eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 مسافرت عمدی به قصد فرار از روزه 📝 سؤال : آیا مسافرت عمدی در ماه رمضان به قصد افطار و فرار از روزه گرفتن، جایز است؟ 📖 جواب : مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد، و در صورت مسافرت، ولو این‌که برای فرار از روزه باشد، افطار بر او واجب است. @Javanmardi_langarudi
(بخش هفتم) ✅ برگرداندن نیّت از نمازی به نماز دیگر 🌧 الف : گاهي واجب است : 1⃣ از نماز عصر به نماز ظهر ، در صورتی که در حال نماز عصر متوجه شود نماز ظهر را نخوانده است . 2⃣ از نماز عشاء به نماز مغرب ، در صورتی که در حال نماز ــ قبل از رکوع رکعت چهارم ــ متوجه شود نماز مغرب را نخوانده است . 3⃣ اگر دو نماز قضایی که باید به ترتیب خوانده شود ــ ظهر و عصر یا مغرب و عشاء ــ ، برعهده ی او باشد و بر اثر فراموشی قبل از خواندن نماز اول مشغول نماز دوم شود . 🌧 ب : گاهی مستحب است : 1⃣ در حال خواندن نماز اداء یادش بیاید نماز قضاء بر عهده دارد ، در صورتی که وقت فضیلت اداء فوت نشود . 2⃣ از نماز واجب به نماز مستحب ، برای درک ثواب نماز جماعت . 3⃣ از نماز واجب به نماز نافله در ظهر روز جمعه برای کسی که قرائت سوره ی جمعه را فراموش کرده و به جای آن سوره ی دیگری را خوانده و به نصف رسیده است یا از آن گذشته است . در این مورد گرچه عدول برای درک ثواب قرائت سوره ی جمعه موافق احتیاط استحبابی است ، اما میتواند ــ بدون تبدیل نیت ــ سوره را رها کند و سوره جمعه را بخواند .
﷽؛ ✅ استفاده روزه‌دار از اسپری استفاده از انواع اسپری (اسپری آسم ، مسکن درد دندان و خوشبو کننده دهان) در حال روزه چه حکمی دارد ؟ اگر به‌صورت مایع فرو ندهد ، اشکال ندارد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ جویدن آدامس در هنگام نماز  📝 پرسش : جویدن آدامس در حال نماز چه حکمی دارد؟ 📖 پاسخ : هرگاه نماز گزار مشغول جویدن باشد برای نماز اشكال دارد ¹ ولی اگر در گوشه دهان ² باشد و جویده نشود نماز صحیح است. ¹ اشكال دارد : به معناى احتياط واجب در ترک کاری است ولی بهتر است برای پاسخ دقیق تر مساله مورد نظر خودتان را ارسال کنید تا با توجه به مساله پاسخ داده شود. ² دهان: به محدوده بین مخرج حرف خ تا لبها فضای دهان گفته می شود. 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi
🌺 سوال : آیا حمام رفتن { زیر دوش آب یا زیر شیر آب } روزه راباطل میکند؟ 🌸 جواب : همه مراجع : خیر، روزه راباطل نمیکند. 💫 استفتائات مراجع @Javanmardi_langarudi
📌وقت غسل استحاضه متوسطه 🚩برای همان نمازی که قبل از آن ، یا بین آن ، خون استحاضه متوسطه دیده است باید غسل کند ؛ چنانچه در روز های بعد نیز استحاضه متوسطه ادامه پیدا کرد ، هر روز فقط برای نماز صبح غسل میکند و برای سایر نمازها غسل واجب نیست و وظیفه مستحاضه قلیله را انجام میدهد. بنابر این : 1⃣ اگر قبل از نماز صبح، یا در بین آن، مستحاضه متوسطه شد ؛ باید در هر شبانه روز فقط برای نماز صبح غسل کند. 2⃣ اگر قبل از نماز ظهر یا وسط آن مستحاضه متوسطه شد؛ باید برای نماز ظهر آن روز غسل کند و در ادامه فقط برای نماز صبح غسل کند. 3⃣ اگر قبل از نماز عصر یا در بین آن مستحاضه متوسطه شد ؛ باید برای نماز عصر آن روز غسل کند و روزهای بعد فقط برای نماز صبح غسل کند. 4⃣ اگر قبل از نماز مغرب یا بین آن مستحاضه متوسطه شد ؛ باید برای نماز مغرب غسل کند و در روزهای بعد فقط برای نماز صبح غسل کند. 5⃣ اگر قبل از نماز عشا یا در بین آن مستحاضه متوسطه شد ؛ باید برای نماز عشا غسل کند و در روزهای بعد فقط برای نماز صبح غسل کند. ✍ تحریر الوسیله امام ج ۱ ص ۵۷ _۵۶. العروةالوثقی ج ۱ ص ۳۵۰ م ۲۰۱ ✔️➰《کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی》➰✔️ 🌀☆ کانال احکام و مسائل شرعی ☆🌀 @Javanmardi_langarudi
✅ نخ دندان ❎ مسئله : استفاده روزه دار از نخ دندان - که ماده فلوراید و طعم نعنا دارد - اگر آب دهان را فرو نبرد ، اشکال ندارد . ♻️ استفتائات کتبی از دفاتر حضرات آیات : امام، بهجت، محفوظی، سبحانی، سیستانی، صافی، مکارم، رهبر فرزانه انقلاب 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi
📝 سوال : نماز خواندن زن با بلوز و شلوار چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : همه مراجع : اگر جاهایی از بدن که باید پوشیده شود ، بپوشاند اشکال ندارد . 📚 استفتائات کتبی از دفاتر حضرات آیات @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
🍃پرسش : وسط پیشانی جوش زده، در سجده خونی می شود، چگونه سجده کنیم؟ 🍂جواب : تمام پیشانی جای سجده است و در مورد سؤال ، باید با قسمت سالم پیشانی ، سجده کنید که مهر خونی نشود. 🍁 رساله دانشجویی ، صفحهٔ ۱۰۰ 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺 @Javanmardi_langarudi
🌸🌼 چرا خداوند در ابتدا قبله را به سمت بیت المقدس قرار داده و پس از مدتی به سمت کعبه معظمه تغییر داد؟ دربارۀ علت تغییر قبله به چند علت می‌توان اشاره کرد: 🌷 1.امتحان الهی قرآن کریم دلیل تغییر قبله را شناسایی پیروانِ حقیقی اسلام از دیگر مسلمانان و سنجش میزان اطاعت‌پذیری آنان از پیامبر اکرم (ص) معرفی می‌کند. « و ما آن قبله اى را كه پیش از این بر آن بودى برنگرداندیم، مگر براى آنكه افرادى را كه از پیامبر پیروى مى كنند از آنها كه به جاهلیّت باز مى گردند، بازشناسیم و همانا این [تغییر قبله] جز بر كسانى كه خداوند آنها را هدایت كرده، دشوار بود.» 🌷 2.نشان دادن ضعف استدلال یهود یهود برای خویش نقش محوری در ادیان قائل بود؛ به گونه‌ای که حتی مسیحیت را انشعابی از خود می‌دانست و با آن مبارزه می‌کرد. به همین دلیل دین خود را برتر از اسلام میدانستند. همچنین دین اسلام را دین مستقل نمیدانستند و بهترین دلیل آنان این بود که قبله مسلمانان همان قبله آنان است. خداوند برای اینکه این برتری‌جویی آنها را سرکوب نماید و مستقل بودن اسلام را نشان دهد قبله را تغییر داد. 🌷 3.شاد کردن پیامبر همانگونه که از آیاتِ قرآن پیداست، یکی‌بودن قبله مسلمانان با یهود، بهانه‌ای بود برای اذیت‌ مسلمانان؛ و پیامبر از این اذیت ناراحت بودند و دوست داشتند تا قبله به سمت کعبه تغییر کند. خداوند فرمودند: «اكنون تو را به سوى قبله اى میگردانيم كه از آن خشنود باشى» پس یکی از اهدافِ تغییر قبله خشنودی پیامبر از قبله شدن کعبه بود. 🌷 4.اعلام اعتدال اسلام در همۀ امور خداوند میفرماید: "ما شما را امت معتدل و میانه‌رو قرار دادیم". شاید در مورد قبله نیز این‌گونه بوده است که مسیحیان تقریباً به سمت مشرق می ایستادند به دلیل اینكه بیشتر مللِ مسیحی در كشورهای عربی زندگی میكردند و برای ایستادن به سوی قبله ی خود، ناچار بودند به سمت شرق بایستند چون محل تولد حضرت عیسی (ع) در بیت المقدس بود؛ ولی یهود كه بیشتر در شامات و بابل و مانند آن به سر میبردند رو به سوی بیت المقدس كه برای آنان تقریباً در سمت غرب بود می ایستادند و به این ترتیب نقطۀ غرب قبله آنان بود؛ 🌷 اما «كعبه» كه نسبت به مسلمانان آن روز [مسلمانان مدینه] در سمت جنوب و میان مشرق و مغرب قرار داشت، یك خط میانه محسوب می شد. گویا قرآن میخواهد بگوید: « نه تنها قبلۀ مسلمانان، قبله‌ای میانه است كه تمام برنامه های دیگر این امت، این ویژگی را داراست.» 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺 @Javanmardi_langarudi
🌹 سجده بر مُهر چه تفاوتی با بت پرستی دارد؟ آیا همان شرك نيست؟ 🍃 1.شرك آن است كه سجده براي غير خدا باشد ولي شيعيان بر خاك سجده مي كنند، نه براي خاك. شرك آن است كه غير خدا «مسجود» واقع شود نه مسجد (محل سجده) و مهر و خاك مسجد است، نه مسجود. 🍃 2.بت پرستان، بت ها را می پرستیدند و می گفتند چون خالق جهان ديده نمي شود، نمي توان او را عبادت نمود، پس بايد بت هايي را كه ديدني و محسوس هستند پرستش كرد و به همين جهت در مقابل بتها سجده مي كردند ولي تفكر شيعه آن است كه تنها وجود شايسته عبادت خداوند يكتا است و او هرچند ديده نمي شود، ولي عبادت او امري ممكن است و خودش كيفيت اين عبادت را آموخته و بايد به همان کیفیت عبادتش كرد. سجده بر خاك توصیه خود خداوند است. 🍃 3.سجده بر خاک سنت پیامبر بوده است و این اگر شرک محسوب شود، بایستی ـ نَعُوذُ بِالله ـ پيامبر را نیز مشرک دانست. ایشان فرمودند: «جُعلت لى الارضُ مسجداً و طهوراً»؛ «زمين براى من، سجده گاه و مايه پاكيزگى قرار داده شده است». از اين روايت به خوبى استفاده مى شود؛ پيامبر(صلى الله عليه و آله) خاك و سنگ را به عنوان سجده گاه و جهت تيمم استفاده مى كردند و در اين باره تمامى شيعيان و اهل سنت اتفاق نظر دارند. 🍃 4.مُهر نزد شيعه موضوعيت ندارد؛ بلكه ملاك، سجده بر خاك است و مُهر وسيله اي است كه سجده بر خاك را در هر جا و هر مكان سهل و آسان مي سازد و اگر سجده بر «مُهر» بت پرستي و شرک محسوب شود؛ سجده بر فرش که اهل سنت انجام می دهند نيز همان حكم را دارد. 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺 @Javanmardi_langarudi
🌸🌼 چرا شيعيان در نماز از مُهر استفاده مي نمايند؟ 🍃 بنا بر روايات بسيارى - كه شيعه و سنى نقل نموده اند – پيامبر (ص) بر خاك سجده مى كردند و در تابستان كه خاك و ماسه هاى كف مسجد النبى (ص) بسيار گرم و سوزان مى شد، بر حصير سجده مى كردند. در اين باره روايت پيامبر (صلى الله عليه و آله) كه مورد اتفاق شيعيان و اهل سنت است، نقل مى كنيم: «جُعِلَت لِىَ الاَرضُ مسجداً و طهوراً»؛ «زمين براى من، سجده گاه و مايه پاكيزگى قرار داده شده است». پس پيامبر (صلى الله عليه و آله) خاك و زمين را به عنوان سجده گاه و جهت تيمم استفاده مى كردند. 🍃 مُهر همان خاك است كه بصورت فشرده در آمده و از آنجا كه امروزه همه مساجد مفروش است و سجده بر فرش تشريع نشده است، لذا شيعيان مهري از خاك تهيه مي كنند كه اولا «زمين» بر آن صدق كند و ثانيا پاك و تميز باشد. 🍃 برخي روايات اهل تسنن بر استفاده برخي صحابه از چيزي شبيه مُهر تصريح دارد: ابن سعد در طبقات الكبري در احوال مسروق بن اجدع مي گويد: «وقتي مسروق بيرون مي رفت خشتي همراه خود مي برد و در كشتي بر آن سجده مي كرد». زرين مي گويد: « علي بن عبدالله بن عباس به من نوشت كه لوحي از سنگ هاي مروه برايم بياور تا بر آن سجده كنم.» از اين ادله معلوم مي شود كه سجده بر مُهر يا همان لوح بدعت نيست. 🍃 عالمان برجسته اهل سنت نيز سجده بر خاك را تأکيد كرده اند؛ هم چنان كه امام محمد غزالي در كتاب «احياء العلوم» بر اين مسأله انگشت نهاده است. @Javanmardi_langarudi