eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.1هزار دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ دزدی از اموال پدر قبل از بلوغ  📝 پرسش : دزدی فرزند از مال پدر در دوران قبل از بالغ شدن چه حکمی دارد ؟ 📖 پاسخ : باید بعد از بلوغ از پدر حلالیت بطلبد . ✅ تقدم حق الناس بر حق الله 📝 پرسش : شخصی مرده است ولی مقداری پول از او بجا مانده است ولی بسیار کم است و بدهی به عنوان حق الناس دارد و زکات و خمس هم نداده است . حالا وراث این شخص ، اول باید کدام یک از موارد بالا را بدهند ؟ 📖 پاسخ : احتیاط آن است که حق الناس مقدم بر حق الله است . ✅ جبران حق الناس قبل از سن بلوغ 📝 پرسش : اگر قبل از سنّ تكليف ، حقّ‏ النّاس‏ بر گردن داشته باشيم ، بايد بعد از تكليف بپردازيم ؟ 📖 پاسخ : آرى بعد از تکلیف موظّفید حقّ ‏النّاس‏ را بپردازید .
✅ روش جبران حق الناس غیرمالی 📝 پرسش : برای جبران حق الناس غیر مالی مانند غیبت ، تهمت و ... چه باید کرد ؟ 📖 پاسخ : در صورت امکان از صاحبان حق حلالیّت بطلبید و اگر این کار ممکن نیست برای آنها کار خیر کنید تا آنها از شما راضی شوند . ✅ جبران دروغ 📝 پرسش : اگر به کسي دروغ بگوييم آيا واجب است بعداً راستش را به او بگوييم ؟ 📖 پاسخ : چنانچه آن دروغ منشا ضرر و زیانی شود باید راست بگوید . ✅ طلب حلالیت شنونده غیبت 📝 پرسش : آیا کسی که غیبت را می شنود حق الناس بر عهده اوست و لازم است حلالیت بطلبد ؟ 📖 پاسخ : بر مستمع طلب حلالیت لازم نیست ولی احتیاط مستحب است . ✅ طلب حلالیت در صورت یقین به حلال کردن صاحب حق 📝 پرسش : اگر مطمئن باشيم صاحب حق (اگر از او حلاليّت بطلبيم) حتماً ما را حلال مى كند . مثل اين كه بين دو برادر سالها قبل اتّفاقاتى افتاده و الآن كاملًا از هم راضى و خشنودند، آيا بازهم طلب حلالیت لازم است ؟ پاسخ : اگر یقین داشته باشید که راضى هستند اشکالى ندارد . ✅ اظهار رضایت ظاهری از حق الناس 📝 پرسش : اگر به صورت زباني کسي رو حلال کرده باشيم اما از ته دل ناراضي باشيم آیا حلاليت زبانی کفایت می کند ؟ 📖 پاسخ : برای آن فرد که خبر ندارد کافی است . ✅ نحوه حلالیت طلبیدن از صغیر 📝 پرسش : اگر شخصی بچه ای را بزند بعد پشیمان شود و بخواهد عذرخواهی کند ، و این در صورتی باشد که آن بچه چیزی نمی فهمد ، تکلیف چیست ؟ 📖 پاسخ : در صورتی که آسیبی به او نرسیده باشد و حتی بدن او سرخ نشده باشد از ولی او عذر خواهی می کند و در صورت صلاح دید ، ولی می تواند قصاص کند و اگر سرخ یا کبود و یا جراحتی وارد شده باشد باید از پدر و مادر او حلّیّت بطلبد و احتیاطاً هنگامى که بالغ شد از خود او نیز حلّیّت بخواهد . ✅ اعلام عدم حلالیت بعد از حلال کردن  📝 پرسش : اگر حق الناسی به گردنم باشد و حلالیت طلبیده باشم و طرف مقابل مرا بخشیده و گفته مشکلی ندارد و حلالم کرده باشد اما بعد از چند مدت و با تحریک دیگران و اقوام می گوید حلالت نمی کنم. وظیفه من چیست ؟ 📖 پاسخ : در صورتی که حلال کرده ، از گفته خود نمی تواند برگردد . ✅ اذیت کردن از روی محبت 📝 پرسش : آیا اذیت کردن کودکان (بستگان) از روی محبت ، حق الناس بر گردن انسان می افتد ؟ اگر حق الناس است چگونه باید آن را ادا کند ؟ 📖 پاسخ : در صورتیکه بدن مجروح شود یا کبودی و سرخی و مانند آن بر بدن بماند دیه دارد . ✅ ترساندن سهوی دیگران  📝 پرسش : گاهی انسان کسی را ناخود آگاه اذیت می نماید مثلا با ماشین به هنگام حرکت ممکن است پیرمردی را سهوا بترساند در این گونه موارد آیا انسان مرتکب گناه شده است ؟ و نیاز به طلب حلالیت دارد ؟ 📖 پاسخ : در صورتی که عمدا نباشد مرتکب حرام نشده ولی سزاوار است در این گونه موارد عذر خواهی شود . ✅ طلب بخشش میت از عموم هنگام دفن 📝 پرسش : هنگامى که کسى از دنیا مى رود ، بستگان میّت به افرادى که در مراسم جمع شده اند، مى گویند اگر کسى حقّى بر گردن میّت دارد ، معاف بدارد ، و او را ببخشد و همه حضّار در جواب بگویند بخشیدیم آیا ذمّه میّت ساقط مى شود ؟ 📖 پاسخ : هرگاه صاحب حقّ از صمیم دل گذشت کند ، ذمّه میّت برى مى شود ولى اگر بستگان میّت مى دانند که صاحب حقّ در اثر حیا یا اجبار چنین گفته ، باید رضایت او را تحصیل کنند .
🔹گناه موجب می شود عبادت های غیبت کننده در پرونده غیبت شونده نوشته شود یا اگر عبادتی ندارد گناهان غیبت شونده به پرونده غیبت کننده منتقل شود . در این باره نقل شده که شخصی در مجلسی از عالمی غیبت کرده بود آن عالم برای آن شخص فرستاد و از او سپاسگزاری نمود و به وی گفت از اینکه خود را وارد کارنامه من نمودی خواستم از شما کنم. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ حکم پرداخت فطريه به واجب النفقه 📝 سوال : آیا زکات فطریه را می توان به واجب النفقه داد ؟ 📖 پاسخ : زکات فطره را به واجب النفقه (پدر، مادر، زن و فرزند) نميتوان داد .
﷽؛ {بخش يازدهم} 1⃣ شك بین دو و سه بعد از سر برداشتن از سجده‌ي دوم . ✅ بنا بگذارد سه ركعت خوانده و يك ركعت ديگر بخواند و نماز را تمام كند و بعد از نماز يك ركعت نماز احتياط ايستاده يا دو ركعت نشسته به‏ جا آورد . 2⃣ شك بین دو و چهار بعد از سر برداشتن از سجده‌ي دوم . ✅ بنا بگذارد چهار ركعت خوانده و نماز را تمام كند و بعد از نماز دو ركعت نماز احتياط ايستاده بخواند . 3⃣ شك بین دو و سه و چهار بعد از سر برداشتن از سجده‌ي دوم . ✅ بنا بر چهار بگذارد و بعد از نماز دو ركعت نماز احتياط ايستاده و بعد دو ركعت نشسته به ‏جا آورد . 4⃣ شك بین چهار و پنج بعد از سر برداشتن از سجده‌ي دوم . ✅ بنابر چهار بگذارد و نماز را تمام كند و بعد از نماز دو سجده سهو به‏ جا آورد . 5⃣ شك بین چهار و پنج در حال ايستاده . ✅ بنشيند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد و يك ركعت نماز احتياط ايستاده يا دو ركعت نشسته به‏ جا آورد . 6⃣ شك بین سه و چهار در هر جاي نماز ✅ بنا را بر چهار بگذارد و نماز را تمام كند و بعد از نماز يك ركعت نماز احتياط ايستاده يا دو ركعت نشسته به ‏جا آورد . 7⃣ شك بین سه و پنج در حال ايستاده . ✅ بنشيند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد و دو ركعت نماز احتياط ايستاده به ‏جا آورد . 8⃣ شك بین سه و چهار و پنج در حال ايستاده . ✅ بنشيند و تشهد بخواند و بعد از سلام نماز دو ركعت نماز احتياط ايستاده و بعد دو ركعت نشسته به ‏جا آورد . 9⃣ شك بین پنج و شش در حال ايستاده . ✅ بنشيند و تشهد بخواند و نماز را سلام دهد و دو سجده سهو به‏ جا آورد . تعداد ركعتهاي نماز احتياط (كه براي شك در ركعتهاي نماز به جا آورده مي‌شود) به تعداد كمبود احتمالي رکعتهای نماز بستگی دارد ، بنابراين ـ مثلا ـ در شك بين دو و چهار ، دو ركعت نماز احتياط و در شك بين سه و چهار ، يك ركعت نماز احتياط ايستاده يا دو ركعت نشسته واجب است . 💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎 @Javanmardi_langarudi ❄️ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ❄️
﷽؛ 🔹قال رسول الله صلی الله علیه و آله : " حَسَنٌ مِنّیٖ وَ أَنَا مِنْهُ ، أَحَبَّ اللهُ مَنْ أَحَبَّهُ ، أَلْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ سِبْطاٰنِ مِنَ الْأَسْبٰاطِ : حسن از من است و من از اویم . هر که دوستش بدارد ، خداوند دوستدار اوست . حسن و حسین دو جانشین از دوازده جانشین من است . ✍ بشارة المصطفی لشیعة المرتضی ، صفحه247 ، حدیث37. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🚨 🔹قال رسول الله صلی الله علیه و آله : " مَنْ أَحَبَّ الْحَسَنَ وَالْحُسَیْنَ أَحْبَبْتُهُ ، وَ مَنْ أَحْبَبْتُهُ أَحَبَّه اللهُ ، وَ مَنْ أَحَبَّهُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَدْخَلَه الْجَنَّةَ ، وَ مَنْ أَبْغَضَهما أَبْغَضْتُهُ ، وَ مَنْ أَبْغَضْتُهُ أَبْغَضَهُ اللهُ ، وَ مَنْ أَبْغَضَهُ اللهُ خَلَّدَه فی النّٰارِ . وَ قالَ علیه و آله السّلامُ : إِنَّ إِبنیَّ هٰذَینِ رَیْحٰانَتایَ مِنَ الدُّنْیٰا : هر که حسن و حسین را دوست دارد من او را دوست دارم ، و هر که را من دوست داشته باشم خداوند دوستش دارد ، و هر که خداوند دوستش بدارد او را داخل بهشت کند ، و هر که ایشان را دشمن دارد من او را دشمن دارم ، و هر که را من دشمن دارم خدایش دشمن دارد ، و هر که را خدایش دشمن دارد داخل دوزخش کند . و نیز فرمود : این دو فرزندم دو ریحانه من از دنیا هستند ". 💐( ریحان در اصل لغت به هر گیاه خوشبو یا چیز دیگری گویند که روح بخش باشد و اندوه و غم را برطرف سازد )💐 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
Kafi--MOHAMMAD-EBN-ABI-ABKAR-VA-ASHEGH-EMAM-ALI.mp3
909.3K
✨ محمد بن ابی بکر عاشق امام علی علیه السلام 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
روضه امام حسن - کافی.mp3
3.2M
🚨 🌴روضه امام حسن مجتبی (علیه السلام) https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌱أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌱
﷽؛ 🚨 بهشت مشتاق امام حسن علیه السلام 🔹جابر بن عبدالله انصاری می گوید : پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود : " إِنَّ الْجَنَّةَ تَشْتاٰقُ إِلیٰ اَرْبَعَةٍ مِنْ اَهْلیٖ قَدْ اَحَبَّهُمُ اللهُ وَ اَمَرَنیٖ بِحُبِّهِمْ ، عَلِیُّ بْنُ اَبِی طاٰلِبٍ وَالْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ وَالْمَهْدِیُّ الَّذیٖ یُصَلّیٖ خَلْفَهُ عیسیَ بْنُ مَرْیَمَ " " بهشت مشتاق چهار نفر از اهل بیت من می باشد که خداوند متعال آنان را دوست دارد و مرا ( نیز ) به دوستی آنان دستور داده است . ( آنان عبارتند از ) : که در هنگام ظهورش به او اقتدا نموده و در پشت سر او خواهد خواند. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
#مطلب_برگزیده ✍ تشییع جنازه امام حسن مجتبی علیه السلام http://www.erfan.ir/farsi/88506.html
﷽؛ ✅ تشییع جنازه امام حسن مجتبی علیه السلام   📝 امام حسن مجتبی علیه السلام در ماه صفر سنه پنجاه از هجرت که عمر شریفش به چهل و هفت سال رسیده بود به کوشش و تحریک معاویه ، زوجه اش جعده بنت اشعث او را زهر داد و بعد از چهل روز که بیمار بود ، به رحمت الهی واصل شد ، و برادرش امام حسین علیه السلام که وصی او بود متولّی غسل و تکفین آن حضرت گشته و در بقیع مدفون گردید . [1] 📝 دیگر آمده است که : آخر چنان شد که آن حضرت را پس از غسل و تکفین ، وقتی که او را به وداع جدّش رسول خدا صلی الله علیه و آله می بردند ، عایشه ، بر استری سوار شده و مروان بن حکم با جمعی از بنی امیه سلاح بر خود راست کردند و سر راه ایشان را گرفتند ، عایشه می گفت : کی گذارم کسی را در خانه من دفن کنید که من هرگز او را دوست نداشته ام ! و مروان می گفت : عثمان را در آخر اقصای مدینه دفن کنند و حسن بن علی را در پهلوی رسول خدا صلی الله علیه و آله مدفون سازند، این کجا روا باشد! بنی هاشم تیغها از غلاف بیرون آوردند و به قول مشهور ابن عباس پیش رفته به مروان گفت : برو و فتنه را کوتاه کن، که حسن را به وداع جدّش می برند و ایشان حرمت داشتن قبر رسول خدا صلی الله علیه و آله را بهتر می دانند و استعمال بیل و کلنگ و داخل شدن در خانه او با آنکه از اویند بی رخصت او ، تجویز نمی نمایند و در پاس حرمت رسول خدا صلی الله علیه و آله چون دیگران نیستند و اگر اراده می داشتند ، تو و قوم تو را آن قدرت نبود و نیست که منع ایشان از این قسم چیزی توانید کرد و بعد از آن نزد عایشه رفت و گفت : تَجَمّلتِ تَبَغّلتِ وَلو عِشتَ تفیلتِ لک التُسعُ مِن الثُّمنِ وفی الکلِّ تصرّفت . یعنی به روز جنگ بصره (جمل) بر شتر سوار شدی و امروز بر استر، با آنکه خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله تو را امر نموده اند که از خانه بیرون نیایی و اگر زنده بمانی محتمل است که بر فیل سوار شوی، و تو را از میراث پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله، نُه یک از هشت یک می رسد ، یعنی از هفتاد و دو حصّه یک حصّه چه او را هشت زن دیگر بود و تو ، همه را تصرف کرده ای و خانه را خانه خود نام نهاده ای . برگرد که اگر نَه آن بود که امام حسن علیه السلام، امام حسین علیه السلام را وصیت کرده که مبادا به قدر شاخ حجامت خون در این واقعه ریخته گردد، می دیدی که این جمع را ، که تو به ایشان می نازی چه برسر می آمد . و بعد از آن ، امام حسن علیه السلام را وداع جد نموده حسب الوصیة، او را به نزد فاطمه بنت اسد علیهاالسلام در بقیع مدفون کردند . [2] 📝 مرجع بزرگ عالم تشیع حضرت آیة اللّه العظمی حاج آقا سید تقی طباطبائی قمی در سخنان خود به مناسبتی فرمودند : ابن شهرآشوب از ابن عباس روایت می کند : عایشه به تنهایی در این مراسم حاضر نشد و هنگامی که آمد چهل سوار همراه او بود و جنازه آن حضرت را تیرباران کردند تا جایی که هفتاد جوبه تیر به تابوت اصابت نمود . [3]  أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ☄[1] حدیقة الشیعة: ج2، ص651 ☄[2] همان، ص660 ☄[3] مجالس شبهای شنبه: ج7، ص312 (به نقل از مناقب ابن شهرآشوب: ج4، ص44).   سقای تشنگان کربلا , نورائی، محمد علی @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
reje-raftan-se-chiz.mojtahedi.mp3
1.53M
﷽؛ ✅ رژه رفتن سه چیز جلوے ما در حال احتضار
﷽؛ " فقط پیاده روی نکنید تا به حرم برسید و یک زیارت عربی بخوانید . در حد گنجایشتان ، از کمالات و ارزش‌ها بهره‌مند شوید ".
﷽؛ 📝 سؤال : آیا خوردن خوراکی های خارجی مانند که در تولید آنها به کار رفته است ، اشکال دارد ؟ 📖 جواب : حلیت و حرمت بستگی به موادی دارد که از آنها تهیه می شود ؛ اگر باشد ، حلال است ، اما اگر حیوانی باشد ، در صورتی که از اجزاء حیوان حرام گوشت یا از پوست حلال گوشت که ذبح شرعی نشده است ، باشد ، حرام است و اگر از استخوان حلال گوشتی که ذبح شرعی شده است ، باشد ، حلال است ـ اگر شرعی نشده باشد ، در صورت تطهیر استخوان حلال است ـ، در هر صورت اگر معلوم نباشد ژلاتین مورد مصرف از نوع حلال است یا حرام ، مصرف آن اشکال ندارد .
﷽؛ ✅ شرایط سجده ی واجب قرآن 📝 سوال : آیا در سجده ی واجب قرآن رعایت شرایط سجده ی نماز واجب است ؟ 📖 پاسخ : در سجده واجب قرآن ، لازم است مواضع هفت گانه بر روی زمین قرار بگیرد و بايد پيشاني را بر چيزي بگذارد که سجده نماز بر آن جايز است بنابر احتياط واجب ، همچنين ستر عورت و غصبي نبودن را رعايت کند ، (البته رعایت حجاب کامل برای زنان در این سجده در جایی که نامحرم نمی بیند واجب نیست) ولي ساير شرايطي که در نماز لازم است در اين سجده واجب نيست ، هم چنین رو به قبله بودن نیز شرط نمی باشد ، هر چند بهتر است رو به قبله باشد . ✅ ذکر سجده ی واجب قرآن 📝 سوال : هنگام سجده ی واجب چه ذکرهایی می توان خواند ؟ 📖 پاسخ : براى سجده واجب قرآن كافى است به سجده رود و ذكر گفتن واجب نمى ‏باشد ، امّا بهتر است ذكر بگويد و بهتر است اين ذكر را انتخاب كند : « لا الهَ إلَّااللَّهُ حَقّاً حَقّاً لا الهَ إلَّااللَّهُ ايماناً وَ تَصْديقاً لا الهَ إلَّااللَّهُ عُبُودِيَّةً وَرِقّاً سَجَدْتُ لَكَ يا رَبِّ تَعَبُّداً وَرِقّاً لا مُسْتَنْكِفاً وَ لا مُسْتَكْبِراً بَلْ انَا عَبْدٌ ذَليلٌ ضَعيفٌ خائِفٌ مُسْتَجيرٌ » . ✅ عدم امکان سجده عرفی در صورت خواندن آیه سجده دار 📝 سوال : شخصی هر روز پشت میز اداره مقداری قرآن می خواند ، هنگام خواندن آیاتی که سجده واجب دارد امکان سجده بر زمین مطابق با عرف وجود ندارد ، وظیفه اش چیست ؟ 📖 پاسخ : آیه سجده را بعداً بخواند و سجده آن را انجام دهد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ ✅ قاتل حضرت زهرا کیست؟ 📝 مرحوم محدّث قمی ، اقوال محدّثان بزرگ اهل تشیّع و تسنّن درباره شهادت حضرت زهرا (س) و عاملان به شهادت رساندن حضرت را در کتاب بیت‌الاحزان {۱} ذکر کرده که خلاصه‌ای از آن چنین است :  1⃣ ابو محمد بن عبدالله بن مسلم بن قتیبه دینوری ، از عالمان معروف اهل تسنّن در کتاب الامامْ و السیاسه می‌نویسد : ابوبکر دستور داد عدّه‌ای از اصحاب را که با او بیعت نکرده بودند ، برای گرفتن بیعت حاضر کنند ؛ ولی افراد ابوبکر آن‌ها را نزد امام علی (ع) یافتند . در این هنگام عمر به خانه حضرت علی (ع) رفت و فریاد زد : بیرون بیایید . و گرنه سوگند به کسی که جان عمر در دست او است ، خانه را با اهل آن به آتش می‌کشم . بعضی از حاضران به عمر گفتند : حضرت فاطمه (س) در این خانه است . عمر گفت : اگر فاطمه هم در خانه باشد ، باز هم آن را آتش می‌زنم . {۲}  2⃣ دانشمند معروف اهل تسنّن ، ابن ابی الحدید در شرح نهج‌البلاغه می‌نویسد : در فتح مکّه (سال ششم هجری) شخصی به نام هبار بن أسوده ، زینب دختر رسول خدا (ص) را که در محمل نشسته بود ، با نیزه ترسانیده ، و سبب شده بود که وی فرزندش را سقط کند . پیامبر (ص) برای خون هبار احترام قائل نشد ، و او را به اعدام محکوم کرد . {۳} ابن ابی الحدید می‌گوید: من این خبر را برای استادم ابو جعفر نقیب نقل کردم . استادم فرمود : اگر رسول خدا ریختن خون هبار بن أسود را جایز بداند از آن رو که او زینب را ترسانیده و سبب سقط جنین او شده، لازمه این حکم آن است که اگر حضرت پیامبر زنده بود، ریختن خون آن کس را که حضرت فاطمه (س) را ترسانیده بود به طوری که سبب سقط فرزند حضرت شد نیز جایز می‌دانست . {۴}  📝 در کتاب عبقات الانوار، از کتاب الوافی بالوفیات ، تألیف صلاح‌الدین صفدی که از عالمان اهل تسنّن است ، در شرح زندگی نظام از استادان و عالمان بزرگ اهل تسنّن نقل می‌کند که نظام گفت: پیامبر تصریح کرد که مقام امامت از آن علی (ع) است و حضرت را به فرمان حق تعالی برای امامت معرّفی کرد ؛ به طوری که همه اصحاب از آن آگاه شدند؛ ولی عمر آن را به سبب ابوبکر ، کتمان کرد . وی در ادامه سخن می‌گوید : عمر در روز بیعت با ابوبکر به پهلوی حضرت فاطمه (س) ضربه زد که بر اثر آن، محسن فاطمه سقط شد/  📝 محدّث قمی در بیت الاحزان می‌نویسد : محمد بن جریر طبری امامی به سند معتبر از ابو بصیر نقل می‌کند که امام صادق (ع) فرمود : حضرت فاطمه (س) روز سه‌شنبه، سوم جمادی‌الثانی ، سال یازدهم هجری از دنیا رفت و علّت وفات حضرت ، ضربت قنفذ غلام عمر بن خطاب بود که به دستور عمر با غلاف شمشیر به حضرت ضربه زد ؛ به طوری که فرزندش محسن سقط شد و همین امر، بیماری شدید حضرت را در پی داشت . {۵}  📝 همچنین نامه عمر به معاویه که شرح این حادثه را به طور گسترده بیان می‌کند، خواندنی است . مشروح این نامه را علاّمه مجلسی ، در کتاب بحارالانوار ، ج ۸ ، ص ۲۲۲ ، چاپ قدیم از کتاب دلائل الامامه ، ج ۲ نقل کرده است/  📝 اقوال دیگری از عالمان تسنّن و تشیّع در این زمینه نقل شده است که مجالی برای نقل آن نیست . به هر حال، از مجموع آرای ناقلان این حادثه استفاده می‌شود این واقعه دردناک که آن افراد برای حضرت زهرا (س) پیش آوردند . سرانجام سبب شهادت آن اسوه تقوا و هدایت شد/  ☄ [۱]. بیت الاحزان، شیخ عباس قمی، ص ۱۲۳، دارالحکمْ، قم المقدسه، ۱۴۱۲ ه’ ق/  ☄ [۲]. الامامْ و السیاسه، ابن قتیبه الدینوری، ج ۱، ص ۳۰، اوّل، انتشارات شریف رضی/  ☄ [۳]. سیره ابن هشام، محمد بن اسحاق بن یسار المطلبی، ج ۲، ص ۴۸۲، مکتبْ محمد علی صبیح و أولاده.  ☄ [۴]. شرح نهج‌البلاغه، ابن ابی حدید، ج ۱۴، ص ۱۹۳، داراحیأ الکتب العربیه/  ☄ [۵]. بیت‌الاحزان، شیخ عباس قمی، ص ۱۸۹، دارالحکمه ۱۴۱۲ ه’. ق/ 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ ✅ استفاده بانوان از عطر 📝 سؤال : آیا استفاده از برای هنگام بيرون رفتن از خانه ، حرام است ؟ 📖 جواب : اگر به گونه ای باشد که موجب می شود ، باید از آن اجتناب شود .