eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
11.2هزار عکس
2.9هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 💠 باب الحوائج ... 📝 از بیانات حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔹باب الحوائج بودن حضرت ابوالفضل علیه السلام جزء امور قطعی است و این را همه می دانند و می بینید که مردم هم در مشکلات بیشتر به ایشان متوسل می شوند . 🔸ایشان جزء چهارده معصوم نیست ولی از نظر قضاء حوائج و توسلاتی که مردم دارند جزء ردیف اول ها محسوب می شوند و این باب الحوائج بودن به تواتر ثابت شده است . امام معصوم علیه السلام می فرمایند که حضرت ابوالفضل علیه السلام مقامی دارد که سایر شهداء به مقام ایشان غبطه می برند . 🔹این کشور به معنویت و ارتباط با خداوند و حضرات معصومین علیهم السلام و کمک ایشان بیشتر از ظواهر مادی نیازمند است و امیدواریم که لطف این حضرات علیهم السلام شامل حال این ملت و کشور شود .
﷽؛ 🌴 جایگاه عظیم قمر بنی هاشم (علیه السلام) 🌴 🍀 حضرت على (علیه السلام) با آن عظمتى كه داشت ، در ماجرايى ، خطاب به حسين (علیه السلام) گفت : « فداك أبوك » پدرت على فدايت . آن وقت يك و دو ساعت مانده به غروب روز تاسوعا ، اين حسين (علیه السلام) به قمر بنى هاشم (علیه السلام) گفت : من فدايت ! 🍀 مدرك اين حرف كجا است ؟ آرى ، من فداى قلمى بشوم كه اين جمله را نوشت : ابى عبدالله (علیه السلام) به قمر بنى هاشم (علیه السلام) گفت : « بنفسى انت » : حسين قربانت برود . آن دستى كه اين سخن را نوشته ، دست شيخ مفيد در كتاب ارشاد است ، قلم يكى از بالاترين علماى شيعه كه اهل سنت هم او را قبول دارند. به راستى ، چه كسى مى تواند بهتر از حسين (علیه السلام) مقام قمر بنى هاشم (علیه السلام) را بفهمد ؟ ✅ حضرت استاد حسین انصاریان ✅
﷽؛ ✅ قضای روزه در صورت استمرار عذر تا ماه رمضان آینده 📝 سوال : اگر فردی به علت عذر شرعی نتواند روزه ی ماه رمضان را به جا آورد و عذر او تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشته باشد ، وظیفه ی او چیست ؟ 📖 جواب : هرگاه به واسطه بيمارى ، روزه ماه رمضان را نگيرد و بيمارى او تا ماه رمضان سال بعد طولانى شود ، قضاى روزه‏ هايى را كه نگرفته واجب نيست ، فقط بايد براى هر روز يك مد (تقريبا 750 گرم) گندم يا جو و مانند آن به فقير بدهد ، ولى اگر به واسطه عذر ديگرى (مثلًا بخاطر مسافرت) روزه نگرفته باشد و عذر او تا رمضان بعد باقى بماند احتياط واجب آن است كه روزه‏ هايى را كه نگرفته بعد از ماه رمضان قضا كند و براى هر روز يك مد طعام به فقير دهد ، همچنين اگر ترك روزه بخاطر بيمارى بوده ، بعد بيمارى رفع شده و عذر ديگرى مانند مسافرت پيش آمده است . ✅ ترک عمدی قضای روزه تا رمضان آینده 📝 سوال : اگر شخص معذور با وجود رفع عذر، قضای روزه را عمدا تا رمضان آینده به جا نیاورد چه وظیفه ای دارد ؟ 📖 جواب : هرگاه روزه ماه رمضان را عمدا یا به واسطه عذرى نگيرد و تا رمضان آينده عمداً قضاى آن را بجا نياورد در حالى كه عذرش برطرف شده ، بايد بعداً روزه را قضا كند و براى هر روز يك مد طعام كفّاره بدهد ، همچنين اگر در قضاى روزه كوتاهى كند تا وقت تنگ شود و در تنگى وقت عذرى پيدا كند ، بايد بعداً هم قضا به جا آورد و هم كفّاره دهد ، امّا اگر كوتاهى نكرده و اتّفاقاً در تنگى وقت عذرى پيدا شده فقط قضا لازم است . 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ ✅ زمان انجام قضای روزه ی ماه رمضان 📝 سوال : در صورتی که روزه باطل شود یا به خاطر عذری ترک شود ، باید قضای آن را در ماه های دیگر به جا آورد ؟ 📖 جواب : اگر کسى روزه ماه رمضان را در وقت آن نگیرد ، یا آن را باطل کند ، باید بعد از ماه رمضان قضاى آن را بجا آورد ، هر چند لازم نیست قضاى روزه را فوراً بجا آورد ، ولى بنابراحتیاط واجب باید تا رمضان سال بعد ، انجام دهد و اگر تا ماه رمضان سال بعد به جا آورده نشود باید کفاره ی تأخیر نیز بدهد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ ✅ نماز حضرت امام زین‌العابدین (ع) 🌧 بنا بر نقل سید ابن طاووس در کتاب «جمال الاسبوع» است که در هر رکعت یک بار سوره «حمد» و صدر بار سوره «توحيد» خوانده می شود. : يَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ، يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ، يَا عَظِيمَ الْعَفْوِ، يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ، يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ، يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ، يَا صَاحِبَ كُلِّ نَجْوَى، يَا مُنْتَهَى كُلِّ شَكْوَى، يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ، يَا عَظِيمَ الرَّجَاءِ، يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا، يَا رَبَّنَا وَ سَيِّدَنَا وَ مَوْلانَا، يَا غَايَةَ رَغْبَتِنَا، أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ. ای آن که زیبایی را آشکار ساخت و زشتی را پوشاند ، ای آن که بر جرم و گناه سرزنش ننمود و پرده حرمت بنده‌اش را ندرید ، ای که گذشتت بزرگ ، و بخششت نیکوست ، ای که آمرزگاری‌ات دامن گستر ، ای که دستانت به مهر گشاده است ، ای شنوای هر نجوای پنهان ، ای سرانجام هر دادخواهی ، ای درگذرنده بزرگوار ، ای بزرگ سرچشمه امید ، ای آغازگر نعمت‌ها پیش از آنکه بندگان سزاوار آن شوند ، ای پروردگار و سرور و مولای ما ، ای واپسین دلبستگی ما ، خدایا ! از تو می‌خواهم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi ☄ شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید ☄
﷽؛ ✨ در تاریخ بکائون را پنج نفر ذکر کرده اند : 1⃣ حضرت آدم علیه السلام 2⃣ حضرت یعقوب علیه السلام 3⃣ حضرت یوسف علیه السلام 4⃣ حضرت زهرا سلام الله علیها 5⃣ حضرت سجاد علیه السلام گریه بر هر درد بی درمان دواست چشم گریان چشمهٔ فیض خداست تا نگرید ابر کی خندد چمن تا نگرید طفل کی نوشد لبن توبهٔ آدم قبول از گریه شد نوح را راه نجات از نوحه شد @Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛ 🚨 بیماری امام سجاد(ع) یک مصلحت الهی آیا درست است که به امام سجاد(علیه السلام) امام بیمار گفته شود؟ امام چهارم تنها در كربلا مدت كوتاهى بيمار بوده است و پس از آن بهبود يافته و در حدود 35 سال از سلامت جسمى بر خوردار بوده است. بى شك بيمارى موقت آن حضرت در آن حادثه، عنايت خداوندى بوده است تا بدين وسيله از وظيفه جهاد معذور گردد. بيمارى ایشان، هرگز به معناى ضعف روحى و ناتوانى در برابر دشمن نبود. امام نه تنها در آن شرائط دشوار اسيرى، پناهگاه اسيران و آرام بخش دل هاى دردمند آنان بود، بلکه با دشمن با شجاعت برخورد مى كرد و سخنراني ها و مناظرات پر شور آن حضرت در كوفه و شام گواه اين معناست. متاسفانه بسیارى از مردم نا آگاه، از امام چهارم(علیه السلام) به عنوان امام بیمار یاد مى کنند و با ذکر این لقب، در ذهن آنان شخصى رنجور و ناتوان با چهره اى زرد و پژمرده و روحى افسرده تداعى مى شود در حالى که واقعیت غیر از این است، زیرا امام چهارم تنها در کربلا مدت کوتاهى بیمار بوده است و پس از آن بهبود یافته و در حدود 35 سال همچون سایر امامان از سلامت جسمى بر خوردار بوده است. بى شک بیمارى موقت آن حضرت در آن حادثه، عنایت خداوندى بوده است تا بدین وسیله از وظیفه جهادمعذور گردد(1) و وجود مقدسش از خطر کشتار مزدوران یزیدمحفوظ بماند و از این رهگذر، رشته امامت تداوم یابد. اگر حضرت بیمار نبود مى بایست در جهادبا یزیدیان شرکت کند و در این صورت همچون سایر فرزندان و یاران پدرش به شهادت مى رسید و نور هدایت خاموش مى شد. «سبط ابن الجوزى» مى نویسد: على بن الحسین چون بیمار بود کشته نشد.(2) «محمد بن سعد» مى نویسد: آن روز(عاشورا) که على بن الحسین همراه پدرش بود، بیست و سه یا بیست و چهار سال داشت و هر کس بگوید که او در آن زمان کوچک بوده و موى بر نیاورده بوده، بى اساس است؛ بلکه او آن روز بیمار بود و به همین جهت در جنگ شرکت نکرد.(3) «ابن سعد» همچنین گزارش مى دهد که: پس از کشته شدن حسین بن على، شمربه سوى على بن الحسین آمد و او بیمار بود و در بستر خوابیده بود. شمرگفت: این را بکشید. یکى از همراهان وى گفت: سبحان الله! آیا جوانى را که بیمار است و در جنگ هم شرکت نداشته بکشیم؟ در این هنگام «عمر بن سعد» در رسید و گفت: با این زنان و این بیمار کارى نداشته باشید.(4) «شیخ مفید» از«حمید بن مسلم»، یکى از سپاهیان یزید، چنین نقل مى کند: (روز عاشورا) به چادر على بن الحسین رسیدیم، او سخت بیمار و بر بسترى خوابیده بود. شمربا گروهى از پیادگان آمد، به او گفتند: آیا این بیمار را نمى کشى؟ من گفتم: سبحان الله! آیا کودکان را هم مى کشید؟!(5) این کودکى است و بیمارى او را از پا در خواهد آورد، و چندان از این سخنان گفتم تا آنان را از کشتن او باز داشتم. در این هنگام «عمر بن سعد» آمد. زنان به روى او فریاد زدند و گریستند. او به افراد خود گفت: هیچ کس از شما به خانه هاى این زنان داخل نشوید و متعرض این جوان نشوید.(6) چنانکه ملاحظه شد، بیمارى امام چهارم، مصلحتى الهى بود که موجب حفظ حیات آن حضرت گردید و هرگز به معناى ضعف روحى و عجز و ناتوانى او در برابر دشمن نبود. امام نه تنها در آن شرائط سخت و دشوار اسیرى، ملجا و پناهگاه اسیران و آرام بخش دل هاى دردمند آنان بود، بکله با دشمن با شجاعت و شهامت بر خورد مى کرد و سخنرانی ها و مناظرات پر شور آن حضرت در کوفه و شام گواه این معناست. چنانکه پس از انتقال اسیران به کوفه، به دنبال گفتگوى تندى که در مجلس عبید الله بن زیاد بین او و امام صورت گرفت، عبید الله خشمگین شد و دستور قتل حضرت را صادر کرد، اما امام فرمود:«مرا به کشتن تهدید مى کنى؟! آیا نمى دانى که کشته شدن، براى ما یک امر عادى بوده و شهادت براى ما کرامت و فضیلت است»؟(7)، (8) @Javanmardi_langarudi 👇👇👇
☝☝☝ 🍃 (1). مسعودى، اثبات الوصیه، ص 167 و ر. ك به: سبط ابن الجوزى، تذكره الخواص، نجف، المطبعه الحيدريه، 1383 ه. ق، ص 324. 🍃 (2). سبط ابن الجوزى، تذكره الخواص، نجف، المطبعه الحيدريه، 1383 ه. ق، ص 324.324 و ر.ك به: ابن العماد الحنبلى، شذرات الذهب فى اختيار من ذهب، الطبعه الأولى، بيروت، دارالكفر، ج 1، ص 105. 🍃 (3). الطبقات الكبرى، بيروت، دار صادر، ج 5، ص 221. 🍃 (4). الطبقات الكبرى، ص 212 و ر. ك به: ابن كثير، البدايه و النهايه، الطبعه الثانيه، بيروت، دار المعارف، 1977 م، ج 9، ص 104. 🍃 (5). احتمالاً حميد بن مسلم عمداً به منظور جلب ترحم آنان، حضرت را(كه لاغر و ضعيف گشته بود) كودك ناميده است و يا بعدها چنين كارى را به خود نسبت داده است تا نزد شيعيان قدرى از بار گناه خود بكاهد.اخطب خوارزمى، مقتل الحسين، تحقيق و تعليق: شيخ محمد سماوى، قم، مكتبه المفيد، ج 2، ص 43. 🍃 (6). الارشاد، قم، مكتبه بصيرتى، ص 242 و ر. ك به: محمد بن جرير الطبرى، تاريخ الأمم و الملوك، بيروت، دار القاموس الحديث، ج 6، ص 260(حوادث سال 61)؛ اخطب خوارزمى، مقتل الحسين، تحقيق و تعليق: شيخ محمد سماوى، قم، مكتبه المفيد، ج 2، ص 38. 🍃 (7). اخطب خوارزمى، مقتل الحسين، تحقيق و تعليق: شيخ محمد سماوى، قم، مكتبه المفيد، ج 2، ص 43. 🍃 (8). گردآوري از کتاب: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(علیه السلام)، قم، 1390هـ.ش، ص 238. @Javanmardi_langarudi
⁉️ مدت بیماری امام سجاد(ع) در واقعه عاشورا چقدر طول کشید؟ 🔸بیشتر روایات و نقل های معتبر، بیماری حضرت زین العابدین(ع) را تنها در همان شب و روز عاشورا عنوان می کنند که ممکن است اثر آن تا چند روز بعد از آن نیز باقی بود. 1⃣ امام سجاد(ع): «هنگامی که پدرم نزدیک مغرب در شب عاشورا اصحاب را جمع کرد برای این که آنها را مرخص کند. من نزدیک او شدم تا آنچه را برای آنها می گوید بشنوم و من در آن هنگام مریض بودم. 2⃣ امام سجاد(ع): «من در آن شبی که پدرم در صبحش به شهادت رسید نشسته بودم و عمه ام حضرت زینب(س) نزد من مشغول پرستاری من بود»، در این هنگام پدرم در پنهانی از اصحابش کناره گرفت و نزد او «جُوَین»(یا جون یا حویّ] غلام ابوذر غفاری بود و او شمشیرش را اصلاح می کرد و پدرم اشعاری را می خواند. آن اشعار را دو بار یا سه بار تکرار کرد تا آن که من آن را فهمیدم و آنچه را می خواست، دانستم. پس گریه راه گلویم را بند آورد. اشک هایم را پاک کردم و سکوت کردم. 3⃣ شیخ مفید(م 413ق): «حمید بن مسلم گوید: ... به على بن الحسین(ع) که دارای بیماری سختى بود و روى فرشى افتاده بود، رسیدیم، گروهى از پیادگان همراه شمر سر رسیدند پس به شمر گفتند: آیا این بیمار را نمی کشى؟ من گفتم: سبحان الله آیا افراد کم سن و سال را هم می کشند؟ او نوجوانی است که همین بیمارى او را بس است؟ پس پیوسته آن جا بودم تا آنان را از او دور کردم. 4⃣ محمد بن سعد(م 230ق) در «الطبقات الکبری»: «آن روز(عاشورا) که على بن الحسین همراه پدرش بود، بیست و سه یا بیست و چهار سال داشت و هر کس بگوید که او در آن زمان کوچک بوده و موى بر نیاورده بوده، بی اساس است؛ ولی او آن روز بیمار بود و به همین جهت کشته نشد. 5⃣ در «بلاغات النساء» چنین آمده است: حِذام یا حُذَیم اسدى گفت: سال 61 [هجرى ]، سال شهادت حسین(ع)، به کوفه وارد شدم. زنان کوفه را در آن زمان دیدم که بر سر و صورت خود می زنند و گریبان می درند و دیدم که زین العابدین(ع) با صدایى آهسته و پیکرى نحیف از بیمارى می گوید: «اى کوفیان! شما بر ما می گِریید؟! پس چه کسى جز شما ما را کُشت؟ 6⃣ امام صادق(ع)، از پدرانش چنین گزارش فرمود: «هنگامى که زنان را از کربلا به کوفه وارد کردند، زین العابدین(ع) بدنش نحیف شده و از بیمارى، رنجور بود... آنچه ما درباره مدت بیماری امام سجاد(ع) در منابع روایی یافتیم، همان است که ذکر شد. 👈 حضرت استاد شیخ حسین انصاریان
﷽؛ 🔸حضرت امام سجاد علیه السلام : " من پسر كسى هستم كه فرشتگان آسمان بر او گريستند . من پسر کسی هستم که جنّیان در زمین و پرندگان در هوا بر او نوحه سرایی کردند ".
﷽؛ "علیه آلاف التحیة و الثناء" 💕 نَظَرُ الْمُؤْمِنِ فِى وَجْهِ أخِیهِ الْمُؤْمِنِ لِلْمَوَدَّهِ وَالْمَحَبَّهِ لَهُ عِبادَه نظر کردن مؤمن به صورت برادر مؤمنش از روى علاقه و محبّت عبادت است 💕
﷽؛ ✅ تربت‌هاى معمول در بازار 📝 سوال : خوردن تربت‌هاى موجود ـ که معلوم نيست از قبر مطهر امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ باشد ـ آيا جايز است ؟   📖 جواب : به مقدار کمى با امتزاج به آب ، اگر به نيّت رجا بخورد ، اشکال ندارد . ✅ خوردن تربت خريده شده در بازار 📝 سوال : خوردن مقدارى از خاک که در بازار به نام تربت مطهّر سيدالشّهداء ـ عليه‌السّلام ـ به فروش مى‌رسد ، چه حکمى دارد ؟   📖 جواب : اگر اطمينان دارد که از قبر مطهّر آن حضرت يا از اطراف آن برداشته شده ، به نيّت شفا به اندازه‌ى يک نخود اشکال ندارد . ✅ خوردن تربت رسول اکرم ـ صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله‌وسلّم ـ و ائمه ـ عليهم‌السّلام ـ 📝 سوال : خوردن تربت رسول اکرم ـ صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله‌وسلّم ـ و ائمه ـ عليهم‌السّلام ـ ، همانند تربت امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ جايز است ؟   📖 جواب : مظنون اين است که خوردن تربت حضرت رسول اکرم ـ صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله‌وسلّم ـ و ساير ائمه طاهرين ـ عليهم‌السّلام ـ براى شفا ، در اين حکم مثل تربت امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ باشد ؛ اگرچه احوط اين است که آن را در آب مخلوط کنند به طورى که مستهلک شود . ✅ ژلاتين تهيه شده از مغز استخوان 📝 سوال : آيا مصرف ژلاتين ـ که از مغز استخوان خوک يا گاو تهيه مى‌شود ـ در  خوراکى‌هايى مانند آب نبات ، ماست و تهيه جلد کپسول دارويى جايز است يا نه ؟ 📖 جواب : در مورد خوک نجس و حرام است ، ولى در مورد گاو که ذبح شرعى شده باشد ، جايز است . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ 📝 سؤال : آیا خوردن خوراکی های خارجی مانند که در تولید آنها به کار رفته است ، اشکال دارد ؟ 📖 جواب : حلیت و حرمت بستگی به موادی دارد که از آنها تهیه می شود ؛ اگر باشد ، حلال است ، اما اگر حیوانی باشد ، در صورتی که از اجزاء حیوان حرام گوشت یا از پوست حلال گوشت که ذبح شرعی نشده است ، باشد ، حرام است و اگر از استخوان حلال گوشتی که ذبح شرعی شده است ، باشد ، حلال است ـ اگر شرعی نشده باشد ، در صورت تطهیر استخوان حلال است ـ، در هر صورت اگر معلوم نباشد ژلاتین مورد مصرف از نوع حلال است یا حرام ، مصرف آن اشکال ندارد .
﷽؛ 🍧 استفاده از پودر ژلاتین 🍬 سؤال : استفاده از که عموماً از خارج کشور وارد می شود چه حکمی دارد ؟ ✅ جواب : و بستگی به موادی دارد که از آن تهیه می شود ؛ اگر از گیاهان یا حیوان حلال گوشتی که شده یا از حلال گوشتی که ذبح شرعی نشده ولی معلوم است که تطهیر شده تهیه شده است، حلال است ، اما اگر از پوست یا گوشت حیوان که ذبح شرعی نشده یا از اجزاء حیوان تهیه شده باشد ، حرام است ، البته در صورتی که معلوم نباشد ژلاتینی که می خواهد بخورد از قسم حلال است یا حرام ، خوردن آن حرام نیست .
﷽؛ 💕 در بیان حضرت سجاد (علیه السلام) انسان تا زنده هست ، باید حق بگوید ، هم نسبت به خود و هم نسبت به دیگران ، که این بخشی از حقیقت دین خداست 💕
﷽؛ ✅ خمس بیمه بیکاری 📝 سؤال : آیا به پولی که تحت عنوان یا توسط شرکت های بابت جبران خسارت پرداخت می شود ، تعلق میگیرد ؟ 📖 جواب : به طور کلی پول دریافتی از بیمه که ناشی از پرداخت توسط نباشد ، مانند بیمه بیکاری ، برای دریافت کننده ، هدیه است و خمس ندارد ؛ اما اگر ناشی از پرداخت حق بیمه توسط بیمه گذار باشد مانند ، درآمد است و خمس دارد .
﷽؛ "علیه آلاف التحیة و الثناء" فرمودند : 💕 مؤمن از دعایش سه نتیجه مى گیرد : 1⃣ یا برایش ذخیره گردد ، 2⃣ یا در دنیا برآورده شود ، 3⃣ یا بلایى را که خواست به او برسد ، از او بگرداند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 💎کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی💎
﷽؛ 💕 امام زین‌العابدین "علیه آلاف التحیة و الثناء" در دعای ابوحمزه چقدر زیبا می فرمایند که خدایا ! من به وسیلهٔ خودت ، خودت را شناختم ؛ که این قطعاً کار دل است !
﷽؛ 💕 امام رضا (علیه آلاف التحیة و الثناء) فرمودند : " از نشانه هاى فهم [دينى] ، و و است ".
﷽؛ " از نگاه مقام عصمت منحصر به و نیست بلکه شخصیت هایے مانند و و حضرت علیهم السلام نیز به استناد فرموده اهل بیت معصومند ". 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🚨 منظور از علی بن الحسین در زیارت عاشورا 📝 پرسش : منظور از «السلام على علىّ بن الحسین» در سلام هاى انتهاى زیارت عاشورا ، امام سجاد (علیه السلام) است یا حضرت على اکبر (علیه السلام) ؟ چرا ؟ 📖 پاسخ : بنابر قول صحیح ، منظور حضرت على اکبر (علیه السلام) است که جزء شهداى کربلا مى باشد . @Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
28.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛ 👈 صحبت‌های حضرت استاد انصاریان پیرامون ویروس کرونا و ناتوانی بشر 👈 بعد از شصت سال دعای کمیل خواندن تازه فهمیدم امیرالمومنین "علیه آلاف التحیة و الثناء" در دعای کمیل چی فرمودند ! 👈 امیدوارم خداوند بیداری را به کل مردم زمین عطا کنه ... 🔸️بهار ۱۳۹۹ @Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
﷽؛ ✅ حکم روزه ی قضا در روزهای روزه ی مستحبّی 📝 سوال : گرفتن روزه ی قضا در روزهایی که روزه گرفتن مستحب است به این نیت که هم روزه قضا گرفته و هم از ثواب روزه مستحب بهره مند شود ، چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : با داشتن روزه قضا روزه مستحبي نمي توان گرفت اما مي تواند در روزهايي که روزه آن مستحب است نيت قضا کند . ان شاء الله از ثواب روزه مستحبي نيز بهره مند خواهد شد . ✅ قضای روزه ای که به خاطر انجام ندادن غسل از روی خجالت ترک شده 📝 سوال : چنانچه فردی در مکانی میهمان باشد و جنب شود ، اما به علت خجالت غسل و تیمم نکرده است ، آیا باید علاوه ی بر قضا ، کفاره نیز بدهد ؟ 📖 جواب : اگر تصورش این بوده که به علت اضطرار می تواند غسل نکند قضای روزه کافی است و کفاره لازم نیست . ✅ قضای روزه در صورت استمرار عذر تا ماه رمضان آینده 📝 سوال : اگر فردی به علت عذر شرعی نتواند روزه ی ماه رمضان را به جا آورد و عذر او تا ماه رمضان سال بعد ادامه داشته باشد ، وظیفه ی او چیست ؟ 📖 جواب : هرگاه به واسطه بيمارى ، روزه ماه رمضان را نگيرد و بيمارى او تا ماه رمضان سال بعد طولانى شود ، قضاى روزه ‏هايى را كه نگرفته واجب نيست ، فقط بايد براى هر روز يك مد (تقريبا 750 گرم) گندم يا جو و مانند آن به فقير بدهد ، ولى اگر به واسطه عذر ديگرى (مثلًا بخاطر مسافرت) روزه نگرفته باشد و عذر او تا رمضان بعد باقى بماند احتياط واجب آن است كه روزه‏ هايى را كه نگرفته بعد از ماه رمضان قضا كند و براى هر روز يك مد طعام به فقير دهد ، همچنين اگر ترك روزه بخاطر بيمارى بوده ، بعد بيمارى رفع شده و عذر ديگرى مانند مسافرت پيش آمده است .
﷽؛ ✅ ترک عمدی قضای روزه تا رمضان آینده 📝 سوال : اگر شخص معذور با وجود رفع عذر ، قضای روزه را عمدا تا رمضان آینده به جا نیاورد چه وظیفه ای دارد ؟ 📖 جواب : هرگاه روزه ماه رمضان را عمدا یا به واسطه عذرى نگيرد و تا رمضان آينده عمداً قضاى آن را بجا نياورد در حالى كه عذرش برطرف شده، بايد بعداً روزه را قضا كند و براى هر روز يك مد طعام كفّاره بدهد، همچنين اگر در قضاى روزه كوتاهى كند تا وقت تنگ شود و در تنگى وقت عذرى پيدا كند ، بايد بعداً هم قضا به جا آورد و هم كفّاره دهد ، امّا اگر كوتاهى نكرده و اتّفاقاً در تنگى وقت عذرى پيدا شده فقط قضا لازم است . ✅ زمان انجام قضای روزه ی ماه رمضان 📝 سوال : در صورتی که روزه باطل شود یا به خاطر عذری ترک شود ، باید قضای آن را در ماه های دیگر به جا آورد ؟ 📖 جواب : اگر کسى روزه ماه رمضان را در وقت آن نگیرد ، یا آن را باطل کند ، باید بعد از ماه رمضان قضاى آن را بجا آورد ، هر چند لازم نیست قضاى روزه را فوراً بجا آورد ، ولى بنابراحتیاط واجب باید تا رمضان سال بعد ، انجام دهد و اگر تا ماه رمضان سال بعد به جا آورده نشود باید کفاره ی تأخیر نیز بدهد . ✅ وظیفه شخص در صورت ترک روزه به دلیل ضرر و کشف خلاف آن 📝 سوال : اگر پزشک فردی را به مدت 5 الی6 سال از روزه گرفتن منع کرده باشد ، اما این فرد با مراجعه به پزشک دیگر متوجه شود که بیمار نمی باشد و می توانسته روزه بگیرد ، حال وظیفه ی او نسبت به گذشته چیست ؟ 📖 جواب : احتیاط واجب آن است که روزه ها را قضا کند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 📝 مگر منتقم خون امام حسین(ع) امام زمان (عج) نیست ، پس بقیه شیعیان چه کاره هستند که خداوند می‌فرمایند طلب خون امام حسین (ع) را به همراه حضرت مهدی(عج) را نصیب کند ؟ 📖 منتقم اصلی خداوند است ، حضرت مهدی (عج) مجری این طرح است ، خداوند ابلاغ می‌کند ، امام اجرا می‌کند ، ولی به واسطه شیعیان ، یعنی این گونه نیست که خود حضرت یکی یکی قاتلان و مجریان را قصاص کند ، بلکه شیعیان او که در زمان ظهور هستند این کار را انجام می‌دهند . 📝 چرا به امام زمان (عج) امام منصور می‌گویند ؟ 📖 در بین تمام اهل بیت (ع) دو معصوم بوده‌اند که توسط خداوند منصور به رعب (وحشت) هستند، یکی پیامبر اکرم (ص) و یکی حضرت مهدی (عج) ، در مورد پیامبر (ص) قرآن می‌فرماید : در جنگ بدر و جنگ احزاب خداوند وحشت و الرعب را در قلوب کفار جای داد، به وسیله نزول سه هزار ملک در جنگ بدر، در آیه ۱۲۴ آل عمران و سوره انفال آیه ۶۵، امام صادق (ع) فرمودند : فرزندم مهدی نیز به وسیله رعب و وحشتی که در دل دشمنانش افکنده می‌شود خداوند او را یاری می‌کنند، منصور یعنی کسی که توسط خداوند یاری شده است . 📝 منظور از مقام محمود در زیارت عاشورا چیست ؟ 📖 در آیه ۷۹ سوره اسراء خداوند به پیامبر (ص) دستور می‌دهد که نماز شب را بپادار امید است که به مقام محمود برسی، در روایت امام صادق (ع) دارد که منظور از مقام محمود مقام شفاعت اهل بیت (ع) است ، در زیارت جامعه کبیره اشاره شده است ، از خداوند می‌خواهیم که ما را به آن مقام شفاعت برساند امام صادق (ع) فرمودند : زائر امام حسین (ع) خودش شافع محشر است و هر کس به غیر از دشمنان اهل بیت (ع) را می‌تواند شفاعت کند و یا اینکه طبق فراز سجده زیارت عاشورا به شفاعت امام حسین (ع) برسد . 📝 منظور از مضاعف شدن لعن چیست ؟ 📖 لعن به معنی دوری از رحمت خدا و رسیدن به عذاب الهی همان طور که رحمت خدا برای برخی چندین برابر می‌شود، همانند پاداش انفاق که به فرموده قرآن ۷۰۰ برابر می‌شود ، سوره بقره آیه ۲۶۱ ، لعنت خدا نیز برای برخی چند برابر می‌شود بستگی به گناه دارد ، در زیارت عاشورا از خدا می‌خواهیم که لعنت خود را بر بنی‌امیه مضاعف گرداند . 📝 مگر جهاد یک واژه مقدس نیست ، پس چرا زیارت عاشورا دشمنان امام حسین (ع) را با لفظ «جاهدت الحسین» یاد کرده است ؟  📖 جهاد یک معنای لغوی دارد که به معنای تلاش و کوشش است ، در قرآن کریم به همین معنا به کار رفته است ، در سوره لقمان آیه ۱۵ «وَاِن جاهداک» اگر پدر و مادر تلاش کردند تو را مشرک کنند ، از آن‌ها اطاعت مکن و همین معنا در این فراز زیارت به کار رفته است ، خدا لعنت کند گروهی را که علیه امام حسین (ع) در جنگ با او به هر نحوی تلاش کردند که پسر پیامبر (ص) را شهید کنند، چه با تیر چه با سنگ و … این معنا با جهادی اصطلاحی که ششمین فرع از فروع دین اسلام است تفاوت دارد ، جهاد در اینجا به معنی تلاش است و در زبان عربی به هر تلاشی جهاد می‌گویند . 📝 مگر حضرت علی اکبر (ع) جزو اولاد امام حسین(ع) نیست ، پس سلام به صورت کلی بر اولاد حسین (ع) کافی بود ، چرا علی اکبر (ع) را سلام اختصاصی دادند ؟ 📖 در بین فرزندان امام حسین (ع) که در کربلا به شهادت رسیدند ، هیچ کس مقامش به اندازه علی اکبر (ع) نیست ، برای همین امام سجاد (ع) او را در یک قبر ویژه پایین پای پدرش دفع کرد ، ولی بقیه ی شهدای کربلا مانند قاسم (ع) ، عبدالله (ع) ، عون (ع) ، عثمان (ع) ، جعفر (ع) و … را که شانزده نفر بودند ، را در یک گور دسته جمعی دفن کرد و این خود امتیاز علی اکبر (ع) به سایر شهدای اهل بیت (ع) را می‌رساند ، شخصیتی که در خلق و خُلق و سخن شبیه پیامبر (ص) بوده است و البته چون داغ علی‌اکبر (ع) بر سیدالشهدا بسیار گران بود ، خدا در زیارت عاشورا با سلام خاص به علی اکبر (ع) تسلی به سیدالشهدا (ع) نیز می‌دهد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧