eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.1هزار دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 💕 علِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ الْعَبْدِيُّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقَ ع يَقُولُ... لَعَلَّكَ تَرَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ يَوْماً أَعْظَمَ حُرْمَةً مِنْهُ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّهِ لَا وَ اللَّه ... علی بن حسين عبدی می‌گويد از امام صادق عليه السلام شنيدم كه می‌فرمود : ... اگر گمان می‌كنی كه خداوند عزوجل ، روزی را از جهت حرمت ، با عظمت‌‌تر از عيد غدير خلق نموده است نه به خدا قسم ، نه به خدا قسم ، نه به خدا قسم ...💕 —------------------------------------ صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : 💕 « یوم غدیر خم أفضل اعیاد امتی و هو الیوم الذی امرنی الله تعالی بنصب أخی، علی بن ابیطالب علما لامتی یهتدون به من بعدی و هو الیوم و هو الیوم الذی أکمل الله فیه الدین و أتم علی امتی فیه النعمةو رضی لهم الاسلام دینا » " روز غدیر خم برترین اعیاد امت من است و آن روزی است که خداوند ، مرا به نصب برادرم علی بن ابی طالب (علیه السلام) به عنوان پرچم هدایتی برای امتم، امر فرمود ، تا پس از من به وسیله ی او هدایت شوند ؛ آن روزی است که خداوند در آن روز دین را کامل و نعمت خود را بر امتم تمام گردانید ، و راضی شد که دین آنها اسلام باشد "💕 —------------------------------------ علیه السلام می فرمایند : 💕« سر فیه كل مؤمن و مومنه » " (در روز غدیر) هر مرد و زن مؤمنی را شادمان سازید "💕 —------------------------------------ علیه السلام فرمودند : 💕 " غذا دادن به یک مومن در روز عید غدیر ثواب اطعام یک میلیون پیامبر و صدیق (در راس آنها خود ائمه معصومین) و یک میلیون شهید (در راس آنها حضرت عباس و شهدای کربلا) و یک میلیون فرد صالح در حرم خداوند را دارد "💕 ----------------------------- : 💕 " غذا دادن به یک نفر در این روز مانند غذا دادن به همه پیامبران و صدیقان است ". (مفاتیح الجنان ص۵۰۰) به گونه ای که امام صادق علیه السلام اصلا این روز را روز اطعام الطعام نامیدند "💕 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ " هان مردمان ! این علی یاورترین ، سزاوارترین و نزدیک ترین و عزیزترین شما نسبت به من است ، خداوند عزّوجلّ و من از او خشنودیم ".
﷽؛ " بیانگر اکمال دین ، اتمام نعمت و رضایت به اسلام بعنوان دین مردم تا قیامت است ". ' الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا ' از کتاب توبه آغوش رحمت نوشته استاد حسین انصاریان
﷽؛ (علیه السلام) " بدانید که این سخن خدا بود و من (پیامبر) از سوی او سخن گفتم . هشدار که هرگز به جز این برادرم ، کسی نباید خوانده شود . هشدار که پس از من امارت مؤمنان برای کسی جز او روا نباشد ".
﷽؛ " لقب امیرالمؤمنین (علیه السلام) جز برای نام علی (علیه السلام) ، شایسته احدی حتی أئمه معصومین (علیهماالسلام) نیست و در کلام پیامبر (صلی الله علیه و آله) هر کس که این لقب را روی خود بگذارد ملعون است ".
﷽؛ 📝 چرا به امام علی (علیه السلام) ، «امیر المؤمنین» می‌گویند ؟ 📖 یکی از القاب حضرت امام علی (علیه السلام) ، «امیرالمؤمنین» است . در روایات آمده است که این لقب اختصاص به آن‌حضرت دارد و هیچ‌کس حتی امامان دیگر هم نمی‌توانند این لقب را برای خود استفاده کنند . 📖 امام صادق (علیه السلام) به مردی که با نام امیرالمؤمنین به ایشان سلام کرد ، فرمود : " این اسم فقط برای حضرت علی بن ابی‌طالب جایز است و این نامی است که خدا برای او انتخاب کرده است ". 📖 در روایات در علت نام‌گذاری امام علی (علیه السلام) به «امیرالمؤمنین» چند وجه بیان شده است : 1⃣ امامت و ولایت : 📖 در روایتی پیامبر اکرم (ص) امام علی (ع) را این‌گونه توصیف می‌کند : «...أَنْتَ إِمَامُ کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ، وَ وَلِیُ کُلِ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ بَعْدِی...»؛  " و تو پس از من ، امام و ولیّ هر مرد و زن با ایمان هستی !" 2⃣ اعطای علم : 📖 در برخی از روایات ، معنای دیگری برای این عبارت بیان شده است که علت انتخاب این لقب برای امام علی (ع) به این دلیل است که به مؤمنان علم و دانش عطا می‌کند . 📖 امام کاظم (ع) و نیز امام باقر (ع) می‌فرمایند : « به این دلیل که حضرت علی (ع) عهده‌دار عطا کردن علم به مؤمنین است ، امیرالمؤمنین نام گرفته است . مگر نشنیدی که در قرآن آمده "نَمِیرُ أَهْلَنا"؛ یعنی برای خانواده خود آذوقه تهیه کنیم» این بخش روایت می‌خواهد بگوید که واژه «أمیر» هم‌خانواده با کلمه «نمیر» است . 📖 در روایت امام صادق (ع) به طور مستقیم به این مطلب اشاره شده است ، ایشان فرمودند : «اِنَّمَا هُوَ مِنْ وَ ذَلِکَ أَنَّ الْعُلَمَاءَ مِنْ عِلْمِهِ امْتَارُوا وَ مِنْ مِیرَتِهِ اسْتَعْمَلُوا»؛ آن از «مِیرَةِ الْعِلْمِ»؛ یعنی اعطای علم گرفته شده بدین معنا که علما از علم او برداشت می‌کنند و از توشه او بهره می‌گیرند . 📖 سپس به سؤال سلمان از پیامبر (ص) اشاره کرده و می‌فرماید : «سَلْمَانُ سَأَلَ النَّبِیَّ فَقَالَ إِنَّهُ یَمِیرُهُمُ الْعِلْمَ یُمْتَارُ مِنْهُ وَ لَا یَمْتَارُ مِنْ أَحَد»؛ سلمان در این‌باره از پیامبر (ص) سؤال کرد . ایشان در جواب فرمود : «علی به آنان علم عطا می‌کند . از او علم گرفته می‌شود ولی آن‌حضرت از کسی علم نمی‌گیرد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ (علیه السلام) ای مردم ! " او را برتر بدانید که خداوند او را برگزیده و پیشوایی او را بپذیرید که خداوند او را برپا کرده است ". ای مردم ! " او از سوی خدا امام است و هرگز خداوند توبه منکر او را نپذیرد و او را نیامرزد . این روش قطعی خداوند درباره ناسازگار علی است و هرآینه او را به عذاب دردناک پایدار کیفر کند ".
﷽؛ (علیه السلام) " آن چه پروردگارم از کتاب خویش و حلال و حرامش به من (پیامبر) آموخته در اختیار علی نهاده ام . ای مردم ! او را برتر بدانید . چرا که هیچ دانشی نیست مگر اینکه خداوند آن را در جان من نوشته و من نیز آن را در جان پیشوای پرهیزکاران ، علی ، ضبط کرده ام ".
﷽؛ (علیه السلام) " پس از من 'پیامبر' به فرمان پروردگار ، علی ، ولی و صاحب اختیار و امام شماست . آن گاه امامت ، از نسل علی خواهد بود . این قانون تا برپایی رستاخیز دوام دارد ".
﷽؛ (علیه السلام) " ای مردم ! بدانید که خداوند علی را برایتان صاحب اختیار و امام قرار داده ، پیروی او را بر مهاجران و انصار و بر صحرانشینان و شهروندان و بر عجم و عرب و آزاد و برده و بر کوچک و بزرگ و سفید و سیاه و بر هر یکتاپرستی لازم شمرده است ".
﷽؛ (علیه السلام) " سه مرتبه بر من (پیامبر) نازل شد و از طرف خداوند ، مرا مأمور کرد که در این محل اجتماع بپا خیزم و بر هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابی طالب برادر و وصی و جانشین من بر امتم و امام بعد از من است ".
﷽؛ 💎 هجدهم ذی الحجه دهم هجری قمری 🌐 نزدیک ظهر روز دوشنبه ، کاروان بزرگ پیامبر همین که به منطقه " غدیر خم " رسیدند حضرت ، مسیر حرکت خود را به طرف راست جاده و به سمت غدیر تغییر داده ، فرمودند : " ایها الناس ، اجیبوا داعی الله ، و انا رسول الله " " ای مردم ، دعوت کننده خدا را اجابت کنید که من پیام آور خدایم ". 🌐 این کنایه از آن بود که هنگام ابلاغ  پیام مهمی فرا رسیده است . لذا فرمان دادند تا منادی ندا کند : " همه مردم متوقف شوند ، آنان که پیش رفته اند برگردند ، و آنان که پشت سر هستند ، خود را سریع تر برسانند ، همچنین دستور دادند ، کسی زیر درختان کهنسالی که در آنجا بود نرود و آن مکان برای برپایی جایگاه سخنرانی خالی بماند ". پس از این دستور ، همه مرکب ها متوقف شد ، همه مردم پیاده شدند و برای توقف سه روزه خیمه زدند . 🌐 از طرف دیگر پیامبر چهار نفر از اصحاب خاص خود یعنی مقداد ، سلمان ، ابوذر و عمار را فرا خوانده و به آنان دستور دادند تا جایگاه سخنرانی را در کنار درختان کهنسال آماده سازند . آنان از روانداز شتران و سایر مرکب ها کمک گرفته ، منبری بلند ساختند و روی آن را با پارچه ای پوشانند ( منبر در میان جمعیت قرار داشت ). 🌐 با توجه به کثرت جمعیت ،" ربیعه" را که صدای رسایی داشت ، انتخاب کردند تا کلام حضرت را برای افرادی که دورتر قرار داشتند ، تکرار کند . 🌐 مقارن ظهر ، منادی حضرت رسول اکرم (ص) ، ندای نماز جماعت داد ، مردم مقابل منبر جمع شدند و با پیامبر نماز جماعت را اقامه نمودند . پس از نماز ، پیامبراکرم از منبر غدیر بالا رفتند و سپس علی علیه السلام را فرا خواندند تا در سمت راست ایشان بر فراز منبر بایستد و پیامبر نیز در حالی که دست راستش بر شانه امیرالمومنین قرار داشت ، سخنرانی تاریخی خود را شروع کردند که بیش از یک ساعت به طول انجامید . 🌐 حضرت در ابتدا به حمد و ثنای الهی پرداختند و سپس تصریح کردند که باید فرمان مهمی درباره علی بن ابیطالب ابلاغ کنم که اگر این پیام را نرسانم رسالت الهی را انجام نداده ام : " یا ایها الرَسول، بَلـِّغ ما اُنزل الیکَ مِن رَبـِّک وَ ان لَم تـَفعَل، فَما بَلغتَ رسالته" 🌐 پس از بیان جملاتی ، پیامبر دست علی علیه السلام را بلند نمود و فرمودند : " من کنت مولاه فهذا علی مولاه " و چنین بود که ، عید ولایت نام گرفت .  ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi ❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
﷽؛ 💎 یکی از نمازهای مستحبی است که بین نماز مغرب و عشا خوانده می‌شود . و بنابر احوط بعد از نماز مغرب است تا وقتی که سرخی طرف مغرب از بین برود ، گرچه احتمال دارد بین نماز مغرب و عشا هر وقت که بود بشود خواند و بنابر اظهر می‌توانند نماز غفیله را با نافله مغرب باهم در یک نماز نیت کرده به‌جا آورند ؛ و در آن ، بعد از حمد باید یا بهتر است به جای سوره این آیه را بخوانند :  «وَ ذَالنّونِ اِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ اَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیهِ فَنادی فِی الظُّلُماتِ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَک اِنِّی کنْتُ مِنَ الظّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کذَلِک نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ» و در بعد از حمد به جای سوره این آیه را بخوانند : «وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَیبِ لا یعْلَمُها اِلاّ هُوَ وَ یعْلَمُ ما فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ ماتَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ اِلاّ یعْلَمُها وَ لا حَبَّةٍ فی ظُلُماتِ الاْرْضِ وَ لا رَطْبٍ وَ لا یابِسٍ اِلاّ فی کتابٍ مُبِین». و در آن بگویند : «اَللّهُمَّ اِنّی أَسْئلُک بِمَفاتِحِ الْغَیبِ الَّتی لا یعْلَمُها اِلاّ أنْتَ أنْ تُصَلِّی عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَفْعَلَ بی...» سپس حاجت‌های خود را ذکر کنند و بعد بگویند : «اَللّهُمَّ أَنْتَ وَلِیّ نِعْمَتی وَ الْقادِرُ عَلی طَلِبَتی تَعْلَمُ حاجَتی فَأَسْأَلُک بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیهِ وَ عَلَیهِمُ السَّلام لَمّا قَضَیتَها لی». 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐 @Javanmardi_langarudi ❄️ شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید ❄️
﷽؛ را فرموده‌اند : «عید اللَّه الاکبر» ؛ از همه‌ی اعیاد موجود در تقویم اسلامی این عید بالاتر است ؛ پرمغزتر است ؛ تأثیر این عید از همه‌ی این اعیاد بیشتر است . چرا ؟ چون تکلیف امت اسلامی در زمینه‌ی هدایت ، در زمینه‌ی حکومت ، در این حادثه‌ی غدیر معیّن شده است . حرفی نیست که بر طبق توصیه‌ی پیامبر اعظم در غدیر عمل نشد - پیغمبر هم طبق بعضی از روایتها خبر داده بود که عمل نخواهد شد - اما مسئله‌ی غدیر ، مسئله‌ی ایجاد یک شاخص است ، یک معیار و میزان است . تا آخر دنیا مسلمانان میتوانند این شاخص را ، این معیار را جلوی خودشان قرار بدهند و تکلیف مسیر عمومیِ امت را معیّن کنند . اینی که پیغمبر اکرم حساسترین زمان را برای اعلام مسئله‌ی ولایت انتخاب کرد ، این انتخابِ پیغمبر نبود ، انتخابِ خدای متعال بود . از طرف پروردگار وحی رسید که : «بلّغ ما انزل الیک من ربّک» . نه اینکه پیغمبر مسئله‌ی امامت و ولایت را از سوی پروردگار قبلاً نمیدانست ؛ چرا ، از اولِ بعثت برای پیغمبر مسئله روشن بود . بعد هم حوادث گوناگون این بیست و سه سال ، آنچنان این حقیقت را عریان کرد و آشکار کرد که جای تردیدی باقی نمیگذاشت ؛ اما اعلان رسمی باید در حساس‌ترین زمان اتفاق می افتاد و به دستور پروردگار اتفاق افتاد : «بلّغ ما انزل الیک من ربّک و أن لم تفعل فما بلّغت رسالته» ؛ یعنی این یک رسالت الهی است که باید بگوئی . بعد هم که در غدیر خم ، در نزدیکی جحفه ، نبی مکرم مردم را متوقف کردند ، کاروانهای حجاج را جمع کردند و این مطلب را اعلان کردند ، آیه‌ی شریفه آمد که : «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی» ؛ نعمت کامل شد ، دین کامل شد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ " راز برتری عید غدیر بر سایر اعیاد اسلامی در این است که در این روز رسالت انبیاء عظام در ولایت علی بن ابی طالب تداوم و استمرار یافت ".
﷽؛ علیه السلام فرمودند : " خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد مگر اینکه آن پیامبر ، این روز (عید غدیر) را عید قرار داده و احترام آن را نگه داشته است ".
﷽؛ " قبول ولایت علی علیه‌السلام حصار خداوند است و این قدر این حصار بلند می باشد که ابلیس به آنجا راه پیدا نمی کند ".
﷽؛ صلی الله علیه و آله خداوند ( که بزرگ است قدر و جلالش ) فرموده است : " اگر همه مردم به ولایت علی علیه السلام می پیوستند ، آتش جهنم را خلق نمی کردم ".
﷽؛ صلےالله علیه وآلہ " هر کس دوست دارد که خداوند هر چه خیر است نصیب او گرداند ، بعد از من به علیه‌السلام تمسک جوید ، دوستانش را دوست و دشمنانش را دشمن بدارد ".
؛ 📝 معنای غدیر چیست ؟ و چرا عید غدیر خم به این نام خوانده شده است ؟ 📖 واژه «غدیر» در لغت به چند معنا آمده است ؛ مانند « آبگیر » ، « قطعه ای از آب » ، و « جای جمع شدن آب باران » .  غدیر خُمّ در میان راه دو شهر بزرگ دنیای اسلام ، مکه و مدینه ، در محلی به نام « جُحفه » وجود دارد که در زمان رسول گرامی اسلام (ص) کاروانیان حج در آن جا از هم جدا می شدند و به طرف دیار خود می رفتند . درباره علت نام گذاری این مکان به غدیر خمّ ، احتمالاتی داده شده است ؛ مانند این که به اعتبار آب و هوای آن منطقه به این نام نامیده شده است . پيامبر اسلام (ص) به دستور خداوند ، در غدیر خم على بن ابی طالب (ع) را امام ، وصی و جانشین خود به مردم معرّفى نمود . @Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
♨️ سوال : 🔰 واقعه غدیر خم در چه کتبی از کتب حدیثی اهل سنت نقل شده است ؟ ✍️ پاسخ : ✅ این واقعه را بسیاری از عالمان اهل سنت در کتاب های خود آورده اند به گونه ای که گفته می شود این روایت در زمره روایات متواتر است که تردیدی در آن وجود ندارد . دانشمندان اهل سنت که حدیث غدیر را در کتاب های خود با صراحت بیان کرده‌اند ، عدة کثیری هستند که به عنوان نمونه از جمعی از آنان نام می‌بریم : 1⃣ حافظ ابونعیم اصفهانی در کتاب ما نزل من القرآن فی علی (بنقل از خصائص صفحه ۲۹). 2⃣ ابوالحسن واحدی نیشابوری در اسباب النزول صفحه ۱۵۰. 3⃣ حافظ ابوسعید سجستانی در کتاب الولایه ( بنقل از کتاب طرائف). 4⃣ ابن عساکر شافعی ( بنا بنقل درالمنثور جلد ۲ صفحه ۲۹۸). 5⃣ فخر رازی در تفسیر کبیر خود جلد ۳ صفحه ۶۳۶. 6⃣ ابواسحاق حموینی در فرائد السمطین. 7⃣ ابن صباغ مالکی در فصول المهمة صفحه ۲۷. 8⃣ جلال الدین سیوطی در درالمنثور جلد ۲ صفحه ۲۹۸. 9⃣ قاضی شوکانی در فتح القدیر جلد سوم صه ۵۷. 🔟 شهاب الدین آلوسی شافعی در روح المعانی جلد ۶ صفحه ۱۷۲. 1⃣1⃣ شیخ سلیمان قندوزی حنفی در ینابیع المودة صفحه ۱۲۰. 2⃣1⃣ بدر الدین حنفی در عمدة القاری فی شرح صحیح البخاری جلد ۸، صفه ۵۸۴. 3⃣1⃣ شیخ محمد عبده مصری در تفسیر المنار جلد ۶ صفحه ۴۶۳. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼
﷽؛ یکی از دو مذهب بزرگ دین اسلام در کنار اهل سنت. بنابر اصول اعتقادی آن، نصب امام و خلیفه پیامبر(ص)، الهی و رکن دین است و دخالت در نصب او در صلاحیت غیر خدا نیست. پیامبر(ص) نیز نسبت به آن غفلت نکرده و تعیین امام از باب حفظ مصالح امت بر او واجب بود و آن حضرت به مناسبتهای مختلف از جمله غدیر، به امر الهی، از امامت حضرت علی(ع) به نصب الهی خبر داد. امامیه، اسماعیلیه و زیدیه مهمترین فرقه‌های مذهب شیعه در طول تاریخ هستند. بنابر برخی روایات، واژه شیعه را نخستین بار پیامبر(ص) به کار گرفت. @Javanmardi_langarudi
♨️ سوال: 🔰 عهد اخوت چیست؟ چگونه خوانده می شود؟ و چه حقوق و مسئولیت هایی را به دنبال دارد؟ ✍️ پاسخ: ✅ عهد و عقد اخوت، یک نوع پیمان برادری دو مسلمان با یکدیگر است که در شداید یار و کمک کار یکدیگر باشند . همدیگر را به انجام کارهای خیر سفارش کنند و برای یک دیگر دعا کنند. این کار بسیار خوب را پیامبر (صلی الله علیه و آله)در سال اوّل هجرت در مدینه بین مسلمانان ایجاد کرد تا در ضمن این که محبتشان به یکدیگر زیاد می شود, از تفرقه و جدایی که بین افراد پیش می آید, جلوگیری کند. عقد اخوت به اين صورت است كه دو نفر يا چند نفر مؤمن با هم متعهد مي شوند در صورت توان، مشكلات يكديگر را برطرف كنند حتي در دنيا پشتيبان يكديگر باشند، نيز در آخرت و پس از مرگ ، از همديگر شفاعت كنند. اگر يكي اهل بهشت بود، ديگري را شفاعت كند. در عقد اخوت لازم نیست که صیغه خاصی خوانده شود و همچنین لازم نیست که حتماً در عید غدیر باشد بلکه اگر دو نفر انسان مسلمان برای اینکه در خوبی ها و انجام واجبات و ترک کارهای حرام کمک کار هم باشند با یکدیکر تصمیم بگیرند که همدیگر را یاری کنند کافی است و با این توافق ، همدیگر را مانند برادر می دانند. مکان و زمان خاصی در عقد اخوت شرط نیست اگر چه بهتر است که این کار در روز عید غدیر و همراه با خواندن صیغه خاص آن باشد. (۱) به این صورت که دست خود را بر دست راست برادر خود بگذارد و بگوید: « وَاخَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَيْتُكَ فِي اللَّهِ وَ صَافَحْتُكَ فِي اللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِكَتَهُ وَ كُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِينَ (ع) عَلَى أَنِّي إِنْ كُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِي بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِي؛ آن گاه برادر مؤمن می گوید: قبلت؛ آن گاه بگوید: أَسْقَطْتُ عَنْكَ جَمِيعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّيَارَةَ». (۲) وقتی که طرف مقابل قبول کرد، برادر معنوی یک دیگر خواهند شد. همان گونه که در متن صیغه عقد برادری آمده، اقتضای برادری، شریک ساختن طرف دیگر در دعا ، زیارت وشفاعت است. یعنی اگر دعا نمود، به برادر خویش نیز دعا کند. اگر به زیارت اولیای خدا مانند پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام)نائل شد، از جانب او نیز زیارت کند. همچنین در قیامت اگر حق شفاعتی نصیب او گردید، از وی شفاعت نماید. عقد اخوت یک تعهد اخلاقی است که تعهد و التزام به آن نیز اخلاقی است ؛ بنا بر این اگر دو طرف توافق کنند ،می تواند لغو شود. عقد اخوت ربطی به محرمیت بین دو نفر ندارد و خود این دو نفر و خانواده های این دو نفر به یک دیگر محرم نمی شوند. فقط برادر معنوی یک دیگر می شوند. و این عقد صرفا برای این است دو نفر مومن همدیگر را در انجام کار های خوب و ترک گناه کمک کنند و همدیگر را دعا کنند. با توجه به اینکه در هنگام خواندن صیغه دو نفر باید دست یک دیگر را بگیرند لازم است که کنار یک دیگر باشند اما اگر امکان این کار ، نباشد اشکال ندارد. بخشیدن حقوق برادری یا نبخشیدن آن به دست انسان نیست که بخواهد برای آن وقت تعیین کند و با عقد اخوت فقط همان مواردی که بیان کردیم بر عهده طرفین می آید. ✍ پی نوشت ها : ۱. آیت الله خامنه ای ، اجوبه استفتائات ، س ۱۴۶۴ و س ۱۴۶۵. ۲. مستدرک الوسائل ج۶ ، ص ۲۷۹ ؛ مفاتیح الجنان ،اعمال روز عید غدیر. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼
﷽؛ 📝 پرسش : لطفاً کیفیت اذان را توضیح دهید ؟ 📖 پاسخ : مستحب است نمازگزار پیش از نمازهای روزانه اذان بگوید ، و کیفیت آن به ترتیب عبارت است از : اللّهُ‏ أَکْبَرُ ، اللّهُ‏ أَکْبَرُ ، اللّهُ‏ أَکْبَرُ ، اللّهُ‏ أَکْبَرُ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلٰهَ إلّا اللّهُ ، أَشْهَدُ أَنْ لا إِلٰهَ إلّا اللّهُ أَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُوْلُ اللّهِ ، أَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُوْلُ اللّهِ حَیَّ عَلَی الصَّلاةِ ، حَیَّ عَلَی الصَّلاةِ حَیَّ عَلی الفَلٰاحِ ، حَیَّ عَلی الفَلٰاحِ حَیَّ عَلیٰ خَیرِ الْعَمَلِ ، حَیَّ عَلیٰ خَیرِ الْعَمَلِ اللّهُ‏ أَکْبَرُ ، اللّهُ‏ أَکْبَرُ لا إِلٰهَ إلّا اللّهُ ، لا إِلٰهَ إلّا اللّهُ و شهادت دادن به ولایت و امارت امیرالمؤمنین علیه السلام به‌خودی‌خود مستحب است و کامل‌کننده شهادت به رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌باشد ولی جزء اذان نیست ، بنابراین سزاوار است بدون قصد جزئیت ، بعد از أَشْهَدُ أنَّ مُحَمَّداً رَسُوْلُ اللّهِ به نیّت قربت گفته شود : أَشْهَدُ أنَّ عَلیّاً أمیرالْمُؤْمِنیٖنَ وَلیُّ اللّهِ . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ نماز حضرت امام هادی (ع) 🌈 بنا بر نقل سید ابن طاووس در کتاب «جمال الاسبوع» است که در رکعت اوّل سوره «حمد» و سوره «يس» و در رکعت دوم سوره «حمد» و سوره «الرّحمن»خوانده می‌شود . : يَا بَارُّ يَا وَصُولُ، يَا شَاهِدَ كُلِّ غَائِبٍ، وَ يَا قَرِيبُ غَيْرَ بَعِيدٍ، وَ يَا غَالِبُ غَيْرَ مَغْلُوبٍ، وَ يَا مَنْ لا يَعْلَمُ كَيْفَ هُوَ إِلّا هُوَ، يَا مَنْ لا تُبْلَغُ قُدْرَتُهُ، أَسْأَلُكَ اللّهُمَّ بِاسْمِكَ الْمَكْنُونِ الْمَخْزُونِ الْمَكْتُومِ عَمَّنْ شِئْتَ، الطَّاهِرِ الْمُطَهَّرِ الْمُقَدَّسِ، النُّورِ التَّامِّ الْحَيِّ الْقَيُّومِ الْعَظِيمِ، نُورِ السَّمَاوَاتِ وَ نُورِ الْأَرَضِينَ، عَالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ الْكَبِيرِ الْمُتَعَالِ الْعَظِيمِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ. ای نیکوکار ، ای همواره در پیوند با دل‌ها ، ای گواه هر ناپیدا ، ای نزدیک دور ناشدنی ، و ای پیروز بی‌شکست ، ای آن که جز او نمی‌داند که چون است ، ای آن که به قدرتش نمی‌توان دست یافت ، بار خدایا ! از تو درخواست می‌کنم به حق آن نامت که در پرده است و در گنجینه است و ناپیدا از هر آنکه تو خواهی ، آن نام پاک پاکی بخش ، مبرّا از هر نقص، بر همگان پرتوافشان ، زنده، به خود پایدار ، بزرگ ، تویی نور آسمان‌ها و فروغ زمین‌ها، دانای نهان و آشکار ، والای بلندمرتبه و بزرگ ، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧