eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
2.8هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ ✅ اعمال ربیع الاول 📝 بنا بر مشهور بین علماى امامیّه ، روز ولادت با سعادت حضرت خاتم انبیا محمّد بن عبد اللّه صلّى اللّه و علیه و آله است ، و معروف است که ولادت با سعادتش در مکّه معظمه ، در خانه خود آن حضرت ، در روز جمعه هنگام طلوع فجر در عام الفیل در ایام سلطنت انو شیروان [مرحوم حاج شیخ عباس (ره) در متن کتاب از انو شیروان به عنوان انو شیروان عادل یاد کرده ، و در حاشیه آن توجیهى را در رابطه با عدالت او از مجلسى اول نقل کرده است ، ولى با مراجعه به کتب تاریخى به ویژه شاهنامه فردوسى این معنا به دست می آید که انو شیروان آتش پرست از متکبران و و ستمگران به ملت ایران بوده ، و در سه روز صد هزار نفر از مخالفان ستمکاری هایش را به وضع فجیعى کشت از این جهت ، از آوردن کلمه عادل خوددارى کردم و توجیه مجلسى اول را هم مردود می دانم . واقع شد ، و همچنین در این روز شریف در سال هشتاد و سه ولادت حضرت صادق علیه السّلام اتفاق افتاد ، و باعث فزونى فضل و شرافت این روز گردید . 📝 در هر صورت این روز ، روز بسیار شریفى است و براى آن چند عمل وارد است : غسل . روزه گرفتن که براى آن فضیلت بسیارى است ، و روایت شده هرکه این روز را ، روزه بدارد ، خدا ثواب روزه یک سال را براى او بنویسد ، و این روز، یکى از چهار روزى است ، که در تمام سال به فضیلت روزه ممتاز است . زیارت حضرت رسول صلّى اللّه و علیه و آله از نزدیک و دور . زیارت امیر المؤمنین علیه السّلام به همان زیارتى که حضرت صادق علیه السّلام زیارت کرده ، و به محمّد بن مسلم تعلیم دادند ، و در باب زیارات ان شاء اللّه خواهد آمد . هنگامیکه روز بالا آمد ، دو رکعت نماز بجا آورد که در هر رکعت ، پس از سوره حمد ده مرتبه سوره قدر و ده مرتبه سوره توحید بخواند ، و بعد از سلام در مصلاّى خود بنشیند ، و این دعا را بخواند : اللّهمّ انت حىّ لا تموت [خدایا تو زنده اى هستى که هرگز نمیرى] و این دعاى مبسوطى است ، چون سندش را منتهى به معصوم ندیدم ، مراعات اختصار را مهم تر دیدم ، هرکه خواهان است ، به زاد المعاد مراجعه کند . لازم است مسلمانان این روز را بزرگ بدارند ، و تصدّق و خیرات بنمایند ، و مؤمنان را مسرور کنند ، و به زیارت مشاهد مشرّفه روند . سیّد در «اقبال» شرحى از لزوم بزرگداشت این روز ذکر نموده ، و فرموده است : من طایفه اى از نصارى و جمعى از مسلمانان را یافتم . که بزرگداشت فوق العاده اى از روز ولادت عیسى علیه السّلام داشتند ، و تعجّب کردم که مسلمانان روز ولادت پیامبرشان را که بزرگترین همه انبیاست ، و به این مرتبه از عظمت است ، چگونه رضایت دهند که آنرا بسیار بى مایه تر از بزرگداشت نصارى ، نسبت به ولادت مسیح برگزار کنند ! ! http://www.erfan.ir/mafatih178
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ 🌧 و روز هفدهم ربيع الاوّل ❄️ سوال : انجام در روز هفدهم ربیع الأوّل "میلاد پیغمبر اکرم" چه حکمی دارد ؟ 💧 جواب : می توانند در روز "میلاد پیغمبر اکرم" به قصد و غسل انجام بدهند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ ❄️ سوال : آیا  در روز "میلاد پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله" دارد ؟ 💧 جواب : در روز "میلاد پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله" هفدهم ربيع الاول است . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ 💦 @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #بسیار_ویژه_شنیدنی 👈 پیر زن عاشق اهل البیت (علیهما السلام) @Javanmardi_langarudi 🌧 أَللّهُمَّ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽؛ لعن الله ظالميكِ يا فاطمة ... خبر دردناک بود ! مأموران حکومتی در جلوی چشم مردم با تازیانه بر سروصورت زنی مظلومه می‌زدند و به دارالحکومه می‌کشاندند و کسی به استغاثه‌های او پاسخ نمی‌داد . با شنیدن خبر ، امام صادق علیه‌السلام به‌قدری گریستند و ناله کردند که دستمال و محاسن مبارك و سينه‏شان ‏تر شد . دست از تناول غذا کشیدند و با سرعت برای نجات گرفتار به مسجد رفتند و ... ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
24_tavassol_farahmand.mp3
7.29M
﷽؛ 📝 علاّمه مجلسى رحمة اللّه فرموده است : در بعضى از کتابهاى معتبر از محمّد بن بابویه نقل کرده اند که این دعا را از امامان علیهم السّلام روایت کرده و گفته است : " در هیچ امرى آن را نخواندم مگر آنکه به زودى اثر اجابت آنرا یافتم ". و این است : اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ وَأَتَوَجَّهُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ نَبِيِّ الرَّحْمَةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ ، يَا أَبَا الْقاسِمِ ، يَا رَسُولَ اللّٰهِ ، يَا إِمامَ الرَّحْمَةِ ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلَانَا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حَاجاتِنا ، يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ ؛ يَا أَبَا الْحَسَنِ، يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ، يَا عَلِىَّ بْنَ أَبِى طالِبٍ ، يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا ، يا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ ؛ يا فاطِمَةُ الزَّهْراءُ ، يَا بِنْتَ مُحَمَّدٍ ، يَا قُرَّةَ عَيْنِ الرَّسُولِ ، يَا سَيِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكِ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكِ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا ، يَا وَجِيهَةً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعِي لَنا عِنْدَ اللّٰهِ ؛ يَا أَبا مُحَمَّدٍ ، يَا حَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ ، أَيُّهَا الْمُجْتَبىٰ ، يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ ، .................... 👇👇👇 erfan.ir/m52
﷽؛ " انسانی که با مال حرام کار خیر کند ، مثلاً مسجد یا بیمارستانی بسازد ، در روز قیامت با همان کار خیر در جهنم پرتش می‌کنند ". ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 👈 صدقه‌ تا حد اسراف صلےالله‌علیه‌وآله در سفارش به علیه‌السلام : اما ؛ هر چه مےتوانے بپرداز ، چندان که بگویے اسراف کرده‌اے ، در حالے که هرگز اسراف نکرده‌اے . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💎 امام‌ ششم حضرت عليه‏السلام در مدينه‌ی منوّره ، هفدهم ماه ربيع الاول سال هشتاد و سه از هجرت رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله متولد شد .   💎 كنيه‌ی آن حضرت و بعضى از القاب او : صادق ، فاضل ، كامل ، صابر ، طاهر ، باقى و منجى است و مشهورترين آنها است و اين لقبى است كه صلى‏الله‏عليه‏و‏آله به او داده است . 💎 عليه‌السلام فرمود : « اسم او نزد اهل آسمان صادق است ¹». 💎 و انوار فضايل و مناقب آن ستاره‌ی فروزان آسمان امامتِ امّت و خلافتِ حضرت ختمى مرتبت ، آنچنان بر آفاق و انفس تابيده است كه عامه و خاصه و دوست و دشمن ، به و ، كه دو برهان است ، اعتراف نموده‏اند . ۱. الاحتجاج ، ج۲، ص۴۹؛ بحارالانوار، ج۴۷، ص۹. از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ حکم مصرف مربای انگور 📝 سؤال : استفاده از مربای انگور (نه شیره آن) ، از نظر شرعی چه حکمی دارد ؟ 📖 جواب : اگر انگور هنگام تهیه مربا جوشانده شود ، حرام می گردد و مصرف آن جایز نیست مگر آنکه با ادامه جوشاندن ، دو سوم حجم آب آن کم شود ، در این صورت مصرف آن اشکال ندارد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ « علیه‌السلام » " اَلنّٰاسُ عَبِیدُ اٌلدُّنْیٰا وَ اٌلدِّینُ لَعِقٌ عَلیٰ اَلسِنَتِهِم ، یَحُوطُونَهُ ما دَرَّتْ مَعٰایِشُهُم ، فَاِذٰا مُحِّصُوا بِالْبَلاءِ قَلَّ اٌلدَّیّانُونَ براستی مردم بنده دنیا هستند و دین لیسیدنی بر سر زبان آنهاست تا برای آنها وسیله زندگی است گرد آن می چرخند ، و چون به بلاء آزموده شوند ، دیندار اندک می شود ". 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ دو قبله دارد برای ... برای ...
﷽؛ ✅ کوتاهی در فراگیری 📝 سوال : آیا کسی که در آموختن مورد نیاز خود کوتاهی می‌کند ، است ؟ 📖 جواب : اگر نیاموختن به ترک واجب یا ارتکاب حرام بیانجامد ، است . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ خرید و فروش و نصب آنتن ماهواره 📝 سوال : خرید و فروش آنتن ماهواره چه حکمى دارد ؟ 📖 جواب : با توجه به اين که غالب برنامه هاي ماهواره فاسد است ، و اثرات منفي در پي دارد ، و در هر خانه اي وارد شود غالبا از آن سوء استفاده خواهد شد ، هرگونه خريد و فروش ، نصب و راه اندازي ، نگهداري و استفاده از آن جايز نيست و درآمدي که از اين راه بدست مي آيد بنابر احتیاط واجب حرام است . ✅ حکم پول حاصل از پخش بازی آنلاین (استریم) 📝 سوال : لطفا بفرمایید حکم پولی که از راه پخش بازی آنلاین در اینترنت (استریم) رد و بدل می‌شود ، چیست ؟ 📖 جواب : کسب درآمد از این طریق جایز نیست .‌ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ وقت نماز عشاء 📝 سؤال : آخر تا چه زمانی است ؟ اگر کسی آن را تا پس از نیمه شب به تأخیر بیندازد به چه نیتی باید نماز عشاء بخواند ؟ 📖 جواب : وقت از هنگامی است که به مقدار خواندن نماز مغرب از اول وقت گذشته باشد تا هنگام نیمه شب شرعی ؛ و تأخیر انداختن نماز مغرب و عشاء از جایز نیست . اما در صورتی که نماز مغرب و عشاء به دلیل به وجود آمدن عذری و یا از روی معصیت تا پس از نیمه شب به تأخیر بیفتد بنابر احتیاط باید آن را تا اذان صبح بدون (به نیت ) بجا آورد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ ✅ خواندن نماز عشاء پیش از نماز مغرب 📝 سؤال : اگر پيش از خواندن ، سهواً مشغول شود و در بين نماز بفهمد كه اشتباه كرده چه وظیفه ای دارد ؟ 📖 جواب : چنانچه به نرفته است ، بايد نيت را به نماز برگرداند و نماز را تمام كند و سپس نماز را بخواند . اما اگر به ركوع ركعت چهارم رفته بنابراحتیاط بايد نماز را تمام كند ، سپس نماز مغرب و عشاء را بخواند . "مدظله الوارف" 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧 ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💎 بزرگترین نعمت خدای متعال بر بشریت وجود صلی‌‌الله‌‌علیه‌‌وآله است . خورشیدی بود که عالمی را نور باران کرد . دنیا کوچکتر از این است که بفهمد او که بود و چه کرد . بشر هرچه دارد به برکت اوست ... از بیانات حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ محاسبه نیمه شب شرعی 📝 سؤال : برای و چگونه محاسبه می شود ؟ 📖 جواب : نیمه شب برای نماز مغرب و عشاء ، نصف فاصله بین تا هنگام * است . *فجر صادق در مقابل فجر کاذب است . فجر کاذب نوری است که به درازا در آسمان پدید می‌آید و به جای پهن شدن بر روی افق ، به صورت عمودی به سمت بالا انعکاس می‌یابد . فجر صادق زمان است که نور سفید متصل به سطح افق با شدت کم طلوع کرده و در افق پراکنده می شود و باگذشت زمان ، شدت نور آن بیشتر می شود . بدلیل ضعیف بودن فجر صادق ، مشاهده آن نیازمند داشتن افق شرقی کاملا باز و تاریک است و در شهرهایی مانند تهران بسیار مشکل می باشد . با توجه به اینکه تشخیص دقیق طلوع فجر سخت است ، جهت رعایت احتیاط ، حدود بعد از از رسانه ها ، خوانده شود . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ 📝 پرسش : چرا برخی از بزرگان و مقامات مذهبی ایران در شرکت نمی کنند ؟! 📖 پاسخ اجمالی : طبق نظر اکثر فقهای شیعه در عصر غیبت نبوده بلکه است ؛ یعنی هر مکلفی مخیر و مختار است که یا را بخواند یا را ؛ البته در زمان ما اولویت با است . ضمن اینکه در دوران حاضر بعضی از مراجع تقلید که خود در دوران جوانی پیش قدم بوده اند ، به دلیل اینکه غالباً سالخورده هستند در آن شرکت نمی کنند و گاهی شرکت آنها سبب عسر و حرج شخصی و امنیتی می شود . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ 📝 پرسش : چرا برخی از بزرگان و مقامات مذهبی ایران در #نمازجمعه شرکت نمی کنند ؟! 📖 پاسخ اجمالی :
📖 پاسخ تفصیلی : ✅ جایگاه در منابع شرعی 👈 در آیه 9 سوره جمعه ، دستور صریحی برای حضور مؤمنین در بیان شده است : « ای کسانی که ایمان آورده‌اید چون برای ندا در داده شد به سوی ذکر خدا بشتابید و داد و ستد را واگذارید. اگر بدانید این برای شما بهتر است ». 👈 روایات اسلامی نیز اهمیت و جایگاه بسیار والایی برای بیان کرده اند . مثلا گفته شده که این نماز باعث آمرزش گناهان می شود ، از سختی ها و صعوبت های روز قیامت می کاهد ، گام زدن برای شرکت در آن ثواب و حسنات بسیاری دارد و در قیامت موجب رفع عذاب می گردد . اهمیت این نماز به حدی است که گفته شده حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام برای شرکت در این نماز زندانیان را از زندان آزاد می کرد . 👈 علاوه بر آن در روایات اسلامی مذمت هاى شديدی در مورد ترك بیان شده است ، از جمله در روایتی از امام باقر علیه السلام می خوانیم :  « صَلَاةُ الْجُمُعَةِ فَرِیضَةٌ وَ الِاجْتِمَاعُ إِلَیْهَا فَرِیضَةٌ مَعَ الْإِمَامِ فَإِنْ تَرَکَ رَجُلٌ مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ ثَلَاثَ جُمَعٍ فَقَدْ تَرَکَ ثَلَاثَ فَرَائِضَ وَ لَا یَدَعُ ثَلَاثَ فَرَائِضَ مِنْ غَیْرِ عِلَّةٍ إِلَّا مُنَافِقٌ » ؛ واجب است و جمع شدن براى آن نیز همراه امام عادل واجب است . اگر کسى بدون علت سه را ترک کند ، سه فریضه را ترک کرده است و هیچ کس جز منافق سه فریضه را ترک نمى ‏کند . 👈 این اندازه از تأکید می تواند به خاطر کارکردهای اجتماعی این عبادت جمعی باشد . کارکردهایی مانند تثبیت و تقویت روح همبستگی میان مسلمانان و تعمیق وحدت و الفت میان آحاد مؤمنین و حفظ هوشیاری اجتماعی سیاسی جامعه اسلامی . 📝 با وجود این روایات چرا برخی از بزرگان و مقامات مذهبی در شرکت نمی کنند ؟ 📖 در پاسخ به این سؤال دو نکته را باید مورد توجه قرار داد : 👇👇👇
،، احکام و مسائل شرعی ،،
📖 پاسخ تفصیلی : ✅ جایگاه #نمازجمعه در منابع شرعی 👈 در آیه 9 سوره جمعه ، دستور صریحی برای حضور مؤمن
👆👆👆 1⃣ تخییری بودن وجوب شرکت در در زمان غیبت امام معصوم طبق فتاوای فقها 👈 حکم در زمان غیبت امام معصوم است . برخی از فقهای شیعه ، حکم به این نماز در زمان غیبت امام معصوم داده اند . برخی دیگر از فقهای شیعه هرگونه اقامه نماز جمعه را در زمان غیبت اعلام کردند . بنابر نظر سوّم ، اقامه نماز جمعه در زمان غیبت امری مشروع است ؛ ولی مکلفین می توانند بین به جا آوردن این نماز یا نماز ظهر ، یکی را انتخاب کنند ؛ این نظر به عنوان نظر رایج بین اکثریت فقهای شیعه شناخته می شود . 👈 شركت‏ در ‏ در عصر غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بسيار خوب و پراهميّت ، و سبب شكوه و عظمت اسلام است ؛ اما طبق نظر اکثر علما – به خصوص علمای قرون میانی و متأخر - نمی باشد بلکه است . علما و بزرگانی مانند فقهایی مانند محقق حلی ، علامه حلی ، ابن فهد حلی و شهید اول چنین نظری دارند و آیت الله العظمی نیز در این باره می فرماید : « است . یعنی هر مکلفی مخیر و مختار است که و یا را بخواند . البته در زمان ما اولویت با است ». 2⃣ دلالت روایات نهی کننده از غیبت در به زمان حضور امام معصوم 👈 این دسته از روایات ناظر به زمانی است که امام معصوم حضور دارد و به امامت وی برگزار می شود ، لذا اگر کسی بدون عذر ، در امام معصوم حاضر نشود ، مشمول مذمت این روایت قرار می گیرد و عنوان منافق بر او جاری می شود ؛ اما در زمان غیبت حضرت مهدی عجل الله فرجه قید مهم امکان پذیر نیست و روشن است که بدون این قید شرکت نکردن در نیز مشمول این روایت نمی شود . 👈 آیت الله العظمی مکارم شیرازی در این باره می فرماید : مذمت هاى شديد در مورد ترك و منافق شمردن برای زمانی است كه باشد يعنى در زمان حضور امام معصوم مبسوط اليد باشد . اما در زمان غيبت ، بنا بر اينكه وجوب تخییری است تخيير ميان و اگر ترك از روى استخفاف و سبک شمردن یا انكار انجام نگيرد ، مشمول اين مذمت ها نخواهد شد ، هر چند عظمت و اهميت فوق العاده آن در اين حال نيز محفوظ است . با توجه به این دو نکته عموم مردم مخیّر هستند در شرکت کنند یا اینکه نماز ظهر را بخوانند . ✅ وضعیت بزرگان در قبال نماز جمعه 👈 بر اساس آنچه گفته شد ، در مورد بزرگان و مقامات دو وضعیت قابل تصور است : الف) خودشان هستند . در این فرض بر اساس اجتهاد خود عمل می کنند و اگر به این نتیجه رسیدند واجب نیست یا واجب تخییری است ، شرکت نکردن آنها در عیب به شمار نمی رود و مورد مذمت قرار نمی گیرند . ب) اگر هنوز به نرسیده اند و تقلید می کنند، واضح است وقتی که نظر مراجع تقلید و علمای دینی بر وجوب تخییری باشد ، مقلدان شان مخیر بوده و می توانند که هر یک از یا را بخوانند بدون اینکه مورد مذمت قرار گیرند . 💎 ضمن اینکه در دوران حاضر بعضی از مراجع تقلید که خود در دوران جوانی پیش قدم اقامه ها بوده اند ، به دلیل اینکه غالباً جزو سالخوردگان هستند ، در آن شرکت نمی کنند و گاهی شرکت آنها نیاز به مراقبت های ویژه امنیتی دارد که سبب عسر و حرج می شود . 💎 جمع بندی اینکه : گرچه شركت‏ در ‏ بسيار خوب و پراهميّت ، و سبب شكوه و عظمت اسلام است؛ اما اگر کسی توفيق شركت‏ در ‏ را پيدا نكرد مشمول مذمت روایاتی که درباره تارک نماز جمعه آمده است نمی شود و می تواند برای اینکه به بخشی از ثواب نماز جمعه دست پیدا کند در نماز ظهر سوره جمعه و منافقون و در نماز عصر سوره جمعه و توحيد را بخواند . 👇👇👇
،، احکام و مسائل شرعی ،،
👆👆👆 1⃣ تخییری بودن وجوب شرکت در #نمازجمعه در زمان غیبت امام معصوم طبق فتاوای فقها 👈 حکم #نمازجمعه
❄️ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، دار إحياء التراث العربی، بيروت، 1403هـ ق، چاپ دوم، ج‏ 86، ص 197. ❄️ من لا يحضره الفقيه‏، ابن بابويه، محمد بن على، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، قم، 1413 هـ ق، چاپ دوم، ج 1، ص 427. ❄️ مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل‏، نورى، حسين بن محمد تقى، مؤسسة آل البيت عليهم السلام، قم، 1408هـ ق، چاپ اول، ج 2، ص 504. ❄️ من لا يحضره الفقيه، همان، ج 1، ص 247. ❄️ مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج 6، ص 27. ❄️ وسائل الشيعة، شيخ حر عاملى، محمد بن حسن‏، مؤسسة آل البيت(ع)‏، قم، 1409هـ ق، چاپ اول، ج‏ 7، ص 297. ❄️ ن.ک: مقاله «عبادت برتر و اسرار آن‌»، لطیفی، محمود، مجله حکومت اسلامی، سال نهم، شماره دوم، تابستان 1382هـ ش، ص 160 تا 175. ❄️ ن.ک: الحجة في وجوب صلوة الجمعة، یزدی، محمد مقیم بن محمدعلی، چاپ جواد مدرسی، بی جا، بی تا، ص 53 و 54. ❄️ توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، موسوی خمینی، روح الله، دفتر انتشارات اسلامی، قم، ۱۴۲۴هـ ش، چاپ اول، ج 1، ص 405. ❄️ شرائع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، محقق حلّی، جعفر بن حسن، چاپ صادق شیرازی، تهران، ۱۴۰۹هـ ق، ج 1، ص 76. ❄️ مختلف الشیعة، العلامة الحلی، حسن بن یوسف، مؤسسه النشر الاسلامی، قم المقدسة، 1412هـ ق، ج 2، ص 238 و 239. ❄️ المهذب البارع فی شرح المختصر النافع، ابن فهد حلی، جمال الدین احمد، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1407هـ ق، چاپ اول، ج 1، ص 414. ❄️ الدروس الشرعية، شهید اول، محمد بن مکی، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1417هـ ق، چاپ دوم، ج 1، ص 86. ❄️ استفتاءات جديد، ، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، 1427هـ ق، چاپ دوم، ج ‏2، ص 133. ❄️تفسير نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران، 1374هـ ش، چاپ سی دوم، ج ‏24، ص 133. ❄️ كليات مفاتيح نوين، مکارم شیرازی، ناصر، انتشارات مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، 1390هـ ش، چاپ بيست و نهم، ص 978. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ روش جبران حق الناس 📝 سوال : اگر حق الناسی بر گردن ما باشد باید به چه طریقی آن را جبران کنیم ؟ 📖 جواب : در صورت امكان معادل حقّ او را به دستش برساند ، يا به صورتی با هم مصالحه كنند ، و اگر اين كار ممكن نيست به دست شخص ثالث ، يا با حواله بانكى ، يا با پست برايش ارسال کند . و چنانچه به او دسترسى ندارد به نيّت وی به فقرا صدقه دهد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ ✅ پخش موسیقی در مسجد 📝 پرسش : آیا در مناسبت های ملّی مثل دهه فجر ، می توان در داخل مسجد آهنگ های حماسی را پخش و اجرا کرد ؟ 📖 پاسخ : واضح است که مسجد جایگاه شرعی خاصی دارد ، لذا اگر پخش موسیقی در آن منافی با حرمت مسجد باشد ، حرام است ، حتی اگر موسیقی غیر لهوی باشد . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ ✅ پخش سرود ملی در مسجد 📝 پرسش : پخش سرود ملی در مقدمه مراسمی در مسجد چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ : این کار در مساجد انجام نشود . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 💎 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 💎