eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.1هزار دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
2.8هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ 🚨 خلقت حوّا 📝 پرسش : حوّا (همسر آدم) از چه چیزى خلق شد؟ در آیه ابتدایی سوره نساء، خداوند از خلقت حوا سخن می گوید. برخی از مفسران جمله «خَلَقَ مِنْها زَوْجَها» را این گونه تفسیر کردند: حوا از یکى از دنده هاى آدم آفریده شده است. این تفسیر از سوی امام صادق(ع) مردود دانسته، و تصریح گردیده که حوا از باقى مانده خاک آدم آفریده شده است. در آیات دیگر قرآن این مفهوم بیان شده که خداوند همسر حضرت آدم(ع) را از جنس او(جنس بشر) آفرید و نه از اعضای بدن او، و همچنین تکثیر نسل انسان، تنها از طریق آدم و همسرش صورت گرفته، و موجود ثالثى در آن دخالت نداشته است. خداى متعال در آیه1 سوره«نساء» مى فرماید : (همسر او را از جنس او خلق کرد)؛ «وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها». بعضى از مفسران از این تعبیر، چنین فهمیده اند که: همسر آدم، «حوّا» از بدن آدم آفریده شده، و پاره اى از روایات غیر معتبر را که مى گوید: «حوا از یکى از دنده هاى آدم آفریده شده»(1) شاهد بر آن گرفته اند. در فصل دوم از «سِفر تکوین» تورات نیز به این معنى تصریح شده است.(2) ولى با توجه به سایر آیات قرآن هر گونه ابهامى از تفسیراین آیه برداشته مى شود و معلوم مى شود: منظور از آن این است که خداوند همسر او را از جنس او (جنس بشر) آفرید. در آیه21 سوره«روم» مى خوانیم: «وَ مِنْ آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها»؛ (از نشانه هاى قدرت خدااین است که همسران شما را از جنس شما آفرید تا به وسیله آنها آرامش بیابید). و در آیه72 سوره«نحل» مى فرماید: «وَ اللهجَعَلَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً»؛ (خداوند همسران شما را از جنس شما قرار داد). روشن است که در این آیات مى خوانیم: «همسران شما را از شما قرار داد» معنى آن این است که از جنس شما قرار داد، نه از اعضاى بدن شما. و طبق روایتى که از امام باقر(علیه السلام) در تفسیر«عیاشى» نقل شده، خلقت حوا از یکى از دنده هاى آدم، شدیداً تکذیب شده و تصریح گردیده که حوا از باقى مانده خاک آدم آفریده شده است.(3) سپس در جمله بعد مى فرماید: (خداوند از آدم و همسرش، مردان و زنان فراوانى به وجود آورد)؛ «وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثیراً وَ نِساءً».(4) از این تعبیر استفاده مى شود: تکثیر نسل فرزندان آدم تنها از طریق آدم و همسرش صورت گرفته است و موجود ثالثى در آن دخالت نداشته است.(5) ✍ پی نوشت: 🍃 (1). «من لایحضره الفقیه»، جلد 3، صفحه 380 و جلد 4، صفحه 326، انتشارات جامعه مدرسین؛ «وسائل الشیعه»، جلد 26، صفحات 287 و 288، چاپ آل البیت؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 100 و جلد 46، صفحه 352 و جلد 56، صفحه 93 و... . 🍃 (2). در «سفر پیدایش»، باب دوم، شماره 21 و 22 مى خوانیم: «و خداوند خدا خوابى گران بر آدم مستولى گردانید تا بخفت و یکى از دنده هایش را گرفت و گوشت در جانش پر کرد * و خداوند خدا آن دنده را که از آدم گرفته بود زنى بنا کرد و وى را به نزد آدم آورد». 🍃 (3). تفسیر «عیاشى»، جلد 1، صفحه 216، چاپخانه علمیه تهران، 1380 هـ ق؛ «من لایحضره الفقیه»، جلد 3، صفحات 379 و 380 و جلد 4، صفحات 326 و 327، انتشارات جامعه مدرسین؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحات 116، 220، 221 و 222. 🍃 (4). سوره نساء، آیه 1. 🍃 (5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهل و دوم، ج 3، ص 314. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
﷽؛ 🚨 معمار خانه کعبه 📝 پرسش : خانه کعبه توسّط چه کسى ساخته شد؟ 📖 پاسخ اجمالی : از آیات مختلف قرآن، استفاده مى شود که خانه کعبه از زمان آدم(ع) بر پا شده بود؛ در آیه 37 سوره «ابراهیم» از قول ابراهیم(ع) مى خوانیم: «پروردگارا! بعضى از فرزندانم را در این سرزمین خشک و سوزان در کنار خانه اى که حرم تو است سکونت دادم». این آیه گواهى مى دهد وقتی ابراهیم(ع) با فرزندش اسماعیل(ع) و همسرش به «مکّه» آمدند اثرى از کعبه وجود داشت. تعبیرى که در آیه 127 سوره «بقره» به چشم مى خورد نیز، همین معنى را مى رساند آنجا که مى گوید: «... ابراهیم و اسماعیل پایه هاى خانه (کعبه) را بالا مى بردند، و ...». 📖 پاسخ تفصیلی : از آیات مختلف قرآن، احادیث و تواریخ اسلامى به خوبى استفاده مى شود که خانه کعبه پیش از ابراهیم(علیه السلام)، حتى از زمان آدم(علیه السلام) بر پا شده بود، در آیه37 سوره «ابراهیم» از قول این پیامبر بزرگ مى خوانیم: «رَبَّنا اِنِّی اَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتی بِواد غَیْرِ ذی زَرْع عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّم»؛ (پروردگارا! بعضى از فرزندانم را در این سرزمین خشک و سوزان در کنار خانه اى که حرم تو است سکونت دادم). این آیه گواهى مى دهد موقعى که ابراهیم(علیه السلام) با فرزند شیرخوارش اسماعیل(علیه السلام) و همسرش به سرزمین «مکّه» آمدند اثرى از خانه کعبه وجود داشته است. در آیه96 سوره«آل عمران» نیز مى خوانیم: «اِنَّ اَوَّلَ بَیْت وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکَّهَ مُبارَکاً»؛ (نخستین خانه اى که به منظور پرستش خداوند براى مردم ساخته شد، در سرزمین مکّه بود). مسلّم است پرستش خداوند و ساختن مرکز عبادت از زمان ابراهیم(علیه السلام) آغاز نگردیده بلکه قبلاً و حتى از زمان آدم(علیه السلام) بوده است. اتفاقاً تعبیرى که در آیه127 سوره«بقره» به چشم مى خورد نیز، همین معنى را مى رساند آنجا که مى گوید: (به یاد آورید هنگامى که ابراهیم و اسماعیل پایه هاى خانه (کعبه) را بالا مى بردند، و مى گفتند: پروردگارا! از ما بپذیر تو شنوا و دانائى)؛ «وَ اِذْ یَرْفَعُ اِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ اِسْماعیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنّا اِنَّکَ اَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ». این تعبیر، مى رساند شالوده هاى خانه کعبه وجود داشته و ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) پایه ها را بالا بردند. در خطبه معروف «قاصعه» از «نهج البلاغه» نیز مى خوانیم: «اَ لا تَرَوْنَ اَنَّ اللهسُبْحانَهُ اِخْتَبَرَ الاَوَّلِینَ مِنْ لَدُنْ آدَمَ(علیه السلام) اِلَى الآْخِرِینَ مِنْ هذَا الْعالَمِ بِاَحْجَار... فَجَعَلَها بَیْتَهُ الْحَرام... ثُمَّ اَمَرَ آدَمَ(علیه السلام) وَ وَلَدَهُ اَنْ یَثْنُوا اَعْطافَهُم نَحْوَه...»؛ (آیا نمى بینید خداوند مردم جهان را از زمان آدم تا به امروز، به وسیله قطعات سنگى امتحان کرده است...، و آن را خانه محترم خود قرار داده...، سپس به آدم و فرزندانش دستور داد که به گرد آن طواف کنند).(1) کوتاه سخن این که آیات قرآن و روایات، این تاریخچه معروف را تائید مى کند که خانه کعبه نخست به دست آدم(علیه السلام) ساخته شد،(2) سپس در طوفان نوح(علیه السلام) فرو ریخت،(3) و بعد به دست ابراهیم(علیه السلام) و فرزندش اسماعیل(علیه السلام) تجدید بنا گردید.(4). (5) ✨ پی نوشت: 🍃 (1). «نهج البلاغه»، خطبه 192 (خطبه قاصعه)؛ «کافى»، جلد 4، صفحه 199 (دار الکتب الاسلامیة)؛ «وسائل الشیعه»، جلد 11، صفحه 11، حدیث 14117؛ «بحار الانوار»، جلد 6، صفحه 114، حدیث 11، و جلد 14، صفحه 469. 🍃 (2). «مستدرک»، جلد 9، صفحه 374، حدیث 11109؛ 1، و جلد 10، صفحه 147، حدیث 117221؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 179، و جلد 96، صفحه 203. 🍃 (3). «بحار الانوار»، جلد 10، صفحه 79، و جلد 54، صفحه 64؛ «شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید»، جلد 13، صفحه 162 (کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى)؛ «عیون اخبار الرضا(علیه السلام)»، جلد 1، صفحه 244 (انتشارات جهان). 🍃 (4). «شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید»، جلد 13، صفحه 162 (کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى)؛ «کافى»، جلد 4، صفحات 202، 203 و 205 (دار الکتب الاسلامیة)؛ «من لایحضره الفقیه»، جلد 2، صفحه 232 (انتشارات جامعه مدرسین)؛ «بحار الانوار»، جلد 12، صفحات 93، 94 و 96. 🍃 (5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ پنجاه و پنجم، ج 1، ص 519. 💢 💢 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
🌸🌼 حجت الاسلام والمسلمین قرائتی: در چهار مركز، انسان مسافر می تواند نمازش را تمام بخواند: 🍃 مركز الوهيت و خداپرستی : مكه 🍃 مركز نبوّت : مسجد پيامبر «صلی الله علیه و آله» در مدينه 🍃 مركز ولايت: مسجد كوفه (محل حکومت امیرالمؤمنین «علیه السلام» و امام زمان «عَجّلَ اللهُ تَعالی فَرجهُ الشّریف») 🍃 مركز شهادت: حرم امام حسين «علیه السلام» 📚 پیوند های نماز؛ حجت الاسلام قرائتی؛ ص 44 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛ 🔵نگاه به صورت والدین ثواب حجّ را دارد؟ 🔻پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : هیچ فرزند نیکوکاری نیست، مگر آنکه هر گاه به پدر و مادرش با رحمت و دلسوزی بنگرد، برای او در مقابل هر نگاهی ثواب حجّ قبول شده ای باشد. عرض کردند : ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) اگر چه روزی صد بار به آنها نگاه کند ؟ فرمود : آری، خداوند بزرگ تر و پاک تر است . ✍مشکاة الأنوار،صفحه ۲۸۲ 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ 💐 پیامبر اکرم (ص) فرمودند : "کسی که پای مادرش را ببوسد، مثل این است که آستانه کعبه را بوسیده است." 🔑(گنجینه جواهر)🔑 💐 و نیز فرمودند : "هر کس پیشانی مادر خود را ببوسد ، از آتش جهنم محفوظ خواهد ماند." 🔑(نهج الفصاحة)🔑 💐 در شأن و منزلت مقام مادران همین بس که پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) فرموده اند : "بهشت زیر پای ایشان است" 💢احڪام و مسائل شرعے💢 🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🌷 در کار خود با کسانی مشورت کن که از خدا می ترسند 🔺
🔹حضرت امیرالمؤمنین علی "علیه‌السلام" فرمودند : «الدُّعَاءُ تُرْسُ الْمُؤْمِنِ وَ مَتَى تُكْثِرْ قَرْعَ الْبَابِ يُفْتَحْ لَك‌» " دعا سپر مؤمن است ، و هرگاه بسيار درى را كوبيدى به‌روى تو باز می‌شود ". 📚 کافی، ج2، ص468، ح4
✅ به‌دست کردن انگشتر طلا توسط مردان 🌺 سؤال : به‌دست کردن انگشتر طلا توسط مردان به‌خصوص در نماز چه حکمی دارد؟ 🌸 جواب : به‌دست کردن انگشتر طلا برای مردان در هیچ حالی جایز نیست و نماز با آن هم بنا بر احتیاط واجب ، باطل است.
﷽؛ ▪️اِنْ کُنْتَ باکِیاً لِشَیءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ...▪️ ⚫️ قالَ الرّضا علیه السّلام: فَعَلى مِثْلِ الْحُسَینِ فَلْیَبْکِ الْباکُونَ فَاِنَّ البُکاءَ عَلَیهِ یَحُطُّ الذُّنُوبَ الْعِظامَ. (بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۸۴) 🔹امام رضا علیه السّلام فرمود : " گریه کنندگان باید بر کسى همچون حسین علیه السّلام گریه کنند ، چرا که گریستن براى او ، گناهان بزرگ را فرو مى ریزد ". ⚫️ قالَ الصّادقُ علیه السّلام: نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنا تَسْبیحٌ وَ هَمُّهُ لَنا عِبادَةٌ وَ کِتْمانُ سِرّنا جِهادٌ فى سَبیلِ اللّهِ. ثَمَّ قالَ اَبُو عَبدِاللّهِ علیه السّلام: یَجِبُ اَنْ یُکْتَبَ هذا الْحَدیثُ بِالذَّهَبِ. (امالى شیخ مفید، ص ۳۳۸) 🔸امام صادق علیه السّلام فرمود : " نَفَس کسى که بخاطر مظلومیّت ما اندوهگین شود ، تسبیح است و اندوهش براى ما ، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست . سپس فرمود : این حدیث را باید با طلا نوشت ! ⚫️ قالَ الصّادقُ علیه السّلام: اَرْبَعَةُ الافِ مَلَکٍ عِنْدَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام شُعْثٌ غُبْر ٌیَبْکُونَهُ اِلى یَوْمِ القِیامَةِ. (کامل الزیارات، ص ۱۱۹) 🔺امام صادق علیه السّلام فرمود : " چهار هزار فرشته نزد قبر سیدالشهدا علیه السّلام ژولیده و غبارآلود ، تا روز قیامت بر آن حضرت مى گریند ". ⚫️ قالَ الرّضا علیه السّلام: یَا ابنَ شَبیبٍ! اِنْ کُنْتَ باکِیاً لِشَئٍ فَاْبکِ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلىّ بْنِ اَبى طالبٍ علیهما السّلام فَاِنَّهُ ذُبِحَ کَما یُذْبَحُ الْکَبْشُ. (بحارالانوار، ج ۴۴، ص ۲۸۶) 🔻امام رضا علیه السّلام به ریّان بن شبیب فرمود : " اى پسر شبیب ! اگر بر چیزى گریه مى کنى، بر حسین بن على بن ابى طالب علیهما السّلام گریه کن ، چرا که او را مانند گوسفند سر بریدند ". ⚫️ قالَ الصّادقُ علیه السّلام: لِکُلّ شَیْئٍ ثَوابٌ اِلا الدَمْعَةٌ فینا. (جامع احادیث الشیعه، ج ۱۲، ص ۵۴۸) 🔺امام صادق علیه السّلام فرمود : " هر چیزى پاداش و مزدى دارد ، مگر اشکى که براى ما ریخته شود (که چیزی با آن برابری نمی کند و ثواب بی اندازه دارد) . ⚫️ قالَ الصّادقُ علیه السّلام: ما مِنْ عَیْنٍ بَکَتْ لَنا اِلاّ نُعِّمَتْ بَالنَّظَرِ اِلَى الْکَوْثَرِ وَ سُقِیَتْ مِنْهُ. (جامع احادیث الشیعه، ج ۱۲، ص ۵۵۴) ▪️امام صادق علیه السّلام فرمود : " هیچ چشمى نیست که براى ما بگرید ، مگر اینکه برخوردار از نعمتِ نگاه به کوثر مى شود و از آن سیرابش مى کنند ". 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 @Javanmardi_langarudi
✅ خمس جایزه 📝 سؤال : آیا به جایزه هایی که توسط بانک‌ها و صندوق های قرض‌الحسنه به افراد پرداخت می شود، خمس تعلّق می گیرد یا خیر؟ 📖 جواب : خمس در جایزه ها و هدیه ها واجب نیست.
﷽؛ یاد گرفتن واجب است 👈 رو به قبله‌ بودن دارد : 1⃣ مانند رو به قبله خواندن نماز ، رو به قبله كردن محتضر ، دفن ميت ، نماز ميت ، ذبح حيوانات ، خواندن سجده سهو و تشهد فراموش شده و ... 2⃣ مانند رو به قبله بودن در همه حالات مخصوصاً هنگام خواندن قرآن و اذان و اقامه . 3⃣ مانند رو به قبله بودن هنگام دستشويى ، مگر به هنگام ضرورت . احتياط واجب آن است كه بچه را در وقت تخلى رو به قبله و پشت به قبله ننشانند ولى اگر خود بچه بنشيند جلوگيرى از او واجب نيست . 📚 کتاب احكام دو دقيقه اى؛ محمود اکبری؛ صفحه 27 صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ ✅ تشهد فراموش شده 📝 سؤال : در صورت فراموشی تشهد و یادآوری در ابتدای رکعت سوم وظیفه مکلّف چیست؟ 📖 جواب : در فرض مذکور باید نشسته و تشهد خوانده شود و بعد از آن بقیه نماز انجام شود.
🌷 جهل به فتوای مرجع تقلید 📝 سؤال : شخصی از فتوای امام(قدّس سرّه) در مورد این‌که تهران از بلاد کبیره است، مطلع نبوده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فتوای امام(قدّس سرّه) علم پیدا کرده است، نماز و روزه ای را که به نحو متعارف به جا آورده، چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : اگر در حال حاضر بر تقلید امام(قدّس سرّه) در آن مسأله باقی باشد، واجب است که اعمال گذشته اش را که با فتوای امام(قدّس سرّه) منطبق نیست، تدارک نماید، به این معنی که نمازهایی را که به جای شکسته، تمام خوانده به‌صورت شکسته قضا کند و روزه هایی را که در حال مسافرت گرفته است، قضا نماید.
🚨 خدای گنهکاران 🔹روزی حضرت موسی (علیه السلام) در کوه طور، هنگام مناجات عرض کرد : 🔸ای پروردگار جهانیان ! 🔹جواب آمد : لبیک ! 🔸سپس عرض کرد : ای خدای اطاعت کنندگان ! 🔹جواب آمد : لبیک ! 🔸سپس عرض کرد : ای پروردگار گناه کاران ! 🔹موسی (علیه السلام) شنید : لبیک ، لبیک ، لبیک ! 🔸حضرت موسی (علیه السلام) عرض کرد : خدایا ! حکمتش چیست که تو را به بهترین اسامی صدا زدم ، یک بار جواب دادی ؛ اما تا گفتم : ای خدای گنهکاران ، سه مرتبه جواب دادی ؟ 🔹خداوند فرمود : ای موسی ! عارفان ، به معرفت خود و نیکوکاران به کار نیک خود و مطیعان به اطاعت خود اعتماد دارند ؛ اما گنهکاران جز فضل من پناهی ندارند . اگر من هم آنها را از درگاه خود نا امید کنم ، به درگاه چه کسی پناهنده شوند . 📚 قصص التوابین، ص198 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🚨 چهار نفر از یاران امام مهدی علیه السلام از پیامبران خواهند بود : 1⃣ حضرت عیسی علیه السلام 2⃣ حضرت ادریس علیه السلام 3⃣ حضرت خضر علیه السلام 4⃣ حضرت الیاس علیه السلام . 🌱 توجه 🌱 ✨ پیامبرانی که نامشان در متن فوق ذکر شده ، هنوز زنده هستند. 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
شرائط إجابت دعاء 1⃣ پاکی قلب 🍃[ برای اجابت دعا باید قبل از هرچیز در پاکی قلب و روح کوشید، از گناه توبه کرد،خودسازی نمود، و از زندگی رهبران الٰهی الهام گرفت ]🍃 2⃣ پاکی اموال 🍃[ در پاکی زندگی از اموال غصب ، ظلم و ستم بکوشد، و تغذیهٔ او از حرام نباشد ]🍃 3⃣ مبارزه با فساد 🍃[ از مبارزه با فساد و دعوت به سوی حق خود داری نکند، زیرا آنها که امر به معروف و نهی از منکر را ترک می گویند، دعای مستجابی ندارند ]🍃 4⃣ عمل به پیمانهای الٰهی 🍃[ ایمان و عمل صالح و امانت و درستکاری یکی دیگر از شرائط استجابت دعا است؛ زیرا آنکس که به عهد خویش در برابر پروردگارش وفا نکند، نباید انتظار داشته باشد که مشمول وعدهٔ اجابت دعا از ناحیهٔ پروردگار باشد ]🍃 5⃣ دعا و عمل 🍃[ دیگر از شرائط استجابت دعا توأم گشتن آن با عمل و تلاش و کوشش است. در کلمات قصار امام علی علیه السلام میخوانیم: اَلدّٰاعِی بِلٰا عَمَلٍ کَالرّٰامِی بِلٰا وَتَرٍ : "دعا کننده ٔ بدون عمل و تلاش ،مانند تیرانداز بدون زه است" ]🍃 ✍ تفسیر نمونه حضرت آیت الله مکارم شیرازی،جلد یکم،ذیل آیهٔ مبارکه ۱۸۶ سورهٔ بقره 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
🌼 در حدیث قدسی آمده است : 🍃یٰا مُوسٰی ! سَلْنیٖ کُلَّمٰا تَحْتٰاجُ اِلَیْهِ حَتّٰٰی عَلَفِ شٰاتِکَ وَ مِلْحِ عَجٖینِکَ🍃 🍂ای موسٰی ! هر چه که احتیاج و نیاز داری از من بخواه ،حتٰی علف گوسفند و نمک خمیرت را هم از من بخواه.🍂 ✍ آمال الواعظین،جلد اول،صفحهٔ ۳۰ 🌼 خداوند در حدیث قدسی می فرماید: 🍃فَمِنْکَ الدُّعاءُ وَ عَلَیَّ الإِجابَةُ فَلٰا تَحْجُبُ عنّی دَعْوَةٌ اِلّا دَعْوَةُ آکِلِ الحرامِ .🍃 🍂از تو دعا کردن و از من اجابت نمودن،تنها دعای کسی را که از حرام تغذیه میکند به مرحلهٔ اجابت نمیرسانم .🍂 ✍ آمال المبلغین ، صفحه ۶۲ . 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🌺🌸 کسی نزد امیرالمؤمنان علی علیه السلام از عدم استجابت دعایش شکایت کرده، و گفت : 🍃 با این که خداوند فرموده : دعا کنید من اجابت می کنم؛ چرا ما دعا می کنیم و به اجابت نمی رسد؟! 🍃 امام در پاسخ فرمود : قلب و فکر شما در هشت چیز خیانت کرده ( لذا دعایتان مستجاب نمی شود ) : 1⃣ شما خدا را شناخته اید اما حق او را ادا نکرده اید ، به همین دلیل شناخت شما سودی به حالتان نداشته ! . 2⃣ شما به فرستاده او ایمان آورده اید سپس با سنتش به مخالفت برخاسته اید ثمرهٔ ایمان شما کجااست؟ 3⃣ کتاب او را خوانده اید ولی به آن عمل نکرده اید ‌،گفتید شنیدیم و اطاعت کردیم سپس به مخالفت بر خاستید ! . 4⃣ شما می گویید از مجازات و کیفر خدا می ترسید ، اما همواره کارهایی میکنیدکه شما را به آن نزدیک می سازد ... 5⃣ میگویید به پاداش الٰهی علاقه دارید اما همواره کاری انجام میدهید که شما را از آن دور میسازد... 6⃣ نعمت خدا را میخورید و حق شکر او را ادا نمیکنید. 7⃣ به شما دستور داده دشمن شیطان باشید ( وشما طرح دوستی با او می ریزید ) ادعای دشمنی باشیطان دارید اما عملاً بااو مخالفت نمی کنید. 8⃣ شما عیوب مردم را نصب العین خود ساخته و عیوب خود را پشت سر افکنده اید.... با این حال چگونه انتظار دارید دعایتان به اجابت برسد ؟ در حالیکه خودتان در های آن را بسته اید؟ ✍ تفسیر نمونه جلد اول صفحه ۷۲۶ اِلٰی ۷۲۸،ذیل آیه ۱۸۶ سوره بقره https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱 🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺
﷽؛ 🔻عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَخِيهِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ قَالَ: رَأَيْتُ أُمِّي فَاطِمَةَ قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا لَيْلَةَ جُمُعَتِهَا فَلَمْ تَزَلْ رَاكِعَةً سَاجِدَةً حَتَّى اتَّضَحَ عَمُودُ الصُّبْحِ وَ سَمِعْتُهَا تَدْعُو لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ تُسَمِّيهِمْ وَ تُكْثِرُ الدُّعَاءَ لَهُمْ وَ لَا تَدْعُو لِنَفْسِهَا بِشَيْءٍ فَقُلْتُ لَهَا يَا أُمَّاهْ لِمَ لَا تَدْعِينَ لِنَفْسِكِ كَمَا تَدْعِينَ لِغَيْرِكِ فَقَالَتْ يَا بُنَيَّ الْجَارَ ثُمَّ الدَّارَ. 🌱(بحارالانوار، ج٨۶، ص٣١٣)🌱 🔺از حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام روایت است که فرمود: شب‌های جمعه مادرم فاطمه را می‌دیدم تا طلوع صبح در محراب خود مشغول رکوع و سجود بود، می‌شنیدم که مادرم برای مؤمنین و مؤمنات دعا می‌کرد و نام ایشان را می‌برد و مکرر برای آنان دعا می‌کرد، ولی برای خویشتن دعا نمی‌کرد. من به مادرم می‌گفتم: پس چرا برای خود دعا نمی‌کنی، همچنان که برای دیگران دعا می‌کنی!؟ گفت: ای پسر عزیزم، اول همسایه، سپس اهل خانه. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ علیه‌السلام " بلای نازل شده و نازل نشده را می کند ".
﷽؛ علیہ السلام فرمودند : " مردم در به وسیله مال و ثروت شهرت می یابند ولی در به وسیله اعمال محاسبه و پاداش داده خواهند شد ".
🌷 کار کردن نزد غیر مسلمان 📝 سؤال : کار کردن نزد یهود و نصاری و فرقه های کافر دیگر و مزد گرفتن از آن‌ها چه حکمی دارد؟ 📖 جواب : کار کردن نزد کافر، فی‌نفسه اشکال ندارد، مشروط به این‌که آن کار از کارهای حرام و خلاف مصالح عمومی اسلام و مسلمانان نباشد.