eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.1هزار دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
32.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛ 👈 روضه جانسوز حضرت علی اکبر علیه‌السلام 👈 اسب بجای رفتن به سمت خیمه ها ، رفت تو دل لشکر ! صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi ستاد ملی ترویج احکام دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 💎 کلید بهشت در دست حسین علیه‌السلام 👈 با امیرالمومنین علیه‌السلام به معارف و حقایق الهی هدایت میشید ... 👈 خدا بخاطر گل جمال امام حسن علیه‌السلام بهتون نیکی میکنه ... 👈 و سعادت دنیا و آخرت شما در گرو امام حسین علیه‌السلام هستش ... ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ علیه‌السلام زنده‌ کننده‌ی و معالم آن است؛ اگر علیه‌السلام نبود اثری از قرآن هم نبود ، او بود که پرچم قرآن را برافراشت ... آیت الله العظمی وحید خراسانی ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ « فَوَقَفَ يَسْتَرِيحُ سَاعَةً » ؛ در چنین هنگامه‌ای که از کنار بدن علیه‌السلام آمده ، از کنار نعش علیه‌السلام آمده ، خستگی قابل بیان نیست ، سنگ آمد به جبین خورد ، دامن پیراهن را بالا زد تا خون را پاک کند ، دیگر چه شد ؟ آن گفتنی نیست ... در این نکته دقت کنید : دست‌ها را زیر خون قلبش گرفت ، چرا گرفت ؟ وجه این دست گرفتن چه بود ؟ اگر این خون به زمین می‌ریخت ، نه زمینی می‌ماند و نه اهل زمینی ! این است معنای و » حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ " به شما عرض کنم هر چہ می‌دهند ، به است : علیہ‌السلام
﷽؛ ✅ وقایع روز نهم محرم در بیان ⚜ ورود شمر به کربلا 👈 در اين روز شمر همراه با نامه اى از سوى عبيداللَّه بن زياد خطاب به عمر بن سعد وارد كربلا شد كه بر حسين عليه السلام و يارانش سخت بگير ! تا تسليم شوند و وادار به بيعت گردند و در صورت امتناع ، همه آنها را به قتل برسان . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ ⚜ محاصره خیمه ها در کربلا 👈 «شيخ كلينى» از امام صادق عليه السلام نقل مى كند كه آن حضرت فرمود : « روز تاسوعا ، روزى است كه امام حسين عليه السلام و يارانش را در كربلا محاصره كردند و دشمنان براى جنگ با آن حضرت اجتماع نمودند ، و پسر مرجانه و عمر بن سعد از زيادى لشكر خويش خوشحال شدند ، و امام حسين عليه السلام و اصحابش را در آن روز ضعيف شمردند ، و يقين كردند كه براى امام حسين عليه السلام ياورى نخواهد آمد و مردم عراق وى را كمك نخواهند كرد ؛ آنگاه فرمود : « بِأبي المُسْتَضْعَفُ الغَريبُ ؛ پدرم فداى آن ضعيفِ غريب باد ». ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ ⚜ امان نامه ! برای فرزندان ام البنین علیها السلام 👈 روز نهم محرم ، شمر براى قمر بنى هاشم حضرت عباس عليه السلام امان نامه آورد و عباس به شدت آن را رد كرد . 👈 در این حین زهير بن قين نگاهى از سر مهر و ارادت به عباس افكند و گفت : « داستانى برايت بگويم : وقتى پدرت مى خواست ازدواج كند ، به برادرش عقيل كه قبيله هاى عرب را مى شناخت فرمود : براى او از طايفه اى زنى انتخاب كند كه به رشادت و جنگاورى شهره باشند ، مى خواست فرزندى پيدا كند كه يار حسين او در كربلا باشد .  👈 عباس گفت : تو مى خواهى مرا بر يارى برادرم تشجيع كنى (من بيش از اين آماده فداكارى هستم) ». ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ ⚜ تحرک برای آغاز جنگ 👈 پس از بى نتيجه ماندن راه هاى مسالمت آميز و تسليم ناپذيرى امام حسين عليه السلام ، عمر بن سعد براى گرفتن بيعت اجبارى و يا كشتن امام و يارانش در عصر تاسوعا فرمان حمله را صادر كرد . با اين فرمان هزاران تن سواره و پياده به سمت اردوى اباعبداللَّه عليه السلام روانه شدند ، صداى همهمه آنها در بيابان كربلا پيچيد و به گوش لشكريان امام عليه السلام رسيد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ ⚜ سخنان زهير بن قين در عصر تاسوعا 👈 غروب تاسوعا هنگامى كه دشمن به يكباره هجوم آورد و عباس با بيست نفر از ياران در برابرشان مى ايستد ، از جمله چهره هاى ماندگار در آن صحنه ، زهير بن قين است . 👈 در آن فرصت ، زهير به عزرة بن قيس يكى از كسانى كه براى امام حسين عليه السلام نامه نوشته بود ولى اينك در سپاه ابن سعد به سوى خيمه هاى امام حمله كرده است رو كرد و گفت : « اى عزره مراقب باش از آنانى نباشى كه گمراهان را بر كشتن پاكدامنان يارى مى كنند ». 👈 عزره گفت : اى زهير ! تو تاكنون از شيعيان اين خانواده نبودى ، بلكه هواخواه عثمان بودى ! 👈 زهير گفت : « از اين موقعيت كه الان دارم با تو صحبت مى كنم ، نمى بينى كه شيعه حسين عليه السلام هستم ، به خدا سوگند كه من نه نامه اى براى حسين نوشتم و نه پيكى برايش روانه كردم و نه به او وعده يارى داده ام ، در راه با او مواجه شدم ، موقعيت او را نزد رسول اللَّه صلى الله عليه و آله ملاحظه نمودم و در پيشگاه خداوند احساس كردم كه بايد با او همراه گردم و ياريش كنم ». ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ ⚜ یک شب مهلت برای راز و نیاز 👈 امام حسين عليه السلام حاضر به پذيرش ذلّت بيعت با دشمن نشد ؛ ولى از آنان خواست كه آن شب را به وى مهلت دهند ، تا به عبادت و دعا و نماز بپردازد ، و فردا در معركه نبرد با آنان روبه رو خواهد شد . 👈 حضرت عبّاس بن على عليه السلام محضر امام عليه السلام شرفياب شد و عرض كرد : « اى برادر ! دشمن بدين سو مى آيد ». 👈 امام حسين عليه السلام برخاست و فرمود : « يا عَبَّاسُ ! ارْكَبْ بِنَفْسِي أَنْتَ - يا أَخِي - حَتّى تَلْقاهُمْ فَتَقُولَ لَهُمْ : ما لَكُمْ ؟ وَ ما بَدالَكُمْ ؟ وَ تَسْأَلْهُمْ عَمَّا جاءَ بِهِمْ ؟ ؛ اى عبّاس ! جانم به فدايت اى برادر ! سوار شو و برو از آنها بپرس ! هدف آنها چيست ؟ چه روى داده است ؟ و بپرس : چه دستور تازه اى به آنان داده شده ؟». 👈 «قمر بنى هاشم» عبّاس، با بيست سوار كه زهير بن قين و حبيب بن مظاهر از جمله آنان بودند ، در برابر سپاه دشمن آمد و پرسيد : «شما را چه شده است ؟ و چه مى خواهيد ؟». 👈 گفتند : به تازگى فرمان امير به ما رسيده است كه به شما بگوييم يا حكم او را بپذيريد (به طور كامل تسليم شويد) يا آماده كارزار باشيد . 👈 عبّاس فرمود : « شتاب مكنيد تا نزد (برادرم) ابى عبداللَّه عليه السلام بروم و پيام شما را به ايشان برسانم ». 👇👇👇
👆👆👆 👈 آنان پذيرفتند و گفتند : « پيام ما را به ابى عبداللَّه عليه السلام برسان و پاسخش را به ما ابلاغ كن ». عبّاس عليه السلام به تنهايى نزد امام عليه السلام برگشت و ماجرا را به عرض رساند و همراهانش همانجا (در برابر سپاه دشمن) ماندند و به نصيحت سپاه ابن سعد پرداختند . 👈 هنگامى كه عبّاس عليه السلام پيام ابن سعد را به عرض امام عليه السلام رساند ، امام عليه السلام به برادر خطاب كرد و فرمود : «.... أَنِّي كُنْتُ أُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ وَ تِلاوَةَ كِتابِهِ وَ كَثْرَةَ الدُّعاءِ وَ الْإِسْتِغْفارِ ؛ نزد آنان برگرد ، چنانچه توانستى از آنان بخواه كه جنگ را تا سپيده دم فردا به تأخير بياندازند و يك امشب را مهلت بگير، تا در اين شب به درگاه خداوند نماز بگذاريم و به راز و نياز و استغفار بپردازيم . خدا مى داند كه من نمازِ براى او و تلاوت كتابش (قرآن) و راز و نيازِ فراوان و استغفار را دوست دارم ». 👈 عبّاس عليه السلام سوار بر اسب به سمت دشمن برگشت و هنگامى كه رو در روى سپاه قرار گرفت ، به آنان خطاب كرد و فرمود : « اى مردم ! ابا عبداللَّه عليه السلام يك امشب را از شما مهلت مى خواهد ». 👈 پس از اين سخن ، در ميان سپاهيان عمر بن سعد گفتگوهايى ردّ و بدل شد تا آن كه عمرو بن حجّاج زبيدى گفت : سبحان اللَّه ! به خدا سوگند ! اگر اينان از مردم ديلم (كفّار) بودند و از تو چنين تقاضايى مى كردند ، سزاوار بود كه بپذيرى . 👈 قيس بن اشعث گفت : « درخواست آنها را بپذير ، به جانم سوگند ! كه آنان بيعت نخواهند كرد و فردا با تو خواهند جنگيد ». 👈 ابن سعد گفت : به خدا سوگند ! اگر بدانم كه چنين كنند هرگز اين شب را به آنان مهلت نمى دهم ! 👈 در روايتى از على بن حسين عليه السلام آمده است كه فرمود : « فرستاده عمر بن سعد نزد ما آمد و در جايى كه صدايش به گوش مى رسيد ايستاد و گفت : « ما تا فردا به شما مهلت مى دهيم ، اگر تسليم شديد شما را نزد عبيداللَّه بن زياد خواهيم برد و اگر سرباز زديد ، از شما دست نخواهيم كشيد ». ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ ⚜ خطابه امام حسین علیه السلام برای اصحابش 👈 پس از بازگشت سپاه ابن سعد ، امام ياران خود را نزديك غروب به نزد خود فراخواند . 👈 على بن الحسين عليه السلام مى گويد : من نيز در حالى كه بيمار بودم ، نزديك امام رفتم تا سخنان او را بشنوم . شنيدم پدرم به اصحاب خود مى فرمود : « خداى را ستايش مى كنم بهترين ستايش ها و او را سپاس مى گويم در آسايش و سختى . بار خدايا ! تو را سپاس مى گويم كه ما را به پيامبرى (حضرت محمد صلى الله عليه و آله) گرامى داشتى و به ما قرآن را آموختى و ما را فقيه در دين ساختى و گوشى شنوا و چشمى بينا و دلى آگاه به ما عطا فرمودى و ما را در زمره مشركين قرار ندادى ». 👈 امّا بعد ، من يارانى برتر و بهتر از اصحاب خود سراغ ندارم و اهل بيتى نيكوكارتر ، و به خويشاوندى پاى بندتر از اهل بيتم نمى شناسم ؛ خداوند به همه شما پاداش خير عنايت فرمايد ! 👈 من مى دانم كه فردا كار ما با اين دشمنان به كجا خواهد انجاميد . من به شما اجازه دادم كه برويد و بيعت خود را از شما برداشتم ، هيچ عهد و ذمّه اى از جانب من بر عهده شما نيست. سياهى شب شما را در برگرفته است، از اين تاريكى همچون يك مركب استفاده كنيد (و از محلّ خطر دور شويد) ». 👈 ولى ياران امام عليه السلام يك صدا گفتند : « نه به خدا سوگند ! هرگز چنين چيزى مباد !» (ما مى مانيم و در ركابت شربت شهادت مى نوشيم) امام چون وفادارى اصحاب را تا مرز شهادت ملاحظه كرد فرمود : « إِنَّكُمْ تُقْتَلُونَ غَدَاً كَذلِكَ، لا يَفْلِتُ مِنْكُمْ رَجُلٌ ؛ فردا همه شما همانند من به فيض شهادت نائل خواهيد شد و كسى از شما باقى نخواهد ماند ». 👈 ياران با شادمانى گفتند : « الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذي شَرَّفَنا بِالْقَتْلِ مَعَكَ ؛ خداى را سپاس كه افتخار شهادت در راهش را در ركاب تو نصيب ما كرد !». 👈 امام عليه السلام در حقّ همه آنان دعا كرد و آنگاه فرمودند : « ارْفَعُوا رُؤُوسَكُمْ وَ انْظُرُوا ؛ سرهاى خود را بلند كنيد و جايگاه خود را ببينيد !». 👈 ياران و اصحاب نظر كرده و جايگاه و مقام خود را در بهشت برين مشاهده كردند و امام عليه السلام جايگاه رفيع هر كدام را به آنها نشان مى داد و مى فرمود : « هذا مَنْزِلُكَ يا فُلانُ ، وَ هذا قَصْرُكَ يا فُلانُ، وَ هذِهِ دَرَجَتُكَ يا فُلانُ ؛ اى فلان كس ! اين جايگاه از آن توست و اين قصر تو و آن درجه رفيع تو ». 👈 اين بود كه اصحاب با سينه هاى گشاده و چهره هاى باز (با شادى و افتخار) به استقبال نيزه ها وشمشيرها مى رفتند تا سريعتر به جايگاهى كه در بهشت دارند، برسند . 👇👇👇
👆👆👆 ⚜ امام حسین (علیه السلام) و توصیۀ زنان اهل بيت عليهم السلام به صبر و بردباری 👈 مرحوم سيد بن طاووس در حوادث عصر تاسوعا آنجا كه نقل مى كند حسين عليه السلام زنان را دلدارى مى دهد ، از رقيه نام مى برد و مى نويسد : امام حسين عليه السلام امّ كلثوم ، زينب ، رقيه ، فاطمه و رباب را مورد خطاب قرار داد و آنها را به صبر و بردبارى دعوت كرد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ 👈 حسین جان من تو خونه خودم و پیش زن و بچم کشته میشم ولی ... 👈 باهم مسابقه میدن شخصیتت رو پایمال کنند ... صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi ستاد ملی ترویج احکام دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ مردى نزد امام حسين علیه‌السلام آمد و گفت : “ من مردى گناهکارم و از معصيت پرهيز نمى کنم ، مرا پند و اندرز بده ". امام حسين علیه السلام فرمودند : پنج کار انجام بده و هر چه مى خواهى گناه کن . 1⃣ اول : روزى خدا را نخور و هر چه مى خواهى گناه کن . 2⃣ دوم : از ولايت و حکومت خدا خارج شو و هر چه مى خواهى گناه کن . 3⃣ سوم : جايى را پيدا کن که خدا تو را نبيند و هر چه مى خواهى گناه کن . 4⃣ چهارم : وقتى عزرائيل براى گرفتن جان تو مى آيد ، او را از خود دور کن و هر چه مى خواهى گناه کن . 5⃣ پنجم : وقتى مامور و مالک جهنم مى خواهد تو را در آتش بيندازد ، در آتش نرو و هر چه مى خواهى گناه کن . 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 @Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
32.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌‌﷽؛ " مےكشم منت اگر تیر به چشمم بزنید ولے اے قوم شما تیر به مشكم نزنید " 👈 بچه‌ها تشنه باشند و من آب بخورم ؟! 👈 روضه (مقتل‌خوانی) حضرت اباالفضل علیه‌السلام صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi ستاد ملی ترویج احکام دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌﷽؛ « فَوَقَفَ يَسْتَرِيحُ‏ سَاعَةً ...» آیت الله العظمی وحید خراسانی ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌﷽؛ 👈 یک قطره از خون به زمین بر نگشت . این خونی است که « سَكَنَ فِي الْخُلْدِ » آیت الله العظمی وحید خراسانی ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌﷽؛ علیه‌السلام رو دوبار دفن کردند 👈 بدن رو نمیشد روی زمین بکشه چون قطعه قطعه میشد ... 👈 همه جا میگن دستای حضرت اباالفضل علیه‌السلام رو جدا کردند ولی بهتون بگم دستای ابی‌عبدالله علیه‌السلام رو هم جدا کردند صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi ستاد ملی ترویج احکام دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
28.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛ 👈 بخشی از مقتل خوانی توسط صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi ستاد ملی ترویج احکام دین 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 💕 وقایع روز یازدهم محرم در بیان ✅ تقسیم سرهای شهدای کربلا بین قبایل کوفه 👈 «ابن سعد» تا حدود ظهر روز يازدهم به دفن اجساد پليد كوفيان مشغول بود . پس از اتمام كار در حالى كه پيكر پاك فرزند رسول خدا و ياران پاكبازش در زير آفتاب رها شده بود ، دستور داد سرهاى ديگر شهداى كربلا را از بدن ها جدا كنند و به قصد تقرّب به ابن زياد و گرفتن جايزه با خود به كوفه ببرند . 👈 اين سرهاى پاك كه مجموع آنها با سر امام عليه السلام به 72 سر نورانى مى‏ رسيد اينگونه بين قبائل تقسيم شد : 1⃣ قبيله كنده به سركردگى قيس بن اشعث ، سيزده سر 2⃣ قبيله هوازن به فرماندهى شمر بن ذى الجوشن ، دوازده سر 3⃣ قبيله تميم ، هفده سر 4⃣ قبيله بنى اسد ، نه سر 5⃣ قبيله مذحج ، هفت سر 6⃣ ساير قبايل ، سيزده سر ✅ حرکت کاروان اسرا از کربلا 👈 عمر سعد پس از دفن اجساد پليد سپاهيانش نزديك ظهر روز يازدهم دستور حركت به سوى كوفه را صادر كرد . ✅ اسامی اسرای اهل بیت (علیهم السلام) 👈 «ابن عبد ربه» در «عقد الفريد» مى ‏نويسد : در ميان اسراء دوازده پسر بچه و نوجوان از جمله آنها محمد بن الحسين‏ و على بن الحسين عليه السلام بودند . 👈 از جمله زنان بزرگوارى كه در كربلا به اسارت درآمدند عبارتند از : زينب كبرى ، ام كلثوم‏ ، فاطمه دختر اميرالمؤمنين ، فاطمه دختر امام حسين‏ ، سكينه دختر امام حسين‏ ، و دختر چهارساله امام حسين (رقيه) ، و رباب دختر امرء القيس همسر با وفاى امام حسين ، رمله ، مادر حضرت قاسم و همسر امام حسن مجتبى . 👈 اينان بازماندگان از عترت رسول اللَّه بودند كه ابن سعد و سپاهش حرمت پيامبر را در حق آنها رعايت نكردند و با جسارت تمام آنان را چون اسيران جنگى به بند كشيدند و با خيل نامحرمان كه قاتلان ذرارى پيامبر و يارانش بودند ، به سوى كوفه روانه ساختند . ✅ عبور کاروان اسرا از قتلگاه 👈 از دشوارترين لحظات تاريخ كربلا ، كه در عظمت و سنگينى با همه آسمانها و زمين برابرى مى‏ كند، لحظه وداع جانسوز قافله اسيران با بدن ‏هاى پاره پاره شهيدان است . 👈 دشمنان ، اسيران دل‏سوخته را از كنار آن پيكرهاى پاك شهيدان عبور دادند ، همان پيكرهاى غرقه به خونى كه يكجا همه عزّت و مظلوميت را در خود جمع و خلاصه كرده بودند . 👈 برابر بعضى از نقل ‏ها، اسيران خود چنين درخواستى داشتند تا براى وداع با آن عزيزان شهيدشان از كنار قتلگاهشان عبور كنند . 👈 ناگفته پيداست كه ترك سرزمين كربلا در آن وضعيت غمبار و وحشتناك براى آن دل‏سوختگان بسيار دشوار و سخت بوده است . به ويژه آنكه دشمن اجساد پليد سربازانش را دفن كرده بود ولى پيكرهاى ذرارى پيامبر صلى الله عليه و آله به خصوص پيكر پاك سرور جوانان بهشت بى‏ غسل و كفن در بيابان رها شده بود. دشمن بدكينه نه خود به دفن آنها اقدام نمود و نه اجازه تدفين آنها را به كسى داد . 👈 مشاهده آن صحنه ‏هاى دلخراش با آن بدن ‏هاى پاره پاره و پايمال سمّ اسبان كه عمدتاً قابل شناسايى نبودند ، مى ‏توانست هر بيننده ‏اى را از پاى درآورد ولى طمأنينه و آرامشى كه در زينب كبرى‏ ، يادگار صبر و شكوه على عليه السلام ظهور كرد و صلابت و استحكامى كه در كلمات دلنشين او موج مى ‏زد ، تا حدود زيادى آن فضاى سنگين را شكست و آن را براى آل رسول قابل تحمل كرد . ✅ حضرت زینب علیهاالسلام ، رهبر کاروان اسیران کربلا 👈 زنان حرم چون چشمشان به آن بدن هاى پاره پاره افتاد ، فريادشان به ناله و شيون بلند شد و بر صورت خود لطمه زدند . 👈 زينب كه مى‏ دانست دشمن در انتظار است تا با ديدن كوچكترين نشانه ‏اى از ضعف وپشيمانى درخاندان پيامبر، قهقهه مستانه سر دهد ، با ديدن پيكر به خون آغشته برادر ، رو به آسمان كرد و گفت : « أَللَّهُمَّ تَقَبَّلْ هذا الْقُرْبانَ‏ ؛ خدايا اين قربانى را قبول فرما ! ». 👈 اين جمله چون پتكى بر سر دشمن فرود آمد و كوس رسوايى آنها را به‏صدا درآورد . ✅ زینب (سلام الله علیها) ؛ آرامش دل امام سجاد (علیه السلام) 👈 زينب عليها السلام سنگ صبور اهل كاروان ، كه با نوحه سرائى بجا و به موقعش تا حدودى باعث تخليه بغض‏ هاى فرو خفته در گلو شده بود ، متوجه على بن الحسين عليه السلام شد كه مى ‏رفت از سر بى ‏قرارى قالب تهى كند ، زينب خود را به امام سجاد رساند  و فرزند برادر خود را تسلى بخشيد و آينده كربلا و عاشورا را آن‏گونه كه ما امروز بعد از حدود 14 قرن مى‏ بينيم دقيقاً ترسيم كرد، آرى قلب نازنين زينب مى ‏دانست كه اين آغاز كار است هر چند تاريك‏دلان بنى‏ اميّه و منافقان آن را پايان كار مى ‏پنداشتند . ✅ شیوه به اسارت بردن اهل بیت(علیهم السلام) 👈 زنان و دختران و كودكان حرم حسينى را بر شتران بدون جهاز سوار كردند و آنها را بدون پوشش مناسب ، ميان دشمنان حركت داده و همانند اسيران بلاد كفر و در نهايتِ مصيبت و اندوه ،  به سوى كوفه‏ حركت دادند . @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💕 وقایع روز دوازدهم محرم در بیان 👈 مظلوميّت امام حسين عليه السلام و يارانش در يك بُعد نبوده است؛ بلكه ابعاد گوناگونى از مظلوميّت در حادثه كربلا ديده مى ‏شود ، از جمله سرها را بالاى نيزه بردن ، جلوگيرى از دفن‏ پيكر شهيدان، اسارت زنان و كودكان آل پيغمبر صلى الله عليه و آله و گرداندن آنها در شهرهاى مختلف و جهات ديگر مظلوميّت ، همه از ويژگى ‏هاى اين حادثه است كه آن را از حوادث مشابه ديگر جدا مى ‏سازد . ✅ دفن شهدای کربلا 👈 تا روز دوازدهم محرم ، پيكر پاك و بی سر فرزند رسول خدا صلى الله عليه و آله و ياران پاكبازش در زير آفتاب رها شده بود . بنا به نقل مشهور اجساد مطهر شهدا سه روز زير آفتاب بر روى زمين مانده‏ بودند و باد صحرا بر آن بدن هاى پاك مى ‏وزيد . ✅ خاکسپاری شهدای کربلا توسط بنی‌اسد ؛ حضور امام سجاد علیه السلام برای شناسایی و دفن شهدا 👈 گفتنی است طائفه بنى‏ اسد كه در غاضريه محله‏اى نزديك كربلا منزل داشتند ، پس از تخليه كربلا از سپاه ابن سعد به كربلا آمدند و آن بدنهاى پاك را در خاك و خون مشاهده كردند . 👈 آنان از زن و مرد فريادشان به ناله و شيون بلند شد . وقتى كه مصمم شدند آن بدن هاى پاك را دفن كنند ، چون نه سر در بدن داشتند و نه لباسى بر تن ، هيچ يك را نمى‏ شناختند . لذا متحير و سرگردان بودند كه چه كنند ، ناگاه امام سجاد عليه السلام از سمت صحرا به‏ سوى آنان آمد و شهدا را به آنها معرفى كرد . و قبل از همه به دفن پيكر پاك امام حسين عليه السلام اقدام فرمود . 👈 او در گوشه‏ اى از كربلا كمى خاك را كنار زد ، قبرى ساخته و پرداخته آشكار شد ، دست ها را زير بدن قرار داد و به تنهايى به داخل قبر برد و فرمود : « با من كسانى هستند كه مرا يارى كنند ». چون بدن را در قبر نهاد صورت مباركش را بر گلوى بريده پدرش گذاشت و در حالى كه باران اشك چون ابر بهارى بر گونه‏ هايش جارى بود ، فرمود : « طُوبى‏ لِأَرْضٍ تَضَمَّنَتْ جَسَدَكَ الطّاهِرَ ، فَإنّ الدُّنْيا بَعْدَك مُظْلِمَةٌ وَالْآخِرَةُ بِنُورِكَ مُشْرِقَةٌ ، أَمَّا اللَّيْلُ فَمُسَهَّدٌ وَالْحُزْنُ فَسَرْمَدٌ ، أَوْ يَخْتارَ اللَّهُ لِأَهْلِ بَيْتِكَ دارَكَ الَّتي أَنْتَ بِها مُقيمٌ وَعَلَيْكَ مِنّي السَّلامُ يَابْنَ رَسُولِ اللَّه وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ‏ ؛ خوشا به آن زمينى كه پيكر پاك تو را در برگرفته ، دنيا پس از تو تاريك شد و آخرت به نور جمال تو روشن گشت . شبها ديگر خواب به سراغم نمى ‏آيد و اندوهم پايانى نخواهد داشت . تا آن زمان كه خداوند اهل بيت تو را به تو ملحق كند و در كنار تو جاى دهد . درود و سلامم بر تو باد اى فرزند رسول خدا و رحمت و بركات خدا بر تو باد ». ✅ راز شش گوشه بودن ضریح امام حسین(علیه السلام) 👈 آن حضرت آنگاه از قبر خارج شد و آن را از خاك پوشاند و با انگشت روى قبر نوشت : « هذا قَبْرُ الحُسَيْنِ بنِ عَلِيِّ بنِ أبي‏طالِب الَّذِي قَتَلُوهُ عَطْشاناً غَريباً ؛ اين قبر حسين بن على عليه السلام است كه او را با لب تشنه و غريب كشتند ». 👈 سپس بدن پاك على اكبر عليه السلام پايين پاى حضرت به خاك سپرده شد و بقيه شهدا از بنى ‏هاشم و اصحاب نيز در يك قبر دسته ‏جمعى پايين پاى امام عليه السلام دفن شدند . 👈 آنگاه امام سجاد عليه السلام ، قوم بنى ‏اسد را به طرف نهر علقمه محل شهادت حضرت عباس قمر بنى‏ هاشم راهنمايى كرد . و پيكر پاك آن حضرت را در همانجا دفن نمودند . 👈 امام زين العابدين عليه السلام در حال دفن عمويش گريه سوزناكى كرد و فرمود : « عَلَى الدُّنْيا بَعْدَكَ الْعَفا يا قَمَرَ بَني هاشِمٍ وَعَلَيْكَ مِنّي السَّلامُ مِنْ شَهيدٍ مُحْتَسَبٍ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَكاتُهُ‏ ؛ اى قمر بنى‏ هاشم ! بعد از تو خاك بر سر دنيا ، بر تو درود مى‏ فرستم و رحمت و بركات خداوند را براى تو طلب مى‏ كنم ». 👈 سپس بنى ‏اسد «حبيب بن مظاهر» را كه بزرگ قبيله آنان بود ، جداگانه  همانجايى كه اكنون هست دفن نمودند . ✅ چگونگی تدفین امام حسین (علیه السلام) توسط امام سجاد (علیه السلام) با وجود اسارت 👈 در اينكه امام سجاد عليه السلام چگونه در حال اسارت اقدام به چنين عملى نموده است ، روايات زيادى در دست است كه مى‏ رساند برابر مبانى اعتقادى شيعه ، متولى كفن و دفن هر امامى ، امام بعد از اوست . از جمله در روايتى از امام رضا عليه السلام مى‏ خوانيم كه به همين نكته اشاره كرده در پاسخ على بن‏ حمزه فرمودند : " همان كسى كه على بن الحسين عليه السلام را قدرت داده است كه در حال اسارت به كربلا بيايد و جسد مطهّر پدرش را به خاك سپارد ، به صاحب اين امر (اشاره به خودش) قدرت داده است تا به بغداد آمده و امر پدرش حضرت موسى بن جعفر عليه السلام را عهده ‏دار گردد و سپس بازگردد . با اين تفاوت كه وى همانند امام على بن الحسين عليه السلام در بند اسارت گرفتار نبوده است " 👇
👆 ﷽؛ 💕 وقایع‌ روز دوازدهم محرم در بیان ✅ ورود اهل بیت علیهم السلام به کوفه 👈 سيد بن طاووس مى‏ نويسد : عمر بن سعد ، سر مبارك امام حسين عليه السلام را در همان روز عاشورا با «خولى بن يزيد اصبحى» و «حميد بن مسلم ازْدى» به نزد «ابن زياد» فرستاد و بقيه سرها را با «شمر بن ذى الجوشن» و «قيس بن اشعث» و «عمر بن حجّاج» روانه كوفه كرد . 👈 خود عمر سعد تا ظهر روز دوم (روز يازدهم) در كربلا ماند ، سپس با اسيران حرم حسينى به سوى كوفه روانه شد . 👈 هنگامى كه كاروان اسيران به كوفه نزديك شدند ، مردم براى تماشاى آنها اجتماع كردند ؛ در آن ميان زنى از كوفيان از بالاى بام فرياد زد : « مِنْ أَىِّ الْاسارى‏ أَنْتُنَّ ؟؛ شما از كدامين اسيرانيد ؟» 👈 پاسخ دادند : « نَحْنُ اسارى‏ آلِ مُحَمَّدٍ ؛ ما اسيران از خاندان محمديم !». 👈 آن زن وقتى اين سخن را شنيد ، از بام به زير آمد و مقدارى مقنعه و لباس و چادر به آنها داد ، تا خود را (به طور كامل) بپوشانند . مردم كوفه كه چنين صحنه ‏هايى را مشاهده كردند ، گريه و زارى سر دادند . 👈 امام زين العابدين عليه السلام وقتى گريه آنها را ديد ، فرمود : « اتَنُوحُونَ وَ تَبْكُونَ مِنْ اجْلِنا ، فَمَنِ الَّذي قَتَلَنا ؟؛ آيا براى ما نوحه و گريه مى‏ كنيد ، پس چه كسى ما را كشته است ؟» ✅ شهادت امام سجاد ‌(عليه السلام) 👈 دوازدهم‏ محرّم روز شهادت امام زين‏ العابدين عليه السلام (بنابر روايتى در سال 94 يا 95 هجرى قمرى) است . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ 🚨 بیماری امام سجاد(ع) یک مصلحت الهی آیا درست است که به امام سجاد(علیه السلام) امام بیمار گفته شود؟ امام چهارم تنها در كربلا مدت كوتاهى بيمار بوده است و پس از آن بهبود يافته و در حدود 35 سال از سلامت جسمى بر خوردار بوده است. بى شك بيمارى موقت آن حضرت در آن حادثه، عنايت خداوندى بوده است تا بدين وسيله از وظيفه جهاد معذور گردد. بيمارى ایشان، هرگز به معناى ضعف روحى و ناتوانى در برابر دشمن نبود. امام نه تنها در آن شرائط دشوار اسيرى، پناهگاه اسيران و آرام بخش دل هاى دردمند آنان بود، بلکه با دشمن با شجاعت برخورد مى كرد و سخنراني ها و مناظرات پر شور آن حضرت در كوفه و شام گواه اين معناست. متاسفانه بسیارى از مردم نا آگاه، از امام چهارم(علیه السلام) به عنوان امام بیمار یاد مى کنند و با ذکر این لقب، در ذهن آنان شخصى رنجور و ناتوان با چهره اى زرد و پژمرده و روحى افسرده تداعى مى شود در حالى که واقعیت غیر از این است، زیرا امام چهارم تنها در کربلا مدت کوتاهى بیمار بوده است و پس از آن بهبود یافته و در حدود 35 سال همچون سایر امامان از سلامت جسمى بر خوردار بوده است. بى شک بیمارى موقت آن حضرت در آن حادثه، عنایت خداوندى بوده است تا بدین وسیله از وظیفه جهادمعذور گردد(1) و وجود مقدسش از خطر کشتار مزدوران یزیدمحفوظ بماند و از این رهگذر، رشته امامت تداوم یابد. اگر حضرت بیمار نبود مى بایست در جهادبا یزیدیان شرکت کند و در این صورت همچون سایر فرزندان و یاران پدرش به شهادت مى رسید و نور هدایت خاموش مى شد. «سبط ابن الجوزى» مى نویسد: على بن الحسین چون بیمار بود کشته نشد.(2) «محمد بن سعد» مى نویسد: آن روز(عاشورا) که على بن الحسین همراه پدرش بود، بیست و سه یا بیست و چهار سال داشت و هر کس بگوید که او در آن زمان کوچک بوده و موى بر نیاورده بوده، بى اساس است؛ بلکه او آن روز بیمار بود و به همین جهت در جنگ شرکت نکرد.(3) «ابن سعد» همچنین گزارش مى دهد که: پس از کشته شدن حسین بن على، شمربه سوى على بن الحسین آمد و او بیمار بود و در بستر خوابیده بود. شمرگفت: این را بکشید. یکى از همراهان وى گفت: سبحان الله! آیا جوانى را که بیمار است و در جنگ هم شرکت نداشته بکشیم؟ در این هنگام «عمر بن سعد» در رسید و گفت: با این زنان و این بیمار کارى نداشته باشید.(4) «شیخ مفید» از«حمید بن مسلم»، یکى از سپاهیان یزید، چنین نقل مى کند: (روز عاشورا) به چادر على بن الحسین رسیدیم، او سخت بیمار و بر بسترى خوابیده بود. شمربا گروهى از پیادگان آمد، به او گفتند: آیا این بیمار را نمى کشى؟ من گفتم: سبحان الله! آیا کودکان را هم مى کشید؟!(5) این کودکى است و بیمارى او را از پا در خواهد آورد، و چندان از این سخنان گفتم تا آنان را از کشتن او باز داشتم. در این هنگام «عمر بن سعد» آمد. زنان به روى او فریاد زدند و گریستند. او به افراد خود گفت: هیچ کس از شما به خانه هاى این زنان داخل نشوید و متعرض این جوان نشوید.(6) چنانکه ملاحظه شد، بیمارى امام چهارم، مصلحتى الهى بود که موجب حفظ حیات آن حضرت گردید و هرگز به معناى ضعف روحى و عجز و ناتوانى او در برابر دشمن نبود. امام نه تنها در آن شرائط سخت و دشوار اسیرى، ملجا و پناهگاه اسیران و آرام بخش دل هاى دردمند آنان بود، بکله با دشمن با شجاعت و شهامت بر خورد مى کرد و سخنرانی ها و مناظرات پر شور آن حضرت در کوفه و شام گواه این معناست. چنانکه پس از انتقال اسیران به کوفه، به دنبال گفتگوى تندى که در مجلس عبید الله بن زیاد بین او و امام صورت گرفت، عبید الله خشمگین شد و دستور قتل حضرت را صادر کرد، اما امام فرمود:«مرا به کشتن تهدید مى کنى؟! آیا نمى دانى که کشته شدن، براى ما یک امر عادى بوده و شهادت براى ما کرامت و فضیلت است»؟(7)، (8) @Javanmardi_langarudi 👇👇👇
☝☝☝ 🍃 (1). مسعودى، اثبات الوصیه، ص 167 و ر. ك به: سبط ابن الجوزى، تذكره الخواص، نجف، المطبعه الحيدريه، 1383 ه. ق، ص 324. 🍃 (2). سبط ابن الجوزى، تذكره الخواص، نجف، المطبعه الحيدريه، 1383 ه. ق، ص 324.324 و ر.ك به: ابن العماد الحنبلى، شذرات الذهب فى اختيار من ذهب، الطبعه الأولى، بيروت، دارالكفر، ج 1، ص 105. 🍃 (3). الطبقات الكبرى، بيروت، دار صادر، ج 5، ص 221. 🍃 (4). الطبقات الكبرى، ص 212 و ر. ك به: ابن كثير، البدايه و النهايه، الطبعه الثانيه، بيروت، دار المعارف، 1977 م، ج 9، ص 104. 🍃 (5). احتمالاً حميد بن مسلم عمداً به منظور جلب ترحم آنان، حضرت را(كه لاغر و ضعيف گشته بود) كودك ناميده است و يا بعدها چنين كارى را به خود نسبت داده است تا نزد شيعيان قدرى از بار گناه خود بكاهد.اخطب خوارزمى، مقتل الحسين، تحقيق و تعليق: شيخ محمد سماوى، قم، مكتبه المفيد، ج 2، ص 43. 🍃 (6). الارشاد، قم، مكتبه بصيرتى، ص 242 و ر. ك به: محمد بن جرير الطبرى، تاريخ الأمم و الملوك، بيروت، دار القاموس الحديث، ج 6، ص 260(حوادث سال 61)؛ اخطب خوارزمى، مقتل الحسين، تحقيق و تعليق: شيخ محمد سماوى، قم، مكتبه المفيد، ج 2، ص 38. 🍃 (7). اخطب خوارزمى، مقتل الحسين، تحقيق و تعليق: شيخ محمد سماوى، قم، مكتبه المفيد، ج 2، ص 43. 🍃 (8). گردآوري از کتاب: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(علیه السلام)، قم، 1390هـ.ش، ص 238. @Javanmardi_langarudi