختلفه له فی کل سبب وضع فی القرآن صفه علی حده فقوله «رب العرش العظیم» یقول: الملک العظیم و قوله «الرحمن علی العرش استوی» علی الملک احتوی و هذا ملک الکیفوفیه فی الاشیاء ثم العرش فی الوصل متفرد من الکرسی لانهما بابان من اکبر ابواب الغیوب و هما جمعیا غیبان و هما فی الغیب مقرونان لان الکرسی هو الباب الظاهر من الغیب الذی منه مطلع البدع و منه الاشیاء کلها و العرش هوالباب الباطن الذی یوجد فیه علم الکیف و الکون و القدر و الحدّ و الاین و المشیه و صفه الاراده و علم الالفاظ و الحرکات و الترک و علم العود و البدء، فهما فی العلم بابان مقرونان لان ملک العرش سوی ملک الکرسی و علمه اغیب من علم الکرسی، فمن ذلک قال: «و رب العرش العظیم» ای صفته اعظم من صفه الکرسی و هما فی ذلک مقرونان. قلت: جعلت فداک فلم صار فی الفضل جار الکرسی؟ قال: انه صار جاره لان علم الکیفوفیه فیه و فیه الظاهر من ابواب البداء و اینیتها و حد رتقها فتقها فهذان جاران احدهما حمل علی صاحبه فی الصرف...»
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
╭─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╮
✅این روایت روشن می کند که عرش و کرسی هر دو مخلوق و از عالم غیب اند و کرسی قائم به عرش است، آن چه در اشیا عالم جاری می شود از عرش به کرسی و از کرسی به عالم می رسد. و بداء و مکان های آن در عرش است نه در کرسی.
✅هم چنین کرسی باب ظاهر از غیب و عرش باب باطن غیب است. طلوع همه اشیا از کرسی است ولی علم کیف، کون، قدر، حد، این، مشیت، صفت، اراده، علم الفاظ و حرکات و علم عود و بدء همه در عرش است.
🌷در صحیفه سجادیه دعای ۴٧ آمده است: «لک الحمد... حمدا یوازن عرشک المجید» هم چنین آمده است «صل علیهم زنه عرشک و ما دونه و ملاء سمواتک و ما فوقهن» و در دعای ٣ آمده است «اللهم و حمله عرشک...»
🌺به نظر المیزان چنان که نقل شد عرش حقیقتی از حقایق و امری از امور خارجی است و مرکز تدبیر امور جهان است (المیزان ج٨ص١۶٠-١۵٧).
🌸در المنار ذیل آیه ٣ از سوره یونس عرش را مرکز تدبیر دانسته است و می نویسد «ثم استوی علی عرشه الذی جعله مرکز التدبیر لهذا الملک العظیم» آن گاه ادامه می دهد عرش مخلوقی است که پیش از آسمان ها و زمین آفریده شد.
╰─🌿ঈ🌿ঊ🌿🕊🌿ঊ🌿ঈ🌿─╯
#مهدی_شناسی
#امام_زمان
#جامعه_مهدوی
#مهدویت
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄••❅🌈🇮🇷❅••┄┄
نماهنگ محشر توبه نریمانی .mp3
2.59M
🎼آمدم توبه کنم قول دهم خوب شَوَم
توبه ام را بپذیر حرف مرا باور کن
╭─ঊ🌿ঈ🕊ঊ🌿ঈ─╮
🆔 @Clipe_Mahdavi
╰─ঊ🌿ঈ🕊ঊ🌿ঈ─╯
4_5802897315391866891.mp3
11.64M
🌺صوت الهی بسیار زیبا و شنیدنی اذان🌺
غذای روحتان سرد نشود 🌻❤️بشتابید به سوی نماز..💞🌾💫
التماس دعا🌼🍃
🕋📿🕋📿🕋📿🕋📿🕋
🆔 @Jameeh_Mahdavi
┄┄┄••❅🌈🌟❅••┄┄┄
✍ #معارف_نماز (۷)👆👆
📚 مطالبی از کتاب نماز باور نماز یاور
کاری از ستاد اقامه نماز ╭─🖤🌴🖤🌴🖤🌴─╮
🆔 @Jameeh_Mahdavi
╰─🖤🌴🖤🌴🖤🌴─╯