eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 منظور از «سؤال قبر» چيست ؟ 📖 در منابع اسلامى روايات فراوانى آمده که می گوید : " هنگامى كه انسان را در قبر مى گذارند ، دو فرشته به سراغ او مى آيند و از او درباره اصول عقايد ، توحيد ، نبوّت و ولايت امامان (علیهماالسلام) پرسش مى كنند و حتّى مطابق بعضى از اين روايات از چگونگى صرف عمر و یا طريقه كسب اموال و صرف آنها نيز سوال مى كنند . حال اگر او از مؤمنان راستين باشد ، به خوبى از عهده پاسخ بر مى آيد و مشمول رحمت الهى مى شود و اگر از گنهكارانِ منحرف باشد در پاسخ دادن درمانده مى شود و گرفتار عذاب دردناك برزخى مى گردد ". 📖 مسأله سؤال قبر ، هم در روايات اسلامى بازتاب گسترده اى دارد و هم در كلمات علماى عقايد . 📖 محقّق خويى در «منهاج البراعة» (شرح نهج البلاغه) مى گويد : « مسلمانان اتفاق نظر دارند كه سؤال قبر ، حق است ؛ بلكه مى توان آن را از ضروريّات دين شمرد ؛ تنها گروه اندكى از مُلحدان به مخالفت با آن برخاسته اند ... 📖 در حديثى از امام صادق (عليه السلام) آمده است :  « لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ أَنْكَرَ ثَلَاثَةً: اَلْمِعْرَاجَ وَ سُؤالَ الْقَبْرِ وَ الشَّفَاعَةَ »؛ ( كسى كه را انكار كند از پيروان ما نيست : ، و ) ». 📖 روايات فراوان ديگرى نيز در منابع اسلامى در اين زمينه وارد شده و در آنها آمده است : " هنگامى كه انسان را در قبر مى گذارند ، دو فرشته به سراغ او مى آيند و از اصول عقايد او ، توحيد و نبوّت و ولايت امامان (عليهم السلام) پرسش مى كنند و حتّى مطابق بعضى از اين روايات ، از چگونگى صرف عمر و طريق كسب اموال و صرف آنها نيز پرسش مى كنند ؛ چنانچه او از مؤمنان راستين باشد ، به خوبى از عهده پاسخ بر مى آيد و مشمول رحمت و عنايات الهى مى شود و اگر از گنهكارانِ منحرف باشد در پاسخ اين سؤالات در مى ماند و گرفتار عذاب دردناك برزخى مى شود ". 📖 اين نكته قابل توجّه است كه از قراين موجود در روايات استفاده مى شود كه سؤال و جواب قبر ، يك سؤال و جواب ساده معمولى نيست كه انسان ، مطابق ميل خود پاسخ گويد و خود را نجات دهد ؛ بلكه سؤالى است كه پاسخ آن از درون جان انسان و متن عقايد و اعمال او بر مى خيزد . گويى جوابى است از عمق تكوين و باطن انسان ؛ و در حقيقت اين نخستين دادگاه عدل الهى است كه در آغاز ورود او به عالم برزخ ، انجام مى گيرد . " حادثه سنگين مرگ ، به قدرى عظيم است كه انسان را به كلّى از خود بى خود مى كند و روح او گويى محتوايش را از دست مى دهد ؛ مگر اين كه در چيزى ، آن چنان ثابت قدم باشد كه در برابر چنين حادثه اى نيز به فراموشى سپرده نشود ". 📖 مرحوم علاّمه مجلسى مى گويد : « مشهور در ميان متكلّمان اماميّه اين است كه سؤالِ قبر ، جنبه عمومى ندارد ؛ بلكه مربوط به كسانى است كه در درجات بالاى ايمان يا كفر قرار داشته باشند ؛ ولى مستضعفين و كودكان و ديوانگان سؤال قبر ندارند ». 📖 مرحوم «علاّمه خويى» بعد از نقل اين كلام مى گويد : «اخبار متعدّدى در كتاب «كافى» و غير آن وارد شده كه گواهى بر اين معنا مى دهد». 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
فاطمه بنت اسد.mp3
563.8K
🚨 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
1_12742604.mp3
2.81M
🌷 سختی شب اول قبر 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ نماز خواندن در اماکن تخيير ... ✳️ مسافر در شهر ، شهر ، و علیه‌السلام می تواند نماز را شکسته یا تمام بخواند . ✳️ این حکم در همۀ شهر مکه و مدینۀ فعلی جاری است و مخصوص و صلی‌الله‌علیه‌وآله نیست ، ولی احتیاط مستحب آن است که اکتفا به دو مسجد شود . ✳️ این حکم در حائر حسینی علیه‌السلام ، به و نزد علیه‌السلام ـ هر چند با فاصله دو سه متر ـ اختصاص دارد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ 🌧 پیامبر صلى الله علیه و آله : " است كه در هر كس باشد است اگر چه دارد و بخواند و و كند و بگوید ، كسى كه هنگام سخن گفتن بگوید و وقتى كه وعده دهد نماید و چون امانت بگیرد ، نماید ". (نهج الفصاحه ص 422 ، ح 1280) ~~~~~~~~~~ 🌧 پیامبر صلى الله علیه و آله : " مردى به رسول خدا صلى الله علیه و آله عرض كرد : به من بیاموزید كه و در آن جمع باشد ، حضرت فرمودند : ". (بحارالأنوار ج 69 ، ص 262، ح 43) ~~~~~~~~~~ 🌧 امام على علیه السلام : " با دروغگویى خود بدست مى آورد : را نسبت به خود ، را نسبت به خود و را نسبت به خود . (تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 221 ، ح 4418)
hadisi-az-emam-bagher.mojtahedi.mp3
3.78M
﷽؛ 📝 حدیثے زیبا از امام محمد باقر علیه السلام 💦 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 📝 روایت از امام پنجم علیه السلام … کنیه دو امامه امام پنجم امام نهم . عرب دارد دارد و . ما هم و داریم . روایت نقل می کند که : خداوند را به انسان نداده است : اداے امانت است : چه انسان خوبے امانت را به شما داده باشد یا انسان بد ، اجازه ندارید مال آن انسان بد را بخورید . امانت را باید پس بدید . وفاے به عهد : به کسے قول دادید سر وقت چنین کارے را انجام مے دهید باید به قول تان عمل کنید هرچقدر انسان بدے باشد . خوبے کردن به پدر و مادر : چه پدر ومادرتان خوب باشند چه بد ؛ حتے اگر بد هم باشند باز نمے توانید بے ادبے کنید به پدر ومادر ؛ اگر خواستید موعظه بکنید باید به یک بزرگتر بگید تا به پدر یا مادرتان بگوید چون سبک است این که پدر ومادر تان را نصیحت بکنید . پس اجازه ندارید به پدر و مادر خوبے نکنید چه خوب باشند چه بد باشند . خداوند توفیق عمل احترام به پدر و مادر را به ما مرحمت بفرماید فقط پدر مادر را احترام کنید . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردے لنگرودے 🌐
📝 پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم : « مَن عامَلَ النّاسَ فَلَم يَظلِمهُم وَحَدَّثَهُم فَلَم يَكذِبهُم وَ وَعَدَهُم فَلَم يَخلِفهُم فَهُوَ مِمَّن كَمُلَت مُرُوءتُهُ وَ ظَهَرَت عَدالَـتُهُ وَ وَجَبَت اُخُوَّتُهُ وَ حَرُمَت غيبَتُهُ » 🌧 هر كس در معاشرت با مردم به آنان ظلم نكند ، دروغ نگويد و خلف وعده ننمايد ، جوانمرديش كامل ، عدالتش آشكار ، برادرى با او واجب و غيبتش حرام است 🌧 💐{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}💐 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
#حضرت_استاد_انصاریان " #نماز_خواندن ، یکی از نشانه های زن و مرد شیعه است که به فرمایش امام هشتم (علیه السلام) ، نماز شیعه ، #دائمی است و نمی‌گذارد #قضا شود ".
﷽؛ 📝 چیست ؟ 📖 در این مورد اقوال و نظرات مختلفی بیان شده است که باختصار نظری به تک تک آن ها می اندازیم :     👈 در یکی از کتب معتبر اهل سنت (سنن دارمی جلد اول صفحه ۴۳) از ابن جوزی روایت شده که روزی قحطی شدیدی در مدینه بوجود آمد ، مردم نزد عایشه همسر پیامبر آمدند ، او گفت به قبر پیامبر بنگرید آنان نیز دریچه ای از سقف قبر آن حضرت به آسمان باز کردند به طوری که میان قبر و آسمان هیچ سقف و پوششی نبود در این حال رحمت الهی از آسمان نازل شد . 👈 بعد ها باز کردن این دریچه هنگام خواندن نماز باران جزو سنت های مردم مدینه شد که تا قرن نهم زمان حیات سمهودی ادامه داشته و از آن زمان تا کنون نیز بر گنبد قابل مشاهده است . 👈 دقیقا به موازات این پنجره بر روی گنبد سبز ، بر روی گنبد زیرین نیز پنجره ای وجود دارد . 👇 ✨ اولاً : در زمان عایشه بر قبر مطهر گنبدی ساخته نشده بود . شاید تنها رواندازی از جنس پارچه بر روی آن قرار داده بودند و مردم در واقع حائل بین قبر و آسمان را برداشتند به این صورت معنی این روایت این است که آسمان با دیدن قبر مطهر حضرت اندوهگین شده و بارش باران نمادی از اشک آسمان درفراق پیامبری جاری شد که خدا در شأن او فرمود : لولاک لما خلقت الافلاک ✨ ثانیاً : این اتفاق که در کتب اهل سنت نیز به آن اشاره شده با این اعتقاد وهابیون که استمداد و توسل به اشخاص بعد از مرگشان شرک است در تضاد است . چه اینکه طبق این روایت مردم پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و در زمان عایشه همسر ایشان و با توصیه او متوسل به پیامبر و قبر شریف آن حضرت شدند . ✨ ثالثاً : سالیان سال است که این پنجره را هنگام خواندن نماز باران باز نمی کنند گو اینکه علت آن بی اعتقادی وهابیون به این گونه مسائل است . ✨ رابعاً : اگر از زاویه ای دیگر به این روایت نگاه کنیم نمی توان به این دست روایات زیاد اعتماد کرد چرا که کتب اهل سنت مشحون و پر از روایاتی است که در صدد فضیلت تراشی برای عایشه هستند . واقعاً این سوال جدی است که اگر در مدینه قحطی شده چرا مردم نزد علی علیه السلام که آگاه ترین مردم و نزدیک ترین آنان به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود نرفتند . و یا سراغ یکی از صحابه نزدیک پیامبر همچون سلمان و مقداد و ابوذر نرفتند و یا حتی نزد خلیفه اول که خلافت مسلمین را یدک می کشید نرفتند تا از او در این رابطه سوال کنند !!. ✨ از این رو صحت این دست روایات که به گونه ای ظریف از میان همسران پیامبر تنها پای عایشه را به میدان می کشد ، قابل تأمل است .   👈 سمهودی تاریخ نگار معروف قرن نهم نقل می کند : گنبد مسجد النبی دو سقف داشت که بر سقف بالایی پنجره ای مشرف بر سقف زیرین بود . لازم به ذکر است ساخت گنبد های دو جداره در آن زمان مرسوم بوده و هم اینک نیز در ساخت گنبدها از این تکنیک استفاده می شود . از نظر فنی و مهندسی این نوع ساخت گنبد استحکام گنبد را افزایش داده و عمر آن را دوچندان می کند . 👈 اما گذاشتن پنجره بر روی گنبد بیرونی ممکن است به یکی از جهات زیر باشد : ✨ اول : این پنجره وظیفه رساندن نور را به فضای ما بین دو گنبد برعهده داشته است . چه اینکه با وجود نبود وسایل نور دهی این کار روش مناسبی به نظر می رسیده است . شبیه این کار در مورد کعبه مکرمه نیز وجود داشت که در اطراف کعبه سنگهای مرمری را تعبیه کرده بودند تا فضای مابین سقف اول و دوم کعبه با تابش نور خورشید به این سنگ ها روشن شود . ✨ دوم : این پنجره در واقع تنها راه ورودی برای رفتن به روی گنبد بوده است . به نظر می رسد با توجه به نقدهایی که به قول اول وارد است این قول قابل قبول باشد . 👈 در برخی از سایت های اینترنتی چنین آمده که پس از این که وهابیون گنبد و ضریح امامان بقیع علیهم السلام را تخریب کردند تصمیم گرفتند تا گنبد مرقد مطهر پیامبر صلی الله علیه وآله را نیز تخریب کنند . بدین جهت یکی از آنان از گنبد بالا رفته و در حالی که قصد داشته اولین ضربه را بزند صاعقه ای می زند و او بیهوش شده و می میرد . 👈 پس از آن هیچکس نتوانست جنازه او را از سطح گنبد برداشته پایین آورد . هاتفی از جانب پیامبرصلی الله علیه وآله به یکی از عرفای مدینه خبر می دهد که نمی توانند این جنازه را از روی گنبد جدا کنند همان جا روی گنبد او را بپوشانید تا عبرتی برای دیگران باشد . 👈 این قول هیچ استناد تاریخی ندارد و در بررسی های به عمل آمده در آن ایام چنین اتفاقی نقل نشده است . لذا صحت آن محل تردید جدی است و قابل قبول نیست . گرچه از نظر اعتقادی اینگونه اتفاقات منعی ندارد . http://www.erfan.ir/farsi/49567.html 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ ✅ وظایف متولی مسجد 📝 سوال : متولّى مسجد داراى چه مسؤولیّتى است ؟ 📖 جواب : وظیفه متولّى آن است که اگر مسجد موقوفاتى دارد ، آنها را حفظ نموده ، و صرف مسجد کند ، و بقیّه امور مربوط به نمازگزاران است . ✅ چگونگی انتخاب هیئت أمناء مسجد 📝 سوال : هیئت امناء مسجد چگونه انتخاب مى شوند ؟ 📖 جواب : مردم آن محلّ و امام جماعت مسجد مى توانند با اجازه حاکم شرع ، هیئت امنائى از افراد صالح ، براى اداره امور مسجد انتخاب کنند . ✅ شرایط اعضای هیئت أمناء 📝 سوال : جهت رشد و استفاده بهینه از مساجد ، هیئت اُمناء باید چه شرایطى داشته باشند ؟ 📖 جواب : باید افرادى متدیّن ، خوش نام ، مدیر و مدبّر باشند ، و بتوانند امور مسجد را به بهترین وجهى اداره کنند . 💦 @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
✅ استفاده از آی یو دی 📝 سؤال : آیا استفاده از #آی_یو_دی ، برای #جلوگیری _از_بارداری جایز است ؟ 📖 جواب : اگر موجب از بين رفتن #نطفه بعد از استقرار آن در #رحم يا مستلزم نگاه و #لمس_حرام باشد ، جايز نيست ، وگرنه فی نفسه اشکال ندارد .
﷽؛ نماز جماعت ، خداست و آن ، فرمان پروردگار است .
﷽؛ 💖 مجنون لیلا یا خدای لیلا؟ 💖 یک شبی مجنون نمازش را شکست بی وضو درکوچه لیـلا نشست عشق آن شب مستِ مستش کرده بود فارغ از جام الستش کرده بود سجـده‌ ای زد بر لب درگاه او پُـر ز لیلا شد دلِ پر آه او گفت یا رب از چه خوارم کرده ‌ای بر صلیب عشق دارم کرده ‌ای جام لیلا را به دستم داده ‌ای وندر این بازی شکستم داده‌ ای نشتر عشقش به جانم می ‌زنی دردم از لیلاست آنم می ‌زنی خسته ‌ام زین عشق، دل خونم مکن من که مجنونم تو مجنونم مکن مرد این بازیچه دیگر نیستم این تو و لیلای تو ... من نیستم گفت: ای دیوانه لیلایت منم در رگ پیدا و پنهانت منم سال ‌ها با جور لیلا ساختی من کنارت بودم و نشناختی عشق لیلا در دلت انداختی صد قمار عشق یک جا باختی کردمت آواره صحرا نشد گفتم عاقل می ‌شوی اما نشد سوختم در حسرت یک یا ربت غیر لیلا برنیامد از لَبت روز و شب او را صدا کردی ولی دیدم امشب با منی گفتم: بلی مطمئن بودم به من سر می ‌زنی در حریم خانه‌ ام در می ‌زنی حال این لیلا که خوارت کرده بود درس عشقش بی ‌قرارت کرده ‌بود مرد راهم باش تا شاهت کنم صد چو لیلا کشته در راهت کنم ..
﷽؛ علیه‌السلام می‌فرمایند : « بدترين بنده آن است كه و باشد ؛ در حضور برادرش او را و در غيابش مى‏‌كند . اگر نعمتی به او رسد بر او ورزد و چون گرفتار شود گذارد ». ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi ❄️کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی❄️
🌧 #امام_مجتبی علیه‌السلام می‌فرماید : 🔥 #هلاكت و نابودى مردم در سه چیز است: #كبر ، #حرص ، #حسد . 🔻 تكبّر كه به سبب آن #دین از بین مى رود و به واسطه‌ی آن ، ابلیس مورد #لعنت قرار گرفت . 🔻 حرص كه دشمن #جان آدمى است و به واسطه آن #آدم از بهشت خارج شد ! 🔻 حسد كه سر رشته‌ی بدى است و به واسطه آن #قابیل، #هابیل را كشت . 📚 كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج۱، ص۵۷۲
﷽؛ ✅ اشکی که اموات هم از آن بهره می برند ! 🌧 بهترین اشک ها که رضا و رحمت خدا در آن است ، اشک بر مصائب حسین (علیه السلام) است که هم تسلی بخش است و هم موجب رضای پروردگار می شود و هم اموات را در آن بهره ی فراوان است . 🌧 در آیات زیادی از قرآن مجید از گریه سخن به میان آمده است که به نوعی بر انواع آن دلالت دارد . اشک هم می تواند به گونه ای باشد که اسباب رضایت پروردگار را فراهم آورد و هم موجبات خشم او را . و اما از بهترین اشک ها که رضا و رحمت خدا در آن است ، اشک بر مصائب حسین (علیه السلام) است که هم تسلی بخش است و هم موجب رضای پروردگار می شود و هم اموات را در آن بهره ی فراوان است . 🌧 اقتضای طبیعت آدمی است که گاه می خندد و گاهی می گرید . در حقیقت خنده و گریه ، موهبت هایی هستند از جانب خداوند متعال که در وجود انسان ها به ودیعت گذاشته شده است لذا فرمود «انه اضحک و ابکی» و این که اوست که خنداند و گریاند . 🌧 گریه هم می تواند سبب خشم خدا شود ، مانند گریه فرزندان یعقوب که از روی نیرنگ و فریب پدر بود ، و هم می تواند موجب رضای خدا و بالا رفتن درجه و رشد و کمال انسان باشد . آن گریستن هایی که برای خدا باشد و جنبه ی عبادی داشته باشد موجب تقرب به خدا و مشمول تفضل او خواهد شد و اگر برای دنیا و هواهای نفسانی و نافرمانی پروردگار باشد ، نتیجه ی آن مژوس خواهد بود . ✅ انواع اشک و گریه در قرآن 🌧 وقتی به قرآن مراجعه می کنیم به آیات زیادی برخورد می کنیم که سخن از اشک و گریه به میان آمده است و از لابلای همین آیات است که انواع گریه و اشک بیان می شود . 🌧 در قران از چهار نوع اشک و گریه نام برده شده است : 1⃣ اشک و گریه ی شوق : که تنزیل آیه در شأن بعضی از کشیشان است که با شنیدن آیات قرآن اشک ریختند و گفتند : " پروردگارا ایمان آوردیم پس ما را از گواهان بنویس ". 2⃣ اشک حسرت : مسلمانان شیفته ی پیامبر تا می شنیدند که امکانات برای رفتن به جبهه وجود ندارد ، گریه می کردند : «تفیض من الدمع حزناً الا یجدوا ما ینفقون» 3⃣ اشک خوف : همین که آیات الهى براى اولیا تلاوت مى شد ، گریه كنان به سجده مى افتادند : «خرّوا سُجّدا و بُكیّاً» و نیز «و یخِرّون للأذقان یبكون و یزیدهم خشوعاً» 4⃣ اشک تصنعی و فریب کارانه : که در شأن فرزندان یعقوب است که پس از انداختن یوسف در چاه ، شبانه آمدند نزد پدرشان در حالی که گریه می کردند . 🌧 اما برای گریه اقسام دیگری هم ذکر شده است که به اختصار بیان می شود : گریه ی ترس و هراس ، گریه ی جلب ترحم ، گریه ی غم ، اندوه و تأسف ، گریه ی شوق و شادی ، گریه ی تقوا و تعالی ، گریه ی بر مصائب اولیای الهی ، گریه ی انتظار ، گریه ی فراق و گریه کتک خورده و آسیب دیده . (اسرار اشک، محمد ابراهیم سراج، ص 24) 🌧 گریه هم می تواند سبب خشم خدا شود ، مانند گریه فرزندان یعقوب که از روی نیرنگ و فریب پدر بود ، و هم می تواند موجب رضای خدا و بالا رفتن درجه و رشد و کمال انسان باشد . آن گریستن هایی که برای خدا باشد و جنبه ی عبادی داشته باشد موجب تقرب به خدا و مشمول تفضل او خواهد شد و اگر برای دنیا و هواهای نفسانی و نافرمانی پروردگار باشد ، نتیجه ی آن خواهد بود . ✅ بالاترینِ اشک ها بالاترین گریستن ها گریستنی است که دل را به محبت خدا نورانی کند و از غیر محبت خدا تهی نماید تا مظهر صفات جمال و جلال الهی گردد؛ که این نحو گریه، از گریه از خوف خدا و ترس از عقوبتِ گناه مقامش بالاتر است . (البکاءُ للحسین، محمد حسن طباطبایی میرجهانی، ص 39) یکی از مصادیق این اشک ها و گریستن ها ، گریه و اشک بر اهل بیت پیامبر است . اشک بر حسین و اهل بیت علیهم السلام موجب تقرب و تعالی انسان به سوی خدا می شود زیرا که خدای متعال محبت ایشان را محبت خود و مزد رسالت پیغمبر (صلی الله و علیه وآله) را مودّت ایشان قرار داده ، پس محبت خدا منوط به محبت ایشان است و نشانه ی محبت ایشان قبول ولایت و در شادی آنها شاد بودن و در مصائب ایشان محزون بودن است که آن افضل از تمام عبادات است . اشک بر مصائب اهل بیت از آن جمله اشک هایی است که انسان به دنبال آن یک شادی و شعف درونی ای را حس می کند که فقط در این نوع گریستن قابل تجربه است . 🌧 امیر المومنین می فرمایند : هر چشمی در روز قیامت گریان است و هر چشمی در آن روز [از شدت ترس] بیدار است ، مگر چشمی که خداوند ان را اختصاص داده باشد به کرامت خود (به آن نظر لطف کرده باشد) و گریسته باشد بر مصائب و بی حرمتی هایی که به حسین و اهل بیت رسول خدا (علیهم السلام) شده است . (بحار الانوار، ج 10، ص 103، باب 7، ذیل ح1) در مصائب خود ، بر مصائب حسین (علیه السلام) گریه کنیم . 👇👇👇
👆👆👆 🌧 طبیعت دنیا این گونه است که انسان ها ناگواری ها ، مصیبت ها و گرفتاری های بسیاری را تجربه می کنند و به واسطه ی آنها اندوهگین می شوند . یکی از آن مصیبت ها ، مصیبت هایی است که به واسطه ی از دست رفتن عزیزانمان بر ما عارض می شود . در این موقعیت های حساس، انسان به تسلی نیاز دارد تا آرامش بخشِ روح و جان او باشد . یکی از بهترین تسلی بخش ها ، گریه بر مصائب مولایمان حسین بن علی علیه السلام و اهل بیت ایشان است . زیرا گریه ی بر مصائب حسین علیه السلام و آن اتفاقات ناگوار و عظمایی که بر آن جناب وارد شد ، از درد و رنج وارد شده ی بر ما می کاهد و ثانیاً اگر به نیابت از اموات باشد ، برای او مفید خواهد بود و ثالثاً انسان را از کفران نعمت باز داشته و موجب شکرگزاری او خواهد شد . ✅ جایگاه اشک بر امام حسین علیه السلام 🌧 در روایتی امام صادق (علیه السلام) می فرمایند : " کل الجزع و البکاء مکروه سوی الجزع و البکاء علی الحسین علیه السلام : هر ناله و گریه ای مکروه است ، مگر ناله و گریه بر حسین علیه السلام ". (بحار الانوار، ص 280، ح 9، باب 34) 🌧 حضرت علی بن موسی الرضا می فرمایند : " پس گریه کنندگان باید بر کسی چون حسین گریه کنند، چرا که گریه برای او ، گناهانِ بزرگ را فرو می ریزد ". 🌧 امیر المومنین می فرمایند : " هر چشمی در روز قیامت گریان است و هر چشمی در آن روز [از شدت ترس] بیدار است ، مگر چشمی که خداوند ان را اختصاص داده باشد به کرامت خود (به آن نظر لطف کرده باشد) و گریسته باشد بر مصائب و بی حرمتی هایی که به حسین و اهل بیت رسول خدا (علیهم السلام) شده است ". (بحار الانوار، ج 10، ص 103، باب 7، ذیل ح1) 🌧 در آیات زیادی از قرآن مجید از گریه سخن به میان آمده است که به نوعی بر انواع آن دلالت دارد . اشک هم می تواند به گونه ای باشد که اسباب رضایت پروردگار را فراهم آورد و هم موجبات خشم او را . و اما از بهترین اشک ها که رضا و رحمت خدا در آن است، اشک بر مصائب حسین (علیه السلام) است که هم تسلی بخش است و هم موجب رضای پروردگار می شود و هم اموات را در آن بهره ی فراوان است . 🌈 اشکی که اموات هم از آن بهره می برند ! 👉 erfan.ir/a85006 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ کن تا که کنند 👈 حضرت رضا علیه‌آلاف‌التحیةوالثناء می‌فرماید : « در آن که همه چیز در اختیار بود ، هر چه داشتند ، به فروختند . درهم و دینار دادند گرفتند ، خانه هایشان را دادند و گرفتند ، مزارعشان را دادند و گرفتند ، جواهراتشان را دادند و گرفتند ، گاو و گوسفند هایشان را دادند و گرفتند ، سال آخر دیگر که بدهند ، خودشان را به عنوان و به یوسف فروختند و گرفتند » . 👈 حضرت رضا علیه آلاف‌التحیةوالثناء در ادامه می فرمایند : تمام مردم مصر را و یوسف کرد ، چون یوسف را کرده بود . لذا اگر می خواهی باشی نکن . 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 📝 قالَ أَبُو عَبْدِاللهِ (علیه السلام) : " مَنْ حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهْلِ بَيْتِهِ مُدَّ لَهُ فِي عُمُرِهِ " 📖 امام صادق (علیه السلام) فرمود : " هر كه به خانواده اش بهتر باشد ، به افروده شود ".
﷽؛ 🌷 حكايت گرگان و كرمان 📝 شخصى از ديگرى پرسيد : آقا از گرگان تا كرمان چقدر فاصله است ؟ گفت : يك متر . گفت : حالا من از تو پرسيدم ، تو عاقلى يا ديوانه اى . گفت : نه من عاقلم . گفت : گرگان مى دانى كجاست ؟ گفت : بله گرگان را مى شناسم . گفت : كرمان را مى دانى كجاست ؟ گفت : بله ، تمام كرمان را هم مى شناسم ، گفت : پس چرا مى گويى يك متر ، بيش از هزار كيلومتر فاصله است . چطور يك متر است . گفت : اكثر مردم پايبند به دين نيستند ، پايبند به پول و شكم هستند ، اينها را مى گويند گرگان ، كرمان هم يك مترى زمين است كه اين مردم را چال مى كنند ، تمام اين ميت كرم مى افتد ، از گرگان تا كرمان يك متر است . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ حرمت نجس کردن مسجد 📝 سوال : نجس کردن مسجد چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : نجس كردن مسجد حرام است ، خواه زمين مسجد باشد و يا سقف و بام و طرف داخل ديوارها و احتياط واجب آن است كه طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نكند ، مگر آن‏كه واقف آن را جزء مسجد قرار نداده باشد . ✅ ورود معذورين به شبستان ، مصلا و نمازخانه 📝 سوال : لطفاً حکم ورود معذورين به شبستان ، مصلی و نمازخانه را بیان نمایید ؟ 📖 جواب : چنانچه حکم مسجد را نداشته باشد (يعني صيغه مسجد را براي آن نخوانده اند يا به نيت مسجد، در آن جا نماز نخوانده اند) توقف افراد معذور در آن مانعي ندارد . در اين زمينه مي توانيد از متولي يا خادم آن جا سوال کنيد که حکم مسجد را دارد يا نه .‌ ✅ محدوده اختیارات متولی مسجد 📝 سوال :  لطفاً در مورد محدوده اختيارات متولّى مسجد به سؤالات زير پاسخ دهيد : الف) اگر براى متولّى شرعى و قانونى مسجد (كه حتّى سند شش دانگ ملك و موقوفات به نام اوست و واقف او را به عنوان متولّى منصوص مسجد تعيين نموده ، و اختيارات كامل در اداره امور مسجد به وى داده) عدم صلاحيّت امام جماعت ، ثابت شود ، آيا مى‌تواند او را از اقامه نماز در مسجد منع كند ؟ ب) در صورتى كه امام جماعت به گفته متولّى مسجد اعتنا نكرده ، و به نماز جماعت مبادرت ورزد ، نمازش چه حكمى دارد ؟ ج) به طور كلّى ، رضايت يا عدم رضايت متولّى شرعى و قانونى مسجد در صحّت و عدم صحّت جماعت تأثير دارد ؟ 📖 جواب : الف ‌تا ج ) متولّى در عزل ونصب امام جماعت دخالتى ندارد ؛ بلكه اگر مردم كسى را براى امامت صالح ديدند ، مى‌توانند او را به عنوان امام جماعت انتخاب كنند . 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ 📝 عنْ أَبِي عَبْدِاللهِ (علیه السلام) قَالَ : كَانَ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ (علیه السلام) يَقُولُ : " نَبِّهْ بِالتَّفَكُّرِ قَلْبَكَ " 📖 اميرمؤمنان (علیه السلام) فرمود : " دلت را با انديشيدن ، از خواب غفلت بيدار كن ".