📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت چهل و هفتم
🔰 مبانی فلسفی لیبرالیسم
لیبرالیسم به لحاظ فلسفی، محصول آرای ماکیاولی، تامس هابز، جان لاک، منتسکیو و ولتر است و به لحاظ فلسفی و معرفتشناختی، میتوان عناصر زیر را ارکان ایدئولوژی لیبرالیستی دانست:
۱) اعتقاد به فردگرایی هستیشناختی و اخلاقی؛
۲) اعتقاد به تجربهگرایی روششناختی؛
۳) اعتقاد به جدایی بایدها از هستها؛
۴) اعتقاد به منفعتگرایی اخلاقی؛
۵) اعتقاد به نسبیتانگاری اخلاقی، ارزشی و معرفتشناختی.
از منظر این ایدئولوژی، انسانها به صورت اتمهایی مستقل و خودبنیاد که از خدا، آسمان و از دیگر مردمان، مستقل و بینیازند، فرض میگردند و روابط آدمیان با یکدیگر، نوعی روابط کالایی و شیئی است که این فردگرایی هستی شناختی، مبانی فلسفی لازم برای فردگرایی اخلاقی و سیاسی را بهوجود میآورد.
این فردگرایی فلسفی، دقیقاً ملازم با روششناسی آمپریستی (تجربی) است؛ زیرا در باور لیبرالها، «عقل تجربی» که محدود به حدود و ظرفیتهای متدلوژی تجربی است، تنها منبع فهم و شناخت فرض میشود. از نتایج و لوازم فردگرایی فلسفی و متدلوژیک، نسبی انگاری ارزشی اخلاقی است.
♦️در طیّ تاریخ فلسفه جدید غرب نیز شاهد هستیم که پوزیتویسم همیشه با لیبرالیسم سیاسی تلازم و همراهی داشته است و همین فردگرایی اتمیستی جوهر نظریه (حقوق طبیعی)، (قرارداد اجتماعی) و (اعلامیه حقوق بشر) غربی را تشکیل میدهد و بهخوبی در مدل «انسان اقتصادی» و منطبق بر درک سوداگرانه و کالایی نظام سرمایهداری از حیات اجتماعی انسانهاست. مفهوم انسان اقتصادی و رقابت آزاد ... بهویژه با ماهیت سرمایهداری قرون ۱۸ و ۱۹ مطابقت داشت و معرّف انسان واقعی جامعه بورژوایی بود.
🔹لیبرالها مفهوم عقل بشری را نه در طول وحی آسمانی که در مقابل آن قرار داده و به اصالت اوّلی نسبت به دومی معتقد هستند و میگویند که «پارلمان» محل جلوهگری «عقل بشری» و «نهاد قانونگذاری بشری و نفی قانون الهی» است. از این رو شدیداً بر وجود پارلمان بهعنوان «نهاد وضع قانون توسط بشر» و «سازمان مرکزی دولت لیبرال» تأکید میکردند و این همان چیزی است که داعیهداران وطنی لیبرالیسم در کشور ما تحت عنوان «اصالت جمهوریت» در برابر «اسلامیت» مطرح کرده بودند. در این نظریه لیبرالی، حق، حقیقت و فرامین الهی مورد بیاعتنایی و انکار واقع شده و اراده نفسانی جمعی بشر، مبنا، اصل و تعیینکننده مشروعیت حکومت و امور دیگر محسوب میگردد. لیبرالیسم در حوزه تفکّر سیاسی به اندیشه جدایی دین از سیاست بهعنوان یک رکن ثابت و بنیادین معتقد است. اساساً سیاست و اداره زندگی اجتماعی در قلمرو تفکّر لیبرالی، جوهری سکولاریستی دارد.
🔸لیبرالیسم، خود یک برنامه لائیک، سرمایه سالارانه و اومانیستی برای تحقّق نظام سیاسی، اجتماعی و اداره زندگی دنیوی دارد؛ برنامهای که به لحاظ محتوا و مبادی و غایت در نقطه مقابل تفکّر سیاسی، اجتماعی، مذهبی است. از اینرو مخالفت لیبرالیسم با هر نوع تئوری و حکومت دینی و تلاش آن در جهت اثبات و تحقّق سکولاریسم و مسخ و تنزل اندیشه دینی به سطح مجموعهای از تعالیم اخلاقی که صرفاً شأن شخصی و فردی داشته باشد، کاملاً روشن است.ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
21.mp3
7.33M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیست و یکم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و پنجم
🔰دوره سوم: از دوره پهلوی دوم تا پیروزی انقلاب اسلامی
براساس تصمیم گیری انگلیس و با ورود متفقین به ایران در شهریور ۱۳۲۰ ، رضاشاه برکنار شد و پهلوی دوم به سلطنت رسید و این بار هم فروغی در تحکیم دوباره رژیم پهلوی نقش خود را ایفا کرد. قابل ذکر است که لژ روشنایی که اعضای آن در کادر های سیاسی و جاسوسی انگلیس و تعدادی ایرانی بودند، در جریان هجوم متفقین به ایران به نحوی هماهنگ با آنها در جنوب کشور همکاری می کردند. این لژ در شب حمله به ایران ضیافتی ترتیب داد و افسران ایرانی را به شام دعوت کرد. لژ دیگری به نام پیشاهنگ آبادان نیز ماموریت یافت که افسران ایرانی را در مهمانی سرگرم کند.
♦️پس از سقوط رضاخان ، لژ بیداری فعالیت خود را مجددا از سرگرفت؛ اما بعد از مدتی سازمان های ماسونی، فعالیت خود را در این دوره به جای لژ بیداری با تشکیل لژ پهلوی (لژ همایون) که وابسته به لژ بزرگ شرق فرانسه بود، از سرگرفتند.
موسس این لژ محمد خلیل جواهری بود که در بیروت به عضویت سازمان فراماسونری در آمده بود. او می گوید: در تمام مدت پنج سال فعالیت لژ، دکتر هومن (استاد فلسفه دانشگاه تهران) دست راست و سید محمدعلی امام شوشتری دست چپ من می نشستند و مهندس اصغر مافی دبیر لژ بود.
🔹به دنبال قدرتمند شدن گرایش های ملی گرایی و نهضت ملی شدن صنعت نفت و به خطر افتادن منافع نظام سرمایه داری غرب (به ویژه انگلستان و آمریکا) تکاپوهای فراماسونری در ایران بیشتر شد. این فعالیتها، با موافقت سلطنت محمدرضا شاهی همراه بود؛ زیرا وی خود، به رواج و تبلیغ فرهنگ غربی تمایل و دیدگاهی غرب باور داشت. او بر اخذ الگوی غربی تاکید می کرد و از این جهت در مقایسه با رضاشاه، غربگرا تر بود؛
به همین جهت، فعالیت دوره سوم با اجازه ی شخص محمدرضا شدت یافت.
🔸فعالیت انجمن های ماسونی در دهه ی سی و چهل شمسی را می توان دوران اوج تکاپوی آنها دانست. در کتاب فراماسون آمده است:
انجمن ها و محافل ماسونی فعال در عهد پهلوی دوم که خلف ماسون های تجدد خواه و اصلاح طلب عصر مشروطیت بودند، از همان شاخصه اصلی، یعنی نظام سرمایه داری غرب پیروی می کردند.
در این دوره لژهایی دیگر مانند: لژ مولوی، لژ تهران، لژ کوروش، لژ مهر، لژ ستاره سحر، باشگاه حافظ، انجمن طرفداران زکریای رازی، انجمن طرفداران خواجه نصیرطوسی وغیره مشغول فعالیت بودند. به طور کلی اعضای این لژها همگی از مقامات کشوری و لشگری و دانشگاهی بودند و سرنوشت کشور را در دست داشتند.
♦️شوربختانه باید گفت که تمام صدر اعظم های زمان قاجار به غیر از امیرکبیر و قائم مقام فراهانی و همچنین اکثر نخست وزیران دوران پهلوی اول و پهلوی دوم از سیدضیاء طباطبایی تا بختیار عضو سازمان فراماسونری بودند.
انجمن های ماسونی در سال های پایانی عمر رژیم پهلوی، بیش از هفتاد لژ با حدود چهار هزار عضو در ایران داشتند و در مقام یکی از عوامل اجتماعی، در پی ترویج جدایی دین از سیاست(یکی از آموزه ای فراماسونری) بودند.ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت چهل و هشتم
🔰شاخصهای اخلاقی لیبرالیسم
لیبرالیسم به نسبیّت ارزشهای اخلاقی معتقد است؛ زیرا منشأ و منبع صدور تعالیم اخلاقی را نه منبع قادر مطلق غیبی؛ بلکه وجود متغیّر و جزئی انسانی میداند. در باور لیبرالی ارزش به نوعی به اراده انسان متّصل است. تصور از «خوب» غیر قابل تعریف و تهی است و انتخاب انسان میتواند آن را پر کند. در نظر این ایدئولوژی، هیچ قانون کلّی اخلاقیای وجود ندارد که بتواند به شما نشان دهد که چه باید بکنید.
♦️لیبرالیسم، علایق و انگیزههای سودجویانه آدمی را بهعنوان معیار تشخیص (خوب از بد) مطرح میکند. از این روست که نظام اخلاقی لیبرالی را یوتیلیتاریانیستی (پیروی از اصالت منفعت) نامیدهاند. در این ایدئولوژی، منشأ تکلیف اخلاقی در نفع شخصی خلاصه میگردد.
درجامعه لیبرالی هر کس جز به خود نمیاندیشد و خود را بهعنوان شخصیت به اثبات میرساند.
فلاسفه لیبرال قرون هجده و نوزده، آرای اخلاقی این ایدئولوژی را در قالب مکتب اخلاقی (نفعگرایی) تدوین و تئوریزه کردند.
از فلاسفه معروف منفعتگرا میتوان از:
«فرانسوا ماری ولتر»، «جرمی بنتام»،
«جیمز میل» و «جان استوارت میل» نام برد.
مبادی اخلاقی لیبرالیسم را میتوان در آرای «رنه دکارت» (۱۶۵۰ م) و به ویژه «باروخ اسپینوزا» (۱۶۸۸ م) نیز بهخوبی مشاهده کرد.
به نظر اسپینوزا، نیک همان چیزی است که متضمّن نفع ما است.
🔹این تئوریسینها معتقدند که هدف اصلی اخلاق، تأمین منفعت مادی و ارضای علایق جسمی و نفسانی به هر قیمتی و تحت هر شرایطی است.
از نظر آنها قوانین اخلاقی باید خود را با امیال و خواستهای نفسانی بشر تطبیق دهند و از آنجایی که این امیال و خواستهها در افراد و اشخاص، متفاوت و متغیّر است، از این رو نتیجهای جز نسبیتانگاری و شخصی و اعتباری فرضکردن قاعدههای اخلاقی وجود ندارد.
در چارچوب اندیشه لیبرالی عمل و رفتار فرد بهطور طبیعی ملهم از احساسات، امیال و تمنّیاتی است که در بنیاد خودخواهانهاند.
🔸در صدر رنسانس، ماکیاولی هسته اصلی آرای اخلاقی لیبرالی را در قالب نفی وجود معیار و میزان اخلاقی ثابت و تبدیل مسائل اخلاقی به اختلاف سلیقهها نمود. پس از وی این باور بهصورت تفصیلی و مبسوط در فاصله قرون هفدهم تا نوزدهم مطرح گردید.
یکی از محملهای تئوریک حرمتشکنیهای لیبرالی در حوزه اخلاقیات، همین دعوت نسبیتانگاری است.
از لوازم نظریه اخلاقی لیبرالی، بیهدف و بیمعنابودن عالم و تهیبودن آن از نظر غایت است. از همین روست که لیبرالها معتقدند که هدف و معنای زندگی مثل هر معیار ارزشی دیگر، امری است که آدمی بهگونهای خودبنیادانه به زندگی خویش میبخشد و هیچ نسبتی با عالم و جهتگیریهای کلّی آن ندارد. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
22.mp3
7.37M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیست و دوم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و ششم
🔰باشگاه های روتاری در ایران
در اواخر سال ۱۳۳۲ شمسی یکی از روتارین های آمریکایی به نام دکتر کراتس به ایران آمد تا برای تشکیل کلوپ های روتاری در ایران وارد عمل شود. او سرانجام توانست به واسطه هادی امیرابراهیمی که یکی از سرمایه داران بود، با دکتر جهانشاه صالح استاد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و وزیر بهداری و سناتور مصطفی تجدد مالک و مدیر عامل بانک بازرگانی ایران و سناتور عباس مسعودی مالک و مدیر موسسه اطلاعات تماس حاصل کرده و نخستین کلوپ روتاری را در ایران تشکیل دهد. بعد از دکتر کراتس یکی از اعضای «انجمن دوستداران آمریکایی خاورمیانه» به نام چارلز کولاک از بیروت وارد تهران شد و با دعوت از بعضی از سرمایه داران مانند ثابت پاسال، لطف الله حی، قاسم لاجوردی و استادان دانشگاه مانند جهانشاه صالح و دکتر نجم آبادی استاد دیگر دانشکده پزشکی دانشگاه تهران و دیگران کلوپ روتاری تهران را در سال ۱۳۳۵ افتتاح کرد.
♦️این کلوپ کار خود را در پارک هتل تهران آغاز کرد. اولین رئیس این کلوپ دکتر جهانشاه صالح بود. با پایان گرفتن انتخابات نخستین هیات مدیره ی کلوپ روتاری تهران، رضا رزم آرا دبیر کلوپ روتاری تهران، اساسنامه ی روتاری بین المللی را به زبان فارسی ترجمه کرد.
چگونگی انتخاب مسئولین باشگاه های روتاری
انتخاب روسا و گردانندگان باشگاه به صورت رای گیری مستقیم ار اعضاء انجام گرفته و اعضای مسئول به مدت یک سال انتخاب می شدند.
شیوه انتخاب در عضوگیری (از هر شغل و صنف یک نفر) با دقت زیادی انجام می گرفت.
🔹در اساسنامه روتاری درباره شرایط لازم برای عضویت فعال در کلوپ روتاری آمده است:
«فرد باید بالغ، و به حسن اخلاق معروف و در حرفه و کار خود موفق و صاحب شهرت باشد.
او باید به عنوان صاحب، شریک، رئیس صنف یا مدیر یک واحد تجاری یا پیشه ای که شایسته و شناخته شده و یا به عنوان یکی از اعضای هیات عامل موسسه ای که شایسته و شناخته شده یا به عنوان نماینده محلی یا نمایندگی شعبه بازرگانی یا حرفه ای که شایسته و شناخته شده و یا دارای مقام مسئول در چنین نمایندگی هایی باشد.
در انتخاب روسا و هیات مدیره و دیگر گردانندگان روتاری که هر سال روتاری(سال روتاری از یازدهم تیرماه هرسال تا دهم تیرماه سال بعد می باشد) با عضوگیری مستقیم انجام می گیرد، اعضای موسس و شخصیت های با نفوذ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و سرمایه داران عمده، شانس موفقیت بیشتری به سایر رقبا دارند.
🔸تشکیلات باشگاه روتاری
چارچوب اصلی و استخوان بندی باشگاه های روتاری از چهار کمیته و چند کمیسیون، زیر نظر هریک از کمیته های چهارگانه تشکیل شده است. روسای کمیته ها توسط رئیس باشگاه و روسای کمیسیون ها توسط رئیس کمیته ها انتخاب می شوند. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت چهل و نهم
🔰 شاخصهای سیاسی ـ اجتماعی لیبرالیسم
لیبرالیسم علاوه بر جنبه هایی که توضیح داده شد، یک جریان فکری سیاسی _ اجتماعی بسیار گسترده و پردامنه است که حدود چهار سده تحول را در اندیشه غربی پشت سر گذاشته است.
لیبرالیسم سیاسی بر این فرض بنیادین قرار دارد که عقل بشر بینیاز از هدایت وحی الهی، توان طراحی یک نظام اجتماعی سعادتمند را داراست. لیبرالها مدل سیاسی مطروحه خود را که بر مبنای «نظریه حقوق طبیعی» و «نظریه قرارداد اجتماعی» و «پارلمانتاریسم» قرار دارد، بهعنوان «یگانه مدل مطلوب» مطرح میکنند که این «جزماندیشی» با داعیههای ضدّ جزمی لیبرالها هیچ سازگاریای ندارد.
♦️لیبرالها حاکمیت را نه از آن خداوند که اساساً و بالاصاله از آن بشر دانسته و به مخالفت با هر نوع اندیشه دینی در خصوص حاکمیت سیاسی پرداختند. به اعتقاد لیبرالیسم، حکومت، نتیجه توافق و قرارداد اجتماعی مابین آدمیان است و بر مبنای این قرارداد موظّف است که از حریم تفاوتها و تبعیضهای طبقاتی، نظام مالکیت سرمایهدارانه و آزادیهای لیبرالی دفاع نماید.
🔹اساساً انسانها در اندیشه «لیبرالیسم کلاسیک» بر مبنای میزان تموّل و مالکیتشان صاحب حقّ رأی و امکان مشارکت اجتماعی و سیاسی میشدند.
انسان به مفهوم نظریه لیبرال؛ یعنی انسانی که از نظر سیاسی و اقتصادی واجد استقلال است، فردی بهشمار میآید که مالک است و کسانیکه استقلال اقتصادی نداشتند از حقوق مدنی محروم میمانند و چون فقط افراد متملّک، مالیاتی را میپردازند که باید درباره چگونگی مصرف آن تصمیم گرفته شود، تنها حق دارند در تصمیمگیریهای عمومی شرکت جویند.
🔸لیبرالیسم با عزیمت از نقطه ی اعتقاد به اصالت فرد، به بارزترین و شاخصترین ارزش و آرمان لیبرالیسم که آزادی است میرسد.
سایر ارزشها مثل تساهل، حقوق فردی، حریم خصوصی و... در واقع از آزادی مشتق میشوند و لیبرالیسم برای تضمین این ارزشها به حاکمیت قانون، محدودیت حکومت، تفکیک قوا و آزادی انجمن و مطبوعات و... میرسد. ادامه دارد...
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
23.mp3
7.32M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیست و سوم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c
📚 فراماسونری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت بیست و هفتم
🔰 باشگاههای لاینز در ایران
بر اساس اسناد متقن، تاریخ تشکیل باشگاه های لاینز در ایران دقیقا مشخص نیست، اما ظاهرا شعبه ای از آن در تاریخ پانزدهم فروردین ۱۳۳۶ در ایران افتتاح گردید و به زودی در پنجاه شهر ایران شعباتی دایر کرد.
اعضای این باشگاهها در روزهای پنجشنبه اول و پنجشنبه سوم هر ماه در یکی از هتل های تهران تشکیل جلسه می دادند. بنا به دلایلی می توان حدس زد که این باشگاهها از سال ۱۳۳۹ هجری شمسی به بعد، فعالیت جدی تری را به انجام رساندند؛ چرا که سال مزبور سال فعالیت منطقه ۳۵۴ الف لاینز در ایران است.
♦️مجمع جهانی لاینزها حوزه فعالیت خود را به چند منطقه تقسیم کرده بود و باشگاههای لاینز ایران در منطقه ۳۵۴ قرار داشتند. خود این منطقه نیز از نظر جغرافیایی به چند دسته تقسیم شده بود که با حروف ابجد نشان داده می شدند.
منطقه ۳۵۴ الف، حوزه فعالیت باشگاههای تهران را در بر می گرفت و از سال ۱۳۵۳ منطقه ۳۵۴ د از الف منشعب شده بود اما حدود جغرافیایی آن و منطقه های ۳۵۴ ب و ج در دست نیست.
🔹باشگاههای لاینز حوزه تهران عبارتند از:
باشگاه تهران، باشگاه شمال تهران، باشگاه یوسف آباد، باشگاه قلهک، باشگاه تجریش و باشگاه ری. دکتر محمدعلی احمدی از سران باشگاههای لاینز ایران و استاد دانشکده علوم اداری دانشگاه تهران و مدرسه عالی حسابداری و موسسه ی علوم بانکی بود که مسئول هماهنگی اردوی عمران ملی دانشجویان گردید. او در ضمن عضو لژ فراماسونری رازی هم بود.
🔸یکی از انجمن هایی که با واسطه باشگاه لاینز متصل به لژ بزرگ فراماسونری ایران می شود، انجمن سقراط است. جوانان توسط این انجمن جذب می شدند و به ظاهر درباره ی علم و ادبیات بحث می کردند. یکی از اعضای فعال آن اسماعیل رفعتی رئیس پیشآهنگی ناحیه ۱۰ آموزش و پرورش تهران بود. ادامه دارد...
#فراماسونری_در_غرب_و_ایران
🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران
✍🏼 قسمت پنجاه
🔰 شاخصهای اقتصادی لیبرالیسم
ایدئولوژی لیبرالیسم از آغاز و در تمامی دوران تکوین و تطوّر خود، غایت و هدف مطلوب خود را در نوعی نظام سرمایهداری آزاد میجسته است و در پیوند تنگاتنگ با حاکمان سرمایهسالاری و امپریالیسم قرار داشته است.
لیبرالها معتقدند که دولت و جامعه باید با کمال خونسردی شاهد «رقابت آزاد» سرمایههای بزرگ با سرمایههای اندک باشد.
لیبرالها هرگونه دخالت در جهت حمایت از اقشار کم درآمد را «محدودیت آزادی» مینامند؛ زیرا معنای لیبرالی آزادی با امپریالیسم و استثمار ملازمه دارد.
♦️اساساً جان لاک، ولتر، منتسکیو و بسیاری دیگر از ایدئولوگهای لیبرال، از بزرگترین تاجران برده و سرمایهداران زمانه خود بودهاند.
آدام اسمیت (۱۷۹۰ م) را باید طراح اصلی تئوری اقتصادی لیبرالیسم دانست.
نظرات اسمیت بعدها توسط لیبرالهایی چون دیوید ریکاردو، مورد بسط و تجدید نظر قرار گرفت.
تئوری اقتصادی لیبرالی بر مبنای دو فرضیه قرار گرفته بود:
۱) اینکه انسانها موجوداتی خودخواه هستند که بهدنبال تأمین منفعت خود روانند.
۲) اینکه انسانها را باید در جهت ارضای خودخواهیها و سودطلبیهای شخصی خود آزاد گذارد.
🔹نظریه اقتصادی لیبرالها در واقع بیان خواستها و توقّعات کلان سرمایهداران، سوداگران و بازرگانان اروپایی در جهت ایجاد فضایی مناسب برای «انباشت سرمایه» و تأمین خواستههای سوداگرانهشان بوده است.
آرای اقتصادی لیبرالی طرفدار انباشت ثروت و رونق بازار سودجویی و سوداگری سرمایهداران به هر قیمتی (حتی به قیمت خانهخرابی و فقر میلیونها انسان دیگر) است. این نظریات، هرگونه درک عدالتخواهانه و آرمانجویانه و اخلاقی را مورد نفی و انکار قرار میدهد.
نتیجه و محصول تئوریهای اقتصادی لیبرالیستی در اروپای قرن هجده و نوزده، گسترش بیعدالتی اجتماعی و فقر و تیره روزی و استثمار غیر قابل توصیف میلیونها مرد، زن و کودک و برقراری شرایط ظالمانه اجتماعی بوده است که توصیف روشن و زنده آن را در آثار ادبیای چون «روزگار سخت» اثر «چارلز دیکنز»، «تیرهبختان» اثر «جک لندن» و آثار دیگر نویسندگان این دوره، شاهد هستیم.
🔸یکی از ارکان لیبرالیسم کلاسیک این بود که انسانها (یا دقیقتر بگوییم بازرگانان) باید آزاد باشند تا با حداقل نظارت یا محدودیت از طرف جامعه مجالی برای کوششهای خود بیابند ...
لیبرالها میخواستند که هیچ کنترل اخلاقی یا فردی و جمعی بر جریان گردش سرمایه بر اساس مکانیسم سودجویی وجود نداشته باشد و یک نظام سرمایهسالارانه تمامعیار پدید آید (چنانکه در غرب پدید آمد) این نظریه سرمایهسالارانه لیبرالی تحت عنوان اصل «بازار آزاد» یا «اقتصاد بازار» یا «رقابت آزاد» معروف گردیده است.
پایان بحث لیبرالیسم
#روشنفکری_در_ایران_و_غرب
🆔 @Jarianshenasi
24.mp3
7.35M
🔰#کتاب_صوتی🔰
🎙عنوان : اندلس یا تاریخ حکومت مسلمین در اروپا
✍اثر : مرحوم محمد آیتی
📼 قسمت بیست و چهارم
#کتاب_صوتی
#اندلس_یا_تاریخ_حکومت_مسلمین_در_اروپا
🆔 http://eitaa.com/joinchat/839057428Cbb18df1b3c