eitaa logo
جریان شناسی فکری، فرهنگی، سیاسی
3.1هزار دنبال‌کننده
844 عکس
1.2هزار ویدیو
1 فایل
این کانال بمنظور آشنایی و تبیین جریانات فکری، فرهنگی، سیاسی ویژه کادرهای فعالین دانشگاه و مربیان مساجد راه اندازی گردیده است. ارتباط با ادمین : https://eitaa.com/Srfm50
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۱۰۴ 🔰 میرزا صالح شیرازی او در زمره نخستین منوّرالفکرانی است که به مجمع فراماسونری پیوسته‌اند. عباس‌میرزا او را برای تحصیل به فرنگ فرستاد که در انگلیس به عضویت لژ‌های ماسونی درآمد. ظاهراً میرزا صالح در مجمع ماسونی حتی به مقام استادی نیز رسیده بود . میرزا صالح به سال ۱۲۳۷ از سوی عباس‌میرزا به‌عنوان‌ سفیر ایران در لندن تعیین شد، او مدتی نیز مترجم نامه‌های سیاسی عباس‌میرزا بود. ♦️میرزا صالح در بخش‌هایی از سفرنامه خود به ستایش از کشور انگلیس می‌پردازد و آنجا را «ولایت امنیت و آزادی» می‌نامد. وی در بخش‌های مختلف سفرنامه، وقایع تاریخ جدید انگلیس ( اختلاف پارلمان و پادشاه، انقلاب کرامول و...) را ذکر می‌‌کند و با شیفتگی از لیبرالیسم سخن می‌گوید. میرزا صالح پس از آشنایی با تاریخ انگلیس، شیفته لیبرالیسم گردید و سعی در نسخه‌برداری از آن نمود... . از یادداشت‌های او می‌توان فهمید که به‌ سختی تحت تأثیر لیبرالیسم انگلیسی قرار گرفته است. 🔹میرزا صالح، نخستین رونامه چاپی فارسی با چاپ سنگی را منتشر نمود. «فریدون آدمیت» می‌نویسد که این روزنامه «طلیعه» نام داشته و ماهی یکبار منتشر می‌شده است. میرزا صالح پس از آن در جمادی‌الاوّل سال ۱۲۵۳، روزنامه «کاغذ اخبار» ـ ترجمه ناقص News paper ـ را منتشر کرد. در انتشار اوّلین روزنامه به زبان فارسی توسط یک منوّرالفکر لیبرال وابسته به محافل ماسونی به خوبی پیوند ژورنالیسم منوّرالفکرانه با لیبرالیسم و ماسونیسم و ترویج غربزدگی در تاریخ عهد مشروطه ما عیان می‌گردد. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
(11) 🔷 مخالف بهشتی، مدافع بنی صدر ✡️ عملکرد مخرب شیخ حسن لاهوتی در سپاه و همچنین سخنرانی هایش به نفع منافقین و علیه نظام و گزارش‌های مکرر فرماندهان انقلابی سپاه (مانند آقایان جواد منصوری و علی محمد بشارتی) به امام، سرانجام باعث شد که حضرت امام پس از مدتی (در همان سال 58) او را از سمتش کنار گذاشته و حکم امام جمعگی رشت را با وساطت برای او صادر کند. ✡️ لاهوتی که از مخالفان اصلی و دبیر کل آن یعنی بود، در انتخابات مجلس اول از رشت به اولین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافت. ✡️ مخالفت های لاهوتی با حزب جمهوری همچنان ادامه داشت بطوری که در ماجرای درگیری‌های خط امام و جریان ، طرفداری لاهوتی از بنی صدر کاملا روشن و بارز بود. ✡️ لاهوتی در آذر ماه ۱۳۵۹ در مشهد و در حالی که جمعیت شعار «مرگ بر بهشتی» سر می‌داد، خطاب به کسانی که عکس آیت الله بهشتی را در دست داشتند گفت:‌ «این ها عوامل آمریکا هستند، به این مزدوران اجنبی پاسخ ندهید، اینها عوامل ستون پنجم دشمن هستند.» ✡️ در ادامه، وقتی که شعارها به سمت روحانیت و امام خمینی(ره) رفت، جمعیت برای دقایقی کتک‌کاری کردند، در این میان تصاویر نیز پاره و سوزانده شد و لاهوتی در قبال آن سکوت کرد. ✡️ همچنین لاهوتی در بهمن ماه ۱۳۵۹ در رشت در حالی که به حمایت از بنی‌صدر سخنرانی می‌کرد، با مخالفت هواداران حزب جمهوری اسلامی مواجهه شد. در این بین، محافظ لاهوتی با مسلسل اقدام به تیراندازی کرد که منجر به زخمی شدن دو نفر شد. ادامه دارد... @antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۱۰۵ 🔰 میرزا علی خان امین الدوله وی از دولتمردان منوّرالفکر و لیبرال عهد قاجاری بود. او در دوره ناصرالدّین شاه به تقلید از «روح‌القوانین» منتسکیو رساله‌ای نوشت و در آن به ترویج آرای لیبرالی پرداخت. امین‌الدّوله تحت تأثیر آثار فیلسوفان خردگرای فرانسوی مثل ولتر بود... مطالعات او در سیاست که در مجرای فرهنگ فرانسوی انجام گرفت، او را با مکتب «اصالت فرد» اندویودالیسم فرانسوی و خردگرای راسیونالیسم وابسته به آن، آشنا کرد. او از آثار ولتر و منتسکیو توشه‌های فراوان گرفت و تحت تأثیر این آثار، دست به نوشتن رساله «مجدیه» زد. امین‌الدّوله در بخشی از کتاب «خاطرات سیاسی» به هتّاکی نسبت به روحانیت می‌پردازد. این کتاب به‌خوبی پرده از روحیات لیبرالیستی او برمی‌‌دارد. ♦️زین‌العابدین مراغه‌ای وی صاحب کتاب «سیاحتنامه ابراهیم‌ بیگ»، یکی از نویسندگان دوره مشروطه است که تحت تأثیر تبلیغات و شعارهای لیبرالیستی قرار داشته است. او در کتاب سیاحتنامه خود به طرح موضوع «جدایی سیاست از دیانت» می‌پردازد و می‌نویسد: «الّا در ایران در هیچ گوشه دنیا رؤسای روحانی به امور سیاسی مداخله ندارند، مگر در ایران. در هیچ نقطه روی زمین مقامات متبرّکه و خانه‌های علما و آخورهای بزرگان، مأمن و ملجأ مردمان دزد و دغل و خونی نیست، مگر در ایران». مراغه‌ای در لابه‌لای صفحات کتاب خود به ستایش از وضع سیاسی جامعه انگلستان و نظام دموکراسی غرب می‌پردازد. 🔹یکی از مورّخین منوّرالفکر معاصر درباره گرایش‌های فکری مراغه‌ای می‌نویسد: «در مسئله آزادی، تحت تأثیر لیبرالیسم انگلیسی و نیز متفکّرانی ... مثل روسو، ولتر و منتسکیو قرار دارد ... حاجی زین‌العابدین به‌ شدّت تحت تأثیر انقلاب فرانسه و متفکّران آن و اعلامیه حقوق بشر و... انقلاب ۱۹۰۵ م روسیه قرار داشت». جلد اوّل کتاب «سیاحتنامه ابراهیم‌بیگ» در سال ۱۳۱۲ هجری قمری در قاهره به چاپ رسید. این کتاب، ماجرای زندگی و مسافرت‌های جوانی به نام «ابراهیم‌بیگ»، فرزند یکی از تجّار بزرگ آذربایجان است. ابراهیم در مصر به دنیا آمده و بزرگ شده و پس از آن مسافرت‌هایی به کشورهای دیگر می‌کند. 🔸ماحَصَل مشاهدات و تجربیات ابراهیم‌بیگ در این سفرها، ستایش از وضع ممالک اروپایی و نهادهای غربی تازه‌ تأسیس در سرزمین‌های غربزده‌ای همچون مصر است. مراغه‌ای در این کتاب تلاش می‌کند تا خواننده را به پذیرش نهادهای سیاسی و باورهای فکری لیبرالی ترغیب نماید. با اینکه کتاب، به لحاظ تئوریک و استدلالی بسیار ضعیف و سطحی است، امّا به لحاظ شخصیت‌پردازی ادبی، توصیفات و ساختار داستانی، از نمونه‌های مشابه خود به‌مراتب قوی‌تر است. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
(12) ✡️ در باتلاق فرزند 🔥یکی از عوامل اصلی انحراف حسن لاهوتی از مسیر انقلاب اسلامی، فرزندش است. 🔥 طبق اذعان مطلعین، وحید لاهوتی (که عضو سازمان منافقین بود) عامل اصلی القائات سازمان بر ذهن شیخ حسن لاهوتی بوده، حتی دیگر اعضا یا هواداران منافقین هم که را دوره کرده و ذهن او را جهت می دادند، از طریق وحید وارد می‌شدند. 🔥 از مبارزین قبل از انقلاب در این باب گفته: «وحید، پسر آقا [شیخ حسن لاهوتی] ارتباط با مجاهدین داشت و آنها از طریق وحید، القائات خود به آقا را می کردند». 🔥 محسن دعاگو هم در این باره میگوید: «وحید لاهوتی، عامل اصلی گرایش آقای لاهوتی به سمت و موضع‌گیری ایشان در مقابل شهید دکتر بهشتی و آیت الله خامنه ای و حزب جمهوری اسلامی بود. وحید مرتب اعضای مختلف را نزد آقای لاهوتی می‌آورد و آنها القائاتی به ایشان می‌کردند. این القائات، ذهن آقای لاهوتی را پُر و او را تبدیل به مهره‌ای از مهره‌های بنی صدر و مجاهدین خلق کرد». 🔥آقای علی‌محمد بشارتی (مسئول اطلاعات وقت سپاه) نیز در مورد اقدامات خطرناک وحید لاهوتی میگوید: «در سفر به کرمانشاه در معیت شیخ حسن لاهوتی سرپرست سپاه، سلاح های زیادی جمع آوری کردیم که بیشتر آنها ژ-3 و کلت بودند. در این سفر، پسر آقای لاهوتی -وحید- هم همراه ما بود اما هیچ مسئولیتی نداشت. او با منافقین در ارتباط بود و با تحت تأثیر قرار دادن پدرش، تعداد زیادی از سلاح های جمع آوری شده، خصوصاً کلت ها را از او گرفته و برده بود». ادامه دارد... @antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۱۰۶ 🔰 میرزا فتح‌علی آخوند زاده وی در سال ۱۲۲۷ ق/ ۱۸۱۲ م در آذربایجان (شهر شکی) به دنیا آمد و در سال ۱۲۹۵ ق/ ۱۸۷۸ م، در تفلیس درگذشت. وی در آغاز نوجوانی نزد پدرش میرزا محمّدتقی و آخوند ملاعلی اصغری به یادگیری قرآن، فقه، عربی و منطق پرداخت. در همان دوران، با فردی غربزده به نام «میرزا شفیع» آشنا شد و به‌شدّت تحت تأثیر آرای مدرنیستی او قرار گرفته و از روحانیت نفرت پیدا کرد. ♦️وی از ایرانیان قفقاز است، بعد از جدا شدن قفقاز و تسلّط روس، عده‌ای به همکاری با دولت روسیه تن دادند و از این میان، تعداد کمی به کار در ارتش نیروی مهاجم مشغول شدند و میرزا فتحعلی آخوندزاده از این دسته اندک است. او مدّتی مترجم کتبی دفترخانه کشوری فرمانفرمای قفقاز بود و پس از آن، مقام کشوریِ او به منصب نظامی تبدیل شد و در سال ۱۳۶۲ هـ.ق به تفلیس رفت و از درجه استواری در ارتش شروع کرد و تا درجه سرهنگی ارتقا یافت. 🔹وی از طرف دولت روس در مذاکرات دیپلماسی و در پذیرایی‌ها و حتی در محاکمات شرکت می‌کرد، او همچنین با یک هیئت روسی در مراسم تاج‌گذاری ناصرالدّین‌شاه جهت ابلاغ تبریک دولت متبوع اعزام شد. آخوندزاده، ۴۳ سال در خدمت دستگاه حکومتی روسیه تزاری بود. تئوریسین‌های چپ از او به‌عنوان متفکّر بزرگ قفقاز و دیگران او را پرچمدار مشروطه‌خواهی و «پدر ملّی‌گرایی» و طرّاح نظریه «پروتستانیسم اسلامی» دانسته‌اند. 🔸میرزا فتحعلی در سفری که میرزا ملکم‌خان از راه تفلیس به ایران بازمی‌گشت، با وی آشنا شد. این آشنایی تداوم یافت و به همکاری بین این‌دو در دنبال‌کردن تفکّرات به‌اصطلاح روشنفکری مبدّل گردید. وی چنان شیفته میرزا ملکم گردید که به او لقب «روح‌القدس» داد و در نامه‌های خود، او را با این لقب می‌خواند. آثار و فعالیت‌های فکری و اجتماعی آخوندزاده بیشتر در جهت شکستن تعهّد مذهبی و تخریب سنن دینی مردم نواحی قفقاز و قطع امید آنها از نظام سیاسی ایران و توجیه حاکمیت روس بر آنهاست. او ضمن آنکه شدیداً از اباحیت و آزادی ـ به‌معنای غربی آن ـ دفاع می‌کند، در نمایشنامه‌های خود، شدیدترین حملات را متوجه دیانت مردم می‌گرداند و اومانیسم را تبلیغ می‌کند.ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
(13) 🔥 خروج از خط امام ⛔️ پیوند محکم با سازمان مجاهدین خلق سبب شد تا اولین نماینده امام خمینی در سپاه که روزی از نزدیکترین افراد به امام بود، سرنوشتی شوم داشته باشد. ⛔️ لاهوتی از جمله افرادی بود که به همراه و دیگر نمایندگان نزدیک به نهضت آزادی و ملی- مذهبی‌ها، در هنگام رأی‌گیری برای طرح عدم کفایت سیاسی به نشانه اعتراض، صحن علنی مجلس را ترک کرد. ⛔️ با تندترشدن فضای سیاسی در بهار ۱۳۶۰ و بنی‌صدر از ریاست جمهوری، حسن لاهوتی مانند یک هوادار تمام عیار به حمایت از جریان ضد خط امام پرداخت. ⛔️ که به اذعان بسیاری از مبارزین، از طرفداران سرسخت مسعود رجوی و سازمان شده بود در چهارم آبان ۱۳۶۰ به دستور رئیس وقت دادستانی انقلاب اسلامی شهید بازداشت شد. ⛔️ او در جلسات بازجویی به این ارتباطات اعتراف می‌کند. در اعترافات وحید لاهوتی به رابطه پدرش با نیز اشاراتی شده که دادستان وقت، دستور بازرسی از منزل حسن لاهوتی و بازداشت وی را صادر می‌کند. ⛔️ وحید لاهوتی در بخش دیگری از اعترافات خود عنوان کرده بود که با یکی از عوامل سازمان در ساختمان القانیان(پلاسکو) در خیابان اسلامبول تهران قرار ملاقاتی داشته است. مأمورین دادستانی نیز جهت پیگیری و بازداشت فرد مذکور، وحید لاهوتی را به قرار ملاقات برده اما وی در همانجا اقدام به خودکشی می‌کند. ادامه دارد... https://eitaa.com/antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۱۰۷ 🔰 ادامه میرزا فتحعلی آخوند زاده... او هرگونه درگیری با روسیه را نفی کرده و همگان را به صراحت به اطاعت از دولت روس فرامی‌خواند. در پایان نمایشنامه «خرس دزدافکن»، خطاب به جماعت، پیام نمایشنامه را با این عبارت بازگو می‌نماید که: «ای جماعت الحال برای شما عبرت باشد، دیگر وقتی است منتقل بشوید بر اینکه شما مردمان وحشی نیستید ... هیچ می‌دانید که دولت روس چه خوبی‌ها به شما کرده و شما را از چه نوع بلاها محافظت می‌کند؟!! .... بر شما لازم است که بزرگ خود را بشناسید،‌ حقّ ولی‌نعمتی او را بجای بیاورید و همیشه به امر و نهی او مطیع بشوید، رسوم بندگی و آداب انسانیت را یاد بگیرید.» ♦️این عبارت نشان می‌دهد که مقابله او با عبودیت و بندگی الهی و حتی استبداد قاجار برای تبلیغ عبودیت و بندگی دولت روس است. مخاطبین آخوندزاده تنها مردم قفقاز نیستند، او جامعه ایران را نیز مخاطب قرار می‌دهد و به‌عنوان یک وطن‌پرست برای مشکلات آنها نیز ارائه طریق می‌کند. آخوندزاده با تنظیم مکتوبات کمال‌الدّوله که متضمّن انتقاد شدید از اسلام و توهین به مقدّسات مسلمانان بود، اوج تأثیرپذیری خود از فرهنگ غربی را به نمایش گذاشت. 🔹وی در این مسیر، به تغییر خطّ اسلام اعتقاد می‌یابد و خطّ اسلام را عامل عقب‌افتادگی مسلمین از تمدّن غربی قلمداد می‌کند. او در توصیه های خود به مشیرالدوله ( میرزا حسین خان ) در سنه ۱۸۷۴ م می نویسد : خون تازه عبارت از ایجاد الفباء جدید و تعلیم علوم فرنگستان است . وی در نامه ی خود به شاهزاده فرهاد میرزای قاجار (عموی ناصرالدین شاه) در اکتبر ۱۸۷۵ م مدعی می شود : در ممالک اسلامیه قبل از تغییر خط قدیم هیچ گونه تنظیمات جدیده و قوانین پولیتیکه نتیجه نخواهد بخشید و ترقی ملت اسلام صورت پذیر نخواهد شد . از نظر او مشکل اصلی چیزی جز اسلام نیست که نتیجه پیروزی اعراب است و راه حلّ رهایی از اسلام، نه به نام دیانت؛ بلکه به طریق حکمت و فلسفه‌ای است که سَرِ سازگاری با دین نداشته (حکمت و فلسفه غرب) و همه پیوندها و نسبت‌های خود را با دین و معرفت دینی گسسته است. 🔸او در حسرت عظمت ایران قبل از اسلام می‌نویسد: «ای‌کاش (به ایران) نیامدمی و کاش اهل این ولایت را که با من هم‌مذهبند، ندیدمی و از احوال ایشان مطّلع نگشتمی، جگرم کباب شد، ای ایران کو آن شوکت و سعادت تو که در عهد کیومرث و جمشید و گشتاسب و انوشیروان و خسروپرویز می‌بود.» و در جای دیگر درباره تاریخ اسلامی ایران می‌نویسد: «الآن چیزی که مایه تسلّای ما می‌تواند شد، این است که تکلیف خودمان را بفهمیم و بدانیم که ما ۱۲۸۰ سال در خطا بوده‌ایم ... بعد از این ... به طرف بازماندگان، یادگاران و نیاکان خودمان عطف نظر کنیم.» ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
(14) ✡️ پایان لاهوتی و معمای خودکشی او... ⛔️ پس از دستور دادستانی مبنی بر بازرسی از منزل شیخ حسن لاهوتی، ارتباطش با منافقین برملاشد. ⛔️ در میان اسناد و لوازم کشف شده، نامه از پاریس، مقدار زیادی سلاح از جمله ، انواع کلت و ...به چشم میخورد. ⛔️ همین امر موجب احضار لاهوتی به دادستانی و بازداشت او شد. ⛔️ وقتی که در دادستانی خبر خودکشی فرزندش وحید را به می دهند، او عصبانی شده و در دست خطی جمهوری اسلامی را زیر سؤال می برد. ⛔️ لاهوتی در این دست خط، فرزند منافقش را در زمره شهیدان دانست! او سپس به جمهوری اسلامی به شدت حمله کرده و کشته شدن فرزندش را نه از سوی تاج به سرهای سلطنتی! بلکه از جانب قلمداد کرد. ⛔️ لاهوتی همچنین با تکیه بر مثلت زر و زور و تزویر، ادعا می‌کند که اکنون نیز حاکمیت وقت، اضلاع زر و زور را زیر جمع کرده و کارهایی می‌کند که ستمگران تاریخ امثال آن کارها را کمتر کرده اند! ⛔️ لاهوتی سپس در زندان اوین خود را به بیماری زده و در اثر غفلت مأموران زندان با استفاده از سمّ موش یا ، خودکشی کرده و به فرزند منافقش ملحق شد. ⛔️ اگر چه سال ها بعد سعید و حمید لاهوتی و همسرانشان، فاطمه و فائزه هاشمی رفسنجانی، همنوا با منافقین، در مصاحبه ای نظام را متهم به قتل لاهوتی می کنند اما اسناد و شواهد موجود و نظر پزشک زندان و همچنین عدم صدور پیام از سوی امام و سید احمد خمینی و بقیه مسؤلان نظام، دال بر خودکشی لاهوتی و سقوط او است. https://eitaa.com/antisecular_ir
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۱۰۸ 🔰 ادامه میرزا فتحعلی آخوند زاده... آخوندزاده با رویکرد به عقلانیت و فلسفه‌ای که منکر غیب و متافیزیک است، دین را تنها مشکل ایران نمی‌داند؛ بلکه خرابی همه دنیا را به آن مستند می‌گرداند. او در جای دیگر به صراحت به انکار وحی و رسالت می‌پردازد و با اهانت به ساحت مقدّس پیامبر اکرم (ص) می‌گوید: «او به کفایت آنچه را از خود می‌گفت به خداوند اسناد می‌داد.» او در این قسمت از عباراتی استفاده می‌کند که قلم از تکرار آن شرم دارد. او در کتابی که به تصریح خود برای هَدم اساس دین نگاشته است، می‌نویسد: «و فی‌الحقیقه، از حقوق‌الله مطلقاً منفعتی عاید نیست بجز ضرر...؛ مثلاً در هر شبانه‌روز، پنج‌وقت نماز، تو را از کسب‌ وکار بازمی‌دارد، روزه به جان تو ضرر کند، حج به هلاکت تو باعث شود ... آیا از اجماع حج در مدت ۱۲۸۰ سال، منفعتی به اسلام عاید شده باشد، چیست؟ امّا به اثبات خسارات کثیره هر کس جواب‌ دادن را قادر است؛ مثلاً‌ چقدر پول از صاحبان استطاعت در خارج وطن صرف می‌شود ... چقدر جان به معرض هلاکت می‌رسد ... و اهل عربستان هم به جهت امیدواری به صدقه در کسب معیشت و طلب ترقی بی‌اهتمام شده، به کمال بی‌غیرتی معتاد می‌گردد و در زمره طوایف گمنام، گذران می‌کنند». ♦️آخوند زاده در تصنیف کتاب ( کمال الدوله ) وقاحت را به نهایت می رساند و به ساحت ادیان الهی به ویژه اسلام و اعتقادات شیعه اهانت می نماید و از ترس واکنش های مسلمانان ، می خواهد تا این مکتوبات به نام او چاپ نشود، هدف نهایی خود را مشخص می کند : بعد از چندی به خیال این که سد راه الفباء جدید و سد راه سویلزاسیون در ملت اسلام ، دین اسلام و فناتیزم آن است، برای هرم اساس این دین و رفع فناتیزم و برای بیدار کردن طوایف آسیا از خواب غفلت و نادانی و برای اثبات وجود پروتستانتیزم در اسلام به تصنیف کمال الدوله شروع کردم. این کمال الدوله تصنیفی است که نظیرش بدین وضوح و بدین دلایل تا امروز در حق دین اسلام به قلم نیامده است. 🔹آخوندزاده با آنکه منکر اصل وحی و ادیان الهی است، در برخی موارد همراه با نقد احکام الهی، درخواست بازسازی آنها را می‌کند، یکی از معتقدان به مبانی الحادی او بدین‌سان این تناقض را رفع می‌کند: «او متفکّری واقع‌بین است و با روح تاریخ آشناست، نه درپی تغییر کیش مردم می‌گردد و نه آن را ممکن می‌شمارد، نه می‌خواهد توده مردم چون خودش ملحد و زندیق گردند و نه آن را مصلحت می‌داند. هدف دینیش لیبرالیسم دینی و پروتستانیسم اسلامی است». مراد از پروتستانیزم اسلامی، حذف ابعاد آسمانی و الهی دین و نفی شریعت و منشأ الهی حق و قراردادن اعتبارات و قراردادهای بشری در مرکز حق است؛ 🔸آخوند زاده که مدعی بود پروتستانتیزم اسلامی، راه دوام دین اسلام است در تعریف خود از این اصطلاح می گوید : «پروتستانیزم عبارت از مذهبی است که حقوق‌الله و تکالیف عبادالله جمیعاً در آن ساقط بوده، فقط حق‌النّاس باقی بماند» . حقوق الناس هم در حوزه ی قانون قرار می گیرد ، پس دین یعنی هیچ !! او در ادامه ی فکر رفع تکلیف ، بدانجا می رسد که یکسره وحی و معجزات را در کنار رمل و خرافات قرار داده ، آن ها را نفی می کند !! فیلسوف عبارت از آنچنان شخصی است که در علوم عقلیه کامل باشد و سبب حکمت جمیع اشیاء را بر وفق قانون طبیعت مشخص نماید و هرگز به خوارق عادت و معجزات و وحی و کرامات و رمل و جفر و ..... باور نکند و به وجود ملائکه و اجنه و شیاطین .... مطلقا معتقد نباشد .... به اصطلاح (اهالی فرنگستان) در دنیا کامل تر از (فیلسوف) وجود نمی باشد! ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
(1) ⛔️ آخوندی با گرایشات مارکسیستی⛔️ 💢 سید محمد موسوی متولد 31 فروردین 1320 در قزوین از شخصیت‌هایی است که مانند برخی دیگر، در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب به مخالفت با نظام شاهنشاهی پرداخت! 💢او در دهه پنجاه در مسجد «» در تهران به تفسیر قرآن مشغول شد. کلاس‌های خوئینی‌ها با دستگیری او توسط پایان یافت. 💢خویینی ها پس از پیروزی انقلاب، عهده دار مسئولیت‌های مهمی از قبیل: عضویت در شورای سرپرستی صدا و سیما، عضو مجلس خبرگان، نماینده تام الاختیار امام در داوطلبان اولین دوره ریاست جمهوری، دادستان کل کشور و ... بوده است. 💢مهم‌ترین فعالیت موسوی خوئینی‌ها پیش از پیروزی انقلاب، مربوط به جلسات تفسیر وی در مسجد «جوستان» تهران بود. او نزاع و درگیری و مبارزه را به عنوان اصل حاکم و جاری در آیات قرآن می‌دانست و سعی می‌کرد تمام آیات قرآن را بر همین اصل تفسیر کند. 💢 و به شیوه و محتوایی که خوئینی‌ها در جلسات تفسیر خود ارائه می‌داد اعتراض داشتند اما خوئینی ها به این اعتراضات توجهی نمیکرد. 💢جالب است که خوئینی‌ها توسط ساواک به اتهاماتی از جمله همکاری و کمک به سازمان دستگیر شده بود اما نکته حائز اهمیت این است سال‌هایی که او به این اتهام دستگیر می‌شود، سال‌های بعد از تغییر ایدئولوژیک سازمان و اعلام رسمی است! یعنی او پس از اعلام رسمی تغییر ایدئولوژیک نیز با سازمان مجاهدین همکاری داشته. 💥 ادامه دارد... ✍️ https://eitaa.com/antisecular_ir
💠در زندگىِ پیچیده‌ی اجتماعىِ امروز، بدون بصیرت نمیشود حرکت کرد. جوانها باید فکرکنند،بیندیشند، بصیرت خودشان را افزایش بدهند. معلمان روحانی، متعهدان موجود در جامعه‌ی ما از اهل سواد و فرهنگ، از دانشگاهی و حوزوی، باید به مسئله‌ی بصیرت اهمیت بدهند؛  🔸بصیرت در هدف، 🔹بصیرت در وسیله، 🔸 بصیرت در شناخت دشمن،  🔹بصیرت در شناخت موانع راه،  🔸بصیرت در شناخت راه‌های جلوگیری از این موانع و برداشتن این موانع؛ این بصیرتها لازم است.(۱۳۸۸/۷/۱۵) -------- 🆔 @jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۱۰۹ 🔰 ادامه میرزا فتحعلی آخوند زاده... او درباره لیبرالیزم می‌گوید: «لیبرال، عبارت از آن کسی است که در خیالات خود به کلّی آزاد بوده، ابداً به تحدیدات دینیه مقیّد نشده و به اموری که خارج از گنجایش عقل و بیرون از دایره قانون طبیعت باشد، هرگز اعتبار نکند ...». به نظر او ویژگی دیگری که دین بازسازی‌ شده باید داشته باشد، جدایی آن از سیاست است؛ زیرا به نظر او دخالت دین در امور سیاسی که با غیر مشروع‌ خواندن حاکمیت‌های غیر دینی همراه است، از دلایل اصلی دوری ما از فرهنگ غرب است. ♦️وی عنوان می‌کند: «سبب مغایرت فیمابین ملّت و سلطنت، علماست. آیا به چه سبب علما در امزجه و طبایع مردم آن‌قدر تصرّف دارند که مردم بلا بحث و ایراد به حرف ایشان گوش می‌دهند و از سلطنت باطناً‌ تنفّر می‌ورزند؟ به سبب آنکه علما، مرجع ناسند... به سبب آنکه حوائج مردم از علما رفع می‌شود و سلطنت امر عارضی است. در حقیقت، عمّال سلطنت نسبت به علما به‌ منزله چاکرانند که باید احکام ایشان را مجری بدارند. نهایت منافع ملّت و آبادی مملکت و وطن، مقتضی آن است که در میان ملّت و سلطنت، اتّحاد و الفت پیدا شود و سلطنت استقلال باطنی و ظاهری پیدا کند و خودش تنها مرجع ملّت گردد و علما را در امور اداره شریک خود نسازند ... علمای دین خود را تابع دولت نمی‌سازند؛ بلکه نایب امام غایب و صاحب‌الزّمان (عج) می‌دانند ... حتی روحانیون را به شاهان تفوّق است و آن را کلب آستان امام خطاب می‌نماید. سلاطین هم ـ طوعاً یا کرهاً ـ به این امر رضا داده‌اند و هر یک، اندیشه نکرده و نفهمیده‌اند که کسی که نسبت به امام، درجه کلبیت داشته باشد، نسبت به نایب امام درجه آقایی که نمی‌تواند داشت. در واقع، نایب امام هم چگونه خود را تابع و محکوم کلب امام بداند». 🔹تفسیری که آخوندزاده از حق، عدالت و همچنین آزادی می‌دهد، تفسیری تماماً دنیوی و زمینی است و هیچ چهره الهی و آسمانی و یا حتی عقلانی و ایدئولوژیکی نمی‌تواند داشته باشد. او به تبعیّت از «جان استوارت میل»، هیچ‌گونه تعریف و تبیینی را از آزادی که عهده‌دار جهت و یا کمال خاص برای انسان باشد، نمی‌پذیرد و معتقد است که ضوابط اخلاقی دینی، آزادی روحی ما را سلب می‌کند، همان‌گونه که حاکمیت‌های استبدادی، آزادی جسمانی را سلب کرده است. توصیه‌ای که در نهایت، آخوندزاده به ملّت ایران می‌کند، رهایی از آزادگی دینی و عبودیت الهی ... و روی‌آوردن به آزادی به‌معنای لیبرالیستی و غربی آن و استفاده از علم تجربی است. صرف نظر از اینکه این رویکرد در قالب دینی و به نام پروتستانیزم اسلامی و یا با پوششی سیاسی و به دست پادشاه باشد. به گفته برخی محقّقان، آخوندزاده هواخواه تشکیل فراماسونری در ایران بوده و این کار را از لوازم آزادی و آزادی‌خواهی می‌دانسته است. 🔸خلاصه اینکه آخوندزاده گرچه با آموزش قرآن و فقه آغاز کرد و اعتقاد به اسلام داشت، ولی به مرور زمان، گرفتار تفکّر التقاطی و آمیختن آموزه‌های اسلام با اندیشه‌های غرب و در نهایت، اسیر الحاد و مخالفت با اسلام گردید. اعتقادات آخوندزاده را می‌توان در کتاب‌ها و نمایشنامه‌ها و داستان‌هایش به ترتیب ذیل بیان کرد : ۱. اعتقاد به پروتستانتیزم به‌معنای نفی حقوق الهی و تکالیف عبادالله و جایگزینی حقوق‌النّاس؛ ۲. انکار معجزات و وحی و کرامت الهی و حقایقی مانند ملائکه،‌ جن و شیطان و در یک کلام،‌ آزادی از اعتقادات دینی؛ ۳. اصالت‌دادن به دنیای مدرنیته و اندیشه لیبرالیسم؛ ۴. لزوم تغییر خط و الفبای ممالک اسلامی، جهت تغییر فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی ـ اسلامی و توصیه به ایجاد الفبای جدید و تعلیم علوم فرنگستان؛ ۵. شمردن دین به‌عنوان مهم‌ترین عامل عقب‌ماندگی و مانع علم و معرفت؛ ۶. مخالفت با مراسم تعزیه و عزاداری امام حسین (ع) و بی‌فایده‌دانستن آن؛ ۷. مخالفت با روحانیت و تفکّرات حوزه‌های علمیه. 🆔 @Jarianshenasi