#پرسش
🔻پیامبر اسلام (ص) دارای چند فرزند بود؟
نامشان چه بود؟
#پاسخ
🔺طبق آنچه را که درروایات آمده است، پیامبر گرامی اسلام (ص)، دارای هفت فرزند بوده اند که همه آنان تنها از دو همسر (خدیجه و ماریه قبطیه) متولد شدند و آن حضرت از سایر همسران خود فرزندی نداشتند.
پیامبر گرامی اسلام (ص)، 4 فرزند دختر و 2 فرزند پسر از خدیجه و 1 فرزند پسر از ماریه قبطیه داشت.
🔹فرزندان آن حضرت از خدیجه عبارت است از:
🍃 1. قاسم،
🍃 2. زینب،
🍃 3. رقیه،
🍃 4. ام کلثوم،
🍃 5. فاطمه زهرا (س)،
🍃 6. عبدالله (طاهر) [1]
🔸فرزند آن حضرت از ماریه قبطیه
🍃 ابراهیم نام دارد [2] که در خردسالی از دنیا رفت.
گفتنی است که همه فرزندان پیامبر به جز حضرت زهرا (ع) در زمان حیات ایشان از دنیا رفتند.
#پی_نوشت
🌷 [1]. قرب الاسناد- ص 27، امام باقر (ع): رسول اکرم (ص) از خدیجه (س) دارای فرزندانی شد که عبارتند از: قاسم، طاهر، ام کلثوم،رقیه، زینب و فاطمه (س)؛ خصال- ج 2ـ ص 37، امام صادق (ع): رسول اکرم (ص)،دارای فرزندانی شد ،(که نامهای آنها ): قاسم، طاهر (عبدالله)، ام کلثوم،رقیه، زینب و فاطمه (س) بود.
🌷 [2]. کلینی محمد بن یعقوب، الکافی ج : 5 ص : 421.
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
#حضرت_خدیجه سلام الله علیها
💐 خَدیجَه دختر خُوَیلِد مشهور به خدیجه کبری(س)، ام المؤمنین، نخستین همسر پیامبر اکرم(ص) و مادر حضرت زهرا(س) است.
خدیجه (س) قبل از بعثت با پیامبر اکرم(ص) ازدواج کرد و اولین زنی است که به پیامبر(ص) ایمان آورد و همه ثروت خویش را در راه نشر دعوت پیامبر(ص) بهکار گرفت.
پیامبر (ص) در طول حیات او همسری دیگر برنگزید و پس از درگذشت وی همواره از او به نیکی بسیار یاد میکرد.
پیامبر از خدیجه ۲ پسر به نامهای قاسم و عبدالله و ۴ دختر به نامهای زینب، رقیه، ام کلثوم و فاطمه (س) داشت.
خدیجه(س) سه سال قبل از هجرت و در شصت و پنج سالگی در مکه از دنیا رفت. پیامبر او را در قبرستان معلاة در دامنه «کوه حجون» که بر فراز شهر مکه است به خاک سپرد.
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
﷽؛
🌷 شأن نزول آیات (1 ـ 3) سوره «کوثر»
#پرسش
شان نزول آیات (1 ـ 3) سوره«کوثر» چه می باشد؟
#پاسخ_اجمالی
پیامبر(ص) به هنگام خارج شدن از مسجد الحرام با عاص بن وائل گفتگو نمود. گروهى از سران قریش که در مسجد نشسته بودند هنگامى که عاص بن وائل وارد مسجد شد به او گفتند: با کی صحبت مى کردى؟ گفت: با این مرد ابتر. این آیات نازل شد و پاسخ کوبنده ای به آنها داد.
#پاسخ_تفصیلی
در آیات (1 ـ 3) سوره «کوثر» می خوانیم :
« اِنّا اَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ * فصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ * اِنَّ شانِئَکَ هُوَ الاَْبْتَرُ »؛
(ما به تو کوثر [خیر و برکت فراوان] عطا کردیم ! * پس براى پروردگارت نمازبخوان و قربانى کن ! * [و بدان] دشمن تو قطعاً بریده نسل و بى عقب است).
✨ شان نزول :
در شان نزول این سوره، مى خوانیم:
« عاص بن وائل » که از سران مشرکان بود، پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) را به هنگام خارج شدن از مسجد الحرام ملاقات کرد و مدتى با حضرت گفتگو نمود، گروهى از سران «قریش» در مسجد نشسته بودند، این منظره را از دور مشاهده کردند.
هنگامى که « عاص بن وائل » وارد مسجد شد به او گفتند :
با که صحبت مى کردى؟
گفت:
با این مرد « ابتر » !
این تعبیر را به خاطر این انتخاب کرد که «عبداللّه» پسر پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) از دنیا رفته بود، و عرب کسى را که پسر نداشت « ابتر » (یعنى بلا عقب) مى نامید و لذا «قریش» این نام را بعد از فوت پسر پیغمبر براى حضرت انتخاب کرده بود (سوره فوق نازل شد و پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) را به نعمت هاى بسیار و کوثر بشارت داد و دشمنان او را ابتر خواند). (1)
توضیح این که :
پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) دو فرزند پسر از بانوى اسلام «خدیجه» داشت :
یکى «قاسم» و دیگرى «طاهر» که او را «عبداللّه» نیز مى نامیدند و هر دو در «مکّه» از دنیا رفتند و پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) فاقد فرزند پسر شد، این موضوع زبان بدخواهان «قریش» را گشود و کلمه «ابتر» را براى حضرتش انتخاب کردند. (2)
آنها طبق سنت خود، براى فرزند پسر اهمیت فوق العاده اى قائل بودند، او را تداوم بخش برنامه هاى پدر مى شمردند، بعد از این ماجرا، آنها فکر مى کردند با رحلت پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) برنامه هاى او به خاطر نداشتن فرزند ذکور، تعطیل خواهد شد و خوشحال بودند.
قرآن مجید نازل شد و به طرز اعجازآمیزى در این سوره به آنها پاسخ گفت و خبرداد :
دشمنان او ابتر خواهند بود و برنامه اسلام و قرآن هرگز قطع نخواهد شد، بشارتى که در این سوره داده شده از یکسو ضربه اى بود بر امیدهاى دشمنان اسلام و از سوى دیگر تسلّى خاطرى بود به رسول اللّه(صلى الله علیه وآله) که بعد از شنیدن این لقب زشت و توطئه دشمنان، قلب پاکش غمگین و مکدّر شده بود. (3)
✍ پی نوشت:
(1). «مجمع البیان»، ذیل آیات مورد بحث؛ «بحار الانوار»، ج 17، ص 203.
(2). پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) صاحب فرزند ذکور دیگرى به نام «ابراهیم» از «ماریه قبطیه» در «مدینه» در سال هشتم هجرت شد، ولى اتفاقاً او نیز قبل از آن که به دو سالگى برسد چشم از دنیا پوشید و وفات او قلب پیامبر(صلى الله علیه وآله) را آزرد.
(3). گردآوري از کتاب: شان نزول آیات قرآن(برگرفته از تفسیر نمونه)، محمد جعفر امامی، مدرسه الامام علی بن ابی طالب(ع)، چاپ اول ، ص 518.
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
﷽؛
#لیلةالمبیت
💎 حضرت علی علیه السلام در #لیلةالمبیت شب هجرتِ رسول خدا {صلی الله علیه و آله} از #مکهمعظمه به #مدینهمنوره در رختخواب پیامبر اعظم {صلی الله علیه و آله} خوابید و أبداً نترسید با آنکه ممکن بود آنحضرت را به قتل برسانند به همین منظور خداوند متعال در شأن او این آیه کریمه را نازل فرمود:
" وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ ِاللهِ وَاللهُ رَؤُفٌ بِالْعِبَادِ "
بعضی از مردم ( همچون علی {علیه السلام} در #لیلةالمبیت که در جایگاه پیامبر {صلی الله علیه و آله} خوابید ) جان خود را به خاطر جلب رضای خدا می فروشند و خداوند نسبت به بندگان مهربان است .
#بقرهآیه207
به عبارت دیگر
#لیلةالمبیت
💎 شبی است که کفّار قریش جمع شده بودند تا خون پیامبر {صلی الله علیه و آله} را بریزند آن شب به امرِ رسول خدا {صلی الله علیه و آله} امام علی {علیه السلام} در جایگاه پیامبر {صلی الله علیه و آله} خوابید و خداوند به پاس قدردانی از جان گذشتگی آن حضرت این آیه کریمه را نازل فرمود :
" وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ ِاللهِ وَاللهُ رَؤُفٌ بِالْعِبَادِ "
#بقرهآیه207
یعنی از مردم کسی است که در طلب رضای خدا از جان خویش می گذرد ( و او علی {علیه السلام} است ) و بدین ترتیب پیامبر به سلامت به سوی یثرب که بعدها به نام آن حضرت مدینةالنبی موسوم گشت هجرت فرمود .
#فخرالنبیصفحه32و108
@Javanmardi_langarudi
❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی ❄️
💎 سجده بر سنگ عقیق
❄️ سوال : آیا سجده بر سنگ عقیق صحیح است . و در صورتی که نگین انگشتر باشد سجده بر آن چه حکمی دارد ؟
💧جواب : طبق نظر مقام معظم رهبری (دام ظله) سجده بر عقیق اشکال ندارد ، همچنین اگر انگشتر هم باشد با رعایت سایر شرایط ، سجده بر آن صحیح است .
@Javanmardi_langarudi
💥کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی💥
﷽؛
🚨 ترتیب در گرفتن روزه قضا و روزه کفاره
#پرسش
کسی که روزه کفاره و همچنین روزه قضای ماه رمضان را به گردن دارد اول باید کدامیک را بگیرد؟ آیا میتواند اول کفاره را بجا آورد و بعد قضای روزه ماه رمضان ؟
#پاسخ
اگر وقت روزه قضا تنگ است اول باید قضا را بگیرد و اگر وقت تنگ نیست بهتر است اول قضا را بگیرد.
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
✅ روزه مستحب برای کسی که روزه واجب دارد
🔵سوال :
آیا کسی که روزه واجب بر گردن اوست، می تواند روزه مستحب بگیرد؟
🔴 جواب :
امام، بهجت، صافی، سبحانی :
کسی که روزه واجب برگردن اوست، نمی تواند روزه مستحب بگیرد.
رهبر فرزانه انقلاب :
کسی که روزه قضای ماه رمضان بر گردن اوست، نمی تواند روزه مستحب بگیرد.
سیستانی :
کسی که روزه قضای ماه رمضان بر عهده اوست، نمی تواند روزه مستحب بگیرد؛ اما اگر روزه های واجب دیگر - مثل روزه کفاره و نذر و... - بر گردن اوست، روزه مستحب برایش جایز است.
🍃 @AhkamvaMasael_sharee
🔘 استفتائات کتبی از دفاتر حضرات آیات
💢احڪام و مسائل شرعے💢
🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛
✅ روزه استیجاری با وجود روزه قضا
🌸 مسئله :
امام، مکارم، بهجت، رهبر فرزانه انقلاب، سیستانی :
کسی که روزه قضا دارد، می تواند به جای دیگری روزه استیجاری بگیرد.
صافی گلپایگانی :
کسی که روزه قضا دارد، در صورتی که وقت قضای روزه خودش وسعت دارد، می تواند به جای دیگری روزه استیجاری بگیرد.
سبحانی :
جایز نیست.
🔘 استفتائات کتبی از دفاتر حضرات آیات
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
🔴سوال : آیا جایز است کسی که نماز قضا دارد، نماز مستحب بخواند؟
🔵 جواب : مانعی ندارد.
🔘 استفتائات کتبی از دفاتر مراجع
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
🚨 #بسیارویژه
✅ #امامصادق علیهالسلام
💎 وقتی خداوند بندهاش را دوست دارد ، دو فرشته را بر او مأمور کرده ، پس به آنان دستور میدهد :
" بدن او را مریض کرده ، معیشت او را تنگ ساخته ، و حاجت او را تاخیر اندازید ; تا مرا بخواند زیرا که من صدای او را دوست دارم ".
💎 هنگامی که بندهای را دشمن میدارد دو فرشته را بر او مأمور میکند و فرمان میرسد :
" بدن او را سالم کنید ، روزی او را توسعه دهید ، حاجت او را آسان دارید ، و یاد مرا از ذهن او ببرید ; زیرا من صدای او را ناخوش دارم ".
#بحارالانوارجلد93صفحه371
@Javanmardi_langarudi
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
﷽؛
#لحظههایآمرزش
💎 پیامبر اکرم "صلى الله علیه و آله" فرمودند :
« ساعاتُ الهُمومِ ساعاتُ الکفّاراتِ ، و لا یَزالُ الهَمُّ بالمؤمنِ حتّى یَدَعَهُ و ما لَهُ مِن ذَنبٍ »
" لحظات غم و اندوه ، لحظات کفّاره گناهان است ؛ اندوه و نگرانىِ خاطر ، پیوسته با مؤمن است و زمانى رهایش مى کند که از گناهان پاک شده باشد ".
#بحارالأنوارجلد64صفحه244
@Javanmardi_langarudi
❄️ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ❄️
﷽؛
💎 استمرار عذر تا ماه رمضان سال بعد
سوال :
الف) اگر شخصی میداند که تا سال آینده عذرش باقی است و نمیتواند روزه بگیرد؛ آیا این شخص می تواند کفاره روزه را قبل از رسیدن ماه رمضان آینده پرداخت نماید یا خیر؟
ب) اگر این شخص قبل از ماه رمضان سال آینده بمیرد آیا ورثه او باید کفاره روزههایش را پرداخت کنند یا خیر؟
جواب :
الف) تا رمضان آینده باید صبر کنند.
ب) ورثه وظیفهای ندارند.
أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
#رهبرمعظمانقلاباسلامے
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛
🔸ترک تسبیح باعث گرفتاری حیوانات می شود !
🍃 عَنْ إِسْحاقَ بْنِ عَمّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِاللهِ ( علیه السّلام ) قٰالَ : مٰا مِنْ طَیْرٍ یُصٰادُ فِی بَرٍّ وَ لٰا بَحْرٍ وَ لٰا شَیْءٍ یُصٰادُ مِنَ الْوَحْشِ إِلّا بِتَضْیٖیعِهِ التَّسْبیحَ:
🍂 اسحاق بن عمار از امام صادق ( علیه السلام ) نقل کرده که حضرت فرمود : هیچ پرنده ای در صحرا و دریا صید نمی شود و هیچ حیوان وحشی به دام صیاد نمی افتد مگر به خاطر ترک تسبیح.
#نورالثقلین_جلد3صفحه168
@Javanmardi_langarudi
🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
🔑 در روایتی آمده که امام باقر علیه السلام
سَمِعَ عَصٰافیٖرَ یَصِحْنَ قٰالَ : تَدْریٖ مٰا یَقُلْنَ ؟
صدای گنجشکانی را شنید ، فرمود : می دانید اینها چه می گویند ؟
قُلْتُ : لٰا
ابوحمزهٔ ثمالی که همراه امام بود میگوید : عرض کردم : نه ،
قٰالَ علیه السلام : یُسَبِّحنَ رَبَّهُنَّ عَزَّ وَ جَلَّ وَ یَسْئَلْنَ قُوتَ یَوْمِهِنَّ :
فرمود : اینها تسبیح خداوند بزرگ را می گویند و روزی خود را از او می خواهند.
#تفسیرالمیزان_جلد13صفحه122.
@Javanmardi_langarudi
🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
🚨 #بسیار_ویژه
✅ حیوان را نزنید چون تسبیح خدا می گوید
🔹پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود :
🔻حیوان بر صاحبش ، شش حق دارد :
1⃣ وقتی خانه یا منزل رسید ، اول او را خوراک و یا علف بدهد.
2⃣ هنگامی که بر چشمهٔ آب و مانند آن می گذرد ، او را به کنار آب برد.
3⃣ به روی و صورت او نزند ، چرا که تسبیح خدا می گوید.
4⃣ در غیر منطقهٔ جهاد در راه خدا بر پشت او سوار نشود یعنی هر وقت راه نمی رود ، و یا به دیگری می رسد و می خواهد با او سخن بگوید پیاده شود و پس از اتمام سخن سوار شود.
5⃣ بیش از توانائیش بر او بار نکند.
6⃣ بیش از توانش او را راه نبرد.
#خصال_شیخ_الصدوق
❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
@Javanmardi_langarudi
💎 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 💎
﷽؛
✅ مسح روی یک انگشت پا
#سوال
آیا با لاک روی ناخن پا میتوان وضو گرفت؟ به شرط آنکه یکی از ناخنها لاک نداشته باشد.
#جواب
اگر ازسر انگشتی که ناخنش لاک ندارد تا مفصل مسح شود، مانع ندارد.
#حضرت_آیت_الله_العظمی_امام_خامنه_ای
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
✅ وضو با وجود لاک دائم
#سوال
میخواستم بدانم با لاک دائم(ژلیش) وضو باطل است یا خیر؟
#جواب
به طور کلی هر چیزی که جرمی دارد که مانع رسیدن آب به بدن و ناخن است، باید برطرف شود. و وضو و غسل با آن صحیح نیست و نتیجتاً نماز باطل است و نیز روزه اگر محدث به حدث اکبر بوده باطل است.
#رهبر_معظم_انقلاب_اسلامے
🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
🔵 وضو با مداد چشم، ریمل و پنکک
🔴 سوال : اثر مداد چشم، ریمل، پنکک، رژگونه، رژلب، لاک ابرو، کرم سفید کننده، طرح روی ناخن، و سایر مواد آرایشی که خانم ها در آرایش استفاده می کنند، هنگام وضو چه حکمی دارد؟
🔘 جواب : اگر جرم داشته باشد، باید برطرف شود؛ ولی برطرف کردن مقداری که داخل چشم است، لازم نیست.
⚪️ نکته : باید به مژه هم آب برسد و اگر جرمی روی آن باشد، برای وضو برطرف شود؛ البته برای رسیدن آب به مژه ها در شرایط عادی دقت لازم نیست. زیرا آب به سرعت و به راحتی همه ی آن را فرا می گیرد.
✅ احکام عبادات رهبر انقلاب، صفحه 116.
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛
🚨 سجده بر ناخن
✅ پرسش : آیا می توان بر ناخن دست سجده نمود ؟ در مورد سجده های مستحب چطور ؟
❎ پاسخ : سجده بر ناخن ، مطلقا صحیح نیست . بر پشت دست نیز تا زمانی که چیزهایی که سجده بر آن صحیح است ، در اختیار دارد ، صحیح نمی باشد، هم چنین در سجده های مستحبی می توانند بر فرش سجده نمایند .
#حضرتآیتاللهمکارمشیرازی
❄️ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی ❄️
@Javanmardi_langarudi
💎 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 💎
﷽؛
✅ اگر چرکی زیر ناخن باشد که مانع رسیدن آب می شود، آیا وضو صحیح است
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
🚩حكم كاشت ناخن و مژهی مصنوعی
❓کاشت ناخن و مژهی مصنوعی چه حکمی دارد و تکلیف چنین افرادی نسبت به وضو و غسل چیست؟
✅ اگر این کار در وقت نماز صورت نمیگیرد و شخص میداند که برداشتن مانع بعداً مشکل است، بهتر است این کار را نکند. ولی اگر این کار را انجام داده است، حال وقت نماز شده و میخواهد نماز بخواند و به وضو یا غسل احتیاج دارد؛ در این وضعیت باید این مانع را برطرف کند، فرقی هم نمیکند ناخن کاشته باشد یا مژهی مصنوعی، ولو اینکه این برطرف کردن با صرف وقت یا هزینه یا کمک گرفتن از دیگران ممکن بشود، به هر حال باید این مانع را برطرف کند زیرا وجود این مانع نمیگذارد آب به مژههای اصلی و پوست برسد.
✅ اما اگر متوجه شود وقت نماز دارد میگذرد و فرصت برداشتن این مانع نیست یا هزینهی بسیار بالایی لازم است که الان این هزینه را ندارد یا برداشتنش بسیار دشوار و سخت است و نتواند بردارد، آن وقت تکلیف و وظیفه عوض میشود؛ به این معنا که چون مانع وجود دارد باید وضو و غسل جبیره انجام دهد و نمازش را بخواند.
🔸استفتائات رهبر فرزانه انقلاب
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
🌿 سوال : اگر کسی ناخن مصنوعی بکارد، برای وضو و غسلش چه باید بکند؟
🌾 جواب : در صورت کاشت ناخن، برای وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهی دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسلهای بعدی را باید بهصورت جبیره انجام دهد(یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتی که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
🍁 استفتاء کتبی از دفتر رهبر عزیز انقلاب
@Javanmardi_langarudi
{ کارشناس احکام ومسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }
﷽؛
💅 استفاده از ناخن های کاشتنی
@Javanmardi_langarudi
#حضرت_آیت_الله_شبیرےزنجانے
🍁توجه🍁
🌿 در مواردی که گذاشتن ناخن مصنوعی ضرورت ندارد ، بر آرایشگران نیز این کار حرام است .
@Javanmardi_langarudi
﷽؛
✅ حکم کاشت ناخن مصنوعی
🌺 هرگاه ضرورتی برای این کار نباشد، آنرا ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جدا سازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو وغسل جبیره ای می گیرند.
🔹استفتائات حضرت آیت الله مکارم شیرازی
@Javanmardi_langarudi