﷽؛
#پرسش
فرشته هاي «رقیب» و «عتید» نسبت به اعمال انسانها چه كاري انجام مي دهند ؟
#پاسخ_اجمالی
بعضى از مفسّران معتقدند #رقيب نام فرشته راست است و مأمور نوشتن اعمال نيك ، و #عتيد نام فرشته چپ است و مأمور نوشتن اعمال شرّ ؛ ولى از تعبيرات بعضى از مفسّران بر مى آيد كه هر دو وصف را براى هر دو فرشته شمرده اند ، يعنى هر كدام از آنها مراقب است و در عين حال آماده نوشتن .
#پاسخ_تفصیلی
يكي از نكات مهم درباره نامه اعمال انسانها ، نحوه ثبت و ضبط آن است . خداوند در آیاتی از سوره «ق» مى فرمايد :
(به خاطر بياوريد هنگامى كه دو فرشته راست و چپ كه ملازم انسان هستند اعمال او را دريافت مى دارند) ؛
«اِذ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيانِ عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ»
#روشن_است كه دريافت و تلقّى آنها اشاره به ثبت كردن در نامه اعمال است .
سپس براى تأكيد بيشتر مى فرمايد :
(هيچ سخنى را انسان تلفّظ نمى كند ؛ مگر اينكه نزد آن مراقبى آماده براى انجام مأموريت است) ؛
«مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ اِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ».
«يَتَلَقَّى» از ماده «لقاء» به معناى ديدار است ؛ ولى در اينجا تلقّى اعمال ، كنايه از دريافت و ثبت و ضبط آنهاست و «متلقيان» به معناى دو فرشته اى است كه مأمور دريافت و ثبت اعمال انسانها هستند .
«قعيد» از ماده «قعود» به معناى نشستن است و در اينجا به معناى ملازم و مراقب مى باشد ، همان طور كه در تعبيرات روزمرّه نيز مى گوييم فلان كس جليس و همنشين فلان شخص است يعنى ملازم و مراقب اوست .
«يَلْفِظُ» از ماده لَفْظ» در اصل به معناى پرتاب كردن چيزى است ، همان گونه كه گفته مى شود «لَفَظَ الرُّحى الدَّقيقَ» ؛
(آسياب ، آرد را به بيرون پرتاب كرد).
اين واژه در مورد چيزى كه انسان از دهان به بيرون مى اندازد اطلاق مى شود و اين ، كنايه زيبايى است در مورد سخنانى كه از دهان بيرون مى آيند ، گويى اشيايى هستند كه به خارج پرتاب مى شوند .
#رقيب به گفته راغب در «مفردات» از ماده «رقبه» به معناى «گردن» است و به شخصى كه محافظت و مراقبت از چيزى مى كند «رقيب» گفته مى شود يا به خاطر اينكه به اطراف گردن مى كشد تا از آنچه گرد او مى گذرد با خبر گردد و يا اينكه «رقبه» و گردن چيزى را كه تحت محافظت اوست حفظ مى كند .
#عَتيد از ماده «عَتاد» (بر وزن جهاد) به معناى مهيا ساختن و ذخيره كردن چيزى قبل از حاجت است ، لذا به كسى كه مهياى انجام كارى است «عتيد» گفته مى شود ؛ ولى در «مقاييس اللغة» معناى اصلى آن را «زور» و «نزديكى» شمرده است كه نسبت به معناى سابق لازم و ملزوم محسوب مى شود .
به هر حال آيا اين دو وصف هر كدام مربوط به يكى از آن دو فرشته است كه يكى مراقب است و ديگرى آماده ثبت و ضبط و نوشتن يا وصف هر دو است به اين معنا كه هر دو مراقب اعمال آدمى هستند و هر دو همواره آماده نوشتن ؟
بعضى از مفسّران معتقدند «رقيب» نام فرشته راست كه مأمور نوشتن اعمال نيك است و «عتيد» نام فرشته چپ است كه مأمور نوشتن اعمال شرّ مى باشد ؛ ولى از تعبيرات بعضى از مفسّران بر مى آيد كه هر دو وصف را براى هر دو فرشته شمرده اند ، يعنى هر كدام از آنها مراقب است و در عين حال آماده نوشتن .
درباره اين دو فرشته روايات متعددى نقل شده كه بسيار پر معناست ، از جمله در حديثى از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم :
«هنگامى كه انسان عمل نيكى انجام مى دهد فرشته راست پاداشى ده برابر مى نويسد و هنگامى كه عمل شرّى انجام مى دهد و فرشته چپ مى خواهد آن را ثبت كند فرشته راست مى گويد : هفت ساعت به او مهلت ده و اگر در اين مدت توبه و استغفارى داشته باشد چيزى بر او نمى نويسد ؛ اما اگر توبه نكند فقط يك گناه براى او مى نويسد».
#پيام_قرآن
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
﷽؛
" الْمُؤْمِنُ مِثْلُ کفَّتَی الْمِیزَانِ کلَّمَا زِیدَ فِی إِیمَانِهِ زِیدَ فِی بَلَائِهِ "
📖 امام کاظم ' علیه السلام ' میفرماید :
" مؤمن همانند دو کفه ترازوست ؛ هر چه ایمانش فزونی یابد ، بلایش نیز بیشتر شود ".
✨ بحارالانوار، جلد۷۵، صفحه۳۲۰
🌧 وضو و غسل با لاک ناخن
📝 سؤال : حکم #لاک زدن انگشتان پا و دست #قبل_از_وضو_و_غسل چیست ؟
📖 جواب : وجود لاک در ناخن دست یا پا ـ که مانع رسیدن آب به ناخن باشد ـ ، موجب بطلان غسل است ، همچنین در وضو اگر ناخن دست لاک داشته باشد ، وضو باطل است ، اما اگر #یکی_از_انگشتان_پا لاک نداشته باشد و مسح را روی آن انجام دهد ، وضو صحیح است .
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
🚨 #بسیار_ویژه
✅ شب نیمه شعبان، شبی هم پای شب قدر
"اين شب، شب بسيار مباركى است؛ از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه از امام محمد باقر عليه السلام از فضيلت شب نيمه شعبان سؤال شد، فرمود: آن شب، بعد از شب قدر بافضيلتترين شبهاى سال است. در اين شب، خداوند به بندگانش فضل خود را عطا مى فرمايد و به كرم خويش، آنان را مى آمرزد؛ در اين شب، براى تقرب به خداوند سعى و كوشش نماييد! زيرا اين شب، شبى است كه خداوند به ذات مقدس خود قسم ياد كرده است كه نيازمندى را دست خالى برنگرداند، مادامى كه معصيت و گناهى را نخواهد و شبى است كه خداى متعال آن را براى ما اهل البيت عليهماالسلام قرار داد، آنگونه كه شب قدر را براى پيامبر ما قرار داد. پس در دعا و ثناى الهى در اين شب كوشش كنيد."
🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه}🌺
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🌼شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید🌼
🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛
#پیامبراکرم صلی الله علیه و آله
《 شعبان ماه من است ، هر کس ماه مرا روزه بدارد روز قیامت شفیع او خواهم بود 》
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
✔️ اقتدا نماز اداء به نماز قضا ✔️
🔴 پرسش ۷۴ : آیا میتوان در نماز اداء به امام جماعتی که نماز قضای خودش را به جا می آورد، اقتدا کرد؟
🔵 نظر بهجت، تبریزی، محفوظی، رهبر، سیستانی، صافی، نوری، مکارم، امام، فاضل و وحید خراسانی :
در صورتی که نماز قضای امام جماعت یقینی و حتمی باشد، اقتدا به او اشکال ندارد.
☑️ آدرس :احکام نماز جماعت و نماز جمعه، ص۷۹.
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻🔺🔻
﷽؛
#عواملآسانجاندادن
🌧 خواندن ذکر " لا حول و لا قوة الا بالله "
📝 از حضرت امام صادق 'علیه السلام' روایت شده است که :
خواندن هفت بار ذکر ؛
(( بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوة الا بالله در تعقیب نماز صبح و نماز مغرب باعث دفع مرگ بد است ))
🌧 خواندن ترجمۀ آیۀ سجده دار
📝 سؤال : آیا با #خواندن_ترجمۀ_آیۀ_سجده ، سجده واجب می شود ؟
📖 جواب : سجده واجب نمی شود .
﷽؛
◻ آداب روز جمعه – غسل جمعه
🔳 #غسلجمعه از مستحبات مؤكد است و #وقتآن از اول صبح تا ظهر ، و برای کسی که در این زمان موفق به انجام آن نشود ، از ظهر تا غروب جمعه ، بنابر احتیاط مستحب بدون نیت #اداء و #قضاء و از اول صبح شنبه تا مغرب به نیت قضاء است .
#مقاممعظمرهبری
﷽؛
♨️ روایتی از امام صادق (علیه السلام) درباره #تهمت
📝 علقمه مى گويد : من خدمت امام صادق عليه السلام رفتم و عرض كردم : آقا ! پشت سر ما خيلى حرف هاى بد مى زنند تا حدى كه :
«يَنْسُبُونَنَا إِلَى عَظَائِمِ الْأُمُورِ وَ قَدْ ضَاقَتْ بِذَلِكَ صُدُورُنَا»
يابن رسول اللّه ! سينه ام تنگ شده و دلم گرفته است !
📝 امام صادق عليه السلام فرمود : اى علقمه ! واقعاً مى خواهى تمام مردم دوستت داشته و پشت سرت حرف نزنند ؟ اصلاً امكان ندارد ،
«مِمَّا لَمْ يَسْلَمْ مِنْهُ أَنْبِيَاءُ اللَّهِ وَ رُسُلُهُ وَ حُجَجُ اللَّهِ»
زبان جنسى است كه از شر آن انبيا و ائمه عليهم السلام و اولياى الهى در امان نبودند .
«أَ لَمْ يَنْسُبُوا يُوسُفَ عليه السلام إِلَى أَنَّهُ هَمَّ بِالزِّنَا»
آيا به يوسف صديق و محسن و صابر و متوكل و نبى خدا ـ كه همه اين اوصاف در قرآن مجيد آمده ـ تهمت زنا نزدند ؟!
📝 اى علقمه ! مگر زبان نبود كه آمد و گفت : مى دانى چرا ايوب مبتلا به اين همه بلا شده ؟ از بس كه گناه كرده مبتلا گشته است ، اگر آدم خوبى بود كه اين همه بلا بر او نازل نمى شد ؟!
📝 اى علقمه ! مگر داود عليه السلام پيامبر خدا نبود ؛ با اين زبان به او تهمت زدند كه كبوتر بازى مى كرد ، چشمش به زن همسايه افتاد ، شوهر آن زن را با يك خنجر كشت و بعد آن زن زيبا را گرفت .
📝 اى علقمه ! مگر زبان مردم نبود كه مى گفتند : موسى بچه دار نمى شود .
آيا زبان مردم نبود كه همه فرستادگان الهى را ساحر خواندند ؟
آيا زبان مردم نبود كه گفتند : مريم عليه االسلام، نعوذ باللّه به يك نجارى زنا داده و عيسى به دنيا آمده ، ولى چون آدم خوبى است ، خدا او را پيغمبر كرده است ؟
آيا زبان مردم نبود كه در شام امام زين العابدين عليه السلام را خارج از دين دانستند ؟
آيا زبان مردم نبود كه پيغمبر صلى الله عليه و آله را شاعر و مجنون خطاب مى كرد ؟
آيا زبان مردم نبود كه روزى در مدينه گفتند : پيغمبر اسلام يك بار زن زيد بن حارثه را ديده و عاشق او شده و آنقدر پيش زيد تبليغ سوء كرد تا زيد زنش را طلاق داد و بعد با او ازدواج كرد !
📝 بعد امام صادق عليه السلام اشك ريخت و فرمود : اى علقمه ! مى دانى اين مردم با زبانشان چه بلايى بر سر اميرالمؤمنين عليه السلام آوردند ؟! كارى كردند كه بابايم اميرالمؤمنين عليه السلام آرزوى مرگ كرد .
📝 يك روز اميرالمؤمنين عليه السلام از مسجد بيرون آمد و مالك را صدا زد و فرمود : مالك ! خيلى دلم گرفته است ، بيا برويم خانه ما ، با هم رفتند به خانه حضرت ، اميرالمؤمنين عليه السلام از مالك سؤال كرد كه اى مالك ! من آدم بدى هستم ؟ مالك ! همينطور متحيّر ماند كه اين چه سؤالى است ، چرا قلب مرا آتش مى زنيد ؟
📝 حضرت فرمود : اگر تو تصديق مى كنى و قبول دارى ، پس چرا مردم اينقدر پشت سر من حرف مى زنند ؟ مگر من چه كرده ام ؟
طريق باز كردن راه معراج، سلامت زبان است.
«و اجعل لساني بذكرك لهجا و قلبي بحبك متيما»
#پایگاه_اطلاع_رسانی_دفتر_حضرت_استاد_انصاریان
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹
﷽؛
#حضرتاستادانصاریان
" گاهی اوقات آدم گناهانی را با زبان انجام میدهد که جهانی را تا قیامت به آتش میکشد . بیهوده نیست که خداوند در قرآن درباره زبان بیش از بقیه اعضای بدن آیه نازل کرده است . حواس خود را بیشتر جمع کنیم ".
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
harf-zadan-posht-mardom.rafiei.mp3
2.98M
🌷 حرف زدن پشت مردم
#استاد_رفیعی
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
tavallod dar nime shaban.hasheminejad.mp3
2.6M
🌷 تولد در نیمه شعبان
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
#استاد_هاشمےنژاد
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
شیخ ووزیرناصبی.mp3
4.54M
🌧 دعای غیر عربی در نماز
📝 سؤال : آیا می توانیم در نماز به #زبان_فارسی یا زبان دیگری غیر از عربی #دعا کنیم ؟
📖 جواب : اشکال ندارد ، البته اذکار مخصوص نماز ، باید به زبان عربی گفته شود .
✅ حکم روزه ی زنان شیرده
📝 پرسش : وظیفه ی زن شیرده در ماه رمضان در مورد روزه چیست ؟
📖 پاسخ : زنانى که بچه شیر مى دهند خواه مادر بچه باشند یا دایه ، اگر روزه گرفتن باعث کمى شیر آنها و ناراحتى بچه شود روزه بر آنها واجب نیست ، ولى براى هر روز همان کفّاره (یک مدّ طعام750گرم ) گندم یا جو یا مانند آن واجب است ، بعداً نیز باید روزه را قضا کنند ، امّا اگر روزه براى خودشان ضرر داشته باشد ، نه روزه واجب است و نه کفّاره ، ولى باید بعداً روزه هایى را که نگرفته اند قضا نمایند ، البته اگر روزه برای خود زن ضرر داشته باشد و نتواند تا سال بعد قضا نماید ، قضا نیز ندارد .
✅ حکم روزه ی زنان باردار
📝 پرسش : وظیفه ی زن باردار در ماه رمضان در مورد روزه چیست ؟
📖 پاسخ : زنان بارداری که روزه برای حمل آنها ضرر دارد روزه گرفتن بر آنها واجب نیست ، ولى کفّاره برای هر روز (یک مد طعام750گرم) گندم یا جو یا مانند آن باید بدهند و بعدا قضای آن را به جا آورند ، امّا اگر روزه براى خودش ضرر دارد روزه بر او واجب نیست کفّاره هم ندارد ، ولى بعداً قضا مى کند ، البته در صورتی که روزه برای خود او ضرر دارد اگر نتواند تا سال بعد به جا آورد قضا ندارد .
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
﷽؛
✅ حکم روزه ی دختران تازه به بلوغ رسیده
📝 پرسش : وظیفه ی دخترانی که تازه به سن تکلیف رسیده اند اما به علّل ضعف جسمانی توانایی روزه گرفتن را ندارند، چیست؟
📖 پاسخ : دختران با تمام شدن نه سال قمری (8 سال و 8 ماه و 25 روز شمسی) بالغ میشوند، ولی چنانچه قادر بر انجام برخی از تکالیف مثل روزه نباشند، انجام آن برای آنها واجب نیست. و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضای آن هم نباشند، قضا نیز ندارد، ولی برای هر روز باید فقیری را سیر کنند.
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
✅ حکم ترتیب در قضای روزه های ماه های رمضان گذشته
📝 پرسش : اگر بر فردی روزه ی قضای چند ماه رمضان واجب شده باشد ، آیا باید ترتیب آن را رعایت شود ؟
📖 پاسخ : اگر از چند ماه رمضان روزه قضا بر ذمّه دارد قضاى هر کدام را اوّل بگیرد مانعى ندارد ، ولى اگر وقت براى قضاى رمضان آخر تنگ شده باشد باید بنابر احتیاط واجب اوّل قضاى رمضان آخر را بگیرد .
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
Emamzaman.hasheminegad.mp3
2.86M
🌷 امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف
https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
#استاد_هاشمےنژاد