eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ 💕 اللّٰهُمَّ اجْعَلْ غِناىَ فِى نَفْسِى ، وَالْيَقِينَ فِى قَلْبِى ، وَالْإِخْلاصَ فِى عَمَلِى ،
﷽؛ 💕 وادی عرفه فقط در صحرای عرفات نیست ؛ اگر کسی به شناخت و معرفت خدا و نَفس خود برسد حقیقتاً روز عرفه را درک کرده و به مقام عرفان خواهد رسید 💕
﷽؛ 👈 رفاعة بن موسی النخاس ، آمد خدمت علیه‌السلام ؛ روایت دقیق است .¹ 🕋 حضرت فرمود : رفاعه امسال به نرفتی ؟ 🕌 عرض کرد : جعلت فداک ! مال من امسال وفا به حج نکرد ، ولی رفتم کنار قبر علیهماالسلام . بعد که این کلمه را گفت ، امام مدتی سکوت کرد . ✨ حالا در این سکوت چه خبر بود ؟ ما و همه‌ی فقها و علما عاجزتر از این هستند که بفهمند آن سکوت چه اسراری داشت . که عظمتش این قدر است که فرمود : « به اندازه‌ی کوه ابی قبیس ، طلا در راه خدا انفاق کنی ، جای حج را نخواهد گرفت ». ⚠️ حالا بعد از مدتی سکوت ، علیهماالسلام سر بلند کرد ، فرمود : « لَا تَدَعُ زِيَارَةَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ علیه‌السلام أَبَدا » ⚡️ اگر این نبود که من کراهت داشتم که مردم دست از حج بردارند ، آن وقت می‌گفتم در زیارت قبر او چه خبر است ! 👈 امام ششم فرمود : هرکسی با علیهماالسلام حرکت کند برای زیارتش ، از یمینش ، هزار ملک از یسارش ، همراهی‌اش می‌کنند تا برسد کنار قبر آن حضرت و تا برگردد به خانه‌اش . 🔎 خوب دقت کنید در این کلمات ؛ 🍇 از میوه ، درخت را باید شناخت ؛ از گوهر ، معدن را باید شناخت ؛ از اجر زیارت قبر حسین بن علی علیهماالسلام نزد خدا ، باید فهمید چه مقامی دارد ! ۱. مصباح المتهجد، ج‏۲، ص۷۱۶.
﷽؛ ✅ فروش اعضای گوسفند قربانی برای فقرا 📝 سوال : با کمک مردم گوسفندانی برای قربانی عید قربان خریداری و قربانی شد ؛ آیا می توان بعضی از اعضای آنها مثل کله و پاچه و جگر را به هر دلیلی فروخت و تبدیل به گوشت نمود تا گوشت به مصرف فقرا برسد ؟ 📖 جواب : با اجازه صاحبان پول اشکالی ندارد .
﷽؛ لعنت الله علیه : " اگر علی دو مخزن از طلا و کاه داشته باشد ، اول طلا را در راه خدا می دهد ، آنگاه کاه را ". از دیدگاه ابن ابی الحدید
﷽؛ فرشته هاي «رقیب» و «عتید» نسبت به اعمال انسانها چه كاري انجام مي دهند ؟ بعضى از مفسّران معتقدند نام فرشته راست است و مأمور نوشتن اعمال نيك ، و نام فرشته چپ است و مأمور نوشتن اعمال شرّ ؛ ولى از تعبيرات بعضى از مفسّران بر مى آيد كه هر دو وصف را براى هر دو فرشته شمرده اند ، يعنى هر كدام از آنها مراقب است و در عين حال آماده نوشتن . يكي از نكات مهم درباره نامه اعمال انسانها ، نحوه ثبت و ضبط آن است . خداوند در آیاتی از سوره «ق» مى فرمايد : (به خاطر بياوريد هنگامى كه دو فرشته راست و چپ كه ملازم انسان هستند اعمال او را دريافت مى دارند) ؛  «اِذ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ» كه دريافت و تلقّى آنها اشاره به ثبت كردن در نامه اعمال است . سپس براى تأكيد بيشتر مى فرمايد : (هيچ سخنى را انسان تلفّظ نمى كند ؛ مگر اينكه نزد آن مراقبى آماده براى انجام مأموريت است) ؛  «مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ اِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ». «يَتَلَقَّى» از ماده «لقاء» به معناى ديدار است ؛ ولى در اينجا تلقّى اعمال ، كنايه از دريافت و ثبت و ضبط آنهاست و «متلقيان» به معناى دو فرشته اى است كه مأمور دريافت و ثبت اعمال انسانها هستند . «قعيد» از ماده «قعود» به معناى نشستن است و در اينجا به معناى ملازم و مراقب مى باشد ، همان طور كه در تعبيرات روزمرّه نيز مى گوييم فلان كس جليس و همنشين فلان شخص است يعنى ملازم و مراقب اوست . «يَلْفِظُ» از ماده لَفْظ» در اصل به معناى پرتاب كردن چيزى است ، همان گونه كه گفته مى شود «لَفَظَ الرُّحى الدَّقيقَ» ؛ (آسياب ، آرد را به بيرون پرتاب كرد). اين واژه در مورد چيزى كه انسان از دهان به بيرون مى اندازد اطلاق مى شود و اين ، كنايه زيبايى است در مورد سخنانى كه از دهان بيرون مى آيند ، گويى اشيايى هستند كه به خارج پرتاب مى شوند . به گفته راغب در «مفردات» از ماده «رقبه» به معناى «گردن» است و به شخصى كه محافظت و مراقبت از چيزى مى كند «رقيب» گفته مى شود يا به خاطر اينكه به اطراف گردن مى كشد تا از آنچه گرد او مى گذرد با خبر گردد و يا اينكه «رقبه» و گردن چيزى را كه تحت محافظت اوست حفظ مى كند . از ماده «عَتاد» (بر وزن جهاد) به معناى مهيا ساختن و ذخيره كردن چيزى قبل از حاجت است ، لذا به كسى كه مهياى انجام كارى است «عتيد» گفته مى شود ؛ ولى در «مقاييس اللغة» معناى اصلى آن را «زور» و «نزديكى» شمرده است كه نسبت به معناى سابق لازم و ملزوم محسوب مى شود . به هر حال آيا اين دو وصف هر كدام مربوط به يكى از آن دو فرشته است كه يكى مراقب است و ديگرى آماده ثبت و ضبط و نوشتن يا وصف هر دو است به اين معنا كه هر دو مراقب اعمال آدمى هستند و هر دو همواره آماده نوشتن ؟ بعضى از مفسّران معتقدند «رقيب» نام فرشته راست كه مأمور نوشتن اعمال نيك است و «عتيد» نام فرشته چپ است كه مأمور نوشتن اعمال شرّ مى باشد ؛ ولى از تعبيرات بعضى از مفسّران بر مى آيد كه هر دو وصف را براى هر دو فرشته شمرده اند ، يعنى هر كدام از آنها مراقب است و در عين حال آماده نوشتن . درباره اين دو فرشته روايات متعددى نقل شده كه بسيار پر معناست ، از جمله در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم : «هنگامى كه انسان عمل نيكى انجام مى دهد فرشته راست پاداشى ده برابر مى نويسد و هنگامى كه عمل شرّى انجام مى دهد و فرشته چپ مى خواهد آن را ثبت كند فرشته راست مى گويد : هفت ساعت به او مهلت ده و اگر در اين مدت توبه و استغفارى داشته باشد چيزى بر او نمى نويسد ؛ اما اگر توبه نكند فقط يك گناه براى او مى نويسد». 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
﷽؛ (( وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ ۚ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا )) 📝 شیطان در سه جا حاضر می شود تا اظهار دشمنی با بندگان خدا بکند : هنگام انعقاد نطفه هنگام تولد طفل وقت احتضار 🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
﷽؛ 📝 هنگام احتضار سه طلبکار به بالین محتضر حاضر می شوند : 1⃣ وارث به جهت بردن مال و میراث 2⃣ ملک الموت به جهت قبض جان 3⃣ شیطان برای بردن ایمان 🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
﷽؛ 📝 خداوند در سوره مریم می فرماید : وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا از برای اولاد آدم سه وقت و سه حالت است ، که از همهٔ حالات سخت تر است . لهذا در این سه حالت گریان است و حضرت عیسی علیه السلام در این سه مقام بر خود سلام کرد و همچنین خداوند در این سه جا سلام کرده بر حضرت یحیی علیه السلام می فرماید : وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا سلام باد بر یحیی روزی که متولد شده و روزی که می میرد ، و روزی که زنده می شود ، هنگام متولد شدن و آمدن به دنیا هنگام مردن و رفتن از عالم دنیا هنگام مبعوث شدن و زده شدن نامه های اعمال به گردن 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
019015.mp3
51.3K
﷽؛ 🌷(( وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا ))🌷
019015(2).mp3
30.7K
﷽؛ 🌷{{ سلام بر او آن روز که تولّد یافت و آن روز که می میرد و آن روز که زنده برانگیخته می شود }}🌷
﷽؛ 📝 گریهٔ اطفال در وقت طفولیت و شیرخوارگی چند جهت دارد : غالباً به سبب گرسنگی است ، خداوند طفل را الهام کرده همین که گرسنه می شود گریه کند . تا مادر او راشیر بدهد و اِلّا مادر بسا از حال فرزند غفلت می کند یا خواب می رود ، طفل مادر را با گریه از حال خود آگاه می کند . گریه اطفال به واسطه رفتن امام است ، چنانچه در بحار و انوار روایت شده که مفضل خدمت حضرت صادق علیه السلام عرض کرد چه جهت دارد گاهی طفل بدون درد و الم گریه می کند و گاهی بدون آنکه از چیزی تعجب کند خنده میکند . فرمود : هیچ طفلی نیست مگر آنکه امام را می بیند ، گریه اش به جهت غائب شدن امام از نظر طفل است ‌، همین که امام می آید شروع می کند به خندیدن و خوشحال شدن و این باب برای او مفتوح است تا وقتی که زبانش باز شود بعد از باز شدن زبانش دیگر امام را نمی بیند . گریه اطفال به واسطه این است که در حق پدر و ماد خود ، دعا می کنند . چنانچه پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمودند :  " لاتَضرِبُوا أطفالَكُمْ علي بُكائِهِم ؛ فَإنَّ بُكاءَهُم أربعةَ أشهُرٍ شهادۀُ أن لاإله إلاّاللهُ ، وأربعةَ أشهُرٍ الصَّلاةُ عَلَي النَّبيِّ وآلهِ ، وأربعةَ أشهرٍ الدُّعاءُ لِوالدِيهِ ؛ نوزادانتان را به خاطر گريه‌هايشان نزنيد ؛ زیرا گريه آنان در چهار ماه اوّل شهادت به يگانگي خداي متعال ، در چهار ماه بعد صلوات بر پيامبر و خاندان گرامی آن حضرت ، و در چهار ماه ديگر دعا براي پدر و مادرشان مي‌باشد ".  گریه اطفال به این جهت است که در توحید مفضل است که حضرت صادق علیه السلام می فرماید : بدان ای مفضل که در اشک چشم اطفال رطوبتی است که اگر بماند ، مرضهای عظیمه حادث می شود مثل کوری و سایر امراض و این اسباب صحت و سلامتی ، در چشم و بدنهای آنها می شود و اما پدر و مادر نمی دانند . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
﷽؛ 📝 علت و جهت گریه اطفال هنگام تولد چند چیز است : به جهت زجر ملک زاجر است ، چون طفل در رحم مادر به خون خوردن عادت کرده و به رحم مادر انس گرفته است وقتی که بنا می شود او را بیرون کنند می ترسد از آمدن دنیا وحشت می کند از ترس خود نمی خواهد بیرون بیاید ، عاقبت او را به جبر و عنف از شکم مادر بیرون می کنند . سید جزائری در انوار می نویسد که خداوند به طفل موت و فنا و مصائب دنیا را الهام می کند از این جهت است که طفل شروع به گریه کردن می کند . این است که در تفسیر صافی از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده که می فرماید :  " مَا مِنْ مَوْلُودٍ يُولَدُ إِلاَّ وَ اَلشَّيْطَانُ يَمَسُّهُ حِينَ يُولَدُ فَيَسْتَهِلُّ مِنْ مَسِّهِ " " نیست مولودی که متولد بشود ؛ مگر آنکه شیطان آن مولود را مس می کند ، هنگام تولد ، پس آن طفل به سبب مس شیطان وقتی که متولد می شود نعره می زند ". 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷