eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.2هزار دنبال‌کننده
11هزار عکس
2.8هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ ✅ خريد و فروش سگ 📝 سوال : خريد و فروش سگ چه حكمى دارد ؟ 📖 جواب : خريد و فروش سگ باطل است ؛ و بنا بر احتياط واجب حرام (گناه) مى باشد ؛ و فقط خريد و فروش «سگ شكارى» اشكال ندارد . /33 ✅ كسى ‏كه نمى ‏تواند به‏ تنهائى وضو بگيرد " كسى كه نمى‏ تواند وضو بگيرد بايد نايب بگيرد كه او را وضو دهد ، ولى بايد خود او نيّت وضو كند و بنابر احتياط واجب نايب هم نيّت نمايد و با دست خود مسح كند ، و اگر نمى ‏تواند بايد نايبش دست او را بگيرد و به جاى او مسح بكشد ، و اگر اين هم ممكن نيست بايد نايب از دست او رطوبت بگيرد و با آن رطوبت سر و پاى او را مسح كند . البته هركدام از كارهاى وضو را كه مى ‏تواند به تنهايى انجام دهد ، نبايد در آن كمك بگيرد ". ✅ نماز كسى كه جاهل به نجاست لباس يا بدنش بوده‏ 📝 سؤال : كسى نمى‏ دانسته كه قسمتى از لباس يا بدنش نجس بوده و بعد از چند روز فهميده آيا بايد نمازهاى گذشته را دوباره بخواند ؟ 📖 جواب : خير لازم نيست . ✅ نجس شدن لباس‏هاى كوچك‏ " اگر لباس‏هاى كوچك نمازگزار ، مثل عرقچين و جوراب كه نمى ‏شود با آنها عورت را پوشانيد نجس باشد ، چنانچه ساير موانع لباس نمازگزار در آن نباشد - مثل اين كه از مردار يا نجس العين يا حيوان حرام گوشت نباشد - نماز با آن صحيح است ، و نيز اگر با انگشترى نجس نماز بخواند اشكال ندارد ". ✅ همراه داشتن چيز نجس‏ " چيز نجس مانند دستمال و كليد و چاقوى نجس جايز است همراه نمازگزار باشد ". ✅ شك در باطل شدن وضو " اگر شكّ كند كه وضوى او باطل شده يا نه ، بنا مى‏ گذارد كه وضوى او باقى است ، ولى اگر بعد از بول استبراء نكرده و وضو گرفته باشد ، و بعد از وضو رطوبتى از او بيرون آيد كه نداند بول است يا چيز ديگرى ، آن رطوبت نجس است و وضوى او باطل است ". ✅ شك در گرفتن وضو " كسى كه شك دارد وضو گرفته يا نه بايد وضو بگيرد ". ✅ تماس با نجاست در داخل بدن‏ " اگر چيزى داخل بدن شود و به نجاست برسد ، در صورتى كه بعد از بيرون آمدن آلوده به نجاست نباشد پاك است . بنابر اين اگر سوزن يا چاقو و مانند اينها در بدن فرو رود و بعد از بيرون آمدن به نجاست آلوده نباشد ، نجس نيست . و همچنين آب دهان و بينى اگر در داخل ، به خون برسد و بعد از بيرون آمدن به خون آلوده نباشد ، نجس نيست " . ✅ رنگ باقيمانده نجاست‏ " لباسى را كه آلوده به نجاست بوده و شسته ‏ايم ولى رنگ نجاست در آن باقيمانده ، با زوال عين نجاست محكوم به طهارت است هر چند رنگ و بو باقى مانده باشد ". ✅ پاك نمودن شى نجس با آب كر يا جارى‏ " اگر يكبار چيز نجس را در آب كرّ يا جارى فرو برده يا زير آب لوله كشى شهرى بگيرند به گونه ‏اى كه آب به تمام جاهاى نجس آن برسد پاك مى ‏شود ، و در فرش و لباس و مانند اينها فشار دادن يا ماليدن يا با پا لگد كردن ، لازم است و فرقى ندارد كه آن چيز متنجس به بول باشد يا به غير آن ". 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ ✅ خون جراحت كه تطهير آن مشقت دارد 📝 سؤال : شخصى دچار خونريزى شديد بوده و در بيمارستان بسترى است و آب كشيدن بدن يا عوض كردن لباس براى او مشقت شديد دارد ، حكم نماز او چيست ؟ 📖 جواب : اگر در بدن يا لباس نمازگزار خون زخم يا جراحت يا دمل باشد ، چنانچه طورى است كه آب كشيدن بدن يا لباس يا عوض كردن لباس براى نوع مردم مشقّت داشته باشد ، تا وقتى كه زخم يا جراحت يا دمل خوب نشده است ، مى ‏تواند با آن خون نماز بخواند ، و همچنين است اگر چركى كه با خون بيرون‏آمده يا دوايى كه روى زخم گذاشته‏ اند و نجس شده در بدن يا لباس او باشد . ✅ خون زخم كه كمتر از درهم باشد 📝 سؤال : اگر بدن انسان زخم باشد و لكه بسيار كوچكى از خون روى لباس يا بدن باشد نماز با آن صحيح است ؟ 📖 جواب : در صورتى كه خون جراحت روى بدن يا لباس به مقدار كمتر از درهم باشد نماز با آن اشكالى ندارد ولى نجس است ، و اندازه درهم در حكم مذكور ، تقريباً به اندازه بند سر انگشت سبّابه ( انگشت شهادت ) است . ✅ رسيدن رطوبت به خون كمتر از درهم‏ " اگر خون بدن يا لباس كمتر از درهم باشد و رطوبتى به آن برسد كه اطراف را آلوده كند ، نماز با آن باطل است ، اگر چه خون و رطوبتى كه به آن رسيده به اندازه درهم نباشد ، ولى اگر رطوبت فقط به خون برسد و اطراف را آلوده نكند، نماز خواندن با آن اشكال ندارد . همچنين اگر بدن يا لباس خونى نشود ولى به واسطه رسيدن با رطوبت به خون نجس شود ، اگرچه مقدارى كه نجس شده كمتر از درهم باشد ، نمى ‏شود با آن نماز خواند ". ✅ زردابه اطراف زخم‏ 📝 سؤال : بعد از قطع خونريزى معمولا زردابه‏ اى اطراف زخم پيدا مى ‏شود آيا اين زردابه نجس است ؟ 📖 جواب : زردابه ‏اى كه در حال بهبودى زخم در اطراف آن پيدا مى ‏شود اگر معلوم نباشد كه با خون مخلوط است پاك مى ‏باشد ". ✅ خون مردگى ، زير پوست‏ 📝 سؤال : اگر نداند خون زير پوست مرده است يا گوشت آن كوبيده شده است ، چنانچه سوراخ شود پاك است يا نجس؟ و خونى كه به واسطه كوبيده شدن زير ناخن مى‏ ميرد و بيرون آمدن آن ممكن نيست هنگام وضو چه حكمى دارد ؟ 📖 جواب : 1⃣ اگر انسان نداند كه خون زير پوست مرده يا گوشت به واسطه كوبيده شدن به آن حالت درآمده ، پاك است . 2⃣ اگر طورى باشد كه ديگر به آن خون نگويند ، پاك است و براى وضوء اشكالى درست نمى‏ كند . واگر به آن خون بگويند ، نجس است و چنانچه پوست پاره شود و چيزى با آن ملاقات كند آن چيز نجس مى ‏شود و در اين صورت اگر بيرون آوردن خون و تطهير محلّ ، جهت وضوء يا غسل حرجى باشد بايد تيمّم نمايد . ✅ خونى كه به آب دهان برسد 📝 سؤال : آيا خونى كه به آب دهان برسد ، موجب نجاست دهان و آنچه در آن است ، مى‏ شود ؟ 📖 جواب : اگر به واسطه مخلوط شدن با آب دهان از بين برود اجتناب از آب دهان لازم نيست، و اگر با مخلوط شدن از بين نرود اگر آب از دهان بيرون بيايد اجتناب از آن لازم است ، و همانطور بلعيدن در صورت دوم حرام است و در صورتى كه چيز خارجى به آن خون برسد بنابر احتياط واجب نجس مى ‏شود هر چند دندان مصنوعى باشد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
adab pedar v madar.kafi-p.mp3
4.26M
🌷 ادب در مقابل پدر و مادر 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
loyi pastor.darestani.mp3
3.17M
﷽؛ ✅ لویی پاستور 👈 حاج آقا دارستانی https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ فروش و تبدیل موقوفات مسجد 📝 لطفاً به سؤالات زیر پاسخ بدهید : الف : چنانچه مسجدی خراب شود ، و سایلی داشته باشد می توان آنها را فروخت ؟ ب : اگر مسجد وسایل اضافی یا قدیمی دارد که قابل استفاده نیست یا ارزش بالایی دارند ؛ آیا می توان آن را فروخت و تبدیل نمود ؟ ج : آیا می توان آن وسایل را به فقیر و مستحق داد ؟ 📖 پاسخ : الف : فروش موقوفات به هيچ عنوان جايز نيست و اگر مسجد خراب شود بايد آنها را صرف تعمير همان مسجد كنند و هرگاه به درد آن مسجد نخورد بايد در مساجد ديگر صرف شود و اگر به درد مساجد ديگر نيز نخورد بايد آن را بفروشند و پولش را اگر ممكن است صرف تعمير همان مسجد و گرنه صرف تعمير مسجد ديگر نمايند . ب : فروش موقوفات به هيچ عنوان جايز نيست ولی اگر به هيچ وجه در آن مسجد قابل استفاده نيست مى توانند آن را بفروشند و اشياءِ مشابه قابل استفاده خريدارى كنند و اگر اشياءِ مشابه لازم ندارد در ساير احتياجات آن مسجد صرف شود ، در مورد وسایل بالا قیمت نیز همین گونه عمل نمایند . ج : نمی توان به فقیر داد و باید طبق صورت قبلی عمل نمود ، مگر این که به هیچ وجه قابل فروش نباشد. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
﷽؛ ✅ خواندن مطالب مستهجن 📝 سؤال : آیا ، و خواندن و تحریک آمیز در فضای مجازی ، حرام است ؟ 📖 جواب : از این گونه امور که دارد ، باید اجتناب شود .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 منظور از «سؤال قبر» چيست ؟ 📖 در منابع اسلامى روايات فراوانى آمده که می گوید : " هنگامى كه انسان را در قبر مى گذارند ، دو فرشته به سراغ او مى آيند و از او درباره اصول عقايد ، توحيد ، نبوّت و ولايت امامان (علیهماالسلام) پرسش مى كنند و حتّى مطابق بعضى از اين روايات از چگونگى صرف عمر و یا طريقه كسب اموال و صرف آنها نيز سوال مى كنند . حال اگر او از مؤمنان راستين باشد ، به خوبى از عهده پاسخ بر مى آيد و مشمول رحمت الهى مى شود و اگر از گنهكارانِ منحرف باشد در پاسخ دادن درمانده مى شود و گرفتار عذاب دردناك برزخى مى گردد ". 📖 مسأله سؤال قبر ، هم در روايات اسلامى بازتاب گسترده اى دارد و هم در كلمات علماى عقايد . 📖 محقّق خويى در «منهاج البراعة» (شرح نهج البلاغه) مى گويد : « مسلمانان اتفاق نظر دارند كه سؤال قبر ، حق است ؛ بلكه مى توان آن را از ضروريّات دين شمرد ؛ تنها گروه اندكى از مُلحدان به مخالفت با آن برخاسته اند ... 📖 در حديثى از امام صادق (عليه السلام) آمده است :  « لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ أَنْكَرَ ثَلَاثَةً: اَلْمِعْرَاجَ وَ سُؤالَ الْقَبْرِ وَ الشَّفَاعَةَ »؛ ( كسى كه را انكار كند از پيروان ما نيست : ، و ) ». 📖 روايات فراوان ديگرى نيز در منابع اسلامى در اين زمينه وارد شده و در آنها آمده است : " هنگامى كه انسان را در قبر مى گذارند ، دو فرشته به سراغ او مى آيند و از اصول عقايد او ، توحيد و نبوّت و ولايت امامان (عليهم السلام) پرسش مى كنند و حتّى مطابق بعضى از اين روايات ، از چگونگى صرف عمر و طريق كسب اموال و صرف آنها نيز پرسش مى كنند ؛ چنانچه او از مؤمنان راستين باشد ، به خوبى از عهده پاسخ بر مى آيد و مشمول رحمت و عنايات الهى مى شود و اگر از گنهكارانِ منحرف باشد در پاسخ اين سؤالات در مى ماند و گرفتار عذاب دردناك برزخى مى شود ". 📖 اين نكته قابل توجّه است كه از قراين موجود در روايات استفاده مى شود كه سؤال و جواب قبر ، يك سؤال و جواب ساده معمولى نيست كه انسان ، مطابق ميل خود پاسخ گويد و خود را نجات دهد ؛ بلكه سؤالى است كه پاسخ آن از درون جان انسان و متن عقايد و اعمال او بر مى خيزد . گويى جوابى است از عمق تكوين و باطن انسان ؛ و در حقيقت اين نخستين دادگاه عدل الهى است كه در آغاز ورود او به عالم برزخ ، انجام مى گيرد . " حادثه سنگين مرگ ، به قدرى عظيم است كه انسان را به كلّى از خود بى خود مى كند و روح او گويى محتوايش را از دست مى دهد ؛ مگر اين كه در چيزى ، آن چنان ثابت قدم باشد كه در برابر چنين حادثه اى نيز به فراموشى سپرده نشود ". 📖 مرحوم علاّمه مجلسى مى گويد : « مشهور در ميان متكلّمان اماميّه اين است كه سؤالِ قبر ، جنبه عمومى ندارد ؛ بلكه مربوط به كسانى است كه در درجات بالاى ايمان يا كفر قرار داشته باشند ؛ ولى مستضعفين و كودكان و ديوانگان سؤال قبر ندارند ». 📖 مرحوم «علاّمه خويى» بعد از نقل اين كلام مى گويد : «اخبار متعدّدى در كتاب «كافى» و غير آن وارد شده كه گواهى بر اين معنا مى دهد». 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🌧
فاطمه بنت اسد.mp3
563.8K
🚨 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
1_12742604.mp3
2.81M
🌷 سختی شب اول قبر 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ ✅ نماز خواندن در اماکن تخيير ... ✳️ مسافر در شهر ، شهر ، و علیه‌السلام می تواند نماز را شکسته یا تمام بخواند . ✳️ این حکم در همۀ شهر مکه و مدینۀ فعلی جاری است و مخصوص و صلی‌الله‌علیه‌وآله نیست ، ولی احتیاط مستحب آن است که اکتفا به دو مسجد شود . ✳️ این حکم در حائر حسینی علیه‌السلام ، به و نزد علیه‌السلام ـ هر چند با فاصله دو سه متر ـ اختصاص دارد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ 🌧 پیامبر صلى الله علیه و آله : " است كه در هر كس باشد است اگر چه دارد و بخواند و و كند و بگوید ، كسى كه هنگام سخن گفتن بگوید و وقتى كه وعده دهد نماید و چون امانت بگیرد ، نماید ". (نهج الفصاحه ص 422 ، ح 1280) ~~~~~~~~~~ 🌧 پیامبر صلى الله علیه و آله : " مردى به رسول خدا صلى الله علیه و آله عرض كرد : به من بیاموزید كه و در آن جمع باشد ، حضرت فرمودند : ". (بحارالأنوار ج 69 ، ص 262، ح 43) ~~~~~~~~~~ 🌧 امام على علیه السلام : " با دروغگویى خود بدست مى آورد : را نسبت به خود ، را نسبت به خود و را نسبت به خود . (تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 221 ، ح 4418)
hadisi-az-emam-bagher.mojtahedi.mp3
3.78M
﷽؛ 📝 حدیثے زیبا از امام محمد باقر علیه السلام 💦 @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 📝 روایت از امام پنجم علیه السلام … کنیه دو امامه امام پنجم امام نهم . عرب دارد دارد و . ما هم و داریم . روایت نقل می کند که : خداوند را به انسان نداده است : اداے امانت است : چه انسان خوبے امانت را به شما داده باشد یا انسان بد ، اجازه ندارید مال آن انسان بد را بخورید . امانت را باید پس بدید . وفاے به عهد : به کسے قول دادید سر وقت چنین کارے را انجام مے دهید باید به قول تان عمل کنید هرچقدر انسان بدے باشد . خوبے کردن به پدر و مادر : چه پدر ومادرتان خوب باشند چه بد ؛ حتے اگر بد هم باشند باز نمے توانید بے ادبے کنید به پدر ومادر ؛ اگر خواستید موعظه بکنید باید به یک بزرگتر بگید تا به پدر یا مادرتان بگوید چون سبک است این که پدر ومادر تان را نصیحت بکنید . پس اجازه ندارید به پدر و مادر خوبے نکنید چه خوب باشند چه بد باشند . خداوند توفیق عمل احترام به پدر و مادر را به ما مرحمت بفرماید فقط پدر مادر را احترام کنید . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردے لنگرودے 🌐
📝 پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم : « مَن عامَلَ النّاسَ فَلَم يَظلِمهُم وَحَدَّثَهُم فَلَم يَكذِبهُم وَ وَعَدَهُم فَلَم يَخلِفهُم فَهُوَ مِمَّن كَمُلَت مُرُوءتُهُ وَ ظَهَرَت عَدالَـتُهُ وَ وَجَبَت اُخُوَّتُهُ وَ حَرُمَت غيبَتُهُ » 🌧 هر كس در معاشرت با مردم به آنان ظلم نكند ، دروغ نگويد و خلف وعده ننمايد ، جوانمرديش كامل ، عدالتش آشكار ، برادرى با او واجب و غيبتش حرام است 🌧 💐{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}💐 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
#حضرت_استاد_انصاریان " #نماز_خواندن ، یکی از نشانه های زن و مرد شیعه است که به فرمایش امام هشتم (علیه السلام) ، نماز شیعه ، #دائمی است و نمی‌گذارد #قضا شود ".
﷽؛ 📝 چیست ؟ 📖 در این مورد اقوال و نظرات مختلفی بیان شده است که باختصار نظری به تک تک آن ها می اندازیم :     👈 در یکی از کتب معتبر اهل سنت (سنن دارمی جلد اول صفحه ۴۳) از ابن جوزی روایت شده که روزی قحطی شدیدی در مدینه بوجود آمد ، مردم نزد عایشه همسر پیامبر آمدند ، او گفت به قبر پیامبر بنگرید آنان نیز دریچه ای از سقف قبر آن حضرت به آسمان باز کردند به طوری که میان قبر و آسمان هیچ سقف و پوششی نبود در این حال رحمت الهی از آسمان نازل شد . 👈 بعد ها باز کردن این دریچه هنگام خواندن نماز باران جزو سنت های مردم مدینه شد که تا قرن نهم زمان حیات سمهودی ادامه داشته و از آن زمان تا کنون نیز بر گنبد قابل مشاهده است . 👈 دقیقا به موازات این پنجره بر روی گنبد سبز ، بر روی گنبد زیرین نیز پنجره ای وجود دارد . 👇 ✨ اولاً : در زمان عایشه بر قبر مطهر گنبدی ساخته نشده بود . شاید تنها رواندازی از جنس پارچه بر روی آن قرار داده بودند و مردم در واقع حائل بین قبر و آسمان را برداشتند به این صورت معنی این روایت این است که آسمان با دیدن قبر مطهر حضرت اندوهگین شده و بارش باران نمادی از اشک آسمان درفراق پیامبری جاری شد که خدا در شأن او فرمود : لولاک لما خلقت الافلاک ✨ ثانیاً : این اتفاق که در کتب اهل سنت نیز به آن اشاره شده با این اعتقاد وهابیون که استمداد و توسل به اشخاص بعد از مرگشان شرک است در تضاد است . چه اینکه طبق این روایت مردم پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و در زمان عایشه همسر ایشان و با توصیه او متوسل به پیامبر و قبر شریف آن حضرت شدند . ✨ ثالثاً : سالیان سال است که این پنجره را هنگام خواندن نماز باران باز نمی کنند گو اینکه علت آن بی اعتقادی وهابیون به این گونه مسائل است . ✨ رابعاً : اگر از زاویه ای دیگر به این روایت نگاه کنیم نمی توان به این دست روایات زیاد اعتماد کرد چرا که کتب اهل سنت مشحون و پر از روایاتی است که در صدد فضیلت تراشی برای عایشه هستند . واقعاً این سوال جدی است که اگر در مدینه قحطی شده چرا مردم نزد علی علیه السلام که آگاه ترین مردم و نزدیک ترین آنان به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود نرفتند . و یا سراغ یکی از صحابه نزدیک پیامبر همچون سلمان و مقداد و ابوذر نرفتند و یا حتی نزد خلیفه اول که خلافت مسلمین را یدک می کشید نرفتند تا از او در این رابطه سوال کنند !!. ✨ از این رو صحت این دست روایات که به گونه ای ظریف از میان همسران پیامبر تنها پای عایشه را به میدان می کشد ، قابل تأمل است .   👈 سمهودی تاریخ نگار معروف قرن نهم نقل می کند : گنبد مسجد النبی دو سقف داشت که بر سقف بالایی پنجره ای مشرف بر سقف زیرین بود . لازم به ذکر است ساخت گنبد های دو جداره در آن زمان مرسوم بوده و هم اینک نیز در ساخت گنبدها از این تکنیک استفاده می شود . از نظر فنی و مهندسی این نوع ساخت گنبد استحکام گنبد را افزایش داده و عمر آن را دوچندان می کند . 👈 اما گذاشتن پنجره بر روی گنبد بیرونی ممکن است به یکی از جهات زیر باشد : ✨ اول : این پنجره وظیفه رساندن نور را به فضای ما بین دو گنبد برعهده داشته است . چه اینکه با وجود نبود وسایل نور دهی این کار روش مناسبی به نظر می رسیده است . شبیه این کار در مورد کعبه مکرمه نیز وجود داشت که در اطراف کعبه سنگهای مرمری را تعبیه کرده بودند تا فضای مابین سقف اول و دوم کعبه با تابش نور خورشید به این سنگ ها روشن شود . ✨ دوم : این پنجره در واقع تنها راه ورودی برای رفتن به روی گنبد بوده است . به نظر می رسد با توجه به نقدهایی که به قول اول وارد است این قول قابل قبول باشد . 👈 در برخی از سایت های اینترنتی چنین آمده که پس از این که وهابیون گنبد و ضریح امامان بقیع علیهم السلام را تخریب کردند تصمیم گرفتند تا گنبد مرقد مطهر پیامبر صلی الله علیه وآله را نیز تخریب کنند . بدین جهت یکی از آنان از گنبد بالا رفته و در حالی که قصد داشته اولین ضربه را بزند صاعقه ای می زند و او بیهوش شده و می میرد . 👈 پس از آن هیچکس نتوانست جنازه او را از سطح گنبد برداشته پایین آورد . هاتفی از جانب پیامبرصلی الله علیه وآله به یکی از عرفای مدینه خبر می دهد که نمی توانند این جنازه را از روی گنبد جدا کنند همان جا روی گنبد او را بپوشانید تا عبرتی برای دیگران باشد . 👈 این قول هیچ استناد تاریخی ندارد و در بررسی های به عمل آمده در آن ایام چنین اتفاقی نقل نشده است . لذا صحت آن محل تردید جدی است و قابل قبول نیست . گرچه از نظر اعتقادی اینگونه اتفاقات منعی ندارد . http://www.erfan.ir/farsi/49567.html 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
﷽؛ ✅ وظایف متولی مسجد 📝 سوال : متولّى مسجد داراى چه مسؤولیّتى است ؟ 📖 جواب : وظیفه متولّى آن است که اگر مسجد موقوفاتى دارد ، آنها را حفظ نموده ، و صرف مسجد کند ، و بقیّه امور مربوط به نمازگزاران است . ✅ چگونگی انتخاب هیئت أمناء مسجد 📝 سوال : هیئت امناء مسجد چگونه انتخاب مى شوند ؟ 📖 جواب : مردم آن محلّ و امام جماعت مسجد مى توانند با اجازه حاکم شرع ، هیئت امنائى از افراد صالح ، براى اداره امور مسجد انتخاب کنند . ✅ شرایط اعضای هیئت أمناء 📝 سوال : جهت رشد و استفاده بهینه از مساجد ، هیئت اُمناء باید چه شرایطى داشته باشند ؟ 📖 جواب : باید افرادى متدیّن ، خوش نام ، مدیر و مدبّر باشند ، و بتوانند امور مسجد را به بهترین وجهى اداره کنند . 💦 @Javanmardi_langarudi 🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
✅ استفاده از آی یو دی 📝 سؤال : آیا استفاده از #آی_یو_دی ، برای #جلوگیری _از_بارداری جایز است ؟ 📖 جواب : اگر موجب از بين رفتن #نطفه بعد از استقرار آن در #رحم يا مستلزم نگاه و #لمس_حرام باشد ، جايز نيست ، وگرنه فی نفسه اشکال ندارد .
﷽؛ نماز جماعت ، خداست و آن ، فرمان پروردگار است .
﷽؛ 💖 مجنون لیلا یا خدای لیلا؟ 💖 یک شبی مجنون نمازش را شکست بی وضو درکوچه لیـلا نشست عشق آن شب مستِ مستش کرده بود فارغ از جام الستش کرده بود سجـده‌ ای زد بر لب درگاه او پُـر ز لیلا شد دلِ پر آه او گفت یا رب از چه خوارم کرده ‌ای بر صلیب عشق دارم کرده ‌ای جام لیلا را به دستم داده ‌ای وندر این بازی شکستم داده‌ ای نشتر عشقش به جانم می ‌زنی دردم از لیلاست آنم می ‌زنی خسته ‌ام زین عشق، دل خونم مکن من که مجنونم تو مجنونم مکن مرد این بازیچه دیگر نیستم این تو و لیلای تو ... من نیستم گفت: ای دیوانه لیلایت منم در رگ پیدا و پنهانت منم سال ‌ها با جور لیلا ساختی من کنارت بودم و نشناختی عشق لیلا در دلت انداختی صد قمار عشق یک جا باختی کردمت آواره صحرا نشد گفتم عاقل می ‌شوی اما نشد سوختم در حسرت یک یا ربت غیر لیلا برنیامد از لَبت روز و شب او را صدا کردی ولی دیدم امشب با منی گفتم: بلی مطمئن بودم به من سر می ‌زنی در حریم خانه‌ ام در می ‌زنی حال این لیلا که خوارت کرده بود درس عشقش بی ‌قرارت کرده ‌بود مرد راهم باش تا شاهت کنم صد چو لیلا کشته در راهت کنم ..
﷽؛ علیه‌السلام می‌فرمایند : « بدترين بنده آن است كه و باشد ؛ در حضور برادرش او را و در غيابش مى‏‌كند . اگر نعمتی به او رسد بر او ورزد و چون گرفتار شود گذارد ». ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi ❄️کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی❄️