eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
2.8هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ علیه‌السلام فرزند سه حق بر گردن پدرش دارد : " مادر خوبى برايش انتخاب كند ، نام نيكويى بر او بگذارد و در تربيت او بكوشد ".
﷽؛ سلام الله علیها فرمودند : " در خدمت مادر باش ؛ زيرا بهشت زير قدم هاى مادران است ".
🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸 🔱 صله رحم 🔱 ❓پرسش : اگر پدر و مادر، با بستگان خود قطع رابطه کنند، تکلیف فرزندان چیست؟ ✔️ پاسخ : فرزندان به وظیفه خود عمل نمایند؛ مگر آنکه رفتن آنها موجب آزار والدین باشد که در این صورت، میتوانند با نامه یا تماس تلفنی، صله رحم نمایند. 🔘 آدرس، استفتائات کتبی از دفتر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی. 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi 🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸🌟🌸
﷽؛ 💎 در اثنی عشریه از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت کرده که می فرماید : به انسان پنج ندا می کند یعنی قبر می گوید : 🔴 من خانه تنهایی می باشم ، مونسی به سوی من بیاورید . 🔴 من خانه مار و مورم ، چاره ای برای آنها بنمایید . 🔴 من خانهٔ تاریکی می باشم ، چراغی بیاورید . 🔴 من خانهٔ خاکی هستم ، فرش بیاورید . 🔴 من خانهٔ بی چیزی می باشم ، گنجی به سوی من بیاورید . امّا پنبهٔ غفلت گوشهای ما را گرفته بلکه محبت دنیا گوشهای ما را کر کرده و صدای قبر را نمی شنویم ، اما کسانی که گوش دلشان باز شود این صداها را می شنیدند ، متصل مشغول کار آخرت و تعمیر خانه قبر بودند . " تو را به کنج لحد سالها بباید خفت تن تو طعمهٔ هر مور و مار خواهد بود " ، جلد اول ، صفحه ۱۰۱ 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱 ﷽؛ ● پرسش‌های قبر ... علیه‌السلام فرمودند : « يُسألُ المَيِّتُ في قَبرِهِ عن خَمسٍ : عن صَلاتِهِ ، وزَكاتِهِ ، وحَجِّهِ ، وصيامِهِ ، ووَلايَتِهِ إيّانا أهلَ البَيتِ ، فتَقولُ الوَلايةُ مِن جانِبِ القَبرِ للأربَعِ : ما دَخَلَ فِيكُنَّ مِن نَقصٍ فَعلَيَّ تَمامُهُ» " از میت در گورش درباره پنج چيز سؤال مى شود : از نمازش ، زكاتش ، حجّش ، روزه‌اش و ولايتش نسبت به ما اهل‌بیت علیهم‌السلام . پس ولايت از گوشه قبر به آن چهار چيز گويد : هر يك از شما كم و كاستى داشتيد ، كامل كردن آن به عهده من است ". 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧 🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱🌴🌱
﷽؛ ✅ هشت درس زندگی 💎 شخصى از حضرت سجاد عليه السلام سوال كرد : چگونه صبح كردى ؟ فرمود : در حالى صبح کردم كه هشت طلبكار هشت چيز را از من مطالبه مى كنند ، عرض كرد : يابن رسول اللَّه ! كيستند آن هشت طلبكار ؟ امام به طور اختصار فرمود : 🔵 خداى متعال ، عمل به واجبات را طلب مى كند . 🔵 نبى اسلام ، عمل به سنن را طلب مى كند . 🔵 اهل و عيال ، روزى حلال را طلب مى كند . 🔵 نفس اماره ، شهوت را طلب مى كند . 🔵 شيطان ، نافرمانى از حق را طلب مى كند . 🔵 رقيب و عتيد ، عمل صالح را طلب مى كند . 🔵 ملك الموت ، روح را طلب مى كند . 🔵 زمين ، بدن و كالبد را طلب مى كند . ✅ فرمایشات استاد انصاریان 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
﷽؛ ✅ مردى نزد امام حسين علیه‌السلام آمد و گفت : “ من مردى گناهکارم و از معصيت پرهيز نمى کنم ، مرا پند و اندرز بده ". امام حسين علیه السلام فرمودند : پنج کار انجام بده و هر چه مى خواهى گناه کن . 1⃣ اول : روزى خدا را نخور و هر چه مى خواهى گناه کن . 2⃣ دوم : از ولايت و حکومت خدا خارج شو و هر چه مى خواهى گناه کن . 3⃣ سوم : جايى را پيدا کن که خدا تو را نبيند و هر چه مى خواهى گناه کن . 4⃣ چهارم : وقتى عزرائيل براى گرفتن جان تو مى آيد ، او را از خود دور کن و هر چه مى خواهى گناه کن . 5⃣ پنجم : وقتى مامور و مالک جهنم مى خواهد تو را در آتش بيندازد ، در آتش نرو و هر چه مى خواهى گناه کن . 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
﷽؛ 🚨 حقیقت «فشار قبر» 📝 پرسش : آیا مسئله «فشار قبر» حقیقت دارد؟ مسأله «فشار قبر» در احاديث فراوانى تاكيد شده است. از برخی روايات استفاده مى شود كه «فشار قبر» براى همه انسان ها وجود دارد، منتهى در بعضى انسان ها شديد است تا كيفر اعمال شان شود و در بعضى ملايم تر است تا به منزله كفّاره گناهان و جبران كوتاهى هاي شان باشد. طبق برخی روایات هم بعضی از مؤمنان فشار قبر ندارند. مساله «فشار قبر» در احادیث فراوانى آمده است، حتّى استفاده مى شود که فشار قبر براى همه بدون استثناء وجود دارد، منتهى در بعضى شدید است و کیفر اعمال محسوب مى شود و در بعضى ملایم تر و به منزله کفّاره گناهان و جبران کوتاهى ها است. در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله وسلم) مى خوانیم: هنگام دفن صحابى معروف «سعد بن معاذ» فرمود: «اِنَّهُ لَیْسَ مِنْ مُوْمِن اِلاّ وَ لَهُ ضَمَّهٌ»(1)؛ (هیچ مومنى نیست مگر اینکه فشارى در قبر دارد!). در حدیث دیگرى از امام صادق(علیه السلام) از رسول الله(صلى الله علیه وآله وسلم) آمده است: «ضَغْطَهُ الْقَبْرِ لِلْمُوْمِنِ کَفّارَهٌ لِما کانَ مِنْهُ مِنْ تَضییعِ النّعمِ»(2)؛ (فشار قبر براى مومن، کفّاره ضایع کردن نعمت ها از ناحیه او است!). ولى از حدیث دیگرى استفاه مى شود که بعضى از مومنان مطلقا فشار قبر ندارند و حتّى در روایت آمده که فشار قبر سعدبن معاذ به خاطر کج خلقى او با خانواده اش بود: «اِنَّهُ کانَ فى خُلْقِهِ مَعَ اَهْلِهِ سُوْءٌ».(3) در آخر یادآور می شویم که در اخبار و روایات اسلامی آمده است کسانى که بعضى از اعمال خیر مانند انجام چند حج یا مداومت بر بعضى از سوره قرآن یا بعضى اذکار و ... داشته باشند از فشار قبر در امانند.(4)،(5) 🍃 (1). الزهد، كوفى اهوازى، حسين بن سعيد، محقق / مصحح: عرفانيان يزدى، غلامرضا، المطبعة العلمية، قم، 1402 قمری، چاپ:دوم، ص 88، 16 باب (المسألة في القبر و عذاب القبر و البرزخ)؛ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، محقق / مصحح: جمعى از محققان، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1403 قمری، چاپ: دوم، ج 6، ص 221، باب 8 (أحوال البرزخ و القبر و عذابه و سؤاله و سائر ما يتعلق بذلك). 🍃 (2). الأمالي، ابن بابويه، محمد بن على،كتابچى، تهران، 1376 شمسی، چاپ ششم، ص 540، المجلس الثمانون؛ ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ابن بابويه، محمد بن على، دار الشريف الرضي، قم، 1406 قمری، چاپ دوم، ص 197؛ ثواب ضغطة القبر للمؤمن؛ علل الشرائع، ابن بابويه، محمد بن على، كتاب فروشى داورى، قم، 1385 شمسی / 1966 میلادی، چاپ اول، ج 1، ص 309، 262 باب (العلة التي من أجلها يكون عذاب القبر)؛ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، محقق / مصحح: جمعى از محققان، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1403 قمری، چاپ دوم، ج 6، ص 221، باب 8 (أحوال البرزخ و القبر و عذابه و سؤاله و سائر ما يتعلق بذلك). 🍃 (3). علل الشرائع، ابن بابويه، محمد بن على، كتاب فروشى داورى، قم، 1385 شمسی / 1966 میلادی، چاپ اول، ج 1، ص 310، 262 باب (العلة التي من أجلها يكون عذاب القبر)؛ الأمالي، طوسى، محمد بن الحسن، دار الثقافة، قم، 1414 قمری، چاپ اول، ص 428، 15 المجلس الخامس عشر؛ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، محقق / مصحح: جمعى از محققان، دار إحياء التراث العربي، بيروت، 1403 قمری، چاپ دوم، ج 6، ص 220، باب 8 (أحوال البرزخ و القبر و عذابه و سؤاله و سائر ما يتعلق بذلك). 🍃 (4). براى توضيح بيشتر به مستدرك سفينه البحار، نمازى شاهرودى، على، جامعه مدرسين، قم، 1418 قمری، چاپ اول، ج 8، ص 364، ماده: قبر مراجعه فرماييد. 🍃 (5). گردآوري از كتاب: پيام قرآن، حضرت آیت الله مكارم شيرازى، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه، تهران، 1386 شمسی، چاپ نهم، ج 5، ص 374. 💦 @Javanmardi_langarudi 🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
﷽؛ ♨️ قیامت صغری ♨️ علیه‌السلام فرمودند : " اِنَّ الْقَبْرَ اِمّا رَوْضَهٌ مِنْ رِیاضِ الْجَنَّهِ ، اَوْ حُفْرَهٌ مِنْ حُفَرِ النّیرانِ همانا قبر ، باغی از باغهای بهشت یا گودالی از گودالهای دوزخ است ". (تفسیر برهان، ج3، ص120) آمده که علیه‌السلام فرمودند : " اتخوف علیکم فی البرزخ من در مورد شما در رابطه با عالم برزخ می‌ترسم ". پرسید عالم برزخ چیست ؟ علیه‌السلام فرمودند : " القَبْرُ مُنْذُ حینِ مَوْتِهِ اِلى یَوْمِ القِیامَهِ عام برزخ همان عالم قبر است ، که فاصله میان آغاز مرگ تا پدید آمدن روز قیامت می‌باشد ". (تفسیر برهان، ج3، ص120) و در آمده که صلی‌الله‌علیه‌وآله و سلم فرمودند : " إنّ القَبرَ أوَّلُ مَنازِلِ الآخِرَةِ ، فإن نَجا مِنهُ فما بَعدَهُ أيسَرُ مِنهُ ، وإنْ لم يَنجُ مِنهُ فما بَعدَهُ لَيسَ أقلَّ مِنهُ همانا قبرت نخستین منزل آخرت است اگر انسان در این منزل نجات یابد ، حوادث بعد از آن آسانتر از آن است ، و اگر در این منزل نجات نیابد ، سختی حوادث بعد از آن کمتر از آن نیست ". (بحارالانوار، ج6، ص242) @Javanmardi_langarudi { کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی }
♨️ برزخ ♨️ ✨ عرصه گاهى که فاصله ى بین دنیا و آخرت است در منطق قرآن مجید ، برزخ نامگذارى شده . آنان که از دنیا مى روند ابتدا وارد برزخ مى شوند ، و در آنجا بر اساس عقاید و اعمال و اخلاقشان حیاتى خاص دارند ، حیاتى که نه مانند حیات دنیا و نه مانند حیات آخرت است . حَتَّى اِذَا جَاءَ اَحَدَهُمُ المَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّی اَعْمَلُ صَالِحاً فِیَما تَرَکْتُ کَلاَّ اِنَّهَا کَلِمَهٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ اِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ   تا هنگامى که مرگ یکى از آنها فرا رسد ، ( در این هنگام که خود را در حال بریدن از این جهان و قرار گرفتن در جهان دیگر مى بیند ، پرده هاى غرور و غفلت از مقابل دیدگانش کنار مى رود ، گویى سرنوشت دردناک خویش را با چشم مى بیند ، عمر و سرمایه هاى از دست رفته ، و کوتاهیهایى را که در گذشته کرده ، و گناهانى که مرتکب شده ، عواقب شوم آن را مشاهده مى کند ، اینجاست که فریاد او بلند مى شود ) و مى گوید : اى پروردگار من ! مرا باز گردان ! شاید گذشته ى خود را جبران نمایم و عمل صالحى در برابر آنچه ترک کردم به جا آورم . اما از آنجا که قانون آفرینش چنین اجازه ى بازگشتى را به هیچ کس ، نه نیکوکار و نه بدکار نمى دهد به او چنین پاسخ داده مى شود : نه ، هرگز راه بازگشتى وجود ندارد ، این سخنى است که او به زبان مى گوید ، سخنى که هرگز از اعماق دلش با اراده و آزادى برنخاسته ، این همان سخنى است که هر بدکارى به موقع گرفتار شدن در چنگال مجازات ، و هر قاتلى به وقت دیدن چوبه ى دار مى گوید ، و هر زمان امواج بلا فرو نشیند باز همان برنامه ى سابق خود را ادامه مى دهد .در پایان آیه اشاره ى بسیار کوتاه و پرمعنى به جهان اسرارآمیز برزخ کرده مى گوید : در پشت سر آنها تا روزى که برانگیخته مى شوند برزخى وجود دارد .واژه ى برزخ در اصل به معنى چیزى است که در میان دو شىء حائل شود ، و سپس به هر چیزى که میان دو امر قرار گیرد برزخ گفته شده است ، و روى همین جهت به عالمى که میان دنیا و آخرت قرار گرفته برزخ گفته اند .دلیل بر وجود چنین جهانى که گاهى از آن تعبیر به عالم قبر و یا عالم ارواح مى شود از طریق ادلّه ى نقلیه است ، آیات متعددى از قرآن مجید داریم که بعضى ظهور و بعضى صراحت در این معنا دارد . آیه ى شریفه ى ( وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ اِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ ) ، ظاهر در وجود چنین عالمى است . از آیاتى که صریحاً وجود چنین جهانى را اثبات مى کند آیات مربوط به حیات شهیدان است مانند : وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ اَمْوَاتاً بَلْ اَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ   گمان مکن کسانى که در راه خدا کشته شدند مردگانند ، آنها زنده اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند . نه تنها در مورد شهیدان جهان برزخ وجود دارد بلکه درباره ى کفار طغیانگرى همچون فرعون و یارانش نیز به وجود برزخ صریحاً در آیه ى 46 سوره ى مومن اشاره شده : النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا غُدُوّاً وَعَشِیّاً وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَهُ اَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ اَشَدَّ الْعَذَابِ  .  فرعون و یارانش هر صبح و شام در برابر آتش قرار مى گیرند و به هنگامى که روز قیامت برپا مى گردد فرمان داده مى شود : آل فرعون را در شدیدترین کیفرها وارد کنید . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 🍃 @Javanmardi_langarudi
♨️ برزخ ♨️  ✨ در کتابهاى معروف شیعه و غیر شیعه روایات فراوانى است که با تعبیرات مختلف و کاملا متفاوت ، از جهان برزخ و عالم قبر و ارواح و خلاصه جهانى که میان این جهان و جهان آخرت قرار دارد سخن مى گوید : " قال (علیه السلام) وقد رجع من صفین فاشرف على القبور بظاهر الکوفه : یا اهل الدیار الموحشه والمحال المقفره والقبور المظلمه ! یا اهل التربه ! یا اهل الغربه ! یا اهل الوحده ! یا اهل الوحشه ! انتم لنا فرط سابق ، ونحن لکم تبع لاحق ; اما الدور فقد سکنت ; واما الازواج فقد نکحت ; واما الاموال فقد قسمت ; هذا خبر ما عندنا ، فما خبر ما عندکم ؟ ثم التفت الى اصحابه فقال : اما لو اذن لهم فی الکلام لاخبروکم : ان خیر الزاد التقوى ". در نهج البلاغه آمده است : امیرالمومنین (علیه السلام) هنگام بازگشت از جنگ صفین وقتى نزدیک کوفه کنار قبرستانى که بیرون دروازه قرار داشت رسید ، رو به سوى قبرها کرد و چنین گفت : اى ساکنان خانه هاى وحشتناک و مکانهاى خالى و قبرهاى تاریک ، اى خاک نشینان ، اى غریبان ، اى تنهایان ، اى وحشت زدگان ، شما در این راه بر ما پیشى گرفتید ، و ما نیز به شما ملحق خواهیم شد ، اگر از اخبار دنیا بپرسید به شما مى گویم : خانه هایتان را دیگران ساکن شدند ، همسرانتان به نکاح دیگران درآمدند و اموالتان تقسیم شد ، اینها خبرهایى است که نزد ماست ، نزد شما چه خبر ؟آنگاه رو به یارانش کردند و فرمودند : اگر به آنها اجازه ى سخن گفتن داده شود ، حتماً به شما خبر مى دهند که بهترین زاد و توشه براى این سفر پرهیزکارى و تقواست. از حضرت سجاد (علیه السلام) روایت شده : " اِنَّ الْقَبْرَ اِمّا رَوْضَهٌ مِنْ رِیاضِ الْجَنَّهِ ، اَوْ حُفْرَهٌ مِنْ حُفَرِ النّیران "ِ. " قبر یا باغى است از باغهاى بهشت ، یا گودالى از گودالهاى جهنم ". از حضرت صادق (علیه السلام) روایت شده : " اَلبَرْزَخُ الْقَبْرُ ، وَهُوَ الثَّوابُ وَالْعِقابُ بَیْنَ الدُّنْیا وَالاْخِرَهُ . . . وَاللّهِ مَا نَخافُ عَلَیْکُم اِلاَّ الْبَرْزَخَ ".  " برزخ همان عالم قبر است که پاداش و کیفر میان دنیا و آخرت است ، به خدا قسم ما بر شما نمى ترسیم مگر از برزخ ". راوى از حضرت صادق (علیه السلام) پرسید : برزخ چیست ؟ امام فرمودند : " القَبْرُ مُنْذُ حینِ مَوْتِهِ اِلى یَوْمِ القِیامَهِ ".  " قبر از زمان مرگ تا روز قیامت است ". در کتاب شریف کافى از حضرت صادق (علیه السلام) روایت شده : فى حُجُرات فِى الجَنَّهِ یَاْکُلُونَ مِنْ طَعامِها ، وَیَشْرَبُونَ مِنْ شَرابِها ، وَیَقولُونَ : رَبَّنا اَقِمْ لَنَا السَّاعَهَ ، وَانْجِزْ لَنا ما وَعَدْتَنا . ارواح مردم مومن پس از مرگ در حجره هایى از بهشت قرار دارند ، از غذاهاى بهشتى مى خورند ، و از نوشیدنیهایش مى نوشند و مى گویند : پروردگارا ! هرچه زودتر قیامت را برپا کن ، و به وعده هایى که به ما داده اى وفا فرما .اعتقاد به برزخ که در صریح آیات قرآن و روایات مطرح است از زیباییهاى معنوى است که با توجه به وضع نیکان و بدکاران در عالم برزخ ، آثار مفیدى در حیات انسان دارد ، و مایه اى براى ظهور تقوا و پاکى در ظاهر و باطن است . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 💦 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ یاد گرفتن واجب است اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ برای وحشت و عذاب عالم قبر و برزخ از توصیه شده است . این نماز است و در بعد از خوانده می‌شود . در بعد از باشد و اگر به تأخیر افتاد ، باید را تا بعد از دفن به تأخیر انداخت . { لیلةالدفن } است : آن این است که در بعد از ، و در بعد از ، بخوانند ، و بعد از نماز بگویند : صَلِّ عَلَىٰ وَ وَابْعَثْ إِلىٰ قَبْرِ فلان و به جای کلمه ، را بگویند . و برای است که به است ( اگر چه ) و آن این است که : در بعد از بخواند و در بعد از را بخواند و پس از همان را بگوید . و صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی @Javanmardi_langarudi را از این کانال به دست آورید .
﷽؛ ✅ پرسش و پاسخ » نماز وحشت 📝 پرسش : نماز وحشت را می توان به جماعت خواند؟ 📖 پاسخ : نمی شود. 📝 پرسش : یک شخص می تواند چند نماز وحشت را برای یک میت بخواند؟ 📖 پاسخ : نمی تواند. 📝 پرسش : کیفیت نماز وحشت (نماز شب اول قبر) ؟ 📖 پاسخ : دو رکعت است در رکعت اول بعد از حمد آیت الکرسی را تا « هم فیها خالدون » بنابر احتیاط واجب بخواند و در رکعت دوم بعد از حمد ده بار سوره قدر را بخواند و پس از اتمام نماز بگوید : « اللهم صل على محمد وآل محمد وابعث ثوابها إلى قبر فلان (به جای فلان نام شخص را بگوید) » . و کیفتی دیگر برای نماز است که مختص به اولین شب فوت است (اگرچه دفن نشده باشد) و آن این است که : در رکعت اول بعد از حمد دو بار سوره توحید بخواند و در رکعت دوم بعد از حمد ده بار سوره تکاثر را بخواند و پس از اتمام نماز همان دعای ذکر شده را بگوید. @Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
﷽؛ ✅ توسعه نیت نماز وحشت آیا میتوان نماز وحشت شب اول قبر را به نیت همه ی مؤمنینی که در آن روز دفن شده‌اند خواند؟ به قصد رجاء مانع ندارد. 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
﷽؛ 🚨 🔹ذکر ده ویژگی مهم 1⃣ فرشتگان موجوداتى عاقل و با شعورند و بندگان گرامى خدا هستند (بل عباد مكرمون ) 🕊(انبياء 26)🕊 2⃣ آنها سر بر فرمان خدا دارند و هرگز معصيت او نميكنند (لا يسبقونه بالقول و هم بامره يعملون ) 🕊(انبياء 27)🕊 3⃣ آنها وظائف مهم و بسيار متنوعى از سوى خداوند بر عهده دارند: 🍃 گروهى حاملان عرشند 🕊(حاقه - 17)🕊 🍃 و گروهى مدبرات امرند 🕊(نازعات - 5)🕊 🍃 گروهى فرشتگان قبض ارواحند 🕊(اعراف - 37)🕊 🍃 و گروهى مراقبان اعمال بشرند 🕊(سوره انفطار - 10 تا 13)🕊 🍃 گروهى حافظان انسان از خطرات و حوادثند 🕊(انعام - 61)🕊 🍃 و گروهى مامور عذاب و مجازات اقوام سركشند 🕊(هود - 77)🕊 🍃 گروهى امدادگران الهى نسبت به مومنان در جنگها هستند 🕊(احزاب - 9)🕊 🍃 و بالاخره ، گروهى مبلغان وحى و آورندگان كتب آسمانى براى انبياء ميباشند 🕊(نحل - 2)🕊 كه اگر بخواهيم يك يك از وظائف و ماموريتهاى آنها را بر شمريم بحث به درازا مي كشد. 4⃣ آنها پيوسته مشغول تسبيح و تقديس خداوند هستند، چنانكه در آيه 5 سوره شورى ميخوانيم : و الملائكه يسبحون بحمد ربهم و يستغفرون لمن فى الارض: فرشتگان تسبيح و حمد پروردگار خود را بجا مى آورند و براى كسانى كه در زمين هستند استغفار ميكنند. 5⃣ با اين حال انسان به حسب استعداد تكامل از آنها برتر و والاتر است تا آنجا كه همه فرشتگان بدون استثناء بخاطر آفرينش آدم به سجده افتادند و آدم معلم آنها گشت 🕊🕊(آيات 30 - 34 سوره بقره )🕊 6⃣ آنها گاه به صورت انسان در مى آيند، و بر انبياء و حتى غير انبياء ظاهر ميشوند، چنانكه در سوره مريم ميخوانيم : فرشته بزرگ الهى به صورت انسان موزون بر مريم ظاهر شد: فارسلنا اليها روحنا فتمثل لها بشرا سويا: 🕊(مريم - 17)🕊 در جاى ديگر به صورت انسانهائى بر ابراهيم و بر لوط ظاهر شدند 🕊(هود - 69 و 77)🕊 حتى از ذيل اين آيات استفاده ميشود كه قوم لوط نيز آنها را در همان اشكال موزون انسانى ديدند 🕊(هود - 78)🕊 آيا ظهور در چهره انسان ، يك واقعيت عينى است ؟ يا به صورت تمثل و تصرف در قوه ادراك ؟ ظاهر آيات قرآن معنى اول است ، هر چند بعضى از مفسران بزرگ معنى دوم را برگزيده اند. 7⃣ از روايات اسلامى استفاده ميشود كه تعداد آنها بقدرى زياد است كه بهيچوجه قابل مقايسه با انسان نيست ، چنانكه در روايتى از امام صادق (عليهالسلام ) ميخوانيم : هنگامى كه از آن حضرت پرسيدند آيا عدد فرشتگان بيشترند يا انسانها؟ فرمود: سوگند به خدائى كه جانم به دست او است فرشتگان خدا در آسمانها بيشترند از عدد ذرات خاكهاى زمين ، و در آسمان جاى پائى نيست مگر اينكه در آنجا فرشته اى تسبيح و تقديس خدا ميكند. 8⃣ آنها نه غذا ميخورند و نه آب مينوشند، و نه ازدواج دارند، چنانكه در حديثى از امام صادق (عليهالسلام ) ميخوانيم : الملائكة لا ياكلون و لا يشربون و لا ينكحون و انما يعيشون بنسيم العرش : فرشتگان غذا نميخورند و آب نمينوشند و ازدواج نميكنند بلكه با نسيم عرش الهى زندهاند!. 9⃣ آنها نه خواب دارند نه سستى و غفلت چنانكه على (عليهالسلام ) در حديثى چنين . مى گويد: فليس فيهم فترة ، و لا عندهم غفلة ، و لا فيهم معصية ... لا يغشاهم نوم العيون و لا سهوا العقول ، و لا فترة الابدان ، لم يسكنوا الاصلاب و لم تضمهم الارحام : (در آنها نه سستى است ، و نه غفلت ، و نه عصيان ... خواب بر آنها چيره نميگردد و عقل آنها گرفتار سهو و نسيان نمى شود، بدن آنها به سستى نمى گرايد، و در صلب پدران و رحم مادران قرار نمى گيرند. 🔟 آنها مقامات مختلف و مراتب متفاوت دارند، بعضى هميشه در ركوعند و بعضى هميشه در سجودند. ما منا الا له مقام معلوم و انا لنحن الصافون و انا لنحن المسبحون : (هر يك از ما مقام معلومى دارد، ما همواره صف كشيده منتظر فرمان او هستيم و پيوسته تسبيح او ميگوئيم ) 🕊(صافات 164 - 166)🕊 امام صادق مى گويد: و ان لله ملائكة ركعا الى يوم القيامه و ان لله ملائكة سجدا الى يوم القيامه : خداوند فرشتگانى دارد كه تا روز قيامت در ركوعند، و فرشتگانى دارد كه تا قيامت در سجودند!. ✅ @Javanmardi_langarudi 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇
﷽؛ و ؟ ... 💎 امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام فرمودند : « إِنَّ الْمَرْءَ إِذَا هَلَكَ قَالَ النَّاسُ مَا تَرَكَ وَ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ مَا قَدَّم زماني‌كه انساني مي‌ميرد ، مردم مي‌گويند : براي بعد از خود چه گذاشت ؟ و ملائکه مي‌گويند : براي پيش از خود چه فرستاد ؟ » إِنَّا أَنْذَرْناکُمْ عَذاباً قَريباً يَوْمَ يَنْظُرُ الْمَرْءُ ما قَدَّمَتْ يَداهُ وَ يَقُولُ الْکافِرُ يا لَيْتَني‏ کُنْتُ تُراباً کند کافر تیره دل آرزو که ای کاش چون خاک می‌بود او که این‌سان نمی‌سوخت روز شمار به توفنده آتش به سوزنده نار @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ اما 💎 از کاسبی پرسیدند : چگونه در این کوچه پرت و بی‌عابر کسب روزی می‌کنی ؟! گفت : آن خدایی که فرشته مرگش مرا در هر سوراخی که باشم پیدا می‌کند ، چگونه فرشته روزی‌اش مرا گم می‌کند . « غم روزي مخور بر هم مزن اوراق دفتر را كه پیش از طفل ايزد پر كند پستان مادر را » @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 🔸امام صادق علیه السلام : "هر کس زیارت عاشورا بخواند شب اول قبر در آغوش امام حسین علیه السلام قرار خواهد گرفت..." 📚 کامل الزیارات 💦 @Javanmardi_langarudi
🍃 غیبت کردن چه محرومیتی می آورد؟ 🍃 🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : " هر کس از مرد یا زن مسلمانی غیبت کند ، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذیرد مگر این که غیبت شونده او را ببخشد ".
🔸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله : " غیبت کننده اگر توبه کند ، آخرین کسى است که به بهشت مى ‌رود و اگر بدون توبه بمیرد ، نخستین کسى است که به جهنم مى‌ رود ".
﷽؛ علیه السّلام فرمودند : " همانا بدنهای شما را بهایی جز بهشت نیست . پس آنرا به غیر بهشت نفروشید ".
﷽؛ {علیه السلام} : " روزه ماه شعبان ، وسواس دل و پریشانی جان را از بین می برد ".
﷽؛ به عربی از اعمال مهم عبادی دین اسلام و به این معناست که فرد مکلّف برای انجام فرمان خدا و تقرب به خداوند و یا کفّاره بعضی از گناهان ، از اذان صبح تا اذان مغرب از برخی کارها از جمله خوردن و آشامیدن خودداری کند . از فروع دین اسلام است و در سایر ادیان نیز صورت‌هایی از آن واجب بوده است . به لحاظ فقهی ، چهار قسم است : ، ، و . از ستون‌های اسلام شمرده شده و بر همه مسلمانانِ بالغ ، عاقل و سالم واجب است در این ماه روزه بگیرند . در ۲۸ شعبان سال دوم هجری در مدینه با نزول آیه ۱۸۳ سوره بقره بر مسلمانان واجب شد . هر چند موارد وجوب و محرمات آن چندی بعد تغییر یافت و مواردی از آن با نزول آیاتی نسخ شد . { يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ } ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ در حدیثى نقل کرده که و نیز در از او اقتباس کرده‌اند ، به وضوح صلى‌الله‌علیه‌وآله و اهمیت آنها را بیان مى‌دارد ، مى‌گوید : صلى‌الله‌علیه‌وآله فرمود : { مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ محمّدٍ صلى‌الله‌علیه‌وآله ماتَ شَهِیداً هر کس با صلى‌الله‌علیه‌وآله بمیرد ، از دنیا رفته } .  { أَلا وَ مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ محمّدٍ صلى‌الله‌علیه‌وآله ماتَ مَغْفُوراً لَهُ هر کس با صلى‌الله‌علیه‌وآله از دنیا رود ، است } . { أَلا وَ مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ محمّدٍ صلى‌الله‌علیه‌وآله ماتَ تائِباً هر کس با صلى‌الله‌علیه‌وآله از دنیا رود ، با از دنیا رفته } .  { أَلا وَ مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ محمّدٍ صلى‌الله‌علیه‌وآله ماتَ مُؤْمِناً مُسْتَکْمِلَ الْإِیْمانِ هر کس با صلى‌الله‌علیه‌وآله از دنیا رود ، از دنیا رفته } .  { أَلا وَ مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ محمّدٍ صلى‌الله‌علیه‌وآله بَشَّرَهُ مَلَکُ الْمَوْتِ بِالْجَنَّةِ ثُمَّ مُنْکَرٌ وَ نَکِیْرٌ هر کس با صلى‌الله‌علیه‌وآله از دنیا رود ، او را بشارت به مى‌دهد ، و سپس و فرشتگان مأمور سؤال در برزخ  به او دهند } .  { أَلا وَ مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ محمّدٍ صلى‌الله‌علیه‌وآله یَزِفُّ إِلَى الْجَنَّةِ کَما تَزِفُّ الْعَرُوسِ إِلى بَیْتِ زَوْجِها هر کس با صلى‌الله‌علیه‌وآله از دنیا رود ، او را با به سوى مى‌برند آنچنان که به خانه } . { أَلا وَ مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ محمّدٍ صلى‌الله‌علیه‌وآله فُتِحَ لَهُ فِی قَبْرِهِ بابانِ اِلَى الْجَنَّةِ هر کس با صلى‌الله‌علیه‌وآله از دنیا رود ، در او دو در به سوى گشوده مى‌شود } . { أَلا وَ مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ محمّدٍ صلى‌الله‌علیه‌وآله جَعَلَ اللّهُ قَبْرَهُ مَزارَ مَلائِکَةِ الرَّحْمَةِ هر کس با صلى‌الله‌علیه‌وآله از دنیا رود ، خداوند او را قرار مى‌دهد } .  { أَلا وَ مَنْ ماتَ عَلى حُبِّ آلِ محمّدٍ صلى‌الله‌علیه‌وآله ماتَ عَلَى السُّنَّةِ وَ الْجَماعَةَ هر کس با صلى‌الله‌علیه‌وآله از دنیا رود ، بر و از دنیا رفته } . { أَلا وَ مَنْ ماتَ عَلى بُغْضِ آلِ محمّدٍ صلی‌الله‌علیه‌وآله جاءَ یَوْمَ الْقِیامَةِ مَکْتِوباً بَیْنَ عَیْنَیْهِ آیِسٌ مِنْ رَحْمَةِ اللّهِ هر کس با صلى‌الله‌علیه‌وآله از دنیا رود ، در حالى وارد مى‌شود که در پیشانى او نوشته شده : } . { أَلا وَ مَنْ ماتَ عَلى بُغْضِ آلِ محمّدٍ صلى‌الله‌علیه‌وآله ماتَ کافِراً هر کس با صلى‌الله‌علیه‌وآله از دنیا رود ، از دنیا رفته } . { أَلا وَ مَنْ ماتَ عَلى بُغْضِ آلِ محمّدٍ صلى‌الله‌علیه‌وآله لَمْ یَشُمَّ رائِحَةَ الْجَنَّةِ هر کس با صلى‌الله‌علیه‌وآله از دنیا رود ، را استشمام نخواهد کرد } . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ذیل آیه مورد بحث از جلیل بن عبداللّه بجلى طبق نقل نامه شماره 19). @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐