eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ صلی الله علیه و آله " ضَربَةُ عَلِیّ یَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عِبادَةِ الثّقلین یک ضربت علی علیه السلام در روز خندق (جنگ احزاب) افضل است از عبادت جن و انس تا روز قیامت ".
✅ منظور از جاهل قاصر و مقصّر «جاهل قاصر» و «جاهل مقصر» به چه کسی می گویند و حکم اعمال آنها چیست؟ جهل انسان به حكم شرعی، گاهی به خاطر دور بودن شخص از مراکز علم و عدم امکان دسترسی به منابع تحقیقاتی یا به خاطر فرو رفتن در غفلت و سهو و خطاست به طوری که احتمال اشتباه بودن کارهایش را نمى دهد. به این شخص «جاهل قاصر» گفته می شود. جاهل قاصر عقاب نمی گردد و هر کدام از اعمالش که با واقع موافق باشد یا با فتوای صحیح مجتهدی که باید از او تقلید می کرد مطابق باشد، صحیح است و هر آنچه با آن مخالف باشد، فاسد است. در مقابل کسی که امكان آموختن مسائل و دسترسی به منابع و اسباب علم را داشته ولى در فراگيرى آن كوتاهى كرده است و در جهل و بى خبرى مانده، «جاهل مقصر» است. جهل چنین جاهلی به هیچ وجه معذور و موجه نیست و عمل برآمده از چنین جهلی در صورت عدم موافقت با واقع، عقاب آور است. حتی برخی فقها حکم به معصیت کار بودن او به سبب عدم فراگیری احکام داده اند. https://maaref.makarem.ir/fa/article/index/418262
﷽؛ ✅ خمس درآمد دریافت شده پس از سال خمسی 📝 سوال : اگر فردی از درآمد بین سال کالایی تهیه کند و سپس به صورت نسیه به فروش برساند نسبت به مزبور چه تکلیفی دارد ؟ آیا جزء درآمد سال وصول محسوب می شود یا سال معامله ؟ 📖 جواب : در فرض مرقوم قیمت نقدی کالا در زمان معامله جزء درآمد سال معامله و سود نسیه جزء درآمد سال دریافت می باشد .
﷽؛ ✅ معیارهای نامزد اصلح 📝 سوال : به نظر معظم له معیارهای نامزد چه مواردی است ؟ 📖 جواب : با وجود شرایط قانونی ، اهم معیارهای اصلح به شرح زیر است : 1⃣ ؛ 2⃣ و خوشنامی ؛ 3⃣ وفاداری به و ایستادگی در راه آن ؛ 4⃣ عزم ، اراده و نفوذ ناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح ؛ 5⃣ دارای برنامه و کفایت لازم ؛ 6⃣ مرعوب نشدن در مقابل دشمنان ؛ 7⃣ و دوری خود و بستگان از اشرافی گری ؛ 8⃣ و آشنا به درد مردم ، خدمتگزاری ؛ 9⃣ اعتقاد واقعی به راه امام راحل (قدس سره) ؛ 🔟 تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله گری ، رشوه و توصیه پذیری و توجه به منافع طبقات محروم جامعه ؛ 1⃣1⃣ تثبیت مواضع عزت آفرین ، صحیح ، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام ؛ 2⃣1⃣ پرهیز از یا هزینه از بیت المال یا اموال شبهه ناک در تبلیغات و غیر آن ؛ 3⃣1⃣ پرهیز از طرح اموری که در اختیار آنها نیست ؛ 4⃣1⃣ شناخت اولویت ها و فوریت های نظام و مردم و پرداختن به آنها . @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
🍃🍃🍃🍃 🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 🚨 جوان معصیت کار ✅ در کتاب همای سعادت داستانی توجه مرا جلب کرد که نجیب الدین (که از علمای بزرگ زمان خودش بوده است) نقل می فرمود: " یک شب در قبرستان بودم. دیدم چهار نفر بطرف قبرستان می آیند و یک جنازه ای روی دوششان است. من جلو رفته و از آوردن جنازه در آن وقت شب اعتراض کردم و گفتم این عمل شما به من اینطور می رساند که شما انسانی را کشته اید و نیمه شب قصد دفن آن جنازه را دارید که کسی از راز و اسرارتان سر در نیاورد ". 🔸گفتند: ای مرد خیال بد نکن زیرا مادرش با ماست. دیدم پیرزنی جلوآمد. من گفتم ای مادر چرا نیمه شب جوانت را به قبرستان آورده ای؟ 🔹گفت: چون جوان من معصیت کار بوده خودش چند وصیت کرده، 🍃 اول: چون من از دنیا رفتم طنابی بگردنم بینداز و مرا از در خانه بکش و بگو خدایا این همان بنده گریزپا و معصیتکاری است که بدست سلطان اجل گرفتار شده او را بسته و نزد تو آوردم به او رحم کن. 🍃 دوم: جنازه ام را شبانه دفن کن که کسی بدن مرا نبیند و از جنایات من یاد کند و معذب شوم. 🍃 سوم: اینکه بدنم را خودت دفن کن و لحد بگذار که خداوند موهای سفید تو را ببیند و به من عنایتی فرماید و مرا بیامرزد، درست است که من توبه کرده ام و از کرده هایم پشیمانم ولی تو این وصیتهای مرا انجام بده. 🔸وقتی که جوانم از دنیا رفت ریسمانی به گردنش بستم و او را کشیدم ناگهان صدائی بلند شد و گفت: «اَلا اِنَّ اَوْلِیاء اللَّه هُمُ الْفائِزُون» بابنده گنه کار ما اینطور رفتار نکن ما خود می دانیم با او چه کنیم. خوشحال شدم (که توبه او پذیرفته شده) و او را بطرف قبرستان آوردم. 🔹من از پیرزن خواهش کردم که دفن پسرش را به من واگذار کند. او هم اجازه داد بدن را در قبر گذاشتم همینکه خواستم لحد را بچینم آیه ای را شنیدم که بگوشم رسید «الا ان اولیاء اللّه هم الفائزون» از این داستان اینطور نتیجه میگیریم که توبه شخص گنه کار مورد قبول واقع شده و خدا دوست ندارد بنده گنه کارش که توبه کرده مورد اهانت قرار گیرد. 🍃 🍃🍃 🍃🍃🍃 🍃🍃🍃🍃 💐💐💐💐 💐💐💐 💐💐 💐 یا رب به درگاهت کنون  با چشم گریان آمدم  با ناله و شور و نوا با آه و افغان آمدم  کردم بسی جرم و گنه  تا اینکه گشتم روسیه  بر درگهت ای پادشه  اینک پشیمان آمدم  دل از خطاها پر ملال  روئی ندارم از سؤال  مانند مرغ بسته بال  افتان و خیزان آمدم  رویم به روی خاک بین  با دیده نمناک آمدم  ای مالک املاک بین  با قلب سوزان آمدم @Javanmardi_langarudi 💐 💐💐 💐💐💐 💐💐💐💐
﷽؛ 🚨 حکم قسم خوردن حکم قسم خوردن (سوگند) در اسلام چیست؟ قَسَم یاد کردن از نظر اسلام کار خوبى نیست، مگر اینکه به خاطر هدف هاى مهم تربیتى و اجتماعى و اصلاحى انجام گیرد که در اینجا ممکن است واجب یا مستحب گردد. برخی از سوگندها از نظر اسلام به کلى بى اعتبار است. مانند: سوگند به غیر نام خدا و سوگند براى انجام کار حرام یا مکروه، یا ترک واجب و مستحب. ولی قَسَم هائى که به نام خدا باشد، و موضوع آن کار خوب یا لااقل کار مباحى است، وفا کردن به آن واجب است و کفاره مخالفت با آن: اطعام یا لباس پوشاندن بر ده نفر نیازمند و یا آزاد کردن یک برده است. قَسَم یاد کردن از نظر اسلام کار خوبى نیست، ولى در عین حال حرام نمى باشد، و اگر به خاطر هدف هاى مهم تربیتى و اجتماعى و اصلاحى انجام گیرد ممکن است واجب یا مستحب گردد، اما با این حال یک سلسله از سوگندهاست که از نظر اسلام به کلى بى اعتبار است، از جمله: 🌷 1 ـ سوگندهایى که به غیر نام خدا باشد، حتى قسم خوردن به نام پیامبر(صلى الله علیه وآله) و ائمه هدى(علیهم السلام) واجب العمل نیست، یعنى اگر کسى به غیر نام خداقَسَم یاد کند ملزم به انجام آن نمى باشد و مخالفت آن کفاره ندارد. 🌷 2 ـ سوگندهایى که براى انجام کار حرام یا مکروه، یا ترک واجب و مستحب باشد آن هم اعتبارى ندارد، مثل این که کسى سوگند یاد کند: دَین خود را نپردازد یا با بستگان خویش ترک رابطه کند، یا از اصلاح «ذاتُ البَیْن» خوددارى نماید همان گونه که کراراً دیده شده، بعضى از اشخاص به سبب خاطره بدى که از یک اصلاح ذات البین پیدا مى کنند، قَسَم یاد مى کنند که هرگز سراغ چنین کارى نروند، به این گونه سوگندها نباید اعتنا کرد، هر چند با نام خدا باشد و یکى از تفسیرهاى «لا یُواخِذُکُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فی اَیْمانِکُم»، (1) همین است، ولى قَسَم هایى که به نام خدا باشد، و موضوع آن کار خوب یا لااقل کار مباحى است، وفا کردن به آن واجب است، و اگر کسى با آن مخالفت کند کفاره دارد. (2) کفاره آن اطعام ده مسکین یا لباس پوشاندن بر ده نفر نیازمند و یا آزاد کردن یک برده است (این معنى در آیه89 سوره«مائده» آمده است) و اکنون که برده وجود ندارد باید یکى از دو کار اول را انجام داد. (3) 🍃 (1). سوره بقره، آیه 225. 🍃 (2). رساله توضیح المسائل، حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، مساله 2302ـ هرگاه عمداً با قسم خود مخالفت کند باید کفّاره دهد، ده فقیر را سیر کند، یا بر آنها لباس بپوشاند، یا یک بنده را آزاد نماید (و در زمان ما که بنده آزاد کردن موضوعیّت ندارد میان دو چیز دیگر مخیّر است) و اگر توانایى بر اینها نداشته باشد باید سه روز روزه بگیرد. 🍃 (3). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهل و هفتم، ج 2، ص 179. @Javanmardi_langarudi 🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #احکام_ویژه_تجافی ✅ تجافی هنگام اقتدا در تشهد آخر نماز 📝 سوال : در مساله 1255 که معظم له فرمود
﷽؛ ✅ تجافی در تشهد آخر نماز 📝 سؤال : اگرهنگام آخر امام جماعت رکعت اول یا سوم ماموم باشد ، آیا واجب است ؟ در حال تجافی چه ذکری باید بگوئیم ؟ 📖 جواب: تجافی در تشهد آخر امام جماعت واجب نیست ، بلکه ماموم می تواند برای رکعت بعد برخیزد و نماز را ادامه دهد ، اما مستحب است در این حال به صورت تجافی بنشیند تا امام سلام نماز را بگوید ، در این حال مستحب است فقط تشهد را بخواند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
(ره) " گمان نمی کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد ".
﷽؛ 💎 حضرت‌آیت‌الله‌وحیدخراسانی ما از امام ششم است . اگر از شما سوال بشود مذهبت چیست ؟ جواب این است که مذهب ما است . این روز چه روزی است ؟ روز عزای امام ششم ؛ مملکت باید باشد . حق باید اداء گردد . ایشان با اشاره به محدودیت های در شهرها و با تأکید به رعایت این نکات فرمودند : " من دست و پای عزاداران علیه‌السلام که برای آن حضرت اقامۀ عزا می کنند و به سر و سینه می‌زنند را می‌بوسم ". معظم له در پایان ضمن دعا برای شفای بیماران ، اقامۀ عزای آل الله علیهم السلام را از خداوند خواستار شدند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
﷽؛ ✅ چهار شاخصه ایمان در منظر امام صادق (علیه السلام) ✨ امام ششم در حدیثی در باره ایمان می‌فرماید : « ایمان انسان كامل نمى‌شود مگر آن كه دارای چهار خصلت باشد : اخلاقش نیكو باشد ، نفس خود را خوار کند ، كنترل سخن داشته باشد ، اضافى ثروتش (حقوق واجب مالی) را بپردازد ».   ✨ این حدیث ، چهار شاخصه ایمان را به ما یادآور می‌شود : ✔️ اخلاق نیکو ؛ البته اخلاق باید اسلامی باشد تا به فرموده امام ششم زینت اسلام باشد . « خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است ». ✔️ خوار کردن نفس (اماره) ؛ منظور کنترل کردن نفس است . می‌فرماید : « نفس ها افسار گسیخته اند ، اما دست های خرد عنان آن ها را گرفته تا به هلاکت نیفتند ». ✔️ حفظ زبان ؛ پیامبر اسلام می‌فرماید : « هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد ، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد ». ✔️ ادای واجبات مالی ؛ پیامبر در این باره می‌فرماید : « من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم ». ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
﷽؛ علیه‌السلام شخصیتی است كه از اوست . « مذهب از اوست »؟ 💡 يعنی تمام از مبدأ تا معاد ، تمام هزار و چهار صد ساله ، از طهارت تا به ديات ، همه اثر وجود علیهماالسلام است . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ را از دست بدهید ، کل دینتان از دست می رود .