eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
barzakh.kafi-p.mp3
3.3M
﷽؛ 🌷 برزخ کجاست؟ 🔹شیخ محسن کافے https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
فاطمه بنت اسد.mp3
563.8K
🚨 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
rafiei-9.mp3
3.44M
﷽؛ 🌷 طولانی ترین آیه قرآن درباره حق الناس https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi «شهیدی که نمی توانست وارد بهشت شود»
bi etebari doonya.hasheminejad.mp3
4.12M
🌷 بی اعتباری دنیا 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
hesab.kafi-p.mp3
4.01M
🌷 فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ 🌷 🌸هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی🌸
jaigah badazmarg.kafi-p.mp3
2.94M
📝 جایگاه روح بعد از مرگ 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
1_12090300.mp3
1.58M
📝 علامه مجلسی و بچه گربه 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🕌 اعمال مکروه در مسجد " خوابیدن در_مسجد ـ مگر در حال ضرورت ـ مکروه است ، همچنین ورود به مسجد فقط برای عبور از آن ، صحبت کردن در مسجد در بارۀ کارهای دنیایی ، بلند حرف زدن و فریاد کشیدن ، اعلام افراد یا اشیاء گمشده و حضور در مسجد در حالی که بوی دهان ، مردم را اذیت می کند ، مکروه است ".
﷽؛ ✅ عذاب الهی در لیلة المبیت 📝 چقدر نزد من خوشایند و دوست ‌داشتنی هستی . اگر مردمانت مرا اخراج نمی ‌کردند ، غیر تو را برای سکونت بر‌نمی‌ گزیدم . [1] 📝 این سخنان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خطاب به شهر مکه است که ابن عباس آن ‌ها را نقل می‌کند . این نهایت علاقه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به سرزمین مقدس مکه است . 📝 پیامبر ، سرزمین جدش ابراهیم و سرزمین وحی را دوست داشت و حاضر نبود به راحتی از آن جدا شود . از همین رو بود که 13 سال سختی ‌ها را به جان خرید و با وجود مهاجرت مسلمین به حبشه و مدینه ، خود از آن سرزمین فاصله نگرفته بود . عبدالله بن عدی می‌ گوید که پیامبر را سوار بر ناقه‌اش در کنار صفا و مروه دیدم . حضرت خطاب به مکه می‌فرمود : " تو بهترین زمین خدایی . تو دوست‌ داشتنی‌ترین قطعه زمین برای خدایی . اگر مرا از اینجا اخراج نمی ‌کردند ، هرگز اینجا را ترک نمی ‌کردم ". [2] 📝 اما اقدامات مشرکین سرنوشت دیگری را برای پیامبر می ‌طلبید ؛ هنگامی که وعده ‌ها و وعید های آنان در پیامبر کارساز نشد و جای بزرگترین حامیان پیامبر ، عبدالمطلب و أبوطالب و حضرت خدیجه سلام الله علیهم را خالی دیدند ، تصمیم بر اجرای نقشه شومی گرفتند ؛ قتل پیامبر ، آن هم به گونه‌ای که خاندان ایشان توانایی خونخواهی حضرت را نیز نداشته باشند . ✅ لیلة المبیت 📝 وقتی پیامبر از نقشه شوم مشرکین اطلاع یافت و به اجبار تصمیم به ترک مکه گرفت ، پسر عم خویش ، علی بن أبیطالب علیه السلام را فرا خواند و توصیه‌های لازم را به او گفت ؛ اینکه در مکه بماند و امانات را به صاحبانش برگرداند و در فرصت مناسب خانواده پیامبر را به همراه خود به مدینه بیاورد . 📝 اما توصیه دیگر پیامبر این بود که شبانگاه به جای پیامبر صلی الله علیه و آله در بستر بیارامد تا پیامبر به راحتی منزل را ترک گوید و بدون مزاحمت کفار به مدینه هجرت کند . 📝 حضرت علی پذیرفت . همان رو انداز سبز رنگ پیامبر را بر خود کشید و بر جای پیغمبر خفت . کفار به بستر پیامبر یورش بردند تا او را برای همیشه از بین ببرند . اما با پسر عم او رو برو شدند و او را بر جای پیامبر یافتند . پیامبر را از او جستند . حضرت فرمود که مگر او را به من سپرده بودید که الآن او را از من می‌خواهید . با شنیدن این پاسخ ، کافران علی علیه السلام را با خود برده و مورد ضرب و شتم قرار دادند . 📝 دور کردن عذاب از اهالی مکه را نیز می‌ توان از افتخارات انحصاری امام علی علیه السلام در این شب دانست . شاید از این راه بهتر معنی آیه مباهله را درک کنیم ؛ وقتی خداوند از حضرت علی تعبیر به نفس پیامبر می‌کند . چرا که در جای دیگر خطاب به پیامبر می‌فرماید : ما تا وقتی تو در میان این قوم باشی آن‌ ها را عذاب نخواهیم کرد . خداوند این اقدام حضرت را ستود و جان‌ فشانی امام را در قرآن کریم ، جاودانه کرد ؛ برخى از خلق در رضاى خدا جان خود را دهد .[3] ✅ لیلة المبیت از نگاهی دیگر [4] 📝 به تصریح آیات قرآن کریم ، پیامبر صلی الله علیه و آله از مکه اخراج شد . این صراحت را در آیات 40 سوره توبه و 13 سوره محمد و 76 سوره اسراء می‌توان جست . 📝 قرآن کریم می ‌گوید که حضرت رسول وقتی مورد تهدید مکیان قرار گرفت از آن دیار اخراج شد . امری که در مورد برخی پیامبران دیگر نیز اتفاق افتاد . 📝 سنت خداوند بر این است که در صورت اخراج یک پیامبر از شهرش ، عذاب الهی مردمان آن شهر را فرا خواهد گرفت . در ماجرای حضرت لوط ، به محض خروج پیامبر خدا عذاب الهی ، اهالی شهر را فرا گرفت . 📝 همچنین در ماجرای موسی کلیم الله ؛ همین که پیامبر الهی و همراهانش از رود نیل عبور کردند آب ، فرعونیان را در خود بلعید و هلاک کرد . این یک وعده الهی است و تخلف‌ ناپذیر .[5] 📝 در جریان اخراج حضرت محمد صلی الله علیه و آله نیز خداوند بر این سنت تأکید نموده است ؛ نزدیک بود که تو را از این سرزمین بیرون برانند که در این صورت جز مدت کمی باقی نمی‌ ماندند . [6] 📝 چه بسیار مناطقی که از این منطقه‌ای که پیامبر را اخراج کردند قوی‌تر بودند ، آن ‌ها نیز در برابر عذاب الهی نه توان مقاومتی داشتند و نه یاری . [7] از این رو با اخراج پیامبر ، عذاب الهی حتمی بود ؛ آن هم عذابی فوری نه با تأخیر . 📝 پیامبر اسلام حتماً از این سنت الهی مطلع بود و از آن رو که مهربانی و عطوفت ایشان زبانزد است ، راه‌ حلی برای ممانعت از وقوع عذاب الهی اندیشید . 📝 در جریان عذاب قوم لوط ، خداوند عذابش را از یک گروه غیر از پیامبر خدا استثناء کرده است و آن گروه کسی نیست جز خاندان پیامبر ؛ وقتی حضرت ابراهیم علیه السلام از عذاب قوم آگاه شد گفت که لوط در میان آنان است . خداوند فرمود که ما بهتر می ‌دانیم چه کسی در میان آنان است ، ما لوط و خاندانش را نجات می‌دهیم . [8] از همین رو بود که خداوند از لوط خواست تا خاندانش را هم با خود ببرد .[9] 👇👇👇
👆👆👆 📝 سنت خداوند بر این است که در صورت اخراج یک پیامبر از شهرش ، عذاب الهی مردمان آن شهر را فرا خواهد گرفت. در ماجرای حضرت لوط ، به محض خروج پیامبر خدا عذاب الهی ، اهالی شهر را فرا گرفت در داستان حضرت نوح نیز، شاید علت سوال حضرت نوح از خداوند در مورد عدم نجات فرزندش با عنایت به همین سنت تخلف‌ ناپذیر است . از این روست خداوند در پاسخ، فرزند نوح  را خارج از خاندان پیامبر می‌داند . [10] 📝 حضرت محمد صلی الله علیه و آله نیز با عنایت به این مطلب ، خاندان خود را از شهر خارج نکرد تا عذاب الهی را از مردمان این سرزمین دور بدارد . هرچند خداوند متعال وقتی شهر مکه را شهری امن قرار می‌دهد ، خود در این امر پیش ‌قدم است [11] اما امنیت این شهر نه از ذات آن ، که از حضور ولی خداست . [12] 📝 از این رو دور کردن عذاب از اهالی مکه را نیز می‌ توان از افتخارات انحصاری امام علی علیه السلام در این شب دانست . شاید از این راه بهتر معنی آیه مباهله  را درک کنیم ؛ وقتی خداوند از حضرت علی تعبیر به نفس پیامبر می‌کند [13] چرا که در جای دیگر خطاب به پیامبر می‌فرماید : ما تا وقتی تو در میان این قوم باشی آن‌ ها را عذاب نخواهیم کرد . [14] 👈 [1]. تفسیر درالمنثور، ج1، ص 123 👈[2]. همان 👈 [3]. بقره، آیه 207؛ ترجمه تشکری 👈 [4]. این نگاه، از مقاله دکتر امیرمحمود کاشفی برداشت شده است؛ «تحقیقی در قصه اخراج نبی اعظم صلی الله علیه و آله و بیتوته وصی علیه السلام و بررسی این واقعه از دیدگاه قرآن کریم»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، 1386، شماره 181 👈 [5]. اسراء، آیه 77 👈 [6]. همان، آیه 76 👈 [7]. محمد، آیه 13 👈 [8]. عنکبوت، آیه 32 👈 [9]. هود، آیه 81 👈 [10]. همان، آیه 46 👈 [11]. بقره، آیه 125 👈 [12]. فتح، آیه 27 👈 [13]. آل عمران، آیه 61 👈 [14]. انفال، آیه 33 http://www.erfan.ir/farsi/76517.html 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧